Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

    Long distance information, give me Memphis Tennessee
    Help me find a party that tried to get in touch with me
    She did not leave a number but I know who placed the call
    'Cause my uncle took a message and he wrote it on the wall
    Help me, information, get in touch with my Marie
    She's the only one who'd call me here from Memphis Tennessee
    Her home is on the south side, high upon a ridge
    Just a half a mile from the Mississippi bridge
    Last time I saw Marie she was wavin' me goodbye
    With "hurry-home" drops on her cheek that trickled from her eye
    We were pulled apart because her mom did not agree
    She tore apart our happy home in Memphis Tennessee
    Help me, information, more than that I cannot add
    Only that I miss her and all the fun we had
    Marie is only six years old, information please
    You got to put me through to her in Memphis Tennessee
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.987
    Antall liker
    20.051
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nå, som @Valentino fikk startet "Long Distance", da ta´r vi en mere, selvom lyrikken
    måske er mere for Kjendis enn Makkintosken. Likevel..... bra stemning og musikk.
    NB: Klikk på "Se på Youtube"


    Og 25 år tidligere var det sånn........ Herlige sangtalenter

     
    Sist redigert:

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.782
    Antall liker
    8.744
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Ikke ble det messe på meg nå og ikke blir det messe på meg i mai. Som en trøst drar jeg til Berlin og har en plass der nede foran orkesteret.

    Vis vedlegget 901247
    Jeg satt en kveld i fjor og moret meg med å prøve å huske alle Konserter jeg hadde vært på og skrev det ned på et ark. Det ble en lang liste, men noe som dette har jeg aldri vært på. Det MÅ noteres på bucketlista. 😊
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg mener seriøst at alle som er interessert i lyd og musikk, må oppleve klassisk musikk fremført live, enten man liker klassisk eller ikke. Både i store og små formater. For det første er det en enorm opplevelse (kommer litt an på musikken, det gjør det), og for det andre er det ganske opplysende med tanke på lydlige referanser. Har vært det for meg i alle fall.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kan si med en gang at jeg ikke er der for å studere lyd, kun oppleve den. Har vært på flere klassiske fremføringer opp gjennom og er veldig glad i opera. Men gidder sjeldent høre på det hjemme, for det er hele settingen som er så magisk.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.049
    Antall liker
    33.660
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg mener seriøst at alle som er interessert i lyd og musikk, må oppleve klassisk musikk fremført live, enten man liker klassisk eller ikke. Både i store og små formater. For det første er det en enorm opplevelse (kommer litt an på musikken, det gjør det), og for det andre er det ganske opplysende med tanke på lydlige referanser. Har vært det for meg i alle fall.
    Etter å ha hørt Arvo Part fremført live i Oslo Domkirke med fullt kor og orkester ventet jeg et par dager med å fyre anlegget igjen ;)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg kan si med en gang at jeg ikke er der for å studere lyd, kun oppleve den. Har vært på flere klassiske fremføringer opp gjennom og er veldig glad i opera. Men gidder sjeldent høre på det hjemme, for det er hele settingen som er så magisk.
    Musikken først (y)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Men i tillegg til den musikalske opplevelsen, da, har det også vært interessant å observere og se hvor høyt de egentlig spiller, og hvor mye av opplevelsen jeg kan gjenskape hjemme. Lærerikt. Man får vel egentlig ikke bedre referanse. Jeg er også såpass heldig å ha et konserthus i toppklasse 30 minutter unna, og konserter med «husorkesteret» koster ikke mer enn 150–200 kroner for gode plasser, så da kan man unne seg noen «studieturer» i ny og ne. Skjønner at du ikke drar til Berlin med fruen for å nerde over lyd :ROFLMAO:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men i tillegg til den musikalske opplevelsen, da, har det også vært interessant å observere og se hvor høyt de egentlig spiller, og hvor mye av opplevelsen jeg kan gjenskape hjemme. Lærerikt. Man får vel egentlig ikke bedre referanse. Jeg er også såpass heldig å ha et konserthus i toppklasse 30 minutter unna, og konserter med «husorkesteret» koster ikke mer enn 150–200 kroner for gode plasser, så da kan man unne seg noen «studieturer» i ny og ne. Skjønner at du ikke drar til Berlin med fruen for å nerde over lyd :ROFLMAO:
    Mange som sier det du sier, men jeg lurer på hvordan man som helt ordinær person kan nyttegjøre seg av disse erfaringene og referansene?

    Det meste rundt om i miljøet skjer jo på slump og innfall, slik jeg ser det. De fleste her jobber hverken systematisk eller forutsigbart og gjør de det, har de som regel fokuset på en obskur detalj og evner ikke se helheten. Dessuten er det enda flere som er underlagt store begrensninger både monetært og med tanke på fasiliteter. Som jeg skrev i går, det er ikke mange som driver med hifi her egentlig.

    Nei, jeg separerer hjemmelyd og opplevelsen ute og tenker overhodet ikke hifi når jeg sitter i salen. Noe er bedre hjemme også faktisk... :giggle:
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Nei, jeg tar det jo helt på gefühlen, så skal ikke påberope meg noe – selv om jeg har hatt med desibelmåler :rolleyes: Selv om lydminnet er rimelig begrenset, så gjør man seg jo noen tanker om hvordan pinpointingen er, hvor definert bassen er, hvordan klangen på instrumentene er, hvordan romklangen er osv. Også varierer det jo etter hvor du sitter i salen. Med dynamikkbegrensningene jeg har hjemme, føler jeg at jeg kan få et forholdsvis realistisk lydbilde tilsvarende å sitte en tredjedel ut i salen, når jeg lytter på konsertvolum. Det har også gjort det lettere for meg å se for meg orkesteret og leve meg inn i musikken.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.444
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Berlinfilharmonien er en opplevelse i seg selv. Var der i sommer, men i kammersalen. Filharmonikerne hadde konsert samme kveld og planen var å snike meg inn og føle litt på prøvene, men veien til storsalen var blokkert av et stakkars amerikansk ungdomskor og deres russiske dirigent som våre korister døpte Crüella:
    - Det står jo Lyn ut av fingrene hennes!

    God tur, jeg er kjempemisunnelig.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.444
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg har vært i en del konsertsaler og i 10 av 10 finnes det null pinpointing. Zilch. Nada. Glem det. Det er en hifigreie.
    Så har man kammersalen i Berlinfilharmonien. Den har pinpointing. Det var et øyeblikk der at jeg ikke trodde på det jeg opplevde: At ørene mine ledet øynene til en bestem korist. Hearing is believing eller noe.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nei, jeg tar det jo helt på gefühlen, så skal ikke påberope meg noe – selv om jeg har hatt med desibelmåler :rolleyes: Selv om lydminnet er rimelig begrenset, så gjør man seg jo noen tanker om hvordan pinpointingen er, hvor definert bassen er, hvordan klangen på instrumentene er, hvordan romklangen er osv. Også varierer det jo etter hvor du sitter i salen. Med dynamikkbegrensningene jeg har hjemme, føler jeg at jeg kan få et forholdsvis realistisk lydbilde tilsvarende å sitte en tredjedel ut i salen, når jeg lytter på konsertvolum. Det har også gjort det lettere for meg å se for meg orkesteret og leve meg inn i musikken.
    Selv om man føler man klarer å simulere de enkleste parameterne er det ikke dermed sagt at man nærmer seg noe.

    Mitt anlegg er fokusert på studiomusikk, men håndterer kanskje en og annen intimkonsert i et større lokale eller en mørk jazzklubb. Det hender, etter at jeg har fått i meg noen glass vin, sansene er nummet og euforien på topp, at jeg klarer å innbille meg å være på en kirkekonsert med kor, om opptaket tillater det vel og merke. Men målet mitt har vært studioopptak.

    Om jeg skulle siktet mot full konsert, med det jeg har stablet inn i grotten i dag, kan det hende jeg hadde fått til litt av ambiensen, men da på bekostning av musikken jeg hører mest på. Mao, en tap-tap situasjon.

    For like viktig som å sikte mot stjernene er det kanskje vel så viktig å kartlegge begrensningene. Man kan nemlig ende opp med å aldri bli fornøyd med det man har.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hva med Carmina Burana, Stevie Ray Vaughan og Dire Straits?

    Vi finner nok ut av det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn