Jeg tror det er få som vet at en av toppsjefene i Toyota sa opp fordi ledelsen i Toyota visste om bremsefeilene. Men det var for dyrt å trekke bilene tilbake på det tidspunktet. I dag har de fått merke konsekvensen. Toyota kan gå konkurs.
Jeg så på CNN i dag at den siste episoden med 911 på telefonen og politiet ute for å assistere sannsynligvis er fake og at sjåføren har skaffet seg advokat.....Kjendis skrev:Jeg tror det er få som vet at en av toppsjefene i Toyota sa opp fordi ledelsen i Toyota visste om bremsefeilene. Men det var for dyrt å trekke bilene tilbake på det tidspunktet. I dag har de fått merke konsekvensen. Toyota kan gå konkurs.
Håper det er en sann historie. Det beste jeg vet er når halvkorrupte toppledere blir tatt med buksene nede fordi de har ignorert og løyet om det som underordnede med integritet har varslet om.Kjendis skrev:Jeg tror det er få som vet at en av toppsjefene i Toyota sa opp fordi ledelsen i Toyota visste om bremsefeilene. Men det var for dyrt å trekke bilene tilbake på det tidspunktet. I dag har de fått merke konsekvensen. Toyota kan gå konkurs.
Er nå dette så lurt? Toyota vant nylig en rettsak over Volvo:Sleiven skrev:Det blir ingen ny Prius på meg i allefall, glad jeg motstod fristelsen. Nå blir det Volvo istedet
Omtrent som da man begynte med "fly-by-wire" på fly i stedet for mekaniske overføringer. Det skjedde mye gøy en periode.....otare skrev:Det skulle man tro.
Han "løken" i USA sier at han turde ikke sette bilen i fri fordi han var redd for at bilen skulle velte ???
Men, og det er selvfølgelig et men:
Hva om dette er et software-problem. Kanskje (jeg vet ikke - derfor kanskje) giret styres av en datamaskin og girspaken egentlig er en input-enhet til dette datasystemet. Hva skjer da hvis dette datasystemet "krasjer". Kan man sette bilen i fri da? Selvfølgelig skal det være et backupsystem som lar deg gjøre det, men kanskje Toyota har slurvet?
Kan virke som det er cruisekontrollen som har stått på i dette tilfellet?Gubra skrev:
PR kåt Toyota eier, med andre ordErosLoveking skrev:
Jeg tror ikke det, eller kanskje det kan bli det. Det som begynner å virke sannsynlig er at føreren lider av enten epilepsi eller narkolepsi, og at han er redd for å bli fratatt førerkortet på grunn av det. Derfor fant han på den forrige ulykken, for å forklare hvorfor han plutselig gikk ut av kjørebanen og krasjet med autovernet. Det er sannsynlig (slik jeg ser det) at han tidligere har hatt mindre uhell, men at han denne gang fant på en lur forklaring.erato skrev:Har vi med en serial crasher å gjøre her?
Det kan også stemme. Men det er ikke få epileptikere og narkoleptikere som kjører rundt på norske veier, uten å oppfylle kravene mht når de hadde sitt siste anfall. Jeg tror reglene er at går det et halvt år mellom to anfall (epilepsi) så mister du automatisk førerkortet for en periode. Mulig jeg tar feil med tiden, men reglene er i alle fall klare. Og det er mange som ikke rapporterer dette til doktoren sin på grunn av redsel for å ikke kunne kjøre bil (lovlig) fremover.Snickers-is skrev:Det behøver jo ikke være samme årsak til dette krasjet som til forrige krasj. Denne gangen kan det ha vært posttraumatisk stress, noe politiet vel ville beskrevet som en "medisinsk årsak".
Det kan jo også være en praktisk "kost/nytte" vurdering som ligger bak dette. Hvis man ikke bor i en av de største "småbyene" i Norge; Oslo, Bergen, Trondheim, Bergen, Stavanger etc. er man sørgelig avhengig av mulighet til å kjøre bil for å kunne leve et rimelig normalt liv. Vårt land, med delvis unntak for de nevnet byer, er ikke lagt opp til at man skal fungere uten bruk bruk av privatbil. Dette vil ha STERK innvirkning på hvorvidt man "tør" være ærlig med legen!!Snickers-is skrev:Det stemmer nok bra, jeg kjenner konkrete eksempler på det. Hele familien inn i bilen, fordi man mener at far i huset hadde en spesiell grunn til siste anfall og at derfor ikke risikoen er så stor at de bør si i fra til legen.
Det er vel ingen som har hevdet at et førerkort ikke er praktisk. Om det er forsvarlig derimot... det er jo ikke en lov vi har for moro skyld.Spiralis skrev:Det kan jo også være en praktisk "kost/nytte" vurdering som ligger bak dette. Hvis man ikke bor i en av de største "småbyene" i Norge; Oslo, Bergen, Trondheim, Bergen, Stavanger etc. er man sørgelig avhengig av mulighet til å kjøre bil for å kunne leve et rimelig normalt liv. Vårt land, med delvis unntak for de nevnet byer, er ikke lagt opp til at man skal fungere uten bruk bruk av privatbil. Dette vil ha STERK innvirkning på hvorvidt man "tør" være ærlig med legen!!Snickers-is skrev:Det stemmer nok bra, jeg kjenner konkrete eksempler på det. Hele familien inn i bilen, fordi man mener at far i huset hadde en spesiell grunn til siste anfall og at derfor ikke risikoen er så stor at de bør si i fra til legen.
Uavhengig av siktelsens berettigelse, og de faktiske hendelsene, synes jeg etterhvert alvorlig synd på denne personen. Om han har tabbet seg seriøst ut eller ikke så bør dette være en virkelig påkjenning psykisk. Og så rett før påske, da. Noen bør sende ham en kopi av Matteus-pasjonen, slik at han får roet seg ned i høytiden.fjellvåk skrev:
Enig, han har kanskje tabbet seg ut men det trykket han nå utsettes for i media kan ikke være særlig morsomt.baluba skrev:Uavhengig av siktelsens berettigelse, og de faktiske hendelsene, synes jeg etterhvert alvorlig synd på denne personen. Om han har tabbet seg seriøst ut eller ikke så bør dette være en virkelig påkjenning psykisk. Og så rett før påske, da. Noen bør sende ham en kopi av Matteus-pasjonen, slik at han får roet seg ned i høytiden.fjellvåk skrev: