tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fortsetter litt nerding her:

    miocomp.jpg


    Er ikke sikker på settingene her, men tror at innstillingene tilsvarer en svært lett kompresjon. Innstillingene jeg er litt usikker på, er

    1) Innstillingen for threshold, som sier på hvilket nivå kompresjonen slår inn. F.t. står den på - 20 dB. Jeg vet ikke om dette er mye eller lite, men bjelken som viser kompresjon, slår svært lite ut, dvs. det er lite kompresjon.

    2) Attack og decay-innstillingene. Særlig attack-innstillingen lurer jeg på.

    Hvis noen som kikker innom har mer greie på ting, tar jeg gjerne imot råd og veiledning.

    Virkning på lyden: Høres ut som en god, gammeldags "loudness-knapp" er slått på!

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Madammen, som ikke er kjent for sin hifi-nerding, var ikke et øyeblikk i tvil: Det låter bedre med kompresjon! :)

    Vi får se. Er redd det kan bli litt for mye av det gode på sikt.....Foreløpig fortsetter vi å lytte på digitalis med litt kompresjon.

    mvh
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Bartistan
    Threshold: Nivået der du vil kompressoren skal begynne å jobbe.
    Jeg tenker i utgangspunktet at 20dB er en lav terskel om du ikke har veldig dynamisk materiale å fore kompressoren med.
    Høy threshold + lav dempefaktor blir vel mest nennsomt?

    Kjenner at det er leeenge siden jeg sysla med slikt, så om jeg rører, well... hævv mørsy ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Threshold: Nivået der du vil kompressoren skal begynne å jobbe.
    Jeg tenker i utgangspunktet at 20dB er en lav terskel om du ikke har veldig dynamisk materiale å fore kompressoren med.
    Høy threshold + lav dempefaktor blir vel mest nennsomt?

    Kjenner at det er leeenge siden jeg sysla med slikt, så om jeg rører, well... hævv mørsy ;)
    Takker.

    Har lest og Youtubet til øyet var stort og vått uten å finne noe vettugt svar på hva som var mye/lite.

    Standardsvaret var: Høres det bra ut, så er det bra. Ble ikke særlig klokere. Skal forsøke meg frem med å flytte threshold opp til -10/ -15, og høre hva som skjer.

    Ratio står på 2:1, noe som jeg har lest meg til er relativt nennsomt. :rolleyes:

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    I dag lot jeg kompresjon være kompresjon. Men i stedet for å snu nesen mot kulturkjøttgrytene i Bergen, tok Madammen og jeg turen ut i periferiens periferi, så å si:

    Hjelme Kyrkje:

    IMG_3860.jpg


    Parkeringsplassen var så full at jeg måtte finne meg en plen å parkere på:

    IMG_3859.jpg


    Anledningen?

    IMG_3858.jpg


    Må innrømme at jeg ikke hadde allverdens forhåpninger.......

    IMG_3861.jpg


    Men det var en konsert over all forventning.

    IMG_3867.jpg


    IMG_3863.jpg


    Av alle ting, begynte gruppa Broken Halo, som angivelig skulle spille Country/Gospel, konserten med en forrykende versjon av Etta James` Out of the Rain!


    Skal gladelig tilstå at jeg ble satt ut. Resten av konserten var litt blandadrops, men de fikk kilt inn både Johnny Nash sin I can see clearly now i Steelguitar-tapning og CSN+Y s Teach Your Children

    Virkelig bra. Det som imponerte meg aller mest, var den musikalske bredden i konserten. I tillegg hadde vokalisten, Anita Heggholmen, vett nok til å introdusere hver sang med både tittel og komponist, så jeg fikk notert noen nye navn å sjekke opp.

    Vi fikk plass rett ved siden av lydmannen, uten at det hjalp særlig:

    IMG_3865.jpg


    Og solen gikk ned. To timers konsert for 200 spenn var god valuta for pengene:

    IMG_3868.jpg


    Så kjørte vi hjem igjen.:)

    IMG_3871.jpg


    mvh
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.897
    Antall liker
    13.956
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    :)
    Takk for påminnelsen, den Etta James låten har jeg ikke spilt på lenge.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    trivelig «reisebrev»!
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Sørfjorden i Hardanger er en perle. Spesielt fint er det om høsten etter at alle turistene er dratt hjem til sitt.

    IMG_3899.jpg


    IMG_3900.jpg


    IMG_3901.jpg


    IMG_3902.jpg


    Mvh
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    :)
    Takk for påminnelsen, den Etta James låten har jeg ikke spilt på lenge.
    Bare hyggelig. Det var akkurat den låten som fikk meg hektet på Etta James for evig og alltid. :)

    Mvh
    Samme her. Fint å bli påminnet om ting. Plutselig hadde jeg 14 album jeg skal høre gjennom. Begynte med denne da:)
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Men det finnes masse å gjøre, og masse å se. En havfrue:

    IMG_3913.jpg


    Et rom fullt av bringeduker:

    IMG_3919.jpg


    Et annet rom fullt av hardingfeler:

    IMG_3922.jpg


    Et nesten folketomt hotell fullt av Christian Krogh, Adolph Tiedemand og andre norske kunstskatter:

    IMG_3929.jpg


    Mvh
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: EiK

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Får lyst til å ta en tur der du har vært tkr. Kanskje en gang, det er lov å drømme :). Takk for at du deler.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Får lyst til å ta en tur der du har vært tkr. Kanskje en gang, det er lov å drømme :). Takk for at du deler.
    Takker, hyggelig at folk leser disse små reisebrevene!:)

    Ellers skulle da Hardanger være oppnåelig for en som tilbringer feriene sine i utilgjengelige trakter i Sentral-Asia... Tipper at du kjører over hit på rundt 5 timer, så er resten av jobben å skaffe seg en grei Airbnb-hytte.

    Du trenger ikke engang å ta med drikkevarer, her selger de eplesider i nesten hver eneste grend!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Røff natur er en treffende beskrivelse, ja! Var helt peist etterpå, og sovnet tvert på sofaen da vi kom hjem.

    Mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Atter en gang takk for turen tkr.
    Tyssedal hotell er en perle, dog altfor lenge siden jeg var der.

    Sørfjordens forurensningshistorikk med tilførsler fra Odda smelteverk, Norzink og Tinfoss jernverk tar vi kanskje en annen gang?
    Eller den gang de sandblåste Tyssedal kraftverk sitt bygg nede ved fjorden i Tyssedal, og fant ut ettertid at malingen som var benyttet på det gamle bygget var stinn av PCB :rolleyes: Eller sprøyting av eplehagene med DDT i sin tid med luftbåren transport til Folgefonni og avrenning bl.a til Sandvinvatnet, og deretter sporet i utløpet av Opo. jeg hadde den tvilsomme gleden av og avdekke begge disse greiene vha passive prøvetakere satt ut i Opo og Sørfjorden på begynnelsen av 2000-tallet dessverre :p
    Nok om det!

    Sørfjorden har mye vakker utsikt å by på, og jeg minnes middagene på Tyssedal hotell med velbehag.
    Vøringsfossen har jeg kun sett fra oven foreløpig, men gitt din bildereportasje tror jeg at jeg lar det bli med det.

    Forøvrig synes jeg de godt kan begynne å lage eplebrennevin i Hardanger.
    De kan jo kalle den DDT Apple brandy from Hardanger (DDT = Dead Drunk Tourist) :rolleyes:
    Så kan jo han der Lotepus smella promotere den.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takker, PP! Dæven, jeg er glad at jeg ikke hanket frem fiskestanga og stilte meg opp på et nes her. Googlet litt om Sørfjorden, og det var jammen trasig lesning.....Det frarådes at gravide og ammende spiser hummer, krabbe eller stasjonær fisk fanget innenfor en linje fra Husmes til Tysnes. Det betyr hele Hardangerfjorden, det!

    Gamle industrisynder og norske terskelfjorder.

    Vi har holdt oss til lokal smale og hjemmebrygget sider. Jeg tror nok forøvrig at det blir produsert lokalt eplebrennevin, men ikke offisielt....

    Ellers er sideren her usedvanlig god, og jeg kommenterte til Madammen i går at den hadde en bestemt eim av Calvados.
    Mvh
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Takker, PP! Dæven, jeg er glad at jeg ikke hanket frem fiskestanga og stilte meg opp på et nes her. Googlet litt om Sørfjorden, og det var jammen trasig lesning.....Det frarådes at gravide og ammende spiser hummer, krabbe eller stasjonær fisk fanget innenfor en linje fra Husmes til Tysnes. Det betyr hele Hardangerfjorden, det!

    Gamle industrisynder og norske terskelfjorder.

    Vi har holdt oss til lokal smale og hjemmebrygget sider. Jeg tror nok forøvrig at det blir produsert lokalt eplebrennevin, men ikke offisielt....

    Ellers er sideren her usedvanlig god, og jeg kommenterte til Madammen i går at den hadde en bestemt eim av Calvados.
    Mvh
    Ja, det er beklageligvis nitrist lesing, men akk så typisk Ola Nordmann å legge smelteverk og annen faenskap innerst i trange fjorder pga tilgang på vannkraft. Så "gønnet" man på alt hva remmer og tøy kunne holde uten å tenke så nøye på hva som gikk i fjorden eller til luft.
    Eksempelvis slett man med fluorose ved sauehold i de bratte liene over aluminiumssmeltverkene på 70-tallet før man fikk redusert utslippene med >90% fra pipene. Dette ligger innenfor ditt fagfelt. Her har vi faktisk en god del å takke Bellona for mtp på deres knallharde anti-profil mot smelteverkene på 80-tallet.

    En annen bieffekt av utslipp til luft var at beltet med trær som sto i en bestemt høyde hvor den tunge fluor stinne røyken slo ned i terrenget døde raskt.

    Da vet du sånn ca hvilke fjorder du ikke skal fiske i fra Breviksfjorden i sør til Ranafjorden i nord :rolleyes:
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takker, PP! Dæven, jeg er glad at jeg ikke hanket frem fiskestanga og stilte meg opp på et nes her. Googlet litt om Sørfjorden, og det var jammen trasig lesning.....Det frarådes at gravide og ammende spiser hummer, krabbe eller stasjonær fisk fanget innenfor en linje fra Husmes til Tysnes. Det betyr hele Hardangerfjorden, det!

    Gamle industrisynder og norske terskelfjorder.

    Vi har holdt oss til lokal smale og hjemmebrygget sider. Jeg tror nok forøvrig at det blir produsert lokalt eplebrennevin, men ikke offisielt....

    Ellers er sideren her usedvanlig god, og jeg kommenterte til Madammen i går at den hadde en bestemt eim av Calvados.
    Mvh
    Ja, det er beklageligvis nitrist lesing, men akk så typisk Ola Nordmann å legge smelteverk og annen faenskap innerst i trange fjorder pga tilgang på vannkraft. Så "gønnet" man på alt hva remmer og tøy kunne holde uten å tenke så nøye på hva som gikk i fjorden eller til luft.
    Eksempelvis slett man med fluorose ved sauehold i de bratte liene over aluminiumssmeltverkene på 70-tallet før man fikk redusert utslippene med >90% fra pipene. Dette ligger innenfor ditt fagfelt. Her har vi faktisk en god del å takke Bellona for mtp på deres knallharde anti-profil mot smelteverkene på 80-tallet.

    En annen bieffekt av utslipp til luft var at beltet med trær som sto i høyde i en bestemt høyde hvor den tunge fluor stinne røyken slo ned i terrenget døde raskt.

    Da vet du sånn ca hvilke fjorder du ikke skal fiske i fra Breviksfjorden i sør til Ranafjorden i nord :rolleyes:
    Hehe, jada. Husker fremdeles noen case studies av småfe og storfe fra Årdal på 70- tallet....:p

    Problemet er ikke at norske fjorder er så trange, men at isbreene som skapte dem har skjøvet en morene foran seg, som ligger som en "dørstokk" og hindrer utskiftning av vann i dypere lag av fjorden.

    Det er forøvrig det samme problemet med store laksefarmer i trange fjorder. Fiskedritt og uspist for synker ned til bunnen av fjorden og blir liggende der og råtne. Ingen utskiftning av vannet på bunnen.

    Skal en tur til Alta i slutten av måneden. Regner med at PAH og tungmetaller ikke er noe problem der.

    Mvh
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vi har mykje terskelfjordar, ja. Usikker på Hardangefjorden, men både Nordfjord og Sognefjorden er typiske døme. Sistnemde er over 1300 meter på det djupaste (eit stykke inne i fjorden, medan terskelen er under 200 meter. Så har vi Horninndalsvatnet som er ein terskelfjord med så høg terskel at Nordfjordeid m.m. kan ligge der.
    (litt frå fylket Sogn og Fjordane, før det forsvinn etter nyttår)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vi har mykje terskelfjordar, ja. Usikker på Hardangefjorden, men både Nordfjord og Sognefjorden er typiske døme. Sistnemde er over 1300 meter på det djupaste (eit stykke inne i fjorden, medan terskelen er under 200 meter. Så har vi Horninndalsvatnet som er ein terskelfjord med så høg terskel at Nordfjordeid m.m. kan ligge der.
    (litt frå fylket Sogn og Fjordane, før det forsvinn etter nyttår)
    Jeg ble fortalt på det Samiske museet i Varangerbotn at Varangerfjorden var den eneste fjorden i Norge som ikke en skapt av en bre, men av en forkastning. Da vil vel de fleste andre fjordene ha en (høy eller lav) terskel.

    Hardangerfjorden er en typisk terskelfjord i hvert fall.

    Mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Takker, PP! Dæven, jeg er glad at jeg ikke hanket frem fiskestanga og stilte meg opp på et nes her. Googlet litt om Sørfjorden, og det var jammen trasig lesning.....Det frarådes at gravide og ammende spiser hummer, krabbe eller stasjonær fisk fanget innenfor en linje fra Husmes til Tysnes. Det betyr hele Hardangerfjorden, det!

    Gamle industrisynder og norske terskelfjorder.

    Vi har holdt oss til lokal smale og hjemmebrygget sider. Jeg tror nok forøvrig at det blir produsert lokalt eplebrennevin, men ikke offisielt....

    Ellers er sideren her usedvanlig god, og jeg kommenterte til Madammen i går at den hadde en bestemt eim av Calvados.
    Mvh
    Ja, det er beklageligvis nitrist lesing, men akk så typisk Ola Nordmann å legge smelteverk og annen faenskap innerst i trange fjorder pga tilgang på vannkraft. Så "gønnet" man på alt hva remmer og tøy kunne holde uten å tenke så nøye på hva som gikk i fjorden eller til luft.
    Eksempelvis slett man med fluorose ved sauehold i de bratte liene over aluminiumssmeltverkene på 70-tallet før man fikk redusert utslippene med >90% fra pipene. Dette ligger innenfor ditt fagfelt. Her har vi faktisk en god del å takke Bellona for mtp på deres knallharde anti-profil mot smelteverkene på 80-tallet.

    En annen bieffekt av utslipp til luft var at beltet med trær som sto i høyde i en bestemt høyde hvor den tunge fluor stinne røyken slo ned i terrenget døde raskt.

    Da vet du sånn ca hvilke fjorder du ikke skal fiske i fra Breviksfjorden i sør til Ranafjorden i nord :rolleyes:
    Hehe, jada. Husker fremdeles noen case studies av småfe og storfe fra Årdal på 70- tallet....:p

    Problemet er ikke at norske fjorder er så trange, men at isbreene som skapte dem har skjøvet en morene foran seg, som ligger som en "dørstokk" og hindrer utskiftning av vann i dypere lag av fjorden.

    Det er forøvrig det samme problemet med store laksefarmer i trange fjorder. Fiskedritt og uspist for synker ned til bunnen av fjorden og blir liggende der og råtne. Ingen utskiftning av vannet på bunnen.

    Skal en tur til Alta i slutten av måneden. Regner med at PAH og tungmetaller ikke er noe problem der.

    Mvh
    Alt for spillet som havner under mærene er opphav til flere negative hendelser og effekter.
    Ligger det og gjærer på forholdsvis grunt vann vil man til slutt få et solid utslipp av hydrogensulfid som slår ut all fisken i mæren over.
    Det andre er at for spillet gjør at noen arter i den lokale fiskebestanden blir nok så late, og gafler og eter det de finner under mærene med all mulig herlig medisin, så de blir feite og dorske, samt resistente mot en lang rekke "germs" de ikke har behov for. Hvilket ikke er bra for det øvrige økosystemet i nærområdet. Som den velkjente antibiotika taretorsken :rolleyes:

    Finner på mye kjekke og gjennomtenkte ting vi "homo idiotes zappiens"
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takker, PP! Dæven, jeg er glad at jeg ikke hanket frem fiskestanga og stilte meg opp på et nes her. Googlet litt om Sørfjorden, og det var jammen trasig lesning.....Det frarådes at gravide og ammende spiser hummer, krabbe eller stasjonær fisk fanget innenfor en linje fra Husmes til Tysnes. Det betyr hele Hardangerfjorden, det!

    Gamle industrisynder og norske terskelfjorder.

    Vi har holdt oss til lokal smale og hjemmebrygget sider. Jeg tror nok forøvrig at det blir produsert lokalt eplebrennevin, men ikke offisielt....

    Ellers er sideren her usedvanlig god, og jeg kommenterte til Madammen i går at den hadde en bestemt eim av Calvados.
    Mvh
    Ja, det er beklageligvis nitrist lesing, men akk så typisk Ola Nordmann å legge smelteverk og annen faenskap innerst i trange fjorder pga tilgang på vannkraft. Så "gønnet" man på alt hva remmer og tøy kunne holde uten å tenke så nøye på hva som gikk i fjorden eller til luft.
    Eksempelvis slett man med fluorose ved sauehold i de bratte liene over aluminiumssmeltverkene på 70-tallet før man fikk redusert utslippene med >90% fra pipene. Dette ligger innenfor ditt fagfelt. Her har vi faktisk en god del å takke Bellona for mtp på deres knallharde anti-profil mot smelteverkene på 80-tallet.

    En annen bieffekt av utslipp til luft var at beltet med trær som sto i høyde i en bestemt høyde hvor den tunge fluor stinne røyken slo ned i terrenget døde raskt.

    Da vet du sånn ca hvilke fjorder du ikke skal fiske i fra Breviksfjorden i sør til Ranafjorden i nord :rolleyes:
    Hehe, jada. Husker fremdeles noen case studies av småfe og storfe fra Årdal på 70- tallet....:p

    Problemet er ikke at norske fjorder er så trange, men at isbreene som skapte dem har skjøvet en morene foran seg, som ligger som en "dørstokk" og hindrer utskiftning av vann i dypere lag av fjorden.

    Det er forøvrig det samme problemet med store laksefarmer i trange fjorder. Fiskedritt og uspist for synker ned til bunnen av fjorden og blir liggende der og råtne. Ingen utskiftning av vannet på bunnen.

    Skal en tur til Alta i slutten av måneden. Regner med at PAH og tungmetaller ikke er noe problem der.

    Mvh
    Alt forspillet som havner under mærene er opphav til flere negative hendelser og effekter.
    Ligger det og gjærer på forholdsvis grunt vann vil man til slutt få et solid utslipp av hydrogensulfid som slår ut all fisken i mæren over.
    Det andre er at forspillet gjør at noen arter i den lokale fiskebestanden blir nok så late, og gafler og eter det de finner under mærene med all mulig herlig medisin, så de blir feite og dorske, samt resistente mot en lang rekke "germs" de ikke har behov for. Hvilket ikke er bra for det øvrige økosystemet i nærområdet.
    Som den velkjente antibiotika taretorsken :rolleyes:

    Finner på mye kjekke og gjennomtenkte ting vi "homo idiotes zappiens"
    Vel....Jeg har vært med på fiskeoppdrettseventyret i Norge siden 1982-83.....Tror ikke at antibiotikataretorsken er så utbredt lenger:

    https://www.kyst.no/article/veterinaerinstituttet-med-rapport-paa-antibiotikabruk-i-fiskeoppdrett/

    Tro meg, det var mye, mye, mye verre før!

    Ellers er jeg ikke på noen måte uenig med det du skriver. Og den feite, late palen og taretorsken har jeg selv dratt opp i rikt monn.

    mvh
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Hehe, jada. Husker fremdeles noen case studies av småfe og storfe fra Årdal på 70- tallet....:p

    Problemet er ikke at norske fjorder er så trange, men at isbreene som skapte dem har skjøvet en morene foran seg, som ligger som en "dørstokk" og hindrer utskiftning av vann i dypere lag av fjorden.

    Det er forøvrig det samme problemet med store laksefarmer i trange fjorder. Fiskedritt og uspist for synker ned til bunnen av fjorden og blir liggende der og råtne. Ingen utskiftning av vannet på bunnen.

    Skal en tur til Alta i slutten av måneden. Regner med at PAH og tungmetaller ikke er noe problem der.

    Mvh
    Alt forspillet som havner under mærene er opphav til flere negative hendelser og effekter.
    Ligger det og gjærer på forholdsvis grunt vann vil man til slutt få et solid utslipp av hydrogensulfid som slår ut all fisken i mæren over.
    Det andre er at forspillet gjør at noen arter i den lokale fiskebestanden blir nok så late, og gafler og eter det de finner under mærene med all mulig herlig medisin, så de blir feite og dorske, samt resistente mot en lang rekke "germs" de ikke har behov for. Hvilket ikke er bra for det øvrige økosystemet i nærområdet.
    Som den velkjente antibiotika taretorsken :rolleyes:

    Finner på mye kjekke og gjennomtenkte ting vi "homo idiotes zappiens"
    Vel....Jeg har vært med på fiskeoppdrettseventyret i Norge siden 1982-83.....Tror ikke at antibiotikataretorsken er så utbredt lenger:

    https://www.kyst.no/article/veterinaerinstituttet-med-rapport-paa-antibiotikabruk-i-fiskeoppdrett/

    Tro meg, det var mye, mye, mye verre før!

    Ellers er jeg ikke på noen måte uenig med det du skriver. Og den feite, late palen og taretorsken har jeg selv dratt opp i rikt monn.

    mvh
    Neida, det har du rett i tkr.
    Men mellom 1982-199? så var det helt texas mhp overforbruk av antibiotika
    Dette eventyret skulle ALDRI nådd de frie vannmasser, men vært drevet på land i kontrollerte former, hvor av utslipp til resipient var skulle vært ned mot null toleranse for tilførsel av næringssalter og medisinrester. Da hadde vi kunnet gjenvunnet, kontrollert, vaksinert og hatt langt mindre for spill. "Famous last words!"
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, jada. Husker fremdeles noen case studies av småfe og storfe fra Årdal på 70- tallet....:p

    Problemet er ikke at norske fjorder er så trange, men at isbreene som skapte dem har skjøvet en morene foran seg, som ligger som en "dørstokk" og hindrer utskiftning av vann i dypere lag av fjorden.

    Det er forøvrig det samme problemet med store laksefarmer i trange fjorder. Fiskedritt og uspist for synker ned til bunnen av fjorden og blir liggende der og råtne. Ingen utskiftning av vannet på bunnen.

    Skal en tur til Alta i slutten av måneden. Regner med at PAH og tungmetaller ikke er noe problem der.

    Mvh
    Alt forspillet som havner under mærene er opphav til flere negative hendelser og effekter.
    Ligger det og gjærer på forholdsvis grunt vann vil man til slutt få et solid utslipp av hydrogensulfid som slår ut all fisken i mæren over.
    Det andre er at forspillet gjør at noen arter i den lokale fiskebestanden blir nok så late, og gafler og eter det de finner under mærene med all mulig herlig medisin, så de blir feite og dorske, samt resistente mot en lang rekke "germs" de ikke har behov for. Hvilket ikke er bra for det øvrige økosystemet i nærområdet.
    Som den velkjente antibiotika taretorsken :rolleyes:

    Finner på mye kjekke og gjennomtenkte ting vi "homo idiotes zappiens"
    Vel....Jeg har vært med på fiskeoppdrettseventyret i Norge siden 1982-83.....Tror ikke at antibiotikataretorsken er så utbredt lenger:

    https://www.kyst.no/article/veterinaerinstituttet-med-rapport-paa-antibiotikabruk-i-fiskeoppdrett/

    Tro meg, det var mye, mye, mye verre før!

    Ellers er jeg ikke på noen måte uenig med det du skriver. Og den feite, late palen og taretorsken har jeg selv dratt opp i rikt monn.

    mvh
    Neida, det har du rett i tkr.
    Men mellom 1982-199? så var det helt texas mhp overforbruk av antibiotika
    Dette eventyret skulle ALDRI nådd de frie vannmasser, men vært drevet på land i kontrollerte former, hvor av utslipp til resipient var skulle vært ned mot null toleranse for tilførsel av næringssalter og medisinrester. Da hadde vi kunnet gjenvunnet, kontrollert, vaksinert og hatt langt mindre for spill. "Famous last words!"
    -Skal ikke gjøre dette om til "tkr sin fiskeoppdrettstråd", men en siste kommentar:

    På 1980- tallet fantes det ikke vaksiner. Den første vaksinen som kom, var vel mot kaldtvannsvibriose,"Hitrasjuken", og det var på tidlig 90-tall, om jeg husker rett. Det var antibiotika eller ingenting før den tid.

    (Kan fremdeles huske det første utbrudd av Hitrasjuken jeg så i Kanstadfjorden- et mareritt! Slaktemoden laks med buken i været, og medisinfor hjalp selvsagt ikke på laks som var så sjuk at den ikke ville ete! Milliontap for eierne.)

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Våre gode naboer Grete og Egil kom innom for noen dager siden. Egil er født i tkr Towers, og han hadde med seg et bilde han hadde arvet etter en nylig avdød tante:

    fullsizeoutput_15ae.jpg


    Et håndkolorert flyfoto fra rundt 1960 som viser tkr Towers (i gult) midt på bildet. Ingen vei dit, nei. Skulle en noe sted, var det å traske gjennom utmarken eller å ro. Og bittesmå småbruk rundt omkring, i det som nå er et rent boligområde.

    Synes bildet var så kult at jeg bare måtte legge det ut! :)

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Etter en uke i Finnmark, har jeg filosofert litt over dette enorme, nesten folketomme fylket lengst mot øst og nord.
    Hvor Vestlandet kan skilte med lune viker og lange, dype og beskyttede fjorder, er Finnmark helt annerledes. Ikke mye lunt, beskyttende og frodig der, nei! Som en isdronning ligger hun der og sier "ta meg hvis du tør".
    Og noen turte. Noen har vært der siden steinalderen. Noen kom med båter fra sør og vest på jakt etter land og fisk. Noen kom fra skogbygdene i Finnland på søken etter en fremtid uten sult. De var ikke mange. Selv i dag er det ikke mer knappe 70000 finnmarkinger.

    Plass er det her. Og lys.

    veQkrdnqSlOV4aPFSZqq1g.jpg


    fullsizeoutput_15bf.jpg


    fullsizeoutput_15e0.jpg


    fullsizeoutput_15df.jpg


    UeGrWde9SxGPQ881ypjJkw.jpg


    Og en helt enorm himmel, og trær som kunne vært laget av Swarovski:

    IMG_2592.jpg


    IMG_2550.jpg


    IMG_2551.jpg


    IMG_2538.jpg


    Og kirker, og dypfryste småbygder på Vidda:

    yHhB9XkaRcOhVEGCMD5N8w.jpg


    o99W587SQ86ndoj5Ts2DWg.jpg


    4SMSIcpnSQiF2Ap78QPAOQ.jpg


    CDBrd+Z4QPaT9ZkyNz4V6g.jpg


    Og strender og fosser og båter:

    IMG_2700.jpg


    IMG_2693.jpg


    fullsizeoutput_15cc.jpg


    IMG_2716.jpg


    qjb3brc%TGSo41o0h8PviQ.jpg


    En vanvittig flott opplevelse!

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn