tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    I stedet for å kjede evt. lesere med slusepassasje etter slusepassasje, og idyll etter idyll, en gjennomgang:

    Man nærmer seg slusen.

    fullsizeoutput_149a.jpg


    Man kjører inn.

    DSC_0546.jpg


    Sluseportene lukkes, og den muskuløse slusevokteren gjør det en slusevokter skal gjøre.

    fullsizeoutput_149d.jpg


    Vannet begynner å fosse inn i stadig striere strøm.

    DSC_0547.jpg


    DSC_0552.jpg


    DSC_0553.jpg


    Slusen fylles opp, åpnes, deretter er det wash, rinse and repeat. :)

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Etter at slusepasseringene har mistet sin nyhetsverdi, trekker man seg tilbake til restauranten for en bedre lunsj:

    DSC_0573.jpg


    IMG_3644.jpg


    DSC_0571.jpg


    Stilen er gjennomført fin de siecle, med Chesterfieldstil i rød plysj. På tur ned i salongen ser man først en lysekrone (!)

    DSC_0634.jpg


    Deretter en uendelighet av plaketter over ombygginger og restaureringer:

    DSC_0633.jpg


    En stilig båt!

    DSC_0570.jpg


    fullsizeoutput_1561.jpg


    DSC_0632.jpg


    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    For moro skyld googlet jeg Vest-Telemark, hvor ferden går videre fra Lunde.

    Vest-Telemark.jpg


    Fun Fact: De seks kommunene i Vest-Telemark utgjør til sammen ca. 7500 Kvadratkilometer, og er nesten nøyaktig like tynt befolket som Finnmark, med litt under 2 innbyggere pr. Km2.

    Adinistrasjonsspråk er nynorsk over hele fjøla.

    Mvh :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Etter Lunde åpner landskapet seg.

    fullsizeoutput_1569.jpg


    Ett og annet ensomt gårdsbruk dukker opp.

    DSC_0606.jpg


    Lifjellsmassivet, ca. 1200 m, dukker opp på høyre side.

    fullsizeoutput_156a.jpg


    Ved foten av Lifjellmassivet ligger de frodige flatbygdene langs elva fra Seljord til Gvarv. De virker veldig langt unna, vi er i en annen verden nå.

    Vi legger til på mikroskopiske plasser som jeg aldri har hørt om engang.

    fullsizeoutput_1560.jpg


    Og folk går av.

    DSC_0620.jpg


    Her ser det ut til at de har hatt butikk en gang i tiden.

    fullsizeoutput_1562.jpg


    Oppe på Bandak dukker den første og eneste ørnen opp. Jeg speidet og speidet, men så ikke fler. Litt rart, synes jeg, så folketomt som landskapet var.

    fullsizeoutput_1566.jpg


    For statistikken lyver ikke. Her er det "fullt av tomt", som en bekjent pleide å si.

    fullsizeoutput_156b.jpg


    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke bare folketettheten som minner om Finnmark. Får samme følelse her av uendelige avstander og diger himmel. Artig.

    fullsizeoutput_156d.jpg


    Nasjonalromantikk! :)

    fullsizeoutput_1571.jpg


    Siste melkerutestopp, Lårdal.

    fullsizeoutput_156f.jpg


    fullsizeoutput_1570.jpg


    Så dukker det forjettede land opp i skogbrynet.

    fullsizeoutput_1572.jpg


    ...Og vi er fremme.

    DSC_0679.jpg


    Da gjenstår det bare å stige inn i den ventende bussen...

    DSC_0681.jpg


    ....Og kjøre standsmessig til Dalen Hotell, en tur på 3-4 minutter.

    fullsizeoutput_1573.jpg


    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Alltid hyggelig å få være med på tur tkr. Dette er den gode tråd for de nære reiser, og med de "fjerneste" data-relaterte problemene.. :).
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Alltid hyggelig å få være med på tur tkr. Dette er den gode tråd for de nære reiser, og med de "fjerneste" data-relaterte problemene.. :).
    Hehe, kanskje det henger sammen....:) Takk for komplimentet.

    Vi bor i et land som er så eksotisk at vi får besøk av folk fra Kina, Japan- ja land på den andre siden av jordkloden! Jeg synes at det er viktig å beholde undringen over det vi har her, det er ikke hverdagskost for 99% av verdens befolkning. Vi burde ikke være så blaserte.

    Et siste par bilder for å illustrere dette:

    IMG_3665.jpg


    fullsizeoutput_1575.jpg




    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.889
    Torget vurderinger
    23
    Ikke minst viktig å bruke dette FØR turisthordene tar kål på ting.... samt støtte mindre entrepriser lokalt, som kanskje ikke nyter (?) like godt av turismen som de store severdighetene. Du gjør et viktigere arbeid enn du kanskje er klar over, tkr.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ikke minst viktig å bruke dette FØR turisthordene tar kål på ting.... samt støtte mindre entrepriser lokalt, som kanskje ikke nyter (?) like godt av turismen som de store severdighetene. Du gjør et viktigere arbeid enn du kanskje er klar over, tkr.
    Takker! :)

    A labour of love, som det heter. Hyggelig at du setter pris på det.

    mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.396
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for en fin billedtur så langt :)

    Første og siste gang jeg tok Victoria opp slusene var i 1980. Kanskje på tide å gjenta.

    Hadde litt planer om en overnatting med kona nå i august på Dalen hotell. Tanken var da rom uten bad, afternoon tea og treretter med vinpakke på kvelden. Ble billigere med en uke på Tenerife, så kona var klar på prioriteringene, dessverre :D Har fremdeles Dalen hotel notert bak øret til en passende anledning. Kos dere :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk for en fin billedtur så langt :)

    Første og siste gang jeg tok Victoria opp slusene var i 1980. Kanskje på tide å gjenta.

    Hadde litt planer om en overnatting med kona nå i august på Dalen hotell. Tanken var da rom uten bad, afternoon tea og treretter med vinpakke på kvelden. Ble billigere med en uke på Tenerife, så kona var klar på prioriteringene, dessverre :D Har fremdeles Dalen hotel notert bak øret til en passende anledning. Kos dere :)
    Gleden er helt på min side. :)

    Joda, jeg har gjort ting som var vesentlig billigere enn kanaltur /retur + overnatting på Dalen Hotel m/innlagt treretters + diverse vin og drinker. På den annen side var dette egentlig det eneste vi gjorde i vår felles sommerferie. Da kan man forsvare kostnaden uten videre.

    I tillegg kommer at jeg i min livsfase har mer enn nok ting, inklusive nok hifi. Da er det mer aktuelt å bruke penger på opplevelser i stedet for på ting. Og en opplevelse var det!

    Mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.396
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for en fin billedtur så langt :)

    Første og siste gang jeg tok Victoria opp slusene var i 1980. Kanskje på tide å gjenta.

    Hadde litt planer om en overnatting med kona nå i august på Dalen hotell. Tanken var da rom uten bad, afternoon tea og treretter med vinpakke på kvelden. Ble billigere med en uke på Tenerife, så kona var klar på prioriteringene, dessverre :D Har fremdeles Dalen hotel notert bak øret til en passende anledning. Kos dere :)
    Gleden er helt på min side. :)

    Joda, jeg har gjort ting som var vesentlig billigere enn kanaltur /retur + overnatting på Dalen Hotel m/innlagt treretters + diverse vin og drinker. På den annen side var dette egentlig det eneste vi gjorde i vår felles sommerferie. Da kan man forsvare kostnaden uten videre.

    I tillegg kommer at jeg i min livsfase har mer enn nok ting, inklusive nok hifi. Da er det mer aktuelt å bruke penger på opplevelser i stedet for på ting. Og en opplevelse var det!

    Mvh
    Klokt valg! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Mælefjell i Lifjellsmassivet rager 1355 m.o.h.
    Den ørretmiddagen ombord minnes jeg med velbehag, og jeg er ingen fiske elsker.
    Men vi gikk på en reall smell hva mat angår for 12 år siden på Dalen hotell. Den gang var det vist en eller annen gourmetkokk som styrte kjøkkenet.
    Joda den bestilte maten var god, men det tok en stund å finne den på tallerken.
    Flott og dyrt skulle det være, men IKKE mettende. Mener å huske at hvovedretten kostet tett på 400 kr. Vi droppet desserten til snaue 200 kr/kuvert. Du så glade vi var for å ha spist den første middagen ombord på båten ;)
    Reisefølget murret såpass at jeg tok dem med meg ut i baren og fikk tak i noe kaffe og cognac brennkvikt.

    Innseilingen til Dalen hotell er magisk, og den utstoppede ørret rusken i resepsjonen på sølle 15 kg er virkelig en rugg (noe for the Gunner å dorge etter på Bandak). Uansett, selve båtturen er magisk og gjør en avslappet mtp det flotte landskapet.

    Takk for reiseskildringen tkr. Storveis kameraføring og tekst som alltid :cool:
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.897
    Antall liker
    13.956
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hadde litt planer om en overnatting med kona nå i august på Dalen hotell. Tanken var da rom uten bad, afternoon tea og treretter med vinpakke på kvelden. Ble billigere med en uke på Tenerife, så kona var klar på prioriteringene, dessverre :D

    Støttes.
    Mye bedre å bruke pengene på en pyntegjenstand - som i andre hjem kunne blitt benyttet til vinylvask - til å sette på en hylle ved stereoanlegget. 8)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.396
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hadde litt planer om en overnatting med kona nå i august på Dalen hotell. Tanken var da rom uten bad, afternoon tea og treretter med vinpakke på kvelden. Ble billigere med en uke på Tenerife, så kona var klar på prioriteringene, dessverre :D

    Støttes.
    Mye bedre å bruke pengene på en pyntegjenstand - som i andre hjem kunne blitt benyttet til vinylvask - til å sette på en hylle ved stereoanlegget. 8)
    Helt enig!
    En av mine fortrinn er at jeg lekende lett kan velge om jeg vil forstå ironi eller ikke ;)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mælefjell i Lifjellsmassivet rager 1355 m.o.h.
    Den ørretmiddagen ombord minnes jeg med velbehag, og jeg er ingen fiske elsker.
    Men vi gikk på en reall smell hva mat angår for 12 år siden på Dalen hotell. Den gang var det vist en eller annen gourmetkokk som styrte kjøkkenet.
    Joda den bestilte maten var god, men det tok en stund å finne den på tallerken.
    Flott og dyrt skulle det være, men IKKE mettende. Mener å huske at hvovedretten kostet tett på 400 kr. Vi droppet desserten til snaue 200 kr/kuvert. Du så glade vi var for å ha spist den første middagen ombord på båten ;)
    Reisefølget murret såpass at jeg tok dem med meg ut i baren og fikk tak i noe kaffe og cognac brennkvikt.

    Innseilingen til Dalen hotell er magisk, og den utstoppede ørret rusken i resepsjonen på sølle 15 kg er virkelig en rugg (noe for the Gunner å dorge etter på Bandak). Uansett, selve båtturen er magisk og gjør en avslappet mtp det flotte landskapet.

    Takk for reiseskildringen tkr. Storveis kameraføring og tekst som alltid :cool:
    I stand corrected, Lifjellmassivet var nesten 1400 m høyt, ja.

    Overhørt på Vest- Telemark Rutelags buss opp til Lifjell Hotell tidlig på 70- tallet:

    Turist: "Det var da veldig så bratt det var opp til hotellet, da! Denne stigningen må være minst 1 til 10 ."
    Sindig sjåfør:"Jau, om han so var 1 til 100, upp skal me!" ;)

    Har fremdeles noen bilder igjen, men har måttet prioritere andre ting de siste dagene.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Men vi gikk på en reall smell hva mat angår for 12 år siden på Dalen hotell. Den gang var det vist en eller annen gourmetkokk som styrte kjøkkenet.
    Joda den bestilte maten var god, men det tok en stund å finne den på tallerken.
    Flott og dyrt skulle det være, men IKKE mettende. Mener å huske at hvovedretten kostet tett på 400 kr. Vi droppet desserten til snaue 200 kr/kuvert. Du så glade vi var for å ha spist den første middagen ombord på båten ;)
    Reisefølget murret såpass at jeg tok dem med meg ut i baren og fikk tak i noe kaffe og cognac brennkvikt.
    Som jeg skrev, var Bandakkanalen + Dalen Hotel ikke det billigste jeg har gjort i sommer. Vi bestilte en pakke, dvs Ulefoss-Dalen tur-retur + 1 overnatting på Dalen hotel inklusive 3-retters på Dalen og lunsj på båten, og mener at vi betalte litt over 4 KKr pr. snute.

    Kan ikke si at vi var misfornøyde med maten. Det ble servert en for- forrett og en apres dessert, så i sum ble det en 5-retters utav det.

    IMG_3654.jpg


    IMG_3653.jpg


    Helt greit nivå på maten, og mette ble vi også. :)

    Frokosten var også flere hakk over en normal hotellfrokost, og spisesalen er en drøm!

    IMG_3671.jpg


    fullsizeoutput_1576.jpg


    fullsizeoutput_1577.jpg


    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hele hotellinteriøret er en drøm, forresten:

    Himlingen i peisestuen.

    fullsizeoutput_1585.jpg


    Madammen i en original lenestol i dragestil.

    fullsizeoutput_157d.jpg


    Åge Samuelsen, som reddet Dalen Hotel fra riving på 70-tallet, hadde fått sitt portrett på en æresplass i peisestuen.

    fullsizeoutput_1586.jpg


    Han var tilstede andre steder også.

    fullsizeoutput_1579.jpg


    mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Og eksteriøret var helt magisk!

    IMG_3664.jpg


    fullsizeoutput_1581.jpg


    IMG_3657.jpg


    Dette var nytt siden vårt siste besøk i 2015.

    fullsizeoutput_1580.jpg


    En badstue!

    fullsizeoutput_157f.jpg


    fullsizeoutput_1583.jpg


    fullsizeoutput_1584.jpg


    mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vi skulle ha booket en natt til. Det var masse i og rundt Dalen Hotel som vi gjerne skulle ha utforsket mer. Dessverre hadde vi gjort andre avtaler, så neste morgen var det bare å troppe opp etter frokost for å ta bussen tilbake til kaien.

    DSC_0692.jpg


    fullsizeoutput_1589.jpg


    ....Og ta samme veien ned igjen til Ulefoss.

    DSC_0701.jpg


    IMG_3677.jpg


    fullsizeoutput_1588.jpg


    fullsizeoutput_1587.jpg


    Takk for følget.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Musikk- og hifiaktiviteter denne uken:

    Trivelig besøk på Duet Audio.Var litt tidlig ute etter å ha flanert gjennom byen, så det ble en liten avstikker bort til veteranskipene:

    IMG_3710.jpg


    IMG_3711.jpg


    IMG_3712.jpg


    IMG_3713.jpg


    KEF Blade låt bra, og KEF- mannen var et oppkomme av informasjon og god musikk:

    IMG_3714.jpg


    IMG_3715.jpg


    IMG_3716.jpg


    Og bare for å bevise at jeg er tøffere enn toget. Inntak av nødvendige kalorier før en frisk, frisk opplevelse.

    1919306e-3665-484d-95fd-8ebfab5bed16.jpg


    Antrekk er regnjakke over seilerjakke over genser, regnbukse og gummistøvler.

    Opplevelsen: Bergen Operas oppsetning av Karl Orffs Carmina Burana utendørs i det jævligste regnværet som Bergen kan oppvise. :p

    7668b51d-0421-4c02-9f0f-b1db6b1d1755.jpg


    86a50838-7b89-4f35-9ee2-a8b65d597c2c.jpg


    IMG_3720.jpg


    IMG_3722.jpg


    Det bøttet ned! Carmina Burana er flott musikk, og ingen opptak i verden kan formidle trøkket som en livekonsert oppviser. Aberet var at Bergen Operakor nesten ble overdøvet av kyden av regn som uavlatelig trommet ned på en (nyimpregnert) regnhette.

    Håret forble tørt, men jeg ble våt i ræva....

    Kunne i grunn blitt hjemme varm og tørr og sett på denne versjonen:


    Men det var trøkket og dynamikken, da.

    mvh
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.396
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    De litt yngre men mer rutinerte satt tørt i Grieghallen :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    De litt yngre men mer rutinerte satt tørt i Grieghallen :D
    Aaahh, ja, og der kunne de høre en halvt avdanket eksrocker klimpre på piano og gi til beste meninger over dette og hitt. :D

    Kan nesten garantere at det var mer trøkk over Carmina Burana.

    Dessuten: Admiralen skulle da tåle litt vann ??

    Mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.396
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    De litt yngre men mer rutinerte satt tørt i Grieghallen :D
    Aaahh, ja, og der kunne de høre en halvt avdanket eksrocker klimpre på piano og gi til beste meninger over dette og hitt. :D

    Kan nesten garantere at det var mer trøkk over Carmina Burana.

    Dessuten: Admiralen skulle da tåle litt vann ??

    Mvh
    Skjeenstrilen har et pong eller to :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er glad i høsten. Det er da man høster av hagen og skogen. Årets hjort kom i dag:

    66F86A2D-690E-4CCB-9A4D-31938663D4A0.jpg


    En halv bakpart. Det holder godt for to mennesker. En stor takk til Olav Kåre, som tenkte på meg i år igjen.

    Skogen er full av sopp. Hverken Madammen eller jeg er kjent med sopparter, så vi turte ikke....

    IMG_3752.jpg


    IMG_3852.jpg


    På turen ut fra Torsteinsvik fant vi et par gamle, restaurerte torvhus:

    IMG_3732.jpg


    IMG_3737.jpg


    IMG_3736.jpg


    IMG_3740.jpg


    Tørrmuringen er flott, og ikke minst interessant.

    IMG_3735.jpg


    De er så finurlig konstruert at alt regnvannet aldri når frem til innsiden av muren. Steinen skrår svakt utover, så alt vannet renner ut på utsiden av muren.

    Eineren setter bær, og røsslyngen blomstrer!

    IMG_3841.jpg


    IMG_3753.jpg



    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ny helg, ny tur. Vi er begge litt lei av lynghei, stein og vann, så i dag bestemte vi oss for litt frodigere terreng inne på fastlandet:

    IMG_4038.jpg


    I Åsane er det ikke langt fra Kapitol til den Tarpeiske klippe, så 2 minutter etter å ha parkert på IKEA, som er gigantisk, var vi her. Smalen, smalabeitet i forgrunnen, IKEA som en diger, grå klippe i bakgrunnen:

    IMG_3820.jpg


    IMG_3822.jpg


    IMG_3818.jpg


    IMG_3809.jpg


    Forøvrig, er du i skogen og lurer på hvor sør er, se etter maurtuer, som alltid ligger på sørsiden av et tre eller en stubbe. Er du på landet i Midthordland, sjekk hvor natursteingavlen på drifts- eller bolighuset er. Det er sør:

    IMG_3821.jpg


    Den første delen av turen går på smal, asfaltert vei fra Åsane Gamle Kirke til Mellingen:

    DSC_0724.jpg


    DSC_0723.jpg


    DSC_0720.jpg


    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Allerede på lang avstand ser en Postveien og Rimmaskaret- Fy Faen for et ubønnhørlig seigt og bratt stykke vei det var! :p

    DSC_0722.jpg


    Ikke en cm av veien opp var mindre enn stupbratt:

    DSC_0730.jpg


    DSC_0732.jpg


    DSC_0731.jpg


    Tørrsteinsmurer, sælflorer og steinsatte grøfter:

    DSC_0726.jpg


    DSC_0729.jpg


    fullsizeoutput_159b.jpg


    Da jeg fotograferte sælfloren på det nederste bildet, tenkte jeg med meg selv at hvis det ikke hadde vært for bølgeblikktaket, kunne bygget like godt ha vært fra 1600-tallet som fra 1900-tallet, grovt tilhugget og utilitært som det var......

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    På toppen av Rimmaskaret delte veien seg. De fleste turgåerne hadde åpenbart ikke fått nok av seige motbakker, og tok av til høyre opp på Veten:

    IMG_3810.jpg


    Jeg nøyde meg med å fotografere dem:

    fullsizeoutput_159e.jpg


    Madammen begynte å mase om å gå opp dit på tilbakeveien. Jeg nektet konsekvent. Jeg var mer enn fornøyd med at det endelig begynte å gå bortover

    IMG_4044.jpg


    -Og der var det jammen en benk!:D

    IMG_4045.jpg


    Utsikten var formidabel. Knarvik i Nordhordaland lå på andre siden av fjorden.

    DSC_0738.jpg


    -Og her oppe var høsten allerede godt i gang:

    DSC_0739.jpg


    DSC_0743.jpg


    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nedoverbakke! :)

    DSC_0746.jpg


    DSC_0741.jpg


    DSC_0745.jpg


    DSC_0744.jpg


    På Sætregårdene lå det tydeligvis et ridesenter.

    Stabbesteinene var interessante. Lange, tynne og spisse:

    DSC_0748.jpg


    Vi kom oss gjennom Falkanger:

    DSC_0752.jpg


    IMG_3811.jpg


    IMG_3826.jpg


    fullsizeoutput_159d.jpg


    DSC_0749.jpg


    -Og hadde i grunn tenkt å gå ned til Hordvik. Men siste del av veien var om mulig enda smalere og mer traffikert enn på andre siden. Så vi spiste matpakkene våre med utsikt over Osterøy og innover Osterfjorden mot Romarheim.

    DSC_0755.jpg


    Tok turen tilbake over Rimmaskaret, og der traff vi endelig en posthund!

    IMG_3832.jpg


    Takk for følget.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    RIP server! :(

    server.jpg


    Espen ringte. Serveren han bygde til meg for 8 år siden og siden utvidet til 24 TB, har avgått ved døden......Espen anbefalte ikke videre reparasjon etter at den fikk seg en smell av en eller annen grunn mens jeg var borte på ferie. It never rains, it pours, som det heter.

    Det er bare å bite i det sure eplet å gå til anskaffelse av en ny NAS server, denne gang en innkjøpt en i motsetning til en selvbygget en, og nå med automatisk overvåkning og varsling ved feil. Ulemper? Ja, prisen! 17-19 KKr med tilsammen 24 TB disklagerplass.

    Mvh
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Bartistan
    Jeg aner ikke hvor RAIDa du måtte være, men mista du filer?
    Om ikke, a semi-minor inconvenience, IMO.
    Alle maskiner kræsjer. Spørsmålet er; når?
    Og dette vet du jo uansett fra før 8)
    Lykke til med gjenoppretting! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.371
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Etter over 40 år i elektronikkens tjeneste, får jeg stadig oftere bekreftet det jeg alltid har sagt, - Det eneste du kan være helt sikker på, er at før eller siden blir det feil... Murphy Rules!..... Håper RAIDen berger filene...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Åtte år er et langt løp for en server. Gratulerer med ny og håper overgangen går smooth :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En liten tanke - hvor mye musikk har du egentlig. Synes "industri-NAS" virker stort og tungvint - og ikke minst så bråker de jo gjerne en del.,


    Nå får man jo enkeltdisker på 8TB. Så med en enkel nettverks-stasjon så kan man jo få 16TB.



    Også kan du kjøpe deg en slik dockingstasjon til løse disker for 400,- og ta ekstern back up av begge og legge et annet sted.

    Du får vel rundt regnet 2000 CDer pr Terrabite - så hvor mye musikk har du egentlig..?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    En liten tanke - hvor mye musikk har du egentlig. Synes "industri-NAS" virker stort og tungvint - og ikke minst så bråker de jo gjerne en del.,


    Nå får man jo enkeltdisker på 8TB. Så med en enkel nettverks-stasjon så kan man jo få 16TB.



    Også kan du kjøpe deg en slik dockingstasjon til løse disker for 400,- og ta ekstern back up av begge og legge et annet sted.

    Du får vel rundt regnet 2000 CDer pr Terrabite - så hvor mye musikk har du egentlig..?
    Ang. bråk, så var det så mye viftestøy av den gamle serveren at den sto i et annet rom og var tilkoblet mac'en med en nettverkskabel gjennom veggen. M.a.o. intet nytt under solen der.

    Jeg har rundt 21- 22000 cder liggende på harddisk . Så skal det speiles- det blir fort noen TB av det også. Dessuten ryker jeg fort på en ny cd eller to, så det skal være plass til en utvidelse av biblioteket også.

    mvh
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis du har ekstern backup, så trenger du jo ikke å speile de.
    Nå finnes det jo faktisk disker opp til 14TB ser jeg. Så en 2 bay er jo mer enn rikelig for din del.



    Også kan du kjøpe den en slik:
    https://www.komplett.no/product/857...dokkingstasjoner/icy-box-docking-station-hdd#

    (veldig enkelt, du stikker bare den løse harddisken ned i sporet, så tar du backup på 2 disker til som du lagret et annet sted.)

    Fordelen med NAS er jo at du ikke trenger å ta nye backup når ny musikk kommer inn.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du har ekstern backup, så trenger du jo ikke å speile de.
    Nå finnes det jo faktisk disker opp til 14TB ser jeg. Så en 2 bay er jo mer enn rikelig for din del.



    Også kan du kjøpe den en slik:
    https://www.komplett.no/product/857...dokkingstasjoner/icy-box-docking-station-hdd#

    (veldig enkelt, du stikker bare den løse harddisken ned i sporet, så tar du backup på 2 disker til som du lagret et annet sted.)

    Fordelen med NAS er jo at du ikke trenger å ta nye backup når ny musikk kommer inn.
    Takker.

    Googlet 14 TB disker, og jammen finnes de! Prisen på bayen lå på knappe 6KKr/stykk.

    Må grunne litt på det der.....

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn