Tidals Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Skjer også hos meg, men ikke så hyppig og ikke så lenge.
    Takk for tilbakemelding! Da er jeg iallfall ikke den eneste som opplever dette.

    Men: Jeg har spilt en god stund i kveld, og nå fungerer Tidal som normalt igjen. Enn så lenge, iallfall. Kanskje dette er en feil som kommer og går? Jeg har iallfall ikke gjort noen endringer hos meg siden i går. Eller, det vil si: Jeg tok en omstart på min Bluesound Node 2 seint i går kveld. Ikke det at jeg tror at det skal ha noen betydning, men det var vel helst for å prøve å gjøre noe.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg har spilt en god stund i kveld, og nå fungerer Tidal som normalt igjen. Enn så lenge, iallfall. Kanskje dette er en feil som kommer og går? Jeg har iallfall ikke gjort noen endringer hos meg siden i går. Eller, det vil si: jeg tok en omstart på min Bluesound Node 2 seint i går kveld. Ikke det at jeg tror at det har noe å si, men det var vel helst for å prøve noe.
    Spiller Tidal daglig. Kan nesten ikke huske at det har vært brudd. Er det via annen app eller sofware?
    Har noen ganger vært problem via Heos app.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har spilt en god stund i kveld, og nå fungerer Tidal som normalt igjen. Enn så lenge, iallfall. Kanskje dette er en feil som kommer og går? Jeg har iallfall ikke gjort noen endringer hos meg siden i går. Eller, det vil si: jeg tok en omstart på min Bluesound Node 2 seint i går kveld. Ikke det at jeg tror at det har noe å si, men det var vel helst for å prøve noe.
    Ikveld har jeg også spilt endel, og har hatt to stopp, men ellers alt ok. Jeg streamer via mac, og surfer litt samtidig. Trodde i utgangspunktet at dette kunne skyldes at noen websider prøver å ta kontrollen over lyden, men har til nå ikke greid å repetere stopp med å reloade web sider.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Er det via annen app eller software?
    Jeg har jo en Bluesound, så jeg veksler litt mellom å bruke Bluesound sin app og Tidal sin app (via Tidal Connect). Men da Tidal hakka kraftig i går spilte nettradio og Spotify via samme Bluesound helt uten problemer. Jeg fikk også denne hakkinga direkte i Tidal-appen på mobilen, så det er iallfall logisk å tenke at feilen ligger hos Tidal.

    Jeg har for øvrig ikke fått tilbakemelding fra Tidal Support ennå.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg har jo en Bluesound, så jeg veksler litt mellom å bruke Bluesound sin app og Tidal sin app (via Tidal Connect). Men da Tidal hakka kraftig i går spilte nettradio og Spotify via samme Bluesound helt uten problemer. Jeg fikk også denne hakkinga direkte i Tidal-appen på mobilen, så det er iallfall logisk å tenke at feilen ligger hos Tidal.

    Jeg har for øvrig ikke fått tilbakemelding fra Tidal Support ennå.
    Var på besøk hos en jeg kjenner og han spilte Tidal med Bluesound...og det hakket.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Interessant. Er det noe med integrasjonen mellom Bluesound og Tidal da, kanskje? Jeg veit at det har vært litt kluss tidligere når Tidal har kommet med en oppdatering og Bluesound må komme etter med en ny oppdatering for at det skal fungere sømløst. Trodde ikke det var noen store endringer hos Tidal nå, men det kan tenkes at det har skjedd noe som fører til at Bluesound sliter med Tidal.

    Om ikke Tidal Support kan finne en løsning, skal jeg sjekke med Bluesound sin support. Jeg sjekka faktisk i går etter oppdateringer på Bluesound, men det var ingen nye oppdateringer.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Han hadde ikke hatt den Bluesound lenge, men det skjedde flere ganger mens jeg var der. Vet ikke om det er forskjell med wifi eller ethernet, eller har den begge muligheter?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Den har begge muligheter. Jeg har for øvrig kablet tilkobling siden anlegget står i en "skyggedal" for wifi (i nærheten av en pipe/murvegg). Prøvde wifi i begynnelsen, men det ble mye drop-outs. Det kan jo tenkes at det var wifi-relaterte drop-outs du hørte hos han også, men det er vanskelig å si. Om han ikke sliter med wifi-signalet bør det ikke være noe problem.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker ikke Bluesound, og har kablet tilkobling. Bruker en Pioneer N70a som streamer, og Tidal app. på en mac.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg var der før han fikk Bluesound og da hakket det ikke.
    Ser ut som det er flere i en tidligere tråd som har klaget med hakking på Bluesound/Tidal + link under:

     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kuttet et kort øyeblikk nå mens jeg kikket på en tråd her på Hifisentralen, og denne siten (altså her på Hifisentralen :) ) bruker jo ikke rappe lyden på pc'en (mac).
    Dermed tror jeg det ligger et annet sted enn hos meg (streaming på tv'en fungerer uten problem).
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var der før han fikk Bluesound og da hakket det ikke.
    Ser ut som det er flere i en tidligere tråd som har klaget med hakking på Bluesound/Tidal + link under:
    Ser den, men den tråden som er lenket til er fem måneder gammel og Bluesound skriver at de "are currently working to release an update for within the next few days". Men om det er flere Bluesound-brukere som nå opplever det samme igjen, vil det nok komme en oppdatering-fix for å rette opp i dette.

    Det forklarer dog ikke at @birk88 som ikke er Bluesound-bruker opplever lignende problem.

    Edit: Jeg ser også at det anbefales at "a reboot of both the player and router as well may also resolve this hiccup", så jeg skal iallfall prøve det først.
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Har spilt timesvis med Tidal daglig over en lengre periode, og det har ikke vært noe hakking her.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    I kveld har jeg hatt på ei spilleliste i Tidal som nå har spilt i drøye to timer sammenhengende, og jeg har ikke registrert noen hakking.

    Men det er for tidlig å konkludere med at problemet er borte. For sikkerhets skyld skal jeg iallfall først av alt ta en omstart av nettverksrouteren og en ny omstart av Bluesound.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg skal legge ut her hvis det skulle oppstå noe med Tidal hos meg.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Dersom det er Airplay som benyttes så går lyden via telefonen og kommer ikke nødvendigvis "helskinnet" frem. Det samme gjelder f.eks Bluetooth. Enheten din støtter airplay etter det jeg kan finne ut, men ser ikke noe angående Tidal Connect, så du streamer nok da via telefonen din.
    er Tidal connect programvare? Er det bare et spm om tid før det implementeres i Lightning-appen til Aries? Eller må det også legges inn boksene som driver med streaming.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal legge ut her hvis det skulle oppstå noe med Tidal hos meg.
    Supert! Jeg kom på nå at jeg også kan prøve Tidal via Chromecast Audio om problemet skulle komme tilbake. Om det da hakker via Bluesound og ikke via Chromecast Audio er det iallfall tydelig at det må være i Bluesound problemet ligger. Men som nevnt så hakka det i går også i Tidal-appen lokalt på mobilen min, så det virker ikke helt sannsynlig at det var Bluesound-relatert.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    er Tidal connect programvare? Er det bare et spm om tid før det implementeres i Lightning-appen til Aries? Eller må det også legges inn boksene som driver med streaming.
    Tidal Connect er noe som må implementeres på streameren din. Den fungerer på samme måte som Spotify Connect ved at du bare velger streameren din som avspillingsenhet i selve Tidal appen. Tidal Connect er noe du kun bruker via Tidals egen app, men appen har allerede støtte for dette.

    Tidal Connect er ganske nytt og krever vel også at Tidal har godkjent enheten din, så det er ikke mange enheter der ute som har fått støtte for dette enda.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Nå kom det tilbakemelding fra Tidal Support, men det var ganske skuffende. Virker som om det bare var et standardsvar med mange spørsmål om hvilken programvare og versjon jeg har, om jeg bruker wifi eller mobildata, når jeg hadde oppdaga dette problemet, om jeg hadde forsøkt å reinstallere appen osv.

