Totem - er de helt glemt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.947
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Totem og Naim skal ha god synergi ifølge Naim forum Uk, spesielt 10-12 år tilbake i tid.

    Var nær ved å kjøpe selv, Forest og Model 1 var et par kandidater, men i særdeleshet Mani 2 var fristende pga isobarisk bass. Mani 2 ble omtalt som tungdreven noe som holdt meg tilbake.

    Det omtalte eksemplaret på finn har vært «favoritt» flere ganger, men trenger dem egentlig ikke 😊

    Totem var mye omsatt på Svenske bruktbørser og i går kom jeg over denne hos en Svensk forhandler.
    Vis vedlegget 830267
    De har jag haft hemma vid ett tillfälle, låter bra med kräver lite effekt. Förvånansvärt att en så liten högtalare kan ge så mycket bas..
    Figges
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Oioioi, nå fikk jeg lyst på disse. Hvordan er det å handle ifra Sverige, jeg tenker da på moms, tollgebyrer og frakt? Er det i det hele tatt lønnsomt?
    Gjort riktig, skal du betale frakt, MVA og forenklet tollbehandling (er vel 299,- hos Posten, men grådige DHL tar 4-500,-).
    SÅ spørs det da, om du kan få dem til å trekke fra svensk mvs. og kanskje til og med sende med litt "snille" fraktpapirer.
    Blir fort dyrt å være norsk på nett.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Strengt tatt skal vel alle butikker i EU trekke fra VAT ved salg til kunder utenfor, med visse modifikasjoner for salg direkte fra produsent eller fra bedrifter under en viss størrelse. Med mindre reglene er endret, da det er ganske lenge siden jeg leste dem. Hvorvidt det faktisk skjer er en annen sak.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Strengt tatt skal vel alle butikker i EU trekke fra VAT ved salg til kunder utenfor, med visse modifikasjoner for salg direkte fra produsent eller fra bedrifter under en viss størrelse. Med mindre reglene er endret, da det er ganske lenge siden jeg leste dem. Hvorvidt det faktisk skjer er en annen sak.
    Dessverre møtes man ofte tilbake med at varekjøper selv må be om og foreta seg refusjon av toll, en ikke så enkel øvelse dersom man ikke besitter kunnskaper om eksport eller tollrutiner i det aktuelle land. Her burde etter mitt syn EU skjerpet inn krav til selger om så vel kompetanse som praktisering av tollrefusjon.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Dessverre møtes man ofte tilbake med at varekjøper selv må be om og foreta seg refusjon av toll, en ikke så enkel øvelse dersom man ikke besitter kunnskaper om eksport eller tollrutiner i det aktuelle land. Her burde etter mitt syn EU skjerpet inn krav til selger om så vel kompetanse som praktisering av tollrefusjon.
    Dette er super enkelt da. Jeg tar både service på bil handler noe HiFi fra Sverige. Sparte 3k på siste kjøp etter div.tilbud, om det er verdt det kommer jo helt an på, men skal sies at jeg da stort sett handler merker som ikke er representert i Norge.
    Men er det ikke noe å gå på så..:)
    Viktig å avklare moms på forhånd, men anbefaler alltid å kjøpe der det blir håndtert gjennom speditør. Det er et gebyr som nevnt, ser jeg betalte 450kr sist, til speditør. Så betaler man ikke svensk moms ved kjøp, men norsk moms når varen kommer.

    Ellers om man kjøper vare ink.svensk moms og henter selv, (eller har service på bil) så får man med papirer som leveres i norske tollen, man betaler norsk moms der og da, et papir fylles ut og mailes deretter til forretningen som tilbakebetaler svensk moms ila få dager.
    Handle med de store og kjente for sikkerhetsskyld:)

    Edit: Ser ut som det er en grei sak å handle Totem

    9ED2BF32-F5FA-4B80-98A6-74287E8284CE.jpeg
     
    Sist redigert:

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Måtte gi Totemene en runde i tilfelle de blir solgt snart. Risikosport, når Marten høyttalerne er 10 ganger dyrere enn hva jeg tipper Totemene er verdt brukt selvsagt. Hadde jo vært kjipt om de låt like bra :ROFLMAO:
    Og det gjør de absolutt ikke, men steike så godt de står seg! Definitivt ikke 10 ganger forskjell, og stemmegjengivelsen har intet å skamme seg over i dette selskapet.
    Nesten så jeg skulle ønske jeg hadde et anlegg 2 i stua, men med en kone som har svart belte i "kan du skru ned!?", er det bortkastet utstyr :)
    Lagerplass er det dårlig med på denne adressen, så det er vel bare å belage seg på enda et salg man senere angrer. Har mange av de etterhvert, med EAR 509 Silver jubilee Edt. desidert øverst på den lista :sneaky:
     

    Vedlegg

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hørte på Totem Tribe Tower I Stockholm i går, meget god lyd.
    PSX_20220725_120735_copy_2303x1727.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn