Tilbake til enkelheten (og musikken)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Skåra berre på b) og e). Bør eg vere lei meg eller noko?
    Uten at jeg har hørt oppsettet ditt, Arve, så vil jeg tro - ut fra hva jeg har lest om det - at det stiller oppsettene til de fleste av oss digitale kvikkaser ganske så ettertrykkelig i skyggen:) Hadde jeg bare hatt pengene hadde jeg sannsynligvis prøvd ut de MBLene i egen stue!

    (er jo veldig glad i rundstrålende høyttalere, og har inntrykk av at det ikke er så mye som slår MBL på det området)
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Om vinyl vs. digital avspilling: Er det relevant å snakke om shabby chic* vs. tellekanter? Laura Ashley vs. Walter Knoll?

    Hvis jeg hadde hatt en Lynx Hilo - som konverterer analog til digital på fremragende vis, i tillegg til å gjøre mye annet - så hadde jeg vurdert å ha en platespiller. I likhet med OlavE, mye for ritualets skyld. Men så var det spilleren og støvet, da. Kanskje lett å se at Laura Ashley egentlig ikke er min stil ;-)

    *https://en.wikipedia.org/wiki/Shabby_chic
    Helt enig ang. shabby chich/tellekant-sammenlikningen! Synes det er et godt bilde. Er omtrent sånn jeg har det. Jeg har jo (slik stuebildene vel avslører) en softspot for litt gammeldags design... :)
    Er dypt uenig i den analogien. IMO er et høykvalitets og, ikke minst, godt satt opp vinyloppsett nesten umulig å skjelne fra et digitalt oppsett. Vel, utenom den uunngåelige knitringen, da. Men også der er det store forskjeller utifra nåleslipninger og oppsett.

    mvh
    tkr, med fare for å kverulere...

    Med shabby chic tenker jeg på sørlandshytta man kommer til om sommeren. De døde fluene i vinduskarmen er en del av pakka. Ok, du feier og vasker littt, men ikke mer.

    Platevask!?!?

    Hva gir du meg ;-)

    Å vaske platene sine og vedlikeholde stiftene sine...da er man langt over i tellekant-avdelingen. Og her er det jo digitalteknikken som råder.

    Platespillere er museumsgjenstander! ;-)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Om vinyl vs. digital avspilling: Er det relevant å snakke om shabby chic* vs. tellekanter? Laura Ashley vs. Walter Knoll?

    Hvis jeg hadde hatt en Lynx Hilo - som konverterer analog til digital på fremragende vis, i tillegg til å gjøre mye annet - så hadde jeg vurdert å ha en platespiller. I likhet med OlavE, mye for ritualets skyld. Men så var det spilleren og støvet, da. Kanskje lett å se at Laura Ashley egentlig ikke er min stil ;-)

    *https://en.wikipedia.org/wiki/Shabby_chic
    Helt enig ang. shabby chich/tellekant-sammenlikningen! Synes det er et godt bilde. Er omtrent sånn jeg har det. Jeg har jo (slik stuebildene vel avslører) en softspot for litt gammeldags design... :)
    Er dypt uenig i den analogien. IMO er et høykvalitets og, ikke minst, godt satt opp vinyloppsett nesten umulig å skjelne fra et digitalt oppsett. Vel, utenom den uunngåelige knitringen, da. Men også der er det store forskjeller utifra nåleslipninger og oppsett.

    mvh
    tkr, med fare for å kverulere...

    Med shabby chic tenker jeg på sørlandshytta man kommer til om sommeren. De døde fluene i vinduskarmen er en del av pakka. Ok, du feier og vasker littt, men ikke mer.

    Platevask!?!?

    Hva gir du meg ;-)

    Å vaske platene sine og vedlikeholde stiftene sine...da er man langt over i tellekant-avdelingen. Og her er det jo digitalteknikken som råder.

    Platespillere er museumsgjenstander! ;-)
    Vel, jeg kan ikke huske å ha nevnt platevask.....

    Kanskje like greit, da, at jeg avskyr hele "shabby chic" konseptet. Hvis noen prøver å prakke på meg en hvit kommode med avsmerglet maling på hjørnene, er jeg tilbøyelig til å finne frem hagla.

    Forøvrig, har man tilgang til nok DSP, er det like mye ratting på digital lyd som analog.:)

    mvh
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Skåra berre på b) og e). Bør eg vere lei meg eller noko?
    Uten at jeg har hørt oppsettet ditt, Arve, så vil jeg tro - ut fra hva jeg har lest om det - at det stiller oppsettene til de fleste av oss digitale kvikkaser ganske så ettertrykkelig i skyggen:) Hadde jeg bare hatt pengene hadde jeg sannsynligvis prøvd ut de MBLene i egen stue!

    (er jo veldig glad i rundstrålende høyttalere, og har inntrykk av at det ikke er så mye som slår MBL på det området)
    Hvis jeg skal svare litt mer utførlig rundt dette, siden jeg jo ikke vil at hifi-tradisjonalistene skal føle seg såra og vonbrotne av å lese denne tråden... :)

    Det er selvfølgelig mulig å få superbra lyd på den "tradisjonelle" måten innen hifi. Det vil si at man kobler et par passive høyttalere til en forsterker (evt. en forforsterker, monoblokker, osv), tweaker litt med kabler, tilpasser platespilleren sin, prøver ulike dacer, osv. MEN: Jeg tror man må betale mye mye mer for å få godlyd på denne måten. Det finnes enklere veier til å få den gode lyden.

    - platespiller vs digital: som skrevet over. Vinylrigger kan høres veldig bra ut. Men det krever mye arbeid, og ganske mye penger. Til sammenlikning funker en chromecast til 400 kr helt fint for å gjengi digital lyd som strømmes.

    - passiv vs aktiv: passive delefilter kan skape masse krøll. Forsterkerne får mindre kontroll over elementene, det kan oppstå fasefeil og forvrengning, osv. Dette kan man klare å håndtere i konstruksjonen av virkelig gode passive høyttalere. Les bare hva Wilson Audio skriver om Sabrina-høyttalerne som blir solgt på Oslo Hifi Center: "When designing the Sabrina crossover, proprietary measures were taken to reduce distortion along with its deleterious audible effects. (...) Reducing time-domain distortion with it decreases deleterious grain structure and improves settling time—a salient strength of Sabrina. Sabrina’s remarkable bass performance, a canny combination of speed and authority, were some of the dividends paid by the engineer’s innovative work on the low-pass portion of Sabrina’s crossover. Midrange transient speed, tonal beauty, transparency, spatial resolution, bass alacrity, and dynamic expression (...) are present in full measure". Ok, dette er selvfølgelig marketing-snakk. Men det sier likevel noe om problemene med passive delefilter, og hvor komplisert (og dyrt) det kan være å gjøre det riktig. Alternativet er å bare gjøre det aktivt med en gang, så har man større tilpasningsmuligheter og det blir riktig med en gang.

    - forsterker-kraft: når hvert element får egen forsterker, kreves det mindre kraft totalt sett. Det gjør at man ikke trenger betale for mer krefter enn elementene trenger.

    Totalt sett er min konklusjon at passive oppsett er en lite effektiv måte å oppnå god lyd på. Ja, lyden kan bli kjempebra. Det har jeg bevitnet mange ganger. Jeg er som sagt helt sikker på at de passive rundstrålende MBL-høyttalerne til en halv million(?) som Arve har hjemme høres absurd mye bedre ut enn de aktive monitorene jeg har på kontoret. Men min påstand er at man for en viss sum innkjøpskroner alltid vil få bedre lyd hvis man gjør det aktivt - enten man kjøper aktive ferdigløsninger, eller kjører et aktivt DIY-sett slik som høyttalerne til Linkwitz:

    - Hvor mye må man ut med for å få et passivt system med gulvstående høyttalere til å høres like bra ut som Dynaudio XD600? (koster vel rundt 85000). Ganske mye mer, tror jeg.
    - Hvor mye må ut med for å få et system med passive stativhøyttalere til å høres like bra ut som Event Opal? (ca. 32000 for tiden, tror jeg). Også en god del mer.
    - Eller de nye Kii Three? Selv har jeg ennå ikke hørt dem. Men skal man dømme ut fra hva som blir skrevet i tyske hifi-fora, er det ikke så mye som kan måle seg med dem hvis man snakker en systempris i overkant av 100000.

    For å få et passivt system som høres bedre ut enn disse tre ferdigløsningene i hvert av pris-segmentene, er min hunch at man må doble prisen - minst. Ja, hvis man setter pris på å sette sammen komponenter, så er det jo det som er veien å gå. Men da tror jeg man må være forberedt på å betale veldig mye mer totalt sett enn hvis man går for aktive løsninger. Alternativt kan man bygge selv... Da får man både gleden av å sette sammen og tweake, OG man får ofte bedre lyd enn med ferdigløsningene! Det beste av begge verdener :)
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Vis vedlegget 398424
    Her er slik det ser ut når man sitter i sofaen i lytteposisjonen.

    Vis vedlegget 398423
    Bilde fra en annen vinkel

    Vis vedlegget 398425
    Synes høyttalerne er veldige pene og stuevennlige, ut fra mine estetiske preferanser. Så det gjør at det er lettere å få min bedre halvdel til å godta at de bør dras litt ut i rommet.
    Ikke heelt ulike salige Stig Carlssons høyttalerprinsipp, og til dels mye felles med Larsen sine kreasjoner.....?
    Kan godt bli musikalske godstunder av sånt!

    mvh
    Proffen
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    ENKELHETEN OG DET GODE LIV

    Det jeg tror alle er enige om her, er at musikk er en kilde til et bedre liv. For meg gjelder det da å gjøre den veien så enkel som mulig. Min kompetanse ligger på andre områder enn faser, akustikk, elektronikk og elektrisitet. Så jeg må handle deretter for å få musikken til å åpne seg slik jeg er ute etter; for dårligere ører enn andre har jeg neppe - der stiller alle mer eller mindre likt.

    Stundom drikker jeg også vin fordi det er en del av "det gode liv"-pakka. Det som fascinerer meg med lyd, er at man kan tappe den "gratis" - fra alle årganger og verdenshjørner - så lenge man betaler sin månedlige avgift til Tidal (den kostnaden ligger på det samme som prisen for en flaske vin). Og til forskjell fra vin blir man ikke trøtt av å lytte til musikk.

    Det som fascinerer meg med det digitale, er at digitalteknikk erstatter mye av det som tidligere ble gjort manuelt. Manuelle operasjoner krever kompetanse. Digitale "roboter" (programvare og hardware i kombinasjon som utfører komplekse oppgaver) gjør i dag jobben med musikkgjengivelse like bra som en meget kompetent audiooperatør fikk til for noen tiår siden. Digitalisering senker brukerterskelen uten at det går på bekostning av kvaliteten.

    Aktive systemer passer digitaliseringsutviklingen som hånd i hanske.

    Men noen har preferanser for ritualer og er i stand til å hente ut det lille ekstra i lydkvalitet gjennom tweaks og DIY-tilpasninger. Når dette blir verktøy for å åpne veien til "det gode liv", så er det åpenbart at tweaks og DIY har stor verdi.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Viktig å komme seg ut. Høre ulike løsninger. På meg er du vel bastant ifht passiv og aktive løsninger. Ihvertfall når du drar inn pris. Da viser du, for meg, at du har mye å hente på å få hørt mer. I beste mening :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Viktig å komme seg ut. Høre ulike løsninger. På meg er du vel bastant ifht passiv og aktive løsninger. Ihvertfall når du drar inn pris. Da viser du, for meg, at du har mye å hente på å få hørt mer. I beste mening :)
    Takker for det innspillet, HCS! Som sagt, setter pris på motforestillinger :) Ja, det er veldig mye jeg ikke har fått hørt... Jeg har hørt en god del passive oppsett i hifi-butikker, til dels svært dyre oppsett. Og så har jeg hørt noen gode passive oppsett hjemme hos folk. Og det har jeg sammenliknet med de gode aktive oppsettene jeg har hørt. Så det er det som er bakteppet for meg... Jeg synes de gode aktive oppsettene jeg har hørt nesten alltid har bokset langt over sin prisklasse. Men du har helt rett, det er fortsatt veldig mye jeg ikke har fått hørt, selvfølgelig. Så tar det til meg, og skal prøve å formulere meg noe mindre bastant!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    A

    ANM

    Gjest
    Alle må vi starte et sted, men må si at jeg aner en viss forutinntatthet blandet med lite eksperimentering kanskje? Det pussige er også at når du blir eksponert for rom og anlegg noen har jobbet lenge med, type OMF, lar du deg likevel rive med. Det er bra om du finner gleden i det enkle og ønsker å ha fokus på musikk, men for mange av oss dreier denne hobbyen seg om langt mer enn musikk eller jaget etter overkompliserte underpresterende oppsett. Kan bare gjenta HCS oppfordring. Kom deg litt rundt. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Viktig å komme seg ut. Høre ulike løsninger. På meg er du vel bastant ifht passiv og aktive løsninger. Ihvertfall når du drar inn pris. Da viser du, for meg, at du har mye å hente på å få hørt mer. I beste mening :)
    Helt enig i at lytteerfaring er viktig! Er det det man har butikker til? Jeg stikker av og til innom butikkene, men skulle gjerne hørt mer - spesielt når oppsettet er gjort av kompetente entusiaster :)

    Min holdning til aktiv vs passiv er at det ligger så mye kompetanse innbakt i det passive oppsettet at jeg på egenhånd ikke klarer å konkurrere med integrasjonskompetansen i aktive systemer. I tillegg har jeg grunn til å anta at prisen på komponentene i aktive systemer er fordelaktig (jeg mener å ha lest på et tysk nettsted at Kii Three-komponentene er noe av det råeste og dyreste DIY-ere kan få tak i).

    Jeg er inkompetent på det tekniske, men vet å sette pris på god lyd.

    :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 398424
    Her er slik det ser ut når man sitter i sofaen i lytteposisjonen.

    Vis vedlegget 398423
    Bilde fra en annen vinkel

    Vis vedlegget 398425
    Synes høyttalerne er veldige pene og stuevennlige, ut fra mine estetiske preferanser. Så det gjør at det er lettere å få min bedre halvdel til å godta at de bør dras litt ut i rommet.
    Ikke heelt ulike salige Stig Carlssons høyttalerprinsipp, og til dels mye felles med Larsen sine kreasjoner.....?
    Kan godt bli musikalske godstunder av sånt!

    mvh
    Proffen
    Ikke hørt verken Carlsson eller Larsen sine kreasjoner... men har lest om dem, og tror du har rett! Ja, som en stue-høyttaler synes jeg den type spredning er uovertruffen. Man får ikke detaljer og pinpointing, man ser ikke "inn" i opptaket. Men man får følelsen av å være midt inne i musikken, høyttalerne forsvinner helt i rommet, og alle som er i rommet kan ta like mye del i musikken. Så blir aldri aktuelt å gå tilbake til sweetspot-høyttalere i stua, i hvert fall :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Alle må vi starte et sted, men må si at jeg aner en viss forutinntatthet blandet med lite eksperimentering kanskje? Det pussige er også at når du blir eksponert for rom og anlegg noen har jobbet lenge med, type OMF, lar du deg likevel rive med. Det er bra om du finner gleden i det enkle og ønsker å ha fokus på musikk, men for mange av oss dreier denne hobbyen seg om langt mer enn musikk eller jaget etter overkompliserte underpresterende oppsett. Kan bare gjenta HCS oppfordring. Kom deg litt rundt. :)
    Hehe - den oppfordringen er allerede tatt, ANM! :)

    Nå er det jo ikke slik at anlegget til OMF er det første jeg har hørt der man har jobbet mye med rom, komponenter, osv. Har hørt flere "tradisjonelle" passive oppsett som jeg har likt veldig godt. Men anlegget til OMF er det første store horn-oppsettet jeg har hørt, og det første virkelig store DIY-oppsettet (altså med stort høyttaler- og membran-areal) jeg har fått oppleve. Og ja, det rev meg helt meg. Ingen av de kassehøyttalerne jeg har hørt har vært i næheten.

    Men når det gjelder aktiv vs passiv, så tror jeg ikke det bare er forutinntatthet, altså. Det er ikke kontroversielt å hevde at passive delefilter kan påvirke lyden negativt. Ta for eksempel Geir Fredriksen, mannen bak Adyton-høyttalerne, som jo har relativt greit med respekt her omkring. Dette er det han skriver i omtalen av den nyeste høyttalern sin: "Ingen konvensjonelt delefilter som forringer dynamikk og fase. Hvor ofte har vi ikke sett komplekse delefilter løsninger som stjeler all dynamikk og sløver ned transienter? I tillegg bestykket med dårlige komponenter som gjør resultatet enda dårligere. Filteret i Q10 består kun av en kondensator av ypperste kvalitet for beskyttelse av bånd diskanten. Alle de andre enhetene står direkte koplet til din forsterker!"

    Det samme sier høyttaler-geniet Andrew Jones, forøvrig. Med flere. Så jeg synes ikke det er så kontroversielt å hevde akkurat dette.
    Kan passive høyttalere likevel høres svært bra ut? Åpenbart. Men at passive delefiltre kan forrige lyden, og at det er en fordel å gjøre det aktivt hvis man holder alt annet konstant, synes jeg det er relativt stor grunn til å mene.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Absolutt ikke noe kontroversielt i å sette egne mål og finne egne veier for å oppnå dem. Du har åpenbart gjort deg noen erfaringer og som vi alle ofte gjør, knytter oss til guruene og argumentene som bekrefter vårt ståsted. Har ikke så mye negativt å si om aktivt oppsett jeg, men samtidig er jeg nok ikke så kategorisk hva gjelder kassehøyttalere. Alt er avhengig av visjonen man har og hva man ønsker å oppnå.

    Hehe! Passe intetsigende innlegg jeg skrev! Bare gjenstår å si lykke til videre!:)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    UTVIKLINGEN OG MUSIKKEN

    La meg forsøke å gjøre en oppsummering av (noen av) de største endringene på avspillingsfronten de siste årene og tiårene:

    => DOWNSIZING: Fra store forsterkere til mindre bokser, helt ned til små PCB-flak (printed circuit board).
    => DIGITALISERING: Alt lydmateriale tilgjengelig i CD-format i din egen lomme. Lydfilen kan manipuleres rett før den sendes ut til lytteposisjon (DSP). Lyden kan sendes ut til flere kanaler enn stereo. Små, kraftfulle datamaskiner pakkes etter hvert inn i ulike deler av lydkjeden.
    => WIFI: Fra kabler til trådløst; den beste kabel er ingen kabel ;-)
    => MATERIALER: Høyttalere av høy kvalitet lages ikke lenger av tre, men av metaller og komposittmaterialer som utformes på en datamaskin (CAD). Dermed utfordres og endres det tradisjonelle firkantkassekonseptet litt etter litt. Kanskje like mye en del av digitaliseringsbølgen?

    Alle disse punktene gjør det enklere å lytte til musikk, for stadig flere til en overkommelig pris (kvaliteten tatt i betraktning), i en utforming som passer den enkeltes preferanser.

    Men det er mye som ikke omfattes av utviklingen, spesielt det akustiske (til det trenger man en "lydinteriørarkitekt").

    Jeg synes alle de nevnte punktene går i retning av enkelhet og nærhet til musikken (som er tittelen på denne tråden).

    Det spørsmålet jeg har til de mest kompetente og erfarne entusiastene, er følgende: Hvordan påser du at din lydkompetanse utnytter disse utviklingstrekkene, i stedet for at kompetansen din risikerer å bli akterutseilt*? Er du enig i at utviklingen setter andre krav til lydkompetanse i 2016 enn i 2006, 1986 og 1966?

    :)

    *Det finnes i dag bare én seilmaker igjen i Norge: Seilmaker Fredrik Brodersen har i 40 år sydd seil i Lyngør, på Doyle-Lyngør Seilmakerverksted (DN+) - DN.no
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Fin tråd du har gående OlavE. Alltid interessant å lese personlige betraktninger og ståsted om lyd. Det tar tid og energi å skrive, men det blir satt pris på. Skulle ønske flere gjorde som du. :)

    Mine to cent i denne hermetiske lydverden er at man fort møter kompromisser når man begynner å tenke perfeksjon. Dette gjelder både opptak og avspilling. Der det finnes kompromisser må man ta valg hvor kompromissene skal legges. Med kompromisser kreves det prioritering som igjen gir ulike og personlige løsninger i hvert enkelt tilfelle. Jeg tenker kunsten og mye av gleden i HiFi er å oppleve ulike prioriteringer på hvor kompromsissene legges, men i mine øyne er også det der det blir vanskelig. Dave Wilson har sine to cents som ikke nødvendigvis er de samme som Geir Fredriksens eller OlavE sine.

    Edit: men dette vet jeg at du har reflektert over selv også.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Svart-Hvitt

    Vet ikke hvor jeg skulle begynt på oppsummeringen din? Du bør også komme deg ut og se hvilke andre akterutseilte aktiviteter folk gjør for å fylle tiden frem til det uungåelig sorte hullet vi alle skal i.

    - Ikke seiler jeg, men vet at flerfoldig millioner gjør det over hele verden, hva skal de gjøre når Brodersen dør?;)
    - Foreldre som ikke fatter at junior ser på andre som spiller dataspill, mens de selv uten skam ser foppalkamp på TV
    - Hva skal vi med tradisjonelle instrumenter, alle lyder kan generes elektronisk
    - Hvorfor samle på gamle tunge møllspiste ubehagelige møbler, når moderne møbler finnes lett tilgjengelig

    Du må gjerne hevde at det er langt enklere å abonnere på musikken, men for meg er det likestilt med å bosette seg på et hotellrom for å slippe alle ulempene med noe eget
    WiFi og trådløst har faktisk en liten vei igjen før den fungerer så bra at den kan glemmes. Beste WiFi er kablet
    Masse flotte høyttalere lages fortsatt av tre, ikke alle som har lyst å bo i en eplebutikk.

    Du misforstår absolutt ikke temaet i tråden svart-hvitt, men spekteret av denne hobbyen har du tydelig 0 innsikt i.

    Tror nok jeg for min del har mistet all interesse for ditt og OlavE's virke, vi deler tydelig ikke hobby annet enn svært perifert, så skal la denne tråden være.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Svart-Hvitt

    Vet ikke hvor jeg skulle begynt på oppsummeringen din? Du bør også komme deg ut og se hvilke andre akterutseilte aktiviteter folk gjør for å fylle tiden frem til det uungåelig sorte hullet vi alle skal i.

    - Ikke seiler jeg, men vet at flerfoldig millioner gjør det over hele verden, hva skal de gjøre når Brodersen dør?;)
    - Foreldre som ikke fatter at junior ser på andre som spiller dataspill, mens de selv uten skam ser foppalkamp på TV
    - Hva skal vi med tradisjonelle instrumenter, alle lyder kan generes elektronisk
    - Hvorfor samle på gamle tunge møllspiste ubehagelige møbler, når moderne møbler finnes lett tilgjengelig

    Du må gjerne hevde at det er langt enklere å abonnere på musikken, men for meg er det likestilt med å bosette seg på et hotellrom for å slippe alle ulempene med noe eget
    WiFi og trådløst har faktisk en liten vei igjen før den fungerer så bra at den kan glemmes. Beste WiFi er kablet
    Masse flotte høyttalere lages fortsatt av tre, ikke alle som har lyst å bo i en eplebutikk.

    Du misforstår absolutt ikke temaet i tråden svart-hvitt, men spekteret av denne hobbyen har du tydelig 0 innsikt i.

    Tror nok jeg for min del har mistet all interesse for ditt og OlavE's virke, vi deler tydelig ikke hobby annet enn svært perifert, så skal la denne tråden være.
    Synes at du er altfor hard nå, ANM...

    OlavE har allerede i starten på tråden ain sagt at han ønsker motforestillinger velkommen, nettopp for å bryne seg på dem.

    Personlig er jeg ikke sikker på at de meningene satt frem så kategorisk her er riktige, men å bare avfeie alt med at "dette gidder jeg ikke å bry meg med" synes jeg er vel negativt.

    Sitter og hører på Tidal nå, jeg, og det høres helt greit ut. Endatil streamet over airport express. At det låter litt forskjellig, og bedre IMO, hvis jeg streamer fra harddisk hindrer meg ikke i å nyte musikken (og lyden!). :)

    mvh
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Fin tråd du har gående OlavE. Alltid interessant å lese personlige betraktninger og ståsted om lyd. Det tar tid og energi å skrive, men det blir satt pris på. Skulle ønske flere gjorde som du. :)

    Mine to cent i denne hermetiske lydverden er at man fort møter kompromisser når man begynner å tenke perfeksjon. Dette gjelder både opptak og avspilling. Der det finnes kompromisser må man ta valg hvor kompromissene skal legges. Med kompromisser kreves det prioritering som igjen gir ulike og personlige løsninger i hvert enkelt tilfelle. Jeg tenker kunsten og mye av gleden i HiFi er å oppleve ulike prioriteringer på hvor kompromsissene legges, men i mine øyne er også det der det blir vanskelig. Dave Wilson har sine to cents som ikke nødvendigvis er de samme som Geir Fredriksens eller OlavE sine.

    Edit: men dette vet jeg at du har reflektert over selv også.
    Takk Atle, fine betraktninger og tanker. Hver gang jeg begynner å bli i overkant kategorisk har jeg utrolig godt av å lese dine balanserte tanker - som hjelper meg å se at det er mer komplekst enn jeg noen ganger fremstiller det som!

    Og ja, du har helt rett. Det finnes ikke perfeksjon, og det finnes ikke ett riktig svar. Men selv om det ikke finnes ett rett svar og én oppskrift som kan passe alle (langt der i fra!), så betyr ikke det at det ikke finnes bedre og dårligere måter å oppnå visse mål på. Hvis man ønsker å oppnå større og mer naturlig bass-respons, feks, så har det jo etablert seg en slags "konsensus" blant en del folk på forumet at det som trengs da, rett og slett er mer og større membranareal. Jeg tror det er riktig. Hvis noen da tror at man vil få veldig mye bedre bassrespons med å koble en ny supersterk forsterker til et 6-tommers-element, går det jo an å påpeke at det neppe vil hjelpe så mye?

    Og når det gjelder lydgjengivelse i heimen generelt, så finnes det ulike preferanser og ønsker. Mine kvasi-rundstrålende høyttalere funker ypperlig ut fra mine preferanser for musikk i stua, men er helt sikkert ikke for alle. Så jeg vil ikke drømme om å si noe slikt som at "alle må få seg kvasi-rundstrålende høyttalere". Det er fordi de prøver å oppnå et mål - jevn spredning overalt, diffus sweetspot og mer diffust stereobilde - som er annerledes enn lydidealene til mange andre. Men gitt dette målet - jevn spredning osv - finnes det jo garantert bedre og dårligere måter å oppnå det på. Så for min del er det derfor relevant med input på hvordan ulike høyttalere, og ulike typer romakustikk, når dette målet - og om noen av måtene funker bedre enn andre?

    Så tilbake til temaet: Jeg tror rett og slett at aktive høyttalere ofte er en raskere, enklere og rimeligere måte å oppnå en del vanlige mål for lydgjengivelse i heimen, enn å bygge opp den tradisjonelle hifi-kjeden med ulike komponenter. Men jeg skal prøve å ikke glemme at man inngår kompromisser, uansett hva man gjør :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Svart-Hvitt

    Vet ikke hvor jeg skulle begynt på oppsummeringen din? Du bør også komme deg ut og se hvilke andre akterutseilte aktiviteter folk gjør for å fylle tiden frem til det uungåelig sorte hullet vi alle skal i.

    - Ikke seiler jeg, men vet at flerfoldig millioner gjør det over hele verden, hva skal de gjøre når Brodersen dør?;)
    - Foreldre som ikke fatter at junior ser på andre som spiller dataspill, mens de selv uten skam ser foppalkamp på TV
    - Hva skal vi med tradisjonelle instrumenter, alle lyder kan generes elektronisk
    - Hvorfor samle på gamle tunge møllspiste ubehagelige møbler, når moderne møbler finnes lett tilgjengelig

    Du må gjerne hevde at det er langt enklere å abonnere på musikken, men for meg er det likestilt med å bosette seg på et hotellrom for å slippe alle ulempene med noe eget
    WiFi og trådløst har faktisk en liten vei igjen før den fungerer så bra at den kan glemmes. Beste WiFi er kablet
    Masse flotte høyttalere lages fortsatt av tre, ikke alle som har lyst å bo i en eplebutikk.

    Du misforstår absolutt ikke temaet i tråden svart-hvitt, men spekteret av denne hobbyen har du tydelig 0 innsikt i.

    Tror nok jeg for min del har mistet all interesse for ditt og OlavE's virke, vi deler tydelig ikke hobby annet enn svært perifert, så skal la denne tråden være.
    ANM, når jeg ser på oppsettet ditt, er det noe helt etter min smak; komponenter fra anerkjente produsenter med egen filosofi. Dynaudio har jeg for øvrig i bilen; et system jeg er veldig imponert av, med DSP for ulike lytteposisjoner. McIntosh (har bare ett produkt fra dem, samt at jeg har prøvd hodetelefonene og hodetelefonforsterkeren derfra) er vel kjent for å polere lyden for dem som liker en slik touch. Er ikke "the McIntosh Sound" et eget begrep?

    Hvis jeg skulle hatt et passivt system, kunne jeg like gjerne valgt som du har gjort.

    Så jeg tror ikke avstanden mellom oss egentlig er så stor.

    Men når jeg etter to års research kjøpte nytt, havnet jeg på det heldigitale aktivkjøret :)

    Hvis jeg oppfattes som misjonerende for valget mitt, så finnes det sikkert åpenbare psykologiske forklaringer på det (jf. confirmation bias). Men jeg håper at entusiasmen min ikke bare glir over i det selvbekreftende, men at jeg også får frem den for meg intellektuelt appellerende delen av lytteprosessen.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Svart-Hvitt

    Vet ikke hvor jeg skulle begynt på oppsummeringen din? Du bør også komme deg ut og se hvilke andre akterutseilte aktiviteter folk gjør for å fylle tiden frem til det uungåelig sorte hullet vi alle skal i.

    - Ikke seiler jeg, men vet at flerfoldig millioner gjør det over hele verden, hva skal de gjøre når Brodersen dør?;)
    - Foreldre som ikke fatter at junior ser på andre som spiller dataspill, mens de selv uten skam ser foppalkamp på TV
    - Hva skal vi med tradisjonelle instrumenter, alle lyder kan generes elektronisk
    - Hvorfor samle på gamle tunge møllspiste ubehagelige møbler, når moderne møbler finnes lett tilgjengelig

    Du må gjerne hevde at det er langt enklere å abonnere på musikken, men for meg er det likestilt med å bosette seg på et hotellrom for å slippe alle ulempene med noe eget
    WiFi og trådløst har faktisk en liten vei igjen før den fungerer så bra at den kan glemmes. Beste WiFi er kablet
    Masse flotte høyttalere lages fortsatt av tre, ikke alle som har lyst å bo i en eplebutikk.

    Du misforstår absolutt ikke temaet i tråden svart-hvitt, men spekteret av denne hobbyen har du tydelig 0 innsikt i.

    Tror nok jeg for min del har mistet all interesse for ditt og OlavE's virke, vi deler tydelig ikke hobby annet enn svært perifert, så skal la denne tråden være.
    Synes at du er altfor hard nå, ANM...

    OlavE har allerede i starten på tråden ain sagt at han ønsker motforestillinger velkommen, nettopp for å bryne seg på dem.

    Personlig er jeg ikke sikker på at de meningene satt frem så kategorisk her er riktige, men å bare avfeie alt med at "dette gidder jeg ikke å bry meg med" synes jeg er vel negativt.

    Sitter og hører på Tidal nå, jeg, og det høres helt greit ut. Endatil streamet over airport express. At det låter litt forskjellig, og bedre IMO, hvis jeg streamer fra harddisk hindrer meg ikke i å nyte musikken (og lyden!). :)

    mvh
    Takk tkr! Du har forstått hva jeg ville med tråden:) Noen ganger kan jeg være for bombastisk. Det vet jeg, og det synes kjæresten min også. Men nettopp da ønsker jeg og trenger jeg motforestillinger. Dessuten dreier denne hobbyen seg om musikk og lytting for min del. Så å høre hvilke erfaringer andre har gjort seg, setter jeg alltid ​pris på.
     
    Sist redigert:

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Artig tråd. Og jeg tror du er på rett vei når med aktive høyttalere og heldigitalt. Da ligger veien åpen for DIY og tilpasninger.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Svart-Hvitt

    Vet ikke hvor jeg skulle begynt på oppsummeringen din? Du bør også komme deg ut og se hvilke andre akterutseilte aktiviteter folk gjør for å fylle tiden frem til det uungåelig sorte hullet vi alle skal i.

    - Ikke seiler jeg, men vet at flerfoldig millioner gjør det over hele verden, hva skal de gjøre når Brodersen dør?;)
    - Foreldre som ikke fatter at junior ser på andre som spiller dataspill, mens de selv uten skam ser foppalkamp på TV
    - Hva skal vi med tradisjonelle instrumenter, alle lyder kan generes elektronisk
    - Hvorfor samle på gamle tunge møllspiste ubehagelige møbler, når moderne møbler finnes lett tilgjengelig

    Du må gjerne hevde at det er langt enklere å abonnere på musikken, men for meg er det likestilt med å bosette seg på et hotellrom for å slippe alle ulempene med noe eget
    WiFi og trådløst har faktisk en liten vei igjen før den fungerer så bra at den kan glemmes. Beste WiFi er kablet
    Masse flotte høyttalere lages fortsatt av tre, ikke alle som har lyst å bo i en eplebutikk.

    Du misforstår absolutt ikke temaet i tråden svart-hvitt, men spekteret av denne hobbyen har du tydelig 0 innsikt i.

    Tror nok jeg for min del har mistet all interesse for ditt og OlavE's virke, vi deler tydelig ikke hobby annet enn svært perifert, så skal la denne tråden være.
    Synes at du er altfor hard nå, ANM...

    OlavE har allerede i starten på tråden ain sagt at han ønsker motforestillinger velkommen, nettopp for å bryne seg på dem.

    Personlig er jeg ikke sikker på at de meningene satt frem så kategorisk her er riktige, men å bare avfeie alt med at "dette gidder jeg ikke å bry meg med" synes jeg er vel negativt.

    Sitter og hører på Tidal nå, jeg, og det høres helt greit ut. Endatil streamet over airport express. At det låter litt forskjellig, og bedre IMO, hvis jeg streamer fra harddisk hindrer meg ikke i å nyte musikken (og lyden!). :)

    mvh
    Takk tkr! Du har forstått hva jeg ville med tråden:) Noen ganger kan jeg være for bombastisk. Det vet jeg, og det synes kjæresten min også. Men nettopp da ønsker jeg og trenger jeg motforestillinger. Dessuten dreier denne hobbyen seg om musikk og lytting for min del. Så å høre hvilke erfaringer andre har gjort seg, setter jeg alltid ​pris på.
    OK, mine 2 cent:

    Jeg er 100% overbevist om at heldigitalt er veien å gå, og mitt anlegg har vært heldigitalt de siste 7 årene. Det inkluderer digitalt delefilter og A/D - D/A loop med digital RIAA for vinylsignalet. Oppdagelsen av DSP har for min del betydd at jeg helt har sluttet å kuke rundt med kabelbytter. DSP er et utrolig mer potent og forutsigbart verktøy for å tweake lyden. -Men det må læres, og det erstatter ikke arbeidet med høyttalerplassering og akustikktiltak!

    At aktive høyttalere er eneste/beste veien å gå, synes jeg er litt mer tvilsomt. På den annen hånd, hadde jeg skullet kjøpe nye høyttalere i dag, hadde jeg gått noen runder med store, aktive ATCer.

    mvh
     
    A

    ANM

    Gjest
    ANM, når jeg ser på oppsettet ditt, er det noe helt etter min smak; komponenter fra anerkjente produsenter med egen filosofi. Dynaudio har jeg for øvrig i bilen; et system jeg er veldig imponert av, med DSP for ulike lytteposisjoner. McIntosh (har bare ett produkt fra dem, samt at jeg har prøvd hodetelefonene og hodetelefonforsterkeren derfra) er vel kjent for å polere lyden for dem som liker en slik touch. Er ikke "the McIntosh Sound" et eget begrep?

    Hvis jeg skulle hatt et passivt system, kunne jeg like gjerne valgt som du har gjort.

    Så jeg tror ikke avstanden mellom oss egentlig er så stor.

    Men når jeg etter to års research kjøpte nytt, havnet jeg på det heldigitale aktivkjøret :)

    Hvis jeg oppfattes som misjonerende for valget mitt, så finnes det sikkert åpenbare psykologiske forklaringer på det (jf. confirmation bias). Men jeg håper at entusiasmen min ikke bare glir over i det selvbekreftende, men at jeg også får frem den for meg intellektuelt appellerende delen av lytteprosessen.
    Slapp av, ble bare moderat furten! ;) Pirke borti en manns livsløgn og sånt. Ikke noe som ikke en kåttelett og no surrkål fiksa...

    Synes det oppriktig er flott at folk bruker hue når de driver med dette. Dritt lei kabeldebatter, på tide med noe nytt å diskutere. tkr misforsto meg forøvrig, var ikke ment å være hard, bare et uttrykk for at hobbyer er så mangt og at jeg absolutt ikke hører hjemme i dette dsp/aktiv minimalistiske.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Svart-Hvitt

    Vet ikke hvor jeg skulle begynt på oppsummeringen din? Du bør også komme deg ut og se hvilke andre akterutseilte aktiviteter folk gjør for å fylle tiden frem til det uungåelig sorte hullet vi alle skal i.

    - Ikke seiler jeg, men vet at flerfoldig millioner gjør det over hele verden, hva skal de gjøre når Brodersen dør?;)
    - Foreldre som ikke fatter at junior ser på andre som spiller dataspill, mens de selv uten skam ser foppalkamp på TV
    - Hva skal vi med tradisjonelle instrumenter, alle lyder kan generes elektronisk
    - Hvorfor samle på gamle tunge møllspiste ubehagelige møbler, når moderne møbler finnes lett tilgjengelig

    Du må gjerne hevde at det er langt enklere å abonnere på musikken, men for meg er det likestilt med å bosette seg på et hotellrom for å slippe alle ulempene med noe eget
    WiFi og trådløst har faktisk en liten vei igjen før den fungerer så bra at den kan glemmes. Beste WiFi er kablet
    Masse flotte høyttalere lages fortsatt av tre, ikke alle som har lyst å bo i en eplebutikk.

    Du misforstår absolutt ikke temaet i tråden svart-hvitt, men spekteret av denne hobbyen har du tydelig 0 innsikt i.

    Tror nok jeg for min del har mistet all interesse for ditt og OlavE's virke, vi deler tydelig ikke hobby annet enn svært perifert, så skal la denne tråden være.
    Synes at du er altfor hard nå, ANM...

    OlavE har allerede i starten på tråden ain sagt at han ønsker motforestillinger velkommen, nettopp for å bryne seg på dem.

    Personlig er jeg ikke sikker på at de meningene satt frem så kategorisk her er riktige, men å bare avfeie alt med at "dette gidder jeg ikke å bry meg med" synes jeg er vel negativt.

    Sitter og hører på Tidal nå, jeg, og det høres helt greit ut. Endatil streamet over airport express. At det låter litt forskjellig, og bedre IMO, hvis jeg streamer fra harddisk hindrer meg ikke i å nyte musikken (og lyden!). :)

    mvh
    Takk tkr! Du har forstått hva jeg ville med tråden:) Noen ganger kan jeg være for bombastisk. Det vet jeg, og det synes kjæresten min også. Men nettopp da ønsker jeg og trenger jeg motforestillinger. Dessuten dreier denne hobbyen seg om musikk og lytting for min del. Så å høre hvilke erfaringer andre har gjort seg, setter jeg alltid ​pris på.
    OK, mine 2 cent:

    Jeg er 100% overbevist om at heldigitalt er veien å gå, og mitt anlegg har vært heldigitalt de siste 7 årene. Det inkluderer digitalt delefilter og A/D - D/A loop med digital RIAA for vinylsignalet. Oppdagelsen av DSP har for min del betydd at jeg helt har sluttet å kuke rundt med kabelbytter. DSP er et utrolig mer potent og forutsigbart verktøy for å tweake lyden. -Men det må læres, og det erstatter ikke arbeidet med høyttalerplassering og akustikktiltak!

    At aktive høyttalere er eneste/beste veien å gå, synes jeg er litt mer tvilsomt. På den annen hånd, hadde jeg skullet kjøpe nye høyttalere i dag, hadde jeg gått noen runder med store, aktive ATCer.

    mvh
    tkr, aktivt er definitivt ikke ENESTE farbare vei. Men jeg tror det er den enkleste ;-)

    Når stien er smal, må den fomlete velge den enkleste stien...

    Hilsen en fomlepetter
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk tkr! Du har forstått hva jeg ville med tråden:) Noen ganger kan jeg være for bombastisk. Det vet jeg, og det synes kjæresten min også. Men nettopp da ønsker jeg og trenger jeg motforestillinger. Dessuten dreier denne hobbyen seg om musikk og lytting for min del. Så å høre hvilke erfaringer andre har gjort seg, setter jeg alltid ​pris på.
    OK, mine 2 cent:

    Jeg er 100% overbevist om at heldigitalt er veien å gå, og mitt anlegg har vært heldigitalt de siste 7 årene. Det inkluderer digitalt delefilter og A/D - D/A loop med digital RIAA for vinylsignalet. Oppdagelsen av DSP har for min del betydd at jeg helt har sluttet å kuke rundt med kabelbytter. DSP er et utrolig mer potent og forutsigbart verktøy for å tweake lyden. -Men det må læres, og det erstatter ikke arbeidet med høyttalerplassering og akustikktiltak!

    At aktive høyttalere er eneste/beste veien å gå, synes jeg er litt mer tvilsomt. På den annen hånd, hadde jeg skullet kjøpe nye høyttalere i dag, hadde jeg gått noen runder med store, aktive ATCer.

    mvh
    tkr, aktivt er definitivt ikke ENESTE farbare vei. Men jeg tror det er den enkleste ;-)

    Når stien er smal, må den fomlete velge den enkleste stien...

    Hilsen en fomlepetter
    Joa, hvis enkelhet er det du streber etter....

    Jeg for min del har surfet på HFS nå i ettermiddag mens jeg har kost meg med å ratte litt på EQ og flytte på høyttalere for N te gang.;)

    mvh
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Takk tkr! Du har forstått hva jeg ville med tråden:) Noen ganger kan jeg være for bombastisk. Det vet jeg, og det synes kjæresten min også. Men nettopp da ønsker jeg og trenger jeg motforestillinger. Dessuten dreier denne hobbyen seg om musikk og lytting for min del. Så å høre hvilke erfaringer andre har gjort seg, setter jeg alltid ​pris på.
    OK, mine 2 cent:

    Jeg er 100% overbevist om at heldigitalt er veien å gå, og mitt anlegg har vært heldigitalt de siste 7 årene. Det inkluderer digitalt delefilter og A/D - D/A loop med digital RIAA for vinylsignalet. Oppdagelsen av DSP har for min del betydd at jeg helt har sluttet å kuke rundt med kabelbytter. DSP er et utrolig mer potent og forutsigbart verktøy for å tweake lyden. -Men det må læres, og det erstatter ikke arbeidet med høyttalerplassering og akustikktiltak!

    At aktive høyttalere er eneste/beste veien å gå, synes jeg er litt mer tvilsomt. På den annen hånd, hadde jeg skullet kjøpe nye høyttalere i dag, hadde jeg gått noen runder med store, aktive ATCer.

    mvh
    tkr, aktivt er definitivt ikke ENESTE farbare vei. Men jeg tror det er den enkleste ;-)

    Når stien er smal, må den fomlete velge den enkleste stien...

    Hilsen en fomlepetter
    Joa, hvis enkelhet er det du streber etter....

    Jeg for min del har surfet på HFS nå i ettermiddag mens jeg har kost meg med å ratte litt på EQ og flytte på høyttalere for N te gang.;)

    mvh
    EQ og høyttalerløft er billige tweaks! Og de funker.

    Hvilken programvare bruker du?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Slapp av, ble bare moderat furten! ;) Pirke borti en manns livsløgn og sånt. Ikke noe som ikke en kåttelett og no surrkål fiksa...

    Synes det oppriktig er flott at folk bruker hue når de driver med dette. Dritt lei kabeldebatter, på tide med noe nytt å diskutere. tkr misforsto meg forøvrig, var ikke ment å være hard, bare et uttrykk for at hobbyer er så mangt og at jeg absolutt ikke hører hjemme i dette dsp/aktiv minimalistiske.
    Og da var alle vi i målemafiaen blitt venner igjen - herlig! Hehe :)

    OK, mine 2 cent:

    Jeg er 100% overbevist om at heldigitalt er veien å gå, og mitt anlegg har vært heldigitalt de siste 7 årene. Det inkluderer digitalt delefilter og A/D - D/A loop med digital RIAA for vinylsignalet. Oppdagelsen av DSP har for min del betydd at jeg helt har sluttet å kuke rundt med kabelbytter. DSP er et utrolig mer potent og forutsigbart verktøy for å tweake lyden. -Men det må læres, og det erstatter ikke arbeidet med høyttalerplassering og akustikktiltak!

    At aktive høyttalere er eneste/beste veien å gå, synes jeg er litt mer tvilsomt. På den annen hånd, hadde jeg skullet kjøpe nye høyttalere i dag, hadde jeg gått noen runder med store, aktive ATCer.

    mvh
    Synes det er mye klokt i dette. Min erfaring er også at implementering DSP på et blunk gjør at en del andre ting plutselig blir mindre viktig. Blir jo mindre viktig å få en "varmere klangkarakter" fra en ny forforsterker feks, når det uansett er DSP-filteret som avgjør hvor varmt lydbildet skal være... Men DSP kan jo ikke gjøre alt, da.

    Ang. aktiv/passiv: Altså, jeg er slett ikke noen ekspert her. De lytte-erfaringene jeg har samlet meg så langt tilsier bare at gode aktive høyttalere ofte høres vel så bra ut i mine ører som passive system som er betydelig dyrere. Og så har jeg prøvd å forstå hvordan det kan ha seg, ut fra hva det passive delefilteret gjør, osv.

    Så skal det sies at jeg ikke kjenner til noen forskning på dette, tror ikke jeg har kommet over noen forskningsartikler som direkte sammenlikner aktive og passive delefiltre i samme høyttalerkonstruksjon, feks. Det kunne vært interessant hvis noen gjorde noe slikt. Men jeg har registrert at en del veldig flinke høyttaler-konstruktører som i utgangspunktet ikke hadde noen aksjer investert i aktiv-leiren har vært opptatt av passive vs aktive delefiltre, Geir Fredriksen, Siegfried Linkwitz, Andrew Jones m.fl. Regner på en måte med at de har en del innsikt i det de gjør. Samtidig vet jeg at at det finnes andre tenkende og skrivende høyttaler-konstruktører, feks Alan Shaw i Harbeth, som mener at passive delefiltre faktisk kan funke helt fint. Så det er på ingen måte slik at det finnes et svar med to streker under her. Og som sagt har jeg hørt flere passive høyttalere som høres bedre ut enn de fleste aktive høyttalerne jeg har hørt. Men da har de gjerne vært en del dyrere.

    Hvis jeg skal driste meg til å komme med en generell påstand, og det er bare mitt inntrykk altså og ikke noe jeg skal være for bastant på, er det at problemet med passive delefilter blir mindre jo bedre og dyrere høyttalerne er, og jo mer flid man har gjort seg med delefilteret. I budsjett- til mid-fi skiktet innen hifi, tror jeg aktive høyttalere ofte kan gjøre en ganske massiv forskjell. Tipper det er en av grunnene til at små aktive monitorer kan høres så latterlig bra ut for prisen, feks. Men jo høyere opp i næringskjeden man kommer, jo mindre blir antakelig gevinsten. Og hvis man i tillegg driver eq/romkorrigering, og får bort eventuelle fasefeil med mer, tror jeg forskjellene mellom passiv og aktiv blir enda mindre. Dessuten er det jo mye annet som også har like mye eller mer å si for lydkvaliteten... Romakustikk, kvaliteten på driverne, membranareal, spredningsmønsteret til høyttalerne, og veldig mye mer.

    Men håper virkelig jeg ikke faller i bombastisk-fella igjen her nå... Jeg er som sagt ikke noen ekspert. Mine oppfatninger om hifi og høyttalerløsninger osv baserer seg jo utelukkende på en lett blanding av egne lytte-erfaringer og innsikter/meninger jeg har plukket opp i lyd-forskning og fra autoriteter jeg har tillit til. Men slik er det vel til en viss grad for alle, tror jeg... og så ender man opp forskjellig sted likevel :)

    EDIT: Og for min del har jeg nå ingen som helst tvil om at jeg for min del uansett ikke vil kunne nå det ultimate i lydgjengivelse med ferdighøyttalere, aktive eller ikke. Da er det nok heller maksimalistiske DIY-oppsett som må til... og gjerne horn
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    tkr, aktivt er definitivt ikke ENESTE farbare vei. Men jeg tror det er den enkleste ;-)

    Når stien er smal, må den fomlete velge den enkleste stien...

    Hilsen en fomlepetter
    Joa, hvis enkelhet er det du streber etter....

    Jeg for min del har surfet på HFS nå i ettermiddag mens jeg har kost meg med å ratte litt på EQ og flytte på høyttalere for N te gang.;)

    mvh
    EQ og høyttalerløft er billige tweaks! Og de funker.

    Hvilken programvare bruker du?
    Denne: MIO Console

    mio riaa jpeg.jpg


    mvh

    Edit: Og der fikk jeg bildet opp!
    :)

    Edit2: Høyttalerløft er litt optimistisk, siden de veier ca. 110 kg hver. Det er snakk om høyttalerlirking. ;)
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    tkr, aktivt er definitivt ikke ENESTE farbare vei. Men jeg tror det er den enkleste ;-)

    Når stien er smal, må den fomlete velge den enkleste stien...

    Hilsen en fomlepetter
    Joa, hvis enkelhet er det du streber etter....

    Jeg for min del har surfet på HFS nå i ettermiddag mens jeg har kost meg med å ratte litt på EQ og flytte på høyttalere for N te gang.;)

    mvh
    EQ og høyttalerløft er billige tweaks! Og de funker.

    Hvilken programvare bruker du?
    Denne: MIO Console

    Vis vedlegget 398920

    mvh

    Edit: Og der fikk jeg bildet opp!
    :)
    Har du vurdert jriver i stedet for console? :)
    Hvordan plugin kjører du inn i console? Er det noe med FIR? Programmet ser i hvert fall kurant ut.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    EQ og høyttalerløft er billige tweaks! Og de funker.

    Hvilken programvare bruker du?
    Denne: MIO Console

    Vis vedlegget 398920

    mvh

    Edit: Og der fikk jeg bildet opp!
    :)
    Har du vurdert jriver i stedet for console? :)
    Nei. Mio Console fulgte med min ULN-8. Ingen grunn til å gå over bekken etter vann.:)

    Hvordan plugin kjører du inn i console? Er det noe med FIR? Programmet ser i hvert fall kurant ut.
    Metric Halos egne plugins: F.t. digitalt delefilter, to 6-punkts og en 12-punkts EQ, RIAA-korreksjon, delay, digital signalforsterkning og en "character" (transformer pre) plugin på ‹ 500 Hz. Tror ikke at det er FIR-filtre....:)

    mvh

    Edit: Litt OT i denne tråden, sorry....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Fin tråd du har gående OlavE. Alltid interessant å lese personlige betraktninger og ståsted om lyd. Det tar tid og energi å skrive, men det blir satt pris på. Skulle ønske flere gjorde som du. :)

    Mine to cent i denne hermetiske lydverden er at man fort møter kompromisser når man begynner å tenke perfeksjon. Dette gjelder både opptak og avspilling. Der det finnes kompromisser må man ta valg hvor kompromissene skal legges. Med kompromisser kreves det prioritering som igjen gir ulike og personlige løsninger i hvert enkelt tilfelle. Jeg tenker kunsten og mye av gleden i HiFi er å oppleve ulike prioriteringer på hvor kompromsissene legges, men i mine øyne er også det der det blir vanskelig. Dave Wilson har sine to cents som ikke nødvendigvis er de samme som Geir Fredriksens eller OlavE sine.

    Edit: men dette vet jeg at du har reflektert over selv også.
    Takk Atle, fine betraktninger og tanker. Hver gang jeg begynner å bli i overkant kategorisk har jeg utrolig godt av å lese dine balanserte tanker - som hjelper meg å se at det er mer komplekst enn jeg noen ganger fremstiller det som!

    Og ja, du har helt rett. Det finnes ikke perfeksjon, og det finnes ikke ett riktig svar. Men selv om det ikke finnes ett rett svar og én oppskrift som kan passe alle (langt der i fra!), så betyr ikke det at det ikke finnes bedre og dårligere måter å oppnå visse mål på. Hvis man ønsker å oppnå større og mer naturlig bass-respons, feks, så har det jo etablert seg en slags "konsensus" blant en del folk på forumet at det som trengs da, rett og slett er mer og større membranareal. Jeg tror det er riktig. Hvis noen da tror at man vil få veldig mye bedre bassrespons med å koble en ny supersterk forsterker til et 6-tommers-element, går det jo an å påpeke at det neppe vil hjelpe så mye?

    Og når det gjelder lydgjengivelse i heimen generelt, så finnes det ulike preferanser og ønsker. Mine kvasi-rundstrålende høyttalere funker ypperlig ut fra mine preferanser for musikk i stua, men er helt sikkert ikke for alle. Så jeg vil ikke drømme om å si noe slikt som at "alle må få seg kvasi-rundstrålende høyttalere". Det er fordi de prøver å oppnå et mål - jevn spredning overalt, diffus sweetspot og mer diffust stereobilde - som er annerledes enn lydidealene til mange andre. Men gitt dette målet - jevn spredning osv - finnes det jo garantert bedre og dårligere måter å oppnå det på. Så for min del er det derfor relevant med input på hvordan ulike høyttalere, og ulike typer romakustikk, når dette målet - og om noen av måtene funker bedre enn andre?

    Så tilbake til temaet: Jeg tror rett og slett at aktive høyttalere ofte er en raskere, enklere og rimeligere måte å oppnå en del vanlige mål for lydgjengivelse i heimen, enn å bygge opp den tradisjonelle hifi-kjeden med ulike komponenter. Men jeg skal prøve å ikke glemme at man inngår kompromisser, uansett hva man gjør :)
    Tenker at jo sterkere forstørrelsesglass man bruker jo mer nyansert blir det store bildet. Tror det viktigste er kokken som skal sette sammen råvarene, men det siste avsnittet ditt er det vanskelig å være uenig i. :)
    Har du lest om prosjektet GAIA? Et kollosalt imponerende system som er rett fra læreboka anno 2000 tallet. Synes det prosjektet sier veldig mye om denne hobbyen på godt og vondt. At mange seriøse, kunnskapsrike og erfarne lydfolk foretrekker analog avspilling og rørforsterkere synes jeg sier også mye om hvor diffus målskiven er.

    Selv synes jeg det ble lettere å få god lyd når jeg begynte med DSP og enda lettere ble det å få godlyd med flere kanaler. Den enkle veien kan noen ganger se ut som en omvei, men når man prøver den kommer man plutselig fortere frem til målet.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan plugin kjører du inn i console? Er det noe med FIR? Programmet ser i hvert fall kurant ut.
    Metric Halos egne plugins: F.t. digitalt delefilter, to 6-punkts og en 12-punkts EQ, RIAA-korreksjon, delay, digital signalforsterkning og en "character" (transformer pre) plugin på ‹ 500 Hz. Tror ikke at det er FIR-filtre....:)

    mvh

    Edit: Litt OT i denne tråden, sorry....
    Nope, har det med bedre lyd å gjøre, er det IKKE off-topic! ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Fin tråd du har gående OlavE. Alltid interessant å lese personlige betraktninger og ståsted om lyd. Det tar tid og energi å skrive, men det blir satt pris på. Skulle ønske flere gjorde som du. :)

    Mine to cent i denne hermetiske lydverden er at man fort møter kompromisser når man begynner å tenke perfeksjon. Dette gjelder både opptak og avspilling. Der det finnes kompromisser må man ta valg hvor kompromissene skal legges. Med kompromisser kreves det prioritering som igjen gir ulike og personlige løsninger i hvert enkelt tilfelle. Jeg tenker kunsten og mye av gleden i HiFi er å oppleve ulike prioriteringer på hvor kompromsissene legges, men i mine øyne er også det der det blir vanskelig. Dave Wilson har sine to cents som ikke nødvendigvis er de samme som Geir Fredriksens eller OlavE sine.

    Edit: men dette vet jeg at du har reflektert over selv også.
    Takk Atle, fine betraktninger og tanker. Hver gang jeg begynner å bli i overkant kategorisk har jeg utrolig godt av å lese dine balanserte tanker - som hjelper meg å se at det er mer komplekst enn jeg noen ganger fremstiller det som!

    Og ja, du har helt rett. Det finnes ikke perfeksjon, og det finnes ikke ett riktig svar. Men selv om det ikke finnes ett rett svar og én oppskrift som kan passe alle (langt der i fra!), så betyr ikke det at det ikke finnes bedre og dårligere måter å oppnå visse mål på. Hvis man ønsker å oppnå større og mer naturlig bass-respons, feks, så har det jo etablert seg en slags "konsensus" blant en del folk på forumet at det som trengs da, rett og slett er mer og større membranareal. Jeg tror det er riktig. Hvis noen da tror at man vil få veldig mye bedre bassrespons med å koble en ny supersterk forsterker til et 6-tommers-element, går det jo an å påpeke at det neppe vil hjelpe så mye?

    Og når det gjelder lydgjengivelse i heimen generelt, så finnes det ulike preferanser og ønsker. Mine kvasi-rundstrålende høyttalere funker ypperlig ut fra mine preferanser for musikk i stua, men er helt sikkert ikke for alle. Så jeg vil ikke drømme om å si noe slikt som at "alle må få seg kvasi-rundstrålende høyttalere". Det er fordi de prøver å oppnå et mål - jevn spredning overalt, diffus sweetspot og mer diffust stereobilde - som er annerledes enn lydidealene til mange andre. Men gitt dette målet - jevn spredning osv - finnes det jo garantert bedre og dårligere måter å oppnå det på. Så for min del er det derfor relevant med input på hvordan ulike høyttalere, og ulike typer romakustikk, når dette målet - og om noen av måtene funker bedre enn andre?

    Så tilbake til temaet: Jeg tror rett og slett at aktive høyttalere ofte er en raskere, enklere og rimeligere måte å oppnå en del vanlige mål for lydgjengivelse i heimen, enn å bygge opp den tradisjonelle hifi-kjeden med ulike komponenter. Men jeg skal prøve å ikke glemme at man inngår kompromisser, uansett hva man gjør :)
    Tenker at jo sterkere forstørrelsesglass man bruker jo mer nyansert blir det store bildet. Tror det viktigste er kokken som skal sette sammen råvarene, men det siste avsnittet ditt er det vanskelig å være uenig i. :)
    Har du lest om prosjektet GAIA? Et kollosalt imponerende system som er rett fra læreboka anno 2000 tallet. Synes det prosjektet sier veldig mye om denne hobbyen på godt og vondt. At mange seriøse, kunnskapsrike og erfarne lydfolk foretrekker analog avspilling og rørforsterkere synes jeg sier også mye om hvor diffus målskiven er.

    Selv synes jeg det ble lettere å få god lyd når jeg begynte med DSP og enda lettere ble det å få godlyd med flere kanaler. Den enkle veien kan noen ganger se ut som en omvei, men når man prøver den kommer man plutselig fortere frem til målet.
    AtleT, hva tror du (om mitt tidligere nevnte forslag) om å "double when in trouble", dvs. å slå sammen to små høyttalere pr. kanal for å "doble" lyden? Har du forsøkt det?

    Jeg viste forrige gang et bilde, omtrent som dette:
    DSC00871.jpg


    Bildet er hentet fra denne artikkelen: MY 25 Hi-Fi Malaysia Group In Kuala Lumpur 2015 by Steven R. Rochlin of Enjoy the Music.com High-End Audio Magazine

    Det viste oppsettet er satt opp av en ressurssterk (både kapitalt og kompetansemessig) entusiast.

    Ellers tror jeg dette med flere kanaler er kjempeinteressant, spesielt i kombinasjon med digitalteknikk. Jeg får sjekke din egen tråd litt nærmere. Gi meg gjerne et hint om særskilt lesverdige kommentarer på tråden din :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Så tilbake til temaet: Jeg tror rett og slett at aktive høyttalere ofte er en raskere, enklere og rimeligere måte å oppnå en del vanlige mål for lydgjengivelse i heimen, enn å bygge opp den tradisjonelle hifi-kjeden med ulike komponenter. Men jeg skal prøve å ikke glemme at man inngår kompromisser, uansett hva man gjør :)
    Tenker at jo sterkere forstørrelsesglass man bruker jo mer nyansert blir det store bildet. Tror det viktigste er kokken som skal sette sammen råvarene, men det siste avsnittet ditt er det vanskelig å være uenig i. :)

    Har du lest om prosjektet GAIA? Et kollosalt imponerende system som er rett fra læreboka anno 2000 tallet. Synes det prosjektet sier veldig mye om denne hobbyen på godt og vondt. At mange seriøse, kunnskapsrike og erfarne lydfolk foretrekker analog avspilling og rørforsterkere synes jeg sier også mye om hvor diffus målskiven er.

    Selv synes jeg det ble lettere å få god lyd når jeg begynte med DSP og enda lettere ble det å få godlyd med flere kanaler. Den enkle veien kan noen ganger se ut som en omvei, men når man prøver den kommer man plutselig fortere frem til målet.
    Klokt! Og ja, dette med flere kanaler har jeg veldig tro på jeg også, selv om jeg ikke har fått prøvd det ut. Husker ikke om det var du eller noen andre som skrev det, men et av problemene med lydgjengivelse er at noe som er 3D skal bli 2D. Litt upresist, men et eller annet i den duren... Et lydfelt som har svært mange komplekse karakteristikker blir forvandlet og redusert til noe annet i opptakssituasjonen. Derfor vil det alltid være annerledes å ha noen som spiller kontrabass og trekkspill i stua, enn å sette på et opptak av kontrabass og trekkspill i samme stue. Tror jeg :) Men: Flere kanaler virker på meg som en rimelig måte å bøte på dette... Å gjenskape noe av det 3D-rommet som forsvinner i opptakssituasjonen.

    Gaia-prosjektet har jeg aldri hørt om... link? Da jeg søkte etter det fikk jeg hovedsakelig opp linker om utviklingsprosjekter i fattige land, og den slags:
    Skjermbilde 2016-09-11 kl. 16.46.29.jpg


    Har forøvrig ikke vanskelig for å forstå at man kan foretrekke rørforsterkere. De gir ofte en helt særegen karakter, som jeg også synes er veldig behagelig.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Så tilbake til temaet: Jeg tror rett og slett at aktive høyttalere ofte er en raskere, enklere og rimeligere måte å oppnå en del vanlige mål for lydgjengivelse i heimen, enn å bygge opp den tradisjonelle hifi-kjeden med ulike komponenter. Men jeg skal prøve å ikke glemme at man inngår kompromisser, uansett hva man gjør :)
    Tenker at jo sterkere forstørrelsesglass man bruker jo mer nyansert blir det store bildet. Tror det viktigste er kokken som skal sette sammen råvarene, men det siste avsnittet ditt er det vanskelig å være uenig i. :)

    Har du lest om prosjektet GAIA? Et kollosalt imponerende system som er rett fra læreboka anno 2000 tallet. Synes det prosjektet sier veldig mye om denne hobbyen på godt og vondt. At mange seriøse, kunnskapsrike og erfarne lydfolk foretrekker analog avspilling og rørforsterkere synes jeg sier også mye om hvor diffus målskiven er.

    Selv synes jeg det ble lettere å få god lyd når jeg begynte med DSP og enda lettere ble det å få godlyd med flere kanaler. Den enkle veien kan noen ganger se ut som en omvei, men når man prøver den kommer man plutselig fortere frem til målet.
    Klokt! Og ja, dette med flere kanaler har jeg veldig tro på jeg også, selv om jeg ikke har fått prøvd det ut. Husker ikke om det var du eller noen andre som skrev det, men et av problemene med lydgjengivelse er at noe som er 3D skal bli 2D. Litt upresist, men et eller annet i den duren... Et lydfelt som har svært mange komplekse karakteristikker blir forvandlet og redusert til noe annet i opptakssituasjonen. Derfor vil det alltid være annerledes å ha noen som spiller kontrabass og trekkspill i stua, enn å sette på et opptak av kontrabass og trekkspill i samme stue. Tror jeg :) Men: Flere kanaler virker på meg som en rimelig måte å bøte på dette... Å gjenskape noe av det 3D-rommet som forsvinner i opptakssituasjonen.

    Gaia-prosjektet har jeg aldri hørt om... link? Da jeg søkte etter det fikk jeg hovedsakelig opp linker om utviklingsprosjekter i fattige land, og den slags:
    Vis vedlegget 398926

    Har forøvrig ikke vanskelig for å forstå at man kan foretrekke rørforsterkere. De gir ofte en helt særegen karakter, som jeg også synes er veldig behagelig.

    Tipper han snakker om Midgard Audio Gaia. Her er et bilde av dem i hvert fall. Midgard Audio Gaia. - I attended a show today. Gaia was making music. This one looks set to be a world class contender. It sounded spectacularly resolved. While not fully dialed in, it showed promise, and stunning dynamics! Picture was taken by "mor
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Fin tråd du har gående OlavE. Alltid interessant å lese personlige betraktninger og ståsted om lyd. Det tar tid og energi å skrive, men det blir satt pris på. Skulle ønske flere gjorde som du. :)

    Mine to cent i denne hermetiske lydverden er at man fort møter kompromisser når man begynner å tenke perfeksjon. Dette gjelder både opptak og avspilling. Der det finnes kompromisser må man ta valg hvor kompromissene skal legges. Med kompromisser kreves det prioritering som igjen gir ulike og personlige løsninger i hvert enkelt tilfelle. Jeg tenker kunsten og mye av gleden i HiFi er å oppleve ulike prioriteringer på hvor kompromsissene legges, men i mine øyne er også det der det blir vanskelig. Dave Wilson har sine to cents som ikke nødvendigvis er de samme som Geir Fredriksens eller OlavE sine.

    Edit: men dette vet jeg at du har reflektert over selv også.
    Takk Atle, fine betraktninger og tanker. Hver gang jeg begynner å bli i overkant kategorisk har jeg utrolig godt av å lese dine balanserte tanker - som hjelper meg å se at det er mer komplekst enn jeg noen ganger fremstiller det som!

    Og ja, du har helt rett. Det finnes ikke perfeksjon, og det finnes ikke ett riktig svar. Men selv om det ikke finnes ett rett svar og én oppskrift som kan passe alle (langt der i fra!), så betyr ikke det at det ikke finnes bedre og dårligere måter å oppnå visse mål på. Hvis man ønsker å oppnå større og mer naturlig bass-respons, feks, så har det jo etablert seg en slags "konsensus" blant en del folk på forumet at det som trengs da, rett og slett er mer og større membranareal. Jeg tror det er riktig. Hvis noen da tror at man vil få veldig mye bedre bassrespons med å koble en ny supersterk forsterker til et 6-tommers-element, går det jo an å påpeke at det neppe vil hjelpe så mye?

    Og når det gjelder lydgjengivelse i heimen generelt, så finnes det ulike preferanser og ønsker. Mine kvasi-rundstrålende høyttalere funker ypperlig ut fra mine preferanser for musikk i stua, men er helt sikkert ikke for alle. Så jeg vil ikke drømme om å si noe slikt som at "alle må få seg kvasi-rundstrålende høyttalere". Det er fordi de prøver å oppnå et mål - jevn spredning overalt, diffus sweetspot og mer diffust stereobilde - som er annerledes enn lydidealene til mange andre. Men gitt dette målet - jevn spredning osv - finnes det jo garantert bedre og dårligere måter å oppnå det på. Så for min del er det derfor relevant med input på hvordan ulike høyttalere, og ulike typer romakustikk, når dette målet - og om noen av måtene funker bedre enn andre?

    Så tilbake til temaet: Jeg tror rett og slett at aktive høyttalere ofte er en raskere, enklere og rimeligere måte å oppnå en del vanlige mål for lydgjengivelse i heimen, enn å bygge opp den tradisjonelle hifi-kjeden med ulike komponenter. Men jeg skal prøve å ikke glemme at man inngår kompromisser, uansett hva man gjør :)
    Tenker at jo sterkere forstørrelsesglass man bruker jo mer nyansert blir det store bildet. Tror det viktigste er kokken som skal sette sammen råvarene, men det siste avsnittet ditt er det vanskelig å være uenig i. :)
    Har du lest om prosjektet GAIA? Et kollosalt imponerende system som er rett fra læreboka anno 2000 tallet. Synes det prosjektet sier veldig mye om denne hobbyen på godt og vondt. At mange seriøse, kunnskapsrike og erfarne lydfolk foretrekker analog avspilling og rørforsterkere synes jeg sier også mye om hvor diffus målskiven er.

    Selv synes jeg det ble lettere å få god lyd når jeg begynte med DSP og enda lettere ble det å få godlyd med flere kanaler. Den enkle veien kan noen ganger se ut som en omvei, men når man prøver den kommer man plutselig fortere frem til målet.
    AtleT, hva tror du (om mitt tidligere nevnte forslag) om å "double when in trouble", dvs. å slå sammen to små høyttalere pr. kanal for å "doble" lyden? Har du forsøkt det?

    Jeg viste forrige gang et bilde, omtrent som dette:
    Vis vedlegget 398925

    Bildet er hentet fra denne artikkelen: MY 25 Hi-Fi Malaysia Group In Kuala Lumpur 2015 by Steven R. Rochlin of Enjoy the Music.com High-End Audio Magazine

    Det viste oppsettet er satt opp av en ressurssterk (både kapitalt og kompetansemessig) entusiast.

    Ellers tror jeg dette med flere kanaler er kjempeinteressant, spesielt i kombinasjon med digitalteknikk. Jeg får sjekke din egen tråd litt nærmere. Gi meg gjerne et hint om særskilt lesverdige kommentarer på tråden din :)
    Det kommer nok an på i mine øyne hvor høyt opp i frekvens dette skal fungere. 2 diskanter med den avstanden mellom hverandre vil man slite med at de kommer til å kansellere hverandre veldig ut når de jobber i samme arbeidsområde. For meg ser ikke det ut som en veldig god ide. Men jeg kan ta feil.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg sliter med å finne "enkelheten" i der du vil Olav. Jeg er enig med deg at match mellom ulike passive komponenter nok ikke er så lett. Men det er heller ikke DSP om det skal bli bra. Akustikk-og-rom gjelder uansett. Og hvorfor må passive høyttalere ha komplekse delefilter?

    PS. Hvor ligger det enkle i omf sitt oppsett?
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    PS. Hvor ligger det enkle i omf sitt oppsett?
    Jeg ser noen har skrevet tidligere at det er et system det er jobbet mye med, men det er det i grunn ikke. Her er det så travelt at det er brukt ca 25-50 timer totalt til ratting, lytting, justering og modifisering etter at systemet kom i hus i januar. Det eneste som er justert hos meg etter at alt var koblet opp er target kurven...og det er mer enn noe annet en preferansesak.

    Det "enkle" med systemet er at man kan jobbe med de variablene som faktisk betyr noe - og at man kan jobbe med en og en variabel...Med et aktivt delt "DIY" oppsett - så kan man jobbe helt spesifikt med det du ønsker - og man kan jobbe helt konkret med de ulike variablene:
    *Er man ikke fornøyd med bassen - så kan kan heve nivået, eller gjøre EQ, legge til mer kapasitet eller finne en forsterker med mer eller mindre dempingsfaktor.
    *Synes man det komprimerer i mellomtonene - så kan man flytte delefrekvenser, endre gain, endre elementer osv.

    I et "klassisk" passivt oppsett så snakker man hele tiden matching...og nesten uansett hva du jobber med, så vil du alltid justere 2-3-4-5-6 forskjellige variabler samtidig - ofte uten å vite helt spesifikt hva som skjer. Ønsker du litt mer kapasitet - så må du gjerne bytte til en større modell av høyttalerne dine - ofte får du da endret polarrespons, endret last på forsterkerne, annen frekvensrespons fra høyttalerne, forskjellig integrering med rommet, andre delefrekvesner, osv. Og selv om det totalt sett er bra - så vet man ofte ikke helt hva som gjorde hva...og neste oppgradering kan kanskje reverse noe igjen - eller man endrer med å oppgradere noe som faktisk ikke var en flaskehals.


    Mvh
    OMF
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sliter med å finne "enkelheten" i der du vil Olav. Jeg er enig med deg at match mellom ulike passive komponenter nok ikke er så lett. Men det er heller ikke DSP om det skal bli bra. Akustikk-og-rom gjelder uansett. Og hvorfor må passive høyttalere ha komplekse delefilter?

    PS. Hvor ligger det enkle i omf sitt oppsett?
    Svaret er at OMF sitt oppsett ikke er enkelt i det hele tatt. Altså... jeg tenker vel sånn at så jeg at jeg ønsker å få god lyd med så lite hassle og stress som mulig. HVIS det er mulig, da. Når det gjelder mindre til nærfelts-lytting, feks, ser jeg absolutt ingen grunn for min del til ikke å ha aktive monitorer - siden min erfaring er at det både er billigere og enklere og høres langt bedre ut enn passive bokhyllehøyttalere som kobles til forsterker, innenfor samme prisnivå. Der synes jeg altså at det enkleste også er det beste.

    MEN det er jo noen ganger at man ikke kommer utenom mer kompleksitet. Jeg tror kanskje ikke det er mulig å få lyd som det jeg hørte hjemme hos OMF hvis man ikke gyver løs på mer komplekse greier... altså store horn, aktiv deling før driverne, kompleks eq, med mer.

    Så det blir vel omtrent som dette da, min personlige lydfilosofi nå om dagen: Å gå for det minimum av kompleksitet som må til for å få den lyden man ønsker? Men heller ikke mer kompleksitet enn hva som er nødvendig.

    Vet ikke om du ble noe klokere av det? ;)

    --------

    EDIT: Ser at OMF skrev omtrent samtidig som meg, og mener at oppsettet hans ikke er så veldig komplekst egentlig. Tommel opp! :)
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    BEGREPENE VÅRE: ET FORSØK PÅ FORENKLING

    Når vi diskuterer lyd, så legger folk forskjellig mening i begrepene. Da står man i fare for å henfalle til "goddag mann økseskaft".

    Et eksempel på problematisk begrepsbruk er når folk skiller mellom høyttalere og monitorer; pro-lyd og konsumentlyd.

    Med fare for å plage folk her med materiale som allerede er kjent, kan kanskje de to artiklene nedenfor fra Sound on Sound likevel være av interesse? Her stiller forfatteren spørsmålet om studioer kan bruke hifi-høyttalere. Merk at spørsmålet er stilt på hodet i forhold til det som gjerne er problemstillingen på HFS; her lurer folk gjerne på om pro-utstyr kan brukes hjemme.

    1) Monitors vs Hi-fi Speakers
    2) Monitors Vs Hi-Fi Speakers

    Poenget mitt med denne kommentaren er å rydde opp i begrepsbruken. Det er ingen vits i å lage skiller hvis slike skiller ikke finnes.

    Og hva konkluderer SOS-artikkelen med; kan hifi-høyttalere brukes som monitorer? Det avhenger av situasjonen! ("It depends"...).

    De to artiklene er snart 15 år gamle. I mellomtiden har skillet mellom pro- og konsumentutstyr blitt mindre, ikke minst drevet av digitalisering og mer brukervennlig programvare.

    :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn