Tiltak i regelverket for å unngå store krangler (i f.eks. kabeltråder)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Hehe. Dette er helt fantastisk. Fornektelse av Edge-sakens realitetsforankring Får meg til å minnes utsagnet: "Jeg synes ikke Beatles var så store, jeg".

    Mere, mere :)
    Jeg får den realitetsforankring jeg trenger av min egen Edge. :) Om den Edge cd- spilleren eventuelt er dårlig skrudd sammen, raker i grunn ikke meg. Har selv hørt den i et ekstremt anlegg, og i det anlegget fikk den til ting som er en klasse over det jeg får til i eget anlegg. Ikke at jeg skal gi Edge- spilleren fortjenesten for det, nødvendigvis.
    Etter alt å dømme er den kjempebra, om nødvendigvis ikke bedre enn andre spillere i prisklassen (for det jeg vet).
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Innmaten i EDGE spilleren er svært billig OEM som du finner i rimelige DVD spillere. Modifiseringen av importør var dessuten direkte latterlig og må vel karakteriseres som svært useriøst. Spiller ingen rolle hvordan man syntes lyden er. Vel, det eneste måtte være for å bekrefte at billig kan låte bra......... Noen som forøvrig flere av oss har ment lenge. At en litt innelukket kilde kan slå godt ut i mange anlegg er heller ingen bombe. Og en kilde blir sjelden en stor flaskehals uansett for god lyd totalt sett. Til det er det for små forandringer og det er ikke der det virkelig monner.
    Innmaten forklarer også hvorfor spilleren ble levert med en DVD fjernkontroll.

    At noen forsvarer noe slikt med "har du hørt spilleren" er bare helt utrolig. Er man ikke villig til å innse at det å sette inn OEM til noen hundrelapper i et fancy kabinett og selge det til 55k er useriøst, så har man en særdeles lang vei å gå.
     

    Vedlegg

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg snakker ikke om din Edge eller Edge som merke, men det er ganske godt dokumentert at CD-spilleren er en reinnpakket Pioneer DVD til ca 1500 kr. Det oppfatter jeg ikke at du aksepterer/anerkjenner. Og det står deg selvfølgelig fritt, men det bygger neppe kred. Når man kjenner godt etter var neppe Elvis så stor heller.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg snakker ikke om din Edge eller Edge som merke, men det er ganske godt dokumentert at CD-spilleren er en reinnpakket Pioneer DVD til ca 1500 kr. Det oppfatter jeg ikke at du aksepterer/anerkjenner. Og det står deg selvfølgelig fritt, men det bygger neppe kred. Når man kjenner godt etter var neppe Elvis så stor heller.
    Er dette godt dokumentert? Javel? Hvor da?
    På samme måte som at Ayre sin Blurayspiller "egentlig" er en billig Oppo?
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Javel så du skrudde opp spilleren. Og så solgte du den veldig billig, antagelig med tap?
    Hvorfor skrudde du den opp? Var det noe løst som ristet der inni? Og hva ventet du å finne da du åpnet lokket? Et Donald- blad?
    Så den er ikke så "vakker" inni. Hvis tingene inni er slurvete montert, er det jo ikke bra. Det bør jo gjøres litt skikkelig. Kunne du se at innmaten var "dårlig" lydmessig? Ble lyden dårligere etter du skrudde den opp, siden du solgte akkurat da? Var du ikke fornøyd med lyden før det?

    Det fantes nok ikke et Donald blad der inne. Hvis så, hadde det nok vært det mest verdifulle av innmaten. Men, boksen er vel pen den. Og da er'n nok vellydende - for enkelte...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg snakker ikke om din Edge eller Edge som merke, men det er ganske godt dokumentert at CD-spilleren er en reinnpakket Pioneer DVD til ca 1500 kr. Det oppfatter jeg ikke at du aksepterer/anerkjenner. Og det står deg selvfølgelig fritt, men det bygger neppe kred. Når man kjenner godt etter var neppe Elvis så stor heller.
    Er dette godt dokumentert? Javel? Hvor da?
    På samme måte som at Ayre sin Blurayspiller "egentlig" er en billig Oppo?
    De av oss som tok bryderiet med å lese den aktuelle tråden syntes vel det ble brukbart dokumentert der. Direktelinker til et par av de aktuelle innleggene, for bekvemmelighetens skyld:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-g-cd-spiller-verdens-beste-6.html#post475810
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-g-cd-spiller-verdens-beste-7.html#post475813

    Legg merke til de fire "overflødige" RCA-kontaktene på det nederste kretskortet. Hvorfor er de der, tro? Hvorfor så mange (innvendige!) RCA-kontakter i en spiller for to-kanals audio? Burde den ene muligens vært merket "video out"? Hvorfor laserfrekvens 650 nm (DVD) i stedet for de vanlige 780 nm (CD)? Hvis det ser ut som en and, går som en and, og kvekker som en and, hvorfor skal man da absolutt innføre nye sensurregler som forbyr å si at dette er en and?
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Mulig drevet og diverse annet inni stammer fra en billig DVD- spiller. Min egen spiller har og et drev fra Pioneer, mener jeg. Noe som er beregnet for computere, muligens.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Drevet og begge de to kretskortene som er inni. Den biten med 3M dobbeltsidig tape som holder displayet fast er derimot en Edge-spesifikk tweak.

    Hvorfor innføre nye regler som forbyr såpass relevant informasjon som dette var?
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Hvorfor laserfrekvens 650 nm (DVD) i stedet for de vanlige 780 nm (CD)?
    Siden det var et av de svært få specsene som var oppgitte på hjemmesiden til Edge så er det ganske nærliggende å tro at folkene bak firmaet virkelig ikke har den fjerneste anelse om hva de driver med. Hva skulle vitsen med å opplyse om det være? Når ble det relevant? Og ved å opplyse om det sier man jo at det er et DVD-drev, noe som forsåvidt ikke er så uvanlig i seg selv.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du er så kul at du ikke gidder å lese deg opp på en sak, hvorfor ikke la tastaturet være?
    Jeg innbiller meg at jeg har bedre ting å bruke tid på enn å lese ørten sider i ørten gamle tråder på hifisentralen. Og stort sett skrevet av folk som aldri har vært i nærheten av noe Edge- produkt, skulle jeg tro.
    Jeg innbiller meg at det ikke kommer så mye nyttig ut av de andre tingene du bruker tiden på heller.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Ballen totte, ikke mannen!
    Hvilken ball?
    Edge har tatt utgangspunkt i en DVD- spiller, oppgradert denne i lydveien, sikkert med nye dac`er m.m. og fått den til å lyde som en hvilken som helst 50 000- kroners spiller omtrent. Hvis andre "fra grunnen av"- lagde spillere ikke lyder bedre, er det noe disse produsentene gjør feil.
    Grunnen til at mange her nok blir så moralsk forarget, er at de tydeligvis har problemer med å forstå/ innse at dersom denne Edge- spilleren spilte som en 1500- kroners DVD- spiller, ville Edge bli grundig avslørt. Jeg mener avslørt som "avslørt ute i den store, virkelige hifi-verden", ikke "avslørt" i noen lugubre, bortgjemte tråder på et norsk hifi- forum.
    Men alle dere som antagelig ikke er i stand til å høre forskjell på Edge og en DVD til kr 1500, langt mindre noengang kommer til å teste en 50 000- kroners spiller i eget anlegg, og enda langt mindre kommer til å låne øre til et Edge- produkt, dere får nå bare fortsette med deres livsfjerne, uproduktive spekulasjoner.
     
    N

    nb

    Gjest
    Skulle tro "Edge- fabrikken" hadde tilgang til en limtube eller noe for å feste delene og slapp å ty til post-it-lapper.De er jo ellers ganske flinke til å lage kabinetter, f. eks.
    Dobbeltsidig tape, ikke post-it-lapper.Du må selvsagt fortsatt tro at de folkene vet hva de driver med og kaste mer penger i deres generelle retning - ingen som hindrere deg i det.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Skulle tro "Edge- fabrikken" hadde tilgang til en limtube eller noe for å feste delene og slapp å ty til post-it-lapper.De er jo ellers ganske flinke til å lage kabinetter, f. eks.
    Dobbeltsidig tape, ikke post-it-lapper.Du må selvsagt fortsatt tro at de folkene vet hva de driver med og kaste mer penger i deres generelle retning - ingen som hindrere deg i det.
    Whatever. De kunne jo brukt en skrue til 10 øre, slik andre fabrikanter sikkert gjør. Du får lete frem historier fra nettet om Edge- displayer som har løsnet på mystisk vis;)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Les og lær om hvorfor Egde har omtrent samme status i hifimiljet som radioaktivt avfall.
    Nei min Edge inneholder kun Hiroshimske edeltransistorer med lav forvrengning.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Hvis du er så kul at du ikke gidder å lese deg opp på en sak, hvorfor ikke la tastaturet være?
    Jeg innbiller meg at jeg har bedre ting å bruke tid på enn å lese ørten sider i ørten gamle tråder på hifisentralen. Og stort sett skrevet av folk som aldri har vært i nærheten av noe Edge- produkt, skulle jeg tro.
    Jeg innbiller meg at det ikke kommer så mye nyttig ut av de andre tingene du bruker tiden på heller.
    Jeg bruker i hvert fall ikke mye tid på å kommentere ting jeg ikke har hørt (Edge) eller ikke hører forskjell på (kabler).
    Det som står i parentes gjelder i ditt tilfelle.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Det er nesten litt skremmende å konstatere hvor avslørende nettet kan være, selv om man skjuler seg bak "kule" nick..

    Man kan kjøpe seg dyre anlegg, men ikke vett. Noen burde beskyttes mot seg selv her.
     
    N

    nb

    Gjest
    Det er nesten litt skremmende å konstatere hvor avslørende nettet kan være, selv om man skjuler seg bak "kule" nick..

    Man kan kjøpe seg dyre anlegg, men ikke vett. Noen burde beskyttes mot seg selv her.
    Trygve er nok et veletablert troll. Så dum er det neppe mulig å bli på ordentlig.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    De som burde beskyttes er jo unge, pure, nyklekkede audiofile som oppdager dette nettstedet. Det er jo totalforvirrende. De "tekniske autoriteteter" her kommer jo med påstander som at man ikke kan høre forskjell på komponenter med mindre man matcher til 0,1 dB. Makan. Rett og slett absurd Kanskje de kunne låne øre til et ordentlig anlegg en gang? Prøve i hvert fall? Og så tror de de skal "belære" oss noe om kabler? Hva skal man si...dette er de rett og slett ikke nok fintfølende til, om det skyldes anlegg eller andre ting.

    Men det er jo også tilsynelatende skikkelige, gjennomarbeidede nettsteder som fremmer omskjæring, eller er fulle av argumenter mot global oppvarming, eller fremmer det vi kan kalle litt "alternative standpunkter". Fascinerende på en måte.


    Ingen skal nå si at jeg ikke har prøvd å motvirke de bisarre tendensene på dette nettstedet, i hvert fall.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Et som gjør det mulig å høre kabelforskjeller, kanskje? Man gjør ikke mye feil tror jeg ved å satse på dyre varianter av de merkene jeg selv har. Test selv og gå opp i pris om du er usikker;)
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Litt off topic dette da....
    Tja... er du ikke fornøyd med spilleren kan du jo lage en slik i stedet..

    CIMG2477.jpg


    Lagde ny front og brukte skuffen til logo...

    CIMG2486.jpg

    Har selvsagt masse innmatbilder da... av akktuelle spiller.. .. helt vanlig OEM fra Pioneer dette.. samme kretslayout på Edge som pioneeren. Har selv hørt mye musikk gjennom denne... og Oppoen som står i samme benken banker Edgen i evnen til å spille musikk...og den "er" også en dvd spiller..
    At Edge bommet her... betyr ikke at resten er crap... effektene de lager spiller stort...har hatt noe innom for test og det spiller så absolutt musikk:cool:

    CIMG2485.jpg


    CIMG2478.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Trygve er nok et veletablert troll. Så dum er det neppe mulig å bli på ordentlig.
    Du treffer nok spikeren på hodet der. Ser ut som om det meste vedkommende skriver er utelukkende for å provosere. En måte morre seg litt på.

    Forøvrig ble Edge spilleren testet mot bl.a en Cambridge spiller til 2000 kr av Oslo Audio Society. Edge kom vel hakket bedre ut.

    Noen bilder uten skjermen og et med såkalte oppgraderinger. :p
     

    Vedlegg

    T

    tce-teams

    Gjest
    Trygve er nok et veletablert troll. Så dum er det neppe mulig å bli på ordentlig.
    Du treffer nok spikeren på hodet der. Ser ut som om det meste vedkommende skriver er utelukkende for å provosere. En måte morre seg litt på.

    Forøvrig ble Edge spilleren testet mot bl.a en Cambridge spiller til 2000 kr av Oslo Audio Society. Edge kom vel hakket bedre ut.

    Noen bilder uten skjermen og et med såkalte oppgraderinger. :p
    er det virkelig sånn det ser ut nedi ein cd spiller så veit ikke jeg.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Jeg stenger herved denne tråden. Diskusjon om Edge eller andre produkter blir ikke så relevant i denne tråden, og jeg avventer forslag til evnt. regelendringer.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn