Tips til Billig kabler som er like god som dyre HI-END.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Til din siste setning:
    Viss-vass og jeg tror at du savner erfaringsgrunnlag, altså og ha hørt kabler i ett skikkelig anlegg som skiller betydelig selv på de minste forandringer. Du kan komme med alle dine teorier om tykkelse, motstand etc etc samt målinger om ditt og datt. Og fortsette å lure deg selv og andre med dine teorier om at kabler ikke spiller noen rolle og at man slipper unna med noen få kroner. Du tar feil.

    JP
    Selv har jeg arbeidet i studioer der hver eneste boks kan koste like mye som de boksene du skryter av. Og dette er ikke amatør-recordings. Du finner meg på noen veldig kjente plater. Jeg kan love deg at det låter bra i studio. Men kablingen er metervare, forutsatt at kabelen er god nok, og at den er skikkelig satt opp. Asbjørn har så rett i mye av det han skriver, og er en balansert og fornuftig poster. Du derimot, hisser deg opp over at du ikke har noe å fare med ut over troen på at man kan kjøpe seg god lyd. Det er det ingen garanti for. Arbeidet begynner først når boksene er kommet i hus.

    Det ville være synd å si at du er et sjarmtroll. Så langt har du klart å gi fra deg 1 like. Det må ha vært en satans bra post!
    Hvilke bokser er det jeg skryter av?? Jeg reagerer på at noen så bastant kan si at kabler nærmest ikke har noe å si for lyden og at det er likegyldig hva man her velger. Og gjemmer seg bak en haug av målinger og påstander. Jeg har enda ikke hørt fra noen i denne debatten med ett virkelig (ofte kostbart, lik det eller ikke) godt komponert/sammensatt anlegg som sier at kablene de har valgt ikke spiller noe rolle.

    Låter bra i studio sier du. Hva er din referanse, det du spiller på selv? Hvilken erfaring har du selv med anlegg i high end klassen og matching mellom de forskjellige komponeter? Kabler inkludert.

    Sjarmtroll? Nei sikkert ikke.
    Kan du sende meg en lydfil med billige kabler fra ditt anlegg, og så en annen fil med dyre kabler?

    Gjerne flere filer med ulike sanger.

    Så kan du merke filene slik at de har ulike navn, men uten at jeg vet hvilke som er med billige og hvilke som er med dyre kabler.

    Ser frem til en slik lyttetest!
    Bravo !
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Hvilke bokser er det jeg skryter av?? Jeg reagerer på at noen så bastant kan si at kabler nærmest ikke har noe å si for lyden og at det er likegyldig hva man her velger. Og gjemmer seg bak en haug av målinger og påstander. Jeg har enda ikke hørt fra noen i denne debatten med ett virkelig (ofte kostbart, lik det eller ikke) godt komponert/sammensatt anlegg som sier at kablene de har valgt ikke spiller noe rolle.

    Låter bra i studio sier du. Hva er din referanse, det du spiller på selv? Hvilken erfaring har du selv med anlegg i high end klassen og matching mellom de forskjellige komponeter? Kabler inkludert.

    Sjarmtroll? Nei sikkert ikke.
    Kan du sende meg en lydfil med billige kabler fra ditt anlegg, og så en annen fil med dyre kabler?

    Gjerne flere filer med ulike sanger.

    Så kan du merke filene slik at de har ulike navn, men uten at jeg vet hvilke som er med billige og hvilke som er med dyre kabler.

    Ser frem til en slik lyttetest!
    Bravo !
    Testen vil gjennomføres på Genelec 8351a høyttalere og Sennheisers kombo HD800+HDVD800; både høyttalere og hodetelefoner brukes ofte når musikk redigeres og mastres.

    :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har enda ikke hørt fra noen i denne debatten med ett virkelig (ofte kostbart, lik det eller ikke) godt komponert/sammensatt anlegg som sier at kablene de har valgt ikke spiller noe rolle.
    Hva består et slikt virkelig godt komponert/sammensatt anlegg av da? Vil du si at f.eks. ANM og Asbjørn ikke har gode nok anlegg, og at det er derfor de ikke hører forskjeller på kabler? Indirekte er det vel det du sier, og jeg synes det virker nokså arrogant. Er du forresten klar over at begge disse (og mange flere) har vært borti mange 'eksotiske' kabler før de kom fram til den oppfatningen at det ikke er lydmessige forskjeller på kabler?

    Kort sagt: De har altså prøvd med dyre, 'eksotiske' kabler, men lagt de vekk. Men da er altså anlegget for dårlig/for billig, ellers ville de ikke lagt vekk de dyre, 'eksotiske' kablene?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Konkret spørsmål. Skal trekke signalkabler i vegg og benyttes med xlr-koblinger. Lengder på ca 12 meter. Hvilken av disse er best egnet/skjermet?
    Enten Belden 9842NH koblet som star quad eller 3079A. For fast installasjon er kanskje KJs forslag om 3079A mest opplagt. Men dette er overkill så det rekker for analog audio. :)

    En liten detalj: Du vil nok helst ha en kabel med dobbel (både folie og flettet) skjerm, men ikke med separat bileder for jord. Den ekstra kobbertråden gjør det enklere å terminere, men skaper litt asymmetri og reduserer evnen til å undertrykke innstrålt støy - som er hele poenget med en balansert signaloverføring. Terminer skjermen til pin 1 i begge ender.
    Takk:)
    Så 9842NH er den jeg bør velge om jeg skjønner deg riktig?
    (må ha det med inn med teskje)

    Mvh calaf
    For fast installasjon tror jeg at jeg ville satt 3079A som førstevalg. Som fleksibel patch-kabel er kanskje Belden 1800F førstekandidat. 9842NH er en fleksibel fire-leder med lav kapasitans - perfekt som armkabel til et RIAA-trinn. Men du kan bruke nesten hvilken som helst to-leder signalkabel med dobbel skjerm. Man skal opp i strekk på noen hundre meter før disse begynner å degradere signalet i hørbar grad uansett hvilken du velger.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Snodig at ikke Krell CAST prinsippet har blitt utviklet til en standard.
    Er jo sååååå mye bedre å bruke strømoverføring over lengre strekk.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har enda ikke hørt fra noen i denne debatten med ett virkelig (ofte kostbart, lik det eller ikke) godt komponert/sammensatt anlegg som sier at kablene de har valgt ikke spiller noe rolle.
    Hva består et slikt virkelig godt komponert/sammensatt anlegg av da? Vil du si at f.eks. ANM og Asbjørn ikke har gode nok anlegg, og at det er derfor de ikke hører forskjeller på kabler? Indirekte er det vel det du sier, og jeg synes det virker nokså arrogant. Er du forresten klar over at begge disse (og mange flere) har vært borti mange 'eksotiske' kabler før de kom fram til den oppfatningen at det ikke er lydmessige forskjeller på kabler?

    Kort sagt: De har altså prøvd med dyre, 'eksotiske' kabler, men lagt de vekk. Men da er altså anlegget for dårlig/for billig, ellers ville de ikke lagt vekk de dyre, 'eksotiske' kablene?
    Så fordi de har prøvd svært dyre kabler og kommet fremt til de ikke hadde hensikt, da er det en 'lov' som skal gjelde alle? Hva med alle dem som faktisk Hører forskjell, for det finnes en god del vet du? Jeg alene kjenner svært mange, som har en fartstid gjennom et helt liv i hifi, altså dedikerte og erfarne lyttere..bare tull da, eller bare tull generelt på alle som hører forskjeller? Jeghører lett, så får du si jegheller blir lurt eller innbiller meg ting da. Det er like arrogant det du skriver, fordi du undergraver alle dem som hører forskjeller og bruker litt ekstra penger der
    Men ja, kanskje hørselen din ikke er god nok og anlegget ditt ikke strekker til..I dont know
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Med den arrogante holdningen er det ikke overraskende at du hører forskjell. ;D
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Med den arrogante holdningen er det ikke overraskende at du hører forskjell. ;D
    Da er det merkelig at ikke langt flere hører forskjell, for det er mange 'arrogante' her inne...Hvis det er arroganse som må til ifølge deg for å høre forskjell
    Jeg kom bare med noen spørsmål, for det virker som det er blitt slik her, at dem som ikke mener det er eller kan være forskjeller, er dem som har skrevet fasiten som alle må følge på en måte. Er jeg mindre diskvalifisert som lytter, kun fordi jeg faktisk hører forskjeller? Kabeldebatten gir ingen mening her inne, fordi det er egentlig kun 1 syn som er gjeldende og skal regjere og det er at det overhodet ikke er forskjeller eller kan eksistere. Hvis ikke det er arrogant og undergravende, så vet ikke jeg
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Men ja, kanskje hørselen din ikke er god nok og anlegget ditt ikke strekker til..I dont know
    Sånn var det, ja .........
    vel, det trenger ikkevære slik, jeg bare undrer? Er lov å svare på spørsmålene jeg hadde også..
    Er det noe poeng i å svare på retoriske spørsmål? Hehe......

    Personlig støtter jeg vitenskapen og ikke føleriet i denne sammenhengen. De som ble nevnt ved navn hører også forskjell på kabler, men forstår også at det ikke er prislappen man hører, men reelle fysiske sammenhenger. Ikke alle er som "folk flest" .....
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Jeg har enda ikke hørt fra noen i denne debatten med ett virkelig (ofte kostbart, lik det eller ikke) godt komponert/sammensatt anlegg som sier at kablene de har valgt ikke spiller noe rolle.
    Hva består et slikt virkelig godt komponert/sammensatt anlegg av da? Vil du si at f.eks. ANM og Asbjørn ikke har gode nok anlegg, og at det er derfor de ikke hører forskjeller på kabler? Indirekte er det vel det du sier, og jeg synes det virker nokså arrogant. Er du forresten klar over at begge disse (og mange flere) har vært borti mange 'eksotiske' kabler før de kom fram til den oppfatningen at det ikke er lydmessige forskjeller på kabler?

    Kort sagt: De har altså prøvd med dyre, 'eksotiske' kabler, men lagt de vekk. Men da er altså anlegget for dårlig/for billig, ellers ville de ikke lagt vekk de dyre, 'eksotiske' kablene?
    Om det er anleggene eller deres hørsel det er noe galt med vet ikke jeg. Men hører de ikke forskjell på kabler er noe galt.

    mvh
    JP
    Stolt bruker av "eksotiske kabler" :).
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Kabeldebatten gir ingen mening her inne, fordi det er egentlig kun 1 syn som er gjeldende og skal regjere og det er at det overhodet ikke er forskjeller eller kan eksistere.
    Du må sette deg inn i hva som skrives. Det er ingen av tullepriskabelskeptikerne som påstår dette. Derimot er det et utbredt stråmannsargument av de som mener kabelkvaliteten vokser med prisen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har enda ikke hørt fra noen i denne debatten med ett virkelig (ofte kostbart, lik det eller ikke) godt komponert/sammensatt anlegg som sier at kablene de har valgt ikke spiller noe rolle.
    Hva består et slikt virkelig godt komponert/sammensatt anlegg av da? Vil du si at f.eks. ANM og Asbjørn ikke har gode nok anlegg, og at det er derfor de ikke hører forskjeller på kabler? Indirekte er det vel det du sier, og jeg synes det virker nokså arrogant. Er du forresten klar over at begge disse (og mange flere) har vært borti mange 'eksotiske' kabler før de kom fram til den oppfatningen at det ikke er lydmessige forskjeller på kabler?

    Kort sagt: De har altså prøvd med dyre, 'eksotiske' kabler, men lagt de vekk. Men da er altså anlegget for dårlig/for billig, ellers ville de ikke lagt vekk de dyre, 'eksotiske' kablene?
    Om det er anleggene eller deres hørsel det er noe galt med vet ikke jeg. Men hører de ikke forskjell på kabler er noe galt.

    mvh
    JP
    Stolt bruker av "eksotiske kabler" :).
    Og så du og da. Hvem er det som ikke hører forskjell foruten stråmennene til deg og dine meningsfeller i "gode kabler er dyre og hører du ikke det er du døv eller har dårlig anlegg"-klubben?
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Du opplever debattanter som arrogante nettopp fordi du kun klarer å diskutere dette subjektivt. Vi driter i deg og hørsel er individuell, det er kabler vi diskuterer. Finn frem et eneste saklig argument for at dine opplevelser er universelle, så kan vi diskutere dette ordentlig.
    Vel, jeg opplevde ingen som arrogante, var vel egentlig bare et tilsvar til en annen som igjen mente en annen var arrogant. Mulig du driter i meg, kan ikke gå så langt selv, for jeg kjenner deg jo ikke. Men virker som du snakker for mange andre, regner med de er enige med deg at du tar andre med i dine konklusjoner?Men helt ok, jeg bryr meg ikke om hva dere tenker om meg, aller minst dine tanker om meg..
    Jeg tror det er flere ting som spiller inn som vi enda ikke forstår, derfor er det også vanskelig å gi argumenter som er universelt korrekte for alle. Mitt eneste logiske, må være måten innsiden av kabler er laget på, for å eliminere eddycurrent. Dess mindre berøringspunkter innvendig, mindre mulighet for støy og eddycurrent. Er enig selvfølgelig i prising, det er for dyrt, men igjen, det er veldig mye i denne hobbyen.
    Innsikt har jeg nok av, samt erfaring i det å lytte, jeg er som sagt, ikke mindre diskvalifisert til å være en habil lytter enn det du kanskje ser for deg at du selv er. Dessuten er jeg kritisk, så selv om det til tider er lett å høre forskjell, betyr ikke det at en type a/b testing utføres uten noen som helst skepsis eller tvil
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Denne mannen har mer erfaring enn noen annen her på sentralen om slike spørsmål.
    Noen ser ut til å ha vært heldig med plassering av høyttaler og lytteposisjon,
    og noen tydeligvis ikke.


    Since 1993 Bob Hodas has traveled the world tuning well over 1000 rooms. His clients include studio owners, producers, engineers, and discriminating home listeners. Hit mixer David Pensado, producer Tricky Stewart, composer Danny Elfman, and recording artist Stevie Wonder are among his many clients who demand accurate listening environments and speaker systems. His work has taken him from Tokyo, for Sony Music Entertainment, to London for Abbey Road Mastering. Stateside he has tuned rooms for NRG Recording, The Record Plant, Blackbird, and Lucasfilm to name but a few. His depth of experience gained from his background as a musician and recording engineer has given him a unique and sought after perspective on solving speaker system and room acoustics issues.



    Det meste sies i løpet av det første minutt




    Plassering,70%
    Akustikk,20%
    Eq,5%



    Noen påberoper seg å jobbe i studio etc.

    Inger her på sentralen er representert på div. lister som undre.Vet ikke om 2L er aktive her.

    TAS Super LP List 2016 | The Absolute Sound
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Har ikke sett linkede filmer, men har det relevans til tråden? Overskriften virker ikke slik.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har enda ikke hørt fra noen i denne debatten med ett virkelig (ofte kostbart, lik det eller ikke) godt komponert/sammensatt anlegg som sier at kablene de har valgt ikke spiller noe rolle.
    Hva består et slikt virkelig godt komponert/sammensatt anlegg av da? Vil du si at f.eks. ANM og Asbjørn ikke har gode nok anlegg, og at det er derfor de ikke hører forskjeller på kabler? Indirekte er det vel det du sier, og jeg synes det virker nokså arrogant. Er du forresten klar over at begge disse (og mange flere) har vært borti mange 'eksotiske' kabler før de kom fram til den oppfatningen at det ikke er lydmessige forskjeller på kabler?

    Kort sagt: De har altså prøvd med dyre, 'eksotiske' kabler, men lagt de vekk. Men da er altså anlegget for dårlig/for billig, ellers ville de ikke lagt vekk de dyre, 'eksotiske' kablene?
    Om det er anleggene eller deres hørsel det er noe galt med vet ikke jeg. Men hører de ikke forskjell på kabler er noe galt.

    mvh
    JP
    Stolt bruker av "eksotiske kabler" :).
    Jeg har da dyrt nok anlegg (gal side av millen)og er opptatt av to ting hva kabler angår; tilstrekkelig tapsfri (nok) transmisjonsegenskap til formålet - dvs i praksis STRØM, og gode nok plugger for langvarig driftssikkerhet. Dette koster ikke nødvendigvis store summer med mindre man ønsker at det skal koste store summer.

    Grunnen til at jeg ikke kaster meg inn i diskusjoner så mye er at for mitt vedkommende har jeg ikke så mye å komme med annet enn å terpe på sunn fornuft og relevant erfaring/kompetanse etter 40 år med elektro/elektronikk og enda flere år som jeger av god lyd.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Det er helt vanlig at homo sapiens hører forskjeller der ingen er. Jeg synes imidlertid det er litt rart at noen med lang fartstid innen hi-fi ikke har fått en leksjon der man har glemt å koble til et apparat eller slått over en bryter men likevel hørt påfølgende store forskjeller.....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er helt vanlig at homo sapiens hører forskjeller der ingen er. Jeg synes imidlertid det er litt rart at noen med lang fartstid innen hi-fi ikke har fått en leksjon der man har glemt å koble til et apparat eller slått over en bryter men likevel hørt påfølgende store forskjeller.....
    Been there, done that .... :rolleyes:

    Å lure seg sjøl er noe av det enkleste i verden.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Kan ikke huske å ha gjort noe slik, men det er kanskje mest flaks. Evnen til selvbedrag tviler jeg uansett ikke på.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En ting jeg husker med gru er en avmagnetiseringsdings av noe slag som skapte helt "wow" faktor. Og det var før jeg fant ut at jeg ikke hadde satt i noe batteri...
    Og selvsagt hørt forskjell på equalizere som sto i bypass.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Jeg tror vi alle har vært der en eller flere ganger at vi har hørt forskjell som ikke kan ha vært der. Jeg utelukker imidlertid ikke at det kan være forskjell på kabler fra anlegg til anlegg. Samtidig synes jeg det er svært snodig at de som standhaftig påstår det er forskjell på kabler, ikke kan forklare det med annet enn det de hører. Særlig siden hjernen beviselig er i stand til å påvirke sansene våre i en slik grad at vi både kan høre ting som ikke er hørbart, eller ikke høre ting som er det.

    Jeg er blitt fortalt at OAS en gang var på hjemmebesøk hos en hifi-entusiast som ikke hørte at anlegget hans spilte i mono. Det var en hifi-entusiast med veldig bra anlegg, inkludert kabler. Jeg tror ikke eieren av anlegget hørte dårlig, men det hadde nok ikke falt ham inn at det var noe feil, og dermed bearbeidet hjernen sanseinntrykkene. Vokalen stod jo uansett som spikret mellom høyttalerne.

    Men jeg tenker jo at dersom hjernen kan få en til å tro at det spiller i stereo når det beviselig spiller i mono, så er det i hvert fall med min ringe forestilling om hvordan sansene og hjernen samarbeider, slett ikke utenkelig at det samme skjer når man lytter til ulike kabler.

    Hvis det er slik, så er det jo nettopp feel-good og følelsen å ha kjøpt noe ekstra bra som gjør at en del av oss synes det låter langt bedre med en kabel enn en annen. Ikke fordi vi bevisst lurer oss selv, men fordi hele settingen forteller oss at dette er bedre. Og hvis det føles og høres bedre ut, spiller det jo for den som nyter kablene mindre rolle om det er riktig eller ikke, nettopp fordi da billigere kabler ikke ville klart å skape den samme følelsen.

    Det kunne jo vært interessant om man f.x. hadde "kledd om" en Hyundai til å være en BMW. Så kunne man fått folk til å prøvekjøre begge bilene. Jeg er ganske sikker på at BMW ville høstet langt mer skryt enn Hyundai-bilen, selv om det ikke var forskjell på dem overhodet. Hvorfor? Fordi sanseinntrykkene dine fortalte deg at du satt i det som virket som en bedre bil...

    Klokere? Nei, stadig like forvirret, og lever godt med det :)

    Roy
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Men jeg husker ei hifimesse på plaza der diskanten var fullstendig fraværende i en kanal på et Infinitysett, noe demonstratøren ble gjort oppmerksom på, satte seg ned, smilte og lyttet glatt videre uten å bry seg om hva vi sa, og var fortsatt kjempefornøyd med den enestående lyden....
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Det er helt vanlig at homo sapiens hører forskjeller der ingen er. Jeg synes imidlertid det er litt rart at noen med lang fartstid innen hi-fi ikke har fått en leksjon der man har glemt å koble til et apparat eller slått over en bryter men likevel hørt påfølgende store forskjeller.....
    Been there, done that .... :rolleyes:

    Å lure seg sjøl er noe av det enkleste i verden.
    En ting jeg husker med gru er en avmagnetiseringsdings av noe slag som skapte helt "wow" faktor. Og det var før jeg fant ut at jeg ikke hadde satt i noe batteri...
    Og selvsagt hørt forskjell på equalizere som sto i bypass.
    Men hva er poenget med slike innlegg da? Jeg blir ofte stilt til livs når jeg er såpass dum å si at jeg hører forskjeller, men 'eliten
    ' her inne er ofte undergravende, bruk av hersketeknikker særdeles godkjent, men ser ikke det kommer forslag til vedkommende om fornuftige argumenter for og imot her.:-/
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    det er lydmessig forskjell på kabler.....dog større på høyttalerkabler.
    forskjellen er repeterbar på forskjellige systemer...fra normale prisklasser og oppover.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg kan ikke huske å ha sett at noen i "eliten" har påstått at det ikke er forskjell på kabler, men at disse stort sett kan forklares og at de slettes ikke koster 10-tusener av kroner eller mer.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke sett linkede filmer, men har det relevans til tråden? Overskriften virker ikke slik.
    Relevans?
    Det er ingen forskjeller påstås det i tråden.
    Hodas sier hva som må til for å høre forskjeller,
    og har en da klart å plassere lytteposisjon og høyttaler rett så får en med på kjøpet mer enn å kunne høre forskjeller på kabler isolatorer etc.
    Vi er blitt repetert fra "eliten" over år at dersom det er forskjeller er elektronikken defekt eller feilkonstruert.
    Og med den CV`en til Hodas lytter jeg mer til hva han har og si en noen her.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Disse påstandene fra "eliten" kjenner jeg ikke igjen. At noen konstruksjoner er mer "følsomme" for kabler er sant. Jeg synes begrepene defekt/feilkonstruksjon blir litt usaklige i den sammenheng og oppfatter det mest som å understreke et poeng. Ingen forskjeller? Det er nok bare stråmannen "Kalle" som har sagt det.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    - det er forskjell på kabler (fra anlegg til anlegg)
    - den som låter bedre i en kontekst, trenger ikke å være den med høyest prislapp.
    - kabler kan være overpriset, men det gjelder jo veldig mye annet også, som feks fluestenger, forsterkere, biler, klær mm.

    MEN prislappen kan også påvirke bedømningsevnen, som forskere - med mindre man har forskerforrakt - har kommet frem til her. I så tilfelle, så

    - opplevvelsen av bedre lyd er da reell for den enkelte

    Hvis en ikke lar seg påvirke av prislapp, så er - jeg siterer:

    - "– Det fascinerende spørsmålet er nå om vi kan trene opp belønningssystemet slik at det blir mindre følsomt for slike placebo- og markedseffekter"
    - "...desto dyrere deltakerne trodde at vinen var, desto mer aktivitet kunne de registrere i frontallappene og ventral stratum, områder av hjernen som er involvert i belønningsprosesser og motivasjon."

    Altså, enten er man

    - på et høyere trinn på utviklinga enn andre mennesker, jfr X-Men
    - fått ødelagt (deler) av frontallappene og ventral stratum, slik at hjernen ikke lenger er involvert i belønningsprosesser og motivasjon.

    Mitt bidrag til å skape verdenfred hva kabel-babel-diskusjoner angår :rolleyes:
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Men hva er poenget med slike innlegg da? Jeg blir ofte stilt til livs når jeg er såpass dum å si at jeg hører forskjeller, men 'eliten
    ' her inne er ofte undergravende, bruk av hersketeknikker særdeles godkjent, men ser ikke det kommer forslag til vedkommende om fornuftige argumenter for og imot her.:-/
    Jeg tror vel egentlig ikke at dette bringer debatten noe videre, men spesielt interesserte kan lese et par innlegg fra noen andre tråder i kategorien "Hei, jeg heter Ivar og jeg har vært på kabelkjøret" :)
    http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/88927-usb-kabel-lush-8.html#post2558831
    http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/64151-innbrenning-vidar-3.html#post2560126

    Som hifi-entusiaster ligger det vel i sakens natur at vi er kritiske til det vi får servert. Som regel består livet til en hifi-entusiast i stadige erkjennelser av at "dette er bra, men det er ikke godt nok". Sånn sett forstår jeg hvorfor noen stadig jakter etter kabler i håp om å få lyden bedre.

    Men, når det blir servert massive data og erfaringsgrunnlag - fra folk som er interesserte i å få god lyd - om at det ikke er vits å bruke penger på kabler, er det litt rart at de som er opptatt av kabler ikke stopper opp og tenker litt kritisk om sin egen aktivitet. Naturlige kritiske spørsmål kan da være:

    - Er dette virkelig bedre eller er det bare noe jeg innbiller meg?

    - Skyldes forskjellen jeg opplever virkelig at det er mer detaljer som slipper gjennom, eller kan det være en eq-effekt som skaper den ekstra luftige diskanten?

    - Er dette virkelig verdt pengene?

    Naturlige tiltak vil da være å forsøke å komme til bunns i dette. Et enkelt starttiltak er å få en person til å hjelpe seg og utføre blindtester på seg selv. Om man da opplever tydelige forskjeller, bør neste trinn være: Skyldes forskjellen eq-effekt? Målinger av frekvensrespons vil sannsynligvis kunne avdekke dette. Om man også får eliminert en eventuell eq-effekt, bør man se på forholdet mellom pris og ytelse. Da kan man veksle fram og tilbake mellom kabler i ulike prisklasser for å sammenligne. Ikke vits å betale mer enn det er verdt. Best mulig lyd pr. krone er vel et mantra for de fleste hifi-entusiaster.

    I beste mening :)
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg har brakt på banen en omvendt bias for en tid tilbake mhp. kabelforskjeller, nemlig at en kabel-skeptiker innrømmet at det var godt å undertrykke kabelforskjeller da det var både kompliserende og fordyrende. Sløyfes dette leddet (mhp. bekymring) så sover man bedre.
    Synes dette var en voksen bekreftelse å formidle.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Det er helt vanlig at homo sapiens hører forskjeller der ingen er. Jeg synes imidlertid det er litt rart at noen med lang fartstid innen hi-fi ikke har fått en leksjon der man har glemt å koble til et apparat eller slått over en bryter men likevel hørt påfølgende store forskjeller.....
    Been there, done that .... :rolleyes:

    Å lure seg sjøl er noe av det enkleste i verden.
    Ja, en eller kanskje to ganger. Hva med 20 ganger? Eller hva med å lure seg selv 20 ganger pr år i feks 40 år?

    De fleste med litt fartstid er vel oppmerksomme på slike ting, og tar neppe noen avgjørelse om kjøp kun basert på en demo eller et førsteinntrykk.

    Det er alt for mye bortforklaringer og fokus på placebo som egentlig ikke har noen relevans i denne sammenhengen. Dette hører egentlig hjemme innen medisin, hvor noen etter å ha blitt fortalt hvilken effekt et legemiddel vil ha, opplever denne virkningen selv om de kun har fått narremedisin.

    Hvis du ender opp med å kjøpe en kabel fordi du er blitt fortalt hva du skal høre, vil nok denne "placebo-effekten" tape seg ganske fort etter at du har hørt kablene i eget anlegg noen dager eller uker.

    En ting jeg derimot helt klart er påvirket av er forventning. Har jeg lånt med meg noe hjem som ha fått gode tester og omtaler er forvetningene høye. Problemet er at de fleste av disse forventningene sjelden blir innfridd, men noen ganger er faktisk det jeg hører i samsvar med det andre hører og kablene eller komponenten blir værende i anlegget. Grunnen til dette er ikke at jeg er blitt fortalt hva jeg skal høre, men er basert på det jeg faktisk selv hører over tid.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har brakt på banen en omvendt bias for en tid tilbake mhp. kabelforskjeller, nemlig at en kabel-skeptiker innrømmet at det var godt å undertrykke kabelforskjeller da det var både kompliserende og fordyrende. Sløyfes dette leddet (mhp. bekymring) så sover man bedre.
    Synes dette var en voksen bekreftelse å formidle.
    Hehehe, jeg får sitere et medlem her inne, som jeg anser som klok på mange områder.

    -"Salig er de som ikke hører/tror på forskjell mellom kabler, for de skal spare mange penger(!)".
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan bare ikke etter beste evne fatte at slike diskusjoner engasjerer så mye som det de tydeligvis gjør. At folk går helt av skaftet og fyrer løs med bortimot personangrep over en bagatell som en kabel???
    Hallo i luken:confused::confused::confused::confused:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror vi alle har vært der en eller flere ganger at vi har hørt forskjell som ikke kan ha vært der. Jeg utelukker imidlertid ikke at det kan være forskjell på kabler fra anlegg til anlegg. Samtidig synes jeg det er svært snodig at de som standhaftig påstår det er forskjell på kabler, ikke kan forklare det med annet enn det de hører. Særlig siden hjernen beviselig er i stand til å påvirke sansene våre i en slik grad at vi både kan høre ting som ikke er hørbart, eller ikke høre ting som er det.

    Jeg er blitt fortalt at OAS en gang var på hjemmebesøk hos en hifi-entusiast som ikke hørte at anlegget hans spilte i mono. Det var en hifi-entusiast med veldig bra anlegg, inkludert kabler. Jeg tror ikke eieren av anlegget hørte dårlig, men det hadde nok ikke falt ham inn at det var noe feil, og dermed bearbeidet hjernen sanseinntrykkene. Vokalen stod jo uansett som spikret mellom høyttalerne.

    Men jeg tenker jo at dersom hjernen kan få en til å tro at det spiller i stereo når det beviselig spiller i mono, så er det i hvert fall med min ringe forestilling om hvordan sansene og hjernen samarbeider, slett ikke utenkelig at det samme skjer når man lytter til ulike kabler.

    Hvis det er slik, så er det jo nettopp feel-good og følelsen å ha kjøpt noe ekstra bra som gjør at en del av oss synes det låter langt bedre med en kabel enn en annen. Ikke fordi vi bevisst lurer oss selv, men fordi hele settingen forteller oss at dette er bedre. Og hvis det føles og høres bedre ut, spiller det jo for den som nyter kablene mindre rolle om det er riktig eller ikke, nettopp fordi da billigere kabler ikke ville klart å skape den samme følelsen.

    Det kunne jo vært interessant om man f.x. hadde "kledd om" en Hyundai til å være en BMW. Så kunne man fått folk til å prøvekjøre begge bilene. Jeg er ganske sikker på at BMW ville høstet langt mer skryt enn Hyundai-bilen, selv om det ikke var forskjell på dem overhodet. Hvorfor? Fordi sanseinntrykkene dine fortalte deg at du satt i det som virket som en bedre bil...

    Klokere? Nei, stadig like forvirret, og lever godt med det :)

    Roy
    La meg lime inn denne lenken enda en gang; jeg tror ikke budskapet i følgende TV-klipp kan vises ofte nok:

    https://www.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0

    Her er klippet og McGurk-effekten forklart i tekst:

    https://en.wikipedia.org/wiki/McGurk_effect

    Det er med andre ord ikke mulig å unngå å bli lurt (dvs. lurt av sanseinntrykkene våre) i en del sammenhenger.

    Bl.a. derfor er det viktig med blindtester, for da hører vi bedre.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har du deltatt i noen blindtester, SH? Hvis ja, kan du gjøre rede for opplevelsen, hvordan de var satt opp og ikke minst hvorfor de var til å stole sånt på osv?

    Er nysgjerrig på denne iherdigheten. Mitt ståsted ang kabler er gjort kjent i innlegg #402
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn