Tips til Billig kabler som er like god som dyre HI-END.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Da bestilte jeg nå optisk, 2 stk fra Blue Jeans. :)
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    https://www.bluejeanscable.com/

    Der har de alt du måtte trenge av kabler i de lengder du måtte ønske. Topp kvalitet og rask service. Tar du duties-and-taxes prepaid FedEx International Priority service, er moms inkludert og pakka blir levert på døra før du rekker å snu deg:)
    Dette ser jo veldig interessant ut. Skal sjekke litt grundigere med Bluejeans, selvsagt, men betyr det at de kan lage balanserte kabler der de endrer polaritet mellom pinnene? CD-spilleren min har forskjellig polaritet (byttet om på + og - mellom pinne 2 og 3) i forhold til pre. Noen eksperter sier at det er ikke hørbart på resultatet ut av ht, men kunne jo vært greit, om ikke annet for følelsen, å ha det riktig. Ved å få en spesialtilpasset kabel.

    Noen synspunkter?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Noen eksperter sier at det er ikke hørbart på resultatet ut av ht, men kunne jo vært greit, om ikke annet for følelsen, å ha det riktig. Ved å få en spesialtilpasset kabel.

    Noen synspunkter?
    Ja, mitt synspunkt er at 'følelsen, å ha det riktig' er et nøkkelmoment fra det du sier, over.
    Det hjelper på godfølelsen (og godfoten).
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Mener det blir dumt å spørre om den og den billige er like god som det dyreste, er ikke dette litt smak og behag da? Har testet mange billige, og de aller fleste falt fullstendig igjennom hos meg uansett og med mine komponenter, enn feks mitt dyrere K2 sett, som er bedre på absolutt alle måter. De aller beste billigste jeg har prøvd og enda har, er anticables som er glimrende etter min oppfatning. Men min mening, en skal faktisk litt opp i pris, tilogmed på det billige segmentet, for å få noenlunde gode kabler.
    Men dette temaet, vil det aldri bli enighet om her inne, noe som egentlig heller ikke bør være nødvendig, da folk kjøper det de mener er bra i dems anlegg
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Men dette temaet, vil det aldri bli enighet om her inne, noe som egentlig heller ikke bør være nødvendig, da folk kjøper det de mener er bra i dems anlegg
    Nettopp det at folk kjøper det de måtte mene er bra for dem selv faller enkelte andre tungt for brystet da de må se på at enkelte lurer seg selv ut fra sin egen, eneste sanne, overbevisning....
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Men tror vedkommende som tenker slik, uansett dette hvis det testes både mye billig og dyre kabler og at eneste svaret bør være det billigste mulige uansett? Jeg har beholdt AQ K2, synes de er glimrende, samt Anticables, som jeg til tider setter på for å oppleve en litt annen lyd. Sistnevnte hadde jeg valgt fremfor flere andre svært dyre kabler.
    Billig og dyrt, men begge veldig bra.
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Leser ikke alt......
    Ta kontakt med Hb52 her på HFS.
    Han lager skreddersøm til en billig pris.

    Takker for den . :)
    Enig med Audiomix.Ta kontakt med Hb52 og prøv noen av hans kabler.Det vil garantert gjøre forvirringen ang. kabler lettere å takle.
    Han har laget phonokabel som er helt på høyde med 10 ganger dyrere kabel.Og sist men ikke minst er han snar å produsere.
    Kjempegrei kar å ha her på sentralen.
    Mvh Kenneth
    Tusen takk Kenneth .
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.533
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    VH Audio - Audio cables, parts, and tweaks for audiophiles

    Her finner jeg mine highend kabler til pølsepriser. Kjører Neotec nes 3002. Det er en del jobb i termineringen av denne, men mye å spare kontra ferdig terminerte sett. Silver Sonic er også et bra merke til god pris. Lærte om den av Cobra2.

    Min teori er i alle fall at solid core rent kobber tvunnet og individuelt isolerte ledere, gir meg de egenskapene jeg foretrekker. XLO, Kimber, Tara Labs mfl. kjører med mange års hell, på det konseptet. alt som har blandet legeringer,/metaller er søppel. Anticable er også grei, men litt grå.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Liker hifiklubbens Argon black, har rca kabel i head fien og bruker høytalerledningen til Onken/horn oppsettet da det blir for dyrt med for dyre stumper i det aktivt delte oppsettet. Var litt redd for at det skule bli en nedtur (større lytterom og behov for lengre lengder enn det jeg hadde før) men savner ingenting.
    Til basshorna bruker jeg mikrofonkabel av ok kvalitet.
    Ellers synes jeg at pro kablene til Cardas er gode, bruker Cardas mikrofonkabel men med rca terminering i hovedanlegget (diy cable hadde avtale med cardas tidligere og fikk dem terminert hos cardas), sendte mail for en del år siden i forhold til oppgradering på kabelsiden og fikk til svar at jeg måtte opp på toppmodellene for å få noe markant bedre.
    Blue jeans er solide, men usb kabelen falt igjennom i head fi anlegget her hjemme, bedre enn en fra Eagle men mye dårligere enn en fra chord som jeg nå bruker uten at jeg skjønner hvordan....
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    VH Audio - Audio cables, parts, and tweaks for audiophiles

    Her finner jeg mine highend kabler til pølsepriser. Kjører Neotec nes 3002. Det er en del jobb i termineringen av denne, men mye å spare kontra ferdig terminerte sett. Silver Sonic er også et bra merke til god pris. Lærte om den av Cobra2.

    Min teori er i alle fall at solid core rent kobber tvunnet og individuelt isolerte ledere, gir meg de egenskapene jeg foretrekker. XLO, Kimber, Tara Labs mfl. kjører med mange års hell, på det konseptet. alt som har blandet legeringer,/metaller er søppel. Anticable er også grei, men litt grå.
    Har trua på Neotech. Skulle gjerne ha hatt muligheten til å prøve et sett hjemme. 33$ x 16ft blir jo litt penger...
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.243
    Antall liker
    5.205
    Bestilte to stk av denne optiske og, så må noen virke.

    Bare utseende er verdt pengene. Kr 25 pr stk og fri frakt fra kina.
    Selve kabelen ser tykk og solid ut og pluss en god kontakt, noe en ikke ser på billig kabler vertfall.
    Greit å ha i mente at selve fiberen er på tykkelse med et hårstrå, så at plasten rundt er tykk er ikke noen kvalitetsindikator. Og ikke leder den strøm heller, så gullpletterte, fancy "kontakter" har kun visuell betydning. Det som teller er at de sitter godt.

    Synes fiberkabler er mest håndterlige hvis de er så tynne og lette som mulig, og da blir det også minst belastning (pga vekt) på kontaktpluggen, så jeg tror lav vekt også er en fordel med tanke på varighet/belastbarhet som trådstarter satte som en betingelse.
     

    Pommeroy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Innlegg
    789
    Antall liker
    353
    Bestilte to stk av denne optiske og, så må noen virke.

    Bare utseende er verdt pengene. Kr 25 pr stk og fri frakt fra kina.
    Selve kabelen ser tykk og solid ut og pluss en god kontakt, noe en ikke ser på billig kabler vertfall.
    Greit å ha i mente at selve fiberen er på tykkelse med et hårstrå, så at plasten rundt er tykk er ikke noen kvalitetsindikator. Og ikke leder den strøm heller, så gullpletterte, fancy "kontakter" har kun visuell betydning. Det som teller er at de sitter godt.

    Synes fiberkabler er mest håndterlige hvis de er så tynne og lette som mulig, og da blir det også minst belastning (pga vekt) på kontaktpluggen, så jeg tror lav vekt også er en fordel med tanke på varighet/belastbarhet som trådstarter satte som en betingelse.
    Er det ikke slik at fiberen i en audiokabel som oftest er laget av plast og ikke glass, for å gjøre produksjonen billigst mulig?
    Plastfiberen har vel mye større diameter enn glassfiberen? (Mye tykkere enn et hårstrå)
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Bestilte to stk av denne optiske og, så må noen virke.

    Bare utseende er verdt pengene. Kr 25 pr stk og fri frakt fra kina.
    Selve kabelen ser tykk og solid ut og pluss en god kontakt, noe en ikke ser på billig kabler vertfall.
    Greit å ha i mente at selve fiberen er på tykkelse med et hårstrå, så at plasten rundt er tykk er ikke noen kvalitetsindikator. Og ikke leder den strøm heller, så gullpletterte, fancy "kontakter" har kun visuell betydning. Det som teller er at de sitter godt.

    Synes fiberkabler er mest håndterlige hvis de er så tynne og lette som mulig, og da blir det også minst belastning (pga vekt) på kontaktpluggen, så jeg tror lav vekt også er en fordel med tanke på varighet/belastbarhet som trådstarter satte som en betingelse.
    Ja , hvis de får stå i ro uten bevegelse på noe.
    En slik kabel tåler ikke mye før den er defekt og mye mindre enn folk tror. :)

    Om fiberen er som et hårstrå eller ikke, variere nå veldig.
    Jeg vil nå helst ha en god beskyttelse rund av god isolering og stiv, er bare bra så en slipper uønskede knekk som kan oppstå uten at du var klar over det.
    Skikkelige plugger som går langt bak forbi selve kontaktflaten/festet i kontakten vil og gjøre den mer solid for brudd i inngang på kontakten.
    Pluggstykket bør også være støpt i korrekte mål så den passer og sitter godt i komponenten. Dette gjelder jo og kontakten i komponentene.

    Sånn tenker nå jeg. Men nå er jeg ikke utdannet innen fiber.
    Du kan sei jeg tenker litt som BKK som legge fiberkabler i sjøen. :rolleyes::p
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Bestilte to stk av denne optiske og, så må noen virke.

    Bare utseende er verdt pengene. Kr 25 pr stk og fri frakt fra kina.
    Selve kabelen ser tykk og solid ut og pluss en god kontakt, noe en ikke ser på billig kabler vertfall.
    Greit å ha i mente at selve fiberen er på tykkelse med et hårstrå, så at plasten rundt er tykk er ikke noen kvalitetsindikator. Og ikke leder den strøm heller, så gullpletterte, fancy "kontakter" har kun visuell betydning. Det som teller er at de sitter godt.

    Synes fiberkabler er mest håndterlige hvis de er så tynne og lette som mulig, og da blir det også minst belastning (pga vekt) på kontaktpluggen, så jeg tror lav vekt også er en fordel med tanke på varighet/belastbarhet som trådstarter satte som en betingelse.
    Er det ikke slik at fiberen i en audiokabel som oftest er laget av plast og ikke glass, for å gjøre produksjonen billigst mulig?
    Plastfiberen har vel mye større diameter enn glassfiberen? (Mye tykkere enn et hårstrå)
    Plast? Var jeg ikke klar over

    Hva er egentlig forskjellen på en Seismikk optisk kabel med tykkelse på fiber på ca 1-2mm i diameter og optisk hifi kabel med hårstrå tykkelse som dere sier?
    Altså hvorfor må de ha så tykke optiske kabler (de har flere) i en Seismikkkabel?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Leser ikke alt......
    Ta kontakt med Hb52 her på HFS.
    Han lager skreddersøm til en billig pris.
    støtter denne! Hb52 lager kablene du trenger og kan sikkert gi en form for garanti at de virker. God kvalitet med gode kontakter. Ok-bra pris
    Hold dere fast:
    Phonokablene til Hb52 er retningsbestemt!
    Ikke noe hokus-pokus.
    To ledere og skjerm. Riktig brukt kan det gi bedre immunitet mot støy.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Leser ikke alt......
    Ta kontakt med Hb52 her på HFS.
    Han lager skreddersøm til en billig pris.
    støtter denne! Hb52 lager kablene du trenger og kan sikkert gi en form for garanti at de virker. God kvalitet med gode kontakter. Ok-bra pris
    Hold dere fast:
    Phonokablene til Hb52 er retningsbestemt!
    Ikke noe hokus-pokus.
    To ledere og skjerm. Riktig brukt kan det gi bedre immunitet mot støy.
    Analoge du tenke på?
    Husker fra tiden i bilstereo og der var det ofte merket med piler på rca kablene. :)

    For øvrig..var de billige.. 5 meter, trippel skjerming, fra DLS, Audison og disse gode merka lå vel på ca 300 kr eller noe, den gang på 90 tallet.
     
    Sist redigert:

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Leser ikke alt......
    Ta kontakt med Hb52 her på HFS.
    Han lager skreddersøm til en billig pris.
    støtter denne! Hb52 lager kablene du trenger og kan sikkert gi en form for garanti at de virker. God kvalitet med gode kontakter. Ok-bra pris
    Hold dere fast:
    Phonokablene til Hb52 er retningsbestemt!
    Ikke noe hokus-pokus.
    To ledere og skjerm. Riktig brukt kan det gi bedre immunitet mot støy.
    De blir montert som kvasiballanserte . :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Leser ikke alt......
    Ta kontakt med Hb52 her på HFS.
    Han lager skreddersøm til en billig pris.
    støtter denne! Hb52 lager kablene du trenger og kan sikkert gi en form for garanti at de virker. God kvalitet med gode kontakter. Ok-bra pris
    Hold dere fast:
    Phonokablene til Hb52 er retningsbestemt!
    Ikke noe hokus-pokus.
    To ledere og skjerm. Riktig brukt kan det gi bedre immunitet mot støy.
    De blir montert som kvasiballanserte . :)
    Som har full forståelse for Kvasifysikken? :)
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.243
    Antall liker
    5.205
    Er det ikke slik at fiberen i en audiokabel som oftest er laget av plast og ikke glass, for å gjøre produksjonen billigst mulig?
    Plastfiberen har vel mye større diameter enn glassfiberen? (Mye tykkere enn et hårstrå)
    Googlet litt og det ser ut som det vanligste for Toslink er en kjerne på ca 1mm i diameter. Mange multi-mode og plastfibre som er tynnere enn det, så hvorfor den er så tykk vet jeg ikke. Kanskje for at det er mer praktisk mtp produksjon av plugg og lysemitter/mottaker. Single-mode fibre som ofte bare er noen få mikrometer må nok være av glass (silika) for å være mulig å produsere, men da snakker man om fibre som er mange kilometer eller mil lange. Det har ingen hensikt å bruke single-mode fiber i korte overføringer (om det i det hele tatt går an). Et hårstrå er vel typisk 100-ish mikrometer tykt.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Oslo
    Er det ikke slik at fiberen i en audiokabel som oftest er laget av plast og ikke glass, for å gjøre produksjonen billigst mulig?
    Plastfiberen har vel mye større diameter enn glassfiberen? (Mye tykkere enn et hårstrå)
    Googlet litt og det ser ut som det vanligste for Toslink er en kjerne på ca 1mm i diameter. Mange multi-mode og plastfibre som er tynnere enn det, så hvorfor den er så tykk vet jeg ikke. Kanskje for at det er mer praktisk mtp produksjon av plugg og lysemitter/mottaker. Single-mode fibre som ofte bare er noen få mikrometer må nok være av glass (silika) for å være mulig å produsere, men da snakker man om fibre som er mange kilometer eller mil lange. Det har ingen hensikt å bruke single-mode fiber i korte overføringer (om det i det hele tatt går an). Et hårstrå er vel typisk 100-ish mikrometer tykt.
    Jeg tipper dimensjonen først og fremst har med toleransen til koblingene. Å lage koblinger for tynne singelmodusfibre er dyrt. Dessuten ville man risikere å få interferens med såpass korte fibre (hvis lyskilden er nogenlunde monokromatisk), så det er bedre å lage dem så tykke at lyset går flere veier gjennom den. På den annen side vil den dispesjonen (og fra plastmaterialet) sette en grense for hvor lange de kan være før du mister kontrast fordi pulsene smøres ut etter en stund. Jeg tror nok de kan være ganske lange likevel, men det er mulig de litt dyrere optiske kablene med flere glassledere vil klare seg bedre over lengre avstander enn en enkelt tykk plastfiber.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Oslo
    Bestilte to stk av denne optiske og, så må noen virke.

    Bare utseende er verdt pengene. Kr 25 pr stk og fri frakt fra kina.
    Selve kabelen ser tykk og solid ut og pluss en god kontakt, noe en ikke ser på billig kabler vertfall.
    Greit å ha i mente at selve fiberen er på tykkelse med et hårstrå, så at plasten rundt er tykk er ikke noen kvalitetsindikator. Og ikke leder den strøm heller, så gullpletterte, fancy "kontakter" har kun visuell betydning. Det som teller er at de sitter godt.

    Synes fiberkabler er mest håndterlige hvis de er så tynne og lette som mulig, og da blir det også minst belastning (pga vekt) på kontaktpluggen, så jeg tror lav vekt også er en fordel med tanke på varighet/belastbarhet som trådstarter satte som en betingelse.
    Er det ikke slik at fiberen i en audiokabel som oftest er laget av plast og ikke glass, for å gjøre produksjonen billigst mulig?
    Plastfiberen har vel mye større diameter enn glassfiberen? (Mye tykkere enn et hårstrå)
    Plast? Var jeg ikke klar over

    Hva er egentlig forskjellen på en Seismikk optisk kabel med tykkelse på fiber på ca 1-2mm i diameter og optisk hifi kabel med hårstrå tykkelse som dere sier?
    Altså hvorfor må de ha så tykke optiske kabler (de har flere) i en Seismikkkabel?
    De bruker veldig tynne singelmodusfiber i seismikk-kabler fordi de skal sende store datamengder gjennom dem. Da trenger de lasere (toslink krever ikke det) og gode fibre. Såvidt jeg husker bruker de lasere omkring 1,5 mikrometer bølgelengde, mens toslink bruker LED i området 650 nanometer.

    (Edit: rettet toslinks bølgelengdeområde.)
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    TOSLINK er typisk 1mm plastfiber, men det finnes også multicore plastfiber. Diameteren må stemme med lysexit diameter på sender og mottager.
    Regulær optisk fiber er silikaglass, multimode er enten 50 eller 62,5 micron, mens singelmode typisk er 9 micron. Utenpå dette ligger en cladding med diameter 125 micron, og gjerne en buffer utenpå dette igjen til 250 micron. Deretter følger en ytterkappe som er avhengig av fiberens bruksområde.

    Toslink bruker 650 nm rødt lys fra LEDs, mens vanlig datatransmisjon bruker laserdioder på en rekke bølgelengder - singlemode typisk 1300-1400 nm og multimode typsik rundt 850 nm, men dette er ofte bruksavhengig.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Oslo
    Mnja, det er 1550nm som er mest vanlig idag i optiske kommunikasjonssystemer. Litt mer dispersjon enn ved 1300, men mindre tap.

    Uansett må det jo være morsomt for enkelte at toslink har lagt seg så langt fra idealene som de har. 650nm og plast er egentlig ganske dårlig til optisk signaloverføring, men siden båndbredden i audiosignaler er så lav så klarer de seg.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Mnja, det er 1550nm som er mest vanlig idag i optiske kommunikasjonssystemer. Litt mer dispersjon enn ved 1300, men mindre tap.

    Uansett må det jo være morsomt for enkelte at toslink har lagt seg så langt fra idealene som de har. 650nm og plast er egentlig ganske dårlig til optisk signaloverføring, men siden båndbredden i audiosignaler er så lav så klarer de seg.

    Takk for gode svar begge to.

    Men hvorfor er toslink så langt fra idealene? Pris? Redigert- Ser du i grunn har svart på de i innlegg 61

    Kan det tenkes at dette er grunnen for at det kan være hørbare forskjeller på kabler?

    USB, hvordan er det med de da? Er de og langt unna idealene?


    Kanskje sporet grovt av nå, men kunne vert interessant med egen tråd på dette med teknisk digital kabel.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Oslo
    Mnja, det er 1550nm som er mest vanlig idag i optiske kommunikasjonssystemer. Litt mer dispersjon enn ved 1300, men mindre tap.

    Uansett må det jo være morsomt for enkelte at toslink har lagt seg så langt fra idealene som de har. 650nm og plast er egentlig ganske dårlig til optisk signaloverføring, men siden båndbredden i audiosignaler er så lav så klarer de seg.
    Takk for gode svar begge to.

    Men hvorfor er toslink så langt fra idealene? Pris? Redigert- Ser du i grunn har svart på de i innlegg 61

    Kan det tenkes at dette er grunnen for at det kan være hørbare forskjeller på kabler?

    USB, hvordan er det med de da? Er de og langt unna idealene?


    Kanskje sporet grovt av nå, men kunne vert interessant med egen tråd på dette med teknisk digital kabel.
    Nei, dette har nok ikke noe med å høre forskjell å gjøre. Optisk dataoverføring kan sammenlignes med å sende serier av tall med morsesignaler med lommelykt. Enten ser du et blink eller så ser du det ikke. Kommer blinkene så tett at du ikke ser forskjell på dem så mister du signal, men du mister ikke på den måten at du synes lyd er varmere eller lignende, for det ville kunne sammenlignes med at du klarer å se noen tall i morsesignalet men ikke andre. Det er ikke det som skjer når du ikke kan se forskjell på en prikk og en strek, for de inngår i alle tallene.

    Om USB har slike begrensninger blir svaret tja. Du kan nok overføre signaler raskere med andre kabler, men de er jo tilpasse det protokollene de skal bruke. Uansett er nok svaret det samme her. Enten har du signal eller så har du det ikke.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    VandenHul Clearwater ht-kabel.
    Koster i Danmark, 60-70kr pr stereometer.
    Mange bruger at lægge kablet dobbelt og når på den måde over 4kvd
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Mnja, det er 1550nm som er mest vanlig idag i optiske kommunikasjonssystemer. Litt mer dispersjon enn ved 1300, men mindre tap.

    Uansett må det jo være morsomt for enkelte at toslink har lagt seg så langt fra idealene som de har. 650nm og plast er egentlig ganske dårlig til optisk signaloverføring, men siden båndbredden i audiosignaler er så lav så klarer de seg.
    Takk for gode svar begge to.

    Men hvorfor er toslink så langt fra idealene? Pris? Redigert- Ser du i grunn har svart på de i innlegg 61

    Kan det tenkes at dette er grunnen for at det kan være hørbare forskjeller på kabler?

    USB, hvordan er det med de da? Er de og langt unna idealene?


    Kanskje sporet grovt av nå, men kunne vert interessant med egen tråd på dette med teknisk digital kabel.
    Nei, dette har nok ikke noe med å høre forskjell å gjøre. Optisk dataoverføring kan sammenlignes med å sende serier av tall med morsesignaler med lommelykt. Enten ser du et blink eller så ser du det ikke. Kommer blinkene så tett at du ikke ser forskjell på dem så mister du signal, men du mister ikke på den måten at du synes lyd er varmere eller lignende, for det ville kunne sammenlignes med at du klarer å se noen tall i morsesignalet men ikke andre. Det er ikke det som skjer når du ikke kan se forskjell på en prikk og en strek, for de inngår i alle tallene.

    Om USB har slike begrensninger blir svaret tja. Du kan nok overføre signaler raskere med andre kabler, men de er jo tilpasse det protokollene de skal bruke. Uansett er nok svaret det samme her. Enten har du signal eller så har du det ikke.

    Ok.

    Det vil heller ikke grumse/forstyrre dataene hvis det lages så langt unna idealene?
    Tenker da på riktig avstand, kombinasjoner osv (av mangel på bedre ord) mellom lys glimta og sånt? (Jeg må lære)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Oslo
    Som sagt går du glipp av noen tall tallrekken om blinkene glir sammen. Når feilkorreksjoner o.l. i protokollene må gi opp får du ikke endringer i form av varmere lyd eller lignende, men ganske enkelt knepp og hull i lydstrømmen.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Som sagt går du glipp av noen tall tallrekken om blinkene glir sammen. Når feilkorreksjoner o.l. i protokollene må gi opp får du ikke endringer i form av varmere lyd eller lignende, men ganske enkelt knepp og hull i lydstrømmen.
    Ok.
    Omtrent som når tv eller radio faller delvis ut og vi får digital støy?
    Hvordan kan en dac f.eks fikse opp i dårlig signal. Sånn jeg ser det (uten kompetanse) er jo tapt signal eller feil signal urettelig uten å tippe hva som mangler?


    Takk for svar.

    Redigert:

    For å spore inn i gjen i tråden..
    Den optiske jeg bestilte på ebay, med skikkelige kontakter og tykk isolasjon..der sa jo noen at pga "tung" ledning vil en kanskje få brudd i overgang kabel / kontakt.
    Jeg tenker utfra bildet at det må da være en mer solid overgang da pluggen beskytter den innerste delen av ledningen ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I verste fall kan en dårlig Toslink med kraftig begrenset båndbredde gi litt data-korrelert jitter, teoretisk sett så mye at det kan være hørbart. Årsaken ligger i S/PDIF dataformatet hvor nuller og enere vil forsinkes litt ulikt hvis dataoverføringen har for lite båndbredde. Men da snakker vi båndbredder på 5-6 MHz, langt under alle moderne dataoverføringer og gammeldagse coaxer. Selv bruker jeg en video-coax til noe sånt som 10 kr pr meter.

    Et direkte brudd vil gjerne gi dropout umiddelbart. S/PDIF er ikke bufret, har ingen paritetsbits eller annen redundans, og mottakeren kan ikke anmode om å få gjentatt en droppet pakke (i motsetning til Ethernet). DAC'en kan forsøke å gjette noen få samples, men må gi opp nokså fort. Redundansen i det fysiske CD-formatet brukes for å korrigere lesefeil i hardware, mens S/PDIF bare er en synkron en-veis overføring av datastrømmen slik den har blitt lest etter eventuell korreksjon av bitfeil. Vi snakker teknologi fra det glade 1980-tall.

    Anbefalingene i starten av tråden om proffkabler (f eks Klotz) fra nærmeste musikkinstrumentforhandler og Blue Jeans Cable er gode. Sist jeg så etter var det ikke mulig å slå BJC's priser ved å kjøpe samme råkabel som metervare og samme kontakter for å terminere dem selv. Da begynner vi å nærme oss en edruelig prising.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    I verste fall kan en dårlig Toslink med kraftig begrenset båndbredde gi litt data-korrelert jitter, teoretisk sett så mye at det kan være hørbart. Årsaken ligger i S/PDIF dataformatet hvor nuller og enere vil forsinkes litt ulikt hvis dataoverføringen har for lite båndbredde. Men da snakker vi båndbredder på 5-6 MHz, langt under alle moderne dataoverføringer og gammeldagse coaxer. Selv bruker jeg en video-coax til noe sånt som 10 kr pr meter.

    Et direkte brudd vil gjerne gi dropout umiddelbart. S/PDIF er ikke bufret, har ingen paritetsbits eller annen redundans, og mottakeren kan ikke anmode om å få gjentatt en droppet pakke (i motsetning til Ethernet). DAC'en kan forsøke å gjette noen få samples, men må gi opp nokså fort. Redundansen i det fysiske CD-formatet brukes for å korrigere lesefeil i hardware, mens S/PDIF bare er en synkron en-veis overføring av datastrømmen slik den har blitt lest etter eventuell korreksjon av bitfeil. Vi snakker teknologi fra det glade 1980-tall.

    Anbefalingene i starten av tråden om proffkabler (f eks Klotz) fra nærmeste musikkinstrumentforhandler og Blue Jeans Cable er gode. Sist jeg så etter var det ikke mulig å slå BJC's priser ved å kjøpe samme råkabel som metervare og samme kontakter for å terminere dem selv. Da begynner vi å nærme oss en edruelig prising.
    Tusen takk for svar.

    Da får jeg bare vente på mine Blue Jeans Cable Optisk.. lagt i byn i 2 døgn nå.. hmm.. de er fryktelig trege når posten kjem fra Oslo.
    Motsatt går kjapt.

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I verste fall kan en dårlig Toslink med kraftig begrenset båndbredde gi litt data-korrelert jitter, teoretisk sett så mye at det kan være hørbart. Årsaken ligger i S/PDIF dataformatet hvor nuller og enere vil forsinkes litt ulikt hvis dataoverføringen har for lite båndbredde. Men da snakker vi båndbredder på 5-6 MHz, langt under alle moderne dataoverføringer og gammeldagse coaxer. Selv bruker jeg en video-coax til noe sånt som 10 kr pr meter.

    Et direkte brudd vil gjerne gi dropout umiddelbart. S/PDIF er ikke bufret, har ingen paritetsbits eller annen redundans, og mottakeren kan ikke anmode om å få gjentatt en droppet pakke (i motsetning til Ethernet). DAC'en kan forsøke å gjette noen få samples, men må gi opp nokså fort. Redundansen i det fysiske CD-formatet brukes for å korrigere lesefeil i hardware, mens S/PDIF bare er en synkron en-veis overføring av datastrømmen slik den har blitt lest etter eventuell korreksjon av bitfeil. Vi snakker teknologi fra det glade 1980-tall.

    Anbefalingene i starten av tråden om proffkabler (f eks Klotz) fra nærmeste musikkinstrumentforhandler og Blue Jeans Cable er gode. Sist jeg så etter var det ikke mulig å slå BJC's priser ved å kjøpe samme råkabel som metervare og samme kontakter for å terminere dem selv. Da begynner vi å nærme oss en edruelig prising.
    Du har åpenbart mer peiling på optisk digital overføring enn meg. Min eneste erfaring er faktisk til multitrack med perfekt resultat som du forventer av proffutstyr som ADAT og Lightpipe-interface fra Yamaha, med et unntak da jeg begynte å bruke PC som kilde. Da koblet jeg en Behringer UCA222 til en urgammel Audio Alchemy DDE1. Den er som kjent ganske kilen på jitter, derfor utviklet AA et jitterfilter til den som jeg ikke har. Med noen meter lang optisk kabel fra Clas opplevde jeg små knepp som jeg har antatt skyldes jitter. Kan det stemme, og er det noen sannsynlighet for at den billige og kanskje litt for lange kabel er synderen?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.868
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    VH Audio - Audio cables, parts, and tweaks for audiophiles

    Her finner jeg mine highend kabler til pølsepriser. Kjører Neotec nes 3002. Det er en del jobb i termineringen av denne, men mye å spare kontra ferdig terminerte sett. Silver Sonic er også et bra merke til god pris. Lærte om den av Cobra2.

    Min teori er i alle fall at solid core rent kobber tvunnet og individuelt isolerte ledere, gir meg de egenskapene jeg foretrekker. XLO, Kimber, Tara Labs mfl. kjører med mange års hell, på det konseptet. alt som har blandet legeringer,/metaller er søppel. Anticable er også grei, men litt grå.
    Har trua på Neotech. Skulle gjerne ha hatt muligheten til å prøve et sett hjemme. 33$ x 16ft blir jo litt penger...
    Du kan låne et par av meg ;)
    O
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    https://www.bluejeanscable.com/

    Der har de alt du måtte trenge av kabler i de lengder du måtte ønske. Topp kvalitet og rask service. Tar du duties-and-taxes prepaid FedEx International Priority service, er moms inkludert og pakka blir levert på døra før du rekker å snu deg:)
    Da ha jeg fått optiske kabelen og da virket det igjen, expert og chlaser kabelene som er fint behandlet gikk i søpla. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du har åpenbart mer peiling på optisk digital overføring enn meg. Min eneste erfaring er faktisk til multitrack med perfekt resultat som du forventer av proffutstyr som ADAT og Lightpipe-interface fra Yamaha, med et unntak da jeg begynte å bruke PC som kilde. Da koblet jeg en Behringer UCA222 til en urgammel Audio Alchemy DDE1. Den er som kjent ganske kilen på jitter, derfor utviklet AA et jitterfilter til den som jeg ikke har. Med noen meter lang optisk kabel fra Clas opplevde jeg små knepp som jeg har antatt skyldes jitter. Kan det stemme, og er det noen sannsynlighet for at den billige og kanskje litt for lange kabel er synderen?
    Jeg har ikke så mye erfaring med optisk overføring selv heller. De få gangene jeg har brukt det, har det bare fungert. Teoretisk sett ville kabelindusert jitter kunne ført til litt uharmonisk forvrengning, potensielt hørbar som en "hardhet" eller lignende. Mulig det du opplevde skyldes kabelen, men knepp tyder vel mer på bitfeil. Det kan tenkes at begrensninger i overføringen gjør at mottakeren mister noen bits og signalet dropper ut et øyeblikk. Generelt mistenker man gjerne kontakter og kabler først hvis signalet dropper ut.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Men verken ser eller kjennes ut som at disse optiske her vil vare noe lengre enn de andre.
    Virker simple.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Du har åpenbart mer peiling på optisk digital overføring enn meg. Min eneste erfaring er faktisk til multitrack med perfekt resultat som du forventer av proffutstyr som ADAT og Lightpipe-interface fra Yamaha, med et unntak da jeg begynte å bruke PC som kilde. Da koblet jeg en Behringer UCA222 til en urgammel Audio Alchemy DDE1. Den er som kjent ganske kilen på jitter, derfor utviklet AA et jitterfilter til den som jeg ikke har. Med noen meter lang optisk kabel fra Clas opplevde jeg små knepp som jeg har antatt skyldes jitter. Kan det stemme, og er det noen sannsynlighet for at den billige og kanskje litt for lange kabel er synderen?
    Jeg har ikke så mye erfaring med optisk overføring selv heller. De få gangene jeg har brukt det, har det bare fungert. Teoretisk sett ville kabelindusert jitter kunne ført til litt uharmonisk forvrengning, potensielt hørbar som en "hardhet" eller lignende. Mulig det du opplevde skyldes kabelen, men knepp tyder vel mer på bitfeil. Det kan tenkes at begrensninger i overføringen gjør at mottakeren mister noen bits og signalet dropper ut et øyeblikk. Generelt mistenker man gjerne kontakter og kabler først hvis signalet dropper ut.
    Selve kontakten blir nok ofte oversett i hifi sammenheng.
    I min tid som elektriker, jobbet jeg en periode med sveising og tester av fiberoptiske kabler. Vårt viktigste verktøy var en flaske med isopropanol for å vaske enden av fiberen/kontakten. Om man hadde vasket enden av kabelen ordentlig var som regel avgjørende for om kabelen passerte testen eller ikke. Vi plugget aldri inn en fiberoptisk kabel uten å vaske den først.
    Selv på 42km lange fiberkabler som lå på havbunnen, var det dritt på pluggen i enden som hadde størst innvirkning på signalet.

    Innen hifi som har kortere og tykkere kabler er det nok ikke like kritisk med renslighet, men hvis man opplever dropouts ved bruk av optisk, kan det være lurt å dyppe begge ender av kabelen i isopropanol før man konkluderer med at kabelen er defekt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dersom det virkelig er gurr på tuppen, så bør den tørkes av med noe lofritt i tillegg til isoprop'en....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn