Sport, sykkel og trening Tour De France 2013. # C #

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.373
    Vel, foreløping ser det ikke ut som Froome har særlig kontroll på dagens etappe?
    Her kan alt skje!

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.357
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe såg Harpo på Gröna lund -76 (skolereise)hyper aktuell med Moviestar då:cool:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.848
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Etappen i dag var en av de beste jeg kan huske å ha sett.
    I går kjørte Sky filla av alle. I dag fikk de betale. Kiryienka utenfor tidsgrensen, Porte ute av topp 30. Fantastisk av Garmin-Sharp som lovte helvete i fjellene og holdt det, og Movistar som fulgte opp og klarte å isolere Froome, og prøvde å komme løs helt til det ikke var mer igjen i beina.
    Dette er langtfra slutt.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.309
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Håper for sykkelsporten og Froome's del at han er rein - det han har prestert de siste dagene lukter det Armstrong og andre dopa karer takter av......

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.848
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mmmmm, nei. Det gjør faktisk ikke det.
    Lørdag var den første bakkeavslurningen. 6,5 W/kg i 20 minutter er full mulig med friske bein. På den vanvittige etappen i går var det ingen som klarte mer enn 5,5 W/kg opp den siste bakken, Dan Martin inkludert.

N

nb

Gjest
    Legendarisk etappe i går. Sky viste store svakhetstegn så det kan bli spennende i Alpene, selv om Froome selv ser rimelig stabil ut så langt. Han har også den fordelen at han ikke trenger å angripe, "kun" å følge. Han er den klart sterkeste av sammenlagtkandidatene på tempo så han trenger heller ikke å ha særlig forsprang før den. Men en dårlig dag holder for å tape mye tid i Alpene - det gjelder for alle sammenlagkandidatene.

Noen som har lest noe om hva som skjedde med Kyrienka? Var han bare kake etter dagen før? Det skal jo en del til for en rytter av hans kaliber å havne utenfor tidslimiten.

N

nb

Gjest
    Her er for øvrig Armstrong, Ulrich et al opp Aix-3-Domaines i 2003 som er sammenligningsgrunnlaget for Froomes tid opp samme fjell 10 år senere.

Snittfart, tid på klatringen og slikt er jo hva det er, men det ble kjørt på en hel annen måte i 2003 enn hva Froome gjorde i årets tour. I 2003 var de mange sammen, det går i rykk og napp med flere angrep mot slutten av fjellet så det er ikke så veldig lett å sammenligne prestasjonene.

Edit: Ser nå at Armstrongs tid det snakkes om er fra 2001, da blir ikke videoen jeg postet like relevant, men det er en bra fight så anbefales å ta en titt på den uansett;)

Sist redigert:
    N

nb

Gjest
    Her er slutten på den 12. etappen i 2001 hvor rekordtidene er fra. Også et ganske annerledes ritt enn hva som var tilfellet med Froome. Toppfinish, men Froome & co hadde en mye tøffere stigning i bena før de tok til på den siste. Rekordtidene fra 2001 kom på den 12. etappen etter en hviledag.

(lang klipp, klatringen begynner etter rundt 2 timer og 5 minutter)

Jimmy Jazz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2009
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bergen
    Litt av en type denne Mark Cavendish. En må jo bare like denslags idrettsutøvere.

91PBetjlp2L._SL1500_.jpg

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Men nå synes jeg ikke det bare var Cavendish sin skyld, hvis du ser etter så ser du at den andre rytteren krysser den hvite linjen og hindrer Cavendish, Cavendish holder sin linje, men selvfølgelig kunne han ha styrt unna men da hadde han vært sjanseløs i spurten.

Jeg synes dette var skitten spill av Argo/Skill,du ser at rytteren snur seg for å se hvor Cavendish er og hindrer han.

Men for meg er Mark er en bortskjemt drittunge som ikke takler motgang, men i norge har vi Northug som er lik, det er slike personer som blir verdensbeste.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.619
    Torget vurderinger
    24
    Ny og dødsens farlig utfordrer seiler opp i årets Tour....... Slukador!

Tour De Sluk.jpg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.848
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Twitter
    ‏@AndebypolitiOPS:
    SISTE: Sky syklist mørbanket av asfalt. Vi har anmeldt asfalt for usportslig oppførsel. Asfalt reagerte med et skulderknekk.

Sist redigert:
    U

utgatt60135

Gjest
    Kjempespennede etappe i dag! Kult med etapper med sterk sidevind! Tenkte det var litt usportslig å kjøre av Valverde men skjønner at deres plan var å kjøre knallhardt med Omega-Pharma gutta (kom til TV´n rett etter splitten). Da er det ikke usportlig om de var allerede igang med taktikken. Tenker alså på Belkin rytterne. Uansett så hadde Movistar mange nok ryttere til kunne klare å kjøre det inn igjen.

Angående velten til Veelers så skjønner jeg ikke de som forsvarer han. Jeg tipper det var slik at Veelers som så Cav bak seg bevisst senket hodet og dreide mot Cav. Det så Mark og ble såpass irritert at han tenke å gi Veelers en skubb uten å velte han. Han hadde uansett ikke sjans på seier når han lå bak feil rytter.

Tidligere har jeg sett at interessen for tdf ikke har blitt svekket pga dopingen, men nå merker jeg at interessen min er lavere enn vanlig. Valverde og Contador som konkurrenter til Froom gir ikke entusiasme. Det nitrist at sykkelspoerten nok en gang ikke tar et ordenlig oppgjør med dopingen. Ingen som har holdt på med dette burde får lov til å være endel av sporten, imo. Hva Sky angår så har jeg ikke noen misstanker annet enn at nivået på Wiggins og Froom er såpass høyt at det er naturlig å undre. Jeg vet ikke, men stoler ikke blindt på dem. Vi har blitt forrådt alfor mange ganger uten at ting blir så mye bedre. Mulig svar får man lenge etter prestasjonene. Det er kun to personer blant sammenlagtryttere jeg har stolt på i deres karriere og det er Sastre og Evans. Grunnen til det er at de tross store prestajoner viser menneslige svakheter også. Og i etterknt har det nettopp vist seg at de to aldri har hatt mistanke mot seg. Å gå igjennom tre uker uten å ha en eneste dårlig dag har alltid vært min største misstanke mot juks. Så får vi se om Froom er like umenneskelig som tidligere dopere.

Sist redigert av en moderator:
    U

utgatt60135

Gjest
    Artig etappe med bismak. Jeg hadde tidlig sterke misstanker mot tidligere syklister siden 90-tallet og alle har vist seg å stemme. Det er for umenneskelig det han gjør i dag. Sorry jeg stoler bare ikke på deg Froom. Det er alfor mye å vinne og alt for lite å tape for å prøve seg med forbudte stoffer.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Artig etappe med bismak. Jeg hadde tidlig sterke misstanker mot tidligere syklister siden 90-tallet og alle har vist seg å stemme. Det er for umenneskelig det han gjør i dag. Sorry jeg stoler bare ikke på deg Froom. Det er alfor mye å vinne og alt for lite å tape for å prøve seg med forbudte stoffer.
    Jeg er delvis enig med deg, men han er nesten 3 minutter bak rekorden opp det fjellet. Men etter hviledagen i morgen er nok ikke Contador noe dårligere når han har fått litt påfyll.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Sykkelsporten har selv sørget for at folk blir mistenksomme uansett hva som skjer, men hvorfor sitter vi og ser på da hvis vi tror hele gjengen jukser likevel?

Ser forresten at det kan bli vanskelig å fylle opp 100 m feltet i Moskva neste måned...

N

nb

Gjest
    Noe av det mest oppsiktsvekkende i årets Tour er at Contador ser ut til å være svakere enn en av hjelperytterene sine (Kreutziger). Dette er muligens så god som Contador er udopet for tiden?

I "gamle dager" hadde neppe noen reagert på at Contador hadde tatt et minutt eller to på de andre usual suspects på barske fjelletapper i Tour de France. Om man ser på rytterene på plassene bak Froome så er det mange av de som ikke har har vært seriøse utfordrere til seieren de siste årene.

De "store" nasjonene som Frankrike, Spania og Italia er litt i bakleksa i årets tour. Det er briter og tyskere som dominerer.

Sist redigert:

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    622
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Jeg er også redd for nye dopingavsløringer, men jeg håper det er rent spill i det lengste.

U

utgatt60135

Gjest
    Sykkelsporten har selv sørget for at folk blir mistenksomme uansett hva som skjer, men hvorfor sitter vi og ser på da hvis vi tror hele gjengen jukser likevel?

Ser forresten at det kan bli vanskelig å fylle opp 100 m feltet i Moskva neste måned...
    Det er uansett verdens tredje største idrettsarrengement og for min del har sykkel vært en så stor interesse at jeg følger med uansett. Men dopingen har så klart tæret på. En annen ting er at jeg tror abolutt ikke at alle har dopet seg og doper seg i dag. Vi har mange konkurranser i TDF og jeg tror ikke f.eks spurtere bruker doping. Det er først og fremst sammenlagtryttere som tjener stort på ulovlige midler.

Sist redigert av en moderator:
    U

utgatt60135

Gjest
    Noe av det mest oppsiktsvekkende i årets Tour er at Contador ser ut til å være svakere enn en av hjelperytterene sine (Kreutziger). Dette er muligens så god som Contador er udopet for tiden?

I "gamle dager" hadde neppe noen reagert på at Contador hadde tatt et minutt eller to på de andre usual suspects på barske fjelletapper i Tour de France. Om man ser på rytterene på plassene bak Froome så er det mange av de som ikke har har vært seriøse utfordrere til seieren de siste årene.

De "store" nasjonene som Frankrike, Spania og Italia er litt i bakleksa i årets tour. Det er briter og tyskere som dominerer.
    Nei, det kan virkelig se ut som at både Schleck og Contador ikke har turt å fortsette (selv om det er flere grunner til det). Jeg fikk en sterk mistanke mot Contador i sin aller første suksess i touren.

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg er også redd for nye dopingavsløringer, men jeg håper det er rent spill i det lengste.
    Ja, intet hadde gledet meg mer enn om det er rent spill. Men samtidig har jeg fulgt med sykkelsporten såpass lenge og sett såpass mange løyner og avsløringer at jeg ikke lenger er naiv. Ingen er supermennesker. Alle har dårlige dager. Om Froom virkelig spiller med åpne kort så kan utøvere og ledelse bare skylde på seg selv for at det er naturlig å komme med antydinger om doping. De har vært særdeles feige. De fleste.

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    357
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    3
    Etter de to rykkene til Froom hadde i hvertfall jeg en bang anelse i dag. At de andre detter av tar jeg som et sunnhetstegn. Men en tour uten Hushovd går jo faen ikke meg ann. Hva BMC tenkte på da de ikke tok med han er uforståelig for meg. Han der surpompen fra Australia er jo helt på tur..(ikke i form og på hell)

U

utgatt60135

Gjest
    At de andre detter av tar jeg som et sunnhetstegn.
    Ja, absolutt. Jeg tror feltet er renere enn på lenge, men alle?

Ja, synd at Hushovd ikke ble med men på en annen side så skjønner jeg skepsisen når han kjørt så dårlig så lenge. De tok nok feil alikevel.

Han surprompen fra Australia er en av få sammenlagtryttere jeg har hatt tillitt til angående doping. Han er en helt som bare står på og står på!!

N

nb

Gjest
    Av topp-10 hittil så er det vel bare Contador som seriøst har vært med i tetstriden de siste årene bortsett fra Froome (som muligens kunne ha vunnet i fjor om han ville og etter rapportene nesten garatert hadde vunnet Spania Rundt om han ikke skulle taue på Wiggins). Så det har skjedd ganske mye de siste årene i toppen av det største treukersrittet. Valverde hadde vært der om han ikke hadde punktert, men i år og i fjor slipper folk mye tidligere enn før. Når Edvald var ferdig med sin jobb på en tøff etappe i fjorårets TdF så satt det vel bare i underkant av 20 mann igjen i favorittgruppen.

Noen må tross alt være best også. Froome fremstår som litt mistenkelig sterk så langt, men jeg er egentlig mer overrasket over hvordan de andre sammenlangfolkene kjører - da særlig Contador. Konkurransen ser ut til å ha blitt betydelig svakere.

Kan alle som hadde synest det var mistenkelig at noen tar noen minutter på Bauke Mollema rekke opp hånden? Det er kun to år siden han ble fullstendig parkert av EBH i en moderat bakke i et sterkt brudd i TdF. Ditto for hjelperytter Kreutziger, Laures ten Dam, Jakob Fuglesang og flere av top-10 folkene - ingen er vel veldig overrasket over at de ligger noen minutter bak.

Dette er en idrett vi er vant til er dominert av spanjoler, italienere og en og annen gjennomdopet amerikaner. Det er faktisk en viss sjanse for at Sky og apparatet rundt har gjort noe genialr ting ingen har tenkt på før - om man ser på stagnasjonen hos store sykkelnasjoner så er det i alle fall en mulighet. Flere av de britiske syklistene har en noe odde bakgrunn (banesykling).

Det sagt så er jeg også skeptisk til Froome, har jo fulgt sykling noen år og da lærer man seg å bli mistenksom rimelig kjapt.

Sist redigert:

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    357
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    3
    Valverde ser jo ut til å slite i fjelletappene, satt og ventet på rykk fra ham da quintana herjet på sist fjelletappe. Men han satt jo stuck og hadde mer en nok med å følge feltet. Han var vel ikke så imponerende i dag heller? Får satse på mye sidevind i alpene.;)

U

utgatt60135

Gjest
    Noen må tross alt være best også. Froome fremstår som litt mistenkelig sterk så langt, men jeg er egentlig mer overrasket over hvordan de andre sammenlangfolkene kjører - da særlig Contador. Konkurransen ser ut til å ha blitt betydelig svakere.
    Det er på papiret et sterkt felt i år, men endel er jo ikke i sin beste form. Samtidig så tror jeg det er så mye å hente på doping at det er et sunnhetstegn at de fleste sliter. Ryddes det opp for fullt i doping så må det nødvendigvis gå langsommere og være mindre spektakulært. Det er ikke ofte jeg har blitt såpass imponert over klatring som Froom sto for i dag. Å rykke ifra sittende på den måten var bare wow! Kaggestad som er såpass kvass mot doping forsvarte han velig i dag med å si at Sky har gjort usedvanlig god jobb, men hvor mye er det å hente i trening ol i 2013? Har tidligere virkelig ryttere vært så mye dårligere til å trene?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.189
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da er nok et Tour de France ødelagt av juks. Selvsagt er Froome dopet. Å tro noe annet er å tro på eventyr. Måten han parkerte de andre i dag og på en tidligere etappe, er et soleklart bevis på det. Hver gang noen har gjort noe slikt tidligere, har personen senere blitt avslørt som en simpel juksemaker. Så også nå.

Et lite sidesprang; i dag ble Asafa Powell, Tyson Gay og en drøss andre tatt i doping. Da gjenstår bare Usain Bolt, som foreløpig har sluppet unna. Neppe for at han ikke doper seg, men for at han har vært smartere. Å se på toppidrett er egentlig en ganske meningsløst måte å kaste bort tiden på.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Tromsø
    Da er nok et Tour de France ødelagt av juks. Selvsagt er Froome dopet. Å tro noe annet er å tro på eventyr. Måten han parkerte de andre i dag og på en tidligere etappe, er et soleklart bevis på det. Hver gang noen har gjort noe slikt tidligere, har personen senere blitt avslørt som en simpel juksemaker. Så også nå.

Et lite sidesprang; i dag ble Asafa Powell, Tyson Gay og en drøss andre tatt i doping. Da gjenstår bare Usain Bolt, som foreløpig har sluppet unna. Neppe for at han ikke doper seg, men for at han har vært smartere. Å se på toppidrett er egentlig en ganske meningsløst måte å kaste bort tiden på.
    Du tenker på i motsetning til mange artister som ikke driver med dop?

Fra spøk til revolver, det skulle ha vært interessant å fått inn en dopingkontroll helt uavhengig av alt som hadde med TDF eller idretten for øvrig å gjøre. Det Froome gjorde på fjelletappen i dag minner sterkt om den tiden dopingen var på det værste.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hand-of-God-goal-picture.jpg

Hver sport sine regler. Hver sport sine måter å jukse på.

Jeg har ikke sett et sekund av årets TdF på TV. Jeg har klikka på et par overskrifter på nettavisene og lest litt i denne tråden, men det er alt. Det er fire sider i denne tråden. Tar man en titt på tidligere års TdF-tråder, så skjønner man at sykkelsporten er i alvorlig trøbbel. Som så mange andre idretter vil være det etterhvert som sannheten kommer for en dag. Det er ikke en statistisk 'cluster' at en gjeng jamaicanske friidrettutøvere har dopa seg. De er en 'cluster' at de har blitt tatt. Jeg har gitt opp toppidrett i det store og hele. Jeg synes ikke det er gøy lenger.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.189
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Guds hånd blir noe helt annet, selvsagt.

Det jeg har sett av tdf i år, er avslutningen av dagens etappe. Sykkel er meningsløst å se på, etter alle juksemakerne som har preget, og fortsatt preger, sporten. Det samme gjelder friidrett. Er noe utrolig, som Bolt, så er det ikke til å tro på.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.309
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    En ting som forundrer meg er hvordan de fortsatt gjør et nummer av og nærmest hyller Tom Simpson som døde i bakken opp mot Mont Ventoux. Han var en gjennomdopet kar og det var vel hovedårsaken til dødsfallet. Det samme gjelder mange av de andre gamle heltene som og var dopet, mens det virker som Armstrong nå får skyld for all doping i sykling.

Når det gjelder Bolt så er han heller ikke ren, men da han er en gullgruve for alle arrangører ønsker man ikke å ta ham - er nå mitt syn på den saken !

Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Contador er alltid sterkere den siste uken, dette er lang i fra over enda.

N

nb

Gjest
    Når sist hold det stikk? At storfavoritten svikter (ja dere vet ....?
    Floyd Landis var vel den siste så sprakk så det sang, men etter en liten tur til doktoren så var jo han back in business dagen etterpå og tok igjen alt det tapte.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn