tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.729
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    Karlinn skrev:
    fikk du prøvet med mindre gain?
    Hei, ja, prøvde det ut på vinyl. Ingen enorm forskjell, egentlig. Nå har madammen vært mye hjemme, og det setter litt begrensninger på volumet.... 8). Håper på bedre tider etter nyttår.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.729
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1

Knutn

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Antall liker
    7
    er det egentlig en ulempe??

Nettdelen ser jo spennende ut, den. Har uln'en egen nettdel nå?

Og godt nyttår til dere og ;)

Mvh Knut

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.729
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    tkr skrev:
    Nå har madammen vært mye hjemme, og det setter litt begrensninger på volumet....
    Fremdeles, en liten pris å betale... :)
    Nesten nødt til å være enig med deg der. Madammen er en fredelig sjel og et godt menneske.

Vi deler bare ikke helt musikksmak og oppfatning om hva som er for høy musikk. 8) Naboer er jo ikke noe problem her. Har 2 stykker innenfor en radius på 100 m....

Godt nyttår til deg, forresten.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.729
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    Knutn skrev:
    er det egentlig en ulempe??

Nettdelen ser jo spennende ut, den. Har uln'en egen nettdel nå?

Og godt nyttår til dere og ;)

Mvh Knut
    Jada, ULN har egen nettdel type "maxi- veggvorte". Kan bli artig å se hva en mer robust strømforsyning kan gjøre med lyden.

mvh

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    138
    Sted
    Bergen
    Hei
    Enig. Alt for lenge siden.
    Min Edge Reference forforsterker reiser om noen dager en tur til USA for oppgradering hos Edge.
    Blir uten forforsterker en stund :'(
    Kanskje vi skulle satse på å treffes når jeg har fått Reference tilbake?

Mvh
    Endre

tkr skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Godt nyttår Tønnes!
    Hilsen
    Endre
    Og godt nyttår til deg, Endre!
    Vi må treffes igjen. Lenge siden nå.
    mvh Tønnes

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.729
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    Endre Askeland skrev:
    Hei
    Enig. Alt for lenge siden.
    Min Edge Reference forforsterker reiser om noen dager en tur til USA for oppgradering hos Edge.
    Blir uten forforsterker en stund :'(
    Kanskje vi skulle satse på å treffes når jeg har fått Reference tilbake?

Mvh
    Endre
    Beklager, Endre, glemte å svare på denne! Send meg en pm når preen er tilbake, så står jeg nydusjet, edru og i pene klær ute hos deg ved første og beste anledning.

mvh Tønnes

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.729
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg først har ordet, en liten oppdatering fra tkr Towers:

Venter fortsatt på ny PSU til Metric Halo. Agenten sitter i Tyskland, og han lovte å maile meg så snart han hadde fått inn et nytt parti. Hittil har det vært en øredøvende stillhet fra den kanten, men januar er ikke helt slutt ennå. Får maile og purre neste uke.

Det har vært et uventet langt lerret å bleke å få integrert CJ ET 250 S i anlegget. I forhold til Premier 8 A er det mye mindre "gyllen" rørlyd i ET 250 S. I tillegg er det nok ikke slike krefter i den....Det har medført mye arbeid med to punkter:

1) Tilpasning av lydnivåer forsterkerne imellom. For å gjøre det ekstra vanskelig, står den venstre høyttaleren ved åpningen til et godt dempet rom (bok- og platehyller, tykt guylvteppe, malerier og skinnmøbler), mens den høyre har helt andre vilkår (stort skap med speildører, blyglassdør, en stakkars fillerye på gulvet). Enderesultatet er +3dB på venstre bass/mellomtone og +3.3 dB på venstre diskant ift. høyre ht. I tillegg har jeg måttet skru bassforsterkeren kraftig ned ift. før.

Noen bilder:

Resultatet er denne voluminnstillingen:

Legger ut dette først.

mvh

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.729
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    Problem nr 2 er enda mer formidabelt: Hvordan få den store, varme lyden uten Premier 8A? Varmt er ikke noe problem, bare å skru opp alt under 500Hz. Men: Å finne balansen mellom varmt og tykt har vært fryktelig arbeidsomt. Problemsonen er 120-350 Hz. Jeg har ikke tall på alle de kombinasjonene jeg har prøvd ut!
    I tillegg ser det helt klart ut til at EQ ikke er helt 100% transparent- ikke at det er noen bombe-så det har vært et mål å få antall eq- punkter ned.

I mellomtiden er jeg kommet dithen at jeg begynner å slippe opp for referanseinnspillinger. Paul Simon, Mary Chapin Carpenter og Dire Straits fremkaller etter hvert kvalmefornemmelser- orker ikke å høre dem lenger. Madammen ba pent om å få slippe å få flere av hennes favoritter som referanser- Hugh Masekelas "Stimela" har fått gjennomgå i det siste. 6 x 10 minutter med "Stimela" kan bli litt i overkant for de fleste.

Jaja, jobber vidre med saken- tør nesten ikke tenke på at så snart digitallyden sitter, må analoglyden til pers- En hel kveld med Ry Cooder og "Bop till you Drop", anyone?

mvh

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.035
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Synes det er interessant å følge tråden din da du virker å ha noenlunde samme bakgrunn som meg selv. Nemlig en slags fornøydhet over det helanaloge, selv om det sikkert er litt humpete frekvensgang her og der, samtidig som man ser og opplever fordelen med EQ og kontroll over frekvensgangen.

Jeg synes mange uttaler seg for dogmatisk til at jeg svelger hele kroken, men er forberedt på å ofre litt her og der om gevinsten oppleves større - verre er det egentlig ikke for undertegnede. I så måte er det interessant å følge din reise mellom, og ikke fra/til, teknologiene. :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.729
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    RojohII skrev:
    Synes det er interessant å følge tråden din da du virker å ha noenlunde samme bakgrunn som meg selv. Nemlig en slags fornøydhet over det helanaloge, selv om det sikkert er litt humpete frekvensgang her og der, samtidig som man ser og opplever fordelen med EQ og kontroll over frekvensgangen.

Jeg synes mange uttaler seg for dogmatisk til at jeg svelger hele kroken, men er forberedt på å ofre litt her og der om gevinsten oppleves større - verre er det egentlig ikke for undertegnede. I så måte er det interessant å følge din reise mellom, og ikke fra/til, teknologiene. :)
    Takker.
    Du er inne på noe der. Jeg mener at teknologien er underordnet og egentlig ganske uinteressant i forhold til lyden.
    På den annen side er jeg nok blitt en "målemafia- hangaround". Jeg har mer og mer mistet troen på at kabelbytter og spikes e.l. er særlig viktige i det store bildet.
    mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.496
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei tkr.
    Har du mulighet til å trekke høyttalerne lenger ut fra frontvegg? Det er enkleste løsning.
    Eller kanskje flytte anlegget til et annet rom? God takhøyde på loftet? :)

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.035
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    orso skrev:
    Hei tkr.
    Har du mulighet til å trekke høyttalerne lenger ut fra frontvegg? Det er enkleste løsning.
    Kunsten er IMHO å utnytte facilitetene fornuftig slik at man opplever totalglede over vår norske innetilflukt. Det er meget som må samstemme.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.729
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Hei tkr.
    Vel- i prinsippet kan jeg flytte høyttalerne lengre ut fra bakvegg, men det blir kanskje en utfordring å gi avkall på bruk av stue, kjøkken og bibliotek. Høyre høyttaler ville stått i veien. Jeg tror ikke at madammen hadde gått med på det. ;D

Fleip tilside. Vi har en liten stue oppe med mye skrå vegger, og den kunne jeg sikkert innredet til lytterom, men jeg ønsker å ha anlegget i stua. Det er der vi oppholder oss, og det er der vi ønsker å høre musikk. Vi har også et anlegg #3 stående oppe, som stort sett brukes til å høre på radio.

Det som er laseggjørbart, er å flytte lyttepos. lengre frem. Det er noe jeg har tenkt mye på, men faktum er at 90% av min musikklytting blir foretatt i horisontalen på sofaen. Får heller sette frem en stol i fremskutt posisjon hvis noen ønsker å høre musikk der.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.729
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror at det sitter nå.

Jeg har vært ille plaget av vokaler, både mannlige og kvinnelige, som låt for tykt. Vanskelig å beskrive, kanskje "brøstkasse" er det beste ordet. Piece of cake å få det bort, forresten, det var bare å legge inn en bred -6dB dip på 170 Hz. Men da forsvant mye av varmen og bassen også.....Et tilfelle av at kuren var verre enn sjukdommen!

Snakk om å skyte på bevegelige mål... :p

Saken ble ikke bedre av at begge CJ forsterkerne blir merkbart varmere i lyden etter en god times drift.

Jeg har jo rattet tidligere også, men har aldri brukt så mye tid på å ratte inn min egen "take" på godlyd som denne gangen. Imidlertid har jeg registrert at jeg siste uken har rattet innenfor stadig snevrere intervaller, til sist i +/-0.1 dB, +/-5 Hz og Q i hundredelsintervaller.

Har sittet og hørt igjennom en spilleliste med 20-30 av mine favorittstykker i ettermiddag, og for første gang er det ingenting som stikker seg ut negativt i noen opptak. Kanskje litt mer bass enn vanlig, men tørr og dyp er den iallfall. "Bånndraget" er der til gagns.

Og litt mer akustiske opptak er delikate! Sandy Dennys "The quiet joys of brotherhood" ljomet akkurat ut her, og lyden gjorde mitt hjerte glad. Nå er det bare å vente på ny strømforsyning til Metric Halo.

mvh

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.353
    trådeier skrev:
    Og litt mer akustiske opptak er delikate! Sandy Dennys "The quiet joys of brotherhood" ljomet akkurat ut her, og lyden gjorde mitt hjerte glad

Benytter anledningen til å legge ut litt reklame for Sandy Denny. Nydelig stemme, selv på en enkel youtube-snutt.

Cheers, Tønnes :D

olllie

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    127
    Joda, nydelig stemme på frøken sandy her, men jeg tror det må være alle de "forferdelige" køntriplatene dine som gjør at du må ratte så nye. ;D Og at du må lytte i horisontalen. ;D Har du prøvd med litt kvalitetsjazz? ;D
    En særdeles vennlig hilsen fra Ole

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.729
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    olllie skrev:
    Joda, nydelig stemme på frøken sandy her, men jeg tror det må være alle de "forferdelige" køntriplatene dine som gjør at du må ratte så nye. ;D Har du prøvd med litt kvalitetsjazz? ;D
    Vel, nå synes jeg at det er lettere å ratte mens en hører på musikk..... 8)

Men en ting skal du ha: Køntri i det store og hele er lite egnet til ratting. Mye dårlige opptak, og ofte en nokså spesiell eq (tror jeg) for å få stemmen bedre frem i miksen. Det hadde ikke forundret meg om det ofte var rattet opp ganske kraftig rundt 3 kHz på mange opptak a la Dwight Yoakam, Dixie Chicks og Lady Antebellum.

mvh

Edit:mad:Jackx :Sandy Denny is da shit! En vanvittig flott stemme hadde hun. Fryktelig synd at hun skulle dø så tidlig, og på en sånn dum måte.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.729
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    Fikk mail i dag....

Hallo Tønnes,

in 10 Tagen sollte ich wieder Netzteile haben. Die Kleinserie ist
    jetzt in Produktion.

Danke für die Nachfrage. Ich melde mich, sobald wir liefern können.

Viele Grüße,
    Roland Storch

Adebar Acoustics
    Inh. Roland Storch
    Friedrichstrasse 10
    65185 Wiesbaden
    mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.729
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    Roland "has come through". Ny strømforsyning er underveis. Vil koste meg ca. 7 kkr. Håper at den er verdt pengene. Har fåt gode kritikker, men det er jo alltid spennende om der er hørbar forskjell i eget anlegg....

Titelen på tråden min er tkr goes digital-må vel leve opp til den....

I går kom Frode, sønnen min, på besøk. Jeg fikk ham til å forklare meg Spotify, og sette det opp hos meg. (I seg selv ingen stor sak, men jeg hater Facebook som pesten! Måtte få ham til å gå inn gjennom sin Facebook-side for å sette det opp).

Og nå har en ny dør åpnet seg i tkr Towers. I kveld har Maria og jeg utforsket Spotify, og mulighetene er legio: Vi fant alt fra Bach til La Rondalla Tapatia til Udo Lindenberg. 10-12(?) mill titler? Noe sånt? Det er så en kan miste pusten...Jada, jada, selvfølgeligheter, jeg vet det.

Og lydkvaliteten? Ehhhhmmmm, vel, egentlig OK.... Sett fra utsiden virker det jo litt overkill å sette opp et anlegg som det som står i stua her i tkr Towers for å høre på MP3- filer...

Men nå kommer clouet: Dette var moro! Kanskje på tide å tone flagg igjen. Det er musikken som gir meg glede. Anlegget er bare kalken som holder musikken.

mvh

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.157
    Torget vurderinger
    11
    Spotify er allright til å utforske musikk syntes jeg. Sånn kvalitetsmessig er det... ehmm...ok ;D

Strømforsyning og lyd, blir spennende og høre hva du syntes.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    2.459
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Også har man jo veldig gode muligheter til å dele spillelsiter....

Så på et blunk kan man laste inn spillelsiten til andre....det er smått genialt!

Mvh
    OMF

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.017
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken versjon av Spotify er det du har koblet opp?
    Slik jeg har forstått det, er Premium den som er noe å trakte etter, lydkvalitetsmessig...

mvh
    Proffen

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.729
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    Proffen skrev:
    Hvilken versjon av Spotify er det du har koblet opp?
    Slik jeg har forstått det, er Premium den som er noe å trakte etter, lydkvalitetsmessig...

mvh
    Proffen
    Hehe,
    Det er nok 50 spenn/måned varianten...Som sagt, lyden er eehhmmm..ok, ikke mer. ;D

Men fra horisontalen i sofaen, med lyttepos litt ut til høyre for høyre høyttaler, og all lyden i høyre øre øg venstre øre pekende i retning sofarygg, spiller kvaliteten i all ærlighet veldig liten rolle. Hører fremdeles forskjell på Mary Black og Emmylou Harris, men det er det hele.

mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    6.998
    Anbefaler premium lydkvaliteten. Den er merkbart bedre og VANSKELIG å skille fra cdkvalitet.
    Synes Spotify har et dårligere rykte lydmessig på sentralen enn den fortjener.

Jeg har ikke fått til å kjøre Spotify gjennom EQ, så det er et ankepunkt for meg, men til alt annet enn kritisk lytting på klassisk musikk eller annen musikk med god dynamikk så fungerer det upåklagelig. Konseptet og spillelistene er geniale. :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    12.729
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    1
    Trompetnerd skrev:
    Anbefaler premium lydkvaliteten. Den er merkbart bedre og VANSKELIG å skille fra cdkvalitet.
    Synes Spotify har et dårligere rykte lydmessig på sentralen enn den fortjener.

Jeg har ikke fått til å kjøre Spotify gjennom EQ, så det er et ankepunkt for meg, men til alt annet enn kritisk lytting på klassisk musikk eller annen musikk med god dynamikk så fungerer det upåklagelig. Konseptet og spillelistene er geniale. :)
    Jeg vet ikke, jeg. Kan jo alltids oppgradere hvis jeg synes at det lønner seg. Foreløpig utforsker jeg bare utrolig mye musikk.

Hvorfor kan du ikke bruke eq på spotify, Trompetnerd?

mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    6.998
    Hei bruker EQ gjennom Pure music og har ikke fått til å spille av Spotify gjennom der enda. Derfor ingen EQ.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn