Tidals Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Faen og, her er det kun streaming og kassettspillermoro det går i. Teller på knappene om jeg skal begynne med CDer igjen eller om det finnes vettuge alternativer der ute som streamer i skikkelig kvalitet?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Skrudde på anlegget i kveld for å lytte litt på musikk.
    Lurer på om det har vært en Windows oppdatering som har nullstilt innlogging, og nå kommer jeg ikke inn på Tidal.
    Har satt på automatisk innlogg ved oppstart, så nå husker jeg verken brukernavn eller passord.
    Dette har skjedd før også, og jeg måtte begynne på nytt.
    Det gidder jeg ikke nå, sommeren er her og tar heller pause fra musikken.
    Spotify eller noe annet til høsten.

    Føkk Tidal.

    Er ikke venn med dem heller etter siste avsløring i DN.
    Ryk og reis til konkursens avgrunn.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Hvis anklagene stemmer, så ender nok neppe dette særlig godt for Tidal.
    Men å begynne å kansellere abonnementene sine før Tidal har fått svare for seg er jo temmelig friskt. Det er verdt å minne om at DN har kjørt en lang rekke negative saker om Tidal, som de har fått gjengitt over hele verden. De tidligere sakene har bestått av mange tendensiøse antydninger uten mye substans, og har gitt et inntrykk av at DN har et horn i siden til Tidal. Det gjør at jeg ikke automatisk tar dette for god fisk, selv om det dessverre virker overbevisende nok.

    Det er dessverre vært sammenhengende PR-utfordringer for Tidal siden de ble kjøpt av Jay-Z og co. Man kan blant annet slå fast at det PR-messig er mer belastende å bli eid av berømte millionærer enn av anonyme milliardærer.
    Og det er faktisk verdt å minne om at Spotify tilbyr en løsning som er både dårligere for artistene og de som er glad i god lyd. Spotify har hele tiden betalt lavere royalties til artister/plateselskaper enn det Tidal gjør. Og attpåtil fikk de forhandlet ned royaltyen ytterligere i fjor, samtidig som de fortsetter med dårligere lydkvalitet enn det de enkelt er i stand tilby kundene sine. Det er jo ikke den aktøren man vil at skal vinne, eller?

    Spotifys svar på anklager om at de betaler artistene for lite er så patetisk at det i seg selv holder meg borte fra dem. "Vi har utbetalt milliarder i royalty siden vi startet". Som om det sier noe som helst. Selv den norske platebransjen var en milliardbransje i CD-alderen. At den dominerende globale aktøren betaler ut "milliarder" sier ingen verdens ting, men likevel slipper de unna med dette tåkepratet.

    Jeg måtte for ordens skyld ta en test av lyden på Spotify mot Tidal her nå, og jeg kommer ikke til å kansellere mitt Tidal-abonnement. Men jeg frykter jo at det snart er slutt for dem, uavhengig av denne saken også. Man får håpe at en eller annen konkurrent (Deezer? Qobuz?) kjøper opp kundelistene og benytter anledningen til å ta over den plassen i markedet som Tidal eventuelt etterlater seg.
     
    S

    svk

    Gjest
    Om en strømmer hos Spotify eller en av de andre, så betaler en 99 isteden for199.
    Da har man 100kr pr mnd man kan kjøpe seg et album for.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Om en strømmer hos Spotify eller en av de andre, så betaler en 99 isteden for199.
    Da har man 100kr pr mnd man kan kjøpe seg et album for.
    Tidal koster jo også 99,- for mp3-kvalitet. 199,- er for HiFi-abonnementet.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Well har afbestilt Tidal abonnement. Oplysningerne om svindelen Tidal har begået over lang tid er ganske overbevisende, og det er nok for min del. Skulle det mod forventning vise sig at Tidal er uskyldigheden selv, vender jeg gerne tilbage.

    Jeg ser en del ganske lame excuses over de sidste par sider her i tråden for at støtte Tidal: alle andre er (mindst) lige så slemme, ingenting er bevist, DN har sikket et horn i siden på Tidal osv osv.
    Glimrende eksempel på hvorfor forbrugerrettigheder er på retræten, og store selskaber kan gøre hvad de vil. Nobody gives a shit, bare de får brød og skuespil.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det omveier til å få Qobuz for oss?
    VPN. Altså en midlertidig ip-adresse i Frankrike , for eksempel. Mulig det ikke fungerer med alle vpn-tilbydere, men er nesten garantert noen som funker.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Når man er avhengig av å bruke produktene til store multinasjonale selskaper har man jo gjerne valget mellom pest eller kolera.

    Fra New York Times i dag:
    "Spotify, the music industry’s leading streaming service, said on Thursday that it would stop promoting or recommending music by artists whose content or conduct it deemed to be offensive".

    Så da blir i praksis valget om man vil støtte en tyv eller en diktator.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jaja, sånn går no dagan. Da får jeg gå nedi boden å grave frem alle bananeskene med CD'er å gå til innkjøp av CD-spiller igjen da.
    Helvete.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fatter heller ikke hvorfor strøming skal være så billig, så lenga man vet hva CD-plater koster den enkelte gjennom et år...
    For gjennomsnittsmennesket i dag koster nok cd-er temmelig nært Kr 0,- pr. år.


    Det å kunne laste ned det meste av musikk i CD-kvalitet tror jeg de fleste ville betalt både 1000-lappen og mere for.
    Laste ned filer til egen disk så mye man vil for 1000 i måneden? Ja, "vi" ville nok det. Folk flest? Aldri!

    Det er ikke streaming som ødelegger for artistene, men heller plateselskapene som tror de kan fortsette å tjene like mye som på 80- og 90-tallet. Distrubusjonen må forandre seg, og artistene må gi ut selv, samt komme seg ut og spille for folk.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Når man er avhengig av å bruke produktene til store multinasjonale selskaper har man jo gjerne valget mellom pest eller kolera.

    Fra New York Times i dag:
    "Spotify, the music industry’s leading streaming service, said on Thursday that it would stop promoting or recommending music by artists whose content or conduct it deemed to be offensive".

    Så da blir i praksis valget om man vil støtte en tyv eller en diktator.
    Tja... Bryr du deg mye om hva Spotify anbefaler eller reklamerer for?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Musikk som jeg har tenkt å høre på mer enn en gang forsøker jeg å ha lagret på egen harddisk. Det er nokså irriterende når musikk bare forsvinner uten forvarsel fra strømmetjenester. Det drives av forhandlinger om rettigheteter etc mellom de enkelte strømmetjenestene og plateselskapene. Helt uforutsigbart for brukeren. Derimot er strømmetjenester glimrende for å oppdage ny musikk, prøvelytting, etc.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Når man er avhengig av å bruke produktene til store multinasjonale selskaper har man jo gjerne valget mellom pest eller kolera.

    Fra New York Times i dag:
    "Spotify, the music industry’s leading streaming service, said on Thursday that it would stop promoting or recommending music by artists whose content or conduct it deemed to be offensive".

    Så da blir i praksis valget om man vil støtte en tyv eller en diktator.
    Tja... Bryr du deg mye om hva Spotify anbefaler eller reklamerer for?
    Selvfølgelig bryr jeg meg ikke om det, men jeg bryr meg om at artistene kan lage musikken sin akkurat som de vil, uten å måtte tilpasse seg hva som er politisk korrekt. Og artistene bryr seg om å bli promotert på forsiden av Spotify.
    Du er ganske korttenkt hvis du tenker at sesnsur på verdens største musikktjeneste ikke har konsekvenser.

    Tenk at konene til en lang rekke senatorer starten foreningen PMRC på 80-tallet, og fikk sensurert en hel masse musikk. De fikk til og med til og med slengt en par platebutikkeiere i fengsel for å ha solgt 2 Live Crew til "mindreårige".
    Låta som fikk dem til å starte denne foreningen? Darling Nikki fra Princes Purple Rain. Det er ikke bare "drittmusikk" som blir rammet.

    Sensur leder alltid til elendighet. Og i disse tider der noen få gigantiske globale aktører dominerer nesten hele verdensmarkedet, så er dette kanskje skumlere enn noensinne. Kjeltringer er langt mer harmløst. Det var tross alt bedre med noen gangstere i Chicago enn orden i rekkene i Øst-Berlin, for å si det sånn.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jada, det er jo et poeng.

    PMRC var jo ikke akkurat så vellykket. Og "Explicit Lyrics"-klistremerkene var jo mer reklame enn noe annet. ;)

    Nå skulle jo ikke Spotify la være å tilby musikken. Bare ikke "foreslå" den. ...men.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg synes det er en uting at album skal komme ekslusivt på den ene aller andre tjenesten. Denne siste saken i DN minner en på at dette fort er en ordning som inpirer til juks og kriminalitet for å gi artisten de strømmetallene de har håpet på i bytte mot ekslusiviteten.

    Det minner meg om en annen sak fra et par år tilbake som jeg syntes hørtes merkelig ut dengang da. I sin første uke fikk Drake sitt album Views de desidert høyeste enukes strømmetallene gjennom tidene. Overskriftene sa at nå er Drake like populær som Michael Jackson var da Thriller kom ut. Vel er Drake populær, men var han egentlig populær?

    Faktaene var slik:
    Før Drakes Views var det Justin Biebers Purpose som hadde den mest strømmede plata på en uke i USA med ca 100 millioner strømminger. 77 millioner av disse var fra Spotify, den desidert største tjenesten. 23 millioner var fra Apple Music - en andel som var litt større enn markedsandelen deres tilsa.

    Da Drakes Views kom noen måneder senere var den ekslusiv for Apple Music, med sine ca 15 millioner brukere på den tiden. Likevel klarte den å slå rekorden til Justin Bieber, der nesten 70% av avspillingene kom fra Spotify, som hadde 100 millioner brukere. Ikke bare slo den Justin Bieber, den knuste Justin Bieber. Justin Biebers 100 millioner var ingenting mot Drakes 245 millioner avspillinger, og alle disse fra en musikktjeneste som bare hadde 23 millioner avspillinger av det som var deres egen rekord til da. Rekorden ble altså tidoblet på denne plata som de hadde ekslusivt.
    Realistisk? Neppe.

    Det har vært dokumentert litt her og der, men jeg har aldri sett det i noen større publikasjoner.
    https://www.stereogum.com/1892123/s...reaking-chart-run/franchises/but-whos-buying/
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    Vil selv takke Tidal for at jeg nå kan spille det meste av musikk som intresserer meg. Aldrig spilt så mye musikk etter at jeg begynte å streame ??????
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg synes det er en uting at album skal komme ekslusivt på den ene aller andre tjenesten. Denne siste saken i DN minner en på at dette fort er en ordning som inpirer til juks og kriminalitet for å gi artisten de strømmetallene de har håpet på i bytte mot ekslusiviteten.

    Det minner meg om en annen sak fra et par år tilbake som jeg syntes hørtes merkelig ut dengang da. I sin første uke fikk Drake sitt album Views de desidert høyeste enukes strømmetallene gjennom tidene. Overskriftene sa at nå er Drake like populær som Michael Jackson var da Thriller kom ut. Vel er Drake populær, men var han egentlig populær?

    Faktaene var slik:
    Før Drakes Views var det Justin Biebers Purpose som hadde den mest strømmede plata på en uke i USA med ca 100 millioner strømminger. 77 millioner av disse var fra Spotify, den desidert største tjenesten. 23 millioner var fra Apple Music - en andel som var litt større enn markedsandelen deres tilsa.

    Da Drakes Views kom noen måneder senere var den ekslusiv for Apple Music, med sine ca 15 millioner brukere på den tiden. Likevel klarte den å slå rekorden til Justin Bieber, der nesten 70% av avspillingene kom fra Spotify, som hadde 100 millioner brukere. Ikke bare slo den Justin Bieber, den knuste Justin Bieber. Justin Biebers 100 millioner var ingenting mot Drakes 245 millioner avspillinger, og alle disse fra en musikktjeneste som bare hadde 23 millioner avspillinger av det som var deres egen rekord til da. Rekorden ble altså tidoblet på denne plata som de hadde ekslusivt.
    Realistisk? Neppe.

    Det har vært dokumentert litt her og der, men jeg har aldri sett det i noen større publikasjoner.
    https://www.stereogum.com/1892123/s...reaking-chart-run/franchises/but-whos-buying/
    Endelig en plausibel forklaring på hvordan gørra til Drake kan regjere topplistene på streamingtjenestene :)

    Som regel kan jeg skjønne hvorfor en låt fenger massene til tross for at jeg ikke nødvendigvis liker den selv, men akkurat Drakes låter fatter jeg ikke. De virker alltid helt malplasserte hvis jeg spiller f.eks top 50 norway eller global på spotify som bakgrunnsmusikk.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg bryr meg ikke om å beholde Tidal i seg selv, men jeg kjenner at jeg er villig til å se bort fra mye snusk på den kanten på grunn av integrasjonen med Roon, som rett og slett har økt livskvaliteten min :) Det mest praktiske alternativet til Tidal for kvalitetsbevisste nordmenn er jo dessverre piratkopiering, og det gagner ingen.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Dette forsvaret for Tidal ved å henvise til andre er litt sånn "veldig mange snyter på skatten, så hvorfor skal man straffe de få som blir tatt for det?"

    Men gode normer er der bare så lenge de blir håndhevet, og de som bryter dem faktisk opplever noen negative konsekvenser. Hvis vi ønsker en mer etisk musikkbransje er det alfa og omega at Tidal faktisk får kjenne at dette svir på pungen.

    Men det er helt fair and square bare å si at man rett og slett synes at ens egen glede av Tidal eller Tidal/Roon veier tyngre for en selv enn etisk håndheving av forbrukermakten. Hvis jeg ikke syntes at det fantes akseptable alternativ, vet jeg ikke hva jeg hadde gjort jeg heller. Men synes det er bedre å bare stå for det, enn å rasjonalisere det bort med at andre er like ille.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg byttet til Spotify rett før denne nyheten kom, så jeg slipper å ta stilling til det. Kom frem til at jeg bare bruker streaming på telefonen og på jobben likevel, og da klarer jeg meg med Spotify Premium og kan like gjerne spare en hundrelapp. Hjemme tar vinyl all allokert musikktid. Synd Spotify ikke funker mer på SB Touch, men jeg har jo en Chromecast. :)
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Er Tidal tatt av lufta?

    Forsvant plutselig fra iPaden min kl 00:09, 13.mai, Granca-tid:confused:

    Vel, har nok fryktet det en tid, etter at DN har satt bredsiden til og skal rydde opp i alle kriker og kroker.

    Etikk i hverdagen, og i bissniss, er det vel som settes på prøve. (God ide, isolert sett, så får vi se hvordan sjelettene faller ut av skapene etterhvert. Regner med at DN har alt sitt på det tørre. Værre er det vel med alle oss andre...;)
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Får svitsje over på iTunes og noen vellagrede gamle CD-er som ble nedlastet en gang i «gamle dager» dager da man tenkte at det eneste sikre er det man har fysisk. (Fysisk på den måten at man slipper å være avhengig av iCload eller en eller annen strømmetjeneste). Tenk at en sånn gammeldags innstilling igjen skulle komme til sin rett;). (Noen som koser seg? Og kanskje noen ungdommer som ergrer seg blå for at pappa fikk rett? Neppe. Ungdommen har Spotify, og er happy med den:rolleyes:
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Hærlig. Tilbake her også. Noen små-dipper må man vel regne med i Sydn.
     

    oseanna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    182
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Nå er Tidal helt stille. Jeg får bare beskjed om "Can´t play. Track skipped". Hva skjer?
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.427
    Sted
    vest
    Funker hær i vaffalt. På Bluesound enna den er vit!
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg sier opp Tidal inntil saken er mer opplyst. Det er den beste streamingtjenesten jeg vet om, men jeg liker ikke å løpe ærend for Jay Z, Beyonce og deres gode venn Kanye West eller å bli holdt for narr generelt.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.656
    Antall liker
    4.302
    Sted
    Bartistan
    Jeg har vært fanboy siden Wimp starta opp, men måten de har ikkehåndtert fuskesaken på er alarmerende.
    De pøser på med amerikansk bøllejuss (hold kjeft!) og håper det funker som knebel uten å komme med ett eneste saklig argument i sakens anledning.
    Bad form!

    Men jeg sier f*en ikke opp så lenge saken er klar som grøt...
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Noen her som vet hvordan jeg får satt Tidal i exlusive mode
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Det jeg får opp er dette bilde
    20200818_161214.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn