TOOL - Fear Inoculum - 2019

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kommer IKKE til å kjøpe noe annet enn vinyl. CD? Til 500 spenn? Nei, da hjelper det ikke at cd-coveret har skjerm og høyttalere heller.
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som har hørt/lest noe om konserter i Europa med Tool?
    De hadde en Europaturné tidligere i vår/sommer. De var vel bla. innom Belgia og Danmark i juni en gang, om jeg ikke husker helt feil. Skulle gjerne fått det med meg, men slapp ikke unna jobben, dessverre...
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Jeg fikk ikke med meg det, men det er jo ikke utenkelig at de skal turnere med nytt album. La oss håpe på det.
     

    sims

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    195
    Antall liker
    127
    Sted
    Trondheim
    Så Tool headline Copenhell i sommer. Det var en magisk kveld i København og festivalens høydepunkt. Bare å glede seg til ny plate og håpe på at dem legger ut på europaturne med den nye skiva.Legger ved et bilde fra konserten
     

    Vedlegg

    euphoria

    Fersking
    Ble medlem
    15.08.2019
    Innlegg
    4
    Antall liker
    12
    Sted
    Oslo
    Da debuterer jeg i dette forumet i anledning Tool-utgivelsen. Jeg debuterer dog ikke som Tool-fan, det skjedde i 1993 :). Favorittalbumet mitt så langt er 10000 Days, men jeg sitter med en følelse av at det nå blir avløst av Fear Inoculum. Tittelsporet er helt nydelig, men de to låtene som er spilt live i sommer (Descending og Invincible) synes jeg er enda bedre. Da har man hørt omtrent halv albumet, for det består jo av 7 låter hvorav den ene er instrumental (CC Trip, også spilt live). Basert på reviews står ikke resten noe tilbake for det som er ute, og jeg gleder meg spesielt til å høre 7empest!

    https://www.revolvermag.com/music/review-tools-fear-inoculum-masterpiece-be-dissected-years-come

    PS! Litt dårlig kvalitet på cover-bildet som ble postet lenger opp. Her er et i 3000x3000-oppløsning som egner seg ypperlig som bakgrunnsbilde på diverse skjermer...:

    tool-fear-inoculum.jpg


    Apropos skjermer, har nå denne som varsellyd på mobilen:
    https://zedge.me/250x5lI
     
    2

    2xJ

    Gjest

    Det blir jo ikke noe lettere og vente nå.... ;) "Album of the decade..."
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Spenningen er til og ta og føle på!! ;)
    Studioversjonene av Descending og Invincible blir det veldig spennende og høre på.. liker dem godt allerede. Spilt av flere konserter av dem.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Har fulgt podcastene til Joe Wong i et års tid nå. Han intervjuer først og fremst trommeslagere, men også andre musikere og bransjefolk om det er av interesse.

    Intervjuer/Podcasts slippes hver onsdag. Førstkommende onsdag er det Danny Carey som skal intervjues :)

    The Trap Set » with Joe Wong
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Å ikke lansere albumet på alle formate samtidig, r synes jeg er noe spekulativt. De håper nok på at fanskaren skal kjøpe jalla skjerm boksen og vinyl på et senere tidspunkt. Et spark i leggen fra meg.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Lateralus kom ca 6 måneder før 10000 Days ble utgittt.... TOOL kjører sitt eget løp uansett, men slik jeg har forstått det så har dem slitt med og få plass. 2 disker minimum, mest sannsynligvis 3. kommer ila høsten og det i god til før du skal handle julepresanger :rolleyes:
     
    2

    2xJ

    Gjest

    Snarlig presentasjon av vinyl.....

    Rykter om Europaturne i 2020 !!!!!!!

    blandt annet.....
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Our Tool- Fear Inoculum Listening Party on 8/29 just stepped up thanks to bowerswilkins
    & audio
    .video.excellence. They are providing Bower & Wilkins 800 D3 and DB1D loudspeakers & a full hi-fI system by McIntosh Laboratory Inc, for the events. TOOl
    Puscifer
    @four8wineworks

    TOOL FI.jpg


    Info hentet fra Twittter
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    feeeeeet sound.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    misunner ikke de journalistgjøkene som skal anmelde kjapt og gæli for å rekke deadline og være tidlig ute.
    denne skiva både trenger og fortjener masse tid.
    ikke fordi den er utilgjengelig, men fordi musikken har så mange lag at man trenger litt tid til å dykke inn i alt.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.387
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Kjøpt og lastet ned i 24/96 nå;) Får duge til vinylen er ute! Første inntrykket innfrir forventningene;) For oss som venter på vinylen er kjøp av hires utgaven på f.eks highresaudio.com til drøye 150,- et godt alternativ til å kjøpe den fysiske CD-utgaven til drøye 1k lappen!
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.373
    Sted
    Sørlandet
    Denne skiva både trenger og fortjener masse tid.
    ikke fordi den er utilgjengelig, men fordi musikken har så mange lag at man trenger litt tid til å dykke inn i alt.
    Enig! Og generelt foretrekker jeg musikk som ikke "sitter" med en gang. Denne virker lovende.

    -BB-
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Endelig var albumet på plass, etter 13 år med venting og tomme løfter!

    Foreløpig bare halvveis i plata, men skal bruke kvelden på å ruge mer på denne. Første inntrykk av det jeg har hørt sålangt er veldig bra. Det eneste jeg har å utsette er at de - for første gang såvidt jeg har merket - bruker seksjoner og lyder fra tidligere låter. Usikker på om dette er intensjonelt, men det fremstår fort som at de har gått litt tom for nye ideer. Foreløpig bare småpirk, må ni-lytte noen uker før denne kan sammenliknes med de tidligere albumene.




    Denne skiva både trenger og fortjener masse tid.
    ikke fordi den er utilgjengelig, men fordi musikken har så mange lag at man trenger litt tid til å dykke inn i alt.
    Enig! Og generelt foretrekker jeg musikk som ikke "sitter" med en gang. Denne virker lovende.

    -BB-
    Enig med denne. Siste til Susanne Sundfør faller i den kategorien: Opplevdes ikke som noe særlig med engang, men vokste enormt etter noen gjennomganger!
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    Bare en drøm å ha fri i dag å nyte denne skiva.
    Bare digger lyden på denne via Musical Innovation.
    Uber fet sound.
    God helg TOOL fans!

    Knut :)
    IMG_20190830_110055.jpg
     
    Sist redigert:

    euphoria

    Fersking
    Ble medlem
    15.08.2019
    Innlegg
    4
    Antall liker
    12
    Sted
    Oslo
    Culling Voices!
    I all sin enkelhet, det sporet som umiddelbart traff meg rett i hjertet.
    10 minutter med ståpels. For noen riff mot slutten. For en lyd.
    Ha en herlig helg. Naboene er varslet :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Personlig vurdering etter første gjennomlytt. Hele albumet sammenhengende på akseptabelt volum hjemme i godstolen.

    "Her var det mye rart" tenker jeg nå.

    Altså, for all del, mye fett. Men du verden så mye tvilsomme beslutninger som er tatt. Musikalsk sett veldig bra. En del resirkulering, men det er nok vanskelig å unngå om man skal fremdeles høres ut som seg selv. Akkurat det har jeg ingen problemer med. Men det er mye annet rart som er gjort her som jeg virkelig ikke har forståelse for.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Den nye skiva ble mitt aller første møte med Tool så jeg har muligens begynt i feil ende må si jeg er mere spent på de eldre albumene nå :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.373
    Sted
    Sørlandet
    Så hva mener dere om lydkvaliteten når dere streamer? Dødt og livløst er min konklusjon via Tidal - dac og headset.

    -BB-
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Varierende. Noe virker veldig hardt komprimert, annet virker langt mindre komprimert.
    Men det er omtrent som forventet.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Bruker Spotify connect på EC Rena rett i dac på Marantz sa11s3 lydkvalitet skal ikke jeg klage på i alle fall , Tidal hifi har jeg brukt tidligere men gikk bort i fra den skuffet grovt mot flere originale cd plater . Har kjøpt noe filer fra div band i wav/flac/ aiff format har sammenlignet dette mot nedskalerte filer på Spotify å sist nevnte holder gått mål til en god opplevelse av programmaterialet ( litt forskjell er det selvsagt men ikke stor nok til gå helt av hengslene :) )
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Den nye skiva ble mitt aller første møte med Tool så jeg har muligens begynt i feil ende må si jeg er mere spent på de eldre albumene nå :)
    Da har du mye å glede deg til..! Tool er et av de bandene som har laget en egen sjanger og sound. Det er klart det ikke er for alle, men om det fenger er det få andre steder å få samme lyden fra. Det Tool har hatt som mantra opp gjennom, er at de ikke lager enkeltlåter men hele album (derfor de ikke har vært på streamingtjenester før nylig). Vil derfor anbefale å slenge på en hel plate og høre gjennom, fremfor å la Spotify o.l. lage en "best of"-mix. Den første utgivelsen - en EP ved navn Opiate - er kanskje det råeste og mest aggressive (i mine ører) de har sluppet, og er ikke like representativt for lyden deres som andre plater. Hadde jeg vært i din situasjon og vært nysgjerrig på hva Tool hadde å by på, ville jeg startet på Undertow og spilt kronologisk gjennom katalogen til jeg - eller naboen - ikke orket mer :)

    Enjoy og god helg!
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Har vært fan siden Ænima, og har ventet lenge på denne. Jeg lastet den ned på tirsdag, og har fått noen gjennomlyttinger - men lyden er litt bedre på high res på stereoen..

    Produksjonen er helt rå - som ha bandet i stua. (stakkars nabo).

    Jeg endrer meningen om sangene hele tiden for hver gjennomlytting. Jeg tenker så langt - muligens ikke på høyden med lateralus - men jeg synes dette er det mest komplette albumet deres (minimum en god nr.2), men ingen eller lite dødtid. Sangene vokser hele tiden, og du hører nye detaljer hele tiden.

    Det er absolutt ikke tilgjengelig på samme måte som Ænima, men det er åpenbart ikke meningen. Helt nydelig på hifi-anlegg.

    De har brukt angivelig 6 år på plata, og de har brukt tiden godt vil jeg mene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Jeg ville nok foreslått å starte med Ænima om jeg skulle foreslått en "bli kjent m plate". Tipper jeg har kjøpt 3 ggr... Undertow og deretter Opiate, ikke som rangering, men som spenn-indikatorer.
    Gleder meg over den nye også.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    Hørt gjennom 4 ganger idag etter omtalene her inne men ikke akkurat min stil!
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Etter en gjennomhøring. Ja det er er bra album. Men halleluja er det ikke. Litt mye elementer som gjentas fra 10.000 days. Litt gitarer som liksom går på tomgang og kommer slam trommene etterhvert. Kult, men har hørt det før. Skulle ønsket litt nye elementer og. Blir som å kun spise bacon, digg men det kan bli litt mye. Men for all del. Skal kose meg med plata og handler den på vinyl når den kommer.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Rart at såpass mange med trent øre på progrock ikke tar Tool på hifisentralen. Ikke negativt ment, bare forunderlig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Et Mesterverk !!

    TOOL lager ikke et album for at det skal sammenlignes med dem forrige, de lager musikk som føles rett for dem.
    Gutta har så mange jern i ilden ved siden av for og få inspirasjon ifra alle sjangere. for dere som har fulgt med på TOOL BAND / ARMY nettsiden vet hva det går i...
    Dere sier resirkulering, jeg sier genistrek!!! Dem har sagt at det er riff som er 10 - 15 år gamle, og det kalles integritet! Det passet bare ikke dengangen 10000 Days kom ut og bruke dem. Et godt riff er et godt riff, men sett i kontekst at det er 13 år siden siste album så syntes jeg det er bra og ha "gjennkjennelsesfaktoren". Hadde det vært 3-4 år siden, er det nok fullt mulig at jeg hadde vært enig med dere, men hør på dem andre albumene i kronologisk rekkefølge og dere vil høre det samme.
    Og jeg syntes det er MEGET bra av Maynard og vise dem andre bandkollegene så mye respekt som han tross alt gjør!!!! Han gir gutta masse boltreplass med instrumentalpartier, for det er tross alt dem som har jobba mest med dette. Maynard kommer inn og bare gir konstruktiv kritikk for videre vei. For tilslutt - når all musikk er ferdig, og skrive tekster som passer til musikken. Og det er en bra gest av ham og ikke ta for stor plass, selvom han er "sjefen". Når det er sagt, så tror jeg likeverdig i det bandet er meget bra.


    Jeg har hørt sangene for få ganger til og gi dem noen bedømmelse. Dette vil endre seg allikevel, ettersom dette albumet vokser og vokser.....
    Gi albumet noen tusen gjennomlyttinger, så kan vi se da ;)

    /JR
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn