Tord Gustavsen Trio, igjen...

O

om.s

Gjest

Ny Tord Gustavsen Trio "being there" slippes den 10 April...

Noe å vente på!!

mvh

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.968
Har fått med meg det.
Kjøp den du, og så gir du meg tilbakemelding på om det er benyttet "digital limiting" for å fjerne dynamikken i musikken. Isåfall, så sier jeg: pass!
(Har svært dårlig tiltro til dagens plater)

O

om.s

Gjest
Har fått med meg det.
Kjøp den du, og så gir du meg tilbakemelding på om det er benyttet "digital limiting" for å fjerne dynamikken i musikken. Isåfall, så sier jeg: pass!
(Har svært dårlig tiltro til dagens plater)
Det har jeg, kjöpt (bestillt) den, er ikke like sikker på om jeg er rette mann til å bedömme det du etterlyser her men jeg kan legge noen ord om det oppleves dynamikk fattig.
Men jeg er litt redd jeg er for opptatt av musikken her, om den ligger i samme land som de to foregående.....

mvh

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.968
Det har jeg, kjöpt (bestillt) den, er ikke like sikker på om jeg er rette mann til å bedömme det du etterlyser her men jeg kan legge noen ord om det oppleves dynamikk fattig.
Men jeg er litt redd jeg er for opptatt av musikken her, om den ligger i samme land som de to foregående.....

mvh
Har "the ground". Og den liker jeg ganske bra.

O

om.s

Gjest
Har "the ground". Og den liker jeg ganske bra.
Ta deg da tid til "Changing places" også, personlig er jeg veldig svak for det melodiöse og melankolske uttrykket deres.....

mvh

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Pianotrio er vel i utgangspunktet ikke blant de mest dynamiske formatene.

Uansett virker det på meg nokså forkvaklet å la tekniske, ikke musikalske, kriterier avgjøre kjøpet.

K

kbwh

Gjest
Dersom det tekniske brukes til å drepe det musikalske vil jeg gjerne være forkvaklet. Men limiting på pianotrio er vel ikke gjengs. Det er ikke fjortispop dette her vel?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.968
Dersom det tekniske brukes til å drepe det musikalske vil jeg gjerne være forkvaklet.
Enig her.
Men limiting på pianotrio er vel ikke gjengs. Det er ikke fjortispop dette her vel?
Ingenting forbauser meg lengre.

O

om.s

Gjest
Det er ikke fjortispop dette her vel?
Nå ble jeg litt usikker på hva du mener med fjortispop i denne sammenhengen, men det er vel noe av det siste jeg ville kalt det.
At noen muligens vil kunne oppleve det som litt "kjedelig" kan jeg ha en viss forståelse for i og med at det er den trio konstellasjonen det er, men personlig holder jeg meg til å kalle det melodiøst, melankolsk og vakkert, noe å stressse av med, og nyte i de riktige stunder, imo....

mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Selv om musikken på "Changing places" er pianotrio, nedtonet og melankolsk, har musikken mye dynamikk.

Hør bare hvordan alle disse tre musikerne bevisst bruker betoninger og anslag samt dynamiske og rytmiske utsving.
(alt dette i sum, er samme sak)

Lydmessig gjør denne plata seg også bra i mitt oppsett.
(selv om flygelet er på "klippegrensen" av og til)

Når jeg kjenner "tam-tam" trommene, som Jarle V så elegant bruker- sette seg i mellomgulvet hos meg på moderat lyttenivå, da er det utsving.
Eller når Haralds " finurlige "plukking" på kontrabasstrengene får meg til å skvette i godstolen, der jeg sitter og aner fred og ingen fare.....

Jeg gleder meg veldig til den nye skiva.
Om de har klart å beholde det samme lydbildet, eller gjerne litt mer "analogt"- tror jeg nok at musikken vil tale for seg.
(i hvertfall for de av oss som kan sette seg ned en stund sent på kveld i halvmørke, og la seg rive med av stemningsmusikk)

Er også spent på om de kommer til å bruke samme balansen i lydbildet (hvor trioen er plassert)

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Vel, det kommer an på produksjonen og komposisjonene. Prøv en av Helge Lien Trio's Rainbow innspilte DIW utgivelser, utrolig levende og dynamiske opptak.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da er plata gjennomgått et par ganger.

Joda, intet nytt under solen.
Ikke noe problem med å høre hvem det er for å si det slik.
At er nesten ved det samme.
Så liker en de to første, er denne også et must i spilleren.

Oppsettet som jeg nevnte i et tidligere innlegg, er også det samme.

Vispe...ææ.. Vespestad (unnskyld Jarle)får svinge seg litt mer her enn på "Changing Places"
Nydelig spillt fra alle tre musikere.
En låt overrasker meg, positivt:
"Blessed Feet" et et småfunky spor med en ganske så streit "bassgang" etc.

Løp og kjøp om du har de to andre og liker dem :)

Lydmessig?
ECM slik vi kjenner det :)

O

om.s

Gjest

At er nesten ved det samme.

Oppsettet som jeg nevnte i et tidligere innlegg, er også det samme.

Vispe...ææ.. Vespestad (unnskyld Jarle)får svinge seg litt mer her enn på "Changing Places"
Nydelig spillt fra alle tre musikere.
En låt overrasker meg, positivt:
"Blessed Feet" et et småfunky spor med en ganske så streit "bassgang" etc.

Løp og kjøp om du har de to andre og liker dem :)

Lydmessig?
ECM slik vi kjenner det  :)
Hyggelig å lese! fikk mail igår kveld om at mitt ankommer under dagen/morgendagen...
Imens kan Sophie Zelmani "Memory loves you" forkorte ventingen litt, behagelig og lett kvelds/natt musikk, at det oppleves som om hun visker sangene i øret på en er jo heller ikke feil, anbefales....

mvh

mvh

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2

Alt er nesten ved det samme.
Putta inn The Ground nå.. Nydelig plate. Men hvis den nye er "intet nytt under solen" så tror jeg det holder med ei skive av Tord & Co....

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Putta inn The Ground nå.. Nydelig plate. Men hvis den nye er "intet nytt under solen" så tror jeg det holder med ei skive av Tord & Co....
Vel, melodiene på "Being..." er jo nye.  ;)
Så om en lytter litt lenger bak enn det fantastisk fine lydbildet...noen av oss må ha ny mat hele tiden  :)
Dette er ikke heismusikk for å si det slik, selv om mange nok mener det er nettopp det det er.
Jeg finner mye godt håndverk og musikk  i denne skiva også.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

"being there" var knapt ute av cd-spilleren de to første døgn etter innkjøp.har "the ground" og kommer nok til å anskaffe "changing places" etterhvert.

ang. Sophie Zelnani's "memoriy loves you" :

har hun beveget seg inn i jazz-landskap ?

så tilfeldigvis at hun hadde gitt ut denne platen på CDON.var allerde priset til 99 kr.her har norske medier vært sløve.

mvh. s,

O

om.s

Gjest
hei !

"being there" var knapt ute av cd-spilleren de to første døgn etter innkjøp.har "the ground" og kommer nok til å anskaffe "changing places" etterhvert.

ang. Sophie Zelnani's "memoriy loves you" :

har hun beveget seg inn i jazz-landskap ?

så tilfeldigvis at hun hadde gitt ut denne platen på CDON.var allerde priset til 99 kr.her har norske medier vært sløve.

mvh. s,
nei hun har vel ikke det, men det er nedstemt og vakkert, nesten litt singer/songwriter over noe av det, veldig lett men også vakkert , imo....

mvh

U

utgatt60135

Gjest
Hørte på Ground... uah... øyelokka blir tunge...zzz

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
:)
Deilig å sovne til den musikken. Har gjort det noen ganger i godstolen i kjelleren en sen nattetime.

O

om.s

Gjest
TGT er mental hygiene, ren og skjær avslapping, meditasjon og brukes som balsam etter stressa dager......

mvh

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Så det er HER dere snakker om denne skiva :)
(forsøkte meg i den andre musikk-tråden)

Jeg syntes denne cden er helt sublim faktisk, og det har vært (subtil, men dog) stigning siden første trio-skive, via The Ground(som jeg hørte utrolig mye på) og nå til denne. Utrolige musikere rett og slett. Også norske a gitt! :D

Syntes det er masse spenning og dynamikk i låtene, men som vanlig uten store bokstaver eller flinkis-fakter. Respekt!

O.

Medeski

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Antall liker
103
Noen som vet om noen av deres album er ute på vinyl? Kjøper nok denne uansett :)

O

om.s

Gjest
Så det er HER dere snakker om denne skiva :)
(forsøkte meg i den andre musikk-tråden)

Jeg syntes denne cden er helt sublim faktisk, og det har vært (subtil, men dog) stigning siden første trio-skive, via The Ground(som jeg hørte utrolig mye på) og nå til denne. Utrolige musikere rett og slett. Også norske a gitt! :D

Syntes det er masse spenning og dynamikk i låtene, men som vanlig uten store bokstaver eller flinkis-fakter. Respekt!

O.
!00% enig!, denne stiger for hver gjennomspilling, muligens den beste av de tre til nå, om man da kan si at noen er "best" av de...

mvh

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Ikke for å være uhøfflig men handlet denne tråden om Tord Gustavsen eller Sophie Zelnani?

O

om.s

Gjest
Ikke for å være uhøfflig men handlet denne tråden om Tord Gustavsen eller Sophie Zelnani?
Du tenker på denne lille vente anbefalingen

Hyggelig å lese! fikk mail igår kveld om at mitt ankommer under dagen/morgendagen...
Imens kan Sophie Zelmani "Memory loves you" forkorte ventingen litt, behagelig og lett kvelds/natt musikk, at det oppleves som om hun visker sangene i øret på en er jo heller ikke feil, anbefales....

Litt hyggelig musikk under vente tiden er jo ikke feil, som trådstarter tok jeg meg friheten  ;) .....

mvh

O

om.s

Gjest
Forøvrig anbefales "Being There" veldig, nesten så den seiler opp som favoritten av de tre til nå, imo.
Så har du den ikke, løp og lytt! ;) ;D ...

mvh

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Sv: Tord Gustavsen Trio, igjen...

Helt ekstremt bra kvalitet på innspilling.
Måtte gi Kudos til JE. Kongshaug :D

Distinctive

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
...fikk bra omtale i nye Stereophile Tord Gustavsen og co :)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
"Being there" er rett og slett musikk av internasjonalt format på alle måter - nå, flere måneder etter release, kan jeg trygt si at dette er den beste fra Tord & co så langt.
Ikke rart at de får oppmerksomhet world wide...det er bare å glede seg hemningsløst til neste skive! ;)

O.

O

om.s

Gjest
Kan bare holde med Dog, kjöp siste Stereophile og les artikkelen om TGT, meget hyggelig artikkel...

mvh

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.452
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Selv om "erfarende" jazzdiggere.. (jeg hører også utrolig mye på jazz) sier at TGT er for nybegynnere (har faktisk møtt en del av dem..(ÅÅåå, TGT! Jo'a, det er jo jazz, men...)) så må jeg si at mang en gang så settes på en av deres album, makan til sjelefredsmusikk.. Utrolig vakre disse platene deres..

Hvis det er noen av dere som mangler en av TGT's album, så må jeg bare si.. Samtlige er verdt å ha i huset mener jeg..

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Platekompaniet har alle tre tittlene, og de to første til 89,-
Løp og kjøp!! :)

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.444
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Kjøpte disse platene for noen uker siden, og etter dat har de ligget ofte i spillern.

Meget bra saker. :)

K

knutinh

Gjest
Bach_Man skrev:

Uansett virker det på meg nokså forkvaklet å la tekniske, ikke musikalske, kriterier avgjøre kjøpet.
Er ikke sikker på hva du mener her, men piano er et av de "vanskeligste" instrumentene å ta opp fordi det er ekstremt dynamisk - forholdet mellom peak og rms amplitude er stort, og det er mer krevende å stille opptaksnivåer slik at man unngår både forvrengning og unødvendig mye støy.

-k

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
knutinh skrev:
Er ikke sikker på hva du mener her, men piano er et av de "vanskeligste" instrumentene å ta opp fordi det er ekstremt dynamisk - forholdet mellom peak og rms amplitude er stort, og det er mer krevende å stille opptaksnivåer slik at man unngår både forvrengning og unødvendig mye støy.

-k
Dette er noe gjengen i ECM får til bedre enn de aller fleste :)

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
johna skrev:
knutinh skrev:

-k
Dette er noe gjengen i ECM får til bedre enn de aller fleste :)
Vel, dette er vel JEK på Rainbow sin fortjeneste, antar jeg.
Han takket ihvertall for mine overstrømmende kommentarer :)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hvis jeg skal kjøpe EN plate med TGt, hvilken burde jeg velge?

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
el_mariachi skrev:
Hvis jeg skal kjøpe EN plate med TGt, hvilken burde jeg velge?
Hvis du var meg - Being There (ingen tvil).
Lyden fra symbalene er det beste HiFi opptak jeg noensinne har hørt. Vespestad slipper også langt mer til på denne.

Topp Bunn