    Det ser ut til å være en standard-liste med spørsmål som de sender ut når det gjelder tekniske spørsmål. Ingenting konkret relatert til min henvendelse og det virker nesten ikke som om de har lest hva jeg har beskrevet. Jeg måtte svare på alle spørsmål før jeg kunne forvente at de skulle se på saken min. Da gidder jeg rett og slett ikke.

    For øvrig: Tidal spiller uten hakking i kveld også hos meg. So far, so good.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Noen som vet hva det kan være ? Har betalt for HIFI men det står Premium på innlogging og HIFI på neste!!!
    2EE1E162-939D-47F0-91E9-D4396282B15A.png
    4226E0D6-E9A9-4CF6-94EE-9C530BCC39A9.jpeg
    8F1282F5-11CF-4C8D-90FF-A0016EB34431.png
    CB31CE4A-8C60-4F32-869E-3A2EE882F9B6.png
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Uvisst hvorfor du ikke får hifi, men hvorfor betaler du så mye for HiFi? Har du kjøpt via Apple eller noe? Dersom du abonnerer direkte fra Tidal betaler du bare 199,-. Jeg er skeptisk til alle løsninger hvor du abonnerer via 3. part. Det virker som om det er der problemene oppstår.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Hifi-abb mitt var direkte fra Tidal, men jeg får ikke mere enn 44k på min Yamaha WXC-50, som sies å fikse 192k. Nå er ikke jeg den med mest peiling men det virker som som er galt ett sted. Bruker der Tidal inne i Musicast-appen.
    Tar man med at det er ett fåtall av duppedingser som er komp. med connect så virker det som om Tidal kun er for de aller ivrigste. God lyd til folket sier nå jeg.
    PC til DAC usb inn gir 96k. Men det er det vel DAC som begrenser.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Du skriver at du ikke får mer en 44k. Betyr det at du ikke får mer en 44k uansett hvilke musikk du spiller fra Tidal inkludert Master (MQA)? Nå er det jo diskuterbart om man klarer å høre forskjell på musikk i 44k sammenliknet med høyere kvalitet men det er annen diskusjon.

    -BB-
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det spørs om du får den første MQA unfolden via Musiccast. Dersom du skal få ut noe høyere enn 44.1kHz så må Yamahaen din støtte MQA. Dersom du spiller av via USB fra en PC med roon eller Tidal kan du få det første steget i MQA-prosessen, dvs MQA core, og i hvertfall komme opp til 96 kHz.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    MQA om spilles ja, men etter å ha lyttet, deretter lest, så sa jeg opp hele greia. MQA støttes ikke av Yamaha, men jeg trodde de skulle fikse å spille 96k som Mac’en fordi. Har brukt noen timer på dette og funnet ut st Spotify Connect kjører Ogg Vorbis og ikke mp3 som jeg har trodd hele tiden. Da er det ikke rart at likheten er slående mellom de to løsningene på min løsning. Det påfallende få låter jeg har funnet som har bedre lyd i Tidal (av de låtene jeg liker).
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Tilføyelse: Musikk til folket betyr at nå må Tidal slutte å tulle. Åpne opp for kompatibelhet med alle duppedingser og få godlyden ut til alle.
    Spørsmålet er om det er hørbart for oss med noen decibel i øret over mange år.
    Hilsen trommis (med tinnitus) gjennom 40+ år 😉
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    De er vel på vei med Tidal Connect. Blodsugergreiene rundt MQA som får en stadig større plass hos Tidal derimot... Det var greit så lenge MQA-greiene kun gjaldt noen album. Da kunne man alltids velge Hi-Fi i stedet for Master og få den originale ubesudlede losslessversjonen av albumet. Nå erstatter imidlertid Tidal album over en lav sko med rene MQA-versjoner, så det eneste du oppnår med å velge Hi-Fi er å avspille MQA-filen uten dekoding. Det vil si tap-tap.
    Det jeg føler trengs mest nå er faktisk at det kommer en open source implementasjon av Tidal Connect slik at dette kan implementeres i stor skala.

    Inntil videre bruker jeg Roon for å spille av Tidal på en lydmessig hensiktsmessig måte. Da får jeg også MQA core dekoding, som er det viktigste steget. I tillegg fungerer volume leveling skikkelig via Roon, noe det erfaringsmessig ikke gjør med f.eks Spotify Connect, og det ville overraske meg om dette fungerer med Tidal Connect.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Da får vi menige bare vente til Tidal har tjent seg noen kroner på toskenskapet sitt da. Akkurat som om de gutta ikke har nok fra før.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Uvisst hvorfor du ikke får hifi, men hvorfor betaler du så mye for HiFi? Har du kjøpt via Apple eller noe? Dersom du abonnerer direkte fra Tidal betaler du bare 199,-. Jeg er skeptisk til alle løsninger hvor du abonnerer via 3. part. Det virker som om det er der problemene oppstår.
    Hei betalte 199 før så vet ikke hva som skjer men betalt via iphone ja, sist betalte jeg gjennom pc appen men det fikk ikke nå!!! men idag så fikk jeg HIFI versjonen inn så var vel en forsinkelse.
    😊
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Da får vi menige bare vente til Tidal har tjent seg noen kroner på toskenskapet sitt da. Akkurat som om de gutta ikke har nok fra før.
    Tidal er så langt et tapsprosjekt og gjengen bak tjener til salt på maten andre steder. Du kan lese mer om dette i andre Tidal tråder her inne.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Tidal er så langt et tapsprosjekt og gjengen bak tjener til salt på maten andre steder. Du kan lese mer om dette i andre Tidal tråder her inne.
    Det er mulig, men det er jo i så fall en grunn til dette. Det er min mening når jeg sammenligner forskjellige tjenester og deres løsninger og brukervennlighet. Synd.

    Så noe annet: Via Tidal iPhone-app og Airplay ser det ut som om det er 48K, men er det reelt? Kan man få opp til 192 i tilfelle SW/FW og hardware er kompatibel?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Hei betalte 199 før så vet ikke hva som skjer men betalt via iphone ja, sist betalte jeg gjennom pc appen men det fikk ikke nå!!! men idag så fikk jeg HIFI versjonen inn så var vel en forsinkelse.
    😊
    Dersom du betaler via apple så får du visstnok et heftig påslag på prisen som apple skal ha betalt for å videreformidle tjenesten.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Men trenger du en mqa dac for å få bedre enn 16/44.1?
    Dersom du bruker software som kan gjøre den første MQA core dekodingen, f.eks Roon, så får du opp til 24 bit / 96 kHz uten en MQA DAC. Den siste delen, den som er DAC-spesifikk, består av upsampling og valg av MQA-spesifikt DAC filter så vidt meg bekjent. Det er core-dekodingen som faktisk henter ut high-res informasjonen. Den siste delens intensjon er så vidt jeg har forstått primært å "gjenopprette" timingen man hadde i studio og utgjør etter det jeg har lest ca 10% av den påståtte lydforbedringen. Hvorvidt dette er mulig og/eller et reellt problem som leter etter en løsning er ekstremt omdiskutert.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Lurer også litt på det med dac og MQA. Har en Node 2i og bruker en r2r dac som på ingen måte er «MQA-sertifiert». Får likevel spilt av mqa via appen til Bluesound.
    Edit: Marsmannen svarte mens jeg tastet inn spørsmålet..
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Lurer også litt på det med dac og MQA. Har en Node 2i og bruker en r2r dac som på ingen måte er «MQA-sertifiert». Får likevel spilt av mqa via appen til Bluesound.
    MQA kan fint spilles av på utstyr som ikke støtter MQA i noen form. Da får du bare en standard 16-bit / 44.1 kHz avspilling, men med litt redusert oppløsning kontra fullblods ikke-MQA filer.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    MQA kan fint spilles av på utstyr som ikke støtter MQA i noen form. Da får du bare en standard 16-bit / 44.1 kHz avspilling, men med litt redusert oppløsning kontra fullblods ikke-MQA filer.
    Men hvorfor får jeg "96" og "88.2" på min dac som ikke er mqa ved Tidal master?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn