Forsterkere Tips til integrert forsterker med liten varmeutvikling?

Alabaster

Medlem
Ble medlem
04.12.2016
Innlegg
21
Antall liker
9
Hjemme i leiligheten har vi en fantastisk god integrert klasse A-forsterker som kun har en feil - den blir veldig varm! Dette er jo ingen bombe. Men hos oss er den rett og slett for varm, slik at den gjør både CD-spiller og dac varme. For varme. Siden vi ikke har plassmulighet til å spre anlegget ut så komponentene får nok luft, ser vi oss om etter en lite varmeutviklende integrert forsterker som likevel vil drive et par ProAc D25! Jeg har jo lest litt om klasse D-forsterkere og at de har lite varmeutvikling, har aldri prøvd en, men har vel følelsen av at teknologien er utviklet såpass at disse spillerne gir mye av det vi søker i en god integrert. Eller ønsketenkning?

Kom gjerne med tips om integrerte for ca 10 - 15.000 på bruktmarkedet! Takk!
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Integrert klasse D forsterker?
Eksempelvis Pioneer og NAD. Eller Gato selvsagt, men den er i en litt annen prisklasse...
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Bare nysgjerrig, men hvilken forsterker har du nå? :)
 

Alabaster

Medlem
Ble medlem
04.12.2016
Innlegg
21
Antall liker
9
Integrert klasse D forsterker?
Eksempelvis Pioneer og NAD. Eller Gato selvsagt, men den er i en litt annen prisklasse...
Ja, Gato får jo veldige gode omtaler, men ligger vel litt for høyt i pris! Takk for tips!
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Integrert klasse D forsterker?
Eksempelvis Pioneer og NAD. Eller Gato selvsagt, men den er i en litt annen prisklasse...
Ja, Gato får jo veldige gode omtaler, men ligger vel litt for høyt i pris! Takk for tips!
Pioneer lager jo ofte gode ting?
Eller hva med Arcam?
Eller sette sammen en Rotel løsning med for- og effektforsterker? Mener å huske de også har klasse D?

PS:
Capture.jpg
 
Sist redigert:
X

X186841

Gjest
NuPrime IDA-16 , flyttesalg på nye avertert her på sentralen. 12000.-
Klasse D med suveren lyd og som ikke blir så varm.
 
X

X186841

Gjest
Arcam er vel kanskje ikke noe å satse på, ingen som vil importere de til Norge lenger.
 

Alabaster

Medlem
Ble medlem
04.12.2016
Innlegg
21
Antall liker
9
Takk for gode svar - jeg skal ta en skikkelig runde på de merkene seinere i kveld, tenker jeg.

Hva med Peachtree? Er ikke det klasse D? Og selv med et lite rør i dac-delen (som vel noen av de har) blir kanskje heller ikke de varme?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Et lite rør i pre avgir lite varme, så Peachtree virker interessant.

Forresten kjekt å se Vidar P komme med et innspill. Du bruker for lite tid sammen med dine åndsbrødre her på asylet, Vidar. Vi trenger de medisinerne vi har. :)
 

Alabaster

Medlem
Ble medlem
04.12.2016
Innlegg
21
Antall liker
9
Et lite rør i pre avgir lite varme, så Peachtree virker interessant.

Forresten kjekt å se Vidar P komme med et innspill. Du bruker for lite tid sammen med dine åndsbrødre her på asylet, Vidar. Vi trenger de medisinerne vi har. :)
Tenkte det samme - et lite 12AU7 eller liknende gjør ingen stor forskjell. Og helt sant - veldig hyggelig med Vidar Ps innspill der. Har hatt stort utbytte av å kikke på hans innspill i andre, tidligere tråder - for min del særlig i klassiskavdelinga!
 

Alabaster

Medlem
Ble medlem
04.12.2016
Innlegg
21
Antall liker
9
Naim Nait eller SuperNait. Ren klasse B. Her er min SuperNait, som står i lukket skap.
Kikker litt på Naim - vil det være aktuelt med SuperNait 1? Eller er den litt utdatert? SuperNait 2 ligger (også på bruktmarkedet) litt for høyt i pris, dessverre.
 

mikon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.03.2015
Innlegg
112
Antall liker
52
Sted
Fredrikstad
Det er jo en Hegel på torget til 5000. Hvis du vil ha større kraft er det stadig til salgs i prisklassen 10-15000.
 

todams

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
191
Antall liker
142
Sted
Lier
Torget vurderinger
11
Hei, kjøpte en brukt Lygdorf Tdai 2170 for 18.000. Denne blir ikke veldig varm og låter helt glimrende, har også mange digitale tilkoblinger og kan bygges ut i 3 trinn. Det er også mulig å kjøpe til effektforsterker hvis man mangler power eller ønsker å bi ampe. Selges på Hifi Klubben og omsettes med jevne mellomrom på Finn/ hifisentralen.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takk for hyggelige kommentarer mine herrer! Jeg kan vanskelig se at SN1 er utdatert... selv 70-talls Naim-bokser type chrome bumper og også de senere 80-/90-talls olive-boksene er jo i aller høyeste grad swingende rundtom. Da SN2 kom ble dac'en tatt vekk, til fordel for en noe mer spisset analogdel, men det jeg har hørt av SN1 gjør seg ikke bort overhodet, og denne typen forsterkere er jo nøyaktig det ProAc-høyttalere elsker for å våkne til liv... ved siden av gode rørforsterkere da, type SE særlig... men de passer jo ikke mht varmeavgivelse.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Hadde en Yamaha A-S2000.
Mener å huske den ikke ble så varm.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Må si meg enig med VidarP i at tanken om at SuperNait 1 skulle være utdatert er feil. Det eneste utdaterte med Naim er DIN-pluggene i eldre generasjoner enn nevnte Super, og det er egentlig fordi ingen andre bruker dem lenger, ikke av tekniske årsaker.

Hvor mye skjer på forsterkerfronten i løpet av ti år? Stort sett ingenting siden en gang på syttitallet. Nye topologier dukker opp av forskjellige årsaker, men det gamle blir ikke dårligere av den grunn. I går koste jeg meg foran monoblokker som er klart eldre enn 50 år. Følte heller ikke at noe var utdatert da.
 

Syncron75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2011
Innlegg
253
Antall liker
84
Sted
Kirkenes
Torget vurderinger
5
Jeg foreslår Denon PMA-1600NE. Denne imponerer stort her hos meg. Rett og slett en nydelig forsterker. Jeg har eid mange forsterker, men Denon blir stående her. Føler ingen lyst til å selge den. I en tysk test ble den målt til 2x111 watt i 8 ohm og 2x189 watt i 4 ohm. Dacen i den er også veldig bra. Ikke blir den spesielt varm heller.
Denon_PMA1600_Aufmacher_01.jpg
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg foreslår Denon PMA-1600NE. Denne imponerer stort her hos meg. Rett og slett en nydelig forsterker. Jeg har eid mange forsterker, men Denon blir stående her. Føler ingen lyst til å selge den. I en tysk test ble den målt til 2x111 watt i 8 ohm og 2x189 watt i 4 ohm. Dacen i den er også veldig bra. Ikke blir den spesielt varm heller. Vis vedlegget 446325
Finner det litt merkelig at den ikke blir varm, for storebroren var god og lunken når jeg var og hørte på den. Ifølge HFK selgeren var eneste forskjellen på dem større strømforsyning på PMA-2500NE. Såpass varm når jeg la hånda på den at jeg ikke ville vurdert å stappe den inn i et trangt rack med dårlig lufting, iallfall.
 
X

X186841

Gjest
Denonen trenger god lufting, har en 1600NE som jeg flyttet fra ett trangt rack,det ble varmt. Men står den luftig så er den ikke spesielt varm ved vanlig bruk.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ble litt forundret jeg også ut fra mine erfaringer, med trang plassering ville jeg uansett ikke valgt klasse A/B. De vil nødvendigvis ha en viss varmeutvikling. 111 solide watt av arten kan nok leveres med forbløffende lav temperatur, men ikke lav sammenlignet med en typisk klasse D-amp. Og i alle fall ikke med en cm klaring til hyllen over. Men at den kan være klassens minst varme tviler jeg ikke på.
 

Alabaster

Medlem
Ble medlem
04.12.2016
Innlegg
21
Antall liker
9
Må si meg enig med VidarP i at tanken om at SuperNait 1 skulle være utdatert er feil. Det eneste utdaterte med Naim er DIN-pluggene i eldre generasjoner enn nevnte Super, og det er egentlig fordi ingen andre bruker dem lenger, ikke av tekniske årsaker.

Hvor mye skjer på forsterkerfronten i løpet av ti år? Stort sett ingenting siden en gang på syttitallet. Nye topologier dukker opp av forskjellige årsaker, men det gamle blir ikke dårligere av den grunn. I går koste jeg meg foran monoblokker som er klart eldre enn 50 år. Følte heller ikke at noe var utdatert da.
Betryggende å høre om SuperNait 1. Det var egentlig et helt åpent spørsmål fra min side, ønsket ikke å antyde at den faktisk var utdatert, ville bare sikre meg!

Det som jo har skjedd de siste ti år, er fokus på klasse D. Og for meg som hittil kun har hatt rørforsterkere og klasse A, er det helt upløyd mark.

Og derfor er det veldig hyggelig at så mange bidrar med tips - tusen takk!
 

Alabaster

Medlem
Ble medlem
04.12.2016
Innlegg
21
Antall liker
9
Denonen trenger god lufting, har en 1600NE som jeg flyttet fra ett trangt rack,det ble varmt. Men står den luftig så er den ikke spesielt varm ved vanlig bruk.
Dette gjelder egentlig veldig mange komponenter. De kan bli gode og varme hvis de blir sperret inne, til tross for at de ikke virker særlig varme når de står fritt.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Devialet 120 ble ganske så varm ved normal tv-titting og krevde at jeg hadde åpen front på tv-seksjonen. Riktig nok trangt og lite plass rundt, men det hadde ikke gått bra å plassere den i et lukket rom.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Denonen trenger god lufting, har en 1600NE som jeg flyttet fra ett trangt rack,det ble varmt. Men står den luftig så er den ikke spesielt varm ved vanlig bruk.
Dette gjelder egentlig veldig mange komponenter. De kan bli gode og varme hvis de blir sperret inne, til tross for at de ikke virker særlig varme når de står fritt.
Nettopp. Tom DAC'en min blir varm når jeg prøvde å lukke den inn.
Kanskje løsningen er rett og slett å flytte forsterkerne ut i ht, og gå for en aktiv løsning?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.256
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Skulle akkurat til å si det. Mine ML Summit X har 2x200W klasse D forsterkere i hver høyttaler. Meget begrensede muligheter for å bli kvitt varmen inne i en lukket høyttaler og de blir ikke nevneverdig varme på overflaten.

Samme gjelder Rotel effekten i kino'n. Til tross for 5x250W blir den kun svakt lunken etter en filmkveld og den står i bunnen av en stable med Rotel Pre og en Oppo 103 så den blir ikke kvitt varmen så lett.

Lyden er det for øvrig ikke noe i veien med: Rotel RSP-1572 og RMB-1575 - Lyd & Bilde

Hvis varmen er et problem ville jeg sett etter noe med klasse D forsterkning.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.083
Antall liker
10.487
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Husk at evt. smps PSU til klasse D faktisk kan bli ganske så varme.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Tja... Er vel ett par firmaer som er blitt spurt av Arcam og har takket høflig nei.

Arcam er vel kanskje ikke noe å satse på, ingen som vil importere de til Norge lenger.
Jeg tror nokk mange vil, spørs om de får lov!
Det er vel såen at dem som vil, får ikke lov og dem som kan har for mye fra før! Ikke enkelt å få til lønnsom og effektiv distribusjon av absolutt alle brands i et marked på størrelse med Norge.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Slenger inn et tips om ampen jeg sitter på nå, Marantz HD AMP 1

Prøvd litt klasse d før men ingen ga den varmen og musikaliteten som Marantzen gir meg. En av de beste ampene jeg har eid faktisk.

Kjøpte min hovedsaklig for å ha en "alt i ett" amp da den har dac, men også med tanke på at den muligens skal inn i et skap. Blir ikke spesielt varm.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Primare i32, krefter nok til proac og låter ikke værst på det heller.. blir ikke varmt.
Nuprime ida 16 som nenvnt tidligere er nok mye av det samme.

:)
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg ville gått for Nuprime ida 16. Den har en meget god DAC og analog "switch" forsterker. Den blir bare håndvarm. Ljudtema hadde noen ifm at Ljudtema i Norge opphører (Willy Tangen pensjonerer seg :) ) LØP OG KJØP PRIS !
 

Alabaster

Medlem
Ble medlem
04.12.2016
Innlegg
21
Antall liker
9
Etter litt overtalelseskunst fra forskjellig hold beholder jeg min gamle klasse A-forsterker og går til innkjøp av en rimeligere "reserveforsterker" som ikke blir så varm. Blir det ommøblering eller flytting prioriteres luftig plassering av klasse A!

Har fått innvilget prøvelytt av Nuprime IDA-8 av Ljudtema (takker for det), og skulle det dukke opp en Naim Nait XS innenfor budsjett hadde det vært interessant å forsøke. Og ellers skal jeg holde øynene åpne for det som ellers er foreslått.

Takker igjen for mange gode tips!
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Jeg foreslår Denon PMA-1600NE. Denne imponerer stort her hos meg. Rett og slett en nydelig forsterker. Jeg har eid mange forsterker, men Denon blir stående her. Føler ingen lyst til å selge den. I en tysk test ble den målt til 2x111 watt i 8 ohm og 2x189 watt i 4 ohm. Dacen i den er også veldig bra. Ikke blir den spesielt varm heller. Vis vedlegget 446325
Finner det litt merkelig at den ikke blir varm, for storebroren var god og lunken når jeg var og hørte på den. Ifølge HFK selgeren var eneste forskjellen på dem større strømforsyning på PMA-2500NE. Såpass varm når jeg la hånda på den at jeg ikke ville vurdert å stappe den inn i et trangt rack med dårlig lufting, iallfall.
Det er vel ganske stor forskjell på klasse a varm og denne?
 

Alabaster

Medlem
Ble medlem
04.12.2016
Innlegg
21
Antall liker
9
Bare en liten oppdatering her. Hadde Nuprime ida-8 på besøk, som imponerte tross sin lille størrelse! Men siden denne tråden handler om varme: jeg vil ikke si at den kan settes inn i en trang hylle eller skap. Selv om den selvsagt ikke er like varm som kraftigere, mer tradisjonelle forsterkere, var den langt mer enn "håndvarm" når man la hånden sin på den, og ville nok ikke likt å jobbe i trange omgivelser! En liten erfaring der, altså!
 
Topp Bunn