Synergy horn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hallais
    Er det noen her på bjerget som har bygget Synergy horn? Og enda verre fått til modelleringen av disse (multiple entry horn) i Hornresp?
    Kikker på saken, mulig jeg prøver meg på noe snekker trim til høsten.
    SynergyCalc programmet gir meg alle dimensjoner og Dsp'en i Audiolense fikser vel delefilter digitalt mye bedre enn man får til analogt. Blir en toveis sak med FaitalPro HF1400, BMS 4594 eller en Celestion AXI2050 på toppen, og mid-bass/woofere ned til rett over 100Hz, siden eg har sub...
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Synergy horn er jeg også veldig nysgjerrig på.
    Det finnes en tråd her på HFS med en danske som sysler med synergi horn.
    Celestion AXI2050 på toppen er jeg litt usikker på.
    Har hatt nevnte driver i Yuschi A320 radial horn, og i det hornet synes jeg ikke det var mye å glede seg over fra 5k og oppover. Funket noenlunde med EQ opp til 8k, men det kan hende den funker helt opp i ett synergi horn som er tilpasset til driveren. ...vet ikke.

    Denne driverens beste egenskaper er vel i sitt nederste arbeidsområde fra 300 Hz i svære hønn.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Skulle jeg startet på Synergy fra scratch, så ville jeg kjøpt BC dcx464, 2 eller 4 bc 4NDF34, pluss eventuelt noen 10-12 tommere.

    Er man god på cad og 3d-printing så kan en evt heller bruke en 4-5 toms coax ala Danleys nye stueht.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Med disse horna så er det egentlig mye som er vanskelig.
    Det er vanskelig å velge rette elementer, det er noe uavklart enda hva som virker best av parametre for cd og woofere, det virker som det fremdeles går mye på på prøving og feiling selv blant de som har erfaring med dette, fasepluggen har mye å si men få som vet akkurat hva, men det finner eg vel forhåpentligvis ut av etterhvert...
    Det er vanskelig å få utformet og plassert portene til mid-bass elementene, altså de som går inn på siden av horna, og ikke minst tilpasse volum foran og bak elementene med porten ut i hornet og få dette til å gi rett respons. Wooferne som går inn på siden er egentlig et 4 band-pass oppsett som blir påvirket vesentlig av horn loadingen. Man må ha veldig lite volum foran woofer/mid-bass elementene som portes uti hornet. Alle avstandene mellom de ulike portene og cd'en /throaten må være under 1/4 bølgelengde av delefrekvensen etc.
    Også er det vanskelig å få en bra overgang fra CD til horn, throat chamber med tilpassning til horn skal gå fra rundt til firkantet med de rette gradene iforhold til utgangs gradene av cd'en, dette gir nesten uansett diffraksjons effekter man nesten bare må måle og pusse seg seg frem til en løsning på...
    Ja så litt av ett rottereir egentlig....
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Og når alt dette er sånn nogenlunde forstått så må man sjekke polar plott for å se om alt er i orden, hvis ikke begynne å tweake mer.
    De fleste skal lage de 3-veis, som gjør de 4 ganger så komplisert.
    Som Chris A. på Klipsh forumet anbefaler, bruk digital XO og gjør de 2 veis. Mye enklere, og godt nok
    Orginal konseptet til Tom Danley er designet for SPL, det holder mer enn nok med 110-120dB i mindre rom, da kan man bruke en cd som går lavt og kan gjøre den 2-veis hvis man allerede har en subb.
    Alternativt kjøper man bare en SH95, koster bare 30.000,- pr. stk
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Priset være herren 😁🤣😂 Dette er til å bli kristelig av, og det på en fredag....

    Her er en tråd som passer som hånd i hanske..... Samme spredning, samme frekvens, samme element behov..
    Han bruker bl.a. en avkappet munning til 18S XT1464 (XR2064 i mitt setup) som throat i begynnelsen hornet så falt det problemet på plass...

    Og som ikke det var nok, her er en som har plaget David McBean (capi de tutti capi i HornResp) over lengre tid og funnet ut hvordan man setter opp parametrene i HornResp
    I standard visningen for ett MEH horn f.eks. viser den bare power response så derfor alt ruller av til avgrunnen oppover i frekvens, man må bytte visning for å få frekvens respons etc. etc....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Kjører man digital XO med FIR filtre for å fikse XO i BMS 4594 f.eks. får man en mye bedre driver...
    Priset være Audiolense 😍😍😍
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Synergy horn er jeg også veldig nysgjerrig på.
    Det finnes en tråd her på HFS med en danske som sysler med synergi horn.
    Celestion AXI2050 på toppen er jeg litt usikker på.
    Har hatt nevnte driver i Yuschi A320 radial horn, og i det hornet synes jeg ikke det var mye å glede seg over fra 5k og oppover. Funket noenlunde med EQ opp til 8k, men det kan hende den funker helt opp i ett synergi horn som er tilpasset til driveren. ...vet ikke.

    Denne driverens beste egenskaper er vel i sitt nederste arbeidsområde fra 300 Hz i svære hønn.
    Hei
    Ja vet ikke helt om noen av driverne jeg! Snickers-Is mente at muligens Faital Pro HF-1440 var best til HaiFai.
    Jeg leser og leser så det kommer seg vel etterhvert. Koniske horn er jo ikke egentlig helt optimale er en forenkling, off-axis respons blir dårligere enn eksponentielle horn. B&C DCX464/462 har laget sitt eget horn, samme som Celestion har gjort for sine drivere.
    Kan kanskje lage MEH av disse men blir mye lim støping og herjing, blir litt av en stemning når man skal borre hull i noe til 10.000,- og...som Celestions sine horn gjøre...

    B&C ME464 Horn 57 x'50 cm 80° x 60° spredning.

    Celestion LH9045R 83x62cm, 90° x 45° spredning. Disse kan antagelig være designet av Bjørn Kolbrek siden han begynte i Celestion rett etter at AXI2050 var nesten ferdig. Surt at disse koster 10 høvdinger stk... Akkurat den størrelsen jeg trenger også og da spesielt lagd for AXI2050, det må da hjelpe...

    En solid avsporing allereede men mulig disse horna fikser mye av problemene med respons og magnitude på frekvens siden høyere opp og off-axis.

    Har også funnet ett lite horn som kan virke som throat adapter på ett Synergy horn, erstatter da den smaleste begynnelsen av synergy hornet på de første 15 cm, er et lite rektangulært 60°x40° horn med 2" throat fre Eminence. Deler man på 300Hz kan det gå an og lage hull til woofere 15cm fra åpningen, altså utenfor denne.
    Monterer man dette rett på ett forkortet Synergy horn og får overgangen til tre delen av hornet glattet ut svært bra burde HF bli mye bedre....
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Også er vel jeg litt rar i prioriteringene, det som er over 10kHz synes jeg ikke er så viktig, overtone og presens området opp til ca. 5kHz er for meg definitivt viktigst.
    REW viser hvor ræva blues det er her i gården, over 12kHz hører jeg ingenting. Er faktisk sånn at kvinner hører mye høyere enn menn, og begge kjønn foretrekker at veldig høye frekvenser er godt dempet. Det er lite som foregår over 10kHz også når Keith Jarrett, Leif Ove Andsnes eller Helten Jon hamrer i vei på pianoet f.eks.
    Mulig at når Helge Nyheim herjer med alle cymbalene sine (og han er glad i dem) at det er viktig men han hører jeg allikevel bare Live....
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg mener det er viktig at diskant gjengivelsen skal være i særklasse et godt stykke over der du slutter å registrere det med øret.
    Ikke spør meg hvorfor, jeg kan ikke bevise det.
    Skulle vært moro å tatt en a/b test på dette.

    Dessuten ligger det ett par Faital 1440 på HFS torget.
    Jeg holdt på å kjøpe dem, men trakk meg.
    Du kan få dem.

    Jeg sikter meg inn på en annen løsning. ;) 😈
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Faital HF 1440 i XT 1464 og en sinna 15" midbass under blir en kompakt monitor du kan henge fra taket.
    Del på 8-900 Hz...og la hornsubene ta seg av det under 50-60 Hz.

    Audiolense fikser deling og EQ finpuss.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja, jo kjøper ikke noe enda, her skal det fintenkes og modelleres i god tid. Morroa er å bygge noe selv som man har modellert selv, sånn at en god del av herligheten er ditt eget verk. Så jeg får ro i sjelen. Men det er jo ikke lett å få til, så må ha tiden til hjelp. Tenker nok at jeg kommer til å ha flere høytalere med tiden, de eg har no kan funke som scene monitorer.
    En CD over en midbass blir nok sikkert bra men sikter meg inn på en point source til 100hz, det har sine fordeler, og så får jeg se hvor mye intelligensen min klarer å få lagd noe med spredning og off-axis respons etter boken. Kontrollert spredning er jo definert etter teorien til å være bredden / høyden av høytaleren i forhold til bølgelengden så der er det mulig jeg slipper å tenke så mye, 80x50cm minst om mulig mer men da må eg rive trossen min, som eg er så stolt av... Sørgelig, sørgelig, sørgelig.
    Akk ja, helgens anekdote får være historien om da TV Hordaland var på bedriftsbesøk på Vaksdal Mølle, og intervjuet en arbeidar på gålvet, med følgende innlednings spørsmål: Hvor mange jobber det her? Svaret var: Ca halvparten. 😅 God helg...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg mener det er viktig at diskant gjengivelsen skal være i særklasse et godt stykke over der du slutter å registrere det med øret.
    Ikke spør meg hvorfor, jeg kan ikke bevise det.
    Skulle vært moro å tatt en a/b test på dette.
    Dessuten ligger det ett par Faital 1440 på HFS torget.
    Jeg holdt på å kjøpe dem, men trakk meg.
    Du kan få dem.
    Jeg sikter meg inn på en annen løsning. ;) 😈
    Det der er det rart med må nok være individuelle forskjeller.... Interessant hvilken annen løsning da?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    .... Interessant hvilken annen løsning da?
    Separat mellomtone og diskant horn.
    Tenkte å teste disse horna med JBL 2450.

    1 (1)__01.jpg


    De har cutoff på 280 Hz, og tenker og bruke de fra 500-550 Hz og hvor langt opp vet jeg ikke før jeg har hørt.
    En eller annen diskant løsning som tar over fra 5-10 kHz en plass kanskje.

    Som sagt, jeg er også veldig nysgjerrig på synergi horn, men dette krever mye planlegging og myyyye jobb, så et slikt prosjekt må jeg finne tid til en senere anledning.

    Med lite rom og kort lytte avstand, så tror jeg godt konstruerte synergi horn passer veldig bra hos meg.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ok så jeg har funnet ut en del mer.
    2 veis Synergy horn med forholdsvis lav deling, altså under 600-800-1000Hz er vesentlig enklere, ihvertfall hva angår port plassering og valg av elementer. Det blir ikke så trangt og man må ikke herje slik med elementet for å få det til å spille til 1500Hz f.eks får å møte kompresjonsdriveren.
    Deler man på 400 f.eks. skal wooferen bare dekke 2 oktaver, så finner man ett element med sterk motor, passelig fs og litt høy QTS tror jeg det var skal gå å få det modellert tilfredstillende i Hornresp med litt prøving og feiling og woofer bytte evt.

    Når man skal begynne å bestemme hvilket synergy horn man skal ha, så må man ha bestemt hvilken størrelse og spredning man skal ha, der bruker jeg SynergyCalc

    Så må man/jeg altså velge hvilken delefrekvens man skal ha og hvilke elementer man skal bruke. Valgets kval tar tid!!!!
    Må manne meg opp til litt Hornresp arbeid også....
    Side portenes senter avstand fra begynnelsen av throat bestemmes av max 1/4 bølgelengde fra throaten.
    Portenes størrelse bestemmes av kompresjonsfaktoren, for woofere brukes gjerne 12-15% av wooferens areal, så man ikke får portstøy.
    Jeg tror jeg går for 2 x 10" woofere i denne omgang.
    Portenes innbyrdes avstand fra hverandre skal også være under 1/4 bølgelengde av delefrekvens.

    Wooferene er snedig montert, som altså er ett 4-band pass kabinett, som gjerne brukes i subber. Altså lukket kasse bak woofer og veldig liten lukket kasse foran elementet med port ut i hornet.
    Denne konfigirasjonen gir en veldig klart båndpass område, hvor man får ett kne oppover hvor frekvensen stuper. Dette må jeg da få til å bli 400Hz. Alle unoter/ forvrengning over og muligens under (under vet jeg ikke helt) båndpass område dempes av kasse volumet foran og bak elementet.
    Det er derfor Danley og DIY'ere har kunnet bruke "elendige" elementer i mellomtonen fordi sålenge de er topp opp i pass båndet så spiller det ingen rolle om de er elendige over eller under....

    Når man bestemmer avstand fra port til throat må man også legge til litt avstand inne i kompresjonsdriveren (CD) før man kommer tll "akustisk senter". Altså hvor litt av lyden fra wooferen reflekteres og skaper en notch. Denne bør man også få lirket på rett plass, så den ikke ødelegger. Om denne skal ligg under delefrekvens til CD eller akkurat hvor har jeg ikke fått inn i hukommelsen enda, beklager dette.... Om akustisk senter er det stor uenighet om BMS 4594/4592 etc. så vet jeg ikke om eg tør meg på de. Da er det FaitalPro HF1440 (700Hz), Axi2050 og B&C DCX462/464 (300Hz) og muligens Radian 950BE (500Hz) mest aktuelle foreløpig. HF1440 og Radian gir best diskant ifølge nett rykter...

    Delefiltrene til Tom Danley er ett kapitel for seg selv, han ligger altså kun inn noen PEQ'er på de vanlige 2-3 ripples/peaker på wooferen over delefrekvens, og da faller faseresponsen på plass også, sies det. Bruker man LR eller BW går dette åt skogen. Rene mysterie kammeret, men mulig jeg må gjøre dette ferdig i signalveien før eg slipper Audiolense løs i banketten.....

    Ett konisk horn som Synergy er gir endel mer ujevn off-axis respons enn ett godt designet eksponensielt horn, ref. SEOS-30, Klipsc K-402 (unobtanium) eller Celestion LH9045R men det driter jeg oppi foreløpig....

    En veldig god throat overgang for å sikre god repons oppover har jeg ikke funnet ut av enda, jobber med saken. Sclager vet mer om dette...
    Jeg kan visst lære meg ett program ath4 for å designe horn selv ved og lese 400 sider og 3D printe de, etter å ha lest en tråd til på 400sider til.
    Dette er en smule lite tiltalende, overraskende nok ikke.

    Jeg får fyre opp Hornresp en kveld å finne ut av det så godt jeg kan, når det er skjedd kan jeg vise noen skjermbilder...
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Da fikk eg svar fra Celestion også, her er T/S for Axi2050.
    Here are the parameters for you:

    Sd = 78.82cm2
    Bl = 11.52Tm
    Cms = 7.51e-5
    Rms = 0.5
    Mmd = 1.17g
    Le = 0.05mH
    Re = 5.6 ohms
    Vtc = 38.0cm3
    Atc = 78.82cm2

    🤯, noen som finner ett 4-5" element med en BL på 11,5?
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ok da fikk jeg lagt inn tingene.
    Delefrekvens 400Hz, som gir bølgelengde på 0,86m, kvart er lik 21,5 cm. Det er da max avstand til midt i porten!
    Jeg gikk litt ned og valgte 18.7cm.
    2 x 10" element i bruk
    Av en eller annen grunn skal ett Synergy horn ha ett element med høy QTS. Sånn er det vist bare foreløpig.
    Fant ett som var snakket om før ett Faital Pro 10FE200 8Ohm's
    Det virket rett ut av boksen, andre element med lavere QTS gikk det mye dårligere med responsen ned rundt 100Hz,
    tror det rett og slett må være at disse er laget for 4-band-pass bruk. Dette skal gå fra 100-400Hz.

    Synergy Calc gir da følgende for ett 70X45 horn. 80x55cm er foreløpig max av plass eg har, så da ble det sånn.
    1629843374000.png


    Etter å ha kjørt Multiple Entry Horn wizard får man to poster i HornResp, dette er den først og her skal man bare legge inn T/S for woofere
    og arealet og lengden av portene. Arealet til portene er da 2 x 332 x 12% som gir 80ccm (kvadrat cm) som skal inn i Ap1 og 2.
    Jeg skal da ha 4 porter, 2 på hver woofer som er tilsammen 8 cm bred. Con er 8cm. Hver port er 2 x 10cm x 4 =80
    Chamber type er lukket bakkasse på 20 liter (Vrc), dybden på kassen 12cm Lrc.
    Vtc er volum i rommet mellom woofer og port, dette har mye å si i simuleringer, hvor fort wooferen faller over kneet på ca. 400Hz.
    Til dette støper man en spacer som wooferen spiller mot. Dette er ganske kritisk for å få systemet til å virke.
    man støper en form utav woofer konen som er 7 mm fra wooferen som har en XMAX på 5mm, det gir Vtc på 442.
    Ikke mye front volum i denne båndpass kassen nei......
    ME1 = 2P betyr 2 woofere.
    1629844800645.png


    I andre post legger man inn tallene fra Synergy Calc og T/S parametrene for CD'en.
    Vrc, Lrc, Vtc og ATc er jeg ikke helt sikker på men vi modellerer ikke kompresjonsdriveren nå.
    1629845148483.png

    Så trykker man Activate på første post og Edit på andre post og velger Tools --> Multiple Entry Horn Wizard
    Her ser man hele sulamitten....
    1629845492679.png

    Og power respons for wooferen:
    1629845545380.png

    De 2 svære peakene på 1000Hz og 1450Hz Peak EQ (PEQ) man vekk, men nå var jo dette bare gjort i full fart på første forsøk, så kan sikkert få tweaket dem mer vekk senere.... slike voldsomme skarpe peaker i Hornresp viser seg i praksis ofte ikke å være der...
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Altså S2 i skjermbilde over skal være lik arealet på en sirkel som er 86cm, som igjen bølgelengden til delingen på 400Hz.
    Det tallet er 603cm2 synes eg å huske. Bølger som er mindre enn tverrsnittet av hornet der portene kommer uti hornet, loades ikke av hornet, så derfor faller responsen fra ca. 400 til 800 Hz som en stein. Ett naturlig delefilter mao. Det er mye mer triks enn det og, Synergy horn er snedige..... Men modelleringen viser bedre resultat på peakene hvis eg nærmer meg 700cm2... de viser og at knekken er nærmere 440 enn 400.... Så man får justere litt...
    Hvis kompresjonsdriveren begynner å falle ned mot delefrekvens, som den skal, deles den bare med ett 1 ordens filter.....

    Det visst lite håp om å få en av de kompresjonsdriverne eg har listet opp til å spille veldig bra ned til delefrekvens, er erfaringene. BMS 4592 deles normalt rundt 600Hz. De fleste som hører en spredning på 60x40 samtidig svitsjer med 90x60 spredning liker sistnevnte best, så det er vel mye uortodokst her...😀
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ah skitball, har herjet en uke i Hornresp før eg fant en feil som har gjort at det ikke var rart i det ikke så bra ut...
    Eg trodde Lp på forsiden var lengden av åpningen, det var dybden...

    Jeg har en plan.... Det begynner mentalt å ligne på noe..

    Jeg får 10" woofer'ene til å spille til 550Hz hvor jeg deler til kompresjons driveren. Brukere Faital Pro HF 1440 foreløpig siden den ekkje så grise dyr, og går ned til 500Hz, den deles på 650, for å dele på 500 hvor den går ned til er bare bløff, det går ikke, ifølge ekspertisen. Det skal kunne spille ca. 120dB. Mer enn nok.
    Woofer'ene er noen rare greier, de må velges utfra horn parametre, med en Fs på ca 50Hz, en QTS og VAS på det samme i ett 60x45 graders Synergy horn så går det bra. Endrer jeg til 80x50 spredning f.eks. så er det helt ræva, da må det finnes en annen driver....

    Jeg har lett og lett en Faital Pro 10FE00 eller en Ciare 10CMV2 f.eks. funker fint. Billige greier siden woofere med disse parametrene brukes av noen som ikke betaler så mye... Må ha litt Xmax så det blir Ciare...
    Nå bestiller jeg noe stasj og så hakker jeg løs en prototype med sponplater i første omgang...
    1630620574685.png

    1630621516011.png


    Så da måler wooferen ca sånn med 2 PEQ punkter for å jevne passbandet sånn nogenlunde, og de deler av naturlig både oppe og nede, ikke noe delefilter settings i det hele tatt.
    1630621056695.png


    Skal prøve å tilpasse dette som throat adapter, Eminence H14EA horn, må kappes på rette punktet slik at overgangen til Synergy hornet blir sømløst i vinkel. En god eksponensiell throat adapter gir mye mindre problemer i diskanten..... Som egentlig er dårlig med Synergy horn, uten skikkelig begynnelse på hornet blir det ikke bra....
    1630621212942.png
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Interessant prosjekt!

    Angående valg av woofer, har du sett på denne formelen?

    To get 'in the ballpark', find one that either is a closed back unit that resonates at ~SQRT(200*1400) = ~529 Hz, or if open back, then ~529 = 2*Fs/Qes. How you get there doesn't matter if you're not trying to get max efficiency out of it with 'X' diameter x 'Y' long vents. IIRC, TD's prototype driver's published specs were ~2*250 Hz/0.99 = 505 Hz, so I wouldn't get too hung up on the apparent need for a low Qt just because it's a horn app.

    https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/88237-suitable-midrange-cone-bandpass-mid-unity-horn.html

    Linken er fra 2006, da folk først begynte å prøve seg på synergy-kloner, så det er mulig det er nyere kunnskap som gjelder nå. I så fall kan du bare se bort fra det jeg skriver videre. :)

    Jeg skjønner ikke helt hvordan dette henger sammen, men poenget er vel at du heller skal se på elektrisk Q (QES) enn total Q (QTS) i sammenheng med FS.

    Jeg har ikke finlest alle postene, men er det båndbredde 100 - 400 Hz du er ute etter med wooferne? I så fall skal du se på kvadratroten av 100 x 400, dvs 200.
    På Faital Pro 10FE200 blir 2xFS/QES 2x55/0,74=149 altså litt lavt. Hvis du prøver f.eks 10RS350 så får du 2x40/0,4=200 som er spot on. Vet ikke hvordan den modellerer?

    Lykke til!
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Interessant prosjekt!

    Angående valg av woofer, har du sett på denne formelen?

    To get 'in the ballpark', find one that either is a closed back unit that resonates at ~SQRT(200*1400) = ~529 Hz, or if open back, then ~529 = 2*Fs/Qes. How you get there doesn't matter if you're not trying to get max efficiency out of it with 'X' diameter x 'Y' long vents. IIRC, TD's prototype driver's published specs were ~2*250 Hz/0.99 = 505 Hz, so I wouldn't get too hung up on the apparent need for a low Qt just because it's a horn app.

    https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/88237-suitable-midrange-cone-bandpass-mid-unity-horn.html

    Linken er fra 2006, da folk først begynte å prøve seg på synergy-kloner, så det er mulig det er nyere kunnskap som gjelder nå. I så fall kan du bare se bort fra det jeg skriver videre. :)

    Jeg skjønner ikke helt hvordan dette henger sammen, men poenget er vel at du heller skal se på elektrisk Q (QES) enn total Q (QTS) i sammenheng med FS.

    Jeg har ikke finlest alle postene, men er det båndbredde 100 - 400 Hz du er ute etter med wooferne? I så fall skal du se på kvadratroten av 100 x 400, dvs 200.
    På Faital Pro 10FE200 blir 2xFS/QES 2x55/0,74=149 altså litt lavt. Hvis du prøver f.eks 10RS350 så får du 2x40/0,4=200 som er spot on. Vet ikke hvordan den modellerer?

    Lykke til!
    Ja den er for de som prøver å få små mellomtoner til å spille bra til 1500Hz antar jeg, for en woofer ga den ingen som helst mening... Hvis jeg skifter spredning i hornet faller alt sammen og man må velge en annen driver. Hornet loader bandpass utgangen så jeg vet ikke hvilke formler Davis McBean bruker men de er nok like lang som en norsk stil.... Båndbredde ble revidert til 100-600Hz siden ingen av CD'ene egentlig kan deles så lavt som de sier ifølge erfaring, så det var major arbeid å få til i Hornresp.... men kveldsarbeid i en uke ga noe som lignet på suksess på skjerm/papiret ihvertfall...
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Spennende å følge tråden din!

    Danley bruker vel disse i sin nye ht for hjemmebruk:

    Faital 8pr200
    Ja den husker jeg, den er modellert og passet igrunn men den hadde for høy Fs og for lav Qes så den ga fall ned mot 100Hz, så kunne ikke bruke den.... selv om den er anbefalt.. Ett 4 ordens bandpass element som spiller inn i ett horn, satans vanskelig, tror ikke det er mange som vet formlene for å finne rett element, man må bare prøve seg frem utfra forutsetningene, hvis de er veldig forskjellig fra hva folk har funnet ut av før...
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nå har jeg trykket på knappen 2 Faital Pro HF1440 og 4 10FE200 og noen horn på vei om 100 dager.
    F.............ØØØØKKKK, etter jeg har bestilt får eg beskjed om at HF1440 er utsolgt med 100 dagers lev. tid. BONDEFANGERI..
    CD'ene er utsolgt overalt Fant noen andre horn som passer bedre tror jeg, er kortere og nærmere dimensjonene.
    Oberton H1464 og Beyma TD365... De skal kappes og tilpasses tre kassen...
    HF1440 koster 190€ hos TLHP (ToutLeHauteParleur) men 7000,- hos norsk internett butikk ?????
    Det er vel greit at fransøsene tjener noen penger, de har det vel verre enn oss 😁 Da venter jeg til jul i verste fall, får det gjerne før...
    CD'en trenger jeg jo ikke for å bygge...
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ah deilig da er ihvertfall prototype materialet underveis, så får vi sørge for nytt blad på bordsagen og innstilling av siktet....
    Her blir det mye fin saging 😀😅😅
    Altså prototypen på fint høst/vinter hobby arbeid 😎😀
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nå er det noe sent, men jeg kom på at denne franske databasen kan søk etter "egnede" elementer for forskjellige kabinetter. (Anbefaler bruke Google Chrom med oversetting fra fransk til Engelsk, hvis du ikke er 100% stabil i fransk)
    For eksempel 4.ordens kasse:
    He he eg er stabilt ustabil i fransk, med mindre det er snakk om snaisne madamoiseller, da kan jeg muligens konsentrere meg en stund😀
    Men ettersom jeg har forstått det så er det en 4.ordens kasse som spiller uti ett horn, altså en kombo der som er lite kjent.
    Det viste også modelleringen min, når jeg bytte fra 60x45 til 80x50 spredning på hornet så laster hornet bandpass elementet forskjellig, og driveren som virket på 60x45 var ikke så bra lengre. Dette sier også McBean i ulike fora, at å bare modellere et 4.ordens bandpass element er mangelfullt, for hornet laster porten.
    Hvilken "impedans" porten ser uti hornet endrer seg med hornets dimensjoner og dette endrer modelleringen i HornResp ganske merkbart.
    Men det må være noe matte som virker på dette, uten tvil, noen har bare ikke funnet det eller publisert det.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det virker jo litt sånn black magic, men det anbefalte ultra kjipe Faital Pro 10FE200 virket for de gitte parametre, og dette var også allerede skrevet på fora, diyAudio etc., men også de noe litt dyrere Ciare med høyere Xmax. Jeg prøvde utrolig mange driver parametre i Hornresp bare for å sjekke og brukte mye tid på det ved å se på kurvene utfra parametre, og det var utrolig frustrerende. Klarte ikke se noe mønster sånn med en gang. For å gå fra 100 til 600 med wooferne måtte Qes være over 0,5 ihvertfall ellers duppet bassen, det samme med Fs, den måtte være under 50Hz helst. Tunge membraner (Mmd) var døden i bøtta, og så måtte man sjonglere med front volumet i 4.ordens kassen . Cms, Rms og andre opphengs parametre hadde noe å si, og alt med størrrelsene og åpningene i hornet må justeres for hver driver med ulike størrelser og parametre. Så noen må prøve seg frem, siden matten ikke er der, og så kan vi andre ta oss nytte av det.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nå tar jeg meg gjerne litt vann over hodet men Hornresp er ikke det vanskelige her, det er en bratt ĺæringskurve, som for Synergy horn blir mer av en akebakke med Synergy Calc Excel arket nevnt tidligere. Så eg forteller nå hva eg har forstått hittill. Man må kjøre en Wizard fra Help menyen for multiple entry horn.Før det må man muligens lese litt for det husker jeg ikke. Da får man 2 poster i Hornresp, den første er øverst her. Den viser egentlig bare 2 ting, den ene er hvor store woofer eller mellomtone portene er inn i hornet AP1 er på innsiden inn mot wooferen (som montert på siden av ytterveggen av hornet), AP2 er åpningen ut i hornet. AP1 kan være lik AP2 men skal det flyttes mye luft, blir det mindre støy av å ha AP1 litt større enn AP2. LP er bare dybden på porten, der dreit jeg meb ut i en uke, tenkte feil. Er kryssfineren 12mm er denne verdien 1,2cm. De neste 8 verdiene er T/S, bortsett fra ME1 hvor du velger hvor mange elementer du har. Vrc er bakvolumet i 4ordens kassen, Lrc er dybden av denne kassen, det er da normalt lik elementets dybde, man får ofte best verdier av å holde bakvolumet minst mulig. Vtc er volumet mellom fremsiden av wooferen og veggen med porten inn til hornet. For mellomtone må denne være liten, så liten at man må fylle ut dette volumet med noe (for bass er det ikke slik) , for at elementet skal spille oppover i frekvens. Atc er samlet element overflate. 4 element med Sd på 300 blir da 1200. Vrc, Vtc og Atc er da multiplikatorer av hvor mange elementter du har. Man må gjerne bruke fler elementer siden de elememtene som normalt passer i en 4 ordens banpass kasse er noen pingler. Life sucks then you marry a bitch that doesn't😅
    I Tools velger man Chamber type = Lined for lukket kasse, skal du ha bass refleks -> vented = and your on your own, ingen errfaringer der. Ap2 altså åpningen inn mot hornet som teller er normalt 10% av SD, lavere frekvens <100 = 12%, høyere mer som 8% ungefær... Vtc (frontkammervolum)er en av de få parametrene du har til å regulere respons bortsett fra driveren! De andre parametre i dette vinduet er ikke viktig og kan ikke føcke opp noen ting.
    I andre post legger man inn alt man får fra Excel arket Synergy Calc, S1 osv. Nederst legger man inn data for kompresjonsdribveren (CD), denne er totalt uinteressant foreløpig for min del for den følger spec sånn nogenlunde, og først endelig bygg som målt begynner man å interessere seg for dette. Verdiene i dette skjermbilde skal man ikke drive å endre på, det har ingen verdi, endrer man fysikken til noe urealistisk har det ikke mening. S1, S2 osv beskriver hornets fysiske dimensjoner, legg det in se hva det gir, også endrer du det via Synergy Calc
    Så man kan endre på AP1 & 2 og port lengden Lp, samt Vtc (forkammeret) og Vrc ( bak-kammeret) i første post, men tro meg, dette har fint lite å si, kun Vtc som gir deg noe handlingsrom. I andre post er det punktene i hornet S1 til S2 hvor mellomtone/mid-bass kommer ut, og S2 til S3 hvor bass kommer ut i ett 3 veis system som teller. S1 til S2 og S3 er hornets koniske utvidelse, S4 er den knekken ytterst som gir bedre spredning. Dette er faste poster som må tilpasse 1/4 bølgelengde til. Alle porter skal være innen 1/4 bølgelengde av hverandreuten unntak. Har man 2 bass element så må portene til disse være MAX 1/4 bølgelengde fra CD og fra hverandre.. Deler man på 600Hz er bølgelengde ca 0,5m, så da må porter og CD være MAX 12,5cm fra hverandre. Generelt sett har CD'er minst en 3-7cm avstand ti, akustisk senter som må trekkes fra, så portene blir nærmt hornets apex, det er ikke til å komme fra, og er litt av utfordringen. Så når man endrer er det størrelsen i Synergy Calc og driverne, og så gjør man bare veldig begrenset finjustering i Hornresp . Det er ett prøve og lete game.
    Når man skal modellere aktiverer man den første posten, egen knapp, så går man til andre posten og trykket Edit, så velger man Tools - Multi entry horn Wizard, der kan man leke med de parametrene man har mulighet til og prøve å justere seg nærmere. Man velger Power 2 i venstre dropdown for å se effekten påpå 4'ordens hornet og resten i venstre dropdown er ulike data inputs S1-S4, Entry port og Chamber2 er der du kan sjonglere med tingene. Men ok har du valgt horn størrelse og driver er det lite du kan gjøre her unntatt å finjustere. Ser det ikke bra ut velg ny driver og prøv på nytt. Eller en ny konfigurasjon på hornet.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nå har jeg trykket på knappen 2 Faital Pro HF1440 og 4 10FE200 og noen horn på vei om 100 dager.
    F.............ØØØØKKKK, etter jeg har bestilt får eg beskjed om at HF1440 er utsolgt med 100 dagers lev. tid. BONDEFANGERI..
    CD'ene er utsolgt overalt Fant noen andre horn som passer bedre tror jeg, er kortere og nærmere dimensjonene.
    Oberton H1464 og Beyma TD365... De skal kappes og tilpasses tre kassen...
    HF1440 koster 190€ hos TLHP (ToutLeHauteParleur) men 7000,- hos norsk internett butikk ?????
    Det er vel greit at fransøsene tjener noen penger, de har det vel verre enn oss 😁 Da venter jeg til jul i verste fall, får det gjerne før...
    CD'en trenger jeg jo ikke for å bygge...
    Sorry feil addresse www.toutlehautparleur.com. De er europas største, gigant utvalg, og meget billig.
    Faital Pro HF1440 skal de altså ha under 200€ for, det er skam rimelig, selv med lang lev.tid får det stå sin prøve.
    Så rimelig at jeg egentlig antok at Faital Pro var ett billig merke eller modell eller noe sånt. Alle andre steder tar de godtt over 400€ for denne driveren.
    Og ja kommer mva og kr. ca. 200,- i gebyr...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Varene er på vei allerede, de antydet 100 dagers lev.tid, men det var knapt 3 uker.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Da trenger eg en 2 kanals plateforsterker, helst så transparent som mulig. Eg kan lite om dette, hva er god sos? Hypex?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Litt stillstand her, litt mye annet som har dukket opp, subforsterkeren røk, renseanlegget røk og hybelisten røk avgårde han og.. En ulykke kommer sjelden alene. Kontoen kommer vel igang utpå vinteren eller etter julebordsesongen da...
    Fremdeles ikke så bevandret med en god nok plateforsterker til dette..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn