tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    FANTASTISKE bilder fra et eldorado - den steinmurem med bru er noe av det cooleste på lenge! VIL HA!!!
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    FANTASTISKE bilder fra et eldorado - den steinmurem med bru er noe av det cooleste på lenge! VIL HA!!!
    -Mener du brua utover til Herdlevær? En magisk plass. Du er hjertelig velkommen utover når vi endelig blir ferdig med den forpulte kårånaen. Viser deg gjerne rundt her ute i havgapet!

    Mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Det har vi jo en avtale på... tror den er tinglyst også :LOL: :LOL: Kona hilser - blir heltblank i aua når hun ser disse bildene....
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Påskeplata ga meg fin musikk, men ikke noe matnyttig ift. ASR Basis Mini. Til det var opptaket for vassent minste-felles-multiplum-skal-jo-høres -greit-ut-på-en-Phillips-Dansette-også.

    Det eneste jeg fikk ut av det, var at jeg til slutt måtte bite i det sure eplet og gi meg i kast med dipswitcher: 47 Ohm it is. Og David Allan Coe:

    tennesseewhiskey.jpg


    Jeg skulle egentlig forandret loading med en gang, vet jeg nå. Det låter bedre. Bassen er nesten der den skal være, selv om det fremdeles låter litt spisst. Lydbildet virker dypere, men det kan være opptaket. Bassen har fått litt "slam". 😃

    Jeg liker at David er kommet litt lengre frem på gulvet. Dette er godkjent!

    En annen ting, som jeg så uten å høre det: Støygulvet er lavere enn på Manley Steelhead. Ingen bombe akkurat, at en får rørsus når en har rør.....Som sagt, jeg så det på ULN-8. Der er to stolpediagrammer for inngangsnivået, og "stolpene" var vesentlig lavere på inngangene med ASR i oppsettet. Det kan kanskje forklare det fine lydbildet også....

    Konlusjon: En veldig bra RIAA for pengene! For 80 KKr. mer får du litt mer organisk lyd, får du mer pupper og lår og litt mer på fløyene, men det skulle da bare mangle.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tkr Towers er et rent overflødighetshorn for tiden:

    SxrzJlRYTwSip79Fvfo6aA.jpg


    Akkurat koplet opp og kald. Dette er en mm-rør- RIAA, så det er ingen opsjon å prøve seg på Accuphase/FR 64 Fx- komboen, men her er heldigvis andre muligheter. Denne, f.eks.

    aoF+SKn1TzK4abUJWaL91A.jpg


    Det blir selvfølgelig ikke mulig å sammenlikne helt med ASR Basis Mini, siden det ikke blir spilt på samme PU, men beggars can`t be choosers.
    I tillegg har Pure Sound P 10 litt lite gain: 40 dB iht. spesifikasjonene, men målt til bare 34 dB .Bestemte meg for å bruke de innebyggede mikrofonpreampene i ULN-8 for å øke gain inn i Metric Halo med foreløpig 9 dB.

    3MYfRfqcTjCPUu7fy9Qngw.jpg


    Låter helt greit! :)

    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    The usual suspects:

    rosesinthesnow.jpg thenightfly.jpg tennesseewhiskey.jpg


    Sammenlikningen blir vanskeligere av å måtte bruke en annen pickup....Litt mindre spiss lyd, men mer overflatestøy.....Lydbilde er helt ok, kanskje ørlite dypere enn ASR Mini, men like bredt Veeldig stille, nesten ikke rørstøy i denne!....Savner litt dypbass, selv etter å ha latt Pure Sound stå og varme seg i et par timer.

    Puresound er nesten nøyaktig like dyr som ASR Mini Basis. To vidt forskjellige tilnærminger til RIAA-korreksjon, en transistor, en rør. Jeg synes ingen av dem gjør seg bort! Langt derifra. :) Masse godlyd for pengene i begge. Forbausende mye, faktisk.

    Kunne jeg levd med dem? Så absolutt. Jeg hadde ikke savnet særlig mye med noen av dem.

    For å avslutte kommer jeg til å kople opp Manley Steelhead, håpe at det er lyd i begge kanaler og spille noe av musikken på nytt.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Trenger ikke å spille mye, nei. Manley Steelhead gir mer av alt: Dypere lydbilde, nerve, nærvær, og, ikke minst, bass. Det låter "feitere" hvis det gir noen mening.

    Greit nok. Seksdobler en prisen, burde en få mer av alt. Men begge låneriaaene gir et mer en bare ålreit lyd for pengene. De står godt på egen hånd, og blir bare utkonkurrert av noe som koster uhorvelig mye mer.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Det gir mening ;) Interessant å lese sammenlikningene dine.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Et nysgjerrig spørsmål uten agenda eller undertoner 😃 Hvorfor skaffer du deg ikke en billigst og mest mulig transparent RIAA. Jeg antar du kan emulere hva som mangler og dine egne preferanser med Haloen? For hva jeg vet er Manleyen helt transparent, men det kan jo likevel være greit med en i reserve og som du samtidig kan leke deg litt med.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Et nysgjerrig spørsmål uten agenda eller undertoner 😃 Hvorfor skaffer du deg ikke en billigst og mest mulig transparent RIAA. Jeg antar du kan emulere hva som mangler og dine egne preferanser med Haloen? For hva jeg vet er Manleyen helt transparent, men det kan jo likevel være greit med en i reserve og som du samtidig kan leke deg litt med.
    Et godt spørsmål! Jeg må tenke meg litt om:

    Jeg har vel en 8-9 Puer og 4 forskjellige armer, og de høres alle litt forskjellige ut. Kombinasjonsmulighetene er i hvert fall nesten uendelige. Ta med VTF og VTA og loading, så blir det nesten uoverkommelig. Jeg har ikke lyst til å ta på meg arbeidet med å legge inn presets for alle sammen, selv om det nok teoretisk er mulig. Og vil ikke en slik tilnærming føre til at alt låter likt? I så fall kunne jeg jo spart meg kostnadene og arbeidet med å samle på PUer og armer......

    Dessuten er det på fløyene, særlig i bassen, at Steelheaden har sin sterkeste side. Jeg er litt i tvil om det går an å utvide bassområdet digitalt, selv om det sikkert finnes en plugin for slikt.

    Manleyen er neppe helt transparent. Jeg er sikker på at den har litt "rørvreng", som jeg åpenbart liker. Jeg liker vel litt "vreng" uansett, når jeg tenker meg om. På det digitale presetet ligger det ørlite "trafovreng", og det har det gjort gnske lenge nå. Jeg liker det.

    Ser ingen agenda hos deg, forøvrig. Håper svaret var litt oppklarende.

    Mvh

    Edit: I verste fall så ligger det RIAA-korreksjon i Metric Halo. Problemet er bare at du bare kan velge høy impedans eller litt lavere impedans. Ingen mulighet for noe fornuftig innstilling av loading.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Et godt spørsmål! Jeg må tenke meg litt om:

    Jeg har vel en 8-9 Puer og 4 forskjellige armer, og de høres alle litt forskjellige ut. Kombinasjonsmulighetene er i hvert fall nesten uendelige. Ta med VTF og VTA og loading, så blir det nesten uoverkommelig. Jeg har ikke lyst til å ta på meg arbeidet med å legge inn presets for alle sammen, selv om det nok teoretisk er mulig. Og vil ikke en slik tilnærming føre til at alt låter likt? I så fall kunne jeg jo spart meg kostnadene og arbeidet med å samle på PUer og armer......

    Dessuten er det på fløyene, særlig i bassen, at Steelheaden har sin sterkeste side. Jeg er litt i tvil om det går an å utvide bassområdet digitalt, selv om det sikkert finnes en plugin for slikt.

    Manleyen er neppe helt transparent. Jeg er sikker på at den har litt "rørvreng", som jeg åpenbart liker. Jeg liker vel litt "vreng" uansett, når jeg tenker meg om. På det digitale presetet ligger det ørlite "trafovreng", og det har det gjort gnske lenge nå. Jeg liker det.

    Ser ingen agenda hos deg, forøvrig. Håper svaret var litt oppklarende.

    Mvh
    Ser og følger deg på den. Min tanke er at en helt transparent RIAA vil gi alle PUene dine mulighet til å skinne på hver sin måte uten noen som helst «maskering». Jeg vet de gjør det i dag, men du vil da kanskje komme nærmere på konstruktørens tanke med den enkelte PU. Men selvfølgelig, det krever nok mye ekstra arbeid med Haloen etterpå for å optimalisere den enkelte PU (og jeg tenker ikke da på å skru alle PUene mot lik lyd). Definitivt ikke noe en latkuk som jeg ville fiklet med. Jeg ville nok holdt meg til Manleyen 😊
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    RIP Jim Steinman! ☹

    Nå spilles denne .

    qAzGJiBORSebteAIDp9OVQ.jpg


    Once upon a time I was falling in love
    Now i`m only falling apart
    Once upon a time there was light in my life
    Now there`s only love in the dark


    Mannen kunne også skrive tekster, mer konsist kan det vel ikke formuleres!

    Og straks kommer Meat Loaf.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Solrike, men forblåste dager......Vinden ligger på nord, og temperaturen minner mer om oktober enn snart mai. Godt, da, at vinterveden 2021/22 snart er berget i garasjen:

    NtAFxy2gQhOQ3aFaG3fQgQ.jpg


    Men livet er ikke bare arbeid, litt gøy må det også være:

    ff972e29-d691-4f4b-8f44-3dafb9bdf8ba.jpg


    b1f619ea-cb35-416c-9f2b-715e20d3c8ba.jpg


    d07c3c9a-4420-4c8e-be3b-e1c808493923.jpg


    Hobbyvirksomhet! 😃 Et hail Mary - forsøk på å berge en gimmer som antakelig har blitt liggende litt for lenge. Sjansen for at den blir jaget over på de evige beitemarker er IMO adskillig større enn sjansen for at hun kommer seg og føder normalt.

    Etterpå dro vi en tur rundt i Sundsokna:

    yRbzB4Y0RPeXn+d0hHeNMA.jpg


    fullsizeoutput_1701.jpeg


    Klokkarvik.

    fullsizeoutput_1702.jpeg


    Wak+8RPyQx6uLA7liC8jgg.jpg


    Kleppe. Formidabel utsikt sørover mot Hardanger!

    Vi fortsatte å ta av mot sjøen fra riksveien. Det ligger noen virkelige juveler der!

    fullsizeoutput_1704.jpeg


    Det ser ut som om det har vært handelssted her nede. Hus, kai og butikk i ett. Skal sjekke det.

    Edit: Jada, javisst er det et gammelt handelssted iflg. Wikipedia

    fullsizeoutput_1705.jpeg


    HbaKODIrT5KhX0osz09idg.jpg


    a00cf1c5-9089-4bc5-8ef7-e2b846aa1333.jpg


    CmUGA9eHQbukhm5pWhfAlA.jpg


    Håkonsund.

    b8iYmkcqRr2DkAVzGH997Q.jpg


    Gamlebutikken på Steinsland Kai.

    IpU61%pNRNadsb+2461Zuw.jpg


    ClfXF3a2QWqzkEO4hNqycg.jpg


    VPVNk2+hSU2Ir7sWIX6E0Q.jpg


    Steinsland.

    Det er jammen flott i Sundsokna! De gamle bygdene nede ved sjøen er mer eller mindre intakte fremdeles, og det er lite som har forandret seg de siste 30 årene, Til gjengjeld er det kommet det ene byggefeltet etter det andre i utmarka rundt omkring. Vet ikke helt hva jeg synes om det.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Klokkarvik har jeg vært, hadde en cool kunde der i mange år. Herlig sted!
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Klokkarvik har jeg vært, hadde en cool kunde der i mange år. Herlig sted!
    Klokkarvik has fallen on hard times. For 35 år siden var her to butikker, bank og stort sykehjem. Borte alt sammen nå, det er ikke engang asylanter der lenger.... ☹

    mvh
     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Om du forviller deg ut på Tofterøy så kan jeg anbefale en gåtur ut til Hellerskutvika (ved selevika) - veldig fin utsikt ut mot Marsteinen, og en bra hule hvor man kan gå på skattejakt etter flaskepost og gamle blåser ;)
    Er også en gammel tyskerbunker i retning træsvika, og masse villsau, så masse å se på!
    IMG_5873.JPG

    IMG_5845.JPG
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Om du forviller deg ut på Tofterøy så kan jeg anbefale en gåtur ut til Hellerskutvika (ved selevika) - veldig fin utsikt ut mot Marsteinen, og en bra hule hvor man kan gå på skattejakt etter flaskepost og gamle blåser ;)
    Er også en gammel tyskerbunker i retning træsvika, og masse villsau, så masse å se på!
    Vis vedlegget 716701
    Vis vedlegget 716700
    Takk for tips! Har vært mye rundt Selevika, det er jo en flott strand der, men jeg har aldri ruslet rundt i utmarka. Hvor begynner stien?

    mvh
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Takk for tips! Har vært mye rundt Selevika, det er jo en flott strand der, men jeg har aldri ruslet rundt i utmarka. Hvor begynner stien?
    er ikke noe "offisiell" sti der, men det er noen hus innerst i vestre selevika man kan gå forbi, så er det noen stier og saueporter man kan følge for å komme seg ut på beite - vi har hytte der, så er et fast tråkk for å gjøre plass til mer mat ;)
    IMG_5887.JPG
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tilfeldig at jeg tidligere i dag skrev, sauehviskeren. Neppe. Kjekt til vinteren å vite hvor veden er når du er i Porsgrunn og madamen på jobb 🤪 Vi har en kjekk fordeling for tiden. Du tar sørsiden og jeg nordsiden 😊
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    er ikke noe "offisiell" sti der, men det er noen hus innerst i vestre selevika man kan gå forbi, så er det noen stier og saueporter man kan følge for å komme seg ut på beite - vi har hytte der, så er et fast tråkk for å gjøre plass til mer mat ;)
    Vis vedlegget 716711
    Takker. Fant et kart på Google, og du skriver tydeligvis om Vestre Selevika. Jeg har vært en del i Austre Selevika, helt på veis ende. Flott å bade der, men ikke lett å finne parkeringsplass.....Men jeg skal jammen ta med Madammen og utforske litt mer der ute.

    mvh

    Edit: Flotte bilder du tar!
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tilfeldig at jeg tidligere i dag skrev, sauehviskeren. Neppe. Kjekt til vinteren å vite hvor veden er når du er i Porsgrunn og madamen på jobb 🤪 Vi har en kjekk fordeling for tiden. Du tar sørsiden og jeg nordsiden 😊
    Det er plass til oss begge her ute! :)

    Til sauen hvisket jeg "forbered deg på å møte din skaper", bare så du vet det. :(

    Ang. sør og nord, jeg synes at det er fint overalt her. Men Sundsokna er forbausende mangfoldig og frodig, og absolutt en tur verdt.

    mvh
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Takker. Fant et kart på Google, og du skriver tydeligvis om Vestre Selevika. Jeg har vært en del i Austre Selevika, helt på veis ende. Flott å bade der, men ikke lett å finne parkeringsplass.....Men jeg skal jammen ta med Madammen og utforske litt mer der ute.
    ja veldig fin badestrand der ute, og med noen meget gode skjell for de som liker å grave etter den slags ;) - når jeg var en liten knert var det dog på typisk sotravis ondt blod mellom noen familier som eide landet der, så var ikke så hyggelig å bade på stranden.
    er først i moderne tid det har blitt populært.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ja veldig fin badestrand der ute, og med noen meget gode skjell for de som liker å grave etter den slags ;) - når jeg var en liten knert var det dog på typisk sotravis ondt blod mellom noen familier som eide landet der, så var ikke så hyggelig å bade på stranden.
    er først i moderne tid det har blitt populært.
    Ja, jeg vet..... ☹

    Her ute i periferien gjelder det er lettere å få tillatelse enn tilgivelse.......Du skal faen ikke engang tenke på å ta deg tilrette......😁

    I den tiden hvor jeg rak rundt på bygdene her kan jeg til og med huske at det var gardsdrift på Søre Sæle. Lenge siden nå......

    mvh
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    ja, jeg levde mine første leveår der i østre selevika mens min far jobbet for Kauslands båtbyggeri like før de ble lagt ned, så har hørt noen historier :ROFLMAO:
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    jepp - lever i eksil på østlandet, men har "heldigvis" fortsatt et hint av stril igjen (som stort sett manifesterer seg i evig sult på nubbesild)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    jepp - lever i eksil på østlandet, men har "heldigvis" fortsatt et hint av stril igjen (som stort sett manifesterer seg i evig sult på nubbesild)
    Det er tegnet på en ekte stril!

    Jeg unner deg hver eneste en. Utenom striler finnes det knapt et menneske på denne jord som forbinder nubbesild med mat. 🤣

    Selv etter 35 år her ute får jeg sure oppstøt og transmak i nesa bare ved tanken på å trykke i meg det der. Skal før ete rakfisk!

    mvh
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Da har du ikke smakt en god nubb!
    Dessverre er det blitt vanskelig å fa tak i om dagen... frem til 2016 var det en fast leverandør til obs på lagunen som var ekstremt god, men han la inn årene, og etter det kom det en ny leverandør med dobbel pris og halv kvalitet :confused:
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du får si ifra om du trenger litt planter for å øke mengden ved der ute.. Plantet en valbjørk, eller Valbjørg som treet skal hete, i går. 20 million gran er noe av det som kan skaffes. Regner med at det rekker for en vinter der ute i varme strøk? :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Da har du ikke smakt en god nubb!
    Dessverre er det blitt vanskelig å fa tak i om dagen... frem til 2016 var det en fast leverandør til obs på lagunen som var ekstremt god, men han la inn årene, og etter det kom det en ny leverandør med dobbel pris og halv kvalitet :confused:
    Ikke for å være uhøflig, men all den lubbesilda jeg har prøvd, har smakt som traninnsatt papp. Og da har jeg ikke nevnt de utallige, seige beina. All respekt for dem som klarer å spise det, ja, t.o.m. like det, men jeg er redd for at jeg allerede har spist all den lubbesilda jeg noensinne kommer til å spise!

    mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Du får si ifra om du trenger litt planter for å øke mengden ved der ute.. Plantet en valbjørk, eller Valbjørg som treet skal hete, i går. 20 million gran er noe av det som kan skaffes. Regner med at det rekker for en vinter der ute i varme strøk? :)
    Det var jo et raust tilbud, men frykter at transporten med henger over fjellet blir litt i drygeste laget for meg. Når det er sagt, går det mye ved om vinteren. Vel er det ikke særlig kaldt her, men tkr Towers ble bygget i 1917. Da gjaldt Tek 10, ikke 2010 men 1910......M.a.o. er det godt ventilert her.... 🤪

    Mvh

    Edit: Måtte google valbjørk. Har du tenkt å slå deg på knivmaking?
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det var jo et raust tilbud, men frykter at transporten med henger over fjellet blir litt i drygeste laget for meg. Når det er sagt, går det mye ved om vinteren. Vel er det ikke særlig kaldt her, men tkr Towers ble bygget i 1917. Da gjaldt Tek 10, ikke 2010 men 1910......M.a.o. er det godt ventilert her.... 🤪

    Mvh

    Edit: Måtte google valbjørk. Har du tenkt å slå deg på knivmaking?
    Tja, ikke noe problem å sende 3000 gran til deg sikkert.. :). Valbjørk var mest fordi dette er et av naturens defekt, så jeg fant det fascinerende. Kun et av 10000 tre blir en valbjørk. Unike, litt krokete, men med et vakkert indre.. Ikke ulikt mange av de menneskene en møter på sin vei..
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tja, ikke noe problem å sende 3000 gran til deg sikkert.. :). Valbjørk var mest fordi dette er et av naturens defekt, så jeg fant det fascinerende. Kun et av 10000 tre blir en valbjørk. Unike, litt krokete, men med et vakkert indre.. Ikke ulikt mange av de menneskene en møter på sin vei..
    Godt (be)skrevet! :)

    Ble litt nysgjerrig.....Du har altså kjøpt/funnet en valbjørk? Og plantet den i hagen? Hvordan vet du at det er en valbjørk, kan du se det på utsiden?

    Vet ikke helt om jeg trenger mer gran....Gran er ingen heimføding i ytre strok av hordaland. Det er blitt plantet styggmye gran, særlig sitkagran her ute, og nå forsøker man å bli kvitt faenskapen igjen. Her ute er det furu og bjørk som dominerer.

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    jepp er skuddpremie på sitkagran - er faktisk en omreisende trupp trehoggere som hogger ned granskog på sotra mot at de får ta vare på fangsten - den nylig omtalte selevika ble rensket for et par år siden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt (be)skrevet! :)

    Ble litt nysgjerrig.....Du har altså kjøpt/funnet en valbjørk? Og plantet den i hagen? Hvordan vet du at det er en valbjørk, kan du se det på utsiden?

    Vet ikke helt om jeg trenger mer gran....Gran er ingen heimføding i ytre strok av hordaland. Det er blitt plantet styggmye gran, særlig sitkagran her ute, og nå forsøker man å bli kvitt faenskapen igjen. Her ute er det furu og bjørk som dominerer.

    mvh
    Dragen er økonomisjef her : https://skogplanter.no/
    Norges største leverandør av skogplanter og derav er jeg temmelig trygg :).. Men nei, en ser ikke umiddelbart forskjell fra den vanlige. Et par fjelledelgran havnet og her. De er pene.. Skal jeg ta med en valbjørk til deg og? :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    jepp er skuddpremie på sitkagran - er faktisk en omreisende trupp trehoggere som hogger ned granskog på sotra mot at de får ta vare på fangsten - den nylig omtalte selevika ble rensket for et par år siden.
    Sitkagran er Djevelens eget verk! Vokser som ugress, kan knapt brukes til noe fornuftig, kveler all underskog og sprer seg hissigere enn Covid-19. Et eller annet sted i tråden min har jeg et bilde tatt fra toppen av Veten i Sund. Det viser utsikten vestover mot Vorland. Midt inne i mørkeste granskauen der nede ligger gården til skogreisningssjefen i Sund. Den ligger i evig mørke, omgitt av Sitkagran på alle sider. Poetisk rettferdighet! 😃

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dragen er økonomisjef her : https://skogplanter.no/
    Norges største leverandør av skogplanter og derav er jeg temmelig trygg :).. Men nei, en ser ikke umiddelbart forskjell fra den vanlige. Et par fjelledelgran havnet og her. De er pene.. Skal jeg ta med en valbjørk til deg og? :)
    Ja takk! 😃 Og hils Dragen fra meg. En pen og hyggelig dame.

    mvh
     
    Sist redigert:
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja takk! 😃 Og hils Dragen fra meg. En pen og hyggelig dame.

    mvh
    Send meg adressen din på pm så har du plutselig ei Valbjørk på døra. Og ja, hun er det, jeg har vært heldig. Litt usikker på om hun føler det på samme måten, men jeg kjøper mye blomster.. :cool:
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Send meg adressen din på pm så har du plutselig ei Valbjørk på døra. Og ja, hun er det, jeg har vært heldig. Litt usikker på om hun føler det på samme måten, men jeg kjøper mye blomster.. :cool:
    Hahaha,
    Ja, det gjelder å safe seg! 😁 PM sendt

    Mvh
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn