tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk for lytten her om dagen.:)
    Har lest mye om dette oppsettet og var ganske spendt på hvordan lyden var komponert, siden det er innført digitale remedier som kan styre denne i nesten den retning det skulle være.
    Dette blir en helt annen retning en det jeg selv driver med, noe som også er veldig innlysende og fornuftig da dette står i en stue der flere skal nyte musikken samtidig, og det hele fungerer meget bra uten at det går på bekostning av musikkglede. Jeg koste meg hele kvelden i hvert fall, og sier "thumbs up" for mangfoldet i denne hobbyen
    Håper jeg ved en senere anledning får høre vinylriggen din

    Mvh-
    Tor
    Hyggelige gjester har en stående invitasjon, vettu. :)

    Kjekt med besøk, og nye ører er alltid nyttige. Regner med å gjøre gjenbesøk i Langesund, jeg har lest mye om ditt oppsett også. Spent på hvordan det høres ut nå.

    mvh Tønnes
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kjetil_M og SOA var innom i kveld. Da de kom var vinylavdelingen dysfunksjonell grunnet kabelbrudd i pickupkabelen og ingen pickup var montert. Da de dro var SMEen oppegående og Audionote IO var montert og provisorisk innstilt. :D

    Kjetil hadde vært innom hos Reeve og hentet nye pickupkabler, og SOA heiv seg på pickupmontering med en gang. Bent Mu SUTene ble også satt inn igjen i anlegget. Tkr kokte kaffe.

    Jeg skuffet dem kanskje, for jeg orket ikke å ta hele styret med å dra frem Premier 15, skru av lokket, stille dipswitchene på nytt og begynne med innstilling av loading for Audionote IO. Lyden var høyt diskutabel, og vi var alle enige om at det skulle en del mer jobbing til.

    Etter at SOA var gått, orket jeg likevel å dra frem Prem 15 og stille dipswitchene til 47 kOhm. Og se der, nå er det ikke så mye mer jobb likevel. Fininnstilling må til, og alle rørene i Prem 15 bør skiftes ut.

    Det er bare å konstatere at her er mye potensiale! Mistenker at det både er mer bass og mer dynamikk å hente ut. Skal fortsette i morgen. Får se om ikke jeg får tatt noen bilder også.

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mye "potensiale" er et tveegget sverd. Glede når en ser en nærmer seg, og frustrasjon når en vet det er der eller, eller har vært der, og en ikke kommer noen vei... Etter å ha skrudd oppi delefiltre på mine høyttalere i hele går må jeg innrømme at jeg har blitt enda mer kabel pragmatisk.. Og det kan jeg trives med. Når en ser på hva som brukes av kabler inne de fleste høyttalere så skjønner jeg bare ikke hvorfor noe magisk skulle skje iløpet av 2 meter mellom vegg og høyttaler.. Men , tilbake til potensiale, jeg har tro på at en kan strekke komponentene ytterligere ved forsiktig å gjøre endringer som er dsi samsvar med egen smak og elektro forståelse..Og at det hele skal være reversibelt er j en selvfølge.

    Lykke til i rør-jakten, det er en sann jungel der ute.. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mye "potensiale" er et tveegget sverd. Glede når en ser en nærmer seg, og frustrasjon når en vet det er der eller, eller har vært der, og en ikke kommer noen vei... Etter å ha skrudd oppi delefiltre på mine høyttalere i hele går må jeg innrømme at jeg har blitt enda mer kabel pragmatisk.. Og det kan jeg trives med. Når en ser på hva som brukes av kabler inne de fleste høyttalere så skjønner jeg bare ikke hvorfor noe magisk skulle skje iløpet av 2 meter mellom vegg og høyttaler.. Men , tilbake til potensiale, jeg har tro på at en kan strekke komponentene ytterligere ved forsiktig å gjøre endringer som er dsi samsvar med egen smak og elektro forståelse..Og at det hele skal være reversibelt er j en selvfølge.

    Lykke til i rør-jakten, det er en sann jungel der ute.. :)
    Nye rør er nok mitt minste problem. Det eneste jeg trenger å passe på er at de er relativt støyfrie. Prem 15 har lett for å "suse" litt med feil rør.

    Verre er det å finne riktig loading. Det innebærer å finne en vettug kalkulator på nett og prøve seg frem ned å skru inn forskjellige motstander i SUTene. Mye lytting, mye bytting av motstander.

    På den annen hånd, det låt ikke halvgæli i går. Beste farbare vei er sannsynligvis å ta rørbytte først, deretter ta loading.

    Må innrømme at jeg misunner Ivarlo litt,som kan sitte i godstolen og gjøre jobben med gain og loading med en fjernkontroll.....

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.781
    Torget vurderinger
    23
    Hadde nesten glemt denne.... innerst i hylla for stepups... må da være perfekt for din pick-up? Sjekk loading data.

    AN-S7II Jan.jpg
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dagens fangst:

    DSC_0237.jpg


    Og et utall av muligheter for loading av PU
    DSC_0244.jpg


    Godt at det er helg! :D
    DSC_0240.jpg


    mvh

    Edit: 3 lper senere kan jeg bare konstatere at den ikke gjør seg bort, den Audio Noten. Et dynamikkdyr med formidabel bass!
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    6 lper senere er inntrykkene fremdeles de samme. Denne pickupen er god!

    Vet ikke hva slags sliping det er på nåla, men selv gamle og slitte lper er nesten uten knitring.

    Dynamikken er fremdeles det fremste kjennetegnet, sammen med den formidable bassen.

    Er nå i den situasjonen at jeg har 3 supergode (IMO) pickuper, som alle i og for seg har samme kjennetegn: Dynamikk, rent signal og god bass... Det eneste som skiller er styrken på utgangssignalet, egentlig, og en viss glidende hjere/smerte-skala som går fra +10 på Koetsuen til + 3 på Einstein, med Audio Noten midt imellom.

    Det kan jeg leve med! :)

    mvh
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Altså; Koetsuen på topp for din sjel?

    Jeg hadde en Urushi, men solgte den. Det var slett ikke den mest nøytral saken jeg har været borti. Angrer litt på det salget. Det var noe forførende med den.
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Flott at du koser deg med IOen. Det er nok en ganske så god pickup, det hørte vi jo ved den kjappe oppkoblingen her hos meg:).
    Har observert at det er store forskjeller på pickuper mhp hvor mye støy de plukker opp, noen er nesten ulidelige, mens andre er helt stille. Har ikke akkurat oversikten ift slipninger (eller pris for den saks skyld), men klare forskjeller det er det.

    Her har jeg koblet fra Einstein og satt på retippet 103. Sistnevnte i fancy hus og headshell spiller forbausende godt må jeg si.

    Ellers er det litt julaften her i dag. Lenge ventet spiller har ankommet i dag… :) Har ikke spilt ennå, men forventningene er store...

    mvh
    Ivar
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Altså; Koetsuen på topp for din sjel?

    Jeg hadde en Urushi, men solgte den. Det var slett ikke den mest nøytral saken jeg har været borti. Angrer litt på det salget. Det var noe forførende med den.
    Usedvanlig godt spørsmål!

    Koetsu Urushi er, som du skriver, forførende, eufonisk, vakker!
    Ulempen, IMO, er at den er forførende, eufonisk og vakker, og alle lpene som spilles over den høres slik ut. Det passer ikke alltid. :)

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Flott at du koser deg med IOen. Det er nok en ganske så god pickup, det hørte vi jo ved den kjappe oppkoblingen her hos meg:).
    Har observert at det er store forskjeller på pickuper mhp hvor mye støy de plukker opp, noen er nesten ulidelige, mens andre er helt stille. Har ikke akkurat oversikten ift slipninger (eller pris for den saks skyld), men klare forskjeller det er det.

    Her har jeg koblet fra Einstein og satt på retippet 103. Sistnevnte i fancy hus og headshell spiller forbausende godt må jeg si.

    Ellers er det litt julaften her i dag. Lenge ventet spiller har ankommet i dag… :) Har ikke spilt ennå, men forventningene er store...

    mvh
    Ivar
    Serendipitas!

    Godt å vite at jeg må sveipe forbi deg i løpet av helgen. :)

    Hva har du kjøpt nå, da?

    mvh
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Alt er nok nøye planlagt;)

    Kom gjerne innom, diskene er klare.

    Ny platespiller, bestilt for 18 mnd siden, store forventninger. :):)

    bilde-115.JPG
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Siste fra Jean Nantais :)

    (beklager Tønnes, det var ikke meningen å kuppe tråden din, men jeg ble litt revet med..)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    tkr, bruker du noen av de digitale inngangene på ULN-8, men uten bruk av masterclock? Jeg nevnte vel i en annen tråd om visse problemer jeg har hatt. Apple TV eller annet med digital utgang som du kobler til ULN?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    oo
    tkr, bruker du noen av de digitale inngangene på ULN-8, men uten bruk av masterclock? Jeg nevnte vel i en annen tråd om visse problemer jeg har hatt. Apple TV eller annet med digital utgang som du kobler til ULN?
    Vet iike om jeg forstår spørsmålet rett, men jeg bruker nesten utelukkende intern klokke.

    mvh
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenkte på om du har noen bokser koblet opp til ULN via de digitale inngangene på ULN (AES)?

    www_metric-halo_com_media_MobileIOUsersGuide_pdf.jpg
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Har du koblet opp f.eks. BluRay-spiller, GetBox eller annet via Firewire, eller har du ingen slike eksterne bokser koblet opp?
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Den pickupen er jeg ørlite grann sjalu på, tkr. Hvilken IO er det?

    Mvh
    Roysen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har du koblet opp f.eks. BluRay-spiller, GetBox eller annet via Firewire, eller har du ingen slike eksterne bokser koblet opp?
    Nei. Det eneste som er koplet inn er musikkserveren via MacMini/Firewire og RIAA via analoginngangene.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Av og til er ikke livet rettferdig, hverken for folk eller fe.....

    DSC_0064.jpg


    En av de snilleste kattene jeg noensinne har hatt, Max, ble ikke 2 år engang. Han gikk fra å være en vital ung katt til å bli en puslete liten sjukling med "feberpels", stadige luftveisinfeksjoner og et tydelig problem med å ete og svelge.

    I dag tok jeg ham med på kontoret og la ham i bedøvelse for å se hva som var problemet. Jeg fant en svulst så stor som en drue i nesehulen hans. Inoperabel. Stakkars! Han fikk ikke lov til å våkne igjen.

    Fy F***, så hard det er å avlive sitt eget dyr!

    Hodet sier at det var 100% riktig å gjøre det, hjertet er dessverre ikke helt med.....

    mvh
     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    Dette var veldig trist TKR, det var jo en veldig fin og rolig katt. Men den virket litt pjusk når jeg var der sist. Det kan ikke være noe enkel avgjørelse, men helt klart riktig. Man blir jo så glad i disse hårete koselige "rævadilterene". Kondolerer!

    mvh
    Kjetil
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Dette var leit, alltid ille å miste sine kjæledegger. Kondolerer
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dette var veldig trist TKR, det var jo en veldig fin og rolig katt. Men den virket litt pjusk når jeg var der sist. Det kan ikke være noe enkel avgjørelse, men helt klart riktig. Man blir jo så glad i disse hårete koselige "rævadilterene". Kondolerer!

    mvh
    Kjetil
    Ja, en blir glad i dem.....

    Jeg fikk på en måte smake min egen (beske) medisin. Det er jo min jobb å "ta to skritt tilbake" og betrakte objektivt og etter beste evne forløp, prognose og -ikke minst- livskvalitet, for så å komme med en anbefaling.

    I dag var jeg i dobbeltrolle som både dyreeier og behandlende veterinær, og det var tungt. Jeg gruet meg så jeg nesten var kvalm til å undersøke ham, for jeg var temmelig sikker på å finne noe alvorlig. Slik var det jo også. Jorunn, assistenten min, tilbød seg å gjøre jobben med å avlive ham, men jeg følte at jeg ikke kunne la andre gjøre den jobben.

