Digitale avspillere Topping D50s vs. feks Benchmark DAC 1 eller REGA DAC-R

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hei

Noen som har testet Topping opp mot de nevnte klassikerne?
Tenker da kun på lydkvalitet kablet opp motet hifi-anlegg.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Ville ikke brukt penger på produkter som er laget med tanke på å tilfredsstille målemafiaen. Har ingenting med musikk å gjøre. Jeg har prøvd slike dacer. Det er ren lyd og bass og sånn, men har ingenting med musikk å gjøre.
Kjøp burmester, T+A, Jeff Rowland, Adyton eller Playback design brukt.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
Ville ikke brukt penger på produkter som er laget med tanke på å tilfredsstille målemafiaen. Har ingenting med musikk å gjøre. Jeg har prøvd slike dacer. Det er ren lyd og bass og sånn, men har ingenting med musikk å gjøre.
Kjøp burmester, T+A, Jeff Rowland, Adyton eller Playback design brukt.
Ren lyd og bass og sånn har ingenting med musikk å gjøre? Hva i all verden har noe med musikk å gjøre da? Man trenger en enhet som gjør om signalet digitalt til analogt, at de i tillegg gjør det såpass bra at det i tillegg er både lav jitter og lav forvrengning må jo bare være en god ting, når ble en overpriset boks som både har høy forvrengning og mye jitter en god ting innenfor hifi? Tror noen her inne må slutte å se på prisen på ting og lage seg et forhøyd luftslott av at det er kun er de dyre tingene som "duger". Av de merkene som du nevnte, hvilke modeller er bedre og hvilke DAC chips sitter i de, hvordan er de på jitter? TS spurte om to spesifikke modeller på to andre merker..
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.460
Antall liker
9.763
Sted
Interiore Simplicitate
Jeg har ikke prøvd Topping, men har eid Rega dac og fått sammenligne den med et par andre, formodentlig mer nøytrale DACer, RME ADI-2 og Hegel HD-25. I mine ører er Rega tunet litt varmere og fyldigere, litt mer kjøtt på beinet nedover i mellomtonen og øvre bass. Så mangler den en del på oppløsning og klarhet i forhold til de to andre.

Igjen, kun min opplevelse av det.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.350
Antall liker
5.831
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Ren lyd og bass og sånn har ingenting med musikk å gjøre? Hva i all verden har noe med musikk å gjøre da? Man trenger en enhet som gjør om signalet digitalt til analogt, at de i tillegg gjør det såpass bra at det i tillegg er både lav jitter og lav forvrengning må jo bare være en god ting, når ble en overpriset boks som både har høy forvrengning og mye jitter en god ting innenfor hifi? Tror noen her inne må slutte å se på prisen på ting og lage seg et forhøyd luftslott av at det er kun er de dyre tingene som "duger". Av de merkene som du nevnte, hvilke modeller er bedre og hvilke DAC chips sitter i de, hvordan er de på jitter? TS spurte om to spesifikke modeller på to andre merker..
Det beste er vel det som måler bra og samtidig gjengir musikken troverdig med den kropp virkelig stemmer og instrumenter har. Samtidig som at alle detaljer er ivaretatt på det signalet som kommer inn. Dette er ikke en selvfølge men mer en sjeldenhet uansett hvor godt en dac måler eller hva den koster!
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.452
Antall liker
35.278
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ville ikke brukt penger på produkter som er laget med tanke på å tilfredsstille målemafiaen. Har ingenting med musikk å gjøre. Jeg har prøvd slike dacer. Det er ren lyd og bass og sånn, men har ingenting med musikk å gjøre.
Kjøp burmester, T+A, Jeff Rowland, Adyton eller Playback design brukt.
Tåpeligste jeg har hørt på lang tid. Gratulerer.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
Det beste er vel det som måler bra og samtidig gjengir musikken troverdig med den kropp virkelig stemmer og instrumenter har. Samtidig som at alle detaljer er ivaretatt på det signalet som kommer inn. Dette er ikke en selvfølge men mer en sjeldenhet uansett hvor godt en dac måler eller hva den koster!
Er innspillingen rævva så er avspillingen rævva uansett, shit in = shit out.. Skal man fikse dårlige innspillinger så er det kanskje ikke på DAC man vil fikse dette på. På gode innspillinger med bra utstyr på avspilling med lav forvrengning så kommer jo alle stemmer og instrumenter frem slik det bør være uten å legge til eller trekke fra noe av det som kommer inn.

AD/DA konverteringer, hvor mye har det å si? https://www.hifisentralen.no/forume...-da-konverteringer.104317/page-4#post-3527829
 
P

parafinoksen

Gjest
Skal en «pynte» på lyden, bør kanskje det gjøres i forforsterkeren, tenker jeg.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.350
Antall liker
5.831
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Er innspillingen rævva så er avspillingen rævva uansett, shit in = shit out.. Skal man fikse dårlige innspillinger så er det kanskje ikke på DAC man vil fikse dette på. På gode innspillinger med bra utstyr på avspilling med lav forvrengning så kommer jo alle stemmer og instrumenter frem slik det bør være uten å legge til eller trekke fra noe av det som kommer inn.

AD/DA konverteringer, hvor mye har det å si? https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/hvor-hørbart-er-ad-da-konverteringer.104317/page-4#post-3527829
Det som kommer ut av dac burde være best mulig, går det tapt der er det borte, jeg har kunnskap nok til å forstå hva som skjer.
Trenger ikke linker. Å som du sier så blir ikke lyden bedre en materialet som kommer inn😉
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
Skal en «pynte» på lyden, bør kanskje det gjøres i forforsterkeren, tenker jeg.

Næh, i høytalerne. De "pynter" uansett mest på lyden. I tillegg kommer høytalernes samspill med rommet til å pynte ytterligere...
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Er innspillingen rævva så er avspillingen rævva uansett, shit in = shit out.. Skal man fikse dårlige innspillinger så er det kanskje ikke på DAC man vil fikse dette på. På gode innspillinger med bra utstyr på avspilling med lav forvrengning så kommer jo alle stemmer og instrumenter frem slik det bør være uten å legge til eller trekke fra noe av det som kommer inn.

AD/DA konverteringer, hvor mye har det å si? https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/hvor-hørbart-er-ad-da-konverteringer.104317/page-4#post-3527829
"Shit in shit out" hva er det for no sprøyt? Det er jo bare bitstream. Hvis nyinspilte kutt låter som blikkboks mens andre kutt lyder fantastisk, så er det noe galt et sted i selve riggen.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
"Shit in shit out" hva er det for no sprøyt? Det er jo bare bitstream. Hvis nyinspilte kutt låter som blikkboks mens andre kutt lyder fantastisk, så er det noe galt et sted i selve riggen.
Shit in = shit out, er et vanlig begrep når det kommer til elektronikk. Om man i utgangspunktet har dritt inn, så får man ikke gull ut.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.452
Antall liker
35.278
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Næh, i høytalerne. De "pynter" uansett mest på lyden. I tillegg kommer høytalernes samspill med rommet til å pynte ytterligere...
Kablene kommer sikkert noen til å nevne snart...
 
P

parafinoksen

Gjest
Hva om man hadde kjørt signalet via et bånddrev før det kom inn i dac-en? Det kunne vel vært stas.

1649342016719.png
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
Eller hva med digitalt format på "analoge" kassetter?

c64.jpg
 
P

parafinoksen

Gjest
Hullkort- DAC rett i rørforsterker tilkoblet horn.

 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.103
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Egen erfaring: Dacer i tilnærmet samme prisklasse i en vanlig stue på et anlegg oss dødelige har råd til har minimalt med hørbare forskjeller.
 

bjos

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.08.2008
Innlegg
285
Antall liker
58
Sted
Grimstad
At et produkt måler godt burde ikke diskvalifisere noe hvis vi er interessert i høy troverdighet (er det ikke noe slikt hifi betyr på norsk🤔), og heller ikke avskrives for at det er laget for å tilfredsstille målemafiaen.

Når det er sagt er det vel slik at ulike fraksjoner av målemafiaen etterspør produkter som måler best uten at det alltid gir bedre lyd. En supertweeter med jevn frekvrnsrespons til himmelen langt over det vi kan høre. Mener også å ha lest på asr at utgave 2 av rme adi-2 dacen kom fordi de ønsket å stå på toppen av Sinad- (eller var det Sinai-)fjellet. Det er kanskje å tilfredsstille målemafiaen og da er jeg enig i at det er unødvendig å kjøpe en ny fremfor den gamle som var mer enn god nok. Det billigste fra topping måler og låter godt nok. Trenger du ikke SOTA-målinger, en masse inn og utganger, en stor tung boks med flott logo er du i mål for en drøy tusenlapp
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.172
Antall liker
2.104
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Eller hva med digitalt format på "analoge" kassetter?

Vis vedlegget 807396
Dette er jo den "nye" Commodore 64, kun den originale som gjelder.

Commodore64.jpeg


Har nok skrevet en del 100.000 linjer med assembly på en tilsvarende for en evighet siden :)
 
Sist redigert:

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Nå må dere ikke gjøre verden så komplisert.
Hvis en dac produsent har funnet opp et eget digitalt format. Er istand til å overføre analog lyd til digital lyd på en måte som ingeniørene selv har funnet opp, sitter med royalties på dette formatet som er meget kjent og alle har hørt om. Gjør om fra usb til en overføringsmetode som dac selskapet selv har funnet opp. Dacen har digital eller analog volumkontroll som er like bra/bedre enn noen av de beste pre ampene i verden. Da har man kanskje funnet noe som er bedre enn topping.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
At det er forskjellig lydsignatur på forskjellige dac er vel ikke noe nytt?
Har testet flere opp mot hverandre, Sonos Connect, Musical Fidelity V90, Benchmark DAC1, Parasound Z-dac og en Jolida Tube dac, og det er merkbart lydforskjell. Flat lyd, varm lyd, lys/tynn lyd, lyd med dybde etc.. Av overnevnte så er DAC1 klart best på mitt anlegg, men mangler innganger jeg er ute etter. Trenger 2 x optisk.

Skjønner ikke da at man bare snakker om nuller og ett-tall. Hjelper meg fælt lite ut i fra det jeg spør om..
 
Sist redigert:
Topp Bunn