Toyota goes wild!

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Var innom noe lignende her :

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=44759.0
Emne: Moderne biler, hvor LITE kontroll har sjåfør..

Tror konklusjon ble at det ER masse folk der ute som IKKE burde få LOV til å kjøre bil . rett og slett! . biler kan stoppes om man VIL ? (og holder hodet kalt slik at man kan tenke litt klart mens shit happens)

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Den uheldige sjåføren hadde åndsnærværelse nok til å ringe politiet,og fikk hjelp/tips om å bremse og bruke håndbremsen..(sic!) Med litt mer kjøreerfaring hadde han kanskje kommet på den idèen selv?

Mvh

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Delle skrev:
Den uheldige sjåføren hadde åndsnærværelse nok til å ringe politiet,og fikk hjelp/tips om å bremse og bruke håndbremsen..(sic!) Med litt mer kjøreerfaring hadde han kanskje kommet på den idèen selv?

Mvh
Har fått det inntrykket at bare rattet virket som det skulle på disse bilene. Men hvis det som er under topplokket på sjåføren heller ikke virker, blir litt oppgitt av dette. Men det siste er vel litt "far off"?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.872
Det er også en familie som har omkommet. De var også oppe i 90 mph og ringte 911. Uten at det hjalp. Det er noe galt med elektronikken på disse bilene, og det har ikke Toyota a) oppdaget b) offentliggjort enda. Stryk det som ikke passer.

Eiere av suspekte Toyotaer har hatt anledning til å få bilen sjekket for denne angivelige feilen. Han siste som klarte å stoppe hadde vært på verksted og fått beskjed om at alt var i orden.

Jeg tror ikke det er bare bare å stoppe disse bilene når de først får opp farten gitt. Selv for en HFS'er.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.589
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dette problemet på Prius skyldes visstnok gulvmatten som kan skli fremover og blokkere gasspedalen. Andre modeller har hatt andre problemer, bl a med returfjæra på gasspedalen. Eventuelle feil i styringssystemet er foreløpig spekulasjon, men selvsagt ikke umulig.

Apropos hvor vanskelig det skal være å stoppe den, et sitat fra Dagblad-artikkelen:
Over høyttaler fikk Sikes instruksjoner om å bruke både håndbrekk og brems og forsiktig få farten ned før han slo av tenningen.
Wow. Whowuddathoughtofthat. Personlig ville jeg tatt tenningen i det samme bilen begynte å gjøre noe jeg følte jeg ikke hadde kontroll på, og så styrt og bremset med ren muskelkraft etter hvert som servoene kuttet ut, eventuelt også med håndbrekket. Som forresten også er en fotpedal på Prius.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Bx skrev:
Jeg tror ikke det er bare bare å stoppe disse bilene når de først får opp farten gitt. Selv for en HFS'er.
Da må det være alvorlig. Virkelig deep shit. ;D

mvh

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Problemet til Toyota er at de har forandret forklaringen flere ganger. Først var det dørmatten, så var det mekanismen, nå er det kanskje elektronikken, men det vil ikke Toyota innrømme, og de holder på å miste troverdighet. Det er kanskje ikke produktet som er det største problemet, men måten produsenten håndterer krisen på. Konkurrentene godter seg, selv om mange av disse også har tilbakekallinger på gang. Detroit bidrar vel også det de kan med å spre negativ publisitet for Toyota.

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
det er vell en god grunn til å ikke ha automat, ta inn klutchen så er problemet løst til det kommer til bilen blir fiksa...

C

Cyber

Gjest
Jeg tenker: Er folk i USA med lappen helt lammet i hjernen? Det sier seg vel selv at en bør bremse og slå av tenningen?

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
I USA er også de uten lappen lammet i hjernen

V

vredensgnag

Gjest
cybervision_ skrev:
Jeg tenker: Er folk i USA med lappen helt lammet i hjernen? Det sier seg vel selv at en bør bremse og slå av tenningen?
Når de står på bremsen, bremserøyk hvirvler bak bilen, og tenningsknappen ikke reagerer - hva gjør man da? (Stop/Go knapp i Prius). Men det er mange sjåfører som ikke vet hva de skal gjøre når ting ikke skjer som forventet.
Og så er det andre som sikkert ser en sjanse til å legge grunnlaget for et fett søksmål mot Toyota ...

Asbjørn - det er ikke gulvmatten som er synderen i disse UA (unintended acceleration) tilfellene. Det var første (og billigste) påstand; deretter var det feilkonstruksjon av selve gasspedalopphenget, men selv dette er nå trukket i tvil -- det ser ut til å være en feil i elektronikken.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
891
Bach_Man skrev:
Problemet til Toyota er at de har forandret forklaringen flere ganger. Først var det dørmatten, så var det mekanismen, nå er det kanskje elektronikken, men det vil ikke Toyota innrømme, og de holder på å miste troverdighet. Det er kanskje ikke produktet som er det største problemet, men måten produsenten håndterer krisen på. Konkurrentene godter seg, selv om mange av disse også har tilbakekallinger på gang. Detroit bidrar vel også det de kan med å spre negativ publisitet for Toyota.

Det er vel det man kaller paybacktime på godt norsk........

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Leste om en sak fra lokal domstol der en motorsykkelist hevdet at han hadde fått en "plutselig eksplosjon i motoren" som førte til at hans RR**X hadde plutslig aksellerert fra 60 til 110 km/h.

Dommeren kjøpte ikke dette argumentet og opprettholdt straffen som politiet hadde tildelt + omkostninger for å ha brukt rettens tid på slik tulleprat!

Kjenner ingen kjøretøy hvor man ikke kan fristille drivverket fra motor.
Manuelt gir har clutch og automat gir kan settes i nøytral.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.777
Sted
Trondheim
Automat kan settes i nøytral, ja, men hvordan gjøres det? Jeg tror ikke det er en mekanisk kobling her. Sannsynligvis er det vel kun en bryter som aktiverer en elektrisk krets som så setter gir i nøytral. Men hva skjer hvis denne elektriske kretsen ikke fungerer fordi datamaskinen som styrer giret ikke fungerer (har krasjet)?
Det var jo et tilfelle i Australia der giret ikke koblet ut selv om bilføreren satte den i nøytral.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.589
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Asbjørn - det er ikke gulvmatten som er synderen i disse UA (unintended acceleration) tilfellene. Det var første (og billigste) påstand; deretter var det feilkonstruksjon av selve gasspedalopphenget, men selv dette er nå trukket i tvil -- det ser ut til å være en feil i elektronikken.
Derom strides fortsatt de lærde (og de andre også). Vi får se etterhvert. Dårlig PR er det uansett, og dette er et skoleeksempel i dårlig krisehåndtering fra Toyotas side.

Audi hadde en kjempesak om "unintended accelleration" i USA sent på '80-tallet. Det var ingen egentlige tekniske problemer med bilene. Årsaken var at folk tråkket på feil pedal eller røsket den i "Drive" når de kanskje mente å gjøre noe annet, og så sverget på at det var bilens feil, bombesikre som de var på at de selvsagt hadde gjort alt riktig. Media hengte seg selvsagt på med sensasjonshistorier, tildels rene fabrikasjoner med bevisst saboterte biler. Saken drev nesten Audi ut av det amerikanske markedet. Audier var ekstremt billige bruktbilkjøp i flere år. Rettssakene er vel ikke helt ferdige ennå. Løsningen var av typen "idiotsikring": gjøre bremsepedalen større, øke avstanden mellom pedalene, legge til en mekanisme som gjør at giret ikke kan tas ut av "park" uten at bremsepedalen er trykket inn, osv. Med bakgrunn i den historien vil jeg gjerne se ganske harde tekniske fakta før jeg begynner å tro på at dette er feil i styresystemet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Audi#Reported_sudden_unintended_acceleration
http://www.automobile.com/audi-investigated-for-unintended-acceleration.html

Jeg mener fortsatt at en noenlunde oppegående sjåfør alltid skal ha en plan B for hva man gjør om noe uventet skjer. Det hender da også på biler uten noen elektronikk i det hele tatt at en gasspedal henger seg opp, enten fordi returfjæra spretter av eller at selve gasspjeldet ramler av, eller at girspaken løsner og man sitter der med pinnen i hånden, eller at slangen til bremseservoen sprekker. (Er det bare jeg som kjører gamle biler?) Da får man heller ha en idé om hvordan man stopper galskapen, om nødvendig ved å legge den pent og rolig i autovernet og bruke det til å bremse med.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Erland skrev:
Leste om en sak fra lokal domstol der en motorsykkelist hevdet at han hadde fått en "plutselig eksplosjon i motoren" som førte til at hans RR**X hadde plutslig aksellerert fra 60 til 110 km/h.

Dommeren kjøpte ikke dette argumentet og opprettholdt straffen som politiet hadde tildelt + omkostninger for å ha brukt rettens tid på slik tulleprat!
Ja, ser ikke for meg at norsk politi ville godtatt en forklaring om at gasspedalen hang seg opp! I Norge ville sjåføren fått inndratt førekortet og blitt kraftig bøtelagt. Norske Toyota-eiere kan merke seg dette hvis de blir fristet til å la gasspedalen "vandre" fritt :)

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
<"Leighann Parks, a 24-year-old dispatcher, repeatedly told him to throw the car into neutral but got no answers."

Neibert told Sikes after the CHP caught up with him to shift to neutral but the driver shook his head no. Sikes told reporters he didn't go into neutral because he worried the car would flip.>

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.589
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
pstraums skrev:
<"Leighann Parks, a 24-year-old dispatcher, repeatedly told him to throw the car into neutral but got no answers."

Neibert told Sikes after the CHP caught up with him to shift to neutral but the driver shook his head no. Sikes told reporters he didn't go into neutral because he worried the car would flip.>
Bilen min flipper også på taket hver gang jeg flytter den manuelle girspaken gjennom "fri" i høy hastighet.

Not.

Idiot. ::)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Prøv selv:

Gi gass opp til 80km/t og så med venstre fot trykker du bremsen helt inn !! Sehva som skjer. Etter testen kan du skrive her hva som skjedde.

NB. Kalkuler med at bilen stopper! ( Du er ikke i USA !! ) så sjekk at det ikke ligger noen rett bak deg!!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.988
For det første så er det bra at denne hendelsen endte godt. For det andre så er det bra at det skjedde, da er vi tross alt med i det internasjonale samfunnet.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Det som er sikkert er at min neste bil er en Prius. Enhver bil som bruker autovernet som en del av bremseregimet i 176 km/t og fortsatt ser slik ut er en bil for meg

S

Stereo_Mono

Gjest
Helt ufattelig at en bil-gigant har klart å slippe disse livsfarlige bilene ut på markedet. Gasspedaler burde vel ikke være den største tekniske utfordringen på 2000 tallet. Gasspedal på kjøretøy er vel rundt 130 år gamle nå.

Hva skjedde med denne kvaliteten alle snakker om med Toyota? Ikke for at jeg noen gang hadde kjøpt en.

S

Stereo_Mono

Gjest
Roberten skrev:
Det som er sikkert er at min neste bil er en Prius. Enhver bil som bruker autovernet som en del av bremseregimet i 176 km/t og fortsatt ser slik ut er en bil for meg
Bil programmet på Discovery Channel ramponerte en eldre BMW 3 serie med å kjøre den inn i Autovern i høy fart. Så er ingenting uvanlig med denne Priusen.
Du treffer jo trostsalt ikke headon i autovernet, men prøver nok etter beste evne og stoppe bilen med friksjonen mellom bilen og autovernet. Personlig hadde jeg styrt unna disse bilene jeg.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Tja..jeg har 'bremset' med autovernet i en '03 Mercedes 320 i 80 km/t, det var heller ikke der snakk om å gå 'head on,' men bilen ble atskillig mer herpet enn denne Priusen. Så jeg er fortsatt meget imponert av Toyota.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
Prøv selv:

Gi gass opp til 80km/t og så med venstre fot trykker du bremsen helt inn !! Sehva som skjer. Etter testen kan du skrive her hva som skjedde.

NB. Kalkuler med at bilen stopper! ( Du er ikke i USA !! ) så sjekk at det ikke ligger noen rett bak deg!!
Prøvde på vei til jobb i dag. Automatgir 170Hk 350 Nm full gass 80km/t ++

Ikke noen problem å stoppe bilen, både brått og effektivt!

Nå er det mulig at Prius har det som kalles "fly by wire". At alt: gasspedal, gir og brems styres av en datamaskin. Da kan man sikkert få "interessante" opplevelser om noe er feilprogramert. Mange husker sikkert svenske JAS Gripen som datt ned litt "her og der" på grunn av en programeringsfeil.

Men rent fysisk skal det være mulig å stoppe en bil med bremsene selv om motoren går for fullt.

På den annen side om bile "flipper" om man legger den i "N" tror jeg at jeg hadde kjøpt noe annet!

O

Oblivion

Gjest
Toyota har også hatt motor problemer i en årrekke...
Stempelfjærene setter seg og oljen blir borte pga trykk lekasje fra sylinderene.
Brodern hadde sin Toyota på full service hos Toyota og fikk motorhavari etter 50mil og beskjed om at han hadde oppført seg uaktsomt..

Toyota presenterte også en regning på over 50.000, men etter at brodern tok opp de problemene Toyota har hatt med motorene ble det en gratis reperasjon (ny motor)...
Det vil si at når Toyota tok regningen ble det bare ny blokk og mye arbeid...

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
891
digiman skrev:
Helt ufattelig at en bil-gigant har klart å slippe disse livsfarlige bilene ut på markedet. Gasspedaler burde vel ikke være den største tekniske utfordringen på 2000 tallet. Gasspedal på kjøretøy er vel rundt 130 år gamle nå.

Hva skjedde med denne kvaliteten alle snakker om med Toyota? Ikke for at jeg noen gang hadde kjøpt en.
Moderne biler har gasspedal med potmeter som gir signal til motorstyringen.

S

Stereo_Mono

Gjest
Roberten skrev:
Tja..jeg har 'bremset' med autovernet i en '03 Mercedes 320 i 80 km/t, det var heller ikke der snakk om å gå 'head on,' men bilen ble atskillig mer herpet enn denne Priusen. Så jeg er fortsatt meget imponert av Toyota.
Her er det alt for mange tilfeldigheter og mange variabler til å kunne si noe om de faktiske hendelsene i ulykkes øyeblikket. Jeg hadde ikke basert mitt bil valg på at en bil «ser» bra ut etter en smell i en autovern.
Rent teknisksett kunne bilene i dag har vært helt kollisjonsikre, men ingen hadde overlevd inne i bilene pga de enorme G -kreftene kroppen blir utsatt for. Godt designet biler absorberer kollisjons kreftene bra og utsetter passasjerene for minst mulig belastning.
Men for all del Prius er nok en sikker bil den, men jeg hadde virkelig hatt betenkeligheter med en bil som har såpass store tekniske problemer. I tillegg til gasspedal problemer er det også mange rapporter om dårlig bremse effekt på disse bilene også. Høres ut som en livsfarlig kombinasjon.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=597461

Det fremkommer forøvrig ikke nøyaktig fart annet at han var oppi ved kollisjons tidspunktet annet en 176km/h og 100km/h.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.338
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ingen biler er feilfri. Det som avgjør om det er en bil for meg er (bla) om bilen har en norsk importør som tar ansvar når produktet har mangler. La meg si at der er det MEGET store forskjeller merkene i mellom, og Toyota kommer langt i fra dårlig ut der (jeg har hatt 2 Toyotaer, 2 Forder, Mercedes, Renault, Citroen og flere til opp gjennom årene).

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
digiman skrev:
Det fremkommer forøvrig ikke nøyaktig fart annet at han var oppi ved kollisjons tidspunktet annet en 176km/h og 100km/h.
Nei, og jeg kan selvfølgelig ta skammelig og ettertrykkelig feil her, men jeg synes det er smått utrolig om han har bremset med autovernet i 176 km/t og bilen ikke har større skader enn dette. Jeg ser at jeg burde ha vært mye tydeligere og heller skrevet noe i retning av basert på bildene finner jeg det svært vanskelig å tro at denne bilen bremset ved hjelp av autovernet, for å unngå misforståelser. :avvæpnende smilefjes:

O

Oblivion

Gjest
Gubra skrev:
Moderne biler har gasspedal med potmeter som gir signal til motorstyringen.
På for eksempel Saab styrer potmeteret "dreimomentet" og det er i tillegg en bryter (kickdown bryter) som styrer full gass og gearkasse.

Det skulle ikke forundre meg om det er denne bryteren som henger seg opp og gir computeren et signal som overstyrer alle andre givere.
Fordi ABS sensorene også brukes til å beregne hastighet og til ESP og Anti-spinn og andre funksjoner er det ikke usannsynlig at bremseeffekt blir kraftig redusert og gearfunksjonen blir overstyrt når kick-down bryteren er aktivert.

Et trykk på bremsepadalen når en har aktivert cruisecontroll slår av denne...
Det mangler kanskje en tilsvarende reset funksjon for kick-down bryteren....??

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Oblivion skrev:
Stempelfjærene setter seg og oljen blir borte pga trykk lekasje fra sylinderene.
Brodern hadde sin Toyota på full service hos Toyota og fikk motorhavari etter 50mil og beskjed om at han hadde oppført seg uaktsomt..

Toyota presenterte også en regning på over 50.000, men etter at brodern tok opp de problemene Toyota har hatt med motorene ble det en gratis reperasjon (ny motor)...
Det stemmer ikke!
Toyota utvidet garantien til 8 år og har byttet motor omtrent uten spørsmål for de som har vært rammet.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Anonym skrev:
Oblivion skrev:

Det stemmer ikke!
Toyota utvidet garantien til 8 år og har byttet motor omtrent uten spørsmål for de som har vært rammet.
Det stemmer Ikke? så du mener det er jug?

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Jeg skjønner ikke problemet....? Er det ingen som har hørt om clutch? I tillegg så er det jo bare å slå av tenningen!

For mange år siden, hadde akkurat fått lappen, så hadde matta i dørken kilt seg slik at når jeg slapp gassen så hadde den hengt seg opp.
Hva gjorde jeg? Instinktivt trykket jeg inn både bremse og clutch med det resultat at bilen stoppet mens motoren ruste opp i turtall. Deretter slo jeg av tenningen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Finn M skrev:
Jeg skjønner ikke problemet....? Er det ingen som har hørt om clutch? I tillegg så er det jo bare å slå av tenningen!

For mange år siden, hadde akkurat fått lappen, så hadde matta i dørken kilt seg slik at når jeg slapp gassen så hadde den hengt seg opp.
Hva gjorde jeg? Instinktivt trykket jeg inn både bremse og clutch med det resultat at bilen stoppet mens motoren ruste opp i turtall. Deretter slo jeg av tenningen.
Biler med clutch og girspake er for avanserte for amerikanere. De kjører nesten utelukkende automatgirede biler, og hvis tenningen ikke lar seg skru av fordi oppviglersk elektronikk står i veien så har man et problem.

O

Oblivion

Gjest
Anonym skrev:
Det stemmer ikke!
Jo det stemmer og det kan dokumenteres..

Topp Bunn