Tips diy høyttaler

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
141
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Hei! Det klør i fingrene etter å lage en høyttaler med enkel elektronikk, moderat størrelse, og en lyd som går helt ned i kjelleren, er åpen og svær, som gir både orkester og kirkeorgel gåsehud og ryggmassasje i godstolen. Store ord, ja! :)

Finnes det noen gode konstruksjoner som gir alt dette? Horn mv?
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Synergy horn kanskje, det blir fort store skal de gjøre noe i bassen, så de faller kanskje ikke under kriteriene dine?
 
M

MusicBear

Gjest
Hei! Det klør i fingrene etter å lage en høyttaler med enkel elektronikk, moderat størrelse, og en lyd som går helt ned i kjelleren, er åpen og svær, som gir både orkester og kirkeorgel gåsehud og ryggmassasje i godstolen. Store ord, ja! :)

Finnes det noen gode konstruksjoner som gir alt dette? Horn mv?
Vedr. spørsmålet ditt; du glemte å fortelle hvor stort lytterom du har :)
Men ta turen til Audiocom og spør etter Glenn (om du ikke har bil, ta bussen til Sørlandssenteret, de holder til på baksiden av BMW motorsykler) så kan du frotse i høyttalerelementer fra et par av verdens desidert ledende produsenter.
 

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
141
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Vedr. spørsmålet ditt; du glemte å fortelle hvor stort lytterom du har :)
Men ta turen til Audiocom og spør etter Glenn (om du ikke har bil, ta bussen til Sørlandssenteret, de holder til på baksiden av BMW motorsykler) så kan du frotse i høyttalerelementer fra et par av verdens desidert ledende produsenter.
Beklager litt sent svar. Jeg har ca 25 kvm lekeplass. Var ikke klar over Audiocom. Det er flotte produkter der. Spørsmålet nå er retning. Jeg har vel litt fascinert av div Horn som finnes der ute. Men aner ikke om de vil gi meg det jeg søker. Eksempelvis en bakladet variant. Litt av det jeg ønsker meg er å bruke tid på konstruksjon og forenkle elektronikken mest mulig. Bør kunne kjøre med liten effekt men stort resultat.
 
L

Lassencad

Gjest
Hei! Det klør i fingrene etter å lage en høyttaler med enkel elektronikk, moderat størrelse, og en lyd som går helt ned i kjelleren, er åpen og svær, som gir både orkester og kirkeorgel gåsehud og ryggmassasje i godstolen. Store ord, ja! :)

Finnes det noen gode konstruksjoner som gir alt dette? Horn mv?

moderat størrelse, og en lyd som går helt ned i kjelleren, er åpen og svær, som gir både orkester og kirkeorgel gåsehud og ryggmassasje i godstolen

Hvis du vil opleve alt dette på 25 kvm skal du nok op i en større højttaler og ikke en moderat størrelse.
:)
 

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
141
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
moderat størrelse, og en lyd som går helt ned i kjelleren, er åpen og svær, som gir både orkester og kirkeorgel gåsehud og ryggmassasje i godstolen

Hvis du vil opleve alt dette på 25 kvm skal du nok op i en større højttaler og ikke en moderat størrelse.
:)
noen eksempler som kan funke? Jeg har lest meg totalt forvirret på alt for mange nettsider. Frugal er en av sidene.
 
L

Lassencad

Gjest
noen eksempler som kan funke? Jeg har lest meg totalt forvirret på alt for mange nettsider. Frugal er en av sidene.
Nej jeg har ikke en DIY model jeg kan anbefale .
Men dine krav kender jeg godt og endte op i noget forholdsvis stort som ikke er DIY.
En ting er at en højttaler går dybt noget andet er om den kan leverer et godt lydtryk i det dybe :)
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Dette er den enkleste form for diy du kan prøve deg på, en fulltone 4-8 tommer og en bass 12-18 i en H baffle med minidsp 2x4HD
det er et rimelig konsept , enkelt å lage og det kan låte utrolig bra, lyden er stor og det kan spille bass også i små rom.

men, det ser helt for jæ..g ut, og er forholdsvis stort.

 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
images (3).jpg


...bakladet?

Ta et google søk på nagaokahorn.
Men du trenger en slem Fostex bredbånder, type 6,5" eller 8"

..og en sexy diskant på toppen.
Og kanskje en sub, eller to.

Sleng på en seks kanals DSP dingseboks, så nærmer du deg målet.
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Kjøp gode 1.4” eller 2” compression drivere og passende horn (som går ned til 500-800hz) bygg passe stor refleksboks til gode pro 15” eller 18”, minidsp og du er i gang. Med gode komponenter så kan dette spille på mange områder bedre end ferdig høytalere i x00.000 Nok klassen. Du kan fortsætte og bygge dette videre etterhånden som kr, evner og interesse dikterer.
Burde selv ha started der på 80 tallet (med elektroniske delefiltre i sted minidsp). Men pro elementer hadde av en eller anden grunn et ufortjent dårlig rygte på den tiden i Danmark, hvor jeg bodde på 80tallet (firserne :) ), uansett det som foregikk i Frankrike hos Hiraga og co på samme tid, sannsynligvis pga danske High Fidelity og diverse brutale disko kit høttalere, piezo diskanter med mere.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.802
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
På tide at noen gjør en delvis baffelløs dipol igjen. Det har skjedd mye med dsp på 10-12 år.

Eller skru sammen et par Linkwitz LX521.4
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Det ligger ett par MarkAudio Alpair12P
på finn torget. Koster 2500,- det halve av ny pris.
De kan man lage mye moro med.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har ikke hørt Alpair 12p, men det er vel det største bredbåndselementet fra Mark Audio,
og jeg tror det er en spennende sak man kan ha mye moro med.

Slike "1-veis" høyttalere vil jo selvfølgelig ha sine begrensninger, men at man kan få til en sjarmerende lyd er jeg ikke i tvil om.
Dens største fortrinn er jo at det er en ekte punktkilde.

Slike saker er ikke helt min cup of tea, men jeg forstår godt dem som liker denslags.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.566
Torget vurderinger
10
Seas FA22RZC

Lavterskel tilbud for gryende DIYere med dynamikk, smekk, livlig mellomtone og til og med bass. Trenger lite forsterkerkraft.




 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Eller hvorfor ikke kjøpe B&c driverne med horn som ligger på torget nå, bygg en basskasse med 15´ og du har en kjempe høytaler
for ´ bare ´ 15 000 kroner
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
...og en lyd som går helt ned i kjelleren, er åpen og svær, som gir både orkester og kirkeorgel gåsehud og ryggmassasje i godstolen.
Ja, kanskje trosse1 sitt forslag er bedre.....når jeg leser åpningsinnlegget her på nytt. ;)

moderat størrelse
Åpen og svær lyd med bass som går ned i kjelleren lar seg sjelden kombinere med.....moderat størrelse.
 

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
141
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Ja, kanskje trosse1 sitt forslag er bedre.....når jeg leser åpningsinnlegget her på nytt. ;)


Åpen og svær lyd med bass som går ned i kjelleren lar seg sjelden kombinere med.....moderat størrelse.
Usj, ja det er jaggu ikke lett å finne retning på dette. Jeg håper jo å få mest mulig ut av noe som ikke blir digert. Men, det er vel noen fysiske lover inne i bildet også..
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Siden du ønsker kjellerdyp respons og ryggmassasje tenker jeg noe i retning av en litt voksen 2/3-veis konstruksjon med 15" PA-elementer, hornladet kompresjonsdriver og aktivt delefilter/DSP (for å holde elektronikken "enkel"). Men da går nok "moderat størrelse" ut vinduet, dessverre, siden kabinettene blir minst 100-120 liter og 40cm brede.. :geek: Alternativet er jo flere mindre drivere, men avhengig av hvor høyt lydtrykk du satser på, kan det bli lite kostnadseffektivt.

Hvis du forteller litt mer om budsjett og hva du regner for "moderat" hva størrelse angår, kan det være lettere å gi mer konkrete tips.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
929
Antall liker
1.306
Sted
Østfold
Seas FA22RZC
Lavterskel tilbud for gryende DIYere med dynamikk, smekk, livlig mellomtone og til og med bass. Trenger lite forsterkerkraft.
Veldig enig i dette, dette er min favoritt for tiden. Jeg brukte den først som "fullrange only" i trykkammer. Så bygga jeg basser senere og integrerte med MiniDSP2x4HD. På denne måten kan du lære underveis og ikke gape over for mye . Du vil få meget god lyd og uovertruffent lydbilde bare med Seas FA22RZC alene, ikke "ille" dyrt heller.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.566
Torget vurderinger
10
Kanskje litt forutinntatt, siden jeg selv holder på å bygge disse (langt fra ferdig),
men får kanskje likevel foreså disse??

https://www.der-akustische-untergrund.de/speakers/power-hifi-projects/asathor-preiswerte-männerbox/

Om du snekrer selv, da går det å holde disse på rundt 1000 Euro for begge.

Meget godt forslag nettopp fordi oppskriften er klar, det er toveis og relativt rimelig da det er PA.

Ellers, hvis snekkerkunnskapene er på nybegynnernivå og budsjettet lavt så finnes det trolig ikke noe som spiller større og med mer smekk en Seas FA22 for penga og innsatsen. Trenger minimalt med forsterkerkraft også.
 
M

MarkusH

Gjest
Kan jo hende man hadde fått til noe med en slags PBN Montana klone, med f.eks en 18" i bunn/topp, presse mtm-konfigurasjonen opp i to 10" fra beyma og f.eks en tpl150/200 .... I gulvplass trenger det ikke å bli bælsvært, men et par fullsize kjøleskap hadde nok blitt små ved siden av. Jeg mener jeg har et par "kompakt høyttalere" som gjør øvelsen greit, men jeg vil ikke klassifisere de som høyttalere for alle, de veier 70kg stykk og er 125*40*60 cm. For meg en forholdsvis kompakt høyttaler, men jeg mener linjekilder fra gulv til tak og basstårn er plassbesparende løsninger - da moderate i mitt hode.
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Meget godt forslag nettopp fordi oppskriften er klar, det er toveis og relativt rimelig da det er PA.

Ellers, hvis snekkerkunnskapene er på nybegynnernivå og budsjettet lavt så finnes det trolig ikke noe som spiller større og med mer smekk en Seas FA22 for penga og innsatsen. Trenger minimalt med forsterkerkraft også.
Har sett på FA22, men har ingen erfaring med dette elementet selv. På papiret ser disse ikke så utrolig imponerende ut, så jeg har valgt å ikke ta dem inn i varmen enda. Om du har noen tips til hva som må til for å få disse til å yte bra (eller om de faktisk låter veldig bra rett ut av esken), skal jeg vurdere å ta inn et par for å teste med.

Det er ingen tvil om at et par litt store fulltoner hadde vært et enkelt nybegynnerprosjekt.

For 4000,-/par + kasser og diverse materiell ser jeg nok for meg at selv en nybegynner går en litt skuffende opplevelse i møte, men det hadde vært morsomt om det slett ikke var tilfelle. Til sammenlikning har jo SB Acoustics SB20PFCR30 (samme driver som Lemus bruker i noen av "high end"-stereomøblene sine, bare med rund kurv) som vi kan selge for ca. 1200,-/par. Det er ikke rare diskanten og delefilteret som skal til for å gjøre dét til en budsjettvinner.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.566
Torget vurderinger
10
Det var billig. Jeg liker sånne lette papir 8 tommere. Den så litt stygg ut i responsen rundt 1K men det behøver ikke bety noe. Ja har du en stor 34 mm dome og varte opp med da? Og ferdig delefilter? Da har vi en lettdreven killer med fett trøkk :)


Hva med denne:




Ang Seas FA22, du må høre den korrekt implementert. Det er ikke uten grunn at Nelson Pass, Joseph Crowe og mange andre blir imponert. Undertegnede også :)
 
Sist redigert:

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
141
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Jeg ble litt overveldet over responsen her. Det var utrolig mye spennende som ble lagt ut. Har nå avgrenset litt og landet på at jeg skal utfordre et par Alpair12p og bygge noe i retning av det Quali-fi har i sin stall. Leste en sak om konstruksjonene og må si at jeg blir litt forført. Om noen har hørt noe fra de så rop gjerne ut. Leser også en tråd om et par av de høyttalerne de har solgt (eller selger?) her til lands nå.
 
Topp Bunn