Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kan ikke si meg annet enn enig at lydkvalitetetn i utgangspunktet absolutt er så langt fra referanseklasse som man kan komme, men det er sikkert noen der ute som kanskje likevel kunne tenke seg en mint original? Jeg kunne jo ta med min egen pent spilte LP for sammenligningens skyld (og la mine 3 uspilte ligge urørt på lager), da jeg tror at hvis ikke din spiller avslører særlig forskjell mellom de to versjonene så vil ingen spiller gjøre det!! Er jo ikke så langt fra Son til din base heller, etter hva jeg har forstått?
    Har du orkan fra nord i ryggen er det kun et stenkast unna. :giggle:
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    PS! Elsker å lese din lyriske skryt av den nye spilleren din, nettopp fordi den gjør avspilling av absolutt all musikk så mye mer "joyfull" (i mangel av noe godt norsk ord) her jeg sitter å skribler på tastaturet. Det må være noe spesielt med den spilleren, da både Tosken og en gammel mann med navnet Young og som offentlig har gått ut som ridder av god analoglyd har valgt samme spiller! Gjør meg nysgjerrig på å høre på alt annet enn PB for den saks skyld
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Selv med flau bris skulle det ikke være umulig å treffe med noen få kast. Kan være at jeg må be om full adresse, for ikke å knuse rutene på ett av nabohusene. Vil jo ikke at uskyldige skal lide, på grunn av min kåtehet på japansk snurre(bass)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Fikk en tilbakemelding om at rippene virket blodfattige, så jeg normaliserte og sammenlignet med en 176kHz utgave av Billy Jean. Forskjeller er det helt klart, men hvem som er mest blodfattig? De første 45 sekundene ligger under til sammenligning

    Vinyl
    Digital

    Spektrumet av klippene. Vinyl vs digital

    1678437494839.jpeg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har smuglyttet litt på opptakene og kommet fram til følgende: Vinyl låter dritt, så lenge det ikke er store-T og esoteriske pressinger. Hvem puttet Michael Jackson i en bøtte da de spilte inn opptaket til min pressing?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har lyttet. Det er en særdeles kapabel grammofon du har, gitt!
    Kanskje jeg ville hatt litt mer englestøv, men der er juryen ute. Jeg satte en muligens litt for aggressiv high shelf demping med 5 kHz senterfrekvens Q 0,5 på global korreksjon her forrige mandag. Løftet den akkurat 0,5 dB, men det skal kanskje litt mer til.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Windfeld kan nok umiddelbart oppfattes som litt kjedelig om man er vant til pickuper fra Japan med mer glitter, men den har en god punch når den blir utsatt for riktig friksjon. For oss som har eq er slike ting uansett noe som kan tweakes om ønskelig. :giggle:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva heter det Steely Dan-kuttet og platen det er på? Mulig jeg har en CD-rip på lokalt lager. MJ er det dårlig stelt med her.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Platespilleren er veldig lekker, men jeg syns du har vært litt sparsom med å få med Toskebokser på bildene. Nå var der endelig to Toskebokser + en fredagspils! Tommelen opp her ifra…(y) 🍺 :love: :ROFLMAO:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Platespilleren er veldig lekker, men jeg syns du har vært litt sparsom med å få med Toskebokser på bildene. Nå var der endelig to Toskebokser + en fredagspils! Tommelen opp her ifra…(y) 🍺 :love: :ROFLMAO:
    Ja, skal skjerpe meg! Blir snart en ommøblering i benken også.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Sikker veldig bra^. Har kjøpt noen i serien Sliter dåg litt med 45 konseptet. Er litt lat av natur:)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Liker å kunne prioritere mosjon selv. Velger helst "løfte ølglass trening" passer best for meg :) bestile foresten en one-steppe i dag. Men den er 33:)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    På ett eller annet tidspukt skal jeg lage 2 rip´s i 24/96, en av MoFi´s og en av originalen.
    Da kan du få sammenlikne.
    Men tror, jeg vet, hva som skiller oss. Dit love-relationship med analytiske pickupper, kontra min
    til mere varme av slagsen er nokk hele forskjellen. Da bli´r det logisk, at du liker MoFi´s bedre.
    Inntil nå er det for min del bare snakk om "Still crazy". Har en av de helt gamle UHQR boxene med
    Cat Stevens "Tea For The Tillerman", og den er (i mine ører) 10 hestelengder bedre en ett førstepress
    av samme ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    På ett eller annet tidspukt skal jeg lage 2 rip´s i 24/96, en av MoFi´s og en av originalen.
    Da kan du få sammenlikne.
    Men tror, jeg vet, hva som skiller oss. Dit love-relationship med analytiske pickupper, kontra min
    til mere varme av slagsen er nokk hele forskjellen. Da bli´r det logisk, at du liker MoFi´s bedre.
    Inntil nå er det for min del bare snakk om "Still crazy". Har en av de helt gamle UHQR boxene med
    Cat Stevens "Tea For The Tillerman", og den er (i mine ører) 10 hestelengder bedre en ett førstepress
    av samme ;)
    Vet ikke hva jeg skal svare? Umulig for meg å forstå hva du legger i analytisk? Jeg liker nøytrale pickuper uten betoning i toppen. De som har hørt mitt oppsett tror jeg ikke beskylder meg for å ha en såkalt analytisk betoning eller preferanse. Snarere en naturlig klangbalanse som ikke fremkaller lyttetretthet. Om det er det du legger i analytisk, så ja, da har du rett.

    Det er lett å snakke forbi hverandre når man ikke forstår ting likt, derfor blir ofte diskusjoner om lydkarakteristikk meningsløse.

    For meg er denne skiva både varm og omsluttende, men mest av alt dynamisk med en subtil bass.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men hot damn for noen priser på de UHQR-skivene! 😮 Joda, joda
    Ting koster, men har man råd er det verdt pengene. Jeg har normale plater som kan selges for 5-15 ggr prisen jeg betalte og disse UHQRene blir ikke produsert i et ubegrenset opplag.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Bli´r nokk mest å snakke forbi hverandre, ja.
    Analytisk var kanskje ikke det rette uttrykket. Men i mine ører, veldig mye definision i toppen,
    og (igjen bare i mine ører) jeg mangler den der varme musikaliteten (fra Ortofon), som bare får
    meg til å spille plate etter plate. Sikkert systemavhengigt.
    Likte Jubilee og Kontrapunkt H, da jeg hadde de, men liker endda bedre Ikeda, Kiseki m.fl.
    Hver sin lyst. Men full respekt for at du liker ditt (y) .
    Send meg gjerne link til hentning av Thriller (på PM)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ting koster, men har man råd er det verdt pengene. Jeg har normale plater som kan selges for 5-15 ggr prisen jeg betalte og disse UHQRene blir ikke produsert i et ubegrenset opplag.
    Grr! Det var et innlegg jeg begynte på, men droppet å sende. Men forumet lagrer det som et utkast, og så kom det med likevel.

    Men ok - det er mye penger, men jeg er helt enig i at det er vel anvendt når man først skal satse på det nivået. Enkelte bruker jo ville summer på ting som utgjør minimale forskjeller ...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Enkelte bruker jo ville summer på ting som utgjør minimale forskjeller ...
    Alt dreier seg jo ikke om lyd og nytteverdi. Det hele starter jo med å få mat i magen og føre genene videre. Når det er sikret går man videre opp i pyramiden.

    Dette maleriet ankom og ble hengt i dag. Bare noen malingsskvetter på et lerret. Hvorfor har det en verdi? Om man ikke liker det har det jo ingen verdi. Men man kunne kjøpt en stor bunke UHQR for dette.

    1678481653828.jpeg
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.787
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Hele Jay Kay katalogen har blitt reutgitt på vinyl. Tipper dette kommer fra en digital kilde. Men med mindre dynamisk kompresjon, som får det til å låte bedre. Jeg har bare samleplata. Så jeg kan ta helt feil :unsure:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hele Jay Kay katalogen har blitt reutgitt på vinyl. Tipper dette kommer fra en digital kilde. Men med mindre dynamisk kompresjon, som får det til å låte bedre. Jeg har bare samleplata. Så jeg kan ta helt feil :unsure:
    Har store deler av diskografen, to utgivelser på 45 som låter veldig spenstig, disse er vel neste 15 år gamle.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn