Forsterkere Tips til forsterker til 4 Ohm, 93,5db høyttalere

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.489
Torget vurderinger
2
Måtte jo spørre:) Du kjørte fase testen?
I samme Spotify linken så har du bass test filer også. Sett deg i mer fremskutt posisjon eller bakover i rommet ditt. Om du har et dårlig dempet rom vil du også ofte oppleve lite/dårlig bass uansett. Og altså unngå midt-plassering av lytteposisjon.
Under ser du bilde fra forrige boligen min. Helt noob selv når det gjelder posisjonering, måtte jo sitte foran peisen liksom.
Det hjalp jo med subwoofer, men ble aldri skikkelig bra i det huset uansett. På motsatt ende i rommet, DER var bassen. Så da ble det godstol der:) Litt usosialt men..

Vis vedlegget 678038
Dar jeg feil om det var bygget i perioden 67-77 ? mange bra "arkitekttegnede" boliger ble bygget da. Stuen minner om åsteder for tidlige hjemme alene fester...

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.343
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hehe! Du har så rett, ferdigstilt i 1978. Arkitekt er Arne Gjøen, en eldre herre nå. Kult hus over 5 halvplan.
Rå beliggenhet der det lå, men for mye å håndtere for meg samt ønske om å flytte opp til sønn en periode.
Men fy p...er som man savner å dra på litt på stereoen. Og ha en egen garasje. Men, en tid for alt B.C.

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Antall liker
16
Da har jeg prøv en annen forsterker. Jeg tror kanskje jeg hadde rett. Høytalere som er «lettdrevne» og har lav Ohm nødvendigvis også trenger større strømreserver og ikke bare kunne levere mange Watt. Testet nå med en eldre accuphase p-400 som kan kjøres i rein Kl A forsterker opp til 100w i 4 Ohm og 300w som A-B. Resultatet var noe helt annet. Full fart i alle elementene og det ble nesten for mye bass.
I rein kl.A så ser jeg at den drar helt opp -5 til 0 i db displayet. Lav Ohm krever mye Ampere. Noe teorien også tilsier. Ett bevis på at Watt ikke er Watt?

Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.343
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Da har jeg prøv en annen forsterker. Jeg tror kanskje jeg hadde rett. Høytalere som er «lettdrevne» og har lav Ohm nødvendigvis også trenger større strømreserver og ikke bare kunne levere mange Watt. Testet nå med en eldre accuphase p-400 som kan kjøres i rein Kl A forsterker opp til 100w i 4 Ohm og 300w som A-B. Resultatet var noe helt annet. Full fart i alle elementene og det ble nesten for mye bass.
I rein kl.A så ser jeg at den drar helt opp -5 til 0 i db displayet. Lav Ohm krever mye Ampere. Noe teorien også tilsier. Ett bevis på at Watt ikke er Watt?
Kult at du fant ut av dette, og at det faktisk gjør et såpass stort utslag på dine HT! Kan dette også ha noe med dempefaktor i forsterkerens konstruksjon og matching av høyttaler type/konstruksjon tro? Har ikke så mye erfaring med Hegel, (kun eiet lille H80) men Hegel er kjent for skyhøy dempefaktor og kontroll på elementene? Blir dette også en begrensning?
Jeg byttet ut H80 fordi jeg synes den låt veldig spinkelt på lavt volum, har selv trua på lav dempefaktor så lenge man ikke har HT som må holdes i jerngrep, og om man ikke spiller veldig høyt.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Bare to par av disse i Norge, dette er mine i en annwn finish. Jeg har prøvd mange forsterkere. Nevner Naim (50 w), Specs (2x60 w), Audionet AMP monoblokker (200w), Accuphase på 2x100 w, Klasse D på 2x250 og 2x500 i 4 ohm som skal være den kraftigste. 2x100 w italiener, to rørforsterkere på 40 og 50 watt. Klasse D-en og Audionetblokkene er vel de eneste som ikke fikk rikka liv i bassene så godt.
Stua er ca 37 kvm og jeg sliter med for mye bass. Elementene tåler mye og sjelden de beveger seg mye.

Vedlegg

Topp Bunn