Tilbake til CD?

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.277
Antall liker
228
Torget vurderinger
1
vinagunner skrev:
Huff, jeg syndet i dag. Kjøpte ny cd, import sådan, til 189 kr :p
Jeg kommer til å kjøpe cd plater i lang tid fremover ;)

Destiny.. :)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
kjøper CD-plater hele tiden. Ripper og gir bort
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.948
Antall liker
4.620
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Stiller meg bak Destiny her gitt.. Cd plater vil bli kjøpt så lenge de er å få tak i ;)

Har ingen samlemani, men synes CD-platen gjennom en god dedikert CD-spiller er overlegen lydmessig enten for seg selv eller som drivverk gjennom en god DAC. :)

Forøvrig mange usakelige innlegg her synes jeg, minner meg om hva vinylen måtte gjennomgå da nettopp CD-spilleren gjorde sitt inntog for MANGE år siden..

Skulle noen ville gi meg CD-samlingen sin så tar jeg villig i mot ;)

mvh
lassemann
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Dazed skrev:
yasman skrev:
Pc-lyd huff og huff, ingen cover glede og på langt nær samme dynamikk!
Hvorfor i alle dager skulle dynamikken bli annerledes?
Tja si det; det er iallefall min erfaring! Sikkert mye som påvirker; strømforsyning, måte signaler overføres på, håndtering av støy.....
Pc fungerer sikkert vel og bra i et midfioppsett, men har aldri hørt at det blir skikkelig high end, men det er sikkert fremtiden?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.406
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
yasman skrev:
Dazed skrev:
yasman skrev:
Pc-lyd huff og huff, ingen cover glede og på langt nær samme dynamikk!
Hvorfor i alle dager skulle dynamikken bli annerledes?
Tja si det; det er iallefall min erfaring! Sikkert mye som påvirker; strømforsyning, måte signaler overføres på, håndtering av støy.....
Pc fungerer sikkert vel og bra i et midfioppsett, men har aldri hørt at det blir skikkelig high end, men det er sikkert fremtiden?
Når man får hovedkort til pc med integrert nettverkskort er vel det et eksempel på at støy ikke er noe problem. Det er ikke mye som støyer mer enn en 802.11n sender/mottager og når den allikevel ikke forstyrrer på hovedkortet er det neppe noe problem med et simpelt lydsignal.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.942
Antall liker
609
yasman skrev:
Dazed skrev:
yasman skrev:
Pc-lyd huff og huff, ingen cover glede og på langt nær samme dynamikk!
Hvorfor i alle dager skulle dynamikken bli annerledes?
Tja si det; det er iallefall min erfaring! Sikkert mye som påvirker; strømforsyning, måte signaler overføres på, håndtering av støy.....
Pc fungerer sikkert vel og bra i et midfioppsett, men har aldri hørt at det blir skikkelig high end, men det er sikkert fremtiden?
Enda et mulig tema for ørkesløse diskusjoner basert på tro og viten........
 
C

Cyber

Gjest
yasman skrev:
Dazed skrev:
yasman skrev:
Pc-lyd huff og huff, ingen cover glede og på langt nær samme dynamikk!
Hvorfor i alle dager skulle dynamikken bli annerledes?
Tja si det; det er iallefall min erfaring! Sikkert mye som påvirker; strømforsyning, måte signaler overføres på, håndtering av støy.....
Pc fungerer sikkert vel og bra i et midfioppsett, men har aldri hørt at det blir skikkelig high end, men det er sikkert fremtiden?
jeg vil tro at de fleste har en ekstern dac til oppsettet og jeg har full tro på at en pc eller nas leverer mer enn gode nok digitale signaler til slike kilder. Det er vel få som sier de spiller av fra pc som bruker lydkortet i den.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.145
Antall liker
2.658
Torget vurderinger
16
lassemann skrev:
Stiller meg bak Destiny her gitt.. Cd plater vil bli kjøpt så lenge de er å få tak i ;)

Har ingen samlemani, men synes CD-platen gjennom en god dedikert CD-spiller er overlegen lydmessig enten for seg selv eller som drivverk gjennom en god DAC. :)

Forøvrig mange usakelige innlegg her synes jeg, minner meg om hva vinylen måtte gjennomgå da nettopp CD-spilleren gjorde sitt inntog for MANGE år siden..
Det bli helt feil å dra paralleller mellom vinyl-CD og CD-PC. Det er den samme datafilen som spilles av uansett om signalet kommer fra et drivverk inne i cd spilleren eller fra en harddisk. Påstanden om at det låter bedre fra drivverk enn fra harddisk stemmer ikke med mine erfaringer, jeg hører ikke forskjell.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Barbaresco skrev:
yasman skrev:
Dazed skrev:
yasman skrev:
Pc-lyd huff og huff, ingen cover glede og på langt nær samme dynamikk!
Hvorfor i alle dager skulle dynamikken bli annerledes?
Tja si det; det er iallefall min erfaring! Sikkert mye som påvirker; strømforsyning, måte signaler overføres på, håndtering av støy.....
Pc fungerer sikkert vel og bra i et midfioppsett, men har aldri hørt at det blir skikkelig high end, men det er sikkert fremtiden?
Enda et mulig tema for ørkesløse diskusjoner basert på tro og viten........
Sikkert, men jeg baserer meg kun på hva jeg hører.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Jeg er gammeldags og liker den fysiske følelsen av mediet og duften av nyinnkjøpt cd. Har en haug med cd`er liggende i stabler ved pc`en. Ikke veldig ryddig men liker godt følelsen det gir. Det er også en grunn til at jeg fortsatt liker å spille vinyl og gå på platemesser. Men jeg trives også veldig godt med pc-basert avspilling. Ja takk, begge deler. Hvorfor ikke?
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
451
Antall liker
162
Sted
Nes Romerike
Jada, CD'r kommer jeg til å kjøpe/spille så lenge det finnes der. Jada, Vinyl blir kjøp det også selv om det ligger litt på vent nå pga manglende Riia. Pga min alder så driter jeg en lang marsj i annet kildemateriale. Jeg kommer til å klare å høre musikk med disse to til jeg dauer. Selv om jeg jobbmessig sitter midt i det mest høyteknologiske når det gjelder edb, så er nettverksbaserte/trådløse løsninger til privat bruk fullstendig uinteressant for meg. Joda, jeg har en mobiltelefon som eies av arbeidsgiver og det er greit å kunne få kontakt med omverdenen når man er ute i skauen. God helg.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.862
Antall liker
641
Du kan slå på forsterker og plate-/cd-spiller og få go-lyd med en gang. Slipper pålogging og venting på programmer som skal starte og snakke med hverandre.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.099
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Gjest skrev:
Du kan slå på forsterker og plate-/cd-spiller og få go-lyd med en gang. Slipper pålogging og venting på programmer som skal starte og snakke med hverandre.
Hm.... Det må åpenbart være ett eller gærnt jeg gjør, da - jeg får lyd ut av Squeezeboxene mine før jeg rekker å sette meg til rette i godstolen. Med musikken lagret på harddisken har jeg øyeblikkelig tilgang til hele musikksamlingen i hvert av de tre stereoanleggene mine. Pluss at min lille bærbare Squeezebox radio gjør alt sammen tilgjengelig når jeg sitter ute på terrassen - mindre aktuelt nå som høsten har kommet - og når jeg ligger og slapper av i badekaret - svært aktuelt på denne årstiden.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.862
Antall liker
641
Har Mac, Apple Airport og dac. Kunne gått raskere.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.153
Antall liker
6.497
Kjekt med analoge og digitale innganger på cd-spilleren.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Avspilling av lossless / CD-rip fra datamaskin? Ja, takk
Avspilling av streamingtjenester? Ja, takk
Avspilling av CD-er via CD-spiller? Ja, takk.

Bruker alt. Ser ikke helt poenget med enten eller diskusjonene. Over en såpass kort periode på 1-2 år vil jeg tro svært mange varirer metoden de spiller av musikk på. :)
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.145
Antall liker
2.658
Torget vurderinger
16
Gjest skrev:
Har Mac, Apple Airport og dac. Kunne gått raskere.
Jeg har en Mac Mini og den starter opp raskere enn rør-forsterkerne. Vil tro det tar ca. 15 sekunder.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Jeg opplevde her å kjøpe sb , som ble koblet via naim dac, samme som cd spilelr , og jeg opplevde en grad av lyttetretthet/kunstig lyd som gjorde at det ble med 2 timer streaming for meg
nå er det kun lp og cd på meg
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
HC skrev:
Gjest skrev:
Har Mac, Apple Airport og dac. Kunne gått raskere.
Jeg har en Mac Mini og den starter opp raskere enn rør-forsterkerne. Vil tro det tar ca. 15 sekunder.
jeg trodde det var lydkvalitet og ikke bekvemmelighet som var / er målet ?
ingen tvil omm at pc, streaming er det lettest brukelige alternativet dog
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.231
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
jokris skrev:
jeg trodde det var lydkvalitet og ikke bekvemmelighet som var / er målet ?
ingen tvil omm at pc, streaming er det lettest brukelige alternativet dog
Og når lydkvaliteten er lik, bruker jeg det mest brukervennlige alternativet. ;)

(Det vil si Squeezebox i stedet for CD-spiller til å mate DAC-en med signaler.)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
13.046
Antall liker
14.523
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Lurer på om det er noen som har misforstått dette med såkalt "pc-lyd"?
Du behøver ikke ha en PC, du behøver ikke å logge deg på eller vente før du får spille musikk.
Det er faktisk ganske moro at noen som vil bruke tid på å hente cder for å spille klager på pc-lyd fordi det er tregt? ;D

Jeg har selv vært cd-tilhenger og sverget på at jeg ikke skulle inn på sånn pc-lyd.
Men så kjøpte jeg en Squeezebox......
Der har jeg et prima (neida, det er ikke prima hvis du spør de rette folka, det er sant...) digitalt drivverk, tilgang til WiMP/Sportify, tilgang på nettradio (som forresten er en stor jungel) og ikke minst min egen musikk på nettverksdisk.

I praksis fungerer det slik:
Jeg kommer hjem og slår på anlegg og Squeezebox.
Siden jeg har valgt å sette opp nettverksdiskene med "spin down" så betyr det noen sekunder før det kommer musikk hvis det er 30 minutter eller mer siden jeg spilte sist, rett skal være rett. Det tilsvarer vel tiden for å hente en CD kanskje?
Så husker Squeezebox hva jeg spilte sist og fortsetter der (som om en cd står i fra dagen før ;) ), eller jeg finner den musikken jeg vil spille og snurrer ivei.
Leser jeg på HFS om musikk som jeg vil høre på men ikke har, så finner jeg den musikken på WiMP og hører på anlegget.
Får jeg lyst å høre på radio så gjør jeg det, om så det er lokalradio i Troms 8)

Det er ingen treghet, det er ingen komprimering eller reduksjon av lydkvalitet og jeg har all musikken min på en pekefingers avstand. Det er rett og slett gull!
Selv bruker jeg fjernkontrollen eller berøringskjermen mye, nettopp for å slippe å ha pc-en på.

At noen vil samle på CDer forstår jeg, at noen vil ha dette med å lete frem en bunke de vil spille forstår jeg, at noen vil bla i cover og lese tekster på den måten forstår jeg (spesielt når det er mumling ala Zimmermann) og de som mener det er bedre lyd i cdspiller som drivverk er jeg ikke uenige med... selv om jeg tror det hjelper å lukke igjen øya og prøve litt ;)
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Dazed skrev:
jokris skrev:
jeg trodde det var lydkvalitet og ikke bekvemmelighet som var / er målet ?
ingen tvil omm at pc, streaming er det lettest brukelige alternativet dog
Og når lydkvaliteten er lik, bruker jeg det mest brukervennlige alternativet. ;)

(Det vil si Squeezebox i stedet for CD-spiller til å mate DAC-en med signaler.)
dette trodde jeg au, men hos meg er det ikke samme kvalitet, på langt nær
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
RoDa skrev:
Lurer på om det er noen som har misforstått dette med såkalt "pc-lyd"?
Du behøver ikke ha en PC, du behøver ikke å logge deg på eller vente før du får spille musikk.
Det er faktisk ganske moro at noen som vil bruke tid på å hente cder for å spille klager på pc-lyd fordi det er tregt? ;D

Jeg har selv vært cd-tilhenger og sverget på at jeg ikke skulle inn på sånn pc-lyd.
Men så kjøpte jeg en Squeezebox......
Der har jeg et prima (neida, det er ikke prima hvis du spør de rette folka, det er sant...) digitalt drivverk, tilgang til WiMP/Sportify, tilgang på nettradio (som forresten er en stor jungel) og ikke minst min egen musikk på nettverksdisk.

I praksis fungerer det slik:
Jeg kommer hjem og slår på anlegg og Squeezebox.
Siden jeg har valgt å sette opp nettverksdiskene med "spin down" så betyr det noen sekunder før det kommer musikk hvis det er 30 minutter eller mer siden jeg spilte sist, rett skal være rett. Det tilsvarer vel tiden for å hente en CD kanskje?
Så husker Squeezebox hva jeg spilte sist og fortsetter der (som om en cd står i fra dagen før ;) ), eller jeg finner den musikken jeg vil spille og snurrer ivei.
Leser jeg på HFS om musikk som jeg vil høre på men ikke har, så finner jeg den musikken på WiMP og hører på anlegget.
Får jeg lyst å høre på radio så gjør jeg det, om så det er lokalradio i Troms 8)

Det er ingen treghet, det er ingen komprimering eller reduksjon av lydkvalitet og jeg har all musikken min på en pekefingers avstand. Det er rett og slett gull!
Selv bruker jeg fjernkontrollen eller berøringskjermen mye, nettopp for å slippe å ha pc-en på.

At noen vil samle på CDer forstår jeg, at noen vil ha dette med å lete frem en bunke de vil spille forstår jeg, at noen vil bla i cover og lese tekster på den måten forstår jeg (spesielt når det er mumling ala Zimmermann) og de som mener det er bedre lyd i cdspiller som drivverk er jeg ikke uenige med... selv om jeg tror det hjelper å lukke igjen øya og prøve litt ;)
jeg opplevde en markant lyttetretthet via sb, ala den jeg får når jeg har lyttetpå klasse d utstyr, skulle gjerne hoppet over til sb for enkelhetens skyld, men jeg velger å holde meg på cd/lp fordi lydkvaliteten betyr mest, å reise seg og bytte en lp eller en cd klarer jeg greit uten at det går på bekostning av gleden :)
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Den avataren din var travel jokris.

mvh. s,
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.145
Antall liker
2.658
Torget vurderinger
16
jokris skrev:
HC skrev:
Gjest skrev:
Har Mac, Apple Airport og dac. Kunne gått raskere.
Jeg har en Mac Mini og den starter opp raskere enn rør-forsterkerne. Vil tro det tar ca. 15 sekunder.
jeg trodde det var lydkvalitet og ikke bekvemmelighet som var / er målet ?
ingen tvil omm at pc, streaming er det lettest brukelige alternativet dog
Jeg hører ingen forskjell på musikk som kommer fra Mac'en og den som kommer fra drivverket. Siden jeg ikke opplever noen forringelse av kvalitet så er valget enkelt for min del.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
HC skrev:
jokris skrev:
HC skrev:
Gjest skrev:
Har Mac, Apple Airport og dac. Kunne gått raskere.
Jeg har en Mac Mini og den starter opp raskere enn rør-forsterkerne. Vil tro det tar ca. 15 sekunder.
jeg trodde det var lydkvalitet og ikke bekvemmelighet som var / er målet ?
ingen tvil omm at pc, streaming er det lettest brukelige alternativet dog
Jeg hører ingen forskjell på musikk som kommer fra Mac'en og den som kommer fra drivverket. Siden jeg ikke opplever noen forringelse av kvalitet så er valget enkelt for min del.
helt klart, ville tatt samme valget selv da ;D
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
3 medlemmer kommer til å få epileptisk anfall innen helga er over når de ser den der avataren...

EDIT: Takk, jokris for at du byttet ut avataren til en roligere utgave. :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En mulighet som åpner opp for både bruk av CDer og avspilling fra server er å ha en HTPC stående i anlegget. Helt støyfri selvsagt. Da kan man velge etter hva man føler for og det hele kan styres med f.eks en liten tablet PC.





Veldig slitsom avatar jokris. Fint om du endrer den. Bevegelige avatarer burde vært forbudt.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.099
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
jokris skrev:
HC skrev:
Gjest skrev:
Har Mac, Apple Airport og dac. Kunne gått raskere.
Jeg har en Mac Mini og den starter opp raskere enn rør-forsterkerne. Vil tro det tar ca. 15 sekunder.
jeg trodde det var lydkvalitet og ikke bekvemmelighet som var / er målet ?
Ja takk begger deler. Pluss litt til.

Hos meg har jeg aldri klart å høre forskjell på lyd spilt via CDspiller og lyd fra harddisk via Squeezebox - inn på én og samme DAC. Lydkavalitet: 1-1.

M.h.t. bekvemmelighet og fleksibilitet er det ingen tvil. Det går fortere å finne musikken på harddisken enn slik jeg hadde det før - hvor CDene lå helt random i nærheten av det stereoanlegget de sist ble spilt på. Bekvemmelighet: 1-0 til PC.

WAF er en viktig faktor hos oss. At jeg får lov til å breie meg med tre ganske habile anlegg, har en liten trade-off - det må se pent ut. Å få CDene og CDhyllene bort fra oppholdsrommene scorer jeg stort på - PCen, harddisken og alt det andre står usynlig i et kott - helt OK for innredningssjefen her hjemme, det siste. CDspillerne er også borte - noe WAF-faktor i det også. WAF: 1-0 til PC.

Musikktilfanget har økt betydelig - i takt med ledig plass på harddisken. Her har det kommet mye bra musikk fra familiemedlemmer som ønsker back-up-kapasitet. Vi kaller det back-up - så holder vi oss på den riktige siden av loven. Men det hender jo at play-knappen streifer borti disse "forbudte" filene også. Lett å skjelve litt på hånden i min alder - hehe. Men dog: 1-0 til PC her også.

Økonomi teller litt - men ikke så mye. Jeg synes jeg får bedre lyd pr. krone med en Squeezebox pluss en god DAC - ganger 3 - enn om jeg skulle ha kjøpt meg tre habile CDspillere. Man må jo ha en PC, da - pluss harddisk og router og slikt. PCen er en avdanket en fra jobben - som jeg fikk til en grei - skattefri - vrakpris. Står og surrer i kottet døgnet rundt. Men likevel: 1-0 til PC her også.

Cover. Det er blitt bedre nå med iPad'en på plass. Den koster jo en del - men, men. På den annen side: Teksten på CDcoverne er så liten at den uansett er så å si uleselig for en i min alder. Men for å vise litt velvilje: 1-0 til CD.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.406
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Fordelen med en eller annen form for data tilknyttet anlegget er muligheter for fjernstyring via telefon eller nettbrett og det at mangfoldet øker. Ser av last.fm historikken min at jeg har lyttet til 790 forskjellige artister i løpet av de siste 5 månedene.
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.724
Antall liker
1.217
Sted
Siggerud
Har Duet, for brukervennlighetens skyld.Glimrende til bakgrunnsmusikk fra harddisc samt å finne ny musikk på nettradio/Wimp. Lurer på om Touch har bedre lyd, pga nyere software?
Uansett har CD-spilleren fått tilbake sin velfortjente plass i racket, for den overlegne lydkvalitetens skyld.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.231
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Loevhagen skrev:
3 medlemmer kommer til å få epileptisk anfall innen helga er over når de ser den der avataren...

EDIT: Takk, jokris for at du byttet ut avataren til en roligere utgave. :)
Ikke de av oss som er allergiske nok mot animerte avatarer til å "adblock image" så fort vi ser snurten av en. :)
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Loevhagen skrev:
3 medlemmer kommer til å få epileptisk anfall innen helga er over når de ser den der avataren...

EDIT: Takk, jokris for at du byttet ut avataren til en roligere utgave. :)
skulle bare mangle ;D
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.231
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
jokris skrev:
dette trodde jeg au, men hos meg er det ikke samme kvalitet, på langt nær
Det er veldig overraskende. Bruker du samme dac til cd-spiller og squeezebox(?) ?
 
Topp Bunn