Tolking av frekvenskurve

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2024
Antall liker
2.479
Sted
Polen
Høyttalerne mine spiller ikke «lyd» under ca. 35 Hz, testet med tonegenerator. Under dette blir det bare flau, forvrengt promping. Men når jeg spiller musikk, ser jeg på en måleapp på telefonen at det er utslag langt ned på 10-tallet i takt med musikken.

Hva er det jeg ser? Under-/overtoner?

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
2.955
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Stoler man nok på slike "apper" og mic i mobilen ?

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2024
Antall liker
2.479
Sted
Polen
Stoler man nok på slike "apper" og mic i mobilen ?
Jeg klar er over at det blir unøyaktig i forhold til en kalibrert målemic, men det blir jo registrert lyd og variasjoner i frekvensen alt etter hva som spilles. Jeg ser at utslagene stemmer, mer eller mindre. Høres det en damesopran, så gir det ikke utslag i bassregisteret liksom.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.884
Torget vurderinger
1
Høyttalerne mine spiller ikke «lyd» under ca. 35 Hz, testet med tonegenerator. Under dette blir det bare flau, forvrengt promping. Men når jeg spiller musikk, ser jeg på en måleapp på telefonen at det er utslag langt ned på 10-tallet i takt med musikken.

Hva er det jeg ser? Under-/overtoner?
Resonanser sikkert? Mest sannsynlig i rommet.
Har du bassreflex eller lukket kasse?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.058
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva slags telefon bruker du?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.058
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da er det ikke så lett som på iPhone, men heller ikke iPhone fikser sub- og infrabass. Fungerer utmerket over 50 Hz.

Det finnes ganske mye kildemateriale med dårlig kontroll under 20 Hz samt en del nyere saker med infrasynthbass. I tillegg kan omgivelsene gi fraseg ganske mye infrasonisk lyd.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2024
Antall liker
2.479
Sted
Polen
Da er det ikke så lett som på iPhone, men heller ikke iPhone fikser sub- og infrabass. Fungerer utmerket over 50 Hz.

Det finnes ganske mye kildemateriale med dårlig kontroll under 20 Hz samt en del nyere saker med infrasynthbass. I tillegg kan omgivelsene gi fraseg ganske mye infrasonisk lyd.
Jeg ser at det registreres bakgrunnsstøy, men det som forbauset, var at toppene på 10- og 20-tallet kom i takt med musikken ellers. Materialet jeg spilte i dag, var den Fauré-plata jeg nevnte i Klassisk-tråden. Det er kirkeorgel på den, men det er jo ikke akkurat i Also sprach Zarathustra-kategorien.

Får skaffe meg en ordentlig målemikk, tror jeg.

Topp Bunn