tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.614
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ...Og dette var ikke lett!

    Min hverdagspickup for tiden er en Peter-Lederman-moddet Soundsmith Denon DL 103 R Gold. Da jeg koblet opp Lyraen en kveld, var første tanken min: Dæven, dette låter som fløyel!

    I forhold til Denonen hadde jeg følelsen av at vokalen satt litt lengre bak i lydbildet. Til gjengjeld var bassen plutselig uvant dyp, tørr og kraftig. Å kalle den varm blir feil, det var ingen "romantikk" der, den var bare mer potent.....Litt mer lytting ga resultater i form av innsikten at det ikke var riktig at vokalen satt lenger bak i lydbildet, det var bare at den innebygde "snerten" i mellomtone/diskanten ikke var der lenger, i mangel av bedre ord får jeg kalle lyden for mer organisk. Alle detaljene er der, filigrant er kanskje det eneste riktige ordet, og bassen er av en annen verden!

    Og Koetsuen da?
    Litt mindre fløyel, litt mer silke....Prøver å finne forskjeller i bassen, begge har avgrunnsdyp bass, kanskje Koetsuen er en tanke tørrere, men bare en tanke.
    I et gammelt innlegg skrev jeg at Koetsu Coralstone og Denon DL 103R har mye av de samme lydkarakteristikkene, men Koetsuen vinner overlegent på fløyene. Står ved det. Koetsuen er litt mer "frempå" i øvre mellomtone/diskant enn Lyraen, men den eneste konsekvensen av det er at instrumenter og særlig vokal kommer ørlite grann lengre frem i lydbildet. Organisk lyd? Selvsagt!

    Klarer ikke å skille på lydbildebredde og -dybde. Dynamikkforskjeller? Glem det. Begge er superdynamiske.

    Konklusjon: - Hvilken 30 år gammel whisky synes du er best, den med litt røyksmak eller den med litt mer torv?

    Jeg har hatt Koetsu Coralstone som Benchmark siden jeg kjøpte den for 8 år siden. Nå er jeg litt i tvil om alt annet skal måles opp mot bare den. Må innrømme at Lyra Parnassus DCT gjør ting såpass bra at alt annet like godt kan måles opp mot den. I grunn er jeg mektig imponert over at Lyraen kan holde så godt følge med Koetsuen.

    Får kalle det uavgjort når alt kommer til alt.

    Hvile seg nå. 😋

    215F701C-1C2C-43EC-B410-2BF916019F3C.jpeg


    Mvh
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Spennende lesning. Gleder meg og ser frem til din anmeldelse av Purpleheart safir. Veldig nysgjerrig på hva du synes om den tkr?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Flott lesning!
    Hvilke/hvilken arm/armer rukte du når du testet Lyraen opp mot Koetsu og 103R?
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.614
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Flott lesning!
    Hvilke/hvilken arm/armer rukte du når du testet Lyraen opp mot Koetsu og 103R?
    Skrev jeg det ikke?

    Koetsuen kom i SAEC 506/30, Lyraen i FR 64 S. Jeg nappet ut Denonen fra SAEC 506/30 da jeg monterte Koetsuen. Stevenson geometri ble brukt rund baut. :)

    mvh
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Skrev jeg det ikke?

    Koetsuen kom i SAEC 506/30, Lyraen i FR 64 S. Jeg nappet ut Denonen fra SAEC 506/30 da jeg monterte Koetsuen. Stevenson geometri ble brukt rund baut. :)

    mvh
    Joda, bare jeg som ikke fikk med meg første del av sammenlikningen innser jeg. Takk for gjentakelsen!
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.614
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ....Får bruke Lyra Parnassus som Benchmark i denne runden. Og det er en satans god PU!

    Litt syting og klaging:

    Kan ikke begripe at noen lager et hus som er rundt i forkant som på Transfiguration Phoenix S. Det er et sant helvete å sette den opp korrekt! Ikke ser du nåla, den er midt under og lar seg kun lokalisere med lommelykt og motlys, og det finnes ikke en eneste brukbar rett flate å bruke som retningsgiver for å få rett vinkling på PU i headshell.....Til slutt måtte jeg ta utgangspunkt i headshellet for å vri PUen sånn omtrent riktig.:mad:

    mvh

    Edit: Men lyden kan jeg leve med.....
     
    Sist redigert:

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.495
    Antall liker
    13.694
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Ser på det som ren og skjær luksus, ikke egentlig et problem. :)

    Hva er det du har da?

    Mvh
    Heilt klart ein feil formulering. Det er jo ikkje noko problem, men kanskje ei utfordring kva ein skal velge.

    Eg har jo nokre pickuppar som eg har samla opp i løpet av åra;
    Eit par DL-103 og 103R, OC-9, Yamaha MC-7 og MC-1000, Ortofon MC-3000mkII, Hana SL og EL, Benz, og sikkert nokre fleire som eg ikkje kjem på i farten.

    Hana SL er kvardagspickuppen. Yamaha MC-1000, Ortofon MC-3000mkII til spesielle høve og Denonane til gamle jazzplater.
    Yamaha MC-7 er kopla opp i anlegg 2 og leverer musikk når eg speler plater i plassen for cd-ar om kvelden når resten av huset har teke kvelden.
    Dei andre kjem fram annakvart skotår eller så. Skulle kanskje kjøpt litt færre halvdyre pickuppar og satsa på eit par "skikkelege". :)

    Om eg skulle vere i nærleiken ein gong håper eg det er mogeleg med ein audiens.

    Peder
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.614
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Heilt klart ein feil formulering. Det er jo ikkje noko problem, men kanskje ei utfordring kva ein skal velge.

    Eg har jo nokre pickuppar som eg har samla opp i løpet av åra;
    Eit par DL-103 og 103R, OC-9, Yamaha MC-7 og MC-1000, Ortofon MC-3000mkII, Hana SL og EL, Benz, og sikkert nokre fleire som eg ikkje kjem på i farten.

    Hana SL er kvardagspickuppen. Yamaha MC-1000, Ortofon MC-3000mkII til spesielle høve og Denonane til gamle jazzplater.
    Yamaha MC-7 er kopla opp i anlegg 2 og leverer musikk når eg speler plater i plassen for cd-ar om kvelden når resten av huset har teke kvelden.
    Dei andre kjem fram annakvart skotår eller så. Skulle kanskje kjøpt litt færre halvdyre pickuppar og satsa på eit par "skikkelege". :)

    Om eg skulle vere i nærleiken ein gong håper eg det er mogeleg med ein audiens.

    Peder
    En utmerket rekke med PUer! De eneste jeg har hørt der er Denonene.

    Bør kanskje skrive at det ikke nødvendigvis må bli kjempedyrt med "skikkelige" PUer. Den eneste PUen jeg har kjøpt ny er Koetsuen. Den var dyr, ja. Ellers har jeg betalt over 20 KKr for en eneste PU, og det var Lyra Parnassus. Om jeg ikke husker helt feil, ga jeg 22 KKr. for den. De fleste andre ligger mellom 2 - 12 KKr. i pris.

    Tar gjerne imot besøk. Bare send en PM om du skulle forville deg nordover.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.614
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Putring Transfiguration Phoenix S through it’ s paces:

    618D0FA4-1970-4A80-B0E7-3EDD06B8D178.jpeg


    D627E689-CB7D-424D-B003-FEC045011D65.jpeg


    B1454AEA-FE1A-4089-B1A9-A1652738CD17.jpeg


    Jeg gir ingen unnskyldninger for mitt musikkvalg. Dette er plater jeg både kjenner og liker. Jeg skal tross alt høre gjennom dem et par ganger.

    Jeg har fiklet rundt med Transfiguration i ettermiddag, og har prøvd ut forskjellige innstillinger for VTF og antiskating. Jeg endte opp med 2,2 g på VTF og litt lavere antiskating. Arm var SAEC 506/30.

    Transfiguration Phoenix S er utvilsomt en god PU. Klar i lyden som en fjellbekk, litt betoning på øvre del av mellomtonen, passabel bass. Lydbildet er endelig bredt nok, men ikke spesielt dypt.

    Det plager meg derfor litt å skrive at den falt fullstendig igjennom ift. benchmark, som denne gangen var Lyra Parnassus DCT. Særlig på to felt manglet Transfiguration en del: Lyras lydbilde, særlig i dybden, var i en helt annen liga, og Lyra kom opp med kjellerdyp bass der Transfiguration mer hintet enn spilte bass. For ikke å være urettferdig skal jeg prøve ut Transfiguration i FR 64 S, SAEC 506 kan jo være en litt dårlig match. I så fall får jeg redigere litt her. 🤔

    Får koble opp SoundSmith DL103 igjen og sammenligne. Transfiguration ser mer ut til å være eslet til tjeneste som hverdags- PU enn til stas- og skrytetjeneste.
    Mvh

    Edit: Transfiguration Phoenix S likte seg bedre i FR 64 S. Bedre bass, godt definert men i mindre doser enn på Lyra. Litt dypere lydbilde ble det også, men fremdeles ikke der oppe med Lyra og Koetsu.
     
    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Flott at du legger ut slike tester av PU'er, tkr!🙂
    Selv om jeg dessverre ikke er istand til "finmekanikk" på egenhånd, er det interessant å lese andres "utprøvinger og konklusjoner"!👍
    Forøvrig er jeg nok snart på markedet etter ny platespiller og PU!
    Tore
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.614
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Flott at du legger ut slike tester av PU'er, tkr!🙂
    Selv om jeg dessverre ikke er istand til "finmekanikk" på egenhånd, er det interessant å lese andres "utprøvinger og konklusjoner"!👍
    Forøvrig er jeg nok snart på markedet etter ny platespiller og PU!
    Tore
    Hyggelig at noen leser dem. :)

    Det er ikke noe pliktløp dette her, det er noe jeg gjør av egen fri vilje og for moro skyld. Og konklusjonene mine er akkurat like mye verdt som alle andre ukjentes på WWW, nemlig svært lite.

    Ta alt jeg skriver med en diger klype salt! :D

    Mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hyggelig at noen leser dem. :)

    Det er ikke noe pliktløp dette her, det er noe jeg gjør av egen fri vilje og for moro skyld. Og konklusjonene mine er akkurat like mye verdt som alle andre ukjentes på WWW, nemlig svært lite.

    Ta alt jeg skriver med en diger klype salt! :D

    Mvh
    Se det som "arbeidsnotater" for senere gjennomlesing når resultatet føles mer usikkert..
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.614
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Langhelg på feil side av fjellene. Vedlikehold av hus, «forefallende arbeid», diverse kjedelige ting. Deretter henting av Madammen på Gardemoen og tur opp langs Mjøsa:

    F2609518-34B7-4680-9097-519D17EDD7E0.jpeg

    5AF4BE54-B92B-44E3-B381-F34F9916CAE1.jpeg


    A20260F7-6B14-4E4B-8B1C-98105C4504CF.jpeg


    Målet var @HCS. Et råd i sakens anledning: Ser du et skilt mot Biri, kjør av fort som bare faen, ikke nøl! Går du glipp av det skiltet, er det 15 kilometer til neste anledning til å svinge av E6 til venstre…..Du får mao nyte 3 mil utsikt mot Mjøsa før du er tilbake til avkjørselen du gikk glipp av……

    Fest i Casa HCS:

    874C9F2C-C10B-4914-A6D2-1E30C23C4075.jpeg

    F2706A16-F029-4199-AA9C-BDCBC3F03AE0.jpeg

    BADCC7F1-0A3C-4670-9276-63AD51640823.jpeg

    AC7C5932-E7F6-46A9-94AF-3BF6E014EA84.jpeg

    Flotte, nye høyttalere. Og to virkelige kraftpakker. Takk for gjestfrihet! Et nytt og hyggelig bekjentskap var @Final.


    Roadtrips gjennom norsk natur er ikke akkurat ulystbetont:

    5C88FF13-84C1-4C43-B0FA-7EA748406A20.jpeg

    4CD6B9EC-3043-4548-BAB7-6F1B5CF5F86D.jpeg

    Vi fant ut at det kunne være greit å ta en kaffepause før Lærdalstunnelen. Det lå snublende nære å ta pausen i Lærdalsøyri. Og av og til har man flaks. I Lærdal var det Marknad. https://www.laerdalsmarknaden.no .

    1EA69102-25C6-4E1E-94F8-941C8756302B.jpeg

    80CF98DE-DBE6-489C-B3E2-C2026DA79EF7.jpeg

    49DB0CFF-F46F-479C-9D14-E6A108DBA35A.jpeg

    075C2239-C462-4F0E-959B-444F85F725C7.jpeg

    80CF98DE-DBE6-489C-B3E2-C2026DA79EF7.jpeg

    8A8364D1-9323-46BA-81EB-93EA1778AECC.jpeg

    099F5D61-DECA-4C7B-B6CE-4E89833E73F2.jpeg


    A5CBC34A-57F9-48F3-B654-A4109F5B24EA.jpeg

    Jeg har aldri før satt mine bein i Lærdalsøyri. Men det blir ikke siste gang. Koseligere plass skal du lete lenge etter. Som seg hør og bør, traff vi også gjester fra kvelden før, dessuten ramlet vi på Nisse_Åkare og Madammen hans. Alt i alt en strålende helg!

    Mvh
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for besøket av dere to gode mennesker. Reiseråd og hunderåd blir nok tatt til følge. Det var ikke musikk og hifi som var fokus, men litt ble det av det og. Hørte litt på Cohen skiva igjen i dag, meget bra 😊
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.138
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Flotte bilder @tkr - veldig hyggelig å bli kjent med medforumister. Det var mest selskapelighet ved denne anledning, så noe dypdykk i @HCS oppsett ble det ikke for min del.

    Når det er sagt så liker jeg de nye høyttalerne. En spennende konstruksjon som har stor kapasitet og tar lite plass. Kanskje ser vi en varig løsning her HC🙂?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Flotte bilder @tkr - veldig hyggelig å bli kjent med medforumister. Det var mest selskapelighet ved denne anledning, så noe dypdykk i @HCS oppsett ble det ikke for min del.

    Når det er sagt så liker jeg de nye høyttalerne. En spennende konstruksjon som har stor kapasitet og tar lite plass. Kanskje ser vi en varig løsning her HC🙂?
    Varig, fint ord, håper du har rett @Final... :). Jeg har fortsatt noen drømmer, men kanskje smart å la være å realisere de..

    FB_IMG_1655675934423.jpg
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.614
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, den 15km avstikkeren har jeg også gjort 😄
    -En skulle jo tro at Birifolket var interessert i at folk besøkte stedet, det er jo trivelig nok der..... 🤔

    Men dengang ei! Blunker du med øynene på feil tidspunkt, er du halvveis til Lillehammer før du ser noe annet enn en tett rekke av sperrer som hindrer deg i å snu. Ikke nok med det, det er faenmeg bommer på hver bidige avkjørsel på tilbaketuren fra Lillehammer også......

    Jeg vet ikke helt hva det skal bety, enten er det et fuck you hvis du ikke er lommekjent, eller muligens forberedelser til å opprette Folkerepublikken Biri. Alt du trenger er en bevoktet bom ved den eneste innkjørselen og en tollstasjon, så er du i gang!

    Mvh
     
    Sist redigert:

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    633
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Meget flott pu Tønnes!

    Tror du må spandere på oss et nytt bilde. Er nok et tilfelle av synsbedrag, men det ser ut som armen er litt lav bak og at pu er faretruende nært å berøre platen med mer enn nålen. (.... Nevrose eller ocd?)
    Screenshot_20220622_151101_com.android.chrome_edit_32517039670037.jpg

    Har veldig lyst på en blue NS så må nok på inspeksjon og beundre snart. Ikke badetemperatur med det første så litt analogt nytt er godt nytt.

    Ha en flott dag

    Mvh Atle
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.614
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Meget flott pu Tønnes!

    Tror du må spandere på oss et nytt bilde. Er nok et tilfelle av synsbedrag, men det ser ut som armen er litt lav bak og at pu er faretruende nært å berøre platen med mer enn nålen.

    Har veldig lyst på en blue NS så må nok på inspeksjon og beundre snart. Ikke badetemperatur med det første så litt analogt nytt er godt nytt.

    Ha en flott dag

    Mvh Atle
    Det er nok synsbedrag/dårlig bilde, ja. Det er ikke så lett å ta et bilde akkurat i platehøyde, drivtråden er i veien. Dette var det beste jeg greide. Du kan i hvert fall se at headshell er parallelt med plata:

    A635D811-6BB2-49C8-A2F2-9994BC4CBE0B.jpeg

    Du får bare komme bortom. Det er definitivt ikke badetemperaturer nå.
    Mvh
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    633
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Og der var det klaring ja! Er på siste innspurt før ferie til helgen, jeg gir lyd fra meg en dag og hører om det passer.

    Atle
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.614
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    - Og der var «Fonsen» historie.
    441CCAE6-258E-4F19-A0AF-6F7D3D6B697A.jpeg

    Han har vært puslete en stund, og var mye mindre aktiv enn før. På slutten vegret han seg til og med å bli med Madammen på den vanlige kveldsrunden rundt hagen for å drepe snegler. Han snudde halvveis og gikk inn igjen i sofaen. I dag lå han bare. Ville liksom ikke mer. Da var vi begge enige om at nå var det nok.

    Denne jobben gjorde jeg sjøl. Såpass fortjente den gamle kroken. Fikk sedasjon mens han lå i sofaen, og ble båret sovende ut på kontoret mitt. Forlot aldri tkr Towers, og kommer til å bli begravet under en stor rhododendron i hagen.
    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.614
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Trist, men sånn er nå en gang livet. Har en hannkatt som adopterte seg selv for noen år siden og ser med gru frem til den dagen den forlater oss, føler med dere.
    Takker. Som du sier, sånn er livet.

    "Fonsen" var en rasekatt, en Britisk Korthår. Statistisk sett blir de ikke så gamle, jeg tipper at gjennomsnittlig levealder er sånn ca. 10 år. Fonsen ble nesten 17 år, hvorav 14 ble tilbragt i tkr Towers. Han har hatt et langt og sutalaust liv her. Han belønnet oss med en enestående lojalitet, og jeg kommer til å savne ham.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    malla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.01.2006
    Innlegg
    172
    Antall liker
    190
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    6
    Takker. Som du sier, sånn er livet.

    "Fonsen" var en rasekatt, en Britisk Korthår. Statistisk sett blir de ikke så gamle, jeg tipper at gjennomsnittlig levealder er sånn ca. 10 år. Fonsen ble nesten 17 år, hvorav 14 ble tilbragt i tkr Towers. Han har hatt et langt og sutalaust liv her. Han belønnet oss med en enestående lojalitet, og jeg kommer til å savne ham.

    Mvh
    Trist, men den hadde et godt liv sammen med dere. Ikke kjekt dette. Kondolerer så mye her fra. Rolf
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn