Tips til meg som skal til Paris for føste gang

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
HoJ skrev:
Hva Må jeg besøke når jeg skal til Paris på slutten av April.
Nå kan ikke jeg Paris ut og inn, har bare vært der noen få ganger, men syns nå likevel at Notre Dame er et must. Orgelet og akustikken der er nesten perverst, en stor opplevelse syns jeg. Så svært og så mye etterklang at noen syns det blir vulgært. Organist i Notre Dame er en stilling som gir stjernestatus i Frankrike. Det spilles såkalte konserter jevnilg, men ikke forvent å få sitte i fred og ro og lytte, her sirkulerer amerikanske turister rundt i tusenvis hele tiden. Orgeltradisjonen er sterk, og sannsynligvis er det andre kirker som er (nesten) like interessante men med mindre turister. Og forresten likte jeg å bo på hotell i bydelen Marais, sentralt og passelig fredelig men likevel stilig og interessant. Bydel for dans og design, var det noen som sa, og ikke langt til Pompidou-senteret og operaen.

Stereofix

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
609
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
En tur opp i den berømte "høyspent masta" høre vel med.. ;)

N

norumno25

Gjest
Vil anbefale en tur i Louvre, og spesielt en tur i Denon fløyen, der kan du se blant annet Mona Lisa.
Latinerkvartalet er spennende og morsomt hvis du liker litt liv og røre og er litt matglad :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.739
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har du tid, bør du sette av ein heil dag i Louvre. Notre Dame er også "ei messe verd". Eg hadde med yngstejenta og ei veninne opp i den før nemnde masta i sommar, og då var det svinelang kø på heisa. Som vestlendingar med sans for motbakkar tok vi trappene, og løyste billett siste etappe. Mykje raskare!
Versailles er ei like stor oppleving som Louvre, iallfall når hagen er på det mest imponerande. Men du treng ein heil dag, der også...

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.849
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Spasere langs Seinen, ta pique-nique under Pont Neuf. Ta med kvinne og rikelig vin.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.156
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Spasere langs Seinen, ta pique-nique under Point Neuf. Ta med kvinne og rikelig vin.
Definitivt. Og har du ikke vin ta en tur i Lavinia, verdens største vinbutikk (?), like ved Madeleine. Og en tur opp i toppetasjen i Quai d'Orsay museet der alle de store impresjonistene er. Har du begrenset tid er Louvre for svært, Quai d'Orsay er langt morsommere og mer overkommelig. En spasertur i Luxembourgparken. Og funicularen til topps ved Sacre Coeur på Montmartre for å se ut over byen. Et besøk i Notre Dame. Eiffeltårnet dersom du absolutt MÅ stå i kø med andre turister.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.156
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tor Nado skrev:
mye horer ved Madelaine
Jeg har ikke ekspertise på området, men siden Valentino anbefalte kvinne og vin, ser det ut som jeg har truffet.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.727
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Takker dere så mange flotte tips, nå skal kona og jeg ikke være der mer en fra fredagsmorgen til mandagsmorgen så vi får se hva vi rekker.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.849
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Om morgenen går du ned til nærmeste frokostsjappe og handler Café au Lait og Brioche som du serverer din kone på sengen.

C

Cyber

Gjest
Høres ut som et lurt turvalg. Kona og jeg vurderer å ta en 2 ukers rundtur i Frankrike til sommeren via tog og diverse, deriblant Paris.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Montmartre synes jeg er hyggelig, også det litt lugubre området på veien opp...(horer?) + mat.
Museer orker jeg som regel ikke,.. blir for trøtt i beina og hodet, så for min del er folkelivet mer spennende enn døde ting...

http://no.wikipedia.org/wiki/Montmartre

Ellers er byen svææær og imponerende monumental. Oslo og Karl-Johan er som en utedass i forhold...
Sleiven

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
407
Etter en god del weekends rundt omkring har jeg funnet ut at man aldri rekker det man har planlagt :eek:
Pleier derfor alltid å bli med på buss-sightseeing. Skikkelig "pensjonist", men du får med deg en god del på kort tid, både severdigheter og historie. I Paris er dette opplegget skikkelig profesjonelt. Kjøp dagskort og gå på og av som dere vil.
//y

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Sleiven skrev:
Montmartre synes jeg er hyggelig, også det litt lugubre området på veien opp...(horer?) + mat.
Museer orker jeg som regel ikke,.. blir for trøtt i beina og hodet, så for min del er folkelivet mer spennende enn døde ting...

http://no.wikipedia.org/wiki/Montmartre

Ellers er byen svææær og imponerende monumental. Oslo og Karl-Johan er som en utedass i forhold...
Sleiven
Enig ! Her kan du ta kaffi og kråssant'n, se på kunstmalerene og gå en tur på taket av sakkre-kør (gadd ikke sjekke korrekt skrivemåte på Sacre Ceur )

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.727
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Er det noen som har noe tips om spiseplasser som serverer god mat, til en grei pris?

N

nb

Gjest
HoJ skrev:
Er det noen som har noe tips om spiseplasser som serverer god mat, til en grei pris?
Kjøp Michelin-guiden eller Timeout Paris. Michelin-guiden har en del såkallte "Bib gourmand" som indikerer god og rimelig mat.

Det er knapt noen by i verden som har flere turistfeller enn Paris sentrum, så ikke lev i den villfarelse at du får god mat bare fordi du er i Frankrike og går inn på et tilfeldig spisested. Paris er også en stor by, så det er greit å ha en guide med oversikt pr. område så kan du finne noe i nærheten av der du er eller bor. Både Michelin-guiden og Timeout er delt inn etter områder og viser stedene på kart.

En av disse bøkene er obligatoriske på enhver storbyferie for folk som liker god mat. Jeg har aldri trådd feil med en anbefaling fra de bøkene, og jeg har brukt de MYE. Det står også sånn ca hva prisnivået er. For "bib gourmand" tror jeg grensen for Paris er at to (eller tre) retter skal koste maks 35 Euro om jeg ikke husker feil.

Ellers gjelder nesten allltid følgende:
- styr unna steder fulle av tursiter
- steder fulle av franskmenn er bra
- meny kun på fransk er bra

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har aldri vært i Paris...ikke i Frankrike heller, når jeg tenker meg om. Men kunne godt tenke meg en tur innom både Paris, Provance og Normandie. Derfor var det mange gode tips her i tråden for planlegging av en tur til Parisbyen. Hører bekjente som har vært der, fortelle at det meste er relativt dyrt i Paris. Stemmer det?

Mvh. VilhelmW

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.379
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
Jeg har aldri vært i Paris...ikke i Frankrike heller, når jeg tenker meg om. Men kunne godt tenke meg en tur innom både Paris, Provance og Normandie. Derfor var det mange gode tips her i tråden for planlegging av en tur til Parisbyen. Hører bekjente som har vært der, fortelle at det meste er relativt dyrt i Paris. Stemmer det?

Mvh. VilhelmW
Sentrale hotell finnes «midt på treet». Mat og drikke kan være relativt dyrt i fransk målestokk, men i norsk ... nei. Selvfølgelig kan du spise og drikke opp alle michelinstjernene og betale en «mindre» formue for det, men det er ikke nødvendig. Transport er stort sett rimelig (husk taxi med taksameteret påslått). Som sleiven antyder så er deler av byen «super sized» (jeg vil kanskje mene at den er litt i overkant) så være målbevist og selektiv med aktiviteter og severdigheter- det er ofte viktigere å ta seg tid med det man gjør, kontra å haste over alt sammen.

mvh
KJ

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.727
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Det ser litt mørkt ut med Paris-turen, ser ut som Island igjen lager trøbbel for oss her.. Nå må noen stoppe det landet.
Sjangsen for å få dratt til Frankrike til fredag er vel ikke så stor.

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
111
Ja, kjipe greier det her.
Skulle selv vært i Skottland i helgen, men ble sittende "askefast" her hjemme.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.727
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Da har jeg kommet hjem igjen, det var en fantastisk langhelg med god tempratur - herlig mat og drikke. Og ikke minst flott by med så alt - alt for my å se på.. Nå har jeg ca. 600 bilder å redigere - puh!

Topp Bunn