Jeg synes det er en uting at album skal komme ekslusivt på den ene aller andre tjenesten. Denne siste saken i DN minner en på at dette fort er en ordning som inpirer til juks og kriminalitet for å gi artisten de strømmetallene de har håpet på i bytte mot ekslusiviteten.
Det minner meg om en annen sak fra et par år tilbake som jeg syntes hørtes merkelig ut dengang da. I sin første uke fikk Drake sitt album Views de desidert høyeste enukes strømmetallene gjennom tidene. Overskriftene sa at nå er Drake like populær som Michael Jackson var da Thriller kom ut. Vel er Drake populær, men var han egentlig
så populær?
Faktaene var slik:
Før Drakes Views var det Justin Biebers Purpose som hadde den mest strømmede plata på en uke i USA med ca 100 millioner strømminger. 77 millioner av disse var fra Spotify, den desidert største tjenesten. 23 millioner var fra Apple Music - en andel som var litt større enn markedsandelen deres tilsa.
Da Drakes Views kom noen måneder senere var den ekslusiv for Apple Music, med sine ca 15 millioner brukere på den tiden. Likevel klarte den å slå rekorden til Justin Bieber, der nesten 70% av avspillingene kom fra Spotify, som hadde 100 millioner brukere. Ikke bare slo den Justin Bieber, den knuste Justin Bieber. Justin Biebers 100 millioner var ingenting mot Drakes 245 millioner avspillinger, og alle disse fra en musikktjeneste som bare hadde 23 millioner avspillinger av det som var deres egen rekord til da. Rekorden ble altså tidoblet på denne plata som de hadde ekslusivt.
Realistisk? Neppe.
Det har vært dokumentert litt her og der, men jeg har aldri sett det i noen større publikasjoner.
https://www.stereogum.com/1892123/s...reaking-chart-run/franchises/but-whos-buying/