Ting jeg ikke forstår

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.019
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    65finger skrev:
    lars_erik skrev:
    Ting jeg ikke forstår

Østlendinger.

De lever i en verden, der de tror at verden befinner seg innenfor en radius som tar en halvtime å sirkle rundt med bil. Til og med små, røde biler ::)
    Og ironi? Say no more!

Og Oslofolk med horn i panna, siden og i stua er muligens verst. De forstår seg jo i det hele tatt ikke på boyband!
    Glem ikke at du bor på Ulleren og er Stabækfan på din hals
    ;D

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    vredensgnag skrev:
    Jeg leser i Dagbladet at for mye frukt er veldig usunt, noe jeg har visst lenge, det fører til altfor mye urinsyre og til at man får arrvev i leveren. I lys av slik omveltende kunnskap blir denne tråden som en prutt i et fjøs.

Det lages utrolig mye dårlig musikk, og det er sinnssvakt hva som brått kan bli populært, inntil vi litt beskjemmet later som om vi aldri kjøpte akkurat den platen, før vi oppdager den under loftsrydding, i kassen med "mine fineste opplevelser" påført med skjelvende tusjholdende ungdomshånd.

Det er ikke nevnt, men bør nevnes. Jeg er sikker på at flere her har kjøpt Simply Red plater.

I videoen gjør man hva man kan for å distrahere fra musikkens manglende kvalitet.

God balanse.

Takk Vreden for denne lille perlen. Den hadde gått under radaren hos meg. Men nå har jeg lagret den som bokmerke. Herregud denne er jo slett ikke ille i det hele tatt? En liten hit..Jeg hadde ventet at du hadde klart å finne frem noe skikkelig møl (ja jeg har tydeligvis hatt stor tiltro til deg), men dette er jo en typisk smart Simply- Red- låt dette...og det gjorde ingenting galt for stemningen å titte på disse damene underveis.
    Verset er kanskje en smule utilgjengelig ved første gjennomhøring, men låten løfter seg jo betraktelig idet de bygger opp til og kommer til refrenget. Herfra sitter jo ting som en kule. Er bare å høre gjennom sangen noen ganger, så sitter verset også like bra (prøv selv, du trenger ikke gode kabler en gang)..og man oppfatter melodisk relasjon og samspill mellom vers og refreng bedre. Og så har man straks sangen på hjernen.

Lykke til med din videre jakt på youtube etter begredelige musikalske øyeblikk. Du kommer nok i mål til slutt.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    baluba skrev:
    Hvis du bruker YouTube-knappen limes videoen inn i innlegget. :)
    Takk jeg skal nok prøve dette en gang (om ingen har fryktelig mye imot mine linker da..kanskje det blir noe Mariah Carey til og med, hvem vet...)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    baluba skrev:
    Takk jeg skal nok prøve dette en gang (om ingen har fryktelig mye imot mine linker da..kanskje det blir noe Mariah Carey til og med, hvem vet...)
    Nei! du må overraske

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Jeg så Sigvart Dagsland ble disset litt tidligere i tråden (fyy!), så som en motvekt kommer her i hvert fall noe jeg tror alle her er i stand til å sette pris på.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    baluba skrev:
    Neida, jeg har aldri klaget på det før heller. Og ikke se på dette som klaging heller, men det ser litt finere ut, og man får bedre oversikt. Lettere å finne igjen hvis man scroller tilbake i tråden, for eksempel. Det er ingen big deal, og derfor er det ingen som har reagert. For det er absolutt ikke nødvendig, heller.

Kanskje jeg er litt ordnung muss sein når det gjelder presentasjonen av innlegg? ::)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Fikk det ikke til..har noen en inn-med-teskje-forklaring på denne embeddingen?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    Kopier selve url-en til videoen fra adressefeltet
    Trykk på knappen med YouTube-logo etter å ha plassert markøren under eller over teksten
    Trykk ctrl+v for å paste inn url-en

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.695
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Inne på youtube trykk på share-du får en kode som begynner på http-kopier denne, og lim den inn i svaret ditt mellom youtubeklammerne-fjern prefikset=altså den delen av koden som begynner med http, slik at du bare sitter igjen med selve koden Da skulle det komme opp en filmsnutt i innlegget ditt.
    mvh

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Nå fikk jeg det til..det jeg skrev om "fryktelig mye imot mine linker" gjaldt det musikalske innholdet, gjelder å ta forbehold vet du..alt jeg poster blir jo fort kontroversielt ;D

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    I dag har jeg fått utvidet min musikalske horisont..takk Vreden, og nyt denne før dere legger dere..kongeversjon!!

;D ;D ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    T

TT.

Gjest
    Det finnes de som liker jodling også. Jeg er IKKE en av dem. Skru opp og nyt folkens. ;D ;D ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    Får tyskere på besøk her om en time, får vel kjøre denne så de får hjemve......

V

vredensgnag

Gjest
    TTmania minnet meg på hvor lite forståelse jeg har for "klappemusikk", og for folk som begynner å klappe med når de hører en låt de liker. De har betalt gode penger for å komme på konsert, for å høre favorittene sine spille, og så overdøver de dem med klapping.

Det forstår jeg ikke.

I jodletilfellet kan det være at klappingen er et fortrengningsforsøk.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Klapping har sin helt klare misjon. Det øker kleinhetsfaktoren ganske betraktelig når vokalisten i et distriktsband i et anfall av iver og superstjernefakter insisterer på å dra i gang fellesklapping med publikum, for så å gå rett inn i hare i lyskjegle mode når publikum blir pinlig berørt og kun spredt, umotivert klapping svarer hans hybris.
    Strengt og vakkert.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Folk klapper for seg selv, fordi de har gjenkjent musikkverket ut fra introen

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg kjenner ett unntak når det gjelder min aversjon mot klappemusikk, fra en gruppe som er nevnt i lite flatterende vendinger tidligere i tråden, og det gjelder en låt som inviterer til ekstremsynkronisering av hurtigklapp.

Og her får han med seg hele "salen". (Godt bilde ved 3:20)

;D

Men han avslutter med allsang.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Barbaresco skrev:
    Folk klapper for seg selv, fordi de har gjenkjent musikkverket ut fra introen
    Det stemmer noen ganger, men det er neppe de selv som er publikum for klappingen. Klappingen er endel av kommunikasjonen mellom scene og sal, og uten klappingen ville responsen følt stusselig for de som spiller. Artistene behøver ofte litt tilbakemelding for å motivere seg skikkelig, så jeg ser ikke noe problem med klapping. Jeg ser mye større problemer hvis publikum slutter med klappingen.

I klassisk musikk har vi strenge regler for når vi klapper. En bonde i byen kan finne på å klappe mellom satser, fordi det er en pause. Jazz-klapping for soloer oppleves heldigvis ikke i Operaen. Men jeg tror nok jazzmusikerne er avhengige av den oppmerksomheten de får etter en solo. Uten stort ego skapes det veldig får store stjerner, og de må få næring til egoet. Hvis ikke blir de uspiselige av scenen. ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Det er forskjell på klapping gjennom et helt musikkstykke og applaus for en prestasjon. Trur eg. ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    Don't give me the clap yet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    Klapping er primatenes måte å vise spontan begeistring på...

Den dessverre så alt for tidlig avdøde brilliante jazzpianist Michel Petrucciani HATET at folk klappet - særlig midt inne i stykkene og så aldeles prematurt ved avslutningen av en melodi også. Der er vi helt på linje, la nå for svarte musikken få klinge ut til ettertanke da, før man helt vilt begynner å dælje loffene sammen som en annen fiskehungrende sjøløve.. ;D ;D

Skjønner jo at folk blir begeistret selvsagt, og det er anledninger hvor dette ikke er så plagsomt. Men dog.

Det handler om måtehold og hensyn. Slukets varemerker 8) 8)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Affern skrev:
    pengesluk skrev:
    ÅPENT BREV TIL AFFERN!

Hva vil du egentlig med innleggene dine? Dette er en harmløs tråd som kan få lov å være en sikkerhetsventil for alle som en eller annen gang har opplevd å treffe på musikk som de finner meningsløs sett ut i fra ett eller fler kriterier som de finner viktige. Naturlig nok vil vi se eksempler på musikk fra alle sjangere og tidsepoker, og tallrike eksempler på at den ene manns gull er den andres gråstein. OG DETTE MÅ VI TÅLE all den tid vi selv poster mishagsytringer her inne. Og det kan vel ikke stikkes under en stol at en relativt høy prosentandel av de eksemplene som gis her nok kan aksepteres som "svisker" og dårlig håndtverk av nesten alle som poster her inne.

Så til sakens kjerne: Dersom man MISLIKER slike ærlige ytringer om ting som opptar oss alle (våger jeg å påstå) så er jo det suverent enkleste bare å ikke involvere seg, logge seg av, glemme tråden og la folk holde på!

Denne tråden er vel ikke ment til å være et diskusjonsforum, snarere et sted hvor man lesser av seg, ikke uten et visst humoristisk tilsnitt faktisk.
    Synes du dette er perverst så får det være din tolkning av perversjon og antagelik ikke vår. Og den tolkningen skal du beholde, den er din og det har du all rett til.

Like mye som at vi andre har rett til å få beholde denne tråden fri for besserwissere, sytpeiser og negative kranglefanter med selvutnevnt rett til å sitte på sin høye moralske hest. Sier ikke at du passer til noe i denne beskrivelsen. Men det kan fort oppfattes slik..
    Takk for hyggelig brev!

Jeg kan godt si litt om bakgrunnen for mitt første innlegg. Jeg er født og oppvokst på Tøyen i Oslo, og jeg er gammal nok til å huske hvor viktig det i sin tid var å disse Stones, dersom du digga The Beatles, og vice versa. Vi var vel 8-10 år gamle da det raste som verst, så stilen på ertinga var omtrent som den vi finner godt representert her i denne tråden. Stones, æææsj, møøøøkk! Beatles, usj, erru helt sprø? Jeg husker også da jazz angivelig var for feiginger, og klassisk for teitinger. Jeg veit videre at polsk frijazz er et grovt skjellsord. Så jeg veit at det er viktig for mange å gi sterke og høylydte uttrykk for avsky, og at det har vært slik lenge.

Jeg har nok vokst noe fra slike ting, og dette kan være noe av grunnen til at jeg kan framstå som en besserwisser på en høy hest. Jeg har imidlertid ikke det minste imot litt gemyttlig småerting, som den velkjente mellom Roda og rolfozzy om Bremnes. Jeg kan også godt leve med idiotiske klisjeer, som at Iggy og Roky er tøft, og Pink Floyd og Yes er døvt. Jeg liker ting hos alle disse fire, og jeg tar meg ikke nær av at ikke hele verden gjør det samme. Jeg likte/liker godt Sex Pistols, selv om Johnny Rotten fornærma meg med å gjøre mote av I Hate Pink Floyd.

Jeg er enig i at det enkleste hadde vært ikke å involvere meg. Jeg var også klar over at man i denne tråden vil ha seg frabedt motsigelser, og at jeg med min kommentar til Townes risikerte å bli oppfattet som en sytpeis og kranglefant. Når jeg likevel involverte meg, så var nettopp fordi det rant over. Jeg så ikke så mye galt i dette, siden dette likevel er et sted der en kan lire av seg. Derimot så jeg noe riktig galt i det Townes gjorde. Her ga han ikke kun uttrykk for sin forakt for den musikken han hadde funnet fram som eksempel på noe av det verste av det verste, men her hånte han også oss som setter pris på denne musikken, for tenk, det er faktisk mulig å like denne versjonen av denne fine låta. Jeg følte meg tråkka på, og jeg forsøkte ganske enkelt å ta igjen. Du kan godt se det som et forsøk på å vise at den besserwisserholdningen du insinuerer at jeg har, rett og slett er å finne på andre adresser. Det var i utgangspunktet ikke jeg som visste best hvordan denne versjonen av Hallelujah skulle oppfattes.

Mitt forrige innlegg, som var en oppsummering av trådens uutholdelige kjedsommelighet, skal du ikke legge så mye i. Den var bare et forsøk på å vise at humor kan være så mangt, og så godt som fraværende i denne triste tråden. (Når det er sagt, så skal også sies at tråden nå tatt seg veldig opp mht. hvor interessant den er å følge. Fine innlegg av baluba, JENO og andre her i det siste, om enn de er klare brudd på trådens påbud om kortfattede, fyndige uttrykk for hat og forakt. Klarere brudd en mine, da både baluba, JENO og andre besitter både kunnskap og gode evner til å dele den. Det kan man dessverre ikke si om undertegnede.)

Avslutningsvis vil jeg si at det er grenser for hva en skal måtte finne seg i, selv i tråder hvor motinnlegg er erklært forbudt. Så får det heller være at denne retten til å ta til motmæle er selvutnevnt og på tvers av dine meninger om hvordan denne tråden bør være. I utgangspunktet er dette et åpent debattforum. Vil du ha det fritt for motinnlegg fra folk du risikerer å oppfatte som besserwissere, så lag deg trygge, eksklusive mailinglister, eller inviter utelukkende venner på Facebook.

Jeg skal imidlertid respektere ditt og andres ønske om å få drite og spy i fred, både her og nå, og i dagene som kommer. Jeg skal gjøre mitt ytterste for å beherske meg, så med forbehold om at jeg igjen kan bli så forbanna at det renner over, er dette mine siste ord i denne tråden.

Edit: En grov og en liten skrivefeil.
    Men alvorlig talt Affern..

Eg var for full i går kveld til å svare deg noenlunde saklig, så eg prøver nå, men tviler på eg klarer det med denne skallebanken. Så det blir i form av en punktliste, siden eg neppe evner å skrive så lange, raffinerte setninger, med fin flyt i akkurat i dag.

1. Eg bygde viderer på innlegget om versjonen av Rosalita. Min komentar om Hallelujahkommentarene spant direkte videre på det som ble oppfattet som en skrekkelig versjon av Rosalita - eg kom på en annen versjon eg synes er grusom. Så at du utpeker meg til den store stygge ulven her, finner eg sårende og traumatiserende. Og nærmest helt utilgivelig. Kanskje eg heller skulle tatt Heidi Hauges versjon av If I needed you, men da hadde kanskje moderatorene stengt tråden med hjemmel i blasfemiparagrafen.

2. At du i ditt første innlegg insinuerer at eg ikkje bryr meg om musikk fordi eg håner denne versjonen, må bare stå for din egen regning. Eg tviler sterkt på at det er mange der ute som har tilbrakt veldig mye mer av sin våkne tid de siste 20 årene på musikk i en eller annen form enn eg har. Men samma det, det gjør meg overhodet ikkje til noen besserwisser, men interessen og entusiasmen for musikk er det nokså lite å utsette på. Du må gjerne anse meg som kunnskapsløs, det er meg revnende likegyldig.

3. Du mener altså at eg "hater blindt" (forøvrig eg helt hinsides sterkt ordvalg i denne konteksten), og "håner" deg fordi eg trakker på denne versjonen. La meg forsøke å gjøre dette hatet litt mindre blindt, SIDEN ALT MÅ INN MED TESKJEI !!!!:

a. Det kommersielle sleske, sleipe, kyniske utgangspunktet som ligger til grunn for Lind/Fuentes/Nilsen/Holm byr meg veldig sterkt imot. Det har ingen verdens ting med at eg inntar en rolle som besserwisser, wannabe, etc etc. Kommer du nå dragende med noe sånt ræl om at dette er et forsøk på å være "kredibel og antikommers", så spyr æ. Denne gjengen visste utmerket godt at dette forretningstiltaket ville fylle lommebøkene deira for en ganske lang stund fremover. Korfor tok de ikkje heller Feel like goin home av Charlie Rich, tro? Så det er kanskje like mye konseptet eg har problemer med, som den overdrevne tolkningen deira av låta. Incentivet deira for Gitarkameratene II, er først og fremst penger, ikkje musikk.

b. At eg beklager/irriterer meg over at 95% av det norske folk forgudet dette da det herjet listene våre, bygger på en viss indignasjon over at de resterende 5% koser seg med Cohen's, Buckley's, Cale's og andre gode versjoner (dette er en spissformulering). Og disse gruser hallelujahkameratene sin tolkning. Uansett ka du måtte mene. At du mener eg gjør noe helt utilgivelig her, fordi det tilfeldigvis rammer deg, får så være. Eg er blodfan av stones (fram til '72 i alle fall), men eg tar det ikkje personlig at trådstarter mener de er et møkkaband. Eg føler ei heller behov for å ta igjen.

Og igjen, dette har ikkje noe med å være en besserwisser å gjøre. Eg har aldri følt behov for å måtte forsvare musikksmaken min. Eg liker det eg liker, uavhengig av ka andre måtte mene. I min tid på universitetet var det en del av den daglige humoren på lesesalen vår, å le av musikksmaken min. Eg lo med de, i oppriktig sjølironi (det var jo ganske ironisk å høre på Roy Brown tidlig i 20 åra). "Hestejazz", "musikk for Tante Olga", "sippecountry" etc. etc. var den gjengse karakteristikken av musikken min. Mens de kule digget Coldplay, Travis etc. etc. Mange fra den gjengen har i ettertid kommet og sagt "Han der Gram Parsons du hørte så masse på, er jo faktisk jævla bra"... Oh really? Kjekk folk alle som en, er de.

4. Du bruker temmelig dårlige hersketeknikker, opptil flere ganger, i et krampaktig forsøk på å heve deg over bermen her inne. Det funker jævla dårlig. Det er helt fullstendig valgfritt å lese tråden, og du er ikkje forpliktet til å spre eder og galle når noen rakker ned på favorittene dine. Det er helt åpenbart at flere av oss ikkje er verdig å være på samme forum som deg, men du kan i alle fall la oss ha denne tråden i fred?

5. Noe nokså annet: Kordan kan du bli personlig fornærmet over at Johnny Rotten hater Pink Floyd? Om du liker Pink Floyd, oppfatter du det som en personlig fornæmelse at andre "hater" samme band? Identifiserer du deg sterket med PF?

Beklager rotete innlegg (det skyldes en ørliten skallebank) og mange typos (det skyldes tastaturet på denne fjåke nye laptopen). Men litt av poenget mitt har forhåpentligvis nådd fram.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Den dessverre så alt for tidlig avdøde brilliante jazzpianist Michel Petrucciani HATET at folk klappet - særlig midt inne i stykkene og så aldeles prematurt ved avslutningen av en melodi også. Der er vi helt på linje, la nå for svarte musikken få klinge ut til ettertanke da, før man helt vilt begynner å dælje loffene sammen som en annen fiskehungrende sjøløve.. ;D ;D

--- snipp ---

Det handler om måtehold og hensyn. Slukets varemerker 8) 8)
    Jazzklapping er ofte en uting, men jeg kan love deg at de fleste musikere foretrekker tilbakemeldinger fremfor stillhet. Spesielt hvis de spiller litt rolig musikk, for ingenting er verre enn et publikum som blasert henger fast i ølglassene sine og stirrer på scenen. I Bergen kaltes slikt Hule-publikum på åttitallet. Ikke særlig trivelig for artistene, spesielt ikke de uetablerte.

V

vredensgnag

Gjest
    Man skal snappe og digge til jazz. Men rytmisk klapping på kompet? Njet.

@affern

Du skriver: Jeg er enig i at det enkleste hadde vært ikke å involvere meg. Jeg var også klar over at man i denne tråden vil ha seg frabedt motsigelser

I et innlegg fylt med motsigelser.

FYI

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Det er faktisk lenge siden sist gang jeg var på en skikkelig jazzkonsert, men er det blitt så ille at de klapper i takt med kompet nå? :eek:

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Jeg forstår ikke hip hop, men jeg forstår at vi har felles stamfar med apene når jeg studerer kroppsspråket til både utøvere og publikum av sjangeren. ::)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Karma skrev:
    Jeg forstår ikke hip hop, men jeg forstår at vi har felles stamfar med apene når jeg studerer kroppsspråket til både utøvere og publikum av sjangeren. ::)
    skjønner ikke hvorfor de skal ta seg på løken hele tiden. virker som de er livredde for at den skal stikke av

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    44.617
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    65finger skrev:
    Karma skrev:
    skjønner ikke hvorfor de skal ta seg på løken hele tiden. virker som de er livredde for at den skal stikke av
    ;D

mvh

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det er faktisk lenge siden sist gang jeg var på en skikkelig jazzkonsert, men er det blitt så ille at de klapper i takt med kompet nå?  :eek:
    På enern og treern.

(Oj. Seks stjerner. Det var da som bare.)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    65finger skrev:
    Karma skrev:
    Kanskje de liker løksuppe med brød..?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn