Toyota goes wild!

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg tror det er få som vet at en av toppsjefene i Toyota sa opp fordi ledelsen i Toyota visste om bremsefeilene. Men det var for dyrt å trekke bilene tilbake på det tidspunktet. I dag har de fått merke konsekvensen. Toyota kan gå konkurs.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Kjendis skrev:
Jeg tror det er få som vet at en av toppsjefene i Toyota sa opp fordi ledelsen i Toyota visste om bremsefeilene. Men det var for dyrt å trekke bilene tilbake på det tidspunktet. I dag har de fått merke konsekvensen. Toyota kan gå konkurs.
Jeg så på CNN i dag at den siste episoden med 911 på telefonen og politiet ute for å assistere sannsynligvis er fake og at sjåføren har skaffet seg advokat.....

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Kjendis skrev:
Håper det er en sann historie. Det beste jeg vet er når halvkorrupte toppledere blir tatt med buksene nede fordi de har ignorert og løyet om det som underordnede med integritet har varslet om.

Mon tro om det er økomomi og juss som har hatt en usunn dominans over ingeniørfaget hos Toyota...Det er lett å tenke at dette er effekter av finanskrisen,men feilen er eldre enn det...

Det blir ingen ny Prius på meg i allefall, glad jeg motstod fristelsen. Nå blir det Volvo istedet
Sleiven

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg håper ikke det er noen fare for konkurs. Det er kun tjenelig for krisemaksimerende kommunister når en av verdens største industrikonsern går konkurs. For alle oss andre er det en stor ulykke. Tror ikke engang Detroit ønsker noe slik mtp effekten det kan ha på verdensøkonomien.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.263
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Det blir ingen ny Prius på meg i allefall, glad jeg motstod fristelsen. Nå blir det Volvo istedet
Er nå dette så lurt? Toyota vant nylig en rettsak over Volvo:

Volvo tapte i retten mot Toyota. De får dermed ikke lenger bruke «sikrest i verden» om XC60.

http://e24.no/bil/article3563718.ece

::)

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Morgendagens bileier:

Gir??? Det tror jeg ikke bilen min har. Mener du start/stopp-knappen?
Bremser???

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Hva er egentlig problemet med at gassen henger seg opp?
Er det ikke bare å sette bilen i fri, stoppe bilen og slå av tenningen?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.804
Sted
Trondheim
Det skulle man tro.
Han "løken" i USA sier at han turde ikke sette bilen i fri fordi han var redd for at bilen skulle velte ???

Men, og det er selvfølgelig et men:

Hva om dette er et software-problem. Kanskje (jeg vet ikke - derfor kanskje) giret styres av en datamaskin og girspaken egentlig er en input-enhet til dette datasystemet. Hva skjer da hvis dette datasystemet "krasjer". Kan man sette bilen i fri da? Selvfølgelig skal det være et backupsystem som lar deg gjøre det, men kanskje Toyota har slurvet?

Og start/stopp knappen. Er dette en knapp som slutter/åpner en krets som starter/stopper motoren? Eller er det en inputsystem til et datasystem som faktisk starter/stopper motoren? Hva hvis dette datasystemet har "krasjet"? Kan man stoppe motoren da?

Jeg synes det fokuseres alt for mye på det mekaniske her, og ikke nok på bilens datasystem. Hvis noe er gått galt vil jeg gjette på at det er datasystemet i bilen som svikter, ikke det mekaniske.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Svindelforsøk med andre ord.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.804
Sted
Trondheim
Kanskje det. Det sies at "han løken" i USA ble slått konkurs i 2008 og har en personlig gjeld på ca 4 mill kr, hvorav 120 000 er til Toyota (han har enda ikke betalt for bilen).
Og bilen på sørlandet har forbløffende små skader til å skulle ha truffet autovernet i 170 km/t...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.359
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Det skulle man tro.
Han "løken" i USA sier at han turde ikke sette bilen i fri fordi han var redd for at bilen skulle velte ???

Men, og det er selvfølgelig et men:

Hva om dette er et software-problem. Kanskje (jeg vet ikke - derfor kanskje) giret styres av en datamaskin og girspaken egentlig er en input-enhet til dette datasystemet. Hva skjer da hvis dette datasystemet "krasjer". Kan man sette bilen i fri da? Selvfølgelig skal det være et backupsystem som lar deg gjøre det, men kanskje Toyota har slurvet?
Omtrent som da man begynte med "fly-by-wire" på fly i stedet for mekaniske overføringer. Det skjedde mye gøy en periode.....

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Ja, her tror jeg politiet bør foreta et grundig avhør av eier.
Det at han var oppe i 176 km/t og ikke klarte å bremse høres svært klønete ut. Eller skal vi si utrolig? Han kunne jo både trykke inn bremsa, han kunne sette giret i nøytral og han kunne slå av motoren ved å holde Start-knappen inne i tre sekunder... ::)
Han kunne jo selvsagt ha fått panikk, men politiet klarte han å ringe....! Og meget bevisst over feilen var han siden det stod i bildens salgsannonse.
Så bevisst over feilen på forhånd og likevel ikke klare å stoppe bilen... Nei, det tror ikke jeg på ihvertfall!
Og så små skader da etter å ha krasjet i autovernet i 176km/t! For bremse kunne han jo ikke i følge han selv.... ???

Her burde kanskje Toyota vurdere gå til sak mot mannen for å ha ødelagt Prius sitt omdømme i Norge.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Har selv en Toyota Verso og bruker Cruise-kontrollen ganske mye. Det har hendt at dersom jeg bremser ned (da går bilen ut av fartholder-modus) og så gasser opp igjen til over den opprinnelige hastigheten for cruise-kontrollen, så kobler den inn igjen på samme hastighet. Dersom dette skjer når man så letter på gassen før en sving, så kan det virke en tanke skremmende. Dersom man skulle komme borti cruise-control-spaken og presser den oppover på en eller annen måte, så vil hastigheten også øke.

Jeg tipper at noen har hatt problemer med Cruise-kontrollen når de føler at bilen "tar kontroll".

Jeg synes også det er verdt å merke seg at Toyota har solgt over en million Priuser på verdensbasis. Det er en svært liten andel som har rapportert om disse tilsynelatende løpske bilene. Det er også litt merkelig hvordan mange av dem som rapporterer det er uvillige/uvitende til å sette bilen i N, presse bremsen i bånn eller skru av tenningen...

Jeg synes disse historiene vitner om såpass manglende evne til å forstå hvordan man kan stoppe en bil at jeg mistenker at de kan ha misforstått et par andre ting også, f.eks. dette med Cruise-control. Ikke usannsynlig noen få blant en million Prius-eiere klarer å skru på og aktivere Cruise-kontrollen uten å vite det bevisst...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.359
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har vi med en serial crasher å gjøre her?

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Og ikke noe dårligere er historien om den "løpske" Prius'en fra USA:
http://www.dagbladet.no/2010/03/16/nyheter/utenriks/innenriks/toyota/bil_og_trafikk/10869939/

Sitat: "lydopptakene fra det hele viser at verken gir eller tenning sviktet. Derimot sviktet motet til sjåføren. I 23 minutter forsøkte nødsentralen 911 å få Sikes til å sette autmatgiret i nøytral. Han nektet, og forholdt seg til slutt taus bortsett i fra å si at han kunne lukte at bremsene brant.
På pressekonferansen dagen etterpå sa han at han vurderte å sette giret i nøytral, men at han var redd for at det ville få bilen til å tippe rundt
."

::) ;D ;D ;D

Og sitat: "Men det viser seg at politibilen aldri var fysisk borti Priusen. Politibetjentene kjørte opp på siden av Priusen og brukte høytaleranlegget til å be Sikes bruke brems og håndbrekk samtidig. Bilen bremset dermed opp før Sikes skrudde av tenningen og lot bilen trille inn til siden og stanse."

Dette viser helt tydelig hva et par skrullete privatpersoner kombinert med en ukritisk løssalgspresse kan stelle istand.... ::)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Har vi med en serial crasher å gjøre her?
Jeg tror ikke det, eller kanskje det kan bli det. Det som begynner å virke sannsynlig er at føreren lider av enten epilepsi eller narkolepsi, og at han er redd for å bli fratatt førerkortet på grunn av det. Derfor fant han på den forrige ulykken, for å forklare hvorfor han plutselig gikk ut av kjørebanen og krasjet med autovernet. Det er sannsynlig (slik jeg ser det) at han tidligere har hatt mindre uhell, men at han denne gang fant på en lur forklaring.

Politiet sier at det kan være medisinske årsaker. Med det menes ikke pillerus, men rene fysiologiske forhold. Vi har leger her på forumet. Kanskje de kan utdype mer enn jeg kan?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.563
Sted
Østfold
Det behøver jo ikke være samme årsak til dette krasjet som til forrige krasj. Denne gangen kan det ha vært posttraumatisk stress, noe politiet vel ville beskrevet som en "medisinsk årsak".

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Det behøver jo ikke være samme årsak til dette krasjet som til forrige krasj. Denne gangen kan det ha vært posttraumatisk stress, noe politiet vel ville beskrevet som en "medisinsk årsak".
Det kan også stemme. Men det er ikke få epileptikere og narkoleptikere som kjører rundt på norske veier, uten å oppfylle kravene mht når de hadde sitt siste anfall. Jeg tror reglene er at går det et halvt år mellom to anfall (epilepsi) så mister du automatisk førerkortet for en periode. Mulig jeg tar feil med tiden, men reglene er i alle fall klare. Og det er mange som ikke rapporterer dette til doktoren sin på grunn av redsel for å ikke kunne kjøre bil (lovlig) fremover.

Det er nå bare en teori, og ikke basert på noen som helst viten om den aktuelle saken.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.563
Sted
Østfold
Det stemmer nok bra, jeg kjenner konkrete eksempler på det. Hele familien inn i bilen, fordi man mener at far i huset hadde en spesiell grunn til siste anfall og at derfor ikke risikoen er så stor at de bør si i fra til legen.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Snickers-is skrev:
Det stemmer nok bra, jeg kjenner konkrete eksempler på det. Hele familien inn i bilen, fordi man mener at far i huset hadde en spesiell grunn til siste anfall og at derfor ikke risikoen er så stor at de bør si i fra til legen.
Det kan jo også være en praktisk "kost/nytte" vurdering som ligger bak dette. Hvis man ikke bor i en av de største "småbyene" i Norge; Oslo, Bergen, Trondheim, Bergen, Stavanger etc. er man sørgelig avhengig av mulighet til å kjøre bil for å kunne leve et rimelig normalt liv. Vårt land, med delvis unntak for de nevnet byer, er ikke lagt opp til at man skal fungere uten bruk bruk av privatbil. Dette vil ha STERK innvirkning på hvorvidt man "tør" være ærlig med legen!!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.563
Sted
Østfold
Spiralis skrev:
Snickers-is skrev:
Det kan jo også være en praktisk "kost/nytte" vurdering som ligger bak dette. Hvis man ikke bor i en av de største "småbyene" i Norge; Oslo, Bergen, Trondheim, Bergen, Stavanger etc. er man sørgelig avhengig av mulighet til å kjøre bil for å kunne leve et rimelig normalt liv. Vårt land, med delvis unntak for de nevnet byer, er ikke lagt opp til at man skal fungere uten bruk bruk av privatbil. Dette vil ha STERK innvirkning på hvorvidt man "tør" være ærlig med legen!!
Det er vel ingen som har hevdet at et førerkort ikke er praktisk. Om det er forsvarlig derimot... det er jo ikke en lov vi har for moro skyld.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.411
Torget vurderinger
18
baluba skrev:
fjellvåk skrev:
Uavhengig av siktelsens berettigelse, og de faktiske hendelsene, synes jeg etterhvert alvorlig synd på denne personen. Om han har tabbet seg seriøst ut eller ikke så bør dette være en virkelig påkjenning psykisk. Og så rett før påske, da. Noen bør sende ham en kopi av Matteus-pasjonen, slik at han får roet seg ned i høytiden.
Enig, han har kanskje tabbet seg ut men det trykket han nå utsettes for i media kan ikke være særlig morsomt.

Topp Bunn