Asbjørn
Rubinmedlem
Jeg regnet litt på det for noen sider tilbake i tråden, men det er vanskelig å se at det gir noen nevneverdig forbedring i frekvensgang med normale høyttalere og kabelstrekk å gå opp fra f eks 2,5 mm2 til 4, 6, 16 eller 32 for den del. Kabelen kommer i serie med høyttalerelementets DC-motstand på kanskje 5 ohm for et 8-ohms element, med forsterkerens utgangsimpedans på 0,01 ohm eller så, og med hva som nå enn er i delefilteret - ofte en effektmotstand eller fem for å dempe ned diskant og mellomtone i forhold til bassene og noen seriekoblede spoler med flere meter kobbertråd i lavpassfiltrene. Seriemotstanden i høyttalerkabelen har betydning, men man kommer fort til det punktet hvor den nærmer seg null sammenlignet med alt annet. Min tommelfingerregel er at hvis avvikene er mindre enn virkningen av at temperaturen i lytterommet endrer seg med en grad Celsius er det kanskje ikke så mye å stresse med.Men hvorfor så stor kabel dimisjon til ett/to element, som er passe dimisjon til å bruke på å forsyne anlegget i bilen som har 12-14Volt?
På den andre siden: Kobber er billig, tverrsnitt skader ikke, og larkus-kablene ser kule ut. Selv har jeg nok også en sju-åtte ganger grovere tverrsnitt på høyttalerkablingen enn strengt tatt nødvendig.
Sist redigert: