Tips til gode gulvstående HT. Allsidige, men med fokus på rock.

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Har du prøvd Abrahamsens egne høyttalere?
Skulle jo anta de var god match?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Heimdall skrev:
Har du prøvd Abrahamsens egne høyttalere?
Skulle jo anta de var god match?
Har tenkt tanken, og de får god omtale, men jeg er litt skeptisk til det lave membranarealet. Kan få hørt på dem lokalt, så det er vel en til som bør stå på lista. I alle fall i utgangspunktet.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
abrahamsen HT låt kjempe på Hortenmessa. bør absolutt sjekkes ut!

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Sving oppom Dazzze så skal du få høre på anlegget til kjerringa, det rocker.

/jan

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
JanR skrev:

/jan
Skal ikke se bort fra at jeg tar deg på ordet når jeg kommer i gang med letinga. Takker.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Dazed skrev:
JanR skrev:

/jan
Skal ikke se bort fra at jeg tar deg på ordet når jeg kommer i gang med letinga. Takker.
Det var seriøst ment, og velkommen skal du selvsagt være.

/jan

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Dazed skrev:
JanR skrev:

/jan

/jan
Jada, jeg antok det. :)

"Anlegget til kjerringa"? Hva består det av? Ikke khorn-ene det, vel?

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Dazed skrev:
JanR skrev:
Dazed skrev:
JanR skrev:

/jan

/jan

Hu har Klipsch Forte II/Marantz 1550L (antikk receiver)/Sony xa555es og en Luxman pd-264 pl.spiller.
Og hu spiller det meste, høyt må sies.

/jan

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Dazed skrev:
JanR skrev:
Dazed skrev:
JanR skrev:

/jan

/jan

Hu har Klipsch Forte II/Marantz 1550L (antikk receiver)/Sony xa555es og en Luxman pd-264 pl.spiller.
Og hu spiller det meste, høyt må sies.

/jan
Kult. Får håpe dere liker den samme musikken, da. ;)

T

timc

Gjest
Er DIY en mulighet?

Tangen har jo lagt ut byggebeskrivelse på både Duke og Miles.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
timc skrev:
Er DIY en mulighet?

Tangen har jo lagt ut byggebeskrivelse på både Duke og Miles.
Jada, så lenge det betyr:

-At kassetegning og delefilterskjema finnes tilgjengelig
-At det er såpass "vanlige" kasser at det ikke er umulig å bygge penn for en amatør
-At jeg sparer penger på det

Har du en url?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
T

timc

Gjest
Tror elementene kan bestilles fra fabrikk i 16ohms variant, mot ett lite tillegg ;)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Miles så jo spennende ut.
Fås kun som byggesett ?

/jan

T

timc

Gjest
JanR skrev:
Miles så jo spennende ut.
Fås kun som byggesett ?

/jan
Fåes ikke som byggestt engang. Tangen har lagt inn årene (midlertidig?). Tegningene ligger ute, så det er bare å sette i gang.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
timc skrev:
Tror elementene kan bestilles fra fabrikk i 16ohms variant, mot ett lite tillegg ;)
Hva må man budsjettere med for noe sånt?

T

timc

Gjest
Aner ikke. 20-40% ekstra kanskje? Kanskje leverer de 16ohm til flere OEM kunder? Da kan det være samme pris.

Bassene koster i utgangspunktet 3k/stk.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Dazed skrev:
Så heftige ut!, men 4 Ohm, da.
Dersom impedanskurven er jevn og fasevinkel er snill, så er ikke en 4 ohm i seg selv noen tung last. Stig Tangen påstår at disse høyttalerne er SET-vennlige, altså har han laget en lettdrevet konstruksjon. Hvis du bytter ut elementer i denne konstruksjonen med noen som har dobbelt så høy impedans, så vil du jo måtte endre på delefilteret for å få samme delefrekvens, i tillegg til at du plutselig får en mismatch i følsomhet. Ikke gjør det.

inConcert Miles ser ut som en flott høyttaler! Men du må regne med en totalpris på godt over 20 tusen. Det er dyre elementer det er snakk om, og trafospoler er heller ikke gratis.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
timc skrev:
Aner ikke. 20-40% ekstra kanskje? Kanskje leverer de 16ohm til flere OEM kunder? Da kan det være samme pris.

Bassene koster i utgangspunktet 3k/stk.
Jeg tenkte på komplett prosjekt, jeg.

I området 20K ferdig, da. Ganske mye, med den risikoen det vil innebære at jeg skal bygge. ;)

T

timc

Gjest
Nå må du ha regnet feil

Basser 4x3k =12k
Diskanter 2x4.5k=9k
Delefilter Ca 2k?
Materialer: 1.5k

Totalt: Minimum 24.5k ++

Likevel, ¤%#%#" mye høyttaler for pengene. Og så enkelt design.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
timc skrev:
Nå må du ha regnet feil

Basser 4x3k =12k
Diskanter 2x4.5k=9k
Delefilter Ca 2k?
Materialer: 1.5k

Totalt: Minimum 24.5k ++

Likevel, ¤%#%#" mye høyttaler for pengene. Og så enkelt design.
Såpass for diskantene, ja.

Finner jeg typebetegnelser for elementene og en nettbitikk som selger dem noe sted?

Takk igjen.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
timc skrev:
http://www.usspeaker.com/homepage-1.htm

Og du må betale moms herfra. De skriver ikke ned verdi. Litt usikker på om det er forhandler i norge pr. i dag.
Takk.

Tror jeg sparer disse til senere en gang, og lar mine første DIY-høyttalere bli noen billigere, (men blodseriøse) ;) minimonitorer i stedet, så tapspotensialet ikke blir så voldsomt.

T

timc

Gjest
Litt av grunnen til at jeg annbefalte disse, er at jeg har hørt noe som er bortimot identisk (men med aktiv deling). De tilfredsstiller neeesten, en detaljfrik, og dynamikkfrik som meg. Det er ett godt tegn. De er også meget enkelt konstruert. Enkelt filter, og enkle koblinger. Det nesten ingenting som kan gå galt.

Det er normalt sett mye vanskeligere å få til gode løsninger med minimonitorer.

Først må du gjøre store kompromisser mellom effekttålighet, og følsomhet. Du får baffelstep rett i fleisen (normalt sett). Og det blir stort sett bokslyd, samme søren hva man gjør. Har til nå, ikke hørt unntak. Kaaaaanskje Klipsch P17b............. Med bokslyd mener jeg nå at det er åpenbart at vi snakker om en liten høyttaler.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
timc skrev:
Litt av grunnen til at jeg annbefalte disse, er at jeg har hørt noe som er bortimot identisk (men med aktiv deling). De tilfredsstiller neeesten, en detaljfrik, og dynamikkfrik som meg. Det er ett godt tegn. De er også meget enkelt konstruert. Enkelt filter, og enkle koblinger. Det nesten ingenting som kan gå galt.

Det er normalt sett mye vanskeligere å få til gode løsninger med minimonitorer.

Først må du gjøre store kompromisser mellom effekttålighet, og følsomhet. Du får baffelstep rett i fleisen (normalt sett). Og det blir stort sett bokslyd, samme søren hva man gjør. Har til nå, ikke hørt unntak. Kaaaaanskje Klipsch P17b............. Med bokslyd mener jeg nå at det er åpenbart at vi snakker om en liten høyttaler.
Tviler ikke på at du har helt rett, men jeg har bare lyst til å bevise at jeg klarer å få til noe presentabelt før jeg satser 25K på prosjektet. ;)

En mellomting, da. Dynabel har jo stadig noen elementer på tilbud, ser jeg.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Dynabel sine konstruksjoner er noe av det kjedeligste jeg kan tenke meg. :-X

inConcert Miles er vel omtrent det enkleste DIY-prosjektet i verden. Det er ikke noe tapspotensiale her. Det er en vinn-vinn-situasjon. ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
DIY_dude skrev:
Det er ikke noe tapspotensiale her. Det er en vinn-vinn-situasjon. ;)
Jeg tenkte på hvis selvbyggeren skulle lage kasser som så jævlige ut og herpe elementene med for mye varme på loddebolten, f.eks. ;)

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
3
Dazed skrev:
DIY_dude skrev:
Det er ikke noe tapspotensiale her. Det er en vinn-vinn-situasjon. ;)
Jeg tenkte på hvis selvbyggeren skulle lage kasser som så jævlige ut og herpe elementene med for mye varme på loddebolten, f.eks. ;)
Burde ikke koste så mye å få et snekkerverksted til og smelle de sammen.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Bumper visst denne tråden litt, bare for å føre opp Monitor Audio GS 60 på lista over ting som skal høres på.

C

Cyber

Gjest
Blir vel oppdatert snart.

Har du PSB Synchrony, Kudos C20 og diverse Dynaudio på blokka?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:
Blir vel oppdatert snart.

Har du PSB Synchrony, Kudos C20 og diverse Dynaudio på blokka?
Har i alle fall vært mye snakk om PSB Synchrony One i tråden. Det eneste ankepunktet mitt mot den er som sagt at den har veldig lav impedanse. (Gitt at jeg skal kjøre med brokoblede forsterkere.)

Har sett på Dynaudio X36 på børsen nettopp nå, men jeg lurer på om den kan være litt for "snill".

Kudos C20 har jeg ikke sett, men skal google den nå.

S

Stereo_Mono

Gjest
PSB Sychrony One er helt suverene ;) Fikk heldigvis fatt i 2 ekstra bass plugger og nå er ikke naboene fullt så ute eter meg lenger. Vurderte å «nedgradere» til stativ høyttalere, da PSBene har et fantastisk skyv og trøkk i bunnen, som ikke naboene i blokka setter pris på. Etter mitt syn et must å lytte til for de som ser på HT under 100k. Skal teste ut Naim på de nå. Tror det kan være svært så underholdene.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
C. Alshus skrev:
Hva med å biampe forsterkerne?
Selvsagt en mulighet, men jeg har fått for meg at litt overkill med effekt er tingen nå. ;) ...Hvis jeg får hakeslepp NOK av Synchrony One, så kan det jo hende jeg revurderer. Time will tell.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Anbefaler deg for moro skyld å koble inn et wattmeter i serie med signalet, så ser du lett hvor mye av ditt "overkill" av watt du faktisk bruker. Hvis jeg skulle gjette så er det kun et fragment av hva man tror. Watt er ikke del av det lydmessige regnestykket med mindre de er i faktisk bruk som effekt, hvilket overkill ikke vil være.

Watt er ikke en mystisk egenskap som man bør ha i bakhånd og som vil gi bedre lyd, men ganske enkelt et mål på energiomsetning. Dersom du ikke bruker de, så er de helt unødvendige. Og simpelthen ikke hørbare.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Klar over det. MEN: for litt headroom og evne til å spille kraftige transienter i musikk med stort dynamikkområde høyt, uten pusteproblemer og klipping, er man nødt til å ha litt å gå på. Dessuten er det i mitt hode fint at forsterkeren kan spille på komfortnivå, og ikke presses mot maks av hva den yter.

Vi får se, men det er i alle fall standpunktet mitt p.t.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
"Litt å gå på" har man med strømsterke forsterkere istand til å yte kun få watt med slike høyttalere og normale max lyttevolumer. Mål og se. Jeg vil bare for ordens skyld si at jeg ikke har noe imot at du bruker pengene på flest mulig watt, og at du har tatt et standpunkt pt, for all del så er det dine penger; men vil bare signalisere at jeg er blant de som synes det er tull og tøys fordi det imo ikke har noe med virkelighet å gjøre.

Energiomsetning i moderne følsomme høyttalere er ikke noen form for sort magi hvor man trenger (literally) hundrevis av watt i bakhånd for kraftige transienter. Det er imo veldig gammeldags mystifisert tankegang. Så lenge man dekker opp for alle effekter og lydtrykk i alle impedanser i alle fasevinkler, så er man dekt, og flere teoretisk tilgjengelige watt gjør absolutt ingen forskjell. Og med moderne høyttalere av denne typen så er man evig godt nok dekt lenge før man tror. Som sagt så er det bare å se på et wattmeter med memory-funksjon, så ser man hvor mye man bruker.

Topp Bunn