Tips til Billig kabler som er like god som dyre HI-END.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Har du deltatt i noen blindtester, SH? Hvis ja, kan du gjøre rede for opplevelsen, hvordan de var satt opp og ikke minst hvorfor de var til å stole sånt på osv?

    Er nysgjerrig på denne iherdigheten. Mitt ståsted ang kabler er gjort kjent i innlegg #402
    Poenget mitt er at det finnes to verdener:

    1) Den fysiske
    2) Den som foregår oppi hodene våre

    Diskusjoner om kabler blir korte når de foregår i verden #1 (dvs. den fysiske).

    Når diskusjoner foregår i verden #2 (dvs. oppi hodene våre) så blir det mest god dag mann økseskaft.

    Innlegget mitt var et forsøk på å minne om de to nevnte verdenene, for vi snakker fort forbi hverandre om vi ikke skiller mellom verden #1 og #2.

    Iherdigheten min skyldes kanskje et medfødt ønske om å hjelpe?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke deltatt i blindtester selv, men en kamerat var tidligere med i en lokal hifi-klubb, og de utførte blindtester på hverandre. Da satt de hjemme hos seg selv med bind for øynene mens de testa forskjellig utstyr. Det førte til en del overraskelser.

    Poenget med blindtester er jo å få vekk den psykologiske forventningsbiasen som kommer når man er klar over hvilket utstyr man lytter til. Hjernen kan lett la seg forføre av et visst merke eller et imponerende utseende. Men blindtester bør gjøres i ro og mak i trygge og kjente omgivelser. Mange blindtester bærer preg av stress og utrygghet hos deltakerne.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Tror kanskje ikke at man kommer så mye lenger med denne diskusjonen. Alle må jo få lov til å gjøre som de vil og det som er riktig for en trenger jo ikke være det for en annen. Alle prioriterer forskjellig og det er også ett økonomisk aspekt i dette.

    Vi får prøve å være såpass storsinnet med hverandre, i alle leire. De som mener at en kabel er en kabel kan gjerne mene det og så skal ikke jeg forsøke å verve noen over til mitt ståsted. Det nytter jo ikke allikevel :).

    JP
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Tror kanskje ikke at man kommer så mye lenger med denne diskusjonen. Alle må jo få lov til å gjøre som de vil og det som er riktig for en trenger jo ikke være det for en annen. Alle prioriterer forskjellig og det er også ett økonomisk aspekt i dette.

    Vi får prøve å være såpass storsinnet med hverandre, i alle leire. De som mener at en kabel er en kabel kan gjerne mene det og så skal ikke jeg forsøke å verve noen over til mitt ståsted. Det nytter jo ikke allikevel :).

    JP
    Må da ikke gi opp.
    Hva skal en ellers finne på når en av og til kjeder seg?Selv om det å kjede seg vist nok skal være sunt.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Ser diskusjonen snurrer rund og rundt. Lurer på hvor folket har det fra at noen mener det ikke er forskjell på kabler. Trur ikke jeg har sett noen påstå noe så vilt.
    Men det er jevngodt å gå med ræva inn i fremtiden å bruke de som eqalizer for å fremheve det man ønsker i lydbildet. Når det samme kan oppnås langt billigere og med mange flere valgmuligheter via en god equalizer eller dsp. Mange kjører jo musikken fra digital rigg uansett. Med bruk av jriver og Audiolens feks har man jo ett mangfold av muligheter. Da kan ledning være nettopp det den er en ledning. Og ikke tilføre eller trekke fra noe. Og nettopp det er det mange fine ledninger som klarer :) :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Svar til trådstarter, Clas Olsson kabel duger godt nok. Jeg klarer ikke høre forskjell på dyr og billig kabel, derfor bruker jeg heller ikke penger på slikt.
    Meg om det.

    Det jeg derimot hører veldig store endringer på, er;
    Bytte elementer i høyttalere, endring av høyttalerkonstruksjon, endre target i frekvensrespons.

    Tweaking av lyd med kabler fører meg ingensteds hen.
    Tweaking av høyttalere er en helt annen sport, og har gitt min lyd-interesse en ny dimensjon.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Re.. Innlegg om skitten strøm.......
    Det blir sikkert en åpenbaring av solide fakta.....:cool:
    Ja blir spennende å se :)
    Inn som hardbarka motstander av at strømkabler/rens kan ha noe for seg - ut som ??
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.953
    Antall liker
    11.357
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ingen tvil om at det kan være støy i strømnettet, - særlg for de som bor i nærheten av større industrianlegg, men feil opstår også i nettet. Det interessante er hva som serveres som løsning.....
    Håper vi slipper anbefalinger av svenske trekasser med blomsterjord....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg høyrer skilnad på høgtalarkablar. Litt.
    Men finn ikkje eintydig samsvar mellom lydkvaliteten og forståelege faktorar som fletting, pluggar, tverrsnitt ....eller pris. Dessutan oppfører det seg ikkje likt frå rigg til rigg. Det er noko med massive koparstrengar, men det er ikkje eintydig.

    Skilnadane på høgtalarkabel kan vi allegorisk sett måle i millimeter.

    Kraftige nok effektforsterkarar (slike som ikkje klippar eller er tullete konstruerte) kan du måle i centimeter.

    Vi snakkar om desimeter når vi kjem til forforsterkarar og signalkjelder av type cd-spelarar, noko meir når det gjeld bandspelarar og tunerar.

    Og vinylriggar i meter.

    Kilometerane dukkar opp i samsvaret mellom høgtalarar og rom.

    Så eg har fram til no venta med dei store kabeleksperimenta til eg er ferdig med resten av anlegget. Har fått på plass høgtalarane, og er sånn passeleg fornøgd med forsterkar og elektronikken elles. Så om nokon vil låne meg 4 * 2 meter (er nøydd til å køyre biwiring ut frå høgtalarkonstruksjon) med overtydande høgtalarkabel, 2 signalkablar på 0,8 og 2,5 meter, skal vi sjå om min lette kabelagnostiske livsstil kan komme til å endre seg til ein eller annan form for fundamentalisme (eller beinhard ateisme, kanskje?)

    Kabel er bagatellmessig småtteri å rekne, samanlikna med den "oppgraderinga" vi fekk etter stororkanen nyttårsaftan 1992. Før dette kunne eg høyre skilnad på søndag kl 0900 og same dag kl 1300. Eg trur det skuldast at folk slo på massevis av elektrisk utstyr. Orkanen fjerna eit relativt lite oppegåande straumnett, som vart erstatta. Kanskje ein plausibel teori?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Var nettopp å kjøpte 25meter 2.5m2 til 399,- på Biltema - Føles som ett kupp lydmessig og prismessig med tanke på at mine gamle høytalekabler kostet 24.000nkr og var lydmessig like bra.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Eg høyrer skilnad på høgtalarkablar. Litt.
    Men finn ikkje eintydig samsvar mellom lydkvaliteten og forståelege faktorar som fletting, pluggar, tverrsnitt ....eller pris.
    En ærlig sak dette, men med en gang man er inne på deteksjon av forskjell og dermed grad av forskjell kontra pris så blir verdtsettingen veldig individuell.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    - og hvordan skal så det gjøres med digitalkabler ????
    Kommer an på kabelen, om det er nettverkskabel så gjøres det såre enkelt med å koble til en Cisco switch. Bruker man to PCer så kjører man hastighetsmåling med et program som presser ut det som går igjennom nettverkskortet. Får man pakketap så er kabelen ikke brukendes. Her er min erfaring at en rimelig CAT5e kabel gjør like bra jobb som en CAT7 kabel på 1Gbit, og ihvertfall på 100Mbit!
    Som regel har digitalt utstyr en buffer, slik at litt pakketap ikke har noe å si da trafikken rekker å retransmitte før bufferen tømmes.
    Digitalt så er det snakk om 1 og 0, enkelt og greit. Her blir det ikke farging (om det blir farging her så er det feilkonstruksjon og mest sannsynlig artifact-feil på lyden), men når lyden blir gjort om til analogt igjen så kommer det nok litt farging til igjen (DAC).
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er kun pakke re-transmit for TCP, ikke for UDP.
    Når det er sagt, så er det normalt bare command signaler som går som UDP uni/multicast trafikk.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    ethernet er noe helt annet enn spdif, ingen datapakker i sistnevnte og langt mindre motstandsdyktig for feil. så mye som 30-40% av hastigheten over tcp er feilkorreksjon/handshake alene, skru på udp isteden så skal du se feilene kommer
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Tror kanskje ikke at man kommer så mye lenger med denne diskusjonen. Alle må jo få lov til å gjøre som de vil og det som er riktig for en trenger jo ikke være det for en annen. Alle prioriterer forskjellig og det er også ett økonomisk aspekt i dette.

    Vi får prøve å være såpass storsinnet med hverandre, i alle leire. De som mener at en kabel er en kabel kan gjerne mene det og så skal ikke jeg forsøke å verve noen over til mitt ståsted. Det nytter jo ikke allikevel :).

    JP
    Jammen er kabel er ikke en kabel. En kort høyttalerkabel vil være bedre enn en lang, og en tjukk bedre enn en tynn. At du ikke klarer å verve noen til ditt ståsted er ikke prinsipielt begrunnet, men henger sammen med at pris ikke sier noe som helst overbevisende om kabelens egenskaper.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.525
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Får man pakketap så er kabelen ikke brukendes. Her er min erfaring at en rimelig CAT5e kabel gjør like bra jobb som en CAT7 kabel på 1Gbit, og ihvertfall på 100Mbit!
    Som en liten fotnote kan jeg nevne at to-kanals ukomprimert CD-kvalitet audio er 2 kanaler x 16 bits x 44100 samples/sek = 1,4 Mbit/sek. Det er 98,6 % mindre enn de 100 Mbit, og 99,86 % mindre enn 1 Gbit. De dataratene vi holder på med ser ut som DC for en moderne router og nettverkskabel.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Skal være tilbøyelig til å være enig at det er nyanseforskjeller på valg av isolasjonsmateriale. Selv har jeg spikket noen superenkle kabler med 3×1,5mm2 pr fas, enkjerne kobberledere tredd i bomullstrømpe som høyttalerkabler. Til signalkabler har jeg noen billige Jupiter 22awg kobber i bommul. Til sammen har dette kostet meg noen få hundre lapper.
    Ikke noe for high end snobbene eller til bruk i fuktige rom, men de fikk meg nå ihverfall til å slutte å lese kabel reviews og egentlig tråder som dette for lenge siden he he...
    Men noen må jo også holde liv i kabelprodusentene også da....
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg tror vi alle har vært der en eller flere ganger at vi har hørt forskjell som ikke kan ha vært der. Jeg utelukker imidlertid ikke at det kan være forskjell på kabler fra anlegg til anlegg. Samtidig synes jeg det er svært snodig at de som standhaftig påstår det er forskjell på kabler, ikke kan forklare det med annet enn det de hører. Særlig siden hjernen beviselig er i stand til å påvirke sansene våre i en slik grad at vi både kan høre ting som ikke er hørbart, eller ikke høre ting som er det.

    Jeg er blitt fortalt at OAS en gang var på hjemmebesøk hos en hifi-entusiast som ikke hørte at anlegget hans spilte i mono. Det var en hifi-entusiast med veldig bra anlegg, inkludert kabler. Jeg tror ikke eieren av anlegget hørte dårlig, men det hadde nok ikke falt ham inn at det var noe feil, og dermed bearbeidet hjernen sanseinntrykkene. Vokalen stod jo uansett som spikret mellom høyttalerne.

    Men jeg tenker jo at dersom hjernen kan få en til å tro at det spiller i stereo når det beviselig spiller i mono, så er det i hvert fall med min ringe forestilling om hvordan sansene og hjernen samarbeider, slett ikke utenkelig at det samme skjer når man lytter til ulike kabler.

    Hvis det er slik, så er det jo nettopp feel-good og følelsen å ha kjøpt noe ekstra bra som gjør at en del av oss synes det låter langt bedre med en kabel enn en annen. Ikke fordi vi bevisst lurer oss selv, men fordi hele settingen forteller oss at dette er bedre. Og hvis det føles og høres bedre ut, spiller det jo for den som nyter kablene mindre rolle om det er riktig eller ikke, nettopp fordi da billigere kabler ikke ville klart å skape den samme følelsen.

    Det kunne jo vært interessant om man f.x. hadde "kledd om" en Hyundai til å være en BMW. Så kunne man fått folk til å prøvekjøre begge bilene. Jeg er ganske sikker på at BMW ville høstet langt mer skryt enn Hyundai-bilen, selv om det ikke var forskjell på dem overhodet. Hvorfor? Fordi sanseinntrykkene dine fortalte deg at du satt i det som virket som en bedre bil...

    Klokere? Nei, stadig like forvirret, og lever godt med det :)

    Roy
    Vet ikke om dere har kapasitet til det, men det som virkelig hadde vært spennende var om Stereo+ hadde stilt med et anlegg på Hifimessen i Horten 30. sept og at man hadde samlet inn diverse kabler i div prisklasser og foretatt en blindtest med et godt utvalg deltakere for så å publisere resultatene i et senere nummer :) av praktiske grunner måtte man vel begrenset testen til signalkabler og la alle andre kabler være uendret.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ville overraske stort om en test i en slik setting, med ukjent utstyr og ukjente lytteomgivelser som to eksempler, vil kunne avdekke noe som helst.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Tror kanskje ikke at man kommer så mye lenger med denne diskusjonen. Alle må jo få lov til å gjøre som de vil og det som er riktig for en trenger jo ikke være det for en annen. Alle prioriterer forskjellig og det er også ett økonomisk aspekt i dette.

    Vi får prøve å være såpass storsinnet med hverandre, i alle leire. De som mener at en kabel er en kabel kan gjerne mene det og så skal ikke jeg forsøke å verve noen over til mitt ståsted. Det nytter jo ikke allikevel :).

    JP
    Jammen er kabel er ikke en kabel. En kort høyttalerkabel vil være bedre enn en lang, og en tjukk bedre enn en tynn. At du ikke klarer å verve noen til ditt ståsted er ikke prinsipielt begrunnet, men henger sammen med at pris ikke sier noe som helst overbevisende om kabelens egenskaper.
    Jeg har gitt opp hele " debatten". Ønsker alle lykke til med de kablene de måtte velge og bli fornøyd med i egne system.

    JP
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Skal være tilbøyelig til å være enig at det er nyanseforskjeller på valg av isolasjonsmateriale. Selv har jeg spikket noen superenkle kabler med 3×1,5mm2 pr fas, enkjerne kobberledere tredd i bomullstrømpe som høyttalerkabler. Til signalkabler har jeg noen billige Jupiter 22awg kobber i bommul. Til sammen har dette kostet meg noen få hundre lapper.
    Ikke noe for high end snobbene eller til bruk i fuktige rom, men de fikk meg nå ihverfall til å slutte å lese kabel reviews og egentlig tråder som dette for lenge siden he he...
    Men noen må jo også holde liv i kabelprodusentene også da....
    Hva er en high end snobb? Er ikke det nedsettende?

    JP
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    He he, det kan du godt si, men jeg har nå da møtt på en og annen både her og der. Om noen flåser nedsettende på noen billige kabler så har jeg overhodet ikke noe problem med å snakke nedsettende tilbake om high end snobber :cool:
    Det må da være lov, det går begge veier :cool:
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    He he, det kan du godt si, men jeg har nå da møtt på en og annen både her og der. Om noen flåser nedsettende på noen billige kabler så har jeg overhodet ikke noe problem med å snakke nedsettende tilbake om high end snobber :cool:
    Det må da være lov, det går begge veier :cool:
    Men har man her snakket nedsettende om de som velger rimeligere utstyr, i dette tilfellet kabler? Jeg tror ikke det og det har nå ikke vært min mening. Vi har vel " diskutert" om det er forskjell på kabler?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ville overraske stort om en test i en slik setting, med ukjent utstyr og ukjente lytteomgivelser som to eksempler, vil kunne avdekke noe som helst.
    Ja, men ikke pga de ukjente omgivelsene og utstyret. ;)

    Å høre etter forskjeller på to signalkabler gjennom et head-fi-oppsett av en viss kvalitet burde være fullt mulig. ...hvis de finnes.

    Det burde være gjennomførbart på en messe også. Sett opp et anlegg med en udiskutabelt high end kilde, forsterker og hodetelefon, og to forskjellige signalkabler. Evt to identiske kilder koblet til to innganger på forsterkeren med de forskjellige signalkablene. La så frivillige fra publikum gjøre seg kjent med de to forskjellige kablene i 15-20 minutter til de mener de kan skille f.eks. Clas Ohlson og Nordost Odin fra hverandre. Deretter får de høre et antall 20-30 sekunders klipp av den samme musikken de brukte til å lære kablene å kjenne, men blindt, og noterer/trykker/velger om klippene er Clas eller Odin. Resultatene blir holdt hemmelig, så ingen fare for subjektene for å miste ansikt, og kan brukes til å konkludere med om hvorvidt messepublikun egentlig kunne høre (med kun ørene) forskjell på de to kablene.

    Selvsagt vil ingen låne ut en Odin eller tilsvarende til dette, da fallhøyden er stor, og testarrangøren risikerer å bli erklært "Persona non grata" på messer i ettertiden hvis testen ga nullresultat. (Hvilket jeg mistenker den ville.)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    He he, det kan du godt si, men jeg har nå da møtt på en og annen både her og der. Om noen flåser nedsettende på noen billige kabler så har jeg overhodet ikke noe problem med å snakke nedsettende tilbake om high end snobber :cool:
    Det må da være lov, det går begge veier :cool:
    Men har man her snakket nedsettende om de som velger rimeligere utstyr, i dette tilfellet kabler? Jeg tror ikke det og det har nå ikke vært min mening. Vi har vel " diskutert" om det er forskjell på kabler?
    Det har vært sagt (blant annet av deg?) at de som ikke hører forskjell på billige og dyre kabler enten:

    1) har for dårlig utstyr
    og/eller
    2) hører dårlig.

    Det kan nok oppfattes som nedsettende om kabelskeptikerne.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hva er en high end snobb? Er ikke det nedsettende?
    Nei, det er helt vanlig på dette HiFi forum å disse HiFi interessen, ser du.
    Omtrent som å utbasunere på et entusiastforum for biler hva man skal med en bil overhodet.
    Her er et typisk medlem:
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    koper

    Medlem
    Ble medlem
    12.07.2017
    Innlegg
    5
    Antall liker
    4
    Jeg har enda ikke hørt fra noen i denne debatten med ett virkelig (ofte kostbart, lik det eller ikke) godt komponert/sammensatt anlegg som sier at kablene de har valgt ikke spiller noe rolle.
    Hva består et slikt virkelig godt komponert/sammensatt anlegg av da? Vil du si at f.eks. ANM og Asbjørn ikke har gode nok anlegg, og at det er derfor de ikke hører forskjeller på kabler? Indirekte er det vel det du sier, og jeg synes det virker nokså arrogant. Er du forresten klar over at begge disse (og mange flere) har vært borti mange 'eksotiske' kabler før de kom fram til den oppfatningen at det ikke er lydmessige forskjeller på kabler?

    Kort sagt: De har altså prøvd med dyre, 'eksotiske' kabler, men lagt de vekk. Men da er altså anlegget for dårlig/for billig, ellers ville de ikke lagt vekk de dyre, 'eksotiske' kablene?
    Om det er anleggene eller deres hørsel det er noe galt med vet ikke jeg. Men hører de ikke forskjell på kabler er noe galt.

    mvh
    JP
    Stolt bruker av "eksotiske kabler" :).
    Jeg har da dyrt nok anlegg (gal side av millen)og er opptatt av to ting hva kabler angår; tilstrekkelig tapsfri (nok) transmisjonsegenskap til formålet - dvs i praksis STRØM, og gode nok plugger for langvarig driftssikkerhet. Dette koster ikke nødvendigvis store summer med mindre man ønsker at det skal koste store summer.

    Grunnen til at jeg ikke kaster meg inn i diskusjoner så mye er at for mitt vedkommende har jeg ikke så mye å komme med annet enn å terpe på sunn fornuft og relevant erfaring/kompetanse etter 40 år med elektro/elektronikk og enda flere år som jeger av god lyd.
    Endelig et fornuftig innlegg i denne tråden,jeg har holdt på i 30år fant fort ut at kabler er det største lureri i hi fi bransjen.Jeg har prøvd ut kabler i alle prisklasser og det finnes veldig billige kabler som gjør jobben 1eks er blue jeans kabler belden gode nok til anlegg opp i den dyreste skalaen
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har gitt opp hele " debatten". Ønsker alle lykke til med de kablene de måtte velge og bli fornøyd med i egne system.
    JP
    Good call, hele debatten begynner å bli litt monoton
     

    koper

    Medlem
    Ble medlem
    12.07.2017
    Innlegg
    5
    Antall liker
    4
    He he, det kan du godt si, men jeg har nå da møtt på en og annen både her og der. Om noen flåser nedsettende på noen billige kabler så har jeg overhodet ikke noe problem med å snakke nedsettende tilbake om high end snobber :cool:
    Det må da være lov, det går begge veier :cool:
    Men har man her snakket nedsettende om de som velger rimeligere utstyr, i dette tilfellet kabler? Jeg tror ikke det og det har nå ikke vært min mening. Vi har vel " diskutert" om det er forskjell på kabler?
    Det har vært sagt (blant annet av deg?) at de som ikke hører forskjell på billige og dyre kabler enten:

    1) har for dårlig utstyr
    og/eller
    2) hører dårlig.

    Det kan nok oppfattes som nedsettende om kabelskeptikerne.
    Jeg ville heller skrevet at det oppfattes som nedsettende av fornuftige folk som har holdt på lenge og ikke lar seg lure av overprisede kabler
     

    koper

    Medlem
    Ble medlem
    12.07.2017
    Innlegg
    5
    Antall liker
    4
    Enig kabler er kjedelig å diskutere de får kose seg de som lar seg lure
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Men har man her snakket nedsettende om de som velger rimeligere utstyr, i dette tilfellet kabler? Jeg tror ikke det og det har nå ikke vært min mening. Vi har vel " diskutert" om det er forskjell på kabler?
    Ikke ta det ille opp, her er et utvalg av dine egne sitater i denne tråden:

    ...
    Om det er anleggene eller deres hørsel det er noe galt med vet ikke jeg. Men hører de ikke forskjell på kabler er noe galt.
    ...
    ...
    Kabler er ikke sånn. Godt nok i massevis koster noen få kroner, etter det er det mest historiefortelling.
    Til din siste setning:
    Viss-vass og jeg tror at du savner erfaringsgrunnlag, altså og ha hørt kabler i ett skikkelig anlegg som skiller betydelig selv på de minste forandringer. Du kan komme med alle dine teorier om tykkelse, motstand etc etc samt målinger om ditt og datt. Og fortsette å lure deg selv og andre med dine teorier om at kabler ikke spiller noen rolle og at man slipper unna med noen få kroner. Du tar feil.
    ...
    ... Du får mene hva du vil og gjerne bruke Clas Olson kabler i hele ditt anlegg for alle del, men da lurer jeg på " sluttresultatet" i ditt system. Men deg om det, men jeg synes at du har en nedlatende tone i det du skriver. Jeg nyter musikk med ører og sanser, ikke teori om hvordan ting er laget og måler.
    ...
    ... Poenget er at hvis man har investert i dyrt utstyr vil man gjerne at elektronikk og høyttalere skal kunne prestere som tiltenkt, da nytter det ikke med Clas Olsson kabler eller tilsvarende. ...
    mvh
    KJ
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det er kun pakke re-transmit for TCP, ikke for UDP.
    Når det er sagt, så er det normalt bare command signaler som går som UDP uni/multicast trafikk.
    Joda, men om det blir kollisjoner så plukker man opp dette på switchen uansett i forhold til kabeltesting.
    Også sa jeg som regel buffer, på UDP så har man også litt feilretting slik at pakkene kommer i rett rekkefølge ifølge headeren på IP pakken og mulighet for checksum. Switcher og Routere har også ofte bufre.

    Får man pakketap så er kabelen ikke brukendes. Her er min erfaring at en rimelig CAT5e kabel gjør like bra jobb som en CAT7 kabel på 1Gbit, og ihvertfall på 100Mbit!
    Som en liten fotnote kan jeg nevne at to-kanals ukomprimert CD-kvalitet audio er 2 kanaler x 16 bits x 44100 samples/sek = 1,4 Mbit/sek. Det er 98,6 % mindre enn de 100 Mbit, og 99,86 % mindre enn 1 Gbit. De dataratene vi holder på med ser ut som DC for en moderne router og nettverkskabel.
    Det er også litt av poenget mitt, man har veldig stor overhead fra før så kablene her utgjør ingenting pga. såpass lav hastighet som det er på HIFI. Og når en nettverkskabel til en 50-lapp gjør samme nytta som en mye dyrere så er det jo litt betenkelig at store seriøse kabelprodusenter for HIFI faktisk selger slikt til blodpris. Regner med da de også gjør dette med HT-kabler og andre kabler også.


    Når det gjelder SPDIF så er jo dette en standard som er lagd på 80-tallet, og HDMI har startet å tatt over istedet heldigvis. SPDIF støtter kun to kanaler ukomprimert lyd.

    Men ja, kobber er dyrt grunnet at råvaren koster noen kroner pr. kg mer enn det gjorde før. Også koster jo hele prosessen litt også for å få til kabler med sleeves og isolering etc.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Basert på responsen fra janpe og hans menn er jeg overbevist om at mange av de forlengst har innsett eller er i ferd med å innse faktumet. Jeg har stor forståelse for at det kan gjøre litt vondt, men jeg lover at det finnes et liv etter kabler. Kanskje best at vi lar gutta få litt fred nå slik at de kan fordøye informasjonen.

    Bare vit at de argumentene Asbjørn og jeg har presentert er etterprøvbare faktum og ikke synsing. Prøv å les igjennom flere ganger og prøv å forstå hva det innebærer. Skal ikke snakke for Asbjørn, men jeg er villig til å besvare ytterligere spørsmål på PM om dere lurer på noe.

    Peace out!
     

    alviss3

    Banned
    Ble medlem
    21.08.2017
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Basert på responsen fra janpe og hans menn er jeg overbevist om at mange av de forlengst har innsett eller er i ferd med å innse faktumet. Jeg har stor forståelse for at det kan gjøre litt vondt, men jeg lover at det finnes et liv etter kabler. Kanskje best at vi lar gutta få litt fred nå slik at de kan fordøye informasjonen.

    Bare vit at de argumentene Asbjørn og jeg har presentert er etterprøvbare faktum og ikke synsing. Prøv å les igjennom flere ganger og prøv å forstå hva det innebærer. Skal ikke snakke for Asbjørn, men jeg er villig til å besvare ytterligere spørsmål på PM om dere lurer på noe.

    Peace out!
    Det var dog et usædvanligt arrogant indlæg, og en usædvanlig fornærmelse over for alle de seriøse og teoretisk dygtige mennesker både Diy og fabrikanter, som faktisk mener der er lydforskelle , og også betydelige lydforskelle på kabler digitale som analoge og passive komponenter generelt. Faktisk kender jeg ikke en eneste seriøs hi-fi fabrikant som ikke tager dette alvorligt på et eller andet plan i sit valg af passive komponenter.

    Men der er også fællesnævner i dette , og det er at ingen kan forklarer lyd-forskellene 100% med teori eller målinger alene, man er nødt til at have opbygget denne erfaring om hvad som lyde skidt/dårligt , og hvad som lyder godt/rigtigt i praksis, man skal have prøvet det, eller eventuelt have draget fordel af andres erfaringer på området.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    God morgen Torben!:)

    Dine venner i Gryphon mener at det er flere aktører som driver med humbug og at denne X-faktoren er en bløff. De skriver ihvertfall så.

    Jeg forstår godt behovet ditt for å karakterisere meg, da du selv innrømmer å ikke forstå hva som skjer. Du får fokuset bort fra ubestridelige faktum som har blitt presentert og du kjenner godt, at du heller ikke åpner for psykologiske faktorer er betenkelig.

    Så vidt meg bekjent har du selv ikke ett fungerende anlegg og mistenker at det er lenge siden du har testet ut noe som helst. Om jeg tar feil på siste punkt beklager jeg.
     

    alviss3

    Banned
    Ble medlem
    21.08.2017
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    God morgen Torben!:)

    Dine venner i Gryphon mener at det er flere aktører som driver med humbug og at denne X-faktoren er en bløff. De skriver ihvertfall så.

    Jeg forstår godt behovet ditt for å karakterisere meg, da du selv innrømmer å ikke forstå hva som skjer. Du får fokuset bort fra ubestridelige faktum som har blitt presentert og du kjenner godt, at du heller ikke åpner for psykologiske faktorer er betenkelig.

    Så vidt meg bekjent har du selv ikke ett fungerende anlegg og mistenker at det er lenge siden du har testet ut noe som helst. Om jeg tar feil på siste punkt beklager jeg.
    Naturligvis er der aktører som driver med humbug , det er der i alle brancher, man kan fuppe folk i eksempelvis en købs situation, i en blindtest, i det hele taget på den korte bane, men man kan ikke fuppe folk i mere end 20-30 år, det gælder både kunder og dem som arbejder seriøst med hi-fi.
     
    A

    ANM

    Gjest
    men man kan ikke fuppe folk i mere end 20-30 år
    Nei, nettopp og nå har flere og flere våknet. Vi var jo i flere år vært prisgitt en dominerende presse som kilde til informasjon for vår høyt spesialiserte interesse, nå har omsider dette grepet sluppet og uhildet informasjon flyter fritt. Vi har også fått bedre verktøy som gjør denne mikro EQingen overflødig.

    Igjen jeg har forståelse for at det er vanskelig å gi slipp på denne spennende og litt mystiske jakten, men som du vet er det ingenting som tyder på at denne jakten vil bære frukter.

    Beklager at du oppfatter det som arrogant.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn