Totenpåler🎶🎵

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    677
    Antall liker
    467
    Torget vurderinger
    5
    Her har jeg bidratt minimalt (litt print, volum, snøplog og kabelpeiling). Snickers skal ha kred her for smart seksjonering for nærfelt.
    Er det snakk om effektfordeling styrt solo av koblingsmetode, eller skjuler det seg annet snacks inni disse?
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    10.541
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Før turen går nedover til Stavanger har jeg vært på en Pitstop i Rakkestad hos Snickers-is. Totenstolpene bar vi inn i kjellerstua hvor hver sin hypex fikk påfyll av denne flinke mannens kunnskaper. Det er nå blitt lagt inn 3 forskjellige preset som TRG kan sjonglere imellom😊.
    Apropos påfyll så ble det også litt smaksprøver av vertens gode Whisky 😋.
    En god felles frokost er rundt hjørnet🥐☕☕ og deretter bærer det til Stavanger 🚚💨🎶🎵
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Dette var veldig gøy, og som alltid svært hyggelig å få tilbringe tid med Hans Majestet Øyvind.

    Jeg kjenner ikke lyden i kjellerstua mi så godt, for jeg har egentlig bare hatt et sett PC-høyttalere der tidligere. Men vi lyttet på tvers, og ganske nært, typ under 2 meter. Jeg ble svært positivt overrasket over klangen i dette rommet faktisk.

    Men det interessante er jo høyttalerne. Men i stedet for å si noe som helst om inntrykk har jeg lyst til å vente på han som sitter neglebitende hjemme og venter på en mørk grå transporter som dundrer avgårde vestover med et par Totenpåler baki.

    Men jeg kan si litt om presetene og hva jeg gjorde med lyden foreløpig:
    De er satt opp med enkle 2. ordens filtere, og ut fra det lille jeg gjorde av målinger så det ut til å fungere veldig greit uten videre eksperimenter med delay osv. Siden diskanten har en waveguide av en gitt størrelse ble delingen satt til 2,5k og det ble lagt en shelf på noen dB siden energien som ellers ville blitt spredd ut i rommet i nedre del av diskantens arbeidsområde nå i stedet får hjelp av waveguiden.

    De to driverne som sitter nærmest diskantene fungerer som rene mellomtoner ned til 300Hz. Disse tar da i all hovedsak for seg det området der baffelstep er aktuelt. Imidlertid kompenserte jeg overraskende lite, det så ikke ut til å være fryktelig stort behov. Shelfen her er bare på 1dB, og mer er ikke gjort i mellomtonen. Resten av baffelstepkompensasjonen ligger nok i overgangen til bassene, samt i øvre del av arbeidsområdet til bassene.

    Med 10 basser er det en del kapasitet, men de sitter i ganske små kammere. Det betyr at man har en ganske effektiv høypassfunksjon som følge av kabinettene. Det jeg testet først var å EQ-e dem opp en del i bassen, for så å la dem stange i et 25Hz høypassfilter. Det låt rett og slett ikke bra. Jeg konkluderte med at kassene er så små at de trolig har mer enn tilstrekkelig beskyttelse i bunnen allikevel, så jeg la inn EQ for å kompensere for kassene, og siden EQ-en har senterfrekvens på 40Hz gir dette en naturlig utflating i bunnen, og når vi ser på responsen fra kassene ruller dette ganske kraftig av av seg selv.

    Preset 1 er uten høypass.
    Preset 2 er med 60Hz høypass, 2. ordens Q 0,7, ikke invertert.
    Preset 3 er med 80Hz høypass, 2. ordens Q 0,7, ikke invertert.

    Dette er selvsagt for at eieren skal kombinere dem med subwoofere. Det blir spennende å høre hva han synes om overgangen fra Adyton til disse.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    4.269
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kan vel legge til at de 10 som spiller bass er delt i power-taper 4/6 hvor de 4 sitter nærmest mellomtonen. Sammen med 3-vei delingen mot mellomtoneparet og diskant skulle dette gi et fint lydbilde også i nærfelt (ala Quad) , og ikke "larger than life". Kult.
     
    Sist redigert:

    Trg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Innlegg
    684
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Gilja
    @Trg Gleder du deg?

    Jeg er veldig spent på å høre hvordan du vurderer lyden av pålene sammenliknet med Adyton du har fra før.
    Om jeg gleder meg? Du skulle bare visst!😁 Men ikke så mange timer til nå👍👍 Blir utrolig spennende å høre. Har klokketro på dette. Adyton er solgt, så det passet utmerket at pålene er på vei😁👌🚚
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel bare å legge ut et par målinger, så ser vi i målemafiaen umiddelbart hvordan det låter:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
    Lykke til, kun kvalitets produkter fra toten:D
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Dette var veldig gøy, og som alltid svært hyggelig å få tilbringe tid med Hans Majestet Øyvind.

    Jeg kjenner ikke lyden i kjellerstua mi så godt, for jeg har egentlig bare hatt et sett PC-høyttalere der tidligere. Men vi lyttet på tvers, og ganske nært, typ under 2 meter. Jeg ble svært positivt overrasket over klangen i dette rommet faktisk.

    Men det interessante er jo høyttalerne. Men i stedet for å si noe som helst om inntrykk har jeg lyst til å vente på han som sitter neglebitende hjemme og venter på en mørk grå transporter som dundrer avgårde vestover med et par Totenpåler baki.

    Men jeg kan si litt om presetene og hva jeg gjorde med lyden foreløpig:
    De er satt opp med enkle 2. ordens filtere, og ut fra det lille jeg gjorde av målinger så det ut til å fungere veldig greit uten videre eksperimenter med delay osv. Siden diskanten har en waveguide av en gitt størrelse ble delingen satt til 2,5k og det ble lagt en shelf på noen dB siden energien som ellers ville blitt spredd ut i rommet i nedre del av diskantens arbeidsområde nå i stedet får hjelp av waveguiden.

    De to driverne som sitter nærmest diskantene fungerer som rene mellomtoner ned til 300Hz. Disse tar da i all hovedsak for seg det området der baffelstep er aktuelt. Imidlertid kompenserte jeg overraskende lite, det så ikke ut til å være fryktelig stort behov. Shelfen her er bare på 1dB, og mer er ikke gjort i mellomtonen. Resten av baffelstepkompensasjonen ligger nok i overgangen til bassene, samt i øvre del av arbeidsområdet til bassene.

    Med 10 basser er det en del kapasitet, men de sitter i ganske små kammere. Det betyr at man har en ganske effektiv høypassfunksjon som følge av kabinettene. Det jeg testet først var å EQ-e dem opp en del i bassen, for så å la dem stange i et 25Hz høypassfilter. Det låt rett og slett ikke bra. Jeg konkluderte med at kassene er så små at de trolig har mer enn tilstrekkelig beskyttelse i bunnen allikevel, så jeg la inn EQ for å kompensere for kassene, og siden EQ-en har senterfrekvens på 40Hz gir dette en naturlig utflating i bunnen, og når vi ser på responsen fra kassene ruller dette ganske kraftig av av seg selv.

    Preset 1 er uten høypass.
    Preset 2 er med 60Hz høypass, 2. ordens Q 0,7, ikke invertert.
    Preset 3 er med 80Hz høypass, 2. ordens Q 0,7, ikke invertert.

    Dette er selvsagt for at eieren skal kombinere dem med subwoofere. Det blir spennende å høre hva han synes om overgangen fra Adyton til disse.
    Siden diskanten har en waveguide av en gitt størrelse ble delingen satt til 2,5k og det ble lagt en shelf på noen dB siden energien som ellers ville blitt spredd ut i rommet i nedre del av diskantens arbeidsområde nå i stedet får hjelp av waveguiden.

    du la til en low shelf ? I 2 ordens filteret eller over?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Å jeg som ikke klarer å beskrive lyd..😅
    Da må man kanskje ty til å formidle entusiasme og glede.

    Egentlig tenker jeg at de som sliter med å "beskrive lyd" bare ikke er så bevandret i hifisjargong, og dermed egentlig har bedre forutsetninger for å beskrive det de opplever på en måte som er konkret og lar seg tolke av andre.

    Snakket med Øyvind nå, han var ikke så langt unna v
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Siden diskanten har en waveguide av en gitt størrelse ble delingen satt til 2,5k og det ble lagt en shelf på noen dB siden energien som ellers ville blitt spredd ut i rommet i nedre del av diskantens arbeidsområde nå i stedet får hjelp av waveguiden.

    du la til en low shelf ? I 2 ordens filteret eller over?

    1675434463601.png


    Det er en low shelf som demper omkring 6-7dB fra 20k og ned til delefrekvensen.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    B34+bølgeleder kan fungere med et 1 ordens filter, tror du?
     
    Sist redigert:

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Det her så skikkelig snasent ut. Eller for å si som Heidi Weng, "Vi bøyer oss i hatten"

    Gleder meg til fortsettelsen.
     

    Trg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Innlegg
    684
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Gilja
    Første inntrykk? Bare se på dem da...Noen smykker av noen høytalere! Stuevennlige? Ja, ifølge meg. Nei , ifølge kona...Skjønner ikke det😜 Lytteintrykk? Etter kun 2 sanger kan jeg iallefall si en ting, FOR en diskant å mellomtone!!! Aldri vært i nærheten av dette før. Rett å slett overveldende! Å kvelden har såvidt begynt 😅😁🍻🍻🍻🍻 Dette lover så inni granskauen bra!
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    121
    Antall liker
    131
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel bare å legge ut et par målinger, så ser vi i målemafiaen umiddelbart hvordan det låter:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
    Lykke til, kun kvalitets produkter fra toten:D
    Hva med å paste noen målinger inn i ChatGPT, og be den beskrive lydbildet à la Michael Fremer.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.511
    Antall liker
    14.245
    Sted
    Langesund
    Gratulerer det ser helt rått ut!

    Er det noen rå-målinger av diskanten med WG.

    Den rosa er min og tatt på 11 graders vinkel.

    10 db mellom linjene
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn