tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med "ny" go´lyd! Får ståpels hver gang jeg ser den spilleren din. En av de fineste jeg vet om ;)
    Takker!

    Verdier la Platine finnes av og til brukt på Hifishark, og da til en (relativt) overkommelig pris. Min kjøpte jeg der, men jeg tror at jeg brukte godt og vel 6 måneder før jeg fant en. Den sto til gjengjeld i Belgia, og jeg er evig takknemlig for at Karmana gadd å kjøre fra Hilversum til Belgia og hente den der til meg.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Første solskinnsdag i år! Rusletur med det lokale turlaget til Lutneset på Golta :

    j3T6x69jSoeq3dWQYOhXxg.jpg


    fullsizeoutput_15f8.jpg


    Synes det er fascinerende hvordan beingrinda til Strilelandet kikker frem

    CE9QHmSPS4KEQKHHVGzBcg.jpg


    yR4xUxAwS+GXy599xgKBpQ.jpg


    Rufsete hav:

    qmqhaalpSI2ngcVP6xp8RQ.jpg


    C9%dhmXOQUqpPoaJ3p5JCg.jpg


    .....Men solskinn og vindstille på land:

    V9I77qSpQwO3f3RL5Skr4A.jpg


    7HbKu2aiS8WTrJk8LEEXbQ.jpg


    Flott tur. :) Det viste seg at det var Senioravdelingen til Turlaget vi havnet sammen med. Godt, det er nok der vi hører hjemme, med slarkete knær og ditto prostata.

    Det var en jævlig sprek gjeng, forøvrig. Trivelig å være i en gruppe for en gangs skyld.

    mvh
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    1.953
    Torget vurderinger
    1
    Da har det blitt en kopp kaffe og lytt hos Tønnes.

    Det har blitt en stund siden sist. Ingenting nytt utenpå, men inni har det skjedd litt. Det låt utmerket sist gang men nå registrerte jeg litt mektigere mellomtone. Klangfarger var litt sterkere og det var litt mer magi, dvs jeg ble dratt lengre inn i musikken. Siste justeringer må sies å være meget vellykket og et godt eksempel på at ørsmå justeringer kan gi bedre musikkopplevelse.

    Nå er det ikke hverdagskost å kunne spille på 3 ulike pickuper helt oppe i elitedivisjonen på samme spiller, på samme system. Hadde aldri turt å betjene denne uten å være edru og klar. Koetsuen låt flott, deccaen overrasket med sprudlende lyd og kanskje audio note som vi hørte på sist var den som jeg ville hørt mer på. Kan ikke kåre noen vinner av disse flotte pu’ene.

    Et system som dette ligger det mye tid og arbeid i. Det tar litt tid før alle kvalitetene kommer frem. Ingenting stikker seg ut. Så er visitten over og det bærer hjem. Heldigvis låter det ikke halvgærnt der heller men det gjør godt å få kalibrert ørene en gang i blant og man gjør seg noen tanker om hvordan ta sitt eget system videre.

    Takk for trivelig stund

    Mvh Atle
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Da har det blitt en kopp kaffe og lytt hos Tønnes.

    Det har blitt en stund siden sist. Ingenting nytt utenpå, men inni har det skjedd litt. Det låt utmerket sist gang men nå registrerte jeg litt mektigere mellomtone. Klangfarger var litt sterkere og det var litt mer magi, dvs jeg ble dratt lengre inn i musikken. Siste justeringer må sies å være meget vellykket og et godt eksempel på at ørsmå justeringer kan gi bedre musikkopplevelse.

    Nå er det ikke hverdagskost å kunne spille på 3 ulike pickuper helt oppe i elitedivisjonen på samme spiller, på samme system. Hadde aldri turt å betjene denne uten å være edru og klar. Koetsuen låt flott, deccaen overrasket med sprudlende lyd og kanskje audio note som vi hørte på sist var den som jeg ville hørt mer på. Kan ikke kåre noen vinner av disse flotte pu’ene.

    Et system som dette ligger det mye tid og arbeid i. Det tar litt tid før alle kvalitetene kommer frem. Ingenting stikker seg ut. Så er visitten over og det bærer hjem. Heldigvis låter det ikke halvgærnt der heller men det gjør godt å få kalibrert ørene en gang i blant og man gjør seg noen tanker om hvordan ta sitt eget system videre.

    Takk for trivelig stund

    Mvh Atle
    Takk for trivelig besøk, ja! :)

    En vel anvendt lørdags ettermiddag var det, og det er alltid både nyttig og trivelig med et ekstra sett med ører til å bekrefte eller avkrefte ting.

    Joda, her har skjedd litt, både utvendig og innvendig, egentlig:

    CJ ET 250 S er fjernet fra anlegget til fordel for en CJ Premier 350 SA # 2. Det har gjort EQ-ratting og volumjustering på enkeltkanaler uendelig mye enklere, siden alle 4 forsterkerkanaler nå har samme gain. Usynlige forandringer siden du sist var her er utskiftning av store deler av innmaten i Metric Halo, og innstilling av høyttalerenes "egg" vha. lasermåler.

    Artig at du likte den gamle Audio Noten. Jeg har kalt lyden av den forførende, og det er jo litt hyggelig at du beskriver det samme. Personlig er jeg nok mest begeistret for Koetsuen, men forsøker å gi alle 3 PUene lik spilletid.

    Du er alltid velkommen tilbake, men jeg får vel ta meg en tur ned til Kaien først.

    mvh

    Edit:
    Nå er det ikke hverdagskost å kunne spille på 3 ulike pickuper helt oppe i elitedivisjonen på samme spiller, på samme system. Hadde aldri turt å betjene denne uten å være edru og klar.
    Det er derfor Vårherre ga oss streaming! :D (Og Apple ga oss skjermdeling.)
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Er inne i en aktiv fase, og fikk hørt en slik i dag:

    KANpI23aTa2QQk7AwPw8oQ.jpg


    Liten nok til forveksles med en skjærefjøl, men jammen var det forbausende bra lyd i den. :D

    mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hehe, ja, ikke hver dag man får hørt noe som til forveksling ser ut som en badevekt, gjengi musikk på et såpass akseptabelt nivå.... ;)
    Nå avventer jeg bare spent på at du rydder plass i almanakken, så hiver jeg meg over brunæ for å høre hvordan det spiller i stuen din.

    mvh
    Proffen
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    1.953
    Torget vurderinger
    1
    Hei Tønnes.

    Spennende saker. Kommer den fra uk? Utav EU handel?

    Motivert av siste besøk hos deg blir det mye surfing etter ny eller pent brukt pu. Søndags pu (madrigal) er permanent montert, ingen vei tilbake. Riaa står for fall. Puste med magen og forsøke å være rasjonell. Mye artig der ute på interwebben.

    Ha en strålende helg

    Mvh Atle
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Kult Tønnes, den der var jeg faktisk ikke klar over! Gi gjerne rapport når den dukker opp. Hadde Mc 201 for noen år siden, og det var jo veldig gøy. Bruker FR armer ganske ekslusivt for tiden. FR24 og FR64S er begge helt strålende, og jeg savner ikke alle mulige nymotens ting som har vært innom.

    Ny PU innkommende. En FR Mc 44:

    Vis vedlegget 569259

    Litt spent, skal bli artig å montere den i FR-arm og FR- headshell.


    Mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hei Tønnes.

    Spennende saker. Kommer den fra uk? Utav EU handel?

    Motivert av siste besøk hos deg blir det mye surfing etter ny eller pent brukt pu. Søndags pu (madrigal) er permanent montert, ingen vei tilbake. Riaa står for fall. Puste med magen og forsøke å være rasjonell. Mye artig der ute på interwebben.

    Ha en strålende helg

    Mvh Atle

    Takker, den er på vei fra Spania. :cool:

    Hehe, du får puste med magen og holde meg orientert. En strålende helg ønskes ned til Kaien!

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kult Tønnes, den der var jeg faktisk ikke klar over! Gi gjerne rapport når den dukker opp. Hadde Mc 201 for noen år siden, og det var jo veldig gøy. Bruker FR armer ganske ekslusivt for tiden. FR24 og FR64S er begge helt strålende, og jeg savner ikke alle mulige nymotens ting som har vært innom.

    Ny PU innkommende. En FR Mc 44:

    Vis vedlegget 569259

    Litt spent, skal bli artig å montere den i FR-arm og FR- headshell.


    Mvh
    Takker, jeg er nokså spent på den PUen. Veldig lite info om den på nettet, spec sier 0,2 mV, stifttrykk 1,4-1,7 g, compliance rundt 10.

    Skal avgi rapport! :)

    Her går det også mye i FR, gode som de er. Har oppmontert en FR 64 Fx og en FR 64 S akkurat nå.

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Besøkshelg fra Tyskland er god nok grunn til å gjøre noe mer aktivt enn å ligge på sofaen. "Alfr" på Forum Kino i Bergen i går med Marianne Juvik Sæbø og Bergen Ungdomssymfonikere:

    fullsizeoutput_15fd.jpg


    Vet ikke helt hvordan å rubrisere dette her, en slags tablåsamling med temaene nordlys og norsk natur med musikalsk undermaling. Artig!

    Og i dag regnte det ikke! Ikke så mye i hvert fall......

    Ruinene etter Bølgekraftverket på Toftestallen er blitt et yndet turmål. Vi dro tidlig ut og hadde det nesten for oss selv en times tid:

    fullsizeoutput_1604.jpg


    Det har vært fascinerende å se hvordan naturkreftene har tatt hele anlegget tilbake gjennom de siste 30 årene. Den som ønsker å se hva slags krefter Havet har, kan få det demonstrert her:

    fullsizeoutput_15fe.jpg


    Disse bildene er tatt fra toppen av Kvaløydna, hvor bølgekraftverket var bygget. Selv i 15 m høyde over havet har bølgene feid bort bygninger og flådd bort alle ansatser til vegetasjon:

    YUtZ3y41SR+w7OR+Fkw9ig.jpg


    fullsizeoutput_1603.jpg


    fullsizeoutput_1602.jpg


    Men vi fikk iallfall med oss noen velkomne solstråler:

    fullsizeoutput_1601.jpg


    IMG_7945.jpg


    Mvh
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    1.953
    Torget vurderinger
    1
    Hei Tønnes

    Der Har jeg vært flere ganger. Utrolig røft sted og en røff historie. Faktisk var det to forskjellige bølgekraft installasjoner der ute. Begge er på vei tilbake til naturen. Litt skeptisk til den lille gangbroen over til selve øyen. Kunne tenkt meg en tur ut dit i skikkelig dårlig vær.

    https://www.youtube.com/watch?v=QSEPPousIbU

    Mvh

    Atle
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hei Tønnes

    Der Har jeg vært flere ganger. Utrolig røft sted og en røff historie. Faktisk var det to forskjellige bølgekraft installasjoner der ute. Begge er på vei tilbake til naturen. Litt skeptisk til den lille gangbroen over til selve øyen. Kunne tenkt meg en tur ut dit i skikkelig dårlig vær.

    https://www.youtube.com/watch?v=QSEPPousIbU

    Mvh

    Atle
    Hehe, ja. :)

    Den første broen, kjørebroen i betong, ble kastet inn i pollen på innsiden av havet. Det henger et lite skilt på den gangbroen: Kryssing av brua skjer på eige ansvar. Med helsing, Øygarden Kommune.

    Før jeg gikk over gangbroen første gang, hanket jeg en av hyttefolket og spurte om det var farlig å krysse den. Han så utover været og sa: "Ikkje i dag."

    Det er riktig det, at det er to installasjoner. Bildet av Madammen og venninne er tatt rett innenfor installasjon #2, som er et "sylinderhus", hvor bølgene fosser inn i nedenfra. Opprinnelig satt det en sylinder inni, som beveget seg opp og ned med bølgebevegelsene og drev en turbin. Den holdt ikke lenge.

    bølgekraftverk1.jpg


    bølge2.jpg


    Jeg snakket med en fastboende i dag. Han fortalte at sommeren 1986 var den stilleste og fineste i manns minne, og var grunnen til at de i det hele tatt fikk støpt installasjonene.

    Og det manglet ikke på advarsler fra de fastboende, som mente at det var galskap å bygge noe som helst på et så utsatt sted.

    mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    I år falt julaften på Valentinsdagen. I kronologisk rekkefølge kom inn 1) Nytt Jelco headshell, 12,1 g:

    CuGMKlG+QcSsm3I24PTGyA.jpg


    2) Nygammel PU, Fidelity Research Mc-44:

    dpST7CC2Rj6GEnQN1%%0og.jpg


    Hqql0ZuQQEy2XBheyHoBow.jpg


    VUkuy+2ASzC64x91FAVUow.jpg


    3) ...Og etter laaaangt fravær, ny musikkserver:

    5cRtHev5RIiWAoKdNOV6kA.jpg


    Den nye serveren er så dønn tyst at jeg slipper å k...ke rundt med å bore hull i veggen for å ha den stående i et naborom, den kan stå ved anlegget. :)

    mvh
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    1.953
    Torget vurderinger
    1
    Spennende Tønnes.

    Blir interessant å høre om det blir bra. Har vært litt i lignende tanker selv, vet det finnes saec mc pu på eBay. Må lese meg opp litt.

    Har vært 2 uker på jobb i Nord-Norge med litt mye tid på hotellrom foran PC. Resultat: brukt rør riaa, brukt stepup og en egnet kabel mellom sut og riaa. Klør i fingrene.

    God helg

    Mvh Atle
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    ....Mc 44 numera oppmontert i FR headshell og FR arm: :D


    Vis vedlegget 571093


    Vis vedlegget 571094


    mvh
    Jeg ble litt revet med, og kjøpte en FR MC 202 som jeg kjapt fikk montert før jobb i Nederland en uke. Låter helt fantastisk! Tilbake nå, og gleder meg til å spille plater i morgen. Audio technica sitt 13 grams headshell virker å passe perfekt både med denne og Glanz gmc 20e i FR64s.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Spennende Tønnes.

    Blir interessant å høre om det blir bra. Har vært litt i lignende tanker selv, vet det finnes saec mc pu på eBay. Må lese meg opp litt.

    Har vært 2 uker på jobb i Nord-Norge med litt mye tid på hotellrom foran PC. Resultat: brukt rør riaa, brukt stepup og en egnet kabel mellom sut og riaa. Klør i fingrene.

    God helg

    Mvh Atle
    Gratulerer!

    Du får gi meg et ord når du har fått koblet det opp, så kommer jeg rekende ned på kaia. :)

    Mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: MFA

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ....Mc 44 numera oppmontert i FR headshell og FR arm: :D


    Vis vedlegget 571093


    Vis vedlegget 571094


    mvh
    Jeg ble litt revet med, og kjøpte en FR MC 202 som jeg kjapt fikk montert før jobb i Nederland en uke. Låter helt fantastisk! Tilbake nå, og gleder meg til å spille plater i morgen. Audio technica sitt 13 grams headshell virker å passe perfekt både med denne og Glanz gmc 20e i FR64s.
    Grattis! :)

    FR- PUer er tydeligvis undervurderte. FR Mc 44 er montert i en FR 64 FX, og låter utrolig bra til prisen. Faktisk så bra at jeg gir Koetsu Coralstone litt R&R, og lar FR Mc 44 få (semi)permanent plass på spilleren.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert ikke alle her inne som setter pris på slikt, men jeg synes det er litt tøft, da, med en lang rekke med grønne,blå og røde LEDer i husalteret:

    CKJIeVwiTsOdsTh72ZBkVw.jpg


    Den eksponentielle økninger av grønne LEDer er den nye musikkserveren:

    a0vo9HWDTdC8CKtk2mFsgg.jpg


    32 TB og helt tyst, i motsetning til den gamle, som skranglet som et treskeverk. 1/3 av størrelsen til den gamle er den også.:)

    Mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Grace Potter er helt til å spise opp ;)
    Kan Jon Lord ha en finger med i spillet her fra andre siden tkr?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.396
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jøje meg, denne Grace Potter var ny for meg. Sannsynligvis ikke dagens forkjølelse og feber som gjorde at jeg fikk frysninger på ryggen da hun dro til skikkelig :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.874
    Antall liker
    38.705
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jøje meg, denne Grace Potter var ny for meg. Sannsynligvis ikke dagens forkjølelse og feber som gjorde at jeg fikk frysninger på ryggen da hun dro til skikkelig :)
    Ja for meg også, var en knall bra performance :) hvilken album er denne hentet fra?

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jøje meg, denne Grace Potter var ny for meg. Sannsynligvis ikke dagens forkjølelse og feber som gjorde at jeg fikk frysninger på ryggen da hun dro til skikkelig :)
    Grace Potter er knallbra! Og hun spiller gitar minst like godt som hun trakterer en Hammond.

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jøje meg, denne Grace Potter var ny for meg. Sannsynligvis ikke dagens forkjølelse og feber som gjorde at jeg fikk frysninger på ryggen da hun dro til skikkelig :)
    Ja for meg også, var en knall bra performance :) hvilken album er denne hentet fra?

    mvh
    Tror ikke hun har denne på noen album. Det er fra en livekonsert som heter "Love for Levon", en konsert til minne om Levon Helm fra The Band. Den ligger på Youtube.

    Og når du først er inne på Youtube, sjekk ut hva Grace Potter har gjort sammen med Warren Haines. :)

    Mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Grace Potter er helt til å spise opp ;)
    Kan Jon Lord ha en finger med i spillet her fra andre siden tkr?
    Tror ikke det, jeg synes ikke at jeg kjenner igjen spillestilen. :)

    Mvh
    Men akkordene og løpene over tangentene er godkjent :rolleyes:
    Den snutten du har lagt ut tidligere hvor damen "schredder" en elektrisk gitar er bare rå.
    Fy satan for et trøkk hun bygger opp og kjører i vei som et 100-tonns diesel lokomotiv.
    Her er det en råskap "to the bone" som blottlegges.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha lest de siste 8 sidene i framhaldssoga um oppgjeret med røynda, er jeg glad for å ha brukt dagen på frisk luft, bevegelse og hogst av vinterved:

    tLhzRCN2SAK+yOxZ4HRUVw.jpg


    XqRdi2%PTkKfPHqPE%HtIw.jpg


    TI0hf651Rkq6Di5SVGc+Vg.jpg


    vY84ynsDSROzNHEbs+vPDA.jpg


    cPmPtr3TTwKBKqXiD9mmuA.jpg


    Det har gitt litt mer mening enn å sitte hjemme og bla seg gjennom 275 sider med krangel, som kulminerer med en slags enighet om at noen liker mora, og noen liker dattera, og noen liker begge, og det er helt OK.

    Makan!

    Mvh tkr, som sysler med vinyl, rør, transistorer, data og DSP :D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Støtter deg i dette tkr, tok en timeout selv. Det blir repeterende i det uendelige, uten noen løsning, tror jeg. Enhver må drive hobbyen slik en finner det passende. Selv setter jeg pris på åpenhet, nyskjerrighet. Ikke alle setter disse to videre høyt, men det må jeg akseptere.

    Ha en fin kveld tkr :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Støtter deg i dette tkr, tok en timeout selv. Det blir repeterende i det uendelige, uten noen løsning, tror jeg. Enhver må drive hobbyen slik en finner det passende. Selv setter jeg pris på åpenhet, nyskjerrighet. Ikke alle setter disse to videre høyt, men det må jeg akseptere.

    Ha en fin kveld tkr :)
    Og en fin kveld til deg, HCS!

    Vet jo at vi kan se frem til mer skyttergravskrig uansett hva jeg måtte mene, men det gjorde godt å få det ut. :)

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    1.953
    Torget vurderinger
    1
    Heisann Tønnes

    I ditt fravær vokter jeg de mest prekære trådene her inne og kommer med et stikk der det trengs.

    Syntes du/dere er temmelig tøffe. De der trefellingene kunne fort endt opp på YouTube hvis det var uproffe folk ute og gikk.

    På vei hjem fra Hundvin kan du titte innom Seim, der slekten min er fra. Nordhordaland er OK i mine øyne.

    Ha en strålende helg

    Mvh Atle
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Heisann Tønnes

    I ditt fravær vokter jeg de mest prekære trådene her inne og kommer med et stikk der det trengs.

    Syntes du/dere er temmelig tøffe. De der trefellingene kunne fort endt opp på YouTube hvis det var uproffe folk ute og gikk.

    På vei hjem fra Hundvin kan du titte innom Seim, der slekten min er fra. Nordhordaland er OK i mine øyne.

    Ha en strålende helg

    Mvh Atle
    Er hjemme igjen allerede! :)

    Fint at du leker Rottweiler her inne. Synes at den tråden er fucked up beyond all repair, og skulle vært stengt etter hvert.

    Fikk plass til en hel furu i nybilen m/boggihenger, men det ligger fremdeles en hel furu igjen på Hundvin. Må få hentet den i løpet av uken. Og så gjenstår bare resten av jobben med saging, kløyving og stabling. Vettafaen hvor jeg skal gjøre av all veden etter hvert, holder på med vinterveden for 2022-23 nå!

    Nils_Flyttemann er en trollmann med motorsag. Det var ikke store slingringsmonnet på de fellingene, der var hytter og campingvogner i alle retninger. Var veldig glad for at jeg bare var sjauer på den jobben der. :rolleyes:

    Ellers er jeg fullstendig enig med deg, Nordhordland er et vakkert stykke Vestland. Blir alltid slått av hvor frodig det er der, i forhold til vår egen mer karrige og forblåste øy.......

    En fortreffelig aften ønskes bort til Kaien!

    Mvh
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MFA

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Bedre terapi enn trefelling og vedlaging finnes ikke. Når topplokket og emosjonene koker online, er det fantastisk ålreit å kjenne litt på tyngdekraft og lukten/lyden av motorsagen. Her hos meg ble trefellingen bak og ovenfor huset en minnerik affære. Måtte lese meg opp og lære noe helt nytt: Trefelling. Og motorsager. Akkurat da hadde jeg nok mer oversikt over modellene til Stihl og Husquarna og kjedene med sine tenner + tilleggsutstyr som sverd mm, enn jeg hadde over forskjellige hifikomponenter. Rett og slett en fantastisk erfaring...

    Her "storgranen" om ruvet over huset/nabohusene...:
    20181201_150409 (3).jpg

    Alle de store grenene pekte feil vei (mot husene), så det var virkelig bære eller briste her.

    Vi/jeg klarte til slutt å bli kvitt hodepinen/trusselen av tonnevis med høystående sitkagran over hustakene:
    20190824_140535.jpg


    Her en Youtube-kanal jeg hadde mye glede av i prossessen - både for læring og ellers... Fin fyr!
    https://www.youtube.com/channel/UCsIFvStf9Oz99GMitW4vD_g
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk for link! :)

    Innrømmer gjerne at jeg er en pyse når det gjelder selve trefellingen. Det overlater jeg gjerne til Nils_Flyttemann, som er skummelt god til å legge et tre ned på en femøring.

    Derimot er jeg en stor fan av vedkapping, -kløyving og -stabling. Har en veldig kranglete rygg, og blir jeg sittende på ræva inne uten å bevege på skrotten, blir vondt bare enda verre. Terapeutisk er rette ordet! :)

    Forøvrig mener jeg at Sitkagranen er Djevelens egen plante, og burde vært bannlyst fra Vestlandet. Kutt ned faenskapen, brenn den, og hell konsentrert Roundup over asken!

    Mvh
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hehe... Vurderte å selge motorsagen, men nei: Jeg stiller gjerne til disposisjon om det er en sitkagran som plager noen jeg kjenner.;) Dog er grenene noe herk av en annen verden. Pådro meg senebetennelse med arbeidet. Litt artig da jeg satt hos fastlegen og klagde over ømme armer. Da jeg nevnte grantre, var saken klar: Sitka.

    Her et annet bilde fra Finn/hus til salgs i nabolaget:
    grantrær (2).jpg


    Memo til meg selv: Husk å ta flere bilder underveis når du holder på med noe gøyalt...:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hehe... Vurderte å selge motorsagen, men nei: Jeg stiller gjerne til disposisjon om det er en sitkagran som plager noen jeg kjenner.;) Dog er grenene noe herk av en annen verden. Pådro meg senebetennelse med arbeidet. Litt artig da jeg satt hos fastlegen og klagde over ømme armer. Da jeg nevnte grantre, var saken klar: Sitka.

    Her et annet bilde fra Finn/hus til salgs i nabolaget:
    Vis vedlegget 572922

    Memo til meg selv: Husk å ta flere bilder underveis når du holder på med noe gøyalt...:)
    Ser ut som et trivelig nabolag.......Men hvis det er Sitkagran alt du ser i bakgrunnen, var det en klok avgjørelse å beholde motorsagen. Det ser ut til at du vil få bruk for den. :)

    Ellers kan jeg sterkt anbefale en hydraulisk vedkløyver. Den gjør vedkløyving til en lek, og skåner albuer og skuldre. (Skal ikke nevne rygg her, min vedkløyver er akkurat så lav at jeg må bygge den opp med noen 4x4" boks for ikke å få jævlig vondt i ryggen av å bruke den.)

    mvh
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hehe... Vurderte lenge for og i mot å kløyve veden selv. Til slutt satte jeg et "gratis"-skilt foran vedstabelen man ser på pallene her. En nabo tok sin vedkløyver fatt og stabelen var borte vekk ila en time, og jeg er så lykkelig som jeg kan få blitt...:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn