Tilbake til CD?

S

Stereo_Mono

Gjest
baluba skrev:
En billig cdp låter i alle fall ikke i nærheten av en billig pc pluss Abrahamsen. Det kan gjennomføres for under 4000 kroner til sammen, noe som er billig også for en cdp.

Akkurat denne oppfatningen hadde jeg også i mine anlegg. Men du verden hvor overrasket jeg ble over en helt ny Marantz CD spiller til 3000,- her i huset.
Så føler ikke at dette er fullt like gjeldene lenger.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
baluba skrev:
En billig cdp låter i alle fall ikke i nærheten av en billig pc pluss Abrahamsen. Det kan gjennomføres for under 4000 kroner til sammen, noe som er billig også for en cdp.

Akkurat denne oppfatningen hadde jeg også i mine anlegg. Men du verden hvor overrasket jeg ble over en helt ny Marantz CD spiller til 3000,- her i huset.
Så føler ikke at dette er fullt like gjeldene lenger.
Det finnes nok billige cdp til 3000 som låter like bra som Abrahamsen med pc. Det finnes cdp til 3000 som låter bedre enn de fleste til 5000, og en til 5000 bør låte minst like bra som Abrahamsen og pc. Alt til sin pris. Men hvis du kobler den nevnte Marantz til en DAC, og gjør det samme med en pc som har SPDIF, tror du ikke da at de låter ganske identisk?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
baluba skrev:
digiman skrev:
baluba skrev:
En billig cdp låter i alle fall ikke i nærheten av en billig pc pluss Abrahamsen. Det kan gjennomføres for under 4000 kroner til sammen, noe som er billig også for en cdp.

Akkurat denne oppfatningen hadde jeg også i mine anlegg. Men du verden hvor overrasket jeg ble over en helt ny Marantz CD spiller til 3000,- her i huset.
Så føler ikke at dette er fullt like gjeldene lenger.
Det finnes nok billige cdp til 3000 som låter like bra som Abrahamsen med pc. Det finnes cdp til 3000 som låter bedre enn de fleste til 5000, og en til 5000 bør låte minst like bra som Abrahamsen og pc. Alt til sin pris. Men hvis du kobler den nevnte Marantz til en DAC, og gjør det samme med en pc som har SPDIF, tror du ikke da at de låter ganske identisk?
Tipper det blir omtrent helt likt. Eller i hvert fall ikke stor nok forskjell til at jeg hadde brydd meg stort i noens favør.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
baluba skrev:
digiman skrev:
baluba skrev:
En billig cdp låter i alle fall ikke i nærheten av en billig pc pluss Abrahamsen. Det kan gjennomføres for under 4000 kroner til sammen, noe som er billig også for en cdp.

Akkurat denne oppfatningen hadde jeg også i mine anlegg. Men du verden hvor overrasket jeg ble over en helt ny Marantz CD spiller til 3000,- her i huset.
Så føler ikke at dette er fullt like gjeldene lenger.
Det finnes nok billige cdp til 3000 som låter like bra som Abrahamsen med pc. Det finnes cdp til 3000 som låter bedre enn de fleste til 5000, og en til 5000 bør låte minst like bra som Abrahamsen og pc. Alt til sin pris. Men hvis du kobler den nevnte Marantz til en DAC, og gjør det samme med en pc som har SPDIF, tror du ikke da at de låter ganske identisk?
Tipper det blir omtrent helt likt. Eller i hvert fall ikke stor nok forskjell til at jeg hadde brydd meg stort i noens favør.
Lydmessig, nei. Noen liker å grissle med håndfaste plater, og andre med HDD.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
baluba skrev:
Lydmessig, nei. Noen liker å grissle med håndfaste plater, og andre med HDD.
Helt klart det største poenget.
For min egen del fikk vi et nytt dedikert rom som jeg kunne boltre meg i med musikk og ha anlegg 2 i. Skulle vi hatt alt av musikk, vinyl og DVD/ Blu-Ray plater fremme i stuen hadde det nok vært en helt andre ting som hadde vært vurdert på digital avspilling fronten en CD spiller og DVD/ Blu-Ray spiller.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
13.046
Antall liker
14.523
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
jokris skrev:
hmm, høres nesten ut som en gimmick også ????100%jitter imun har jo ikke akkurat vært enkellt å få til for produsenter, naim har jo også en vri på dette problemet
jitter for meg fremstår som støy, ikke mer fylde eller kjøtt på beinet
Er nok litt gimmick, de skal vel selge produkter som alle andre.

Veldig interessant med hvordan du oppfatter jitter, vil det si at du har hatt mulighet til å høre på mer og mindre jitter for å finne ut hvordan det oppleves?
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
13.046
Antall liker
14.523
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
SAL skrev:
En kompis av meg huket sin SB inn på den digtale inngangen på min APL NWO 4.0 SE(nå oppgradert til Master), GLEM det! Grått og dødt i forhold, HOS MEG. Hører du ikke forskjell på det systemet du har er det perfekt, kjekt og billig! ;)

Mvh.
SAL
Jeg har tidligere hørt SB Classic som veldig mye dårligere enn min egen Sony XA50ES.
At jeg kastet loss og kvittet meg med cdspilleren var også for å kvitte meg med nevroser, hadde jeg behold cdspiller så kunne jeg sammenlignet...... ;D ;D
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.702
Sted
Phobos
Jeg skjønner egentlig ikke at CD vs PC-basert avspilling er noe som helst å diskutere nå i 2011.

Filbasert avspilling er primært noe man gjør om man ønsker en avspillerplatform som kan avspille musikk fra mest mulig kilder i samme enhet, det være seg CD-formater og nedlastet eller streamet high-res i ulike varianter, spotify, itunes, wimp, nettradio osv.
Sekundært er det noe man gjør om man godtar høyere kunnskapsterskel for oppsett i bytte mot større enkelhet og mindre fysisk rot i det daglige.

At diskusjonen for enkelte fremdeles går på kvalitet er et blindspor. Kvaliteten er top notch når det bare legges ned nok kompetanse og ressurser uansett valg av avspillingsmetode. Man kan gjerne få skikkelig god PC-lyd litt billigere enn et high end CD-drivverk, men bortsett fra det er det andre faktorer som i praksis bør være styrende.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
13.046
Antall liker
14.523
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Tror vi alle er enige om at det som ligger på en cd-plate og det som ligger på en lossless fil på datamaskinen er identisk?
Det som da kan skille er hvordan disse data kommer inn i DACen.
Det var en på HFS som hadde sammenlignet et SOTA Teac-drivverk opp mot pc-løsning, husker ikke detaljene.
Men jeg husker at han etter det forkastet Teac (Eller var det Esoteric) og gikk for pc-løsningen.
Husker også at jeg syntes det var hinsides idiotisk å gjøre noe sånt. :-X
Nå er jeg ikke like sikker på om det var så dumt.
Dere i tråden som har sammenlignet cd-drivverk med en eller annen form for pc-løsning.
Er det gjort med øya igjen eller åpne?
Nei, jeg snakker ikke om abx, men om å fjerne det visuelle fra opplevelsen.
Hi-Fi Choice måtte gjøre det da de testet (og kåret til vinner) SB Touch, for de mente det var umulig å kun høre på den uten å la seg påvirke av det de så. ;)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
13.046
Antall liker
14.523
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
marsboer skrev:
At diskusjonen for enkelte fremdeles går på kvalitet er et blindspor. Kvaliteten er top notch når det bare legges ned nok kompetanse og ressurser uansett valg av avspillingsmetode. Man kan gjerne få skikkelig god PC-lyd litt billigere enn et high end CD-drivverk, men bortsett fra det er det andre faktorer som i praksis bør være styrende.
Jeg har selv funnet CDdrivverk bedre enn f.eks SB Touch, og jeg har hørt DCS gjøre USB --> SPDIF latterlig mye bedre enn innebygget samme konverter i f.eks Hegel DAC.
Hvor bra SB Touch gjør dette vet jeg ikke, men disse eventuelle marginene bryr jeg meg ikke om lengre uansett.

At det er mulig å få til PCbasert drivverk som gjør en like bra eller bedre jobb enn CDdrivverk i dag er jeg overbevist om.
At det kan koste litt kroner kan godt hende.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
marsboer skrev:
Jeg skjønner egentlig ikke at CD vs PC-basert avspilling er noe som helst å diskutere nå i 2011.

Filbasert avspilling er primært noe man gjør om man ønsker en avspillerplatform som kan avspille musikk fra mest mulig kilder i samme enhet, det være seg CD-formater og nedlastet eller streamet high-res i ulike varianter, spotify, itunes, wimp, nettradio osv.
Sekundært er det noe man gjør om man godtar høyere kunnskapsterskel for oppsett i bytte mot større enkelhet og mindre fysisk rot i det daglige.

At diskusjonen for enkelte fremdeles går på kvalitet er et blindspor. Kvaliteten er top notch når det bare legges ned nok kompetanse og ressurser uansett valg av avspillingsmetode. Man kan gjerne få skikkelig god PC-lyd litt billigere enn et high end CD-drivverk, men bortsett fra det er det andre faktorer som i praksis bør være styrende.
hvilke faktorer er det ?
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
RoDa skrev:
Tror vi alle er enige om at det som ligger på en cd-plate og det som ligger på en lossless fil på datamaskinen er identisk?
Det som da kan skille er hvordan disse data kommer inn i DACen.
Det var en på HFS som hadde sammenlignet et SOTA Teac-drivverk opp mot pc-løsning, husker ikke detaljene.
Men jeg husker at han etter det forkastet Teac (Eller var det Esoteric) og gikk for pc-løsningen.
Husker også at jeg syntes det var hinsides idiotisk å gjøre noe sånt. :-X
Nå er jeg ikke like sikker på om det var så dumt.
Dere i tråden som har sammenlignet cd-drivverk med en eller annen form for pc-løsning.
Er det gjort med øya igjen eller åpne?
Nei, jeg snakker ikke om abx, men om å fjerne det visuelle fra opplevelsen.
Hi-Fi Choice måtte gjøre det da de testet (og kåret til vinner) SB Touch, for de mente det var umulig å kun høre på den uten å la seg påvirke av det de så. ;)
jeg testet som vanlig når jeg var i lytteform, allså sb mot cd og for meg var lydkvalitet viktigste og egentlig eneste kriterie, kjørte samme plater samme sanger opp mot hverandre, og var egentlig motivert for en overgang til streaming, etter testen er jeg ikke det.
pc basert spilling av musikk har jeg ikke seriøst forsøkt oppmot cd løsning hjemme
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
RoDa skrev:
jokris skrev:
hmm, høres nesten ut som en gimmick også ????100%jitter imun har jo ikke akkurat vært enkellt å få til for produsenter, naim har jo også en vri på dette problemet
jitter for meg fremstår som støy, ikke mer fylde eller kjøtt på beinet
Er nok litt gimmick, de skal vel selge produkter som alle andre.

Veldig interessant med hvordan du oppfatter jitter, vil det si at du har hatt mulighet til å høre på mer og mindre jitter for å finne ut hvordan det oppleves?

ikke i laboratorium for å si det slik ;D, har hatt ett par kvleder så vidt jeg husker for noen år tilbake
hvor vi testet spillere opp mot hverandre, og da hadde vi også en spiller som visstnok var svak på dette punktet med i produktene vi testet , derifra baserer min oppfatning av jitter seg
 
8

8x12_TOM

Gjest
RoDa skrev:
Tror vi alle er enige om at det som ligger på en cd-plate og det som ligger på en lossless fil på datamaskinen er identisk?
Det som da kan skille er hvordan disse data kommer inn i DACen.
Det var en på HFS som hadde sammenlignet et SOTA Teac-drivverk opp mot pc-løsning, husker ikke detaljene.
Men jeg husker at han etter det forkastet Teac (Eller var det Esoteric) og gikk for pc-løsningen.
Husker også at jeg syntes det var hinsides idiotisk å gjøre noe sånt. :-X
Nå er jeg ikke like sikker på om det var så dumt.
Dere i tråden som har sammenlignet cd-drivverk med en eller annen form for pc-løsning.
Er det gjort med øya igjen eller åpne?
Nei, jeg snakker ikke om abx, men om å fjerne det visuelle fra opplevelsen.
Hi-Fi Choice måtte gjøre det da de testet (og kåret til vinner) SB Touch, for de mente det var umulig å kun høre på den uten å la seg påvirke av det de så. ;)
Jeg forkastet et Esoteric drivverk(ikke av det dyreste) og gikk for en pc-løsning. EHED har også sammenlignet dette. Saken er klar, pc-løsningen vinner stort ;D
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
13.046
Antall liker
14.523
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
8x12_TOM skrev:
RoDa skrev:
Tror vi alle er enige om at det som ligger på en cd-plate og det som ligger på en lossless fil på datamaskinen er identisk?
Det som da kan skille er hvordan disse data kommer inn i DACen.
Det var en på HFS som hadde sammenlignet et SOTA Teac-drivverk opp mot pc-løsning, husker ikke detaljene.
Men jeg husker at han etter det forkastet Teac (Eller var det Esoteric) og gikk for pc-løsningen.
Husker også at jeg syntes det var hinsides idiotisk å gjøre noe sånt. :-X
Nå er jeg ikke like sikker på om det var så dumt.
Dere i tråden som har sammenlignet cd-drivverk med en eller annen form for pc-løsning.
Er det gjort med øya igjen eller åpne?
Nei, jeg snakker ikke om abx, men om å fjerne det visuelle fra opplevelsen.
Hi-Fi Choice måtte gjøre det da de testet (og kåret til vinner) SB Touch, for de mente det var umulig å kun høre på den uten å la seg påvirke av det de så. ;)
Jeg forkastet et Esoteric drivverk(ikke av det dyreste) og gikk for en pc-løsning. EHED har også sammenlignet dette. Saken er klar, pc-løsningen vinner stort ;D

Tror det var en som het(er?) Greven som gjorde det samme?
På hvilke parametre er det PCløsingen vinner?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.702
Sted
Phobos
8x12_TOM skrev:
RoDa skrev:
Tror vi alle er enige om at det som ligger på en cd-plate og det som ligger på en lossless fil på datamaskinen er identisk?
Det som da kan skille er hvordan disse data kommer inn i DACen.
Det var en på HFS som hadde sammenlignet et SOTA Teac-drivverk opp mot pc-løsning, husker ikke detaljene.
Men jeg husker at han etter det forkastet Teac (Eller var det Esoteric) og gikk for pc-løsningen.
Husker også at jeg syntes det var hinsides idiotisk å gjøre noe sånt. :-X
Nå er jeg ikke like sikker på om det var så dumt.
Dere i tråden som har sammenlignet cd-drivverk med en eller annen form for pc-løsning.
Er det gjort med øya igjen eller åpne?
Nei, jeg snakker ikke om abx, men om å fjerne det visuelle fra opplevelsen.
Hi-Fi Choice måtte gjøre det da de testet (og kåret til vinner) SB Touch, for de mente det var umulig å kun høre på den uten å la seg påvirke av det de så. ;)
Jeg forkastet et Esoteric drivverk(ikke av det dyreste) og gikk for en pc-løsning. EHED har også sammenlignet dette. Saken er klar, pc-løsningen vinner stort ;D
At PC-løsningen vinner stort om man ser lyden i lys av ekstra muligheter for triksing og miksing og støtte for andre formater kan jeg godta. At PC-løsningen vinner stort på 16bit 44.1kHz bitperfect avspilling mot et høykvalitetsdrivverk på generelt grunnlag kan jeg imidlertid ikke finne noen som helst rasjonelle grunner for. Jeg vil tro man kan finne CD-spillere til relativt få tusenlapper som kan matche (men ikke forbigå) en perfekt oppsatt PC som ren bitperfekt transport av CD-kvalitet om dette er alt man ønsker med løsningen rent lydmessig (dvs ingen aktiv deling, oppsampling, romkorreksjon, EQ eller tilsvarende)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.731
Antall liker
28.457
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Når det gjelder jitter, har jeg muligheten til å bruke en ekstern klokke. Pr. definisjon skal den introdusere mer jitter enn intern klokke.
Det jeg hører da er en "bløtere" lyd, dvs litt mindre diskant og litt dårligere transientrespons (tror jeg). Det er ihvertfall klart hørbare forskjeller mellom intern og ekstern klokking, noe som enkelte medlemmer av Bergen Lydlaug kan bevitne.

mvh
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
tkr skrev:
Når det gjelder jitter, har jeg muligheten til å bruke en ekstern klokke. Pr. definisjon skal den introdusere mer jitter enn intern klokke.
Det jeg hører da er en "bløtere" lyd, dvs litt mindre diskant og litt dårligere transientrespons (tror jeg). Det er ihvertfall klart hørbare forskjeller mellom intern og ekstern klokking, noe som enkelte medlemmer av Bergen Lydlaug kan bevitne.

mvh
ekstern klokking skal da være ett pluss ?
 
8

8x12_TOM

Gjest
RoDa skrev:
8x12_TOM skrev:
RoDa skrev:
Tror vi alle er enige om at det som ligger på en cd-plate og det som ligger på en lossless fil på datamaskinen er identisk?
Det som da kan skille er hvordan disse data kommer inn i DACen.
Det var en på HFS som hadde sammenlignet et SOTA Teac-drivverk opp mot pc-løsning, husker ikke detaljene.
Men jeg husker at han etter det forkastet Teac (Eller var det Esoteric) og gikk for pc-løsningen.
Husker også at jeg syntes det var hinsides idiotisk å gjøre noe sånt. :-X
Nå er jeg ikke like sikker på om det var så dumt.
Dere i tråden som har sammenlignet cd-drivverk med en eller annen form for pc-løsning.
Er det gjort med øya igjen eller åpne?
Nei, jeg snakker ikke om abx, men om å fjerne det visuelle fra opplevelsen.
Hi-Fi Choice måtte gjøre det da de testet (og kåret til vinner) SB Touch, for de mente det var umulig å kun høre på den uten å la seg påvirke av det de så. ;)
Jeg forkastet et Esoteric drivverk(ikke av det dyreste) og gikk for en pc-løsning. EHED har også sammenlignet dette. Saken er klar, pc-løsningen vinner stort ;D

Tror det var en som het(er?) Greven som gjorde det samme?
På hvilke parametre er det PCløsingen vinner?
Kom detaljer jeg ikke hadde hørt før som gjorde lyden mer organisk eller nærmere det jeg opplever som min virkelighet av musikk og instrumenter. Alt høres rett og slett mer naturlig ut.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.731
Antall liker
28.457
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
jokris skrev:
tkr skrev:
Når det gjelder jitter, har jeg muligheten til å bruke en ekstern klokke. Pr. definisjon skal den introdusere mer jitter enn intern klokke.
Det jeg hører da er en "bløtere" lyd, dvs litt mindre diskant og litt dårligere transientrespons (tror jeg). Det er ihvertfall klart hørbare forskjeller mellom intern og ekstern klokking, noe som enkelte medlemmer av Bergen Lydlaug kan bevitne.

mvh
ekstern klokking skal da være ett pluss ?
Det kommer vel an på kvaliteten til den interne klokken, det.

Bare for å ha sagt det- innlegget mitt dreide seg utelukkende om hvordan jitter kan høres ut.
Jeg har ikke skrevet at lyden hørtes verre ut med ekstern klokke, bare annerledes.

mvh
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.702
Sted
Phobos
jokris skrev:
ekstern klokking skal da være ett pluss ?
Hvor har du hørt det?

Ekstern klokke er bare et pluss om den A) gir mindre systemjitter enn den interne eller B) man vil synkronisere mange enheter i en hel kjede, typisk i lydstudio.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
decibelius skrev:
Noen som vet hvor mye jitter denne lirte av seg? Den skulle jo knuse det som fantes av vinyl-rigger på den tida...

Den har jitter nivå på 300-400psec i følge Hi-Fi News oktober 2011.
Dog skal det nevnes at det var endel +- 50hz støy, som påvirket målingene pga eldre kondiser og PSU.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
marsboer skrev:
jokris skrev:
ekstern klokking skal da være ett pluss ?
Hvor har du hørt det?

Ekstern klokke er bare et pluss om den A) gir mindre systemjitter enn den interne eller B) man vil synkronisere mange enheter i en hel kjede, typisk i lydstudio.
man bytter vel ikke til ekstern klokke som tilfører mer jitter ? da er jo poenget borte mener jeg????????????
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.731
Antall liker
28.457
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
jokris skrev:
marsboer skrev:
jokris skrev:
ekstern klokking skal da være ett pluss ?
Hvor har du hørt det?

Ekstern klokke er bare et pluss om den A) gir mindre systemjitter enn den interne eller B) man vil synkronisere mange enheter i en hel kjede, typisk i lydstudio.
man bytter vel ikke til ekstern klokke som tilfører mer jitter ? da er jo poenget borte mener jeg????????????
Man bruker ekstern klokke først og fremst for å synkronisere flere digitale enheter.

En ekstern klokke må ikke tilføre mer jitter i seg selv, men signaloverføringen gjennom kabler og kontakter kan gjøre det. Til vanlig kan man gå ut ifra at ekstern klokking gir høyere jitter enn intern klokking med mindre den interne klokken er svært dårlig.

mvh
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
780
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
decibelius skrev:
Noen som vet hvor mye jitter denne lirte av seg? Den skulle jo knuse det som fantes av vinyl-rigger på den tida...

Den har jitter nivå på 300-400psec i følge Hi-Fi News oktober 2011.
Dog skal det nevnes at det var endel +- 50hz støy, som påvirket målingene pga eldre kondiser og PSU.
Husker overskriften og konklusjonen til danske HF etter testen av denne Philips spilleren:
Bedre enn AM - men dårligere enn FM
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
tkr skrev:
jokris skrev:
marsboer skrev:
jokris skrev:
ekstern klokking skal da være ett pluss ?
Hvor har du hørt det?

Ekstern klokke er bare et pluss om den A) gir mindre systemjitter enn den interne eller B) man vil synkronisere mange enheter i en hel kjede, typisk i lydstudio.
man bytter vel ikke til ekstern klokke som tilfører mer jitter ? da er jo poenget borte mener jeg????????????
Man bruker ekstern klokke først og fremst for å synkronisere flere digitale enheter.

En ekstern klokke må ikke tilføre mer jitter i seg selv, men signaloverføringen gjennom kabler og kontakter kan gjøre det. Til vanlig kan man gå ut ifra at ekstern klokking gir høyere jitter enn intern klokking med mindre den interne klokken er svært dårlig.

mvh
interesant,min naim dac kan overta clokkingen hvis jeg ikke husker helt feil, via bnc koblingen
an har vel også lignende løsninger
har ikke vært borte i eksterne klokker på noen år, men det jeg erfarte for en del år tilbake
var da positivt mener jeg å huske
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
forøvrig er det vel ikke bare den interne klokka som skaper jitter ? ujevn strøm tilførsel kan også skape jitter
+ andre deler inne i en pc eller cd spiller, her kommer vel noe av fordelene med ekstern klokke inn,
kan ikke skjønne at det er skrevet i stein at det i utgangspunktet er ulempe mht jitter ?
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
her er ett utdrag fra en slik jitter test hvor de beskriver hvordan jitter avsløres, eller hvordan det høres ut med lite eller intet av det

Less jitter" sounds better, much better!

Auditioners testified:
improved ease of listening
increased clarity
improved high frequency response
better instrument separation
more information
better timing
better soundstage
improved overall audio performance

allså ganske likt det jeg selv har opplevd , men ikke under lab testing som her
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.702
Sted
Phobos
jokris skrev:
forøvrig er det vel ikke bare den interne klokka som skaper jitter ? ujevn strøm tilførsel kan også skape jitter
+ andre deler inne i en pc eller cd spiller, her kommer vel noe av fordelene med ekstern klokke inn,
kan ikke skjønne at det er skrevet i stein at det i utgangspunktet er ulempe mht jitter ?
Det KAN være en fordel med ekstern klokke, men dette er absolutt ikke noe som gjelder generelt.
Som du sier, alt avhenger av hvordan den interne klokken er implementert.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.099
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg må ha blitt skikkelig rundlurt, jeg. Eller kan hende har jeg bare dårlig hørsel.

Før jeg kvittet meg med alle CDspillerne mine, testet jeg Squeezebox mot ganske habile CD-drivverk inn mot én og samme DAC - ingen forskjell. Hvoretter jeg kjøpte en haug med Squeezeboxer. T.o.m. Classic-typen. Testet senere mot et av de mer oppegående DCS-oppsettene man kan tenke seg. Jeg hørte ingen forskjell mellom Squeezebox som kilde og DCS-drivverket - begge inn på en DCS DAC. Broderen - som er den stolte eieren av DCS-oppsettet - hørte forskjell. Om det var reelt, eller om det var av hensyn til å forsvare en stor hifi-investering, skal jeg ikke ha sagt noe om. Ikke broderen heller.

Jeg har landet på at jeg lever godt med det CD-spillerfrie oppsettet mitt. Lydmessig - med min elendige hørsel, og kan hende mindreverdige anlegg - er dette fullt ut akseptabelt. Ingen lyttetretthet - bare timesvis med musikkglede.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.106
Antall liker
1.562
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Det var en på HFS som hadde sammenlignet et SOTA Teac-drivverk opp mot pc-løsning, husker ikke detaljene.
Men jeg husker at han etter det forkastet Teac (Eller var det Esoteric) og gikk for pc-løsningen.
Husker også at jeg syntes det var hinsides idiotisk å gjøre noe sånt. :-X
Nå er jeg ikke like sikker på om det var så dumt.
Hehe... Dette var jeg med på. Apple Airport til 790,- vs Esoteric et-eller-annet (husker ikke lenger) til ca 65 000. Alt digitalt til en dCS - bortsett fra at det i tillegg var en no-name optisk fra Expressen. Konklusjon: Helt identisk lyd.
Praktisk betydning for videre HiFi-prioritet: Ingen vekt på digital kilde - DAC betyr alt. Nevrosene forsvant og musikkgleden ble det viktige :)

Husker vi lagde en tråd på dette som kun resulterte i et par poster. Det var visst den gang som nå, viktigere å diskutere kabler og diverse tweak... ;)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
13.046
Antall liker
14.523
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
MML skrev:
RoDa skrev:
Det var en på HFS som hadde sammenlignet et SOTA Teac-drivverk opp mot pc-løsning, husker ikke detaljene.
Men jeg husker at han etter det forkastet Teac (Eller var det Esoteric) og gikk for pc-løsningen.
Husker også at jeg syntes det var hinsides idiotisk å gjøre noe sånt. :-X
Nå er jeg ikke like sikker på om det var så dumt.
Hehe... Dette var jeg med på. Apple Airport til 790,- vs Esoteric et-eller-annet (husker ikke lenger) til ca 65 000. Alt digitalt til en dCS - bortsett fra at det i tillegg var en no-name optisk fra Expressen. Konklusjon: Helt identisk lyd.
Praktisk betydning for videre HiFi-prioritet: Ingen vekt på digital kilde - DAC betyr alt. Nevrosene forsvant og musikkgleden ble det viktige :)

Husker vi lagde en tråd på dette som kun resulterte i et par poster. Det var visst den gang som nå, viktigere å diskutere kabler og diverse tweak... ;)

Stemmer! Det er du som har Guarneri og ny kåk, er det ikke?
Husker at jeg faen ikke trodde noe på dette, og må innrømme å ha endret mening.
Eller i alle fall at jeg gir beng i eventuelle små forskjeller ;D
 
M

Mr-T

Gjest
Jeg har heller aldri hørt noen forskjell på digitale kilder.... så jeg lever meget lykkelig med en kilde som koster omtrent 1/100 av DAC'en.....
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
13.046
Antall liker
14.523
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Ulf-B skrev:
Jeg må ha blitt skikkelig rundlurt, jeg. Eller kan hende har jeg bare dårlig hørsel.

Før jeg kvittet meg med alle CDspillerne mine, testet jeg Squeezebox mot ganske habile CD-drivverk inn mot én og samme DAC - ingen forskjell. Hvoretter jeg kjøpte en haug med Squeezeboxer. T.o.m. Classic-typen. Testet senere mot et av de mer oppegående DCS-oppsettene man kan tenke seg. Jeg hørte ingen forskjell mellom Squeezebox som kilde og DCS-drivverket - begge inn på en DCS DAC. Broderen - som er den stolte eieren av DCS-oppsettet - hørte forskjell. Om det var reelt, eller om det var av hensyn til å forsvare en stor hifi-investering, skal jeg ikke ha sagt noe om. Ikke broderen heller.

Jeg har landet på at jeg lever godt med det CD-spillerfrie oppsettet mitt. Lydmessig - med min elendige hørsel, og kan hende mindreverdige anlegg - er dette fullt ut akseptabelt. Ingen lyttetretthet - bare timesvis med musikkglede.
Vi er da to som er lurt, minst. Jeg har definitivt mindre lyttetretthet nå enn med SA-11S1, men det er jo også forskjellige DACer.
Begynner mer og mer å lure på hvor mye vi hører og hvor mye vi opplever. Tør ikke vedde eller sette to streker under svaret på mange av tingene jeg har hørt forskjeller på, så mye er sikkert.
Men jeg mener fortsatt det er forskjeller på kabler, har bare begynt å bry meg mindre om det.

I anlegget mitt vinner vinyl på lydopplevelse, noe som sikkert har mange forklaringer. At analogkilden har en nypris på over 30000,- og digitalkilden ikke bikker 7000,- er nok en av dem? ::)
Likevel har det vært mye digitallyd ut gjennom høyttalerne i det siste. Noe som både tilsier at brukervennligheten er på topp, og at lyden faller godt i ørene.

Skal jeg kjøpe mer CDer så blir det for å kjøpe bokser eller annet som jeg vil samle på, og for å få ny musikk som kan rippes tapsfritt istedet for å høre det på WiMP.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.835
Antall liker
751
Torget vurderinger
4
@jokris:
Hvilken SB var det du testet mot din Rega CD spiller? (mulig du har skrevet det men finner det ikke....)
Optisk eller coax inn til dac?
Brukte du std strømforsyning på SB'en?
Var testfilene lossless rip av de konkrete cd'ene du spilte?

Prøver bare å bli klok på dette du opplevde ???
 
Topp Bunn