Tonkraft Norden - noen med erfaringer?

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
578
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Jeg lurer på om jeg har gått på en smell her. Forhåndsbetalte ca 22' for et par forsterkere i oktober 2019, men har fremdeles ikke fått de. Har nå i flere måneder forsøkt å ringe/maile/chatte med Tonkraft Norden ( Jan Ardstål ), uten å få svar.
Fikk en mail fra ham i februar hvor han sa at dette skulle gå bra. Etter det har det ikke vært livstegn...

Funbunny
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Håper det løser seg, men jeg skjønner hvorfor du er bekymret. Februar er jo allerede en stund siden.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.558
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ser ut som de la ut info angående et produkt på facebook i dag..
 

Calmati

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2016
Innlegg
429
Antall liker
555
Sted
Bærum
Medmindre det du bestiller er veldig spesielt og opplagt noe forhandleren ikke normalt vil ha på lager, skal man være veldig forsiktig med å forhåndsbetale noe som helst.
Om forhandleren har så dårlig likviditet at han må ha forhåndsbetalt, risikerer du at vedkommende går overende og garantier mm er borte.

Og skal du forhåndsbetale, gjør det med kredittkort. Om varen ikke leveres kan du gå på kortselskapet og kreve refusjon.

Om jeg forhåndsbetaler standard varer ? Glem det. Skjer ikke. Da blir det ingen handel.

mvh Calmati
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
526
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Da jeg avsluttet mitt forhold til Tonkraft-Musical Innovation AB-Jan Ardstål fikk han etter tidligere avtale beholde 3 x MI 20, 1 x MI 21 og 1 x MI 25. MI 20 og 25 hadde den "fancy" svenske fronten. På MI 22 husker jeg ikke hvilken front.

Jeg har ikke vært i kontakt med JA på ca ett år.

R
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Han står også oppført som CEO i Musical Innovation AB. Kanskje en telefon til Roar Malmin kan være til nytte?
https://www.linkedin.com/in/janardstal/?originalSubdomain=se
Nå blir jeg nysgjerrig på om det er MI forsterkere trådstarter har forhåndsbetalt via Tonkraft?
Antagelig ikke. Min informasjon kom fra Jan Ardståls LinkedIn profil og er antagelig utdatert på lik linje som Jan Ardståls Vimeo profil...
Antagelig, schmantagelig. :) Jeg ble iallfall nysgjerrig av at MI dukket opp i en sak som gjelder forsinkete forsterkere og mangelfull kommunikasjon.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Da jeg avsluttet mitt forhold til Tonkraft-Musical Innovation AB-Jan Ardstål fikk han etter tidligere avtale beholde 3 x MI 20, 1 x MI 21 og 1 x MI 25. MI 20 og 25 hadde den "fancy" svenske fronten. På MI 22 husker jeg ikke hvilken front.

Jeg har ikke vært i kontakt med JA på ca ett år.

R
Takk for oppklaringen. Jeg er fortsatt nysgjerrig på hva trådstarter har forhåndsbetalt.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Jeg har god tro på at dette ordner seg. Ut fra det lille jeg har hatt å gjøre med Jan Ardstål kjenner jeg han som en ryddig kar. Han hjalp meg en gang der jeg ble presset til urettmessig å betale en del penger til en forhandler, for øvrig en kjent cowboy i bransjen.
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
578
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
578
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Da jeg avsluttet mitt forhold til Tonkraft-Musical Innovation AB-Jan Ardstål fikk han etter tidligere avtale beholde 3 x MI 20, 1 x MI 21 og 1 x MI 25. MI 20 og 25 hadde den "fancy" svenske fronten. På MI 22 husker jeg ikke hvilken front.

Jeg har ikke vært i kontakt med JA på ca ett år.

R
Takk for oppklaringen. Jeg er fortsatt nysgjerrig på hva trådstarter har forhåndsbetalt.
Hei. Det er ikke Musical Innovation som er bestilt, men Adcom. Har vært i kontakt med Adcom USA i februar og de hadde pr. da ikke mottatt noen bestilling fra Tonkraft Norden. Det fikk lysene til å blinke litt...

Funbunny
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Da jeg avsluttet mitt forhold til Tonkraft-Musical Innovation AB-Jan Ardstål fikk han etter tidligere avtale beholde 3 x MI 20, 1 x MI 21 og 1 x MI 25. MI 20 og 25 hadde den "fancy" svenske fronten. På MI 22 husker jeg ikke hvilken front.

Jeg har ikke vært i kontakt med JA på ca ett år.

R
Takk for oppklaringen. Jeg er fortsatt nysgjerrig på hva trådstarter har forhåndsbetalt.
Hei. Det er ikke Musical Innovation som er bestilt, men Adcom. Har vært i kontakt med Adcom USA i februar og de hadde pr. da ikke mottatt noen bestilling fra Tonkraft Norden. Det fikk lysene til å blinke litt...

Funbunny
Takk for at du stilte nysgjerrigheten min. Det hadde nok fått lysene mine til å blinke "litt" også. Håper du ikke bare blir lei og gir opp, men henger på denne personen til han responderer og enten tilbaketaler deg eller leverer varene du har kjøpt. Har du prøvd å spørre offentlig på facebooksiden til tonkraft? Personlig oppmøte hos Tonkraft/Ardstål i Sverige? Februar er såpass lenge siden at det ikke er noen grunn til å være høflig eller tilbakeholden lenger.

https://www.facebook.com/tonkraftnorden/
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Funbunny: Kan dette være en sak for Forbrukerrådet, evt TV2?
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
578
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Da jeg avsluttet mitt forhold til Tonkraft-Musical Innovation AB-Jan Ardstål fikk han etter tidligere avtale beholde 3 x MI 20, 1 x MI 21 og 1 x MI 25. MI 20 og 25 hadde den "fancy" svenske fronten. På MI 22 husker jeg ikke hvilken front.

Jeg har ikke vært i kontakt med JA på ca ett år.

R
Takk for oppklaringen. Jeg er fortsatt nysgjerrig på hva trådstarter har forhåndsbetalt.
Hei. Det er ikke Musical Innovation som er bestilt, men Adcom. Har vært i kontakt med Adcom USA i februar og de hadde pr. da ikke mottatt noen bestilling fra Tonkraft Norden. Det fikk lysene til å blinke litt...

Funbunny
Takk for at du stilte nysgjerrigheten min. Det hadde nok fått lysene mine til å blinke "litt" også. Håper du ikke bare blir lei og gir opp, men henger på denne personen til han responderer og enten tilbaketaler deg eller leverer varene du har kjøpt. Har du prøvd å spørre offentlig på facebooksiden til tonkraft? Personlig oppmøte hos Tonkraft/Ardstål i Sverige? Februar er såpass lenge siden at det ikke er noen grunn til å være høflig eller tilbakeholden lenger.

https://www.facebook.com/tonkraftnorden/
Har forsøkt via facebook siden flere ganger. Fikk svar der for et par måneder siden av en "Mathias", han sa at hvis jeg oppgav telefonnummer så ville Jan ringe meg opp igjen. Jeg la igjen nummer, men ingenting har skjedd...
Noen som vet hvem denne Mathias er, og om han har egen telefon?

Personlig oppmøte i Sverige er risikosport for tiden. Ikke vet man om man finner fyren, og så er det 14 dager i karantene...

Funbunny
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
578
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Har fått kontakt med Jan Ardstål igjen pr. telefon. Han sier at han jobber med saken nå, så da får jeg håpe at det ordner seg...
Funbunny
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
578
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
...her går det trått. Har fått diverse unnskyldninger, og beskjed om å ringe opp igjen "neste uke". Jobber med saken blir det sagt. Spurte tydelig om det ikke var mulig å få tilbake pengene, men da ble det dårlig stemning...
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
578
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Neida. Bare snakk om utsettelser hele veien. Har fått kontakt med Jan Ardstål et par ganger etter ferien, og han er vennlig og påstår han jobber med saken. Men...
 

pthomsen

Fersking
Ble medlem
31.08.2018
Innlegg
3
Antall liker
3
Jan Ardstål har vist sig at være helt utroværdig. Tror desværre ikke der kommer til at ske så meget. Har også kontakt til en anden kunde i Sverige, som har været udsat for det samme og ikke har fået sin betalte vare i nu 1,5 år!
Har nu selv samme problem med et sæt Legacy højttalere, som jeg købte efter demo i juli. I øvrigt er firmaadressen hans private hjem. Ingen showroom, ingen produkter på udstilling eller på lager. Mener at firmaet kun fungerer som en online-virksomhed uden service, hvor website og FB-profil bare er et cover-up for manglende aktiviteter og nok også likviditet. Jeg tror det er ved at gå helt galt for ham nu. Han er også tidligere gået konkurs med Tonkraft Nordic.
Jan Ardstål har nu sendt mig en kreditnota på et tilgodehavende. Jeg har derfor meddelt Jan Ardstål, at der bliver indgivet politianmeldelse i denne uge, hvis ikke beløbet betales tilbage. Jeg kan dokumentere hele forløbet i e-mails og SMS.
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
578
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
...ikke noe nytt, fremdeles ingen løsning. Og jeg får ikke kontakt med ham på noen måte. Sukk...
 

Blomkraft

Fersking
Ble medlem
04.01.2021
Innlegg
1
Antall liker
0
Sted
Göteborg
Jeg lurer på om jeg har gått på en smell her. Forhåndsbetalte ca 22' for et par forsterkere i oktober 2019, men har fremdeles ikke fått de. Har nå i flere måneder forsøkt å ringe/maile/chatte med Tonkraft Norden ( Jan Ardstål ), uten å få svar.
Fikk en mail fra ham i februar hvor han sa at dette skulle gå bra. Etter det har det ikke vært livstegn...

Funbunny
Har du fått förstärkaren eller pengarna tillbaka?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Funbunny: Spørs da om ikke det er like greit å inngi anmeldelse, gitt..Triste greier. Jeg har selv blitt svindlet fra Sverige en gang- for et langt mindre beløp. Men det viste seg at fyren som gjorde det hadde svindla flere, Kontakt politiet, du..
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Å ta loven i egne hender kan være fristende men det innebærer også en risiko. En litt artig historie fra 35 år tilbake:
En kompis dro over til Sverige for å prøve å inndrive et relativt stort beløp for en annen, han skulle få 10% for jobben. Dette gjaldt forskuddsbetaling på en båt som selger ikke eide. :eek: . Kompisen dro over med godt humør og så for seg lettjente penger. Når han kom frem til adressen så var selvfølgelig ikke luringen hjemme, kun samboer. Samboer ringte til sleskingen sin og han i sin tur ringte polisen. Kompisen ble puttet i buret og satt der i julen. I rettsmøtet forklarte min venn at han forholdt seg rolig og var ikke truende på noen måte. Dommer trodde da at han hadde hatt det morsomt mens de ventet på skyldneren. Enden på visa var at det ble aldri noen penger, kompisen min fikk 3 uker samfunnsstraff som han sonet hjemme i Norge noen måneder etterpå.:)
Moralen må være å ikke forskuddsbetale, i hvertfall ikke til private/enkeltmannsforetak/ukjente/nyopprettede firmaer o.l. Og det kan være smart å sjekke opp her på hifisentralen hvis vi snakker om stereoprodukter....
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Terje-A: Det er fristende, ja..men det absolutt siste du skal gjøre. Polisen håndterer "bovarna" best...Og da kan de tross alt også kanskje ta Ardstål for flere forhold samtidig...Bedrageri, det der. Tonkraft VAR en gang et respektert firma- med god grunn. Både Dynaudio og Krell var da i sortimentet.
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
578
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Nei - ikke fått verken varer eller penger i retur. Umulig å få kontakt med fyren og, svarer aldri telefon/mail. Litt mystisk når det er/har vært aktivitet på facebook siden. Ut i fra web/facebook side, ser det jo ut til å være et "stort" firma, med mange agenturer. Utrolig å finne ut da at Ardstål knapt har et eneste aktivt agentur. Men, en gang i mellom går man på en smell...
Funbunny
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Funbunny: Det der er en av de verste eufemismene jeg har hørt på lenge..."Smell" på over tjue tusen...Må si du tar det mer enn pent..
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Bare å advare mot mannen og firmaet overalt, Jan Ardstål, vi husker det!
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
578
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Funbunny: Det der er en av de verste eufemismene jeg har hørt på lenge..."Smell" på over tjue tusen...Må si du tar det mer enn pent..
...tja. Hva skal man ellers gjøre? Å gå til sak mot mannen vil koste mer i tid og penger enn det det er verdt. Etter det jeg forstår har han heller ikke penger til å gjøre opp for seg, så da hjelper det vel lite om man skulle kunne få medhold i erstatningskrav. Det er jo også andre her som har utestående større beløp enn meg. Så eneste håpet er jo at Jan Ardstål står ved det han har lovet og med tiden klarer å levere varen som avtalt.

Funbunny
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.656
Antall liker
1.715
Torget vurderinger
1
Synd det er pandemi, slike som han burde fått ett besøk og tydelig beskjed om og gjøre opp for seg. Han kan jo ikke hjemme seg for alltid.
 

Arelli

Medlem
Ble medlem
21.12.2010
Innlegg
5
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Jan Ardstål er en bedragare!!! Han har satt det i system at selge uten at leverere. Han er polisanmeld og even siviltett. Har en lång liste på folk han har luret ink hans exfru.
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
578
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
...tja, kanskje vi skulle samle gjengen som er lurt og besøke fyren, kunne vært interessant...
Jan Ardstål er en bedragare!!! Han har satt det i system at selge uten at leverere. Han er polisanmeld og even siviltett. Har en lång liste på folk han har luret ink hans exfru.
...siviltett???
 

Arelli

Medlem
Ble medlem
21.12.2010
Innlegg
5
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Har både polisen og sivilrett på honom MEN fint om ALLE som blivit lurade av honom kan skrive her......
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
578
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
...den siste Musical Inovation forsterkeren er sannsynligvis "stjålet" fra konstruktør. Snakket med Malmin og han har ikke fått betalt for de sakene han leverte til Jan A. Godt mulig dette er faktiske enheter som er til salgs da. Eller at det kun er skurkestreker igjen. Jeg har fremdeles ikke fått mine forsterkere som jeg har betalt for...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Og direkte linking til bruktannonser er ikke tillatt. Et innlegg fjernet.
 

mabron

Medlem
Ble medlem
18.01.2006
Innlegg
6
Antall liker
0
Ok han härjar på hifitorget Sverige igen !
kraftig varning för denna säljare igen.
det var ju syftet med mitt strukna inlägg. Borde gynna alla forum?
 
Topp Bunn