Forsterkere Tips og råd for stereoanlegg i nytt rom

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Hei, trenger tips og råd til nytt stereoanlegg i et rom på 10,7kvm ca. Primær lydkilde blir platespiller ( har det allerede samt riaa-trinn)
Hva kan jeg få tak i på et budsjett på ca 25.000?

Gulv / stativhøyttalere ( hva funker best, da lytteposisjon blir omtrent 2,7 meter fra høyttalerne)
Forsterker
Sub

+ eventuelt høyttaler-kabler
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.184
Antall liker
2.137
Til å lite rom, så er du helt avhengig av noen akustiske tiltak for et bra resultat. Det vil være den faktoren som utgjør aller mest. Du kan f.eks bygge noen absorbenter selv med Rockfon Industrial plater. Helst minimum 8 cm tykke eller gjerne 10 cm tykke. Disse plasseres i det vi kaller førsterefleksjonspunktene som er speilbilde av høyttalerne fra lytteposisjonen.

Videre ville jeg ha anbefalt høyttalere med noenlunde jevn spredning og gjerne en koaksial løsning hvor mellomtone og diskant kommer fra et punkt. Se f.eks på KEF sine høyttalere. Evt. kan du vurdere aktive høyttalere med innebygget elektronikk.
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
takk for svar, men tviler på at fruen godtar lydabsorberende plater på veggene :) Det blir "mitt" rom, men det er vårt hus så ^^
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.184
Antall liker
2.137
Da bør du i så fall kompensere med god møblement. Bokhyller, platehyller, store planter, trepersienner, ullteppe osv. Ikke det samme resultat som akustiske tiltak, men veldig mye bedre enn ingenting. Noen bildeabsorbenter kan du trolig få inn.

Selv hadde jeg også vurdert dyrt hodetelefonutstyr i et slikt tilfellet. Skal man velge høyttalere, så kan det være fornuftig med en høyttaler som ikke går så lavt i frekvens. Det vil trigge færre romnoder og gjøre at bassen sitter bedre. Eller velge en løsning hvor du kan bruke EQ til peaker i bassen.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Det ligger et par Kef R3 på Finn til nesten halv pris (10500,-) nå. Det er meget gode høyttalere som bør fungere ypperlig i et lite rom. Når det gjelder absorbenter så kan de fås som dekorative bilder. Absorbenter anbefales. Du får også forsterker-løsninger som Lyngdorf TDAI-1120 eller NAD M10 for rundt 20k (demo) og da har du topp romkorreksjon i tillegg.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
takk for svar, men tviler på at fruen godtar lydabsorberende plater på veggene :) Det blir "mitt" rom, men det er vårt hus så ^^
Da må du nesten heve mannestemmen og kreve din plass siden det tross alt er "din" plass der inne. 😁
Absorbenter i førsterefleksjon med vegger såpass tett på er viktigere enn alt annet.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Budsjett på 25.000,- :)
Når det gjelder hifi så er en budsjettsprekk på 5K å regne som godt under budsjett :)
Men jeg hadde definitivt sett etter noe med romkorreksjon i et såpass lite rom. Med de to løsningene jeg nevnte så kan man også (senere) legge til en sub eller to for ytterlig utjevning av rom-noder.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Anywas, i et så lite rom ville jeg sett på aktive løsninger, som feks Kef ls50wireless II. Med sub-out har man mulighet til å utvide med sub etterhvert dersom man skulle føle behovet.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Jeg ville nok også for enkelhetens skyld satset på bokhøyttalere
når man har mindre rom, det gjør ting mye enklere.

Og har du et brukbart rom kan
du klare deg fint uten noe form for
rom tiltak med den rette stativhøyttaler.

Selv om det er mulig å få større ting til å fungere også,
men da er man avhengig av å bruke mye tid på prøve
og feile metoden hvis man ikke ønsker
å bruke akustiske tiltak.

Så ta deg en tur rundt i noen hi-fi butikker event hos privat personer å hør på litt forskjellig.
Prøv også å få til ett lån/test hjemme før kjøp hvis det er butikk .
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Jeg ville nok også for enkelhetens skyld satset på bokhøyttalere
når man har mindre rom, det gjør ting mye enklere.

Og har du et brukbart rom kan
du klare deg fint uten noe form for
rom tiltak med den rette stativhøyttaler.

Selv om det er mulig å få større ting til å fungere også,
men da er man avhengig av å bruke mye tid på prøve
og feile metoden hvis man ikke ønsker
å bruke akustiske tiltak.

Så ta deg en tur rundt i noen hi-fi butikker event hos privat personer å hør på litt forskjellig.
Prøv også å få til ett lån/test hjemme før kjøp hvis det er butikk .
Og så kommer 1000-kroners spørsmålet. Watt vs impedans

På både B&W og Dali så er det bare oppgitt impedans - ikke effekt. Så om jeg feks kjøper en forsterker med oppgitt effekt på 50W 8ohm - spiller det noe rolle så lenge høyttalerne jeg kjøper har en impedans på 8ohm?
For på nettsidene til produsent så står det da gjerne recommended: 40-120W amplifier
Holder det da med 50W, eller må jeg har noe sterkere?
 
Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Impedans på 8 ohm er som regel meget misvisende, da feks B&W oppgir kanskje 8 ohm men har dipp på 3.2 ohm.
Mens Dali oppgir 4 ohm og kanskje ikke har noen dipp som B&W har.
Så på Generelt grunnlag trenger du langt kraftigere forsterker med en B&W høyttaler enn med Dali.
Og produsenten anbefalinger effekt anbefalinger blir også meget vage, da Watt ikke har så stor betydning
hvis man ikke vil spille høyt da. Det er ofte langt mer interessant med en stor og kraftig strømforsyning
enn masse watt på en forsterker. Og hvor høyt du kan spille vil du få en indikasjon med på
hva høyttaleren oppgir som følsomhet feks 86 er lavt og 96 er høyt, så høyrere tall
jo høyrer kan du spille med færre watt sagt litt enkelt. Men om høyttaler fabrikanten oppgir
reele tall er ofte en annen sak. Så derfor er erfaringer med spesifikke høyttalere viktigere enn
oppgitte tall. Og igjen på generelt grunnlag synes jeg ofte att 50 Watt på en rimeligere forsterker
blir snaut da strømforsyning ofte er altfor liten.
Hvilke høyttalere har du i tankene?
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Til et 10,7kvm rom så blir det nok stativhøyttalere.
Hadde
BW 606 S2 (8ohm 88db)
Dali opticon 1 mk2 (4 ohm 86db)
Pylon Opal Monitor (8ohm 86db)
I tankene
:)

Hva av amp må til her? Har sett på nad c368 og Cambridge arx100D. Og en yamaha rn602
 
Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Tja det kan være mange som kan funke. Det ene aspektet med en
forsterker er om den er kraftig nok, det andre er hva slags lydkarakter
den vil tilføre.
Du kan benytte forsterkere som ala Primare i22/32, Hegel H80/160,
Nad C368, Denon pma 1600, Rotel Ra1570, Marantz PM14S.
 
Sist redigert:

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
984
Antall liker
743
Torget vurderinger
8
Om jeg var i din situasjon ville jeg sett nærmere på den Denon pma-2000ae som ligger på torget her. Den kan nok også vokse med oppgavene senere hen ad veien..
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Du kan fint benytte Yamaha også gode forsterkere det.
Jeg hadde nok sett litt på Yamaha r803d, ekstra kraft
er ikke dumt hvis du får det til innenfor budsjettet ditt.
De nye Cambridge forsterkerne har jeg dessverre ikke hørt på.
 
H

heia1956

Gjest
Hei
Ser at du vurderer Pylon Opal Monitor. Bruker disse i rom på 13m2 og med bassrefleksport blokkert fungerer det bra. Er en fordel å ha mest mulig avstand til vegger og vinkling er hos meg ikke å anbefale. Også greit med avstand til bakvegg i lytteposisjon.
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
725
Torget vurderinger
4
Hei!
Har et rom med ca samme areal effektivt som ditt. Gips på vegger, betong i tak og parkett på gulv. Bruker dette som TV-rom, men med krav til godlyd. Kjøpte en Lyngdorf tdai-1120. Prøvde litt annet først. Testet også Lyngdorfen før kalibrering og romkorreksjon. Med romkorreksjon er denne lille Lyngdorfen nærmest en trollmann. Antar at den kan trylle med fornuftig prisede høyttalere på brukten. Jeg er virkelig imponert!

mvh Olav E.
 
Topp Bunn