Tommy's lydvandring

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Hei. Har vært medlem her inne en god stund, men ikke spesielt aktiv før nå i den senere tid. Føler at det er på tide med min egen tråd nå som anlegget begynner å komme på plass. Har vært glad i musikk (og god lyd) i hele oppveksten, dette ble lagt litt dødt i perioden man stiftet familie og barna var små. Barna har nå blitt større, og mor i huset gitt aksept for at lydplanken kan byttes ut til fordel for et stereo anlegg. Noen «krav» stiller hun fortsatt, så formfaktor og WAF har hatt betydning for mine valg. Anlegget er (i forhold til de fleste her inne) minimalistisk, men jeg har prøvd å velge komponenter som kompletterer hverandre og er av god kvalitet for å slippe å havne rett på «oppgraderingskjøret».

    Anlegget står i stua, og den benyttes daglig av hele familien, fra minstemor på 6 år, og helt opp til far i huset

    Valget av forsterker falt på Lyngdorf TDAI-1120, i konkurranse med NAD M10 og Naim Uniti Atom. Room Perfect trakk her det lengste strået, om det skader heller ikke at fruen syns denne var klart penest (nå har hun dansk pass, så hun er muligens noe inhabil…). Musikk streames stort sett via Tidal. Da TDAI-1120 ikke har Tidal Connect, så må man vurdere om behovet er tilstede for en dedikert streamer da streaming over Chromecast ikke støtter MQA. Merkelig at Lyngdorf på et produkt som er markedsført som en streamingenhet ikke har støtte for Tidal Connect, så man får håpe dette kommer i en SW upgrade en gang i fremtiden.

    Av høyttalere, så har jeg lenge vært fasinert av lyden (og utseende) til Sonus Faber høyttalere. Fruen ønsket stativhøyttalere, så da bestemte lommeboka at Sonus Faber Sonetto II i hvit, med matchende stands, var det perfekte valget. Hadde også Dali Rubicon 2, Monitor Audio Gold 100 og KEF R3 på listen. Den (oppnåelige) drømmen er Olympica Nova I, men der var ikke budsjettet denne gang dessverre. Bassen i Sonetto II er ganske bra størrelsen tatt i betraktning, men behovet for noen lavere frekvenser er tilstede. Sonus Faber’ene har derfor fått selskap av en Lyngdorf BW-2 (også i hvit) som ivaretar dette på en tilfredsstillende måte. Denne er en perfekt match til TDAI-1120.

    Anlegget er koblet via en Audioquest Powerquest 3 som beskyttelse mot strømsvingninger og evt overspenning. Høyttalerkabler, subkabel og strømkabel er levert av Lilleeng HiFi. Meget gode kabler med skyhøy WAF. Anlegget brukes også til TV lyd fra en Samsung The Frame 55’’, samt en tilkoblet Sony BluRay spiller. Kabler benyttet til dette er diverse Audioquest (Vodka mellom TDAI-1120 og TV, samt mellom kabel- tv boks og TV og Coffee mellom BluRay og TV) HDMI kabler. Nettverkskabler (tilknyttet anlegget) vil også byttes ut i nærmeste fremtid. Ikke i troen på bedre lyd, men stort sett for det estetiske for min egen (les: fruen) del. Skulle lyden bli bedre, får det være et pluss. Regner da med jeg blir å gå for Audioquest Cinnamon eller Furutech LAN-10G. Mest sannsynlig førstnevnte, da jeg har flere andre produkter fra Audioquest som jeg er godt fornøyd med.

    Fruen og jeg tilbragte mange timer foran platespilleren min i tiden da vi først møttes, så platespiller er neste planlagte innkjøp. Må bare få fylt på kontoen litt først, og dette er vel kanskje ikke den enkleste tiden i året for denne øvelsen. Planlegger da kjøp av en Pro-Ject X2 med 2M Bronze eller Sumiko Moonstone PU. Enkel og minimalistisk spiller jeg tror vil passe godt inn i oppsettet. Innebygget speedboks, så man slipper i styre med strikk/belte om man vil spille 45 rpm. Jeg må også innrømme at Clearaudio Concept pirrer min interesse. Ser på Torget at Gjallarhorn har en svart Concept til en ok penge, men det er nok for tidlig for lommeboka dessverre. Håper og tror at den innebygde RIAA’en i TDAI-1120 er bra nok til en spiller i denne prisklassen (+/- kr 15.000,-).

    Legger ved noen bilder av anlegget slik det står pr i dag, så får vi se hvor mye aktivitet det blir i tråden fremover. Det kommer nok neppe til å være noe byttebonanza i denne tråden, så da spørs det hvor mye interessant man klarer å komme med.

    Har også et surroundanlegg i kjellerstua, samt en liten bar med eget anlegg/DJ bås i samme kjellerstue, så skal ikke se bort fra at det kommer til å snike seg inn et bilde eller to derfra heller.
    20201127_133342.jpg

    20201127_133416.jpg

    20201127_133447.jpg

    20201127_133458.jpg

    20201127_133519.jpg

    20201127_133622.jpg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Gratulerer med lekkert oppsett.

    Nå får du en ganske kraftig refleksjon i vinduet der - har du forsøkt å vinkle høyttalerne innover, til og med såpass mye at krysningspunktet/sweetspot kommer et stykke foran lytteposisjon? Det kan hjelpe hvis du opplever ubalanse i lydbildet.

    Også ville jeg lagt et kronestykke under hver spike inntil videre :)
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Gratulerer med lekkert oppsett.

    Nå får du en ganske kraftig refleksjon i vinduet der - har du forsøkt å vinkle høyttalerne innover, til og med såpass mye at krysningspunktet/sweetspot kommer et stykke foran lytteposisjon? Det kan hjelpe hvis du opplever ubalanse i lydbildet.

    Også ville jeg lagt et kronestykke under hver spike inntil videre :)
    Ja, har så vidt begynt å eksperimentere med vinkling av høyttalerne, så jeg får se hvor jeg ender opp der til slutt. Det er vel ikke den mest ideelle høyttalerplasseringen, men det er den jeg har til rådighet pt:)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ja, har så vidt begynt å eksperimentere med vinkling av høyttalerne, så jeg får se hvor jeg ender opp der til slutt. Det er vel ikke den mest ideelle høyttalerplasseringen, men det er den jeg har til rådighet pt:)
    Det er jo gjerne sånn det blir i flerbruksrom. Jeg har det symmetrisk i min stue, men til daglig står høyttalerne nærme bakvegg, av praktiske hensyn. Når jeg skal ha hifi-aften for meg selv, trekker jeg bare høyttalerne ut (og lenger til siden).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Pent! Liker veldig godt minimalistiske oppsett. Fruen har god smak! ;)
    Helt enig. Jeg synes også at et anlegg skal være en estetisk nytelse, ikke bare lyde godt. Det er kanskje derfor jeg har blitt så forelsket i Sonus Faber. Ikke bare lyder det godt, men det er så utrolig lekkert å se på.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.597
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Enkelt og pent, what's not to like. Og i et flerbruksrom så er hensyn å ta. Å jo, spikes er ikke greia... Men det må en jo evt finne ut av selv.. :)
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Enkelt og pent, what's not to like. Og i et flerbruksrom så er hensyn å ta. Å jo, spikes er ikke greia... Men det må en jo evt finne ut av selv.. :)
    Takk for det. Nei, det er vel kanskje ikke det, derfor så har jeg så smått begynt å kikke på alternativer til spikes. Så får vi se om det blir SVS SoundPath eller noe tilsvarende som kommer inn døra om så ikke alt for lenge. Det er vel mange produsenter som leverer slike løsninger, så noe må det da gå an å få til;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Gratulerer med egen tråd! Fint og stilrent :) Når man har kone er det greit å følge de reglene som er satt :) Her går det greit så lenge høyttalerne ikke ser ut som kister :)
     

    jaybill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    96
    Antall liker
    173
    Sted
    Øvre Avløs
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror jeg ville hatt noe under spikene...
    Grattis med egen tråd, og pent oppsett.

    Jeg ville prøvd med myk kobling av HT til stativene, eks IsoNode i fra PM Audio el tilsv. + noe under spiksene ;-)
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Gratulerer med egen tråd! Fint og stilrent :) Når man har kone er det greit å følge de reglene som er satt :) Her går det greit så lenge høyttalerne ikke ser ut som kister :)
    Tusen takk for det. På stua så er det greit "å følge reglene", men i kjellerstua så kan jeg gjøre mer eller mindre som jeg vil:) Men nå er det stort sett den yngre garde som okkuperer denne:LOL:
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Grattis med egen tråd, og pent oppsett.

    Jeg ville prøvd med myk kobling av HT til stativene, eks IsoNode i fra PM Audio el tilsv. + noe under spiksene ;-)
    Takk takk. Ja, jeg er litt på søken etter noe å bytte ut spikesene med, så gode forslag til det mottas med takk!
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Å ja, jeg er meget fornøyd med lyden så langt, det spiller slik jeg ønsker at anlegget skal spille. Så kan det nok være litt å hente på korrekt vinkling av høyttalerne, så her må jeg nok bare prøve å feile litt for å finne plasseringen som passer mine ører best :)
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Starter helgen med gamle helter
    Screenshot_20201204-185734_TIDAL.jpg

    Var ikke spesielt imponert etter første avspilling, men skiva gror på meg. Men det gamle er fortsatt best i mine ører.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    586
    Antall liker
    688
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Jeg må også skryte av det stilrene oppsettet ditt. God lyd i hverdagsrom kan være krevende når kravene til kvalitet på lyd skal kombineres med en diskret framtoning. Musikkgleden vil vi jo også dele og å slippe å gjemme anlegget bort i egen hule. Spesielt utfordrende kan det bli når det er flere som skal mene noe. Du ser ut til å ha lykkes!

    Fulgte deg litt på Lyngdorftråden. Jeg kjøpte meg Sonetto Wall til TV-rommet for noen måneder siden, en BW-2 for noen uker siden, og en TDAI-1120 for noen dager siden. Har ikke fått rigget meg ferdig med 1120, men det lover godt!

    Mvh Olav E.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Takk for hyggelig tilbakemelding. Ja, det gjelder å finne en gylden middelvei når det er et flerbruksrom og sånn som det står nå så er vi alle fornøyde. Har så smått begynt å leke litt med vinkling av høyttalerene for å se om det er litt mer å hente lydmessig. Lykke til med ditt eget oppsett, blir spennende å høre dine erfaringer (du har kanskje en egen tråd?), da vi har ganske likt oppsett (y)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    5.782
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Stilrent og stue vennlig anlegg. Ofte er også den beste veien å gå stativ høyttalere og sub i en stue. Lettere å integrere og få til stereo perpektiv og bass om man gjør det rett.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Stilrent og stue vennlig anlegg. Ofte er også den beste veien å gå stativ høyttalere og sub i en stue. Lettere å integrere og få til stereo perpektiv og bass om man gjør det rett.
    Takk for det. Ja, jeg er godt fornøyd med hvordan det låter for øyeblikket, litt justering på vinkling før jeg er helt i mål.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Da var denne tilbake fra en velfortjent service. Fikk ettermontert Bluetooth og DAB+ med det samme, så nå er denne klar for mange nye år på hytta, så kan ungdommen også streame musikk på den. Denne har ikke vært i bruk på ca 40 år, kondensator behøvde egentlig ikke byttes, men gjorde det uansett for ease of mind. Imponert over lydkvaliteten på boksen. Den spiller ikke kjempehøyt, men det duger på hytta :D
    20201230_183201.jpg
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    I morgen er jule- og nyttårsferien over, og hverdagen tar igjen over. -11°C utendørs, varmer meg derfor med noen gamle klassikere innendørs enn så lenge.
    Screenshot_20210103-121024_Remote.jpg
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Litt usikker på om fruen har ryddet plass til platespiller'n, eller om det bare var en generell rydderunde :unsure: Burde kanskje hive meg rundt å plassere en platespiller der, før det kommer noe annet krimskrams?:LOL:
    20210110_123944.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.634
    Antall liker
    37.728
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Det så ut til å være en hyggelig plass å fordrive litt tid :cool: Kos deg og ha ei fin helg

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn