Tilstand på pick up/nål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    29.152
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nei da! Var absolutt ikke ment for å "få noen som helst utpå"✌Interressant å høre andres metoder og erfaringer:)

Takker for svært utfyllende svar. Fremstår likevel hakket tungvint for oss fra mer grisgrendtestrøk å ta julevasken i Asker:poop::eek: Så det får vel bli som det pleier- kattevask på kjøkkenbenken.....

Skjønner det frarådes div. rensemidler. Enn så lenge sitter diamantene fast her🤞tross innimellom bruk av både væske og full "shaking" i samme slengen🙃 Er det noen som faktisk har opplevd at limet løsner?

Her er "synder'n" jeg har brukt, opplever
    prosessen virker også (muligvis FOR godt da.....🤢) Vis vedlegget 1165646
    OG gledelig jul når den tiden kommer ja🎅🌲😁
    Har denne også, og den er veldig mye bedre enn Dynavox´en, selvom det sikkert er
    samme, billige kineserdritt-innmat i begge.
    Renseputen på Flux´en er bedre. Det samme er vedsken, som følger med. Ja, den er dyrere
    men verdt hver en krone.
    OG gledelig jul når den tiden kommer ja🎅🌲 😁

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    18.559
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har aldri vært noe begeistret for Flux'en, men danskerne elsker den jo, men det er bare fordi de er late - ikke sant Hasse 😂.

Jeg er livredd Flux'en - spesielt om jeg hadde kostbare MC-pickuper med delikate oppheng (Koetsu, Lyra, My Sonic Labs, Ortofon Anna/ Windfeld, Kiseki, Benz Micro etc). Det samme for alle andre pickuper med nålefane i baron, eller safir med tynne shanker. MM og MI pickuper er noe mer robuste så her ville jeg ha vært mer trygg på Flux'en. Det er ihvertfall en gjengs oppfatning (tror jeg) at bruken ikke bør avvike fra korte sykluser og ikke så ofte. Lett å få mikro-slitasje i opphenget på pu'er med lette oppheng og migrasjon av væske opp i (alu)cantileveren. Det er sjelden gunstig å tilføre nåla væske hyppig over tid i kontekst "uønsket belegg på nåla". Da oppdager du etterhvert den flotte sorte kappen på tuppen av nåla. Sett den?

Produsentene liker generelt ikke væskebasert rengjøring - av forståelig grunner. Jeg er enig i det inntil jeg får en nål som allikevel er forringet av shitt at det er lite å tape på gjennomføre en væskebasert rens uansett.

Det er mye å lese om FLUX-saken på nett og i ulike fora. Noe er sikkert korrekt, mens annet er mer eller mindre kvalifiserte antydninger uten reelt hold. At jeg har valgt å holde meg unna Flux, betyr ikke at andre kan ha en opplevd nytte av den. Alt handler uansett om å vite hva man holder på med. Hadde jeg eid en MC-pu som jeg visste at ikke inngikk i kategorien robust MC-design, så hadde jeg nok droppa Flux'en uansett. Hver og én for gjøre opp sin egen mening. Feel free.

Tørre børster eller Onzow ZeroDust, DS Audio ST-50, eller noen av de andre er uansett tryggere alternativ.

Sist redigert:

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    29.152
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har aldri vært noe begeistret for Flux'en, men danskerne elsker den jo, men det er bare fordi de er late - ikke sant Hasse 😂.
    Nei.... Det er fordi, den funker 😁 .
    Det med "lat" er noe helt annet, som relaterer til kroppen og hodet generellt
    samt problem, som inntil videre ikke lar seg løse så lett, men det kan vi ta i en PM etterhvert 😉
    kostbare MC-pickuper med delikate oppheng (Koetsu, Lyra, My Sonic Labs, Ortofon Anna/ Windfeld, Kiseki, Benz Micro etc).
    Har heldigvis ikke mammon til den slags luxusproblemer 😂😂
    Den dyreste PU jeg har hatt, som overlevde "2 ganger i året rens på Flux" var en Sumiko Palo Santos Presentation,
    og den overlevde 6? 7? 8? år (husker ikke) uten å ha tatt skade. Men herregud..... det er jo bare en stakkars MC-PU
    til en bagatell av små 70.000,- Norske. Ingenting å bry seg om 😂😂
    Nye eieren er like glad, som jeg var.
    sorte kappen på tuppen av nåla. Sett den?
    Nei..... faktisk aldrig 😉

lurvis

vikværing
    Ble medlem
    17.03.2015
    Antall liker
    7.284
    Sted
    Strandgata
    Torget vurderinger
    0
    Jeg erfarte at stiften forsvant på en Shure/Jico SAS boron fane, hadde riktignok gått over 1k timer og var egentlig pensjonert.
    Hadde forsiktig brukt Vinylstyl alkoholvæske på den 4-5 ganger i løpet av den tiden. Mistenker fluidumet sterkt, oser løsemiddel av produktet.
    Se bilder før/etter, samme fane, forskjellig stereolupe. Veldig skeptisk til løsemiddelbaserte rensemetoder nå.
    IMG_2462.jpeg
    IMG_5262.jpeg
    IMG_5320.jpeg IMG_5319.jpeg

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.030
    Vel, det er verd å ta med seg bekymringen.....Selv om pickupene her i huset hver i sær ikke koster sekssifrede beløp (noe som mest av alt reflekterer undertegnedes svakere kjøpekraft) så gir jo det bare desto større grunn til ikke å redusere levetiden unødvendig🤑

Har vel hatt Flux'n et par år, mens Onzow jo har vært i hus et par tiår......

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    18.559
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Og ett Onzow dypp før var vinyl spilling begynnes (kald nål) deretter brukes fin sminkebørst om det er nødvendig?
    ...og sminkebørsten med mange myke hår, bruker vi for å få fjernet fibre som har lagt seg rundt nåla i spill retningen. Disse forsvinner sjelden med vanlig pu-børste hvor man kun stryker bakenfra og ut. Sminkebørsten kan fint pensles begge veier ettersom hårene er lange nok (1 cm) og myke nok. Det funker juling.

Man kunne tro at svensken og jeg er medlem av Groom & Bloom, menn uten filter. I tillegg kvalifiserer kanskje svensken til formann og æresdoktor i pudderkameratene Herreglow 🤣 Eller, har jeg overtolka, tidlig en lørdagskveld?

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.952
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    ...og sminkebørsten med mange myke hår, bruker vi for å få fjernet fibre som har lagt seg rundt nåla i spill retningen. Disse forsvinner sjelden med vanlig pu-børste hvor man kun stryker bakenfra og ut. Sminkebørsten kan fint pensles begge veier ettersom hårene er lange nok (1 cm) og myke nok. Det funker juling.

Man kunne tro at svensken og jeg er medlem av Groom & Bloom, menn uten filter. I tillegg kvalifiserer kanskje svensken til formann og æresdoktor i pudderkameratene Herreglow 🤣 Eller, har jeg overtolka, tidlig en lørdagskveld?
    Ang pu HMS ligger du statistikk dårlig ann🙄🫣😀

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    29.152
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Skal tillføye, at det (nesten med sikkerhet) ingen løsemiddel er i Flux-flasken.
    Dufter svakt parfyme av en eller annen slags. Intet som gir hint av hverken spritt eller annen "dritt" 😉

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    29.050
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har gått over fra hfs-væsken til ren destillert vann på pickup. Heldigvis har jeg ingen kjempedyre pickuper.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    18.559
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har gått over fra hfs-væsken til ren destillert vann på pickup. Heldigvis har jeg ingen kjempedyre pickuper.
    Hvilken funksjon tenker du at vannet skal ha? Antar at du bruker vann på Fluxen? I utgangspunktet er jo det en fornuftig tanke forsåvidt som et alternativ til alkoholholdig/ oppløsende væske.

Flux og vann vil jo løsne noe støv og lett smuss - akkurat som børste + gel-pute, men kanskje ikke på statisk bundet støv. Vann på Flux i 5-8- sekunder har vel liten eller ingen oppløsende, rensende effekt på hverken fett, skitt, polymerrester, avleiringer eller annet som vanligvis fester seg på en nål.

Eller sitter du på andre erfaringer med vann til rens @Musikkmannen ?

Det jeg primært opplever som risikofylt ved bruk av Flux (uavhengig av væskeinnhold), er spesielt på nål/diamant med liten festestift - ofte på microline, micro-ridge, line contact eller Shibata-varianter som er slipt for maksimal kontaktflate – og derfor får en smal, spiss og ofte kort innfesting i cantileveren. Har du i tillegg boron, eller safir nålefane så er det gjerne mindre limflate. Følsomme greier er også sårbare greier altså. Går det , så går det :11(y)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn