tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Slik så det ut for 5 min. siden.
    Vis vedlegget 293632

    mvh
    Regner med dette er en mye brukt spilleliste i tkr towers?

    Vis vedlegget 296546

    LOL!


    Knærne mine, RoDa.

    Overlater kneling foran husalteret til andre........
    :)

    Hyggelig at et husbesøk setter slike spor. Har akkurat satt på denne selv:

    circus.JPG


    Takk for påminnelsen RoDa, og en god jul til deg og dine også.


    Kremt! Disse fløy ned fra Miles helt uten berørelse av mine klåfingre, men jeg fikk skylden likevel... Hehe
    Det sier alle! ;)

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.844
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ;D

    Der kom det enda en Mary, takker være min mangel på presisjon! Hurra!
    Hører på Circus selv nå. 8)
    Tenkte mest på Chapin Carpenter akkurat da, men takket være deg - igjen - så er det Black nå. ;D


    I disse juletider er nok dette mer passende med krakk som tema.

    Skjermbilde.JPG
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ;D

    Der kom det enda en Mary, takker være min mangel på presisjon! Hurra!
    Hører på Circus selv nå. 8)
    Tenkte mest på Chapin Carpenter akkurat da, men takket være deg - igjen - så er det Black nå. ;D


    I disse juletider er nok dette mer passende med krakk som tema.

    Vis vedlegget 296553




    Serendipity - Wikipedia, the free encyclopedia :)

    Du vet- vi rattegutta sitter like mye foran tastaturet på musikk-pcen som i sweetspot.

    Har dessuten enda flere ting å ratte på, numera i det analoge domenet:

    ratting.jpg


    Sitter og flytter på bittesmå skruer midt i julestria. ;)

    mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Disse fikk jeg i gave i går:


    hifiman.jpg


    Gedigne høretelefoner, HIFIMAN HE 560. Ble veldig glad for dem, og Madammen også. Det er ikke alltid full enighet om musikkvalgene her i tkr Towers. Sitter og lurer på hvordan jeg skal bruke dem......

    Fra anlegget til sofaen er det knappe 6m. Jævlig langt strekk for kabler. Finnes det noe lite og nett som man kan bruke wifi på og få tilgang til musikkbiblioteket? En wifi/dac/hodetelefonforsterker-kombinasjon?

    Innspill mottas med takk!

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Disse fikk jeg i gave i går:


    Vis vedlegget 327164

    Gedigne høretelefoner, HIFIMAN HE 560. Ble veldig glad for dem, og Madammen også. Det er ikke alltid full enighet om musikkvalgene her i tkr Towers. Sitter og lurer på hvordan jeg skal bruke dem......

    Fra anlegget til sofaen er det knappe 6m. Jævlig langt strekk for kabler. Finnes det noe lite og nett som man kan bruke wifi på og få tilgang til musikkbiblioteket? En wifi/dac/hodetelefonforsterker-kombinasjon?

    Innspill mottas med takk!

    mvh
    ....med mindre det er et illevarslende omen om at anlegget skal ut, og husets herre må nøye seg med headfi fremover....:cool:

    mvh
    Proffen
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Disse fikk jeg i gave i går:


    Vis vedlegget 327164

    Gedigne høretelefoner, HIFIMAN HE 560. Ble veldig glad for dem, og Madammen også. Det er ikke alltid full enighet om musikkvalgene her i tkr Towers. Sitter og lurer på hvordan jeg skal bruke dem......

    Fra anlegget til sofaen er det knappe 6m. Jævlig langt strekk for kabler. Finnes det noe lite og nett som man kan bruke wifi på og få tilgang til musikkbiblioteket? En wifi/dac/hodetelefonforsterker-kombinasjon?

    Innspill mottas med takk!

    mvh
    ....med mindre det er et illevarslende omen om at anlegget skal ut, og husets herre må nøye seg med headfi fremover....:cool:

    mvh
    Proffen
    Neida, de var virkelig en gave! Må bare finne ut hva jeg skal gjøre med dem......:confused:

    mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Disse fikk jeg i gave i går:


    Vis vedlegget 327164

    Gedigne høretelefoner, HIFIMAN HE 560. Ble veldig glad for dem, og Madammen også. Det er ikke alltid full enighet om musikkvalgene her i tkr Towers. Sitter og lurer på hvordan jeg skal bruke dem......

    Fra anlegget til sofaen er det knappe 6m. Jævlig langt strekk for kabler. Finnes det noe lite og nett som man kan bruke wifi på og få tilgang til musikkbiblioteket? En wifi/dac/hodetelefonforsterker-kombinasjon?

    Innspill mottas med takk!

    mvh
    ....med mindre det er et illevarslende omen om at anlegget skal ut, og husets herre må nøye seg med headfi fremover....:cool:

    mvh
    Proffen
    Neida, de var virkelig en gave! Må bare finne ut hva jeg skal gjøre med dem......:confused:

    mvh
    Berre tullte...
    Burde jo være mulig å bruke en dac/headamp, men spørsmålet blir jo hvorfra og hvordan du skal koble det opp for å ha tilgang til ditt eksisterende musikkbibliotek..... Tillater ditt oppsett at du kan spille "to parallelle musikkstykker", eller er det en om gangen som gjelder....?

    mvh
    Proffen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei tkr
    Du spør etter en trådløs nettverksspiller med dac og hodetelefonforsterker.
    Da vil jeg si at det mest relevante idag er en mobiltelefon eller et nettbrett. Laptop også, men det blir gjerne for svært,
    Jeg antar at du har musikk liggende på en NAS eller tilsvarende, DLNA (UpNp i bånn).
    Det du trenger er en mobiltelefon som kan gi digital ut, og en app som spiller fra DLNA server. Jeg bruker ikke det, men ser at det finnes flere. Da trenger du bare en liten USB dac hodetelfonforsterker. Sony f.eks. har både apper og telefoner som fikser dette.
    Vet ikke hvor liten du vil ha forsterkerdelen, men for eksempel Sony PHA-1 og PHA-2 er på størrelse med en mobiltelefon eller en iPod
    900x900px-LL-3963c867_DSC_2583.jpeg

    Hvis størrelsen ikke er så nøye kan du ellers velge og vrake blant mye fint i USB DAC/headphone amps. Bare du har en telefon som gir digital lyd ut. Apple-produktene fikser dette, men tivlsomt om de kan spille direkte fra ditt bibliotek.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Som jeg forstår det, er tkr`s hovedutfordring bli å finne en streamer/headamp som kan la ham høre på hva han vil av musikk avspilt fra NAS, SAMTIDIG som konemor hører på musikk avspilt fra samme NAS via hovedoppsettet.
    Akkurat hva som finnes av slikt utstyr vet jeg ikke, men det bør vel være doable, gitt at Metric Halo tillater det....

    mvh
    Proffen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ..... å finne en streamer/headamp som kan la ham høre på hva han vil av musikk avspilt fra NAS, SAMTIDIG som konemor hører på musikk avspilt fra samme NAS via hovedoppsettet.
    .......
    Jeg trodde at en NAS skulle kunne serve flere klienter samtidig i parallell, at det var poenget. Godt mulig at jeg har misforstått der.
    Ellers så jeg ikke at det var det tkr spurte om heller, men det er faktisk et interessant spørsmål for meg også.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar, Proffen og Ottone!

    Skulle ha svart før, men det har vært en hektisk dag på jobben......:p

    Det viktigste er at jeg ikke har lyst til å ha lange kabelstrekk over hele stua. Det blir ikke aktuelt at Madammen skal høre annen musikk i stua mens herren i huset sitter med hodetelefoner. Men Madammen er ikke alltid helt begeistret over tkr s musikkvalg. Særlig er det høy musikk som ikke går i dur som ikke går helt hjem hos henne.

    Et annet vanskelig tema er tkr s hang til å spille rimelig høyt når madammen må legge seg tidlig fordi hun må på tidligvakt. Høretelefoner ser ut til å være en no-brainer.

    Det jeg kunne tenkt meg er dermed en liten, separat enhet å kople hodetelefoner til som kan spille musikk fra harddisk, slik Ottone skisserte.

    mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    ..... å finne en streamer/headamp som kan la ham høre på hva han vil av musikk avspilt fra NAS, SAMTIDIG som konemor hører på musikk avspilt fra samme NAS via hovedoppsettet.
    .......
    Jeg trodde at en NAS skulle kunne serve flere klienter samtidig i parallell, at det var poenget. Godt mulig at jeg har misforstått der.
    Ellers så jeg ikke at det var det tkr spurte om heller, men det er faktisk et interessant spørsmål for meg også.
    Jeg er langt fra noen ekspert på området, men tenker jo automatisk hvor en evt begrensning i hvor signalet sendes vil ligge.
    Jeg bruker selv Sonos som avspiller fra NAS, og har da følgelig ingen problemer med å spille samtidig på like mange anlegg som jeg har Sonosavspillere.
    Nå vet jeg at tkr er litt mer bundet opp mot itunes i sin avspilling, og itunes har jeg ikke giddet å sette meg nevneverdig inn i. Er ikke engang sikker på om det er mulig å bruke Sonos og itunes sammen....
    Så jeg tenker høyt:
    Vil det være mulig for tkr å kjøpe seg en streamer/headamp som henter musikken fra NAS (og da følgelig via itunes? da filene vel er lagret som AIFF, tkr?) trådløst, uavhengig av hva som avspilles fra NAS via Metric Halo og resten av hovedoppsettet? Det er vel gjerne her tkr vil ha svar på spørsmålet; HVILKEN?
    Eller er han nødt til å kjøpe seg en streamer, som i sin tur kommuniserer trådløst med en liten dac/headamp? Og hvordan vil dette kunne foregå? Har Arcam, Denon, Sony eller andre noen slike produkter?



    Et annet alternativ kan da være å koble en Sonos Bridge til NAS og router, kjøpe en Sonosavspiller og en dac/headamp. Da vil tkr kunne kable Sonosavspilleren til dac/headamp, som kan plasseres nær hodetlfavdelingen. Har vil det da ikke være noe behov for signalkabel fra NAS/bridge til Sonosavspiller.
    Kjøpt brukt vil tkr da komme unna med anslagsvis 4-6k totalt for Bridge, Sonosavspiller og en kurant, men dog ikke high end, dac/headamp....

    Eller er det noen der ute som har andre alternativer?

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Takk for svar, Proffen og Ottone!

    Skulle ha svart før, men det har vært en hektisk dag på jobben......:p

    Det viktigste er at jeg ikke har lyst til å ha lange kabelstrekk over hele stua. Det blir ikke aktuelt at Madammen skal høre annen musikk i stua mens herren i huset sitter med hodetelefoner. Men Madammen er ikke alltid helt begeistret over tkr s musikkvalg. Særlig er det høy musikk som ikke går i dur som ikke går helt hjem hos henne.

    Et annet vanskelig tema er tkr s hang til å spille rimelig høyt når madammen må legge seg tidlig fordi hun må på tidligvakt. Høretelefoner ser ut til å være en no-brainer.

    Det jeg kunne tenkt meg er dermed en liten, separat enhet å kople hodetelefoner til som kan spille musikk fra harddisk, slik Ottone skisserte.

    mvh
    Hovedutfordringen her vil gjerne bli å finne den lille separate enheten som kommuniserer med NAS UTEN at det kommer i konflikt med komminikasjonen mellom NAS og det musikksignalet som går via MH?


    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Eller har Apple noen geniale produkter, som lett kan kobles opp trådløst, for deretter å kables til en dac/headamp?

    mvh
    Proffen
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    ..... å finne en streamer/headamp som kan la ham høre på hva han vil av musikk avspilt fra NAS, SAMTIDIG som konemor hører på musikk avspilt fra samme NAS via hovedoppsettet.
    .......
    Jeg trodde at en NAS skulle kunne serve flere klienter samtidig i parallell, at det var poenget. Godt mulig at jeg har misforstått der.
    Ellers så jeg ikke at det var det tkr spurte om heller, men det er faktisk et interessant spørsmål for meg også.
    Jeg er langt fra noen ekspert på området, men tenker jo automatisk hvor en evt begrensning i hvor signalet sendes vil ligge.
    Jeg bruker selv Sonos som avspiller fra NAS, og har da følgelig ingen problemer med å spille samtidig på like mange anlegg som jeg har Sonosavspillere.
    Nå vet jeg at tkr er litt mer bundet opp mot itunes i sin avspilling, og itunes har jeg ikke giddet å sette meg nevneverdig inn i. Er ikke engang sikker på om det er mulig å bruke Sonos og itunes sammen....
    Så jeg tenker høyt:
    Vil det være mulig for tkr å kjøpe seg en streamer/headamp som henter musikken fra NAS (og da følgelig via itunes? da filene vel er lagret som AIFF, tkr?) trådløst, uavhengig av hva som avspilles fra NAS via Metric Halo og resten av hovedoppsettet? Det er vel gjerne her tkr vil ha svar på spørsmålet; HVILKEN?
    Eller er han nødt til å kjøpe seg en streamer, som i sin tur kommuniserer trådløst med en liten dac/headamp? Og hvordan vil dette kunne foregå? Har Arcam, Denon, Sony eller andre noen slike produkter?



    Et annet alternativ kan da være å koble en Sonos Bridge til NAS og router, kjøpe en Sonosavspiller og en dac/headamp. Da vil tkr kunne kable Sonosavspilleren til dac/headamp, som kan plasseres nær hodetlfavdelingen. Har vil det da ikke være noe behov for signalkabel fra NAS/bridge til Sonosavspiller.
    Kjøpt brukt vil tkr da komme unna med anslagsvis 4-6k totalt for Bridge, Sonosavspiller og en kurant, men dog ikke high end, dac/headamp....

    Eller er det noen der ute som har andre alternativer?

    mvh
    Proffen
    Herregud, er glad jeg er gammel og gammeldags....
    En hodetelefon forsterker som får inn ønsket signal + en kabel som kan sveives inn når den ikke er i bruk. Hvor vanskelig kan det være...... 8)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ..... å finne en streamer/headamp som kan la ham høre på hva han vil av musikk avspilt fra NAS, SAMTIDIG som konemor hører på musikk avspilt fra samme NAS via hovedoppsettet.
    .......
    Jeg trodde at en NAS skulle kunne serve flere klienter samtidig i parallell, at det var poenget. Godt mulig at jeg har misforstått der.
    Ellers så jeg ikke at det var det tkr spurte om heller, men det er faktisk et interessant spørsmål for meg også.
    Jeg er langt fra noen ekspert på området, men tenker jo automatisk hvor en evt begrensning i hvor signalet sendes vil ligge.
    Jeg bruker selv Sonos som avspiller fra NAS, og har da følgelig ingen problemer med å spille samtidig på like mange anlegg som jeg har Sonosavspillere.
    Nå vet jeg at tkr er litt mer bundet opp mot itunes i sin avspilling, og itunes har jeg ikke giddet å sette meg nevneverdig inn i. Er ikke engang sikker på om det er mulig å bruke Sonos og itunes sammen....
    Så jeg tenker høyt:
    Vil det være mulig for tkr å kjøpe seg en streamer/headamp som henter musikken fra NAS (og da følgelig via itunes? da filene vel er lagret som AIFF, tkr?) trådløst, uavhengig av hva som avspilles fra NAS via Metric Halo og resten av hovedoppsettet? Det er vel gjerne her tkr vil ha svar på spørsmålet; HVILKEN?
    Eller er han nødt til å kjøpe seg en streamer, som i sin tur kommuniserer trådløst med en liten dac/headamp? Og hvordan vil dette kunne foregå? Har Arcam, Denon, Sony eller andre noen slike produkter?



    Et annet alternativ kan da være å koble en Sonos Bridge til NAS og router, kjøpe en Sonosavspiller og en dac/headamp. Da vil tkr kunne kable Sonosavspilleren til dac/headamp, som kan plasseres nær hodetlfavdelingen. Har vil det da ikke være noe behov for signalkabel fra NAS/bridge til Sonosavspiller.
    Kjøpt brukt vil tkr da komme unna med anslagsvis 4-6k totalt for Bridge, Sonosavspiller og en kurant, men dog ikke high end, dac/headamp....

    Eller er det noen der ute som har andre alternativer?

    mvh
    Proffen
    Herregud, er glad jeg er gammel og gammeldags....
    En hodetelefon forsterker som får inn ønsket signal + en kabel som kan sveives inn når den ikke er i bruk. Hvor vanskelig kan det være...... 8)
    Vel, jeg har en aldeles utmerket hodetelefonforsterker- den heter Metric Halo ULN8. Problemet er bare at den er ikke flyttbar, og den står 6 m i luftlinje fra sofaen. Du kan trygt regne med at en evt. ledning må være 7-8 m lang.

    Jeg synes at det er helt kurant å spørre etter andre løsninger.

    Jeg er selv nærmest analfabet på data, men vet at det finnes så mye spennende der ute som kan gjøres trådløst, f.eks. Det hadde jo vært litt morsomt, da, å få til noe som kanskje er litt uortodokst. :)

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar, Proffen og Ottone!

    Skulle ha svart før, men det har vært en hektisk dag på jobben......:p

    Det viktigste er at jeg ikke har lyst til å ha lange kabelstrekk over hele stua. Det blir ikke aktuelt at Madammen skal høre annen musikk i stua mens herren i huset sitter med hodetelefoner. Men Madammen er ikke alltid helt begeistret over tkr s musikkvalg. Særlig er det høy musikk som ikke går i dur som ikke går helt hjem hos henne.

    Et annet vanskelig tema er tkr s hang til å spille rimelig høyt når madammen må legge seg tidlig fordi hun må på tidligvakt. Høretelefoner ser ut til å være en no-brainer.

    Det jeg kunne tenkt meg er dermed en liten, separat enhet å kople hodetelefoner til som kan spille musikk fra harddisk, slik Ottone skisserte.

    mvh
    Hovedutfordringen her vil gjerne bli å finne den lille separate enheten som kommuniserer med NAS UTEN at det kommer i konflikt med komminikasjonen mellom NAS og det musikksignalet som går via MH?


    mvh
    Proffen
    Det sitter jo en Mac Mini mellom musikkserver og Metric Halo. Det er derfor jeg tenkte at det kanskje kunne gjøres trådløst.
    mvh
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er også helt på gjorde når det gjelder slike "duppeditter", men skal det gjøres trådløst sier vel all logikk at du må ha en sender og en mottaker. Plugge senderen inn der du vil signal ut, og mottaker der en sitter. Men da er vel logikken igjen at en kjøper et par trådløse hodetelefoner da signalet uansett er så passe forringet at det ikke spiller noen rolle...
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    [/QUOTE]

    Herregud, er glad jeg er gammel og gammeldags....
    En hodetelefon forsterker som får inn ønsket signal + en kabel som kan sveives inn når den ikke er i bruk. Hvor vanskelig kan det være...... 8)[/QUOTE]

    jaaaaa...... :cool:

    mvh
    Proffen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er også helt på gjorde når det gjelder slike "duppeditter", men skal det gjøres trådløst sier vel all logikk at du må ha en sender og en mottaker. Plugge senderen inn der du vil signal ut, og mottaker der en sitter. Men da er vel logikken igjen at en kjøper et par trådløse hodetelefoner da signalet uansett er så passe forringet at det ikke spiller noen rolle...

    Ikke nødvendigvis......

    Det avhenger vel av on du sender et digitalt signal eller et analogt, og, i tilfelle digitalt, hvor god dac du har i hodetelefonforsterkeren.:)

    Har troen på digitalt, jeg.

    mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er også helt på gjorde når det gjelder slike "duppeditter", men skal det gjøres trådløst sier vel all logikk at du må ha en sender og en mottaker. Plugge senderen inn der du vil signal ut, og mottaker der en sitter. Men da er vel logikken igjen at en kjøper et par trådløse hodetelefoner da signalet uansett er så passe forringet at det ikke spiller noen rolle...
    I mitt hode burde du kunne bruke en slik, tkr: Apple - Apple*TV – Opplev favorittinnholdet ditt på HDTV.
    Den har optisk ut, og burde således kunne kables til en dac/headamp....
    OG; den burde jo ha alle muligheter til å funke sammen med itunes, og dermed også gjerne kunne styres via ipad eller mobil............

    Hvorvidt der vil oppstå noen form for krasj i kommunikasjonen mellom denne og NAS samtidig som der strømmes musikk på hovedoppsettet, aner jeg dog ikke.... Det bør de dog kunne svare deg på i en Apple-butikk nære deg....

    Kompletterer du med en dac/headamp fra f eks Audio gd, er du i mål....

    mvh
    Proffen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er også helt på gjorde når det gjelder slike "duppeditter", men skal det gjøres trådløst sier vel all logikk at du må ha en sender og en mottaker. Plugge senderen inn der du vil signal ut, og mottaker der en sitter. Men da er vel logikken igjen at en kjøper et par trådløse hodetelefoner da signalet uansett er så passe forringet at det ikke spiller noen rolle...

    Hvorvidt der vil oppstå noen form for krasj i kommunikasjonen mellom denne og NAS samtidig som der strømmes musikk på hovedoppsettet, aner jeg dog ikke.... Det bør de dog kunne svare deg på i en Apple-butikk nære deg....

    Skjønner ikke helt hvorfor det skulle komme til kræsj. NASen er koblet til Mac Minien med en nettverkskabel.

    mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    [/QUOTE]
    Skjønner ikke helt hvorfor det skulle komme til kræsj. NASen er koblet til Mac Minien med en nettverkskabel.

    mvh[/QUOTE]

    Det trenger jo ikke å skje, men kan skje, og vil derfor være lurt å forsikre seg om at det IKKE skjer - bare litt sånn føre var.....
    Jeg har sittet og spilt musikk fra Spotify via Sonos, og opplevd at yngste dotera i huset har brukt min Spotifykonto på sin Mac, og da forstyrrer det mine lytteønsker.... U c?

    Litt kjedelig hvis du sitter og vil høre Bach på gromanlegget, og plutselig får DDE på, fordi fruen vil høre det i hodetlf..... :rolleyes:

    mvh
    Proffen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke helt hvorfor det skulle komme til kræsj. NASen er koblet til Mac Minien med en nettverkskabel.

    mvh[/QUOTE]

    Det trenger jo ikke å skje, men kan skje, og vil derfor være lurt å forsikre seg om at det IKKE skjer - bare litt sånn føre var.....
    Jeg har sittet og spilt musikk fra Spotify via Sonos, og opplevd at yngste dotera i huset har brukt min Spotifykonto på sin Mac, og da forstyrrer det mine lytteønsker.... U c?

    Litt kjedelig hvis du sitter og vil høre Bach på gromanlegget, og plutselig får DDE på, fordi fruen vil høre det i hodetlf..... :rolleyes:

    mvh
    Proffen

    Du har absolutt et poeng!

    mvh
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Det du behøver er en dnla renderer (enkelt sagt en avspiller) som kobles til nettverket, og så har du en hodetelefonforsterker koblet til den igjen. Styres med ipad eller telefon. Gi den tilgang til mappene med musikk, og du er i business. Du kan få låne en moddet apple tv (Icarus laget av en Man her på sentralen) hvis du vil.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det du behøver er en dnla renderer (enkelt sagt en avspiller) som kobles til nettverket, og så har du en hodetelefonforsterker koblet til den igjen. Styres med ipad eller telefon. Gi den tilgang til mappene med musikk, og du er i business. Du kan få låne en moddet apple tv (Icarus laget av en Man her på sentralen) hvis du vil.
    Det høres ut som en god ide!

    mvh

    Edit: Du har PM
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.348
    Antall liker
    63.225
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Et litt annerledes alternativ, tkr. Tidal abonnement, IPad med en liten hodetelefonforsterker og du er i mål. Fleksibelt og kan også benyttes når du og kona utforsker Vestlandskysten :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er langt fra noen ekspert på området, men tenker jo automatisk hvor en evt begrensning i hvor signalet sendes vil ligge.
    Jeg bruker selv Sonos som avspiller fra NAS, og har da følgelig ingen problemer med å spille samtidig på like mange anlegg som jeg har Sonosavspillere.
    Nå vet jeg at tkr er litt mer bundet opp mot itunes i sin avspilling, og itunes har jeg ikke giddet å sette meg nevneverdig inn i. Er ikke engang sikker på om det er mulig å bruke Sonos og itunes sammen....
    Så jeg tenker høyt:
    Vil det være mulig for tkr å kjøpe seg en streamer/headamp som henter musikken fra NAS (og da følgelig via itunes? da filene vel er lagret som AIFF, tkr?) trådløst, uavhengig av hva som avspilles fra NAS via Metric Halo og resten av hovedoppsettet? Det er vel gjerne her tkr vil ha svar på spørsmålet; HVILKEN?
    Eller er han nødt til å kjøpe seg en streamer, som i sin tur kommuniserer trådløst med en liten dac/headamp? Og hvordan vil dette kunne foregå? Har Arcam, Denon, Sony eller andre noen slike produkter?



    Et annet alternativ kan da være å koble en Sonos Bridge til NAS og router, kjøpe en Sonosavspiller og en dac/headamp. Da vil tkr kunne kable Sonosavspilleren til dac/headamp, som kan plasseres nær hodetlfavdelingen. Har vil det da ikke være noe behov for signalkabel fra NAS/bridge til Sonosavspiller.
    Kjøpt brukt vil tkr da komme unna med anslagsvis 4-6k totalt for Bridge, Sonosavspiller og en kurant, men dog ikke high end, dac/headamp....

    Eller er det noen der ute som har andre alternativer?

    mvh
    Proffen
    Herregud, er glad jeg er gammel og gammeldags....
    En hodetelefon forsterker som får inn ønsket signal + en kabel som kan sveives inn når den ikke er i bruk. Hvor vanskelig kan det være...... 8)
    Vel, jeg har en aldeles utmerket hodetelefonforsterker- den heter Metric Halo ULN8. Problemet er bare at den er ikke flyttbar, og den står 6 m i luftlinje fra sofaen. Du kan trygt regne med at en evt. ledning må være 7-8 m lang.

    mvh
    Må du sitte i sofaen når du bruke hodetelefoner? Har du ikke en stol du kan sette litt nærmere anlegget når du bruker disse?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Et litt annerledes alternativ, tkr. Tidal abonnement, IPad med en liten hodetelefonforsterker og du er i mål. Fleksibelt og kan også benyttes når du og kona utforsker Vestlandskysten :)
    Et nytt, godt forslag. Har allerede spotify.:)

    Det ligger en iPad ett eller annet sted og slenger også, når jeg tenker meg om.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er langt fra noen ekspert på området, men tenker jo automatisk hvor en evt begrensning i hvor signalet sendes vil ligge.
    Jeg bruker selv Sonos som avspiller fra NAS, og har da følgelig ingen problemer med å spille samtidig på like mange anlegg som jeg har Sonosavspillere.
    Nå vet jeg at tkr er litt mer bundet opp mot itunes i sin avspilling, og itunes har jeg ikke giddet å sette meg nevneverdig inn i. Er ikke engang sikker på om det er mulig å bruke Sonos og itunes sammen....
    Så jeg tenker høyt:
    Vil det være mulig for tkr å kjøpe seg en streamer/headamp som henter musikken fra NAS (og da følgelig via itunes? da filene vel er lagret som AIFF, tkr?) trådløst, uavhengig av hva som avspilles fra NAS via Metric Halo og resten av hovedoppsettet? Det er vel gjerne her tkr vil ha svar på spørsmålet; HVILKEN?
    Eller er han nødt til å kjøpe seg en streamer, som i sin tur kommuniserer trådløst med en liten dac/headamp? Og hvordan vil dette kunne foregå? Har Arcam, Denon, Sony eller andre noen slike produkter?



    Et annet alternativ kan da være å koble en Sonos Bridge til NAS og router, kjøpe en Sonosavspiller og en dac/headamp. Da vil tkr kunne kable Sonosavspilleren til dac/headamp, som kan plasseres nær hodetlfavdelingen. Har vil det da ikke være noe behov for signalkabel fra NAS/bridge til Sonosavspiller.
    Kjøpt brukt vil tkr da komme unna med anslagsvis 4-6k totalt for Bridge, Sonosavspiller og en kurant, men dog ikke high end, dac/headamp....

    Eller er det noen der ute som har andre alternativer?

    mvh
    Proffen
    Herregud, er glad jeg er gammel og gammeldags....
    En hodetelefon forsterker som får inn ønsket signal + en kabel som kan sveives inn når den ikke er i bruk. Hvor vanskelig kan det være...... 8)
    Vel, jeg har en aldeles utmerket hodetelefonforsterker- den heter Metric Halo ULN8. Problemet er bare at den er ikke flyttbar, og den står 6 m i luftlinje fra sofaen. Du kan trygt regne med at en evt. ledning må være 7-8 m lang.

    mvh
    Må du sitte i sofaen når du bruke hodetelefoner? Har du ikke en stol du kan sette litt nærmere anlegget når du bruker disse?
    Nei, det har jeg faktisk ikke. Mellom sofaen og anlegget står det kun et sofabord.

    mvh
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Da hadde jeg kjøpt en stol, heller det en å ha en egen streamerløsning som sannsynligvis ikke spiller like bra som anlegget ditt (om du ikke legger mye penger i løsningen)+ du kan spille vinyl.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Da hadde jeg kjøpt en stol, heller det en å ha en egen streamerløsning som sannsynligvis ikke spiller like bra som anlegget ditt (om du ikke legger mye penger i løsningen)+ du kan spille vinyl.
    Joa, jeg kjøper den. :)

    Jeg har forresten ingen illusjoner om at headfi vil spille bedre enn anlegget. Mhp penger, ligger det jo allerede en god del kronasje i selve øretelefonene, så det vil neppe være så avskrekkende store summer som skal til for å finne en god løsning.

    Jeg har fått veldig mange gode innspill i tråden allerede. Får prøve meg frem litt her. De er jo litt morsomt og spennende å prøve noe nytt ogå.

    mvh
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Selv om jeg ikke har hør dem så har du jo veldig bra kilder, og om Metric Halo ULN8 også har en god hodetelefonutgang så er det jo synd å ikke bruke disse. Men du må gjøre ditt eget valg, lykke til.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Selv om jeg ikke har hør dem så har du jo veldig bra kilder, og om Metric Halo ULN8 også har en god hodetelefonutgang så er det jo synd å ikke bruke disse. Men du må gjøre ditt eget valg, lykke til.
    Hittil har høretelefonene vært tilkoplet et Denon kompaktanlegg til innspilling over radio. Det første jeg skal gjøre er seff å teste dem ut på hodetelefonutgangen på ULN 8. Muligens stående, muligens sittende på en krakk. ;)

    Så får vi ta det derifra.

    mvh
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Et par kommentarer:

    • Ufrivillig skifte av låt (Bach til DDE) skyldes begrensning i antall samtidige brukere av Spotify, har ikke noe med avspilling fra NAS og gjøre
    • Icarus, kan denne kjøre trådløst, eller må du ha nettverkskabel fra NAS? Output optisk, usb eller analog?
    • Icarus kan brukes som airplay-mottaker fra Spotify/Tidal eller fjernstyre NAS-biblioteket fra ipad via Lumin: LUMIN - App
    • Alternativt til Icarus via appleTv1 kan du kjøre via NUC og usb-stick, output usb. Betjening likedan som over
    • Eller en gammel mac mini eller macbook som mottar trådløst fra NAS, output usb. Da kan du bruke Roon også
    • Så må du ha en headamp. Vet ikke noe om slike, men vet at denne karen generelt lager gode ting: News - Ray Samuels Audio

    Tror nok at en lang snubletråd fra Metric Halo likevel er det enkleste, da slipper du å bygge opp et helt nytt lite anlegg..
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Et par kommentarer:

    • Ufrivillig skifte av låt (Bach til DDE) skyldes begrensning i antall samtidige brukere av Spotify, har ikke noe med avspilling fra NAS og gjøre
    • Icarus, kan denne kjøre trådløst, eller må du ha nettverkskabel fra NAS? Output optisk, usb eller analog?
    • Icarus kan brukes som airplay-mottaker fra Spotify/Tidal eller fjernstyre NAS-biblioteket fra ipad via Lumin: LUMIN - App
    • Alternativt til Icarus via appleTv1 kan du kjøre via NUC og usb-stick, output usb. Betjening likedan som over
    • Eller en gammel mac mini eller macbook som mottar trådløst fra NAS, output usb. Da kan du bruke Roon også
    • Så må du ha en headamp. Vet ikke noe om slike, men vet at denne karen generelt lager gode ting: News - Ray Samuels Audio

    Tror nok at en lang snubletråd fra Metric Halo likevel er det enkleste, da slipper du å bygge opp et helt nytt lite anlegg..
    Vet ikke helt......:cool:

    mvh
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    304
    Antall liker
    24
    Men

    "da slipper du å bygge opp et helt nytt lite anlegg.."

    Skulle det være noe negativt ??? ;)

    Mvh Knut
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Neida, slett ikke. Det kan sikkert være morsomt nok det. Se tipsene mine til hvordan det kan gjøres i svaret mitt til tkr...

    Men

    "da slipper du å bygge opp et helt nytt lite anlegg.."

    Skulle det være noe negativt ??? ;)

    Mvh Knut
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn