Tonearm til Thorens 318

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Etter hva jeg skjønner, dvs har lest meg til så er tonearmen til 318 det svakeste leddet på spilleren? Er litt nysgjerrig på hvilke armer som passer denne? Tar jeg ikke helt feil så går det både med SME 3009 og Rega 300 arm uten de helt store modifikasjonene?

Er det andre armer jeg burde være på jakt etter, ikke minst hvor er disse lettest å få tak i? Rega armen har OHFC, men SME er jeg mer usikker på hvor jeg finner.

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Vet på langt nær nok om dette til å uttale meg, men jeg gjør det allikevel. :rolleyes: Jeg har en TD321 og det chassiset ser da ut som er svært likt 318? Og på min er det montert en Mørch UP-4 og den passer som hånd i hanske på 321 ihvertfall. Jeg aner dog ikke hvor den kan fås tak. Men som sagt aner jeg ikke hva som er forskjellen på 321 og 318.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Chassi har jeg å tenkt på å stive av med dempematter eller lignende. Skal se om jeg ikke finner frem den gamle tysk norske ordboka å se på linken ;D

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3.015
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

Thorens TD-318 er vel i praksis billigversjonen av TD-321 - liksom Thorens TD-165 var billigversjonen av TD-160.
    Forskjellene mellom spillerne ligger i begge tilfellene i tallerken og lager. Tallerken og lager er hentet direkte fra
    de eldre spillerne. Mye gjenbruk av deler hos Thorens; "If it works, dont fix it!".
    Billigversjonene (318/165) har plast innertallerken og tynnere lager, mens de "dyrere" versjonene (321/160)
    har metall innertallerken og tykkere lager. Når det gjelder tallerknene innebærer dette at de dyrere spillerne har
    langt mindre resonanser på grunn av Thorens unike resonanskansellering. (Litt) høyere masse på tallerkenen
    blir det også. Tykkere lager innebærer en mer robust konstruksjon med bedre holdbarhet. Ikke de store
    lydmessige forskjellene på dette.

Forskjellen på Thorens BMW-serie (316/318/320/321/520/521) og de tidligere modellene ligger i utseende og
    introduksjonen av bladfjærer i stedet for spiralfjærer - i motsetning til bilindustrien som flere tiår tidligere hadde
    valgt å gå motsatt vei. Jeg foretrekker selv de tidligere spillerne, da jeg opplever dem som mer dynamiske enn
    BMW-serien. Men for all del; en Thorens TD-318 er en utmerket spiller som kan spille meget bra med de rette
    "tweekene".

Jeg syntes (i motsetning til tyskerne) at det er en utmerket ide å bytte tonearm på denne spilleren. Prøv å finne
    en arm (og pickup) som gjerne er litt ekstra dynamisk og "sprudlende", mao. ikke SME V. Av nye armer som er
    tilgjengelige (til en fornuftig pris), kan Rega RB-303, Jelco 750, SME S2 eller Mørch DP-6 være utmerkede alternativer.
    Skal du ha ennå litt mer sprut kan unipivot armer som (VPI) JWM-9 eller Mørch UP-4 være ennå bedre alternativer.
    På bruktmarkedet finnes det masser av gode 9" armer som bør passe på spilleren.

Se på SoundSmiths moving iron pickuper for ytterligere "sprut".

Demping av chassiset (i hvert fall av den faste delen) er alltid en god ide. I tillegg bør du vurdere bytte av plate-
    matte da den originale tjukke gummilefsa ikke hjelper spillerens dynamiske egenskaper. Prøv en Rega filtmatte,
    en kork/papirmatte eller en akrylmatte for bedre resultater.

Lykke til.
    Gunnar Brekke
    Fidelity

JonsenH

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    5
    Hei Har drevet på med en thorens 318 og greier det siste året. Fant til og med frem til justeringen av korrekt RPM (fart). Korkmatte fikk den. mm. Så finns det noen "kits" til tweaking og forbedring. Da fra srm-tech, mest. Bare spår om du lurer på noe, i den avdeling.

Jeg og var ute etter ny tonearm til min spiller, men syntes det ble litt stress å skulle løse problemet med å anpasse korrekt arm avstand i forhold til ny arm og hvordan å løse dette i forholt til det allerede tilskjærte hullet i sponen. (Nytt armbord da?) Ser at det er plenti med folk som har byttet armer på 318 og anpasset forskjellige armer med flotte resultater.

Jeg kom til løsningen å kjøpe en Thorens tp-16 mk III tonearm med tp 63 "armwand" fra ebay, som har 7.5 eff. masse. Den passet rett inn på tonearms platen til den forrige armen. Og har samme avstandsmålinger som den. Altså en plug & play løsning. Folk på nett sier den er en grei arm. kanskje undervurdert, til sin klasseverdi.

Det er en tp-21 du bruker nå, er det ikke? har du sett her? : Thorens Tonearms Står alt om thorens armenes eff. lengde og "pivot to spindle" mål. Det er jo forskjellige versjoner av disse TP armene, så pass på i tilfelle å få tak i riktig. Var altså TP 16 som har samme målinger.

Men om du velger å finne en god annen arm og lage til det på en grei måte, så må bare gjøre det, og jeg ønsker deg lykke til. Og jeg er enig med det at thorens spilleren din kan dra nytte av en greiere arm, med min opplevet jeg et løft ved det.

Mvh. Jon

JonsenH

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    5
    spørs vel litt hva av pickup du ønsker å spille på den

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.536
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke versjoner av TD318 er det vi snakker om?

Så vidt jeg husker har MKI og MKIII en armbase som ganske enkelt kan skiftes ut (dvs ei firkanta plate festet med fire skruer). Mens armbasen på MKII er overbygd av noe plastikk-krims som evt må fjernes dersom man skal skifte arm og jeg vet ikke om selve armbasen evt er like enkel og grei.

mvh
    KJ

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde en slik spiller og den vinner på en del mods.. Jeg byttet til en tilårsforkommen RB300 arm som jeg rewired med cardas sølv og fjernet den sorte coutingen i tilleg til lagerskifte. Om det var verd jobben er jeg i tvil om. Ny platespiller er en enklere oppgradering. Autostoppen får du ikke overført til den nye armen. Jeg lot meg inspirere av denne siden:

Jan de Groot

Her er et bilde av min gamle :)

mvh
    lassemann

Bilde 008.jpg
    TD318 004.jpg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hadde helt glemt denne tråden :)
    Driver og leter litt rundt etter en annen matte, men finner ikke noe slikt verken på ohfc, soundgarden eller stereofil? Noen anbefalinger på disse, om ikke annet hvor kan en få kjøpt en slik matte.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.863
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ I Oslo har de fleste som selger vinylsnurrer også ulike tallerkenmatter - ihvertfall i butikken. Både Stereofil, Big Dipper, Soundgarden og Audio Norge har/har hatt litt ulike modeller.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    43.035
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    XTM1 Rega Linn Thorens Matt Black Acrylic Turntable Mat | eBay

XTM2 Black Cork Turntable Mat 301 401 Rega Linn Thorens Systemdek | eBay

Har kjøpt både korkblanding og acrylmatte fra ovenstående eBay selger. Mange foretrekker acrylmatte - det funket ikke i mitt oppsett etter mine preferanser.
    Vanskelig å komme med noen anbefaling da pickup/arm/tallerken osv. vil virke inn på resultatet. Det beste er å prøve selv .................
    Er det noen "typiske" forskjeller mellom akryl og kork? Noen med mindre støy, mer bass, åpnere topp etc etc? Eller er det kun personlig match som teller?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.536
    Torget vurderinger
    1
    Det er såre enkelt å lage fullgode DIY-matter:
    alt. 1 - korkmatte - legg f.eks. to tynne lag, det nederste i «fullformat» og den øverste med utskjæring for opphevet etikett, limes sammen under press med kontaktlim eller liknende.
    alt. 2 - resirkuler noen gamle tynne vinylplater - legg evt i tre lag, skjær ut etiketten på det øverste og nederste, dersom platene er vinglete kan de bakes sammen under press og ca 50-90 grader, limes sammen med et passende elastisk lim.
    alt. 3 - «vindusvinyl» (til. f.eks. telt, kalesje e.l.) legges i lag til passende tykkelse, de øverste lagene med utskjæring til etiketten limes sammen med passende elastisk lim.
    alt. 4 - ulike kombinasjoner av ovennevnte, eller andre ting.
    (bruk platetallerkenen og/eller gamle vinylplater som mal til utskjæring)

Smak og behag ift utgangspunktet er det viktigste mht å finne noe som passer (mykt eller hardt). Selv bruker jeg Audioquest si sorbothane matte på min Thorens TD166.

mvh
    KJ

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jøss, den var jo pen og se på attpåtil. Burde vel prøve en slik en da sikkert ;) Kan en slik matte redusere knitring?

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    46.086
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jøss, den var jo pen og se på attpåtil. Burde vel prøve en slik en da sikkert ;) Kan en slik matte redusere knitring?
    Det tørr jeg ikke svare på men strammet opp lydbilde betraktelig kontra gummi matte :)
    Og som du sier ble det veldig pent

mvh

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Bestilte like godt en slik matte, blir spennende og se hvordan lyden forandrer seg med en slik en. Burde vel få dempa denne Thorensen under og nå da samtidig ;)

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    46.086
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Bestilte like godt en slik matte, blir spennende og se hvordan lyden forandrer seg med en slik en. Burde vel få dempa denne Thorensen under og nå da samtidig ;)

Blir spennende å høre om du får samme utbytte av matten som meg.
    Tok 1 uke så lå den på posten

mvh

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Siden det er posten på Levanger vi snakker om, går jeg utifra at den er her medio august ;)

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.189
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan gikk det med armbytte på spilleren? Har nettop kjøpt en TD318 selv, og skal fikse litt på denne spilleren.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det ble ikke så jeg byttet arm i første omgang, akkurat nå er jeg litt i tvil om jeg skal koste på den ny arm, eller kjøpe meg en nyere spiller som fks rega p3 eller lignende.
    I første omgang skal jeg stikke til den lokale biltema butikken og kjøpe meg noen bitumen plater så jeg får dempet den ytterligere. Tviler på at den har noe vondt av det.

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.189
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    I etterkant av at jeg kjøpte spilleren har jeg lest rundt omkring på diverse forum om disse spillerne. Har studert TD318, men også sett etter forskjeller mellom 318 og de større modellene 2001 og 3001. Hvis en ser på bildet av en 318:
    td318tp211.jpg

Og sammenligner med en TD2001:
    td2001_tp50.jpg

Så ser en at forskjellen er at det er en ramme i rundt som ikke er der på en TD318.

Jeg holder derfor på å lage en ramme i bjørk som skal danne en ramme på tilsvarende måte. Det blir da enkelt å lage en ny bunnplate i kryssfiner, og hele blikkpannen i bunnen kan fjernes. Hele spilleren vil bli vesntlig mer stabil.

Det er også forskjeller i lagerdiameter, men TD318 har messinglager, og dette skal være av de beste lagrene Thorens har laget.
    Motor og motorstyring er den samme. Jeg skal sette på en Mission 774 tonearm på denne spilleren.

Jeg har stor tro på at dette blir en langt bedre spiller enn en Rega P3

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.189
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Og den er i svært nær slekt med:
    toplessp3.jpg

Phonosophie P3. Igjen samme plinth og motor. Motorstyringen er litt modifisert i form av at likeretter er flyttet ut av spilleren til separat strømforsyning med ca 20 VDC.

Fant inspirasjon til dette prosjektet på følgende nettsted:

http://www.dionaudio.nl/images/uploads/single-blind_draaitafeltest.pdf

Teksten er på nederlandsk, men kan sikkert oversettes ved hjelp av google.
    Resultatene må sikkert tas med en klype salt, men alikevel et godt resultat for Thorens spilleren!

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Oi spennende pekaill! Håper du har tenkt å lage egen tråd på disse oppgraderingene du skal gjøre for det hadde vært interessant og følge med på.:) Hvor finner du den mission tonearmen`?

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.189
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Har lagt til ett bilde under Thorens venner, men legger et her også i og med at jeg beskrev planen her:
    SAM_0802_zps2de757df.jpg

Det er vanskelig å ta gode bilder av en platespiller, men jeg synes løsningen ble pen.
    Bunnplate og jording/skjerming gjenstår. Har prøvd den litt, og ser frem til å fullføre prosjektet.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.959
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    ..ser godt ut. Likte dette her, gleder meg til å lese videre på prosjektet.

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.189
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Har prøvd den litt mer nå i kveld, og synes dette høres lovende ut. Har hatt samme arm og pickup på en ombygd Lenco tidligere, men jeg tror at jeg liker denne platespilleren bedre. Gleder meg til at jeg får tid til å fullføre prosjektet!

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.189
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Da er jeg i mål for denne gang. Jeg har montert bunnplate og skrudd spilleren fast i rammen. Brukte tykk kork som ben på spilleren og har plassert den på en benk som er skrudd fast i veggen. Dette ser ut til å fungere meget bra. Om den spiller bedre med denne rammen enn som standard er vanskelig å fastlegge, men jeg er ihvertfall svært fornøyd med resultatet. Støygulvet er lavt, jeg kan ikke høre tegn til ujevn gange og det er kraft i bassen og transientene!

Systemet består av: Thorens TD316, Mission 774 tonearm og Philips GP422 med NOS original Shibata nål.
    philips_gp422.jpg

Det neste vil bli å kjøpe Joel's kit for denne spilleren med ny olje og ny trustplate for lager.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn