Tidligmusikktråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da er det på tide å komme med den tredje av de store sangkomponistene fra den tidlige renessansen, Heinrich Isaac. Han var strengt tatt nederlender som så mange andre fra denne perioden (født ca i 1450). Han reiste mye, var mest Italia, men assosieres sterkt med tysk språkområde etter viktige opphold i Wien, Innsbruck og Augsburg, og skrev verdslige sanger på fransk, italiensk og tysk. Domorganist i Firenze og hoffkapellmester i Innsbruck.

    Har ikke researchet hva som finnes på streamingtjenester, men med unntak for Hyperion ser det meste ut til å være godt representert. Har lagt inn en del linker til youtube, og som vanlig kan man finne smakebiter på presto om man ikke ønsker kjøpe hele fila.

    Wiki: “The influence of Isaac was especially pronounced in Germany, due to the connection he maintained with the Habsburg court. He was the first significant master of the Franco-Flemish polyphonic style who both lived in German-speaking areas, and whose music was widely distributed there. It was through him that the polyphonic style of the Netherlands became widely accepted in Germany, making possible the further development of contrapuntal music there. The Austrian serialist composer Anton Webern (1883–1945) gained his Ph.D on Isaac's Choralis Constantinus”.

    Vil man høre noe av hans kirkemusikk finnes det her som download: Isaac: Missa Wohlauff gut Gsell von hinnen & other works - Hyperion: CDA68337 - CD or download | Presto Music. Hyperion kan som vanlig ikke streames men også kjøpes som download her eller på selskapets egen side. Smakebiter kan høres.

    Isaac 1.jpg


    Eller denne her: Heinrich Isaac: Missa Misericordias Domini & Motets - Glossa: GCDP31908 - CD or download | Presto Music

    Isaac 2.jpg


    Dette er begge to svært gode plater.

    La Spagna var en populær såkalt bassadanza, som kan høres her (finnes i mange innspillinger): LA SPAGNA (Danza Alta) - Francisco de la Torre (c.1460 - c.1504) - YouTube (gi den fengende dansemelodien noen øyeblikk på å komme i gang)

    Interessant nok skrev Isaac en messe over dette temaet som en cantus firmus: Isaac, H._Missa "La Spagna" - YouTube

    Constanzo Festa (født ca 1490, kjent for sine madrigaler blant annet) sine 34 variasjoner over temaet kan høres her i en liveinnspilling: 34 contrapunti sopra La Spagna - Capella de la Torre Live January 24, 2014 - YouTube

    Isaac var heller ikke fremmed for å skrive fanfarer og dansemusikk, som feks hørt her: Heinrich Isaac: Alla battaglia (Instrumental) - YouTube

    Selvsagt var Reflexe serien omtalt tidligere blant de første til å sette Isaac skikkelig på kartet.

    Isaac 3.jpg


    Og som så mange andre tidligrenessanse komponister lider Isaac litt av at hans verdslige musikk inngår på samlinger med andre komponister, eller inngår som en mindre håndfull spor på samlinger dominert av komponistens kirkemusikk. Dog finnes det en god del av Isaacs verdslige sanger på denne platen med det pålitelige Orlando ensemblet som jeg også kommer til p nevne i en del andre sammenhenger: The Florentine Renaissance - Hyperion: CDA68349 - CD | Presto Music

    Isaac 4.jpg


    Hans mest berømte sang er Innsbruck, Ich muss die lassen: Isaac | Innsbruck, ich muss dich lassen [á 4; The Song Company] - YouTube – visstnok i forbindelse med at han måtte forlate Innsbruck etter et av sine mange opphold der. Temaet er senere brukt både av Bach i Matteuspasjonen og av Brahms.

    Andre verdslige komposisjoner:

    Heinrich Isaac - Lamento per la morte di Lorenzo Il Magnifico - YouTube

    Heinrich Isaac: Palle Palle, Voices of Music (Leonardo da Vinci: a Musical Odyssey) 4K - YouTube

    Heinrich Isaac Tmeiskin was jonck - YouTube (piken var ung): Finnes på spotify med Capella Flamenca under Dirk Snellings fra en Ricercarplate
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vil bare fortelle at jeg ikke har glemt tråden, men andre aktiviteter har kommer litt i veien. Det kommer mer etter hvert.......
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den Isaac messen er virkelig fin, og jeg fikk nettopp inn i huset en dobbeltCD som må være en av Beauty Farm sine aller beste:

    Ockeghem.jpg


    Og hvis noen er nysgjerrig på Ockeghem, fant jeg en kort biografi og en omfattende diskografi her: Johannes Ockeghem - A discography (medieval.org)

    Angående den verdslige musikken er jeg nødt til å sette litt kontekst her

    Den verdslige musikken på 1300 tallet og frem til 1600 tallet er et svært tema som jeg vel har nevnt tidligere, og jeg må bryte det opp i noen mindre tematikker for å prøve å holde struktur og fokus. Tematikken går jo helt tilbake til trubadurtradisjonen i SørFrankrike/Spania og de tyske «minnesangerne» som utviklet seg til mestersangerne som Wagner blant annet skrev en opera om, fram til den forfinede madrigaltradisjonen på slutten av 1500 og begynnelsen av 1600 tallet og videre inn i tidligbarokken.

    Hvis vi holder oss unna trubadurene og den klart middelalderske kirkemusikken, så oppsto på 1300 tallet etter hvert Ars Nova (den nye kunst) med Guillaume de Machaut i NordFrankrike med sine polyfoniske ballader og andre former (han skrev også en av de første bevarte messesykluser, samt både verdslige og kirkelige motetter). Skillet mellom de ulike sjangerne er for så vidt et studium i seg selv. Den gamle kunst (Ars Antiqua) tok i sin polyfoni en ganske fri tilnærming til intervaller (feks dissonans), mens Ars Nova innførte begrensninger som kunne gjøre polyfonien friere, og brukte åpne kvinter for å få tydelige kadenser som kunne avslutte frasene, slik at dette ligner litt mer på musikk som vi kjenner det i dag.

    Retningen spredte seg til Italia med komponister som Landini og andre sentralisert rundt Firenze på slutten av 1300 tallet. Der utviklet det seg mange særpreget retninger som for eksempel Ars Subtilitor (den subtile kunst) med merkelig harmonikk og synkoperinger, og litterære og andre referanser som skulle vise at dette var musikk for de virkelig innvidde). I det hele tatt, musikk over flere hundreår på et kontinent med haugevis av ulke kulturer er virkelig et mangslungent tema. Spania, Italia, Tyskland osv hadde sine egne tradisjoner.

    Som vi har vært inne på i kirkemusikken utviklet musikken seg i retning av mer tydelige fraser (dvs musikken fikk tydelige «punktum» underveis og fløt ikke lenger i en mer eller mindre jevn strøm). Som en del av dette ble tersen stadig viktigere i harmonikken. Og tyngdepunktet i musikkutviklingen flyttet seg til det som i dag er Flandern (som på mange måter var en del av Burgund på den tiden, derfor snakker mange gjerne om de ulike burgunderske skolene i denne musikken) og der mange av de viktigste kirkemusikerne jeg har omtalt tidligere hadde sin opprinnelse.

    Dufay er sentral og skrev både sanger (chansons) og motetter, mange av de isorytmiske (isorhythm er en komposisjonsteknikk som benytter gjentagelser av bestemte rytmiske mønstere over ulike typer bruk av en cantus firmus, og var en vanlig teknikk fra 1300 til 1500 tallet). Burgunderne påvirket også svært mange tidlige britiske komponister som selvsagt hadde betydelig kontakt over kanalen). En betydelig rekke store komponister finnes fra denne perioden, folk som Busnois og Binchois skrev chansons med tydelig tilknytning til tidligere foregangsmenn som Machaut.

    Da har jeg prøvd å sette en liten kontekst for noe innlegg som skal fokusere på hva jeg anser som noen gode eksempler og innspillinger fra denne perioden (som strengt tatt leder opp til komponister som Senfl og Isaac som jeg har skrevet om i tidligere innlegg).

    Så få vi heller se på hva som skjedde i den toskanske renessansen etter Landini, og som ledet opp til madrigaler og etter hvert til tidligbarokken, litt senere.

    Jeg skal grave i platesamling og linker på web som kan illustrere noe av det jeg snakker om her i noen påfølgende innlegg.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Guillaume de Machaut, født mellom 1300 og 1305, død 13. april 1377 i Reims, er åpenbart en av de store hjørnesteinene i musikkhistorien. I tillegg til å være komponist var han også poet, og skrev tekster til mange av sine egne sanger. Han skrev omkring 400 sangtekster og dikt. Tekstene han skrev handlet for det meste om kjærlighet. Machaut var en av de mest betydelige ars nova-komponistene på 1300-tallet, han utviklet motetten og verdslige sangformer som lai og de faste formene i fransk middelaldermusikk: rondeau, virelai og ballade.

    Han er også såpass sentral at det finnes en haug med innspillinger dedisert til ham, så det er ikke nødvendig å tråle plater etter enkeltspor.

    Som nesten alltid var det Reflexe serien på 1970 tallet som satte meg på sporet av gammel musikk, så også med Machaut:

    Machaut 1.jpg

    Allerede åpningssporet, den vidunderlige Virelayen Ay mi! (stakkars meg)– med Richard Levitt sin alto og et instrumentarium av Lire, Lutt, Harpe og Klokkespill fikk meg håpløst hektet. Her er den på youtube: Guillaume de Machaut - Ay mi! dame de valour - YouTube

    Så vidt jeg ser er resten av albumet trolig også mulig å søke opp, i hvert fall fant jeg noe mer: Machaut - Joie, plaisence (chanson royale) - Dames, a vous (virelai) - Studio Der Frühen Musik - YouTube

    En virelay er en fast form i fransk middelalder musikk som styrer strofer, rim og refrenger, med tilsvarende motstykker i andre land (for eksempel den italienske frottola). Den starter sånn:

    Poor me! Worthy lady
    whom I love and desire,
    from you comes the pain
    that makes me langorous.

    Så skjønner dere hva det handler om. Tematikken er jo en videreføring av kjente temaer fra trubadurlyrikken, og fikk meg til å anskaffe Davis Munrows (en annen tidlig innflytelse for meg) store samling The Art of Courtly Love som strekker seg fra Machaut via Binchois til Dufay, et uunngåelig sett om man vil sette seg inn i denne del av musikkhistorien. Binchois og Dufay vil bli presentert senere.

    Courtly love.jpg


    Brilliant Cassics har et kompetent sammenskrudd sett på 3 CDer som kan erverves for en drøy hundrelapp og gir et bredt overblikk over Machauts musikk, både kirkelig og verdslig (gjenutgivelser fra plateselskapet Cantus tror jeg);

    De Machaut: Sacred and Secular music - Brilliant Classics: 94217 - 3 CDs or download | Presto Music

    Sitter og hører på disc 2 fra dette settet nå (Spor 3: Amours qui ha le pouoir) og det er virkelig ekstraordinært vakkert. På youtube er det her: Guillaume de Machaut - Amours qui ha le pouoir / Faus samblans m'a deceu / Vidi dominum - YouTube

    Motetten (dette er da en annen form enn virelayn) er trestemt der hver av stemmene synger sin egen tekst. Nederst synger den såkalte tenor teksten vidi dominum (som vel må bety se guddommen eller noe lignende) i langsom tempo gjentatte ganger, mens over denne synger motetus stemmen en raskere sang om sorg og skuffelse, og øverst i stemmeleiet synger triplum en vesentlig raskere tekst om forsmådd kjærlighet. Vakkert! Og som dere ser av angivelsen av tittelen er første setningen av hver enkelt stemme angitt, selv om det er triplum som har gitt denne motetten sitt navn (og ordet moett kommer trolig fra navnet på midtstemmen, motetus). Tenor var på denne tiden navnet på den laveste stemmen, men via historiens irrganger krøp den stadig høyere i polyfonien.

    En annen ekstremt vakker motet fra denne CDen er Christe, qui lux est; her i riktignok en annen fremførelse som er helt strålende: Guillaume de Machaut - Christe, qui lux es - YouTube

    Eller med Munrows Early Music Consort her: Machaut: Christe, qui lux es - YouTube. Hør på de klangene som oppstår mellom de tre stemmene ved ca 55 sekunder ut i dette kuttet! Fy flate. Dette er geni. Jeg har nå spilt gjennom denne motetten 5 ganger i de ulike innspillingene og sitter som fjetret.

    Ellers har min referanse for et utdrag av hans verdslige musikk vært denne, tilgjengelig som en prestocd eller som download:

    Machaut - Chansons - DG Archiv: E4776731 - download | Presto Music.

    Machaut 3.jpg


    En meget flott innspilling som har gitt mye glede. Finnes på spotify.

    Hyperion som dessverre (eller heldigvis for artistene) ikke er tilgjengelig på strømming har flere Machautinnspillinger, bla en flott en med Gothic Voices (som har gjort en omfattende og mange ganger prisbelønt innspillingsrekke med 1300 talls musikk, en del av de nå utgitt på Hyperions billigmusikkmerke) ig hele 7 utgivelser av Machaut med samme Orlando Consort, hvorav jeg har et par.

    Til slutt denne, anmeldelse her; Machaut: Complete motets/Musica Nova - Classics Today

    Finnes å få kjøpt her, ikke spesielt billig, men en luksuriøs produksjon: Presto Music | Buy classical & opera CDs, DVDs & Blu-rays online

    Machaut 5.jpg


    Finnes på spotify så vidt jeg ser og da sikkert også på andre strømmetjenester. Her finner dere trolig også de andre motettene som er nevnt over.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn