Høyttalere Tips til bittesmå høyttalere for plassering i bokhylle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    I disse korornatider har det blitt endel tid på det veldig lille ekstrarommet i leiligheten jeg bor i. Jeg har funnet ut at jeg fortrekker å spille fra et stereoanlegg når jeg streamer konserter kontra hodetelefoner. Pr nå har jeg slengt opp et nød-anlegg, til disse konsertstreamene, bestående av System Audio Saxo 1 og NuForce DDA-100 i denne skammekroken. Men, jeg skulle gjerne hatt noe som ikke er så enkelt som Saxo 1. Disse er fine for prisen og størrelsen, men tror det finnes bedre små og billige alternativ der ute. Så derfor spør jeg dere alle, har dere noen tips til noen bittesmå høyttalere som tåler å stå skremmende nærme bakvegg, som kan drives av en 50ish watt forsterker, er relativt billige (vil holde meg til bruken) og som låter bra-ish?

    Tips mottas med stor takk.
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Jeg skulle helst lagt meg under 4-5k på bruktmarkedet. Så ikke allverdens av budsjett.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Guru Junior er kjempebra! Angrer stadig på at jeg solgte mine...
    Et annet godt alternativ er Neat Iota.

     
    Sist redigert:

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Dali zensor 1 er veldig små og låter slett ikke så verst. Audio physic step 25/40 er også veldig små, og går billig på brukten iblant. Jeg har et par Step 40 som passer fint i et lite rom.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Hva med et par Sonos siden du allerede har det? Disse har jo rom korreksjon og kan stå helt inntil veggen, hva bruker du til streame?
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Rimelige og svært gode småtasser er JBL LSR305 eller 308.
    Innebygd forsterker og veldig morsom lyd for pengene. Ikke den mest korrekte lyden, men antagelig den mest engasjerende til prisen.
    Beste "desktop" høyttaler jeg har eid, og godt innafor budsjett.
    Alternativet 308 har større bass og er enda bedre.

    lsr305_front_z_large.jpg
     

    Tunghørt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Innlegg
    134
    Antall liker
    147
    Sted
    Bodø
    Uten å hørt de men ser det ligger et par Chario Piccllo Classic på finn til 4400.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    B&W PM1
    MQVKzEdLavuUw7UEB5e8Y3-480-80.jpg


    Handel Horn eller lignende med MarkAudio Alpair fulltoner.
    DSC_2148-1.jpg
     

    triodelab

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2018
    Innlegg
    109
    Antall liker
    49
    NHT superpower 90. Aktive høyttalere og er vel det man kan kalle for bittesmå med høyde under 20 cm. 90 watt innebygd i hver høyttaler. De ble levert i sort pianolakk og produseres ikke lenger. Har ikke hatt hjerte til å selge de. Ligger godt innpakket i originalemballasjen. Har brukt de i en periode og lyden er meget bra, i tillegg er designen helt topp, til og med med en grønn lysdiode diskret plassert på hver høyttaler. Skal pakke de ut og plassere de i stua og prøve hvordan de funker som TV høyttaler.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tja. Jeg synes de er bra og interessante.
    Kjøpte mine for en 50-lapp på loppemarked. Virket ikke, men bare jobb og ingen utgift å fikse.
    En kompis overtok og brukte dem i ganske mange år.
    Da han døde, fikk jeg dem tilbake.
    Sjekk finn.no eller steder som selger. Ikke så bilig lenger. Husker ikke opprinnelig pris.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.557
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Veldig stille fra trådstarter her.

    Hei,
    Takker for masse gode tips, det er definitivt noen av disse jeg vurderer. Han jeg kjøpte min DDA-100 av hadde et par Tannoy Revolution XT Mini, jeg synes de høres spennende ut. Er det noen som har erfaringer med disse? Virker også vanskelig å få tak i.

    Ekstrarommet jeg sier er ekstremt lite, det er det EKSTREMT LITE. Det vil si rundt en 5m^2 hvor jeg sitter i underkant rundt 1,3 meter fra høyttalerne når de er dratt maks ut fra bakvegg (da har de har rundt 15-20 cm fra dem til bakvegg). System Audio Saxo 1 som er her nå blir rimelig ulne, og dominerende, i øvre bass (ja det er ikke noe nedre i de størrelsene her) og inn i mellomtoneområdet. Jeg tror det absolutt beste jeg kan håpe på her er noe som spiller med mellomtone fokus og har liv der. Krever det bassrefleksen foran kanskje? Dette er et Korona-oppsett for bruk til live streams av konserter pr nå. Det blir nok stående etterpå, men dette rommet er også (i og med at det er det eneste ekstrarommet) head-fi-rommet. Og hvis jeg vil lytte-lytte bruker jeg head-fi her.
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    418
    Antall liker
    112
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Og det finnes mange alternativer i studiomonitor verden som er egnet til ditt bruk. Jbl, Adam,Eve, Focal har flere aktive alternativer som ikke koster skjorta. Men da trenger du en preamp/ dac med volum. I tillegg har du flere innstillinger på høyttaleren som gjør det enklere å integrere i et lite rom.
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    418
    Antall liker
    112
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert en knall god høytaller men blir muligens for basstung i det lille rommet?
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Hva med et par PMC DB 1? Små transmisjonslinjer. Har et par stående hvis du vil prøve.

    Sorry, glemte at porten er bak på disse også, så da er ikke den et tema pga plassering nær vegg.
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Sist redigert:

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Jeg har disse i ei hylle og må si de spiller mye bedre enn det som jeg forventet. Har hatt dem på stativ tidligere, og lyden er utrolig bra. Men må bygges selv :)


    Eekels' Mini

    2019-07-13_16-22-17_049.jpg
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    200x200,auto-BS_PORT12_7825.jpg


    Velg norsk!

    På seas.no finner man et sjarmerende selvbyggerprosjekt basert på 12 cm koaksialelement i Prestige-serien. Burde være overkommelig å smelle sammen kabinetter til disse. Se under elementer, Prestige series, 12 cm element og application note.
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Takk for masse strålende tips, masse her som ser spennende ut. Jeg har foreløpig landet på er par Dali Mentor 1, mulig disse ikke passer - men har lyst til å prøve.
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Da har jeg fått opp Dali Mentor 1 i rommet. Foreløpig virker dette som en grei match, og mange klasser opp fra SA Saxo 1. Hvilket bare skulle mangle gitt pris forskjell. Tror faktisk det hjelper litt her at de er lysere i grunnklangen og ikke tuna for å spille større en de egentlig kan. Når det gjelder plassering har jeg ikke veldig mye å spille på, dvs maks ca 15 cm fra bakvegg og en HT må plasseres i hjørne. Men det er ihvertfall ikke ullent og meget tight her nå. Tror kanskje det at bassrefleks er vinkla har litt å si på det. Høyttalerne er ganske så mye større en SAene, men går akkurat :) Når det gjelder SAene, det er en knall høyttaler til den prisen og den lille størrelsen. Etter å ha delvis plugget bassrefleksen i dette lille rommet, så svingte det skikkelig. Veldig imponert, alt tatt i betraktning (pris&størrelse).
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Da har jeg levd en liten stund med disse Dali Mentor 1 i den bitte lille ekstra furtebua mi. Jeg er skikkelig imponert over disse, de spiller virkelig godt i dette lille rommet. Tror nok de fort kunne blitt veldig lyse i større rom, men i og med at det er såpass lite og hjelper til godt i nedre mellomtone så er resultatet rett og slett ganske så bra.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Rizzo: Du skal ha dem i hylle eller på bord? Da faller omtrent ALLE gjennom her over, så langt...Enten er det porter bak, de er for store, bør helst ha stativer, er ekstra tungdrevne eller ett eller annet annet. Som jeg kan se, er Neat Iota det beste alternativet, Så nær som en brukt PMC DB1 Gold...Den BØR strengt tatt ha stativer , den og. Men transmisjonslinja gjør at den takler 99,9% av de plasseringer den måtte finne seg i. Bitte liten: Veier bare 4,5 kg pr stk, men gi den riktig forsterker så kan den spille fantastisk stort :cool: Edit: Mentor er gode, men...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn