Affern skrev:
pengesluk skrev:
ÅPENT BREV TIL AFFERN!
Hva vil du egentlig med innleggene dine? Dette er en harmløs tråd som kan få lov å være en sikkerhetsventil for alle som en eller annen gang har opplevd å treffe på musikk som de finner meningsløs sett ut i fra ett eller fler kriterier som de finner viktige. Naturlig nok vil vi se eksempler på musikk fra alle sjangere og tidsepoker, og tallrike eksempler på at den ene manns gull er den andres gråstein. OG DETTE MÅ VI TÅLE all den tid vi selv poster mishagsytringer her inne. Og det kan vel ikke stikkes under en stol at en relativt høy prosentandel av de eksemplene som gis her nok kan aksepteres som "svisker" og dårlig håndtverk av nesten alle som poster her inne.
Så til sakens kjerne: Dersom man MISLIKER slike ærlige ytringer om ting som opptar oss alle (våger jeg å påstå) så er jo det suverent enkleste bare å ikke involvere seg, logge seg av, glemme tråden og la folk holde på!
Denne tråden er vel ikke ment til å være et diskusjonsforum, snarere et sted hvor man lesser av seg, ikke uten et visst humoristisk tilsnitt faktisk.
Synes du dette er perverst så får det være din tolkning av perversjon og antagelik ikke vår. Og den tolkningen skal du beholde, den er din og det har du all rett til.
Like mye som at vi andre har rett til å få beholde denne tråden fri for besserwissere, sytpeiser og negative kranglefanter med selvutnevnt rett til å sitte på sin høye moralske hest. Sier ikke at du passer til noe i denne beskrivelsen. Men det kan fort oppfattes slik..
Takk for hyggelig brev!
Jeg kan godt si litt om bakgrunnen for mitt første innlegg. Jeg er født og oppvokst på Tøyen i Oslo, og jeg er gammal nok til å huske hvor viktig det i sin tid var å disse Stones, dersom du digga The Beatles, og vice versa. Vi var vel 8-10 år gamle da det raste som verst, så stilen på ertinga var omtrent som den vi finner godt representert her i denne tråden. Stones, æææsj, møøøøkk! Beatles, usj, erru helt sprø? Jeg husker også da jazz angivelig var for feiginger, og klassisk for teitinger. Jeg veit videre at polsk frijazz er et grovt skjellsord. Så jeg veit at det er viktig for mange å gi sterke og høylydte uttrykk for avsky, og at det har vært slik lenge.
Jeg har nok vokst noe fra slike ting, og dette kan være noe av grunnen til at jeg kan framstå som en besserwisser på en høy hest. Jeg har imidlertid ikke det minste imot litt gemyttlig småerting, som den velkjente mellom Roda og rolfozzy om Bremnes. Jeg kan også godt leve med idiotiske klisjeer, som at Iggy og Roky er tøft, og Pink Floyd og Yes er døvt. Jeg liker ting hos alle disse fire, og jeg tar meg ikke nær av at ikke hele verden gjør det samme. Jeg likte/liker godt Sex Pistols, selv om Johnny Rotten fornærma meg med å gjøre mote av
I Hate Pink Floyd.
Jeg er enig i at det enkleste hadde vært ikke å involvere meg. Jeg var også klar over at man i denne tråden vil ha seg frabedt motsigelser, og at jeg med min kommentar til Townes risikerte å bli oppfattet som en sytpeis og kranglefant. Når jeg likevel involverte meg, så var nettopp fordi det rant over. Jeg så ikke så mye galt i dette, siden dette likevel er et sted der en kan lire av seg.
Derimot så jeg noe riktig galt i det Townes gjorde. Her ga han ikke kun uttrykk for sin forakt for den musikken han hadde funnet fram som eksempel på noe av det verste av det verste, men her hånte han også oss som setter pris på denne musikken, for tenk, det er faktisk mulig å like denne versjonen av denne fine låta. Jeg følte meg tråkka på, og jeg forsøkte ganske enkelt å ta igjen. Du kan godt se det som et forsøk på å vise at den besserwisserholdningen du insinuerer at jeg har, rett og slett er å finne på andre adresser. Det var i utgangspunktet ikke jeg som visste best hvordan denne versjonen av Hallelujah skulle oppfattes.
Mitt forrige innlegg, som var en oppsummering av trådens uutholdelige kjedsommelighet, skal du ikke legge så mye i. Den var bare et forsøk på å vise at humor kan være så mangt, og så godt som fraværende i denne triste tråden. (Når det er sagt, så skal også sies at tråden nå tatt seg veldig opp mht. hvor interessant den er å følge. Fine innlegg av baluba, JENO og andre her i det siste, om enn de er klare brudd på trådens påbud om kortfattede, fyndige uttrykk for hat og forakt. Klarere brudd en mine, da både baluba, JENO og andre besitter både kunnskap og gode evner til å dele den. Det kan man dessverre ikke si om undertegnede.)
Avslutningsvis vil jeg si at det er grenser for hva en skal måtte finne seg i, selv i tråder hvor motinnlegg er erklært forbudt. Så får det heller være at denne retten til å ta til motmæle er selvutnevnt og på tvers av dine meninger om hvordan denne tråden bør være. I utgangspunktet er dette et åpent debattforum. Vil du ha det fritt for motinnlegg fra folk du risikerer å oppfatte som besserwissere, så lag deg trygge, eksklusive mailinglister, eller inviter utelukkende venner på Facebook.
Jeg skal imidlertid respektere ditt og andres ønske om å få drite og spy i fred, både her og nå, og i dagene som kommer. Jeg skal gjøre mitt ytterste for å beherske meg, så med forbehold om at jeg igjen kan bli så forbanna at det renner over, er dette mine siste ord i denne tråden.
Edit: En grov og en liten skrivefeil.
Men alvorlig talt Affern..
Eg var for full i går kveld til å svare deg noenlunde saklig, så eg prøver nå, men tviler på eg klarer det med denne skallebanken. Så det blir i form av en punktliste, siden eg neppe evner å skrive så lange, raffinerte setninger, med fin flyt i akkurat i dag.
1. Eg bygde viderer på innlegget om versjonen av Rosalita. Min komentar om Hallelujahkommentarene spant direkte videre på det som ble oppfattet som en skrekkelig versjon av Rosalita - eg kom på en annen versjon eg synes er grusom. Så at du utpeker meg til den store stygge ulven her, finner eg sårende og traumatiserende. Og nærmest helt utilgivelig. Kanskje eg heller skulle tatt Heidi Hauges versjon av If I needed you, men da hadde kanskje moderatorene stengt tråden med hjemmel i blasfemiparagrafen.
2. At du i ditt første innlegg insinuerer at eg ikkje bryr meg om musikk fordi eg håner denne versjonen, må bare stå for din egen regning. Eg tviler sterkt på at det er mange der ute som har tilbrakt veldig mye mer av sin våkne tid de siste 20 årene på musikk i en eller annen form enn eg har. Men samma det, det gjør meg overhodet ikkje til noen besserwisser, men interessen og entusiasmen for musikk er det nokså lite å utsette på. Du må gjerne anse meg som kunnskapsløs, det er meg revnende likegyldig.
3. Du mener altså at eg "hater blindt" (forøvrig eg helt hinsides sterkt ordvalg i denne konteksten), og "håner" deg fordi eg trakker på denne versjonen. La meg forsøke å gjøre dette hatet
litt mindre blindt,
SIDEN ALT MÅ INN MED TESKJEI !!!!:
a. Det kommersielle sleske, sleipe, kyniske utgangspunktet som ligger til grunn for Lind/Fuentes/Nilsen/Holm byr meg veldig sterkt imot. Det har ingen verdens ting med at eg inntar en rolle som besserwisser, wannabe, etc etc. Kommer du nå dragende med noe sånt ræl om at dette er et forsøk på å være "kredibel og antikommers", så spyr æ. Denne gjengen visste utmerket godt at dette forretningstiltaket ville fylle lommebøkene deira for en ganske lang stund fremover. Korfor tok de ikkje heller
Feel like goin home av Charlie Rich, tro? Så det er kanskje like mye konseptet eg har problemer med, som den overdrevne tolkningen deira av låta. Incentivet deira for Gitarkameratene II, er først og fremst penger, ikkje musikk.
b. At eg beklager/irriterer meg over at 95% av det norske folk forgudet dette da det herjet listene våre, bygger på en viss indignasjon over at de resterende 5% koser seg med Cohen's, Buckley's, Cale's og andre gode versjoner (dette er en
spissformulering). Og disse gruser hallelujahkameratene sin tolkning. Uansett ka du måtte mene. At du mener eg gjør noe helt utilgivelig her, fordi det tilfeldigvis rammer deg, får så være. Eg er blodfan av stones (fram til '72 i alle fall), men eg tar det ikkje personlig at trådstarter mener de er et møkkaband. Eg føler ei heller behov for å ta igjen.
Og igjen, dette har ikkje noe med å være en besserwisser å gjøre. Eg har aldri følt behov for å måtte forsvare musikksmaken min. Eg liker det eg liker, uavhengig av ka andre måtte mene. I min tid på universitetet var det en del av den daglige humoren på lesesalen vår, å le av musikksmaken min. Eg lo med de, i oppriktig sjølironi (det var jo ganske ironisk å høre på Roy Brown tidlig i 20 åra). "Hestejazz", "musikk for Tante Olga", "sippecountry" etc. etc. var den gjengse karakteristikken av musikken min. Mens de kule digget Coldplay, Travis etc. etc. Mange fra den gjengen har i ettertid kommet og sagt "Han der Gram Parsons du hørte så masse på, er jo faktisk jævla bra"... Oh really? Kjekk folk alle som en, er de.
4. Du bruker temmelig dårlige hersketeknikker, opptil flere ganger, i et krampaktig forsøk på å heve deg over bermen her inne. Det funker jævla dårlig. Det er helt fullstendig valgfritt å lese tråden, og du er ikkje forpliktet til å spre eder og galle når noen rakker ned på favorittene dine. Det er helt åpenbart at flere av oss ikkje er verdig å være på samme forum som deg, men du kan i alle fall la oss ha denne tråden i fred?
5. Noe nokså annet: Kordan kan du bli
personlig fornærmet over at Johnny Rotten hater Pink Floyd? Om du liker Pink Floyd, oppfatter du det som en personlig fornæmelse at andre "hater" samme band? Identifiserer du deg
så sterket med PF?
Beklager rotete innlegg (det skyldes en ørliten skallebank) og mange typos (det skyldes tastaturet på denne fjåke nye laptopen). Men litt av poenget mitt har forhåpentligvis nådd fram.