Høyttalere Tips til bittesmå høyttalere for plassering i bokhylle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    6.643
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

t-roten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.09.2015
    Antall liker
    495
    Sted
    London
    Jeg har disse i ei hylle og må si de spiller mye bedre enn det som jeg forventet. Har hatt dem på stativ tidligere, og lyden er utrolig bra. Men må bygges selv :)

Eekels' Mini

2019-07-13_16-22-17_049.jpg

Todani

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    320
    200x200,auto-BS_PORT12_7825.jpg

Velg norsk!

På seas.no finner man et sjarmerende selvbyggerprosjekt basert på 12 cm koaksialelement i Prestige-serien. Burde være overkommelig å smelle sammen kabinetter til disse. Se under elementer, Prestige series, 12 cm element og application note.

Rizzo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    10
    Takk for masse strålende tips, masse her som ser spennende ut. Jeg har foreløpig landet på er par Dali Mentor 1, mulig disse ikke passer - men har lyst til å prøve.

Rizzo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg fått opp Dali Mentor 1 i rommet. Foreløpig virker dette som en grei match, og mange klasser opp fra SA Saxo 1. Hvilket bare skulle mangle gitt pris forskjell. Tror faktisk det hjelper litt her at de er lysere i grunnklangen og ikke tuna for å spille større en de egentlig kan. Når det gjelder plassering har jeg ikke veldig mye å spille på, dvs maks ca 15 cm fra bakvegg og en HT må plasseres i hjørne. Men det er ihvertfall ikke ullent og meget tight her nå. Tror kanskje det at bassrefleks er vinkla har litt å si på det. Høyttalerne er ganske så mye større en SAene, men går akkurat :) Når det gjelder SAene, det er en knall høyttaler til den prisen og den lille størrelsen. Etter å ha delvis plugget bassrefleksen i dette lille rommet, så svingte det skikkelig. Veldig imponert, alt tatt i betraktning (pris&størrelse).

Rizzo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg levd en liten stund med disse Dali Mentor 1 i den bitte lille ekstra furtebua mi. Jeg er skikkelig imponert over disse, de spiller virkelig godt i dette lille rommet. Tror nok de fort kunne blitt veldig lyse i større rom, men i og med at det er såpass lite og hjelper til godt i nedre mellomtone så er resultatet rett og slett ganske så bra.

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.049
    Rizzo: Du skal ha dem i hylle eller på bord? Da faller omtrent ALLE gjennom her over, så langt...Enten er det porter bak, de er for store, bør helst ha stativer, er ekstra tungdrevne eller ett eller annet annet. Som jeg kan se, er Neat Iota det beste alternativet, Så nær som en brukt PMC DB1 Gold...Den BØR strengt tatt ha stativer , den og. Men transmisjonslinja gjør at den takler 99,9% av de plasseringer den måtte finne seg i. Bitte liten: Veier bare 4,5 kg pr stk, men gi den riktig forsterker så kan den spille fantastisk stort :cool: Edit: Mentor er gode, men...

Rizzo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    10
    Mentoren er på ingen som helst måte den ideele høyttalern for verken rommet eller den bruken jeg har av dem. Ting har vært styrt av hva jeg har funnet tilgjengelig og til hvilken pris. Disse må stå i hylle og jeg er enig dine uttalelser angående bassport etc. Disse er neppe de siste høyttalerne i dette rommet, dersom jeg får beholde oppsett der etter pandemislutt. Uansett var poenget at det funker bra med Mentor pr nå, på tross av den åpenbare "feilbruken" mtp plassering :)

xerxes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    1.027
    Sted
    Holmestrand
    Tja. Jeg synes de er bra og interessante.
    Kjøpte mine for en 50-lapp på loppemarked. Virket ikke, men bare jobb og ingen utgift å fikse.
    En kompis overtok og brukte dem i ganske mange år.
    Da han døde, fikk jeg dem tilbake.
    Sjekk finn.no eller steder som selger. Ikke så bilig lenger. Husker ikke opprinnelig pris.
    Husker de hang i musikkrommet på skolen, men de ble sjelden eller aldri brukt.
    Jeg har også solgt en del av dem i min korte karriere i radio/TV-butikk ungdommen, men kan ikke huske hvordan de låt.
    Ser morsomme ut, spesielt de i litt friske farger.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    2.749
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3

pp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    9
    Kanskje små Klipsch kan være en løsning? De minste aktive eller passive. Da får du horndiskant som ikke går rett i sidevegger, og det kan kanskje være en fordel i små rom? Det er i hvert fall mitt inntrykk, horndiskanten gjør høyttaleren lettplassert og jeg unngår "diskantgjalling" i veggene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn