Diverse To dac`er etter hverandre, har det noe for seg?

Bc45

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.11.2013
Innlegg
52
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Hegel H300 gir mulighet for å kjøre to dac`er etter hverandre, først dac`n i forsterkeren, så digitalt ut til en ekstern dac. I følge Lyd & Bilde og flere jeg har snakket med på Soundgarden kan dette gi et stort løft i lydkvaliteten. Hvis man allerede har en kvalitetsdac, kan det da ha noe for seg å koble til nok en dac i samme kvalitet? Noen som har erfaring med dette og noen som vet om det finnes dac`er med digital utgang?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Dette forstod jeg ikke: En DAC omformer signalet fra digitalt til analogt. Neste DAC vil neppe spise et analogt signal, så her er det nok noe galt fatt. :)
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Dette må jo være et genuint salgstriks ala soundgarden eller hifiklubben!? Så hvis et analogt signal blir omformet i forsterkeren så skal det digitale signalet bli omformet på nytt?? Høres ut som jo flere kokker......
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ja det er flere klokker. Skal visst være smart å koble inn en en Hegel hd2 imellom pc og H300. Om det blir flere kokke og mere søl vet jeg ikke. Lest et eller annen om at du kan reklokke data signalet, men er en stund siden jeg leste dette...
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Dacen i Hegel H300 er ikke mye å rope hurra for. Unngå den dacen, kjør digitalt ut til en bedre ekstern dac og du vil oppleve et løft i lyden. Har testet selv :)
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Dacen i Hegel H300 er ikke mye å rope hurra for. Unngå den dacen, kjør digitalt ut til en bedre ekstern dac og du vil oppleve et løft i lyden. Har testet selv :)
ja men da kjører du digitalt ut fra h300 uansett og omgår dacen i h300...
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Dacen i Hegel H300 er ikke mye å rope hurra for. Unngå den dacen, kjør digitalt ut til en bedre ekstern dac og du vil oppleve et løft i lyden. Har testet selv :)
ja men da kjører du digitalt ut fra h300 uansett og omgår dacen i h300...
Selvfølgelig, gi meg en god grunn til å degradere lyden med den interne dacen i h300 hvis du har mulighet til å bruke en bedre ekstern dac. Skal du bruke dacen i h300 og ta ut lyden analogt, må du først konvertere lyden digitalt igjen før du kan bruke en ny dac. Dette er en løsning som låter elendig. Det vet alle med platespillere som har forsøkt å konvertere lyden digital (f.eks for å bruke romkorreksjon) for en dac.
 

Bc45

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.11.2013
Innlegg
52
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Har lest i en annen tråd her på forumet at noen har koblet slik: USB fra pc til Hegel HD2, så digitalt (coax) til Electrocompaniet ECI-6DS som har innebygd dac. Dette skal visstnok ha hatt stor effekt. Spørsmålet er om de opplever bedre lyd fordi coax-inngangen i EC`n låter bedre enn USB-inngangen, eller om det er bedre jitterkorreksjon pga to dac`er.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Umiddelbart hørtes det hele litt rart ut. Dobbel DAC, ja takk!
hegel_hd2_dac_tilkoblinger.jpg

Her kan sikkert andre utdype mer, men jeg tenker at det dreier seg om en god asynkron mottager og lav jitter output. Passer kanskje bra på synkrone DACer som slaver klokkesignalet fra kilde? Selv har jeg bl.a en Lynx studiokonverter hvor man kan velge mellom synkron/asynkron klokking. Mulg at den beste løsningen er å utstyre PC med bra lydkort og holde seg langt borte fra USB?

Sukk! Hifi er ikke det det engang var.
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.757
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Vitsen med å "daisy- chaine" flere dacer etter hverandre var vel å få så mange reklokkinger at det til slutt ble bra nok. År og dag siden jeg har hørt om noen som drev med den sporten.

mvh
 

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.023
Antall liker
4.120
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
14
Dere missforstår her, H300 har en funksjon som heter "DAC-Loop" står beskrevet i manualen til H300..

Og det har noe for seg, om du har en av god kvalitet, jeg hadde H300 i nesten 1 år, og prøvde Hegel HD25, HD20, HD11, Primare DAC30 og NuForce DAC9 på den i DAC-Loop og som vanlig DACer.. Ved USB tilkobling er det ikke verdt pengene å bruke en annen Hegel DAC i Dac-loopen. Minimale forskjeller altså.

Denne funksjonen må aktiveres, og du bruker forsatt H300 sin DAC innganger.. Det funker ! Hos meg ble det spesielt bedre med Primare DAC30, da fikk man fylden fra Hegelen, og oppløsningen til DAC30 :)

Men HD2 foran HD25 for eks. fikk jeg ingenting ut av annet en lavere volum.

Mvh
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Mulg at den beste løsningen er å utstyre PC med bra lydkort og holde seg langt borte fra USB?

Sukk! Hifi er ikke det det engang var.
Det har jeg gjort med Lynx Two B, men jeg har troen på at en god ekstern dac vil løfte lyden til nye høyder! Skal snart teste ut forkjellige dacer fra APL, det blir en fin vår :)
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Dere missforstår her, H300 har en funksjon som heter "DAC-Loop" står beskrevet i manualen til H300..

Og det har noe for seg, om du har en av god kvalitet, jeg hadde H300 i nesten 1 år, og prøvde Hegel HD25, HD20, HD11, Primare DAC30 og NuForce DAC9 på den i DAC-Loop og som vanlig DACer.. Ved USB tilkobling er det ikke verdt pengene å bruke en annen Hegel DAC i Dac-loopen. Minimale forskjeller altså.

Denne funksjonen må aktiveres, og du bruker forsatt H300 sin DAC innganger.. Det funker ! Hos meg ble det spesielt bedre med Primare DAC30, da fikk man fylden fra Hegelen, og oppløsningen til DAC30 :)

Men HD2 foran HD25 for eks. fikk jeg ingenting ut av annet en lavere volum.

Mvh
Høres helt koko ut. Sørg for en god start, og deretter KISS. Hegel falt et statushakk nå, kjenner jeg.
 

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.023
Antall liker
4.120
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
14
^ Det høres nok rart ut, men det funker, er enig at det er en spesiell funksjon :)
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Mulg at den beste løsningen er å utstyre PC med bra lydkort og holde seg langt borte fra USB?

Sukk! Hifi er ikke det det engang var.
Det har jeg gjort med Lynx Two B, men jeg har troen på at en god ekstern dac vil løfte lyden til nye høyder! Skal snart teste ut forkjellige dacer fra APL, det blir en fin vår :)
Two B er en slags DAC/ADC for PC med analoge innganger/utganger. Kjører man musikk via PC og ønsker ekstern DAC, så vil jeg tro at f.eks. AES16e er kortet å satse på. Da har du (multikanal) digital AES/EBU (aka XLR) ut til ekstern DAC fra PC, og slipper å tenke Hegel og USB.
 
Sist redigert:

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Mulg at den beste løsningen er å utstyre PC med bra lydkort og holde seg langt borte fra USB?

Sukk! Hifi er ikke det det engang var.
Det har jeg gjort med Lynx Two B, men jeg har troen på at en god ekstern dac vil løfte lyden til nye høyder! Skal snart teste ut forkjellige dacer fra APL, det blir en fin vår :)
Two B er en slags DAC/ADC for PC med analoge innganger/utganger. Kjører man musikk via PC og ønsker ekstern DAC, så vil jeg tro at f.eks. AES16e er kortet å satse på. Da har du (multikanal) digital AES/EBU (aka XLR) ut til ekstern DAC fra PC, og slipper å tenke Hegel og USB.
Feil :)

[h=2]Lynx TWO B[/h][h=4]2i/6o analog, 2 i/o AES/EBU og S/PDIF[/h]

Lynx TWO B 2i/6o analog, 2 i/o AES/EBU og S/PDIF - Prolyd
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Ah, der har du digital ut ja - og intet behov for overføring via USB. Det er nok veien å gå i stedet for integrerte Hegel-saker som må dobles opp og loopes.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
^ Det høres nok rart ut, men det funker, er enig at det er en spesiell funksjon :)
dette gidder jeg ikke være med på...
eller retter sagt som min forutinntatte far ville sagt; Drit og dra...
Takk for en inspirerende og magisk retorikk :)
:) Måtte bare fravike et øyeblikk fra øyensynlig intelligens og la det slippe... Og med et par øl innabords ble det hele for mye for en stakkars...
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
eller retter sagt som min forutinntatte far ville sagt; Drit og dra...
Takk for en inspirerende og magisk retorikk :)
:) Måtte bare fravike et øyeblikk fra øyensynlig intelligens og la det slippe... Og med et par øl innabords ble det hele for mye for en stakkars...
Helt ok, god underholdning! Tror forresten ikke et ord på at det kun dreie seg om kun øl innabords, men mulig flere.. :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dette forstod jeg ikke: En DAC omformer signalet fra digitalt til analogt. Neste DAC vil neppe spise et analogt signal, så her er det nok noe galt fatt. :)
Neida. Med tanke på at audiofile elsker forvrengning fra f.eks forsterkere, så er det sikkert helt topp og også kjøre lyden gjennom både to, tre eller fire DACer for ønsket farging. Og tenk så mange variabler for å tweake lyden!

Fra spøk til alvor. Ville tro det handler om digitalt ut til en ekstern DAC med klokkesynkronisering. Ellers er det merkelig ja.

Lynx Two-B har også digitale utganger. Om den er helt på høyde der med et AES16(e) er et annet spørsmål, men tror nok det er annet mer fornuftig å bekymre seg over.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Ah, der har du digital ut ja - og intet behov for overføring via USB. Det er nok veien å gå i stedet for integrerte Hegel-saker som må dobles opp og loopes.
En ting er jeg i alle fall sikker på og det er at jeg ikke kommer til å kjøre DAC til ADC og til DAC igjen, selv jeg har muligheten. Hva som er best av dacer og digitalutganger er et område jeg snart kommer til å få mer kunnskap etter testing snart og er såpass ydmyk at jeg ikke vet svaret :)
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Dette forstod jeg ikke: En DAC omformer signalet fra digitalt til analogt. Neste DAC vil neppe spise et analogt signal, så her er det nok noe galt fatt. :)
Neida. Med tanke på at audiofile elsker forvrengning fra f.eks forsterkere, så er det sikkert helt topp og også kjøre lyden gjennom både to, tre eller fire DACer for ønsket farging. Og tenk så mange variabler for å tweake lyden!

Fra spøk til alvor. Ville tro det handler om digitalt ut til en ekstern DAC med klokkesynkronisering. Ellers er det merkelig ja.

Lynx Two-B har også digitale utganger. Om den er helt på høyde der med et AES16(e) er et annet spørsmål, men tror nok det er annet mer fornuftig å bekymre seg over.
Noen audiofile elsker riktig forvrengning som gir musikkglede! Ikke lavest mulig forvrengning i alle ledd, spøkefuglen :)
 

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.023
Antall liker
4.120
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
14
eller retter sagt som min forutinntatte far ville sagt; Drit og dra...
Takk for en inspirerende og magisk retorikk :)
:) Måtte bare fravike et øyeblikk fra øyensynlig intelligens og la det slippe... Og med et par øl innabords ble det hele for mye for en stakkars...
Hehehe, er nok ikke noe annerledes en re-klokking, vis jeg forstod Hegel riktig, og de er jo ikke alene om slikt :) Bare at de har lagt ett navn på det med H300.
Husker ikke så mye av det tekniske, men det finnes på google :) (Siden trådstarter spør spesifikt om H300)
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
eller retter sagt som min forutinntatte far ville sagt; Drit og dra...
Takk for en inspirerende og magisk retorikk :)
:) Måtte bare fravike et øyeblikk fra øyensynlig intelligens og la det slippe... Og med et par øl innabords ble det hele for mye for en stakkars...
Hehehe, er nok ikke noe annerledes en re-klokking, vis jeg forstod Hegel riktig, og de er jo ikke alene om slikt :) Bare at de har lagt ett navn på det med H300.
Husker ikke så mye av det tekniske, men det finnes på google :) (Siden trådstarter spør spesifikt om H300)
Ved re-klokking omformer man ikke lyden først dra digital til analog i H300 og så videre i en ekstern dac :)
 

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.023
Antall liker
4.120
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
14
:) Måtte bare fravike et øyeblikk fra øyensynlig intelligens og la det slippe... Og med et par øl innabords ble det hele for mye for en stakkars...
Hehehe, er nok ikke noe annerledes en re-klokking, vis jeg forstod Hegel riktig, og de er jo ikke alene om slikt :) Bare at de har lagt ett navn på det med H300.
Husker ikke så mye av det tekniske, men det finnes på google :) (Siden trådstarter spør spesifikt om H300)
Ved re-klokking omformer man ikke lyden først dra digital til analog i H300 og så videre i en ekstern dac :)
Hmm.. Skal ærlig si at jeg ikke kan det tekniske rundt dette, kun at det funket.. :confused: -Digital ut-> ekstern DAC-> analogt inn til H300.

Er vel rekkefølgen det gjøres i, og da brukes inngangene i H300 DACen, og ikke den eksterne.

Men man MÅ ikke gjøre det slik, kan bruke en ekstern DAC som normalt. Men jeg likte det best ved å benytte meg av denne "DAC-Loop'en"

Det funket hos meg, så vis du har en H300 så er det jo ikke verre en å prøve det selv ;)

Jeg har solgt min H300 for lenge siden (!) men var meget fornøgd med den til Vienna Acoustics høyttalere.

Edit: til trådstarter: du trenger ikke en dac med digital ut, da det er digital ut fra H300-inn på ekstern dac- analogt ut og inn på H300. Aktiver dac-loop med fjernkontrollen.
 
Sist redigert:

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Det Hegel har gjort med H300 et at man i tillegg til å bruke den interne dac'en som sitter i denne som en ren DAC, kan bruke denne interne dac'en som en ekstra jitter korreksjon. Det vil si at man kan starte med å bruke H300 sin interne DAC som en ren DAC løsning, men når den tid kommer og man har lyst på noe bedre så kan man likevel bruke denne interne dac'en til noe nyttig ved å kjøre det digitale signalet først gjennom denne interne som en første jitter korreksjon, for deretter å ta signalet digitalt ut fra H300 og kjøre det inn i en ekstern DAC, som for eksempel HD25, hvor det på nytt jitter korrigeres.

Mulig at man må under et visst promille nivå for å forstå denne forklaringen. For empiriens del kan lesere opplyse sitt promillenivå og ja/nei om de forsto forklaringen, således kan man se om det er en korrelasjon mellom data.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
blir som å fylle blyfri 95 også fylle 99 seinere.. BARE Tull
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Dette underbygger forsåvidt hypotesen min om en øvre grense for promillenivå for tilegnelse av forklaringen. På den andre siden ville vel til og med kjønnsforsker Lorentzen rødmet over å hevde en teori bevist med kun en respodent.

En alternativ hypotese er selvfølgelig at forklaringen min er bullshit og at man må over et visst promillenivå for å forstå dette.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Synes Hegel skulle gjort det enkelt. Hvis man er så hypp på å integrere ting sammen, så kunne man bygget 2 DACer inn i en H300, loopet dem stille sammen uten at vi visste hva forsterkerfysakken drev på med. Digital ping-pong i det analoge domenet, eller noe slikt.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Hegel går mot en samlet bransje og tror ikke på asynkrone usb-dacer og å klokke asynkront via i2s direkte til dac-chip. derimot tror de på å bruke en småkjip (småkjip er dekkende for et adapter som kom ut når asynkront var standard, og heller ikke støtter 88,2khz) adaptiv usbdac som usb/spdif-adapter (enten i form av hd2 eller loopen i h300) videre til dac nr 2. Hele opplegget er helt ulogisk og helt på bærtur. Bare tanken på at en pll som klokkes fra en usb-pakkestrøm skal være bedre enn en godt implementert asynkron løsning, er helt absurd.
 
Sist redigert:

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Hegel har faktisk gjort noe vedig lurt der. En kan oppgradere til en bedre Dac om en ønsker. Samtidig kan en bruke inngangene fra H300, som gjør at en slipper en annen fjernkontroll om en har flere digitale kilder. En velger inngang fra H300. Har testet H300 orginal, med Hd25 og det samme koblet i loop. Lyden var dårligst med den innebygde Dac, så med Hd25 og best med begge i loop.
Slik som enkelte hevder at dette bare er tull, synes jeg dem burde holde seg for god til, spesielt når dem ikke har testet det selv. Hdde ikke selv kjøpt flere Dacer bare for looping, men skulle jeg feks oppgradert til en annen dac, er jo genialt å få max utav det en har. Når det samtidig løfter lyden på den Dacen som blir koblet til, er jo det bare ren bonus. Kan ikke forstå noe annet jeg?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Lurt for de som ikke trenger dyr dac innebygget. De som trenger god dac vil nesten uansett kjøpe en ekstern. Så det er smart for forbrukerne.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Begrepsforvirring. En såkalt USB-Dac består av et usb-lydkort med valgfri utgang, enten digital eller analog. Når usb lydkortet flyttes ut i en forsterker blir det ekstra forvirrende. Synes det er smart at man kan oppgradere med en enda bedre dac.
Ved bruk av de vanlige digital inngangene, kan funksjonen virke unødvendig, bortsett fra at man får reklokket signalet og kildevelger på forsterker.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Når en integrert forsterker eller preamp kommer over et visst nivå mht. til pris, og/eller en viss forventet ytelse, så syns jeg det trekker ufattelig mye ned å inkludere et innebygget middelmådig da-trinn. Det samme gjelder motsatt vei, dacer som skal inkludere all mulig annen funksjonalitet. Litt som å bruke Volvo-interiør i en ferrarri. Det var flott naim gjorde det rette når de lanserte supernait2.
 
Topp Bunn