    Shit happens. Slik er det bare av og til. Får trøste meg med at det bare var et husdyr.

    mvh
     
    Sist redigert:

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Det var svært trist å høre, tkr! Jeg har tre katter selv som begynner å komme i den alderen hvor jeg snart må begynne å tenke på at de ikke alltid vil være der. Ut over det mistet vi også en av våre katter før hun ble to år når hun ble påkjørt av en trailer på vegen utenfor her.

    Jeg må si at jeg synes du er særdeles tøff dersom du klarte å avlive ditt eget dyr. Jeg tror jeg ville gått til en av mine kolleger dersom jeg var deg, men samtidig er det kanskje en god følelse å være med "din venn" helt gjennom den siste reisen også. Tenk på det. Jeg er temmelig sikker på at siden det var du som gjennomførte dette var i hvert fall katten helt trygg gjennom hele prosedyren og fikk en smertefri, komplikasjonsfri og verdi avsluttning uten problemer eller utrygghet.

    Kondolerer!

    Mvh
    Roysen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det var svært trist å høre, tkr! Jeg har tre katter selv som begynner å komme i den alderen hvor jeg snart må begynne å tenke på at de ikke alltid vil være der. Ut over det mistet vi også en av våre katter før hun ble to år når hun ble påkjørt av en trailer på vegen utenfor her.

    Jeg må si at jeg synes du er særdeles tøff dersom du klarte å avlive ditt eget dyr. Jeg tror jeg ville gått til en av mine kolleger dersom jeg var deg, men samtidig er det kanskje en god følelse å være med "din venn" helt gjennom den siste reisen også. Tenk på det. Jeg er temmelig sikker på at siden det var du som gjennomførte dette var i hvert fall katten helt trygg gjennom hele prosedyren og fikk en smertefri, komplikasjonsfri og verdi avsluttning uten problemer eller utrygghet.

    Kondolerer!

    Mvh
    Roysen
    Takk, Roysen.

    Det var fryktelig vanskelig. Tanken min var at jeg hadde anbefalt avliving på dyrevernmessig grunnlag til så mange at jeg ikke kunne feige ut når det gjaldt mitt eget dyr.

    mvh Tønnes
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Hei, tkr.

    Jeg hadde håpet at jeg kunne spørre deg om en tjeneste. Jeg følger med på det meste du skriver og du er kanskje den her på HFS jeg respekterer mest mhp musikksmak. Av den grunn hadde jeg satt pris på om du hadde hatt tid og anledning til å skrive litt mer om hva du hører på og hvorfor når du først setter deg ned foran anlegget.

    Dersom du er for travelt opptatt til å kunne gjør noe slikt forstår jeg selvsagt.

    Mvh
    Roysen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Neida, det gjør jeg så gjerne!

    De siste dagers lytting:




























    Som du ser er jeg nokså musikalsk altetende. Men jeg kommer alltid tilbake til J.S. Bach når jeg har tunge stunder. Det eneste ordet jeg har for det er vederkvegelse....
    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Tusen takk! Som jeg antok var det mye her som traff meg midt i solar plexus. Veldig verdifult.

    Mvh
    Roysen
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Tusen takk! Skal forsøke og gir beskjed om det oppstår problemer.

    Mvh
    Roysen
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.983
    Kondolerer tkr. Jeg skjønner hvordan du har det.
    Det er mange år siden sist jeg måtte avlive en av mine kattevenner.
    Han kom dessverre i skade for å gå på reven, unnslippe, for så å gjemme seg i 4 dager.
    Det var ikke noe pent syn som kom ut av ura.
    Det var helt for jævelig å ta livet av ham, men jeg kunne ikke la ham lide mer.
    Siden har jeg nektet å være bøddel.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    tkr, jeg lurer litt på om du kan legge ut et bilde av coveret på den skiva med Mercedes Sosa der hun synger med det vanvittig store koret. Det er nemlig to forskjellige innspillinger med henne som heter Misa Criolla på amazon og jeg har ikke så lyst til å kjøpe feil.

    Mvh
    Roysen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jada, så gjerne!

    Mercedes Sosa - Misa Criolla.jpg


    En kjempeinnspilling. Det eneste som trekker ned er en litt corny panfløytesolo på kutt #1.

    mvh Tønnes
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn