For å hjelpe alle som skal selge og kjøpe noe på torget er det kjekt å ha noen grunnleggende suksessfaktorer innen salg som mal når man utformer en annonse. Disse faktorene er like viktig for kjøperen.
Markedsføringsguruen Philip Kotler har en kort og grei teori med 4 suksessfaktorer for å lykkes i salg; de 4 P'er:
PRODUKT: forhåpentligvis er produktet interressant, utdyp gjerne bruksområder som kan være ukjente for potensielle kjøpere
PRIS: skriv prisen i annonsen, begge parter bør sjekke markedet grundig først slik at prisen blir riktig
Hvor varen er (PLACE): gi klar info om produktet kan sendes, hvis ja; hva det koster / hvor det kan hentes / hvor det kan leveres / hvem som tar risikoen ved sending
PROMOTION: bruk helst ikke brosjyrefoto men gode og mange foto av ditt produkt, informer om det er kvittering, eske, manual, hvilken forhandler den ble kjøpt hos, eventuelle reparasjoner, link til produsent/originalbrosjyre/tester osv
Det er seriøst å skrive navn og telefonnummer. Er man uhøflig i annonsen ved å si at skambud avvises, ber pratmakere holde seg unna osv så signaliserer du en unormal skepsis som også gjør mange potensielle kjøpere skeptisk til deg som person og ditt objekt.
Gjør det enkelt men ikke for enkelt. Ikke skriv en roman. Ikke skryt uhemmet. Med nok og riktig info siler man også ut veldig mange unødvendige telefonsamtaler og kan konsentrere seg om de reelle kjøperne.
Markedsføringsguruen Philip Kotler har en kort og grei teori med 4 suksessfaktorer for å lykkes i salg; de 4 P'er:
PRODUKT: forhåpentligvis er produktet interressant, utdyp gjerne bruksområder som kan være ukjente for potensielle kjøpere
PRIS: skriv prisen i annonsen, begge parter bør sjekke markedet grundig først slik at prisen blir riktig
Hvor varen er (PLACE): gi klar info om produktet kan sendes, hvis ja; hva det koster / hvor det kan hentes / hvor det kan leveres / hvem som tar risikoen ved sending
PROMOTION: bruk helst ikke brosjyrefoto men gode og mange foto av ditt produkt, informer om det er kvittering, eske, manual, hvilken forhandler den ble kjøpt hos, eventuelle reparasjoner, link til produsent/originalbrosjyre/tester osv
Det er seriøst å skrive navn og telefonnummer. Er man uhøflig i annonsen ved å si at skambud avvises, ber pratmakere holde seg unna osv så signaliserer du en unormal skepsis som også gjør mange potensielle kjøpere skeptisk til deg som person og ditt objekt.
Gjør det enkelt men ikke for enkelt. Ikke skriv en roman. Ikke skryt uhemmet. Med nok og riktig info siler man også ut veldig mange unødvendige telefonsamtaler og kan konsentrere seg om de reelle kjøperne.