Tiltak i regelverket for å unngå store krangler (i f.eks. kabeltråder)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Problemet her er vel at det for mange er en ekstremt dyr hobby og man har et ekstremt behov for å forsvare sine kjøp både i forhold til egen rasjonalisering og annenhåndsverdi og det virker på meg som det er en veldig manglende respekt for de som ønsker å grave dypere i materien enn bare det man hører(gjerne teknisk men også psykologiske påvirkninger) og for de med rimeligere anlegg
    Dette kan enkelt snus på hodet med at noen har et ekstremt behov for å forsvare billig rælet sitt, som aldri kommer til å gi musikken rettferdighet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
    C

    cruiser

    Gjest
    Å legge ord eller motiver i munnen på andre bidrar vel sjeldent til annet enn krangel? Det var mitt poeng - ikke at det nødvendigvis var et personangrep.

    Ellers henger jeg ikke helt med på logikken din. At noen mener noe behøver vel ikke ha noen sammenheng med at de skal forsvare noe. Jeg oppfatter det Cruiser skriver som at argumentasjonen til de som har dyr hifi ikke er gyldig fordi de mener som de gjør som en følge av at de har kjøpt dyrt. Jeg oppfatter det som en nedlatende kommentar. Akkurat som om argumentasjonen ikke står på egne ben uavhengig av hva eieren måtte eie av hifi hjemme. Samtidig er det en hersketeknikk som benyttes for å komme ovenpå i diskusjonen uten å måtte argumentere for noe som helst. Det blir kun en spire til krangel og det er totalt off topic - noe vi vel ønsker å unngå - eller? Man har da vel ikke gjort noe feil som gjør at man automatisk tar feil i diskusojnen fordi man har investert penger på hifi?

    Mvh
    Roysen
    Jeg legger ikke ord i munnen på deg, jeg sier det oppfattes slik når man ikke kan diskutere innmaten i en edge spiller eller strømkabels tekniske kvaliteter, produksjonskostnader og evt påvirkninger psykologi, placebo eller whatever har uten man da får slengt tilbake at man enten ikke hat eid eller prøvd slik ledning og man ikke kan mene noe som helst for man vet ikke hva man snakker om, har man derimot prøvd slik ledning er ikke anlegget dyrt nok eller ikke satt sammen på en måte/innehar komponenter av tilstrekkelig kvalitet som bringer kvalitetene i ledningen i hørbar form. At noe blir fornærmet av noen bringer placebo inn som ett elemtent er jo trist og beklagelig i seg selv men det betyr ikke at motsebatantene hører på plumbo
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.941
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Problemet her er vel at det for mange er en ekstremt dyr hobby og man har et ekstremt behov for å forsvare sine kjøp både i forhold til egen rasjonalisering og annenhåndsverdi og det virker på meg som det er en veldig manglende respekt for de som ønsker å grave dypere i materien enn bare det man hører(gjerne teknisk men også psykologiske påvirkninger) og for de med rimeligere anlegg
    Dette kan enkelt snus på hodet med at noen har et ekstremt behov for å forsvare billig rælet sitt, som aldri kommer til å gi musikken rettferdighet.

    Å joda Lars Erik,her lyder det meget bra :cool:

    mvh
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Problemet her er vel at det for mange er en ekstremt dyr hobby og man har et ekstremt behov for å forsvare sine kjøp både i forhold til egen rasjonalisering og annenhåndsverdi og det virker på meg som det er en veldig manglende respekt for de som ønsker å grave dypere i materien enn bare det man hører(gjerne teknisk men også psykologiske påvirkninger) og for de med rimeligere anlegg
    Dette kan enkelt snus på hodet med at noen har et ekstremt behov for å forsvare billig rælet sitt, som aldri kommer til å gi musikken rettferdighet.
    Du har opplagt ett dyrere anlegg en meg og ville følgelig ikke vært fornøyd med mitt og det lever jeg helt fint med. Jeg som de fleste andre voksne velutdannede her inne hadde ikke hatt noe problem med å finansiere en odin kabel om det var viktig for meg, men all den tid man ikke kan dokumentere noe som helst som skulle tilsi den prisen sitter jeg foreløpig på gjerde. Jeg har akkurat lik eierglede, musikkinteresse og hifiinteresse som deg.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Det bør være lov å kritisere folk som bruker mye penger på kabler osv og drive humor på demmes bekostning.

    Men selvsagt, det skal fungere begge veier, ingen problem det.
    Si gjerne at om man ikke hører forskjell på kalbler så har man ikke peiling, jeg akspeterer en slik ytring, men jeg er ikke enig i den.
    Det viser seg vel gang på gang at det ikke er tillatt. Det moderes svært sjelden i latterligjøring målegutta kommer med, mens humor, ironi og sarkasme andre veien gang på gang blir slått ned på. Det er med andre ord ikke likhet for regelverket, og det modereres fullstendig vilkårlig. Diamanter, snåsamann og slikt fjas blir stående, mens reaksjoner på slikt ikke tillates. Dette er tatt opp gang på gang i flere år uten synlig forbedring.

    Ikke rart det blir kranglig av slikt. Den dagen det modereres ut fra regelverket, og ikke ut fra egne meninger, vil kranglingen ta slutt.
    For det første, at kranglingen vil ta slutt den dagen det modereres, etter det du mener er likt, har jeg ingen tro på og det har vel egentlig ikke du heller? Kranglingen går da litt dypere enn som så.

    For det andre, jeg bryr meg egentlig ikke så mye fra eller til hva folk skriver til hverandre, men de innleggene jeg personlig synes er verst er fra den kanten som blir du sier blir mest moderert. Det du oppfatter som latterliggjøring ser jeg ofte på som konstatering av fakta. Ja de sammenligner med snåsamannen, men de skriver også hvorfor. Det er effekter som ikke kan dokumenteres og settes det i system blir de borte. Sammenligningen er da ikke latterlig.

    Argumentet tilbake er ofte at folk ikke veit hva de prater om, har for dårlig hørsel osv. Ja folk har forskjellig hørsel, men når det kommer til latterliggjøring er det ganske drygt å ta alle som mener det ikke er noen særlig forskjell på kabler under en kam og si de hører dårlig. Tenk så provoserende det faktisk er, hørselen er jo det viktigste i denne hobbyen og det blir da sagt at forutsetningen for å interessere seg for den i det hele tatt er dårlig. Det synes jeg er vesentlig verre enn en litt litt flåsete sammenligning.
    Diamanter og snåsamann og annet tøv og fjant er ikke argumentasjon, men nettopp tøv og fjant. Og det kan heller ikke tas seriøst når disse som kommer med slikt aldri har hørt hva de argumenterer mot. Det er synsing, og har ingenting med konstatering av fakta å gjøre. Men det har i alle år blitt tillatt.
    Hvorfor er Snåsamannen tøv og fjant? det er da vesentlig flere som er overbevist om hans evner, og har første håns erfaring med at de fungerer, en det er folk som tror at kabler gjør en vesentlig forskjell. Så fortell meg hvordan du kan karakteresere Snasamannen som tøv og fjant, har du testet? har du første hånds erfaring?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Problemet her er vel at det for mange er en ekstremt dyr hobby og man har et ekstremt behov for å forsvare sine kjøp både i forhold til egen rasjonalisering og annenhåndsverdi og det virker på meg som det er en veldig manglende respekt for de som ønsker å grave dypere i materien enn bare det man hører(gjerne teknisk men også psykologiske påvirkninger) og for de med rimeligere anlegg
    Dette kan enkelt snus på hodet med at noen har et ekstremt behov for å forsvare billig rælet sitt, som aldri kommer til å gi musikken rettferdighet.
    Du har opplagt ett dyrere anlegg en meg og ville følgelig ikke vært fornøyd med mitt og det lever jeg helt fint med. Jeg som de fleste andre voksne velutdannede her inne hadde ikke hatt noe problem med å finansiere en odin kabel om det var viktig for meg, men all den tid man ikke kan dokumentere noe som helst som skulle tilsi den prisen sitter jeg foreløpig på gjerde. Jeg har akkurat lik eierglede, musikkinteresse og hifiinteresse som deg.
    Det er akkurat det som er poenget mitt. Vi har ulike ståsted og preferanser. Og ulike prioriteringer. Og det er som det skal være.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    430
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Mere, mere, mere!

    Nå oppretter jeg snart en tråd som skal hete...

    Tiltak i regelverket for å unngå store krangler (i f. eks. tråder om tiltak i regelverket for å unngå store krangler (i f. eks. kabeltråder))

    Så kan smågutter med tid og lyst krangle litt mere om akkurat det samme i denne tråden også... Med skråsikre oppfatninger. Som er gjengitt 100 ganger allerede.

    G-nøkkel
     

    Troya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2008
    Innlegg
    115
    Antall liker
    8
    Nå oppretter jeg snart en tråd som skal hete...

    Tiltak i regelverket for å unngå store krangler (i f. eks. tråder om tiltak i regelverket for å unngå store krangler (i f. eks. kabeltråder))

    Så kan smågutter med tid og lyst krangle litt mere om akkurat det samme i denne tråden også... Med skråsikre oppfatninger. Som er gjengitt 100 ganger allerede.

    G-nøkkel

    Næmen, har du kasta Blade'n på døra?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Dette er den typen innlegg jeg vil til livs når jeg startet denne tråden. Hvilken verdi har dette innlegget? Hva bidrar det med til forumet?
    Verdien er at det representerer sannheten. At enkelte vil sannheten til livs er jo et kjent fenomen....
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg ser, jeg ser...
    Jeg er vist kommet paa en feil klode!
    Her er saa underligt...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    2) Er det da også like tillat å "humorisere over" hvor dumme de som ikke legger vekt på gode kabler er (uten at det blir krangel av den grunn)? Dersom vi skal kalle en spade for en spade så må vel idiotforklaringer være lov i alle retninger da - ikke bare en vei?

    Synes du virkelig det?

    Ikke jeg!
    Neivel? Jeg mener å huske at begrep som "bygdenisser fra oppi fjellheimen" nylig ble brukt om personer som tillot seg å betvile det geniale i å kjøpe strømkabler til 100000 kr meteren. Eller husker jeg helt feil nå? (Selv vokste jeg opp ved fjorden, forresten, ikke i fjellheimen.)

    Til ditt forslag fra åpningsinnlegget: Dårlig idé. Personangrep og kverulering er allerede i strid med regelverket sånn som det er nå, og moderatorene gjør stort sett en utmerket jobb med den balansegangen det er å håndheve dette. Der trengs det ingen nye regler, men kanskje at de eksisterende reglene etterleves litt bedre. Å innføre en slags blasfemiparagraf for å beskytte tulleprodukter mot begrunnet kritikk er helt unødvendig. Det strider også fundamentalt mot hva jeg mener et åpent diskusjonsforum bør være.

    Problemet her er vel at det for mange er en ekstremt dyr hobby og man har et ekstremt behov for å forsvare sine kjøp både i forhold til egen rasjonalisering og annenhåndsverdi og det virker på meg som det er en veldig manglende respekt for de som ønsker å grave dypere i materien enn bare det man hører(gjerne teknisk men også psykologiske påvirkninger) og for de med rimeligere anlegg
    Dette er den typen innlegg jeg vil til livs når jeg startet denne tråden. Hvilken verdi har dette innlegget? Hva bidrar det med til forumet? Svaret er vel krangel, krangel og atter krangel. Skjerpings. Du vet vel ikke hva som motiverer andre. Hold deg til hva som motiverer deg selv og ikke skriv tull om noe du ikke vet noe om. Å spekulere i andres vikarierende motiver er et særdeles usympatisk personlighetstrekk.
    Hvis det virkelig er sånn at dette er et eksempel på hva du vil komme til livs, viser det bare hvor håpløst dette sensurforslaget er. Sånn som jeg leser innlegg og svar, er det ikke noe galt med cruiser's innlegg (som er en grei beskrivelse av velkjente psykologiske mekanismer), men jeg ser opptil flere problemer med svaret.

    Det finnes allerede flere diskusjonsfora innen hifi hvor forumeieren hardhendt sensurerer innlegg som ikke følger den rette lære og hvor halvparten av innleggene har "Banned" under nick'et etter hvert som medlemmer stenges ute for brudd mot partilinja. Sånne fora dør ut ganske fort. Roysen må gjerne starte sitt eget hvis han tror det vil fungere bedre. Hifisentralen er derimot mer vital enn enkelte vil ha det til. Bare se på statistikken på hovedsiden. Akkurat nå er 1641 brukere pålogget, og sentralen har nesten 20000 medlemmer. Nyeste medlem meldte seg inn for ganske nøyaktig én time siden. Levenet rundt kabeltråder og lignende er mer et tegn på et vitalt forum enn på at nå-går-alt-til-helvete.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg får vel stå fram og bekjenne:

    580074_175771819224793_471891346_n.jpg


    Jeg er nok ikke fullverdig medlem, men en slags 'hangaround' i målemafia'n.

    Bortsett fra dette er jeg en lovlydig og produktiv samfunnsborger. Bær over med meg, dere som har råd til dyrere kabler enn jeg finner fornuft i...
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Det heter seg jo som så, i starten på denne tråden:

    Tiltak i regelverket for å unngå store krangler (i f.eks. kabeltråder)

    Javel? Er det da slik at medmindre man er helt eller i det minste delvis enig med hverandre, så skal det innføres tiltak / bestraffelser mot alt som peker i retning av opposisjon? Herregud, for en kommunistisk tanke!

    Sitat: Etter å ha lest gjennom regelverket ser jeg at Hovedregel nr. 1 lyder som følger:

    "Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter. Vanlig Netikette gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og atferd i din omgang med HFS, andre medlemmer og grupper som helhet.

    Ok. Hvor sanne er egentlig påstandene / "bevisene" som legges frem ifra kreti og pleti?
    Tør trådstarter virkelig å påstå at tilhengere av eksempelvis kabler i hundretusenkronersklassen, sitter med fasiten / sannheten, ene og alene?
    Om man tillater seg å trekke slikt i tvil, så havner man jo straks i kategorien "bygdenisse", som i seg selv er / kan være, "egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider,grupperinger eller nasjonaliteter", som det heter i ovenfornevnte passus.
    Er ikke dette å møte seg selv i døren? Ta gjerne på seg hatten, den som synes den passer...

    Brukere som ser ut til å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt."

    En provokasjon kan jo oppfattes på forskjellig vis, og er i seg selv en form for et motstridende synspunkt. Om man lar seg provosere, så er vel dette opp til enhver å håndtere etter egen oppfatning? "Deal with it"!
    Men er det samtidig gitt at om så skjer, skal dette skal "straffes" med utestengelse i ytterste konsekvens? I så fall, vil nok en god del av medlemsmassen tørke bort. Ytringsfrihet er faktisk en rettighet, sålenge den finner sted i sømmelige former.
    Det bør jeg i sannhet ikke være alene om å merke meg....




     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Problemet her er vel at det for mange er en ekstremt dyr hobby og man har et ekstremt behov for å forsvare sine kjøp både i forhold til egen rasjonalisering og annenhåndsverdi og det virker på meg som det er en veldig manglende respekt for de som ønsker å grave dypere i materien enn bare det man hører(gjerne teknisk men også psykologiske påvirkninger) og for de med rimeligere anlegg
    Dette kan enkelt snus på hodet med at noen har et ekstremt behov for å forsvare billig rælet sitt, som aldri kommer til å gi musikken rettferdighet.
    Hvor går grensen for "billig ræl", enn si definisjonen på dette?
    Tar mer enn gjerne imot litt info!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tjah. Sett at man har et anlegg, så enkelt som mulig, en kilde, en intergrert forsterker og to høyttalere. Da står man der og trenger et par signalkabler til 100kkr, to nettkabler til 100kkr for stykket, og et par høyttalerkabler til rundt 200kkr. Total kost for kabler på 1/2 mill... I denne sammenhengen skulle man tro det meste blir billigræl?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Problemet her er vel at det for mange er en ekstremt dyr hobby og man har et ekstremt behov for å forsvare sine kjøp både i forhold til egen rasjonalisering og annenhåndsverdi og det virker på meg som det er en veldig manglende respekt for de som ønsker å grave dypere i materien enn bare det man hører(gjerne teknisk men også psykologiske påvirkninger) og for de med rimeligere anlegg
    Dette kan enkelt snus på hodet med at noen har et ekstremt behov for å forsvare billig rælet sitt, som aldri kommer til å gi musikken rettferdighet.
    Du har opplagt ett dyrere anlegg en meg og ville følgelig ikke vært fornøyd med mitt og det lever jeg helt fint med. Jeg som de fleste andre voksne velutdannede her inne hadde ikke hatt noe problem med å finansiere en odin kabel om det var viktig for meg, men all den tid man ikke kan dokumentere noe som helst som skulle tilsi den prisen sitter jeg foreløpig på gjerde. Jeg har akkurat lik eierglede, musikkinteresse og hifiinteresse som deg.
    Det er akkurat det som er poenget mitt. Vi har ulike ståsted og preferanser. Og ulike prioriteringer. Og det er som det skal være.
    Siden man tydeligvis lider av lesevansker, legges denne ut igjen. Mulig det da hjelper, før man fortsetter å vende bunken. Det er jo lov å håpe...
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Hovedregel nr. 1 lyder som følger:

    "Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter. Vanlig Netikette gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og atferd i din omgang med HFS, andre medlemmer og grupper som helhet.

    Hvordan kan utsagnet ''Jeg syns at 55000 kroner for en (brukt) strømkabel er hinsides all fornuft'' rammes av ovenstående paragraf?
    Sier spørsmålet implisitt noe om de som kjøper et slikt produkt? Eller legger du nå ord i min munn.....

    Jeg har fulgt den omtalte diskusjonen fra starten av, og det som etterhvert slo meg var hvor lite som skulle til før enkelte følte seg fornærmet.
    Relativt uskyldige bemerkninger ble blåst opp og lange argumentasjoner fulgte.
    Det er helt umulig å lage regelverk som forbyr folk å føle seg fornærmet.

    Slapp av Høvding. Sentralen er en fin plass å være.
    Noen sandkasser må være utenfor kontroll.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Siden man tydeligvis lider av lesevansker, legges denne ut igjen. Mulig det da hjelper, før man fortsetter å vende bunken. Det er jo lov å håpe...
    Andre her inne sliter med forstanden. Da hjelper det ikke en gang med gjentagelser.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er jo en utbredt oppfatning at slike produkter som dette utelukkende er statusobjekter og ikke har noe med lyd å gjøre. Jeg deler den oppfatningen. Det jeg finner en smule ironisk er dog at de som forvarer slike produkter i høyest ordelag er de som blir snurt av en slik oppfatning. For hvis man skaffet seg slike fordi de gjorde noe stort med lyden så kunne man vel bare riste på hodet og si ... your loss. For slike synspunkter rammer jo ikke lyden. Det rammer potensielt derimot den opphøyde statusen man tror slike ledninger gir en... og det er jo i følge forsvarerne ikke tema i det hele tatt. Den mest kinkige biten oppi dette er jo at man samtidig er nødt til å overbevise om at produktet er lydrelatert for at det skal kunne gi statuseffekt i hifimiljøer.


    Tema i den aktuelle tråden er jo spørsmål omkring slike kontroversielle produkters berettigelse, hvorfor de er laget, hva de gjør, hvorfor de kjøpes og selges og hva de består av etc. Da er alle slike problemstillinger og vinklinger om omhandler dette godt innenfor tema. Og det blir desto mer uforståelig når noen forsøker å mane frem sensur med påstander om at trådens tema ikke passer i tråden.

    Kritikken mot denne tråden handler i mine øye kun om to ting.

    1. Man kan ved å stille spørsmål om produktene stikke kjepper i hjulene for handel med lukrativ og kontroversiell hifistaffasje. Dette er en kundegruppe det må vernes om, spesielt når man er bransjeaktør.

    2. Man skraper i statusen folk har kjøpt seg, og man blir nervøs for om noen skal finne at det er gullplett og ikke 24K når man er borti med neglen.

    I de aller fleste trådene i ledningskroken er det jo ikke dette som er tema, og det ville være synd om det skulle bli det. Da er det bedre å ha slike tråder der generelle problemstillinger omkring emnet kan diskuteres og belyses. At det er behov for å kunne diskutere dette er jo åpenlyst når man ser trådens omfang og popularitet og med hvilken iver noen prøver å sabotere den med spam og hjernedød pludring. Det ble heldigvis ryddet opp i sistnevnte.

    For noen er en Odin den høyeste utmerkelsen man kan kjøpe seg. For meg er det en dåresnor.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Av og til undrer jeg litt på hvorfor enkelte her inne har gitt seg selv myndighet til å opptre som en blanding av Christian Vennerød i luksusfellen og Solveig Barstad i Tv2 hjelper deg? Tror dere at dere skal frelse eller redde forumdeltagere som har en annen tilnærming til hobbyen enn dere? Og hvorfor er det så artig å komme med en mengde med spissfiendtlige kommentarer med helt klare hentydninger til hvor dumme enkeltdeltagere som prioriterer annerledes enn dere er.
    Min personlige mening er at Hifisentralen kunne ha godt at dere tok dere en lang pause, og da mener jeg ikke til dere endrer mening, men til dere endrer innfallsmetode og holdninger til nettopp de som bruker penger på ting dere ikke har noe med.
    Jeg gidder ikke nevne navn for da ender jeg opp med flere straffepoeng, men dere vet godt hvem jeg mener...
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    blir aldri slutt på uenigheten i kabeltrådene da må noe drastisk sje trur jeg.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Når jeg leste de siste innleggene her falt plutselig alt på plass. Tanken hadde ikke slått meg før fordi den er utenkelig for meg selv. Jeg er her for å søke informasjon, lærdom og måter å videreføre lyden jeg har hjemme i stadig små skritt videre mot det lydidealet jeg foretrekker. Det slo meg nå at mange ikke har samme innfallsvinkel. Etter å ha lest de siste innleggene skjønner jeg jo at i hvert fall noen er her for ettertrykkelig å slå fast fortreffeligheten av eget anlegg eller egen kompetanse. Det er jo ikke rart det blir klangler da. Dette er rett og slett trist. Min karakteristikk av nordmenn fra en annen tråd nylig passer enda bedre på disse.

    Hvem som har mest å vinne på......., er en god måte å beskrive dette på. Selvsagt er svaret at alle som er interessert i teknologiske fremskritt har mest å vinne på at man gjør oppdagelser og tilegner seg lærdom som gjør lyden bedre. De som derimot mener de har noe å forsvare fordi de mener de har befestet en posisjon gjennom sin kompetanse eller gjennom den lyden de selv har hjemme kan være opptatt av å forsvare dette.

    Dersom vi skal gå tilbake til debatten om utformingen av forumet må jeg få tillegge at Asbjørn tar grundig feil. Det lengstlevende hifi forumet på nettet er audioasylum. På deres "kabelhjørne" har de en egen moderator som har erfaring fra kabeldesign selv og som er godt skolert innenfor kabelteorien. For å unngå krangletråder av typen "det er ikke hørbare forskjeller på kabler" er regelverket for dette "Kabelhjørnet" utformet spesifikt for "Kabelhjørnet" og en av de grunnleggende reglene er at her skal det diskuteres kabler. Det skal ikke diskuteres om kabler betyr noe eller ikke. Det er kabelens egenskaper i seg selv om skal diskuteres. De som ytrer at kabler ikke utgjør hørbar forskjell i anlegg er pr definisjon forumtroll, off topic og vil bli moderert, advart og til slutt utestengt dersom de ikke følger reglene. Reglene er ikke utformet slik for å stadfeste at de som mener kabler ikke utgjør noen lydlig forskjell tar feil, men fordi "Kabelhjørnet" skal inneholde diskusjoner om kabler for de som er interessert i det. De som ikke tror på kabelforskjeller har da ingen annen interesse for kabler og trenger ikke å delta i debatten for å påpeke noe som "kabelhjørnet" ikke skal omhandle.

    Jeg mener dette er en god tilnærming. Forumet trenger ikke ta stilling til om kabler utgjør en lydlig forskjell, men forumets regler kan definere et fristed for de som ønsker å diskutere dette. De som mener kabler ikke betyr noe for lyden får selvsagt lov å mene det, men de bidrar kun til krangel dersom de drar sine synspunkter inn i diskusjoner om kabelforskjeller. Dersom de ønsker kan de sikkert få sitt "Anti-kabelhjørne", men innholdet der vil nok være lite allsidig. Det samme vil gå igjen og igjen. De fleste her inne vet at det finnes et syn som tilsier at det ikke er forskjeller og har sin mening om temaet i bakhodet vel vitende om dette, så noen informasjon for å omvende er ikke nødvendig. Om nødvendig kan en "sticky" på "Kabelhjørnet" inneholde en teknisk redegjørelse for hvorfor man mener det ikke er forskjell på kabler som medlemmer kan slå opp i, men jeg ser ikke nytteverdien av å dra dette inn i debatten.

    Mvh
    Roysen
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En grei innfallsvinkel til dette underlige temaet. Noen ganger kan det være nyttig å få et godt inntrykk av hvilke referanser man selv er i stand til.

    Derfor denne greie linkens oppgaver, som kan kjøres gjennom eget anlegg og ører. Etter at den er avsluttet kan man ta status med seg selv og sine prioriteringer, og deretter nyte hifi-nirvana, som handler om å elske musikken:

    Kan jo begynne med Absolutt fase, som er nederste test i første bolk.

    Blind Listening Tests
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er kabelens egenskaper i seg selv om skal diskuteres. De som ytrer at kabler ikke utgjør hørbar forskjell i anlegg er pr definisjon forumtroll, off topic og vil bli moderert, advart og til slutt utestengt dersom de ikke følger reglene
    Hvis det argumenteres saklig og høflig, er da det så absolutt et gyldig argument om kablenes egenskaper, og legger sterke begrensninger for hvem som får lov å mene noe i det hele tatt. ...Men det er tydelig at for å unngå krangling i seg selv er det kanskje en god idé. På bekostning av andre ting, selvsagt.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    3.123
    Det er vel neppe noen her på Sentralen som mener at man ikke kan høre forskjell på kabler?

    Men når det gjelder f.eks en strømkabel til 100K så synes i hvert fall jeg at fabrikanten bør kunne
    vise fornuftig dokumentasjon på hva kabelen gjør og hvorfor i all verden det må koste 100K.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Det er vel neppe noen her på Sentralen som mener at man ikke kan høre forskjell på kabler?

    Men når det gjelder f.eks en strømkabel til 100K så synes i hvert fall jeg at fabrikanten bør kunne
    vise fornuftig dokumentasjon på hva kabelen gjør og hvorfor i all verden det må koste 100K.
    Det store og altoppslukende poenget er vel at målinger kun viser hvordan noe måler og ikke hvordan noe lyder. Av den grunn kan man ikke ved hjelp av målinger fortelle hvordan noe lyder som jo er hele poenget med å bruke kabelen. Man kjøper den ikke får å måle på den, vel? De er av den grunn vanskelig for produsenten å dokumentere nytteverdien av produktet. Hvordan det lyder kan ikke dokumenteres annet enn ved personlige observasjoner.

    Mvh
    Roysen
     
    N

    nb

    Gjest
    For den som vil diskutere kabler i fred og fordragelighet finnes det flust av tråder hvor så er mulig. Det ser ut til å være omtrent ingen interesse for å drive med den aktiviteten, så jeg klarer ikke helt å se problemet.

    Å klage over at det blir litt krangel og temperatur i noen få tråder mens man selv er blant de som ivrigst deltar i disse trådene det klages over er komisk, men det er jo så.

    Det er ingen tvang å lese slike tråder, ei heller å delta i de.

    snapshot.JPG
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Det er kabelens egenskaper i seg selv om skal diskuteres. De som ytrer at kabler ikke utgjør hørbar forskjell i anlegg er pr definisjon forumtroll, off topic og vil bli moderert, advart og til slutt utestengt dersom de ikke følger reglene
    Hvis det argumenteres saklig og høflig, er da det så absolutt et gyldig argument om kablenes egenskaper, og legger sterke begrensninger for hvem som får lov å mene noe i det hele tatt. ...Men det er tydelig at for å unngå krangling i seg selv er det kanskje en god idé. På bekostning av andre ting, selvsagt.
    Det er vel ikke noe argument i en diskusjon om kabelforskjeller eller i en utveksling om erfaringer. Det er et argument i en diskusjon om det er forskjeller på kabler eller ikke, men er det nødvendig å ta den diskusjonen, og er man nødt til å ta den der det ønskes å diskutere noe annet. Man blir ikke enige likevel.

    Mvh
    Roysen
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ...Men personlige obserbasjoner er jo samtidig veldig subjektive, så de er heller ingen god "dokumentasjon", som sådan.

    Man kan beskrive en kabel vha. måleverdier, men dette underlaget er heller ikke spesielt nyttig for den vanlige kjøper.

    Uansett er all lyd som formidles gjennom et stereoanlegg ved innspillingen fanget opp og kvantifisert (eller "målt", om du vil, selv om jeg vet du ikke liker begrepet nevneverdig.) for å kunne lagres på et medium, og så gjengitt av elektronikk. Derfor sier det seg vel selv at lyden fra stereoutstyr kan måles helt fint. Verdien av måleresultatene kan selvsagt diskuteres, og varierer. Til syvende og sist er det naturligvis opplevelsen man som bruker/eier sitter igjen med som er det viktig(st)e, men som etterprøvbar dokumentasjon på audio-elektronikkens egenskaper er målinger det eneste vi har.

    For meg som har teknologibakgrunn, er det veldig søkt og rart å ikke skulle få diskutere kablenes mekaniske, elektriske og fysiske egenskaper og relatere det til det hørbare eller ikke hørbare resultatet de gir når de brukes i stereoanlegg. For meg er det i alle fall slik at jeg har en naturlig trang til å vite hvorfor ting virker slik de virker, og hvis jeg gjør det, føler jeg at jeg vet noe, i tillegg til å oppleve og tro noe. Det er viktig for meg. For andre, kanskje de fleste, er dette helt bortkastet, men uansett er det helt grunnleggende nødvendig for at vi skal fungere og trives sammen at vi aksepterer og respekterer hverandres standpunkter, samt at vi tåler å høre hverandres argumenter uten å bli hissige og fornærmet.

    Ja til folkeskikk, nei til sensur!
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    R

    Roysen

    Gjest
    For den som vil diskutere kabler i fred og fordragelighet finnes det flust av tråder hvor så er mulig. Det ser ut til å være omtrent ingen interesse for å drive med den aktiviteten, så jeg klarer ikke helt å se problemet.

    Å klage over at det blir litt krangel og temperatur i noen få tråder mens man selv er blant de som ivrigst deltar i disse trådene det klages over er komisk, men det er jo så.

    Det er ingen tvang å lese slike tråder, ei heller å delta i de.

    Vis vedlegget 153968
    1) Man bidrar selvsagt kun i de kabeldebattene hvor man har erfaring med kablene det disktures (dersom man ikke er ute etter å krangle og vil nevne at det ikke er forskjeller på kabler).

    2) Egentlig burde åpningsinnlegget vært skrevet om fordi den grunnleggende krangelen går ut over kabler. Det er krangler om nytteverdien av drivverk, master klokker, d/a convertere, vibrasjonsdempning, racks - ja i det hele tatt ganske mye. Det skaper en stemning som gjør at flere og flere har forlatt forumet. Det er bakgrunnen for tråden. Det er også litt morsomt å merke seg at det som oftest ikke er selve produktet som skaper krangel, men prisen eller verdien om du vil. Det er jo i seg selv et helt håpløst tema å diskuter fordi ens verdisyn er helt ulikt alle andres. Det man også kan merke seg er at det i de aller fleste tilfellene snakkes det totalt forbi hverandre. Den ene siden forsvarer produktets påvirkning på det lydlige resultatet mens den andre siden går løs på prisen. I kranglene er man ikke villig til å se på hva den andre siden og scorer billige poenger ved nedlatende kommentarer om det den andre siden ikke diskuterer i det hele tatt. Er det fruktbart? Burde ikke noe gjøres med det?

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ikke noe argument i en diskusjon om kabelforskjeller eller i en utveksling om erfaringer. Det er et argument i en diskusjon om det er forskjeller på kabler eller ikke, men er det nødvendig å ta den diskusjonen, og er man nødt til å ta den der det ønskes å diskutere noe annet. Man blir ikke enige likevel.
    Ja og nei. Hvis det diskuteres om kabel A eller B gir en lyd som heller mest mot et ønsket lydideal, så kan godt et svar om at det nok ikke vil utgjøre stor forskjell likevel, så det vil være bedre å spare pengene, være et velment (og kanskje til og med godt) råd, selv om det ikke er den typen svar man egentlig var ute etter. At man mener det ikke er forskjeller er jo også et argument i en diskusjon om kabelforskjeller. Det er bare det jeg mener. ...Selv om de fleste sikkert har erfart til nå at å svare med sånne meninger i en tråd som etterspør erfaringer fra de som hører forskjellene på A og B, sjelden settes pris på og ofte resulterer i bikkjeslagsmål.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    For den som vil diskutere kabler i fred og fordragelighet finnes det flust av tråder hvor så er mulig. Det ser ut til å være omtrent ingen interesse for å drive med den aktiviteten, så jeg klarer ikke helt å se problemet.

    Å klage over at det blir litt krangel og temperatur i noen få tråder mens man selv er blant de som ivrigst deltar i disse trådene det klages over er komisk, men det er jo så.

    Det er ingen tvang å lese slike tråder, ei heller å delta i de.

    Vis vedlegget 153968
    1) Man bidrar selvsagt kun i de kabeldebattene hvor man har erfaring med kablene det disktures (dersom man ikke er ute etter å krangle og vil nevne at det ikke er forskjeller på kabler).

    2) Egentlig burde åpningsinnlegget vært skrevet om fordi den grunnleggende krangelen går ut over kabler. Det er krangler om nytteverdien av drivverk, master klokker, d/a convertere, vibrasjonsdempning, racks - ja i det hele tatt ganske mye. Det skaper en stemning som gjør at flere og flere har forlatt forumet. Det er bakgrunnen for tråden. Det er også litt morsomt å merke seg at det som oftest ikke er selve produktet som skaper krangel, men prisen eller verdien om du vil. Det er jo i seg selv et helt håpløst tema å diskuter fordi ens verdisyn er helt ulikt alle andres. Det man også kan merke seg er at det i de aller fleste tilfellene snakkes det totalt forbi hverandre. Den ene siden forsvarer produktets påvirkning på det lydlige resultatet mens den andre siden går løs på prisen. I kranglene er man ikke villig til å se på hva den andre siden og scorer billige poenger ved nedlatende kommentarer om det den andre siden ikke diskuterer i det hele tatt. Er det fruktbart? Burde ikke noe gjøres med det?

    Mvh
    Roysen
    Fordi folk ikke er enige med deg og dine prioriteringer, eller din innfallsvinkel, betyr det ikke at det krangles. Det er et ord du pusher konsekvent - det diskuteres, Roysen. Diskusjon er ikke krangel.

    Derimot innbyr du til krangel når du ønsker å avgrense diskusjonen, og legge visse innspill døde. Det er noe annet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel fortsatt ingen heromkring som mener at "at kabler ikke utgjør hørbar forskjell i anlegg", sånn i største almenhet. Hvis det er synspunktet som skal ekskluderes, så tror jeg dere får leve med at alle bygdenissene fortsatt er med på lasset. Jeg opplever at det er bred enighet om at det kan være hørbare forskjeller mellom noen kabler i noen anlegg. Tilogmed jeg kan vitterlig høre forskjell mellom enkelte kabler i mitt eget anlegg, og jeg forstår sånn noenlunde fra en teknisk synsvinkel hvorfor de forskjellene oppstår, men jeg løper da ikke hen og overfører hele bankkontoen min til Nordost av den grunn. Uenigheten går ikke på om det er forskjeller (det er det) eller om de forskjellene er hørbare (det kan de være), men snarere om troverdigheten av det pseudotekniske våset som enkelte produsenter lirer av seg for å forsvare prising som ikke står i noe som helst forhold til produktets selvkost eller dets nytteverdi sammenlignet med alternativ bruk av like store pengesummer. Og der kommer jeg fortsatt til å skrive eksakt hva jeg mener. De som ikke tåler å lese de synspunktene kan enten legge meg til på ignore-listen sin, eller gå over til å lese noe helt annet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg syns Asbjørn hadde en fin oppsummering i et tidligere innlegg:

    Å innføre en slags blasfemiparagraf for å beskytte tulleprodukter mot begrunnet kritikk er helt unødvendig.

    Enkelte faller det sikkert tungt for brystet å lese utsagn som "tulleprodukter" eller "dåresnorer." Men så får man komme med vektige argumenter som tilbakeviser disse, med utgangspunkt i hva produktene konkret leverer av forskjell i signalbanen i forhold til forlangt pris - fremfor å påstå at alt slikt ikke skal kunne diskuteres overhodet fordi man da ikke er kabelreligiøs.

    For dem som ikke driver trading av hifi-komponenter uten slutt, men som ønsker å få et anlegg opp og stå som de kan lytte til og få glede av, er det sikkert veldig nyttig å få innsikt i hvor man best prioriterer innsatsen for å komme opp på et mer enn tilfredsstillende nivå. Og så kan man ta hobbyen hvor man vil deretter.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Roysen: Du burde være glad for at det er såpass stor takhøyde for hva man får lire av seg her inne. I et mindre tolerant forum med strengere moderering er det ikke sikkert at man ville få bli værende om man til stadighet hylte og bar seg over at Forumet er fult av idioter med feil tilnærming som ikke har forutsetninger for å ytre seg i det hele tatt. Det er ikke en gang sikkert at forsvaret man hadde fremført om at man bare svarer med samme mynt, en påstand som ikke nødvendigvis harmonerer med opplevelsen av en mer felles virkelighet, hadde blitt godtatt. Videre skal vi alle være glade for at mange HFSere har tær som ikke sårner ved minste berøring. Hadde alle ligget i Absolute Spitzenklasse på dette parameteret hadde det blitt utrivelig og sutrete her inne. Nå er det mer passe.

    Dette til orientering.

    For øvrig finner jeg at åpningsinnleggets punkt 2 er en kilde til gjentatt humring.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Det er vel ikke noe argument i en diskusjon om kabelforskjeller eller i en utveksling om erfaringer. Det er et argument i en diskusjon om det er forskjeller på kabler eller ikke, men er det nødvendig å ta den diskusjonen, og er man nødt til å ta den der det ønskes å diskutere noe annet. Man blir ikke enige likevel.
    Ja og nei. Hvis det diskuteres om kabel A eller B gir en lyd som heller mest mot et ønsket lydideal, så kan godt et svar om at det nok ikke vil utgjøre stor forskjell likevel, så det vil være bedre å spare pengene, være et velment (og kanskje til og med godt) råd, selv om det ikke er den typen svar man egentlig var ute etter. At man mener det ikke er forskjeller er jo også et argument i en diskusjon om kabelforskjeller. Det er bare det jeg mener. ...Selv om de fleste sikkert har erfart til nå at å svare med sånne meninger i en tråd som etterspør erfaringer fra de som hører forskjellene på A og B, sjelden settes pris på og ofte resulterer i bikkjeslagsmål.
    Muligens kan intensjonen være den beste, men mitt poeng er at disse kranglene som dukker opp oftere og oftere må man få en stopp på for forumets beste. Hvordan skal man få til dette. De som ikke mener det er forskjell på kabler har vel ikke noe stort behov for å diskutere kabler likevel? Dersom de har det, hvorfor.......?

    Jeg er en av de som mener digital EQ ikke er veien å gå. Jeg mener at det tilfører uønskede effekter i lydbildet. Dersom det hadde eksistert et forum for digial EQ, produkter og teknologier omkring dette hadde jeg da ikke gått aktivt inn i det forumets tråder for å omvende de som mener dette har noe for seg. Som oppegående mennsker vet man at slikt skaper krangler. Så dersom man ikke ønsker å oppnå krangler eller stadfeste sin posisjon/kompetanse så går man ikke inn i slike tråder for å forkynne sin mistro til temaet som diskuteres.

    Mvh
    Roysen
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn