Tidals Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    798
    Antall liker
    348
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    MQA har ikke jeg trua på. Syns Tidal heller kunne holdt seg til Flac for hd-lyd, det støttes av alle. At noen firmaer skal gjøre penger på mqa blir i mine øyne tull.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg skrev, MQA er mye mer enn et format for sluttbrukerne. Det at Tidal har laget en sluttbrukerløsning i form av Masters forandrer ikke på det, og det er ikke noe negativt heller. Det er bare en følge av at MQA eksisterer, og at Tidals plattform fungerer til dekoding. Det er hva MQA kan bidra med i f.eks. remastring av problematisk kildemateriell som avgjør om det har noen eksistensberettigelse, ikke om Tidal-brukere opplever en bedre lyd når de spiller Masters-filer.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan melde at Tidal fungerer som normalt nå... tror jeg. Et halvt album og to enkeltlåter har i alle fall latt seg avspille uten noen problemer.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sliter med at Tidal stopper helt opp etter (føler jeg) ca. 1 times avspilling og slik har det vært de 2-3 siste dagene.........ikke hakking men helt stopp som om en skulle ha mistet tilgangen.
    Prøvde nå nylig å slå av appen (Tidal) for så å prøve på nytt............kom ikke igang igjen..........men imorgen får jeg trolig spillt en liten stund igjen.
     
    S

    svk

    Gjest
    Har gitt opp tidal. Kjøper musikk nå heller. Streamer litt via Spotify innimellom
     
    Sist redigert av en moderator:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt lite problemer med Tidal fram til nå, og nå er de som nevnt tidligere over. Jeg har omstartet hele pc-en. Det kan jo ha hatt en effekt. Men liker jeg virkelig et album så kjøper jeg det i fysisk format, Tidal er utfylling og for å oppdage ny musikk.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt lite problemer med Tidal fram til nå, og nå er de som nevnt tidligere over. Jeg har omstartet hele pc-en. Det kan jo ha hatt en effekt. Men liker jeg virkelig et album så kjøper jeg det i fysisk format, Tidal er utfylling og for å oppdage ny musikk.
    Samme filosofi her, b. Bortsett fra dette med pc. Grøsser litt der. En god Mac eller iPad gjør livet enklere...;-) og Tidal snurrer stort sett uanfektet;)
     
    S

    svk

    Gjest
    Har brukt ios sammen med tidal. Var vel mye bugs og feil på selve musikkfilene. Streamer nå litt i lav kvalitet. Har begynnt å kjøpe musikk igjen etter flere års fravær. Tror kjøp er best for alle parter
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, legg penger i et fysisk eksemplar. Og hvis du ikke ønsker fysiske eksemplarer så kan det nå kjøpes høyoppløste filer av så og si alt, mange bedre enn de vi finner på Tidal. Men bruk uansett penger på musikk, Tidal-abonnement er også penger som går til opprettholdelse av bransjen.

    Å bare basere seg på strømming synes jeg er litt vanskelig. Favorittene kan ikke sorteres spesielt godt, så ofte er det greiest å søke opp album fra gang til gang. Det er enklere å organisere musikken og lyttingen med filer på HDD og fysiske eksemplarer. Roon er kanskje en løsning, men den er relativt kostbar.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, legg penger i et fysisk eksemplar. Og hvis du ikke ønsker fysiske eksemplarer så kan det nå kjøpes høyoppløste filer av så og si alt, mange bedre enn de vi finner på Tidal. Men bruk uansett penger på musikk, Tidal-abonnement er også penger som går til opprettholdelse av bransjen.

    Å bare basere seg på strømming synes jeg er litt vanskelig. Favorittene kan ikke sorteres spesielt godt, så ofte er det greiest å søke opp album fra gang til gang. Det er enklere å organisere musikken og lyttingen med filer på HDD og fysiske eksemplarer. Roon er kanskje en løsning, men den er relativt kostbar.
    Veldig enig. Navigering i Tidal vil jeg ikke skryte opp i skyene, akkurat. Men for å sitte å finne ut hva du vil kjøpe hos ECM, Discogs, Platekompaniet, Backbeat kaffe og vinyl, eller whatever, neste gang du er ute å handler fysisk...

    Funker (er det det ungdommen sier?)

    ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.346
    Antall liker
    63.199
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jepp, legg penger i et fysisk eksemplar. Og hvis du ikke ønsker fysiske eksemplarer så kan det nå kjøpes høyoppløste filer av så og si alt, mange bedre enn de vi finner på Tidal. Men bruk uansett penger på musikk, Tidal-abonnement er også penger som går til opprettholdelse av bransjen.

    Å bare basere seg på strømming synes jeg er litt vanskelig. Favorittene kan ikke sorteres spesielt godt, så ofte er det greiest å søke opp album fra gang til gang. Det er enklere å organisere musikken og lyttingen med filer på HDD og fysiske eksemplarer. Roon er kanskje en løsning, men den er relativt kostbar.
    Veldig enig. Navigering i Tidal vil jeg ikke skryte opp i skyene, akkurat. Men for å sitte å finne ut hva du vil kjøpe hos ECM, Discogs, Platekompaniet, Backbeat kaffe og vinyl, eller whatever, neste gang du er ute å handler fysisk...

    Funker (er det det ungdommen sier?)

    ;)
    Jeg har litt vanskelig for å skjønne disse problemene med å søke noe opp på Tidal. Ok, av og til må man vente noen sekunder mens søkemotoren finner greiene. Kunne sikkert hatt en bedre algoritme eller datakraft, hva vet jeg. Det kan selvfølgelig være litt utfordrende å finne riktige innspilling når det gjelder klassisk musikk, men det ordner seg som oftest til slutt. Forsovet greit at ungdommen, som er godt vant, lar seg irritere over dette, men i samme setning snakkke en del om fortreffeligheten av «kjøpemusikk». I den konteksten er Tidal lynraskt og oversiktelig selv om man må vente noen sekunder på søket, eller korrigere søket til noe som treffer bedre :)
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, legg penger i et fysisk eksemplar. Og hvis du ikke ønsker fysiske eksemplarer så kan det nå kjøpes høyoppløste filer av så og si alt, mange bedre enn de vi finner på Tidal. Men bruk uansett penger på musikk, Tidal-abonnement er også penger som går til opprettholdelse av bransjen.

    Å bare basere seg på strømming synes jeg er litt vanskelig. Favorittene kan ikke sorteres spesielt godt, så ofte er det greiest å søke opp album fra gang til gang. Det er enklere å organisere musikken og lyttingen med filer på HDD og fysiske eksemplarer. Roon er kanskje en løsning, men den er relativt kostbar.
    Veldig enig. Navigering i Tidal vil jeg ikke skryte opp i skyene, akkurat. Men for å sitte å finne ut hva du vil kjøpe hos ECM, Discogs, Platekompaniet, Backbeat kaffe og vinyl, eller whatever, neste gang du er ute å handler fysisk...

    Funker (er det det ungdommen sier?)

    ;)
    Jeg har litt vanskelig for å skjønne disse problemene med å søke noe opp på Tidal. Ok, av og til må man vente noen sekunder mens søkemotoren finner greiene. Kunne sikkert hatt en bedre algoritme eller datakraft, hva vet jeg. Det kan selvfølgelig være litt utfordrende å finne riktige innspilling når det gjelder klassisk musikk, men det ordner seg som oftest til slutt. Forsovet greit at ungdommen, som er godt vant, lar seg irritere over dette, men i samme setning snakkke en del om fortreffeligheten av «kjøpemusikk». I den konteksten er Tidal lynraskt og oversiktelig selv om man må vente noen sekunder på søket, eller korrigere søket til noe som treffer bedre :)
    Er nok ikke noen ungdom lenger, men kanskje mer i retning av oss nå snart «gamle 50-års hvite gubber» som, i følge informerte kilder, er i overtall når det gjelder nettroll.

    Navigeringsproblematikken jeg er opptatt av har ikke noe med at det tar tid å søke opp. Det er bare måten artister og album legger seg i rekkefølge, når jeg skal prøve å finne dem tilbake. Har sikkert alt for mange favoritter etterhvert, så det kan være det som er problemet. Men skal ikke lage noe stor sak av det. Finner som regel det jeg er på leting etter. Sikkert ikke lett å lage et intuitivt oppsett for å finne tilbake favoritter. Kunne kanskje brukt faner, som man gjør i nettleserne våre? Kunne jeg lagret alt som hadde med jazz, f eks, under en fane. Og under der igjen, alt som hadde med pianotrio, min favorittsjanger. Bare for å trekke fram et alternativ. Mao brukeren velger selv hvordan han vil navigere.

    Men for all del: dette R en vennetråd til Tidal, så kritikken er uten unntak i god mening: forsøker på et positiv-sumspill. (Kveldens uttrykk fra min side;))
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes vel ikke det er noe stort problem å søke i Tidal, det gjør jeg flere ganger daglig. Det som jeg synes er dårlig å navigere i er favoritter, altså "min samling" i Tidal. Der kan du enten søke i artistens navn eller når du stjernemerket dem i synkende rekkefølge. Skulle ønske jeg kunne brukt flere tags som jazz, punk eller klassisk. Fra HDD kan du søke på genre, artist og album. Det burde egentlig ikke være noe problem å søke på andre tags enn hele samlingen av stjernemerka album, men Spotify har det heller ikke så det er nok ikke prioritert.

    Men det er ikke noe problem å søke direkte på artister, men da må jeg huske hva de heter. Og hvis det er en artist jeg nylig har blitt obs på så husker jeg ikke alltid det når det har gått noen uker eller en måned og to. Da må jeg bla og bla tilbake i stjernemerka album, hadde vært greit hvis jeg kunne filtrert litt da.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Vel, vi har med den nye utgaven av Fairytales lært at MQA er mye mer enn et format for strømming, det er et format som gjør det mulig å rette opp feil i kildematerialet som ikke var mulig før, da vi redigerte utelukkende i et eller annet PCM/wave-format og DXD. Så MQA har endelig vist at det er et nødvendig format fram til bransjen kommer opp med et enda bedre. Vi må ikke være så navlebeskuende at vi tror at alt handler om avspilling på våre fintunede hifianlegg.
    Har du en link til dette?

    Jeg leste om utgivelsen i Stereophile, men greier vel ikke helt å henge med på hvilken måte MQA har vært en «forutsetning» for restaureringen.

    https://www.stereophile.com/content/recording-april-2018-fairytales-original-master-edition-mqa
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    To maintain the highest transparency, the entire set of corrections was carried out using just two 24-bit operations. As described by Stuart, this comprised the following steps:

    1) Stuart: Starting with slow stems, correct the ADC bit errors.

    2) Lindberg: Top and Tail slow files; fix gross errors (original splices and big clicks); determine level adjust to make for each song; insert metadata.

    3) Stuart: Process in one operation to: reverse out MX-80 ADC/DAC in the time domain; adjust track levels; correct the sample rate for pitch; LF phase correction; stabilize noise floor.

    4) Andersen and Dobrogosz: Review results; decisions concerning minor track-level changes; repeat step 3.

    5) Lindberg: Perform magic with very light "airbrush touch-ups" of very fine dynamics; cuts to length and assemble deliverables.

    6) Stuart: Encode for download and for CD.


    Read more at https://www.stereophile.com/content...iginal-master-edition-mqa#zbwRW5Mw45g3DUqV.99
    Den prosessen er ikke mulig med vanlig PCM-redigering eller DXD.
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Jeg sliter med drop outs på det materialet (bla.flere av spillistene foreslått her på Sentralen) som jeg har lagt inn på min datamaskin. Noen som har noen gode råd til å avhjelpe problemet. Dette ødelegger lytteopplevelsen for meg.

    Eivind S
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sliter med drop outs på det materialet (bla.flere av spillistene foreslått her på Sentralen) som jeg har lagt inn på min datamaskin. Noen som har noen gode råd til å avhjelpe problemet. Dette ødelegger lytteopplevelsen for meg.

    Eivind S
    Prøv vinyl;-)

    Neida, tulla. Har ikke merket problemet ditt. Hører sjeldent på spillister. Har selv neppe verdens beste nettilkobling, men opplever svært sjeldent dropouts. Laster du ned musikk fra Tidal på maskina og spiller off line? Der har jeg aldri prøvd. Håper du finner ut av det, Eivind. (Beklager at jeg ikke kan være til hjelp)
     

    oseanna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    182
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen fortelle meg hvorfor artister av og til blir borte fra Tidal? Konkret eksempel: Siris Svale Band.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    836
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan noen fortelle meg hvorfor artister av og til blir borte fra Tidal? Konkret eksempel: Siris Svale Band.
    Endringer i rettigheter.
    Akkurat dette er grunnen til at jeg har rippet mine CD'er til harddisk.
    Oppdaget i forrige uke at Vaya Con Dios var borte fra Tidal., ingen stor krise, men dette er usikkerhetsmomentet med musikkstrømming, at artister forsvinner.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Forsvinner de kun fra strømmetjenesten, eller kan de heller ikke kjøpes som nedlasting fra Tidal?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De forsvinner helt, men det hender også at de dukker opp igjen etter en stund når konflikten er tilbakelagt. Det er en av hovedårsakene til at jeg ikke vil ha strømming som hovedkilde. Album mangler, låter mangler, men det er foranderlig og den siste tiden har album og enkeltspor jeg har savnet endelig dukket opp på Tidal også.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det jeg irriterer meg mest over er at for en del albumer så er bare noen/ett spor tilgjengelig men ikke hele albumet?
    Bummer.....
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.346
    Antall liker
    63.199
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Man kan velge å irritere seg, eller være glad for at Tidal har atskillig færre hull enn platesamlingen :D Synes hullene blir færre og færre, men selv klarte jeg ikke lenger å vente på Peter Gabriel og Slade :)
     
    S

    svk

    Gjest
    Er det ikkje bedre å kjøpe musikken? Blir dyrt å betale 199kr mnd livet ut... :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er det ikkje bedre å kjøpe musikken? Blir dyrt å betale 199kr mnd livet ut... :)
    Nei. Med visse forbehold.
    Ja, hvis man liker å høre gammal musikk om og om igjen.
    Hvis man liker å dra på nye oppdagelsesferder i musikkens uendelige univers, så blir det mye billigere.

    Selv har jeg gått bort fra fysiske medier for nesten 20 år siden.
    Den musikken jeg ønsker å tviholde på, kjøper jeg nedlastbar og legger på harddisk.
     
    S

    svk

    Gjest
    Jeg kjøper litt og streamer litt.
    Har det som er kjøpt lagret digitalt.
    Fungerer veldig bra.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Er det noe slags regionssperre eller tilsvarende på Tidal? Noe som gjør det umulig å lytte på musikk utenlands gitt at man har et norsk abonnement? Eller er det bare treige linjer som gjør at ventesnurren bare ruller og ruller uten lyd ut til ørene..?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.811
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er det noe slags regionssperre eller tilsvarende på Tidal? Noe som gjør det umulig å lytte på musikk utenlands gitt at man har et norsk abonnement? Eller er det bare treige linjer som gjør at ventesnurren bare ruller og ruller uten lyd ut til ørene..?
    Har ikke opplevd det (i 2017 i alle fall) selv.
    Men jeg pleier å "offline" i forkant av tur, grunnet variabel båndbredde og dekning i det store landet Syden.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Er det noe slags regionssperre eller tilsvarende på Tidal? Noe som gjør det umulig å lytte på musikk utenlands gitt at man har et norsk abonnement? Eller er det bare treige linjer som gjør at ventesnurren bare ruller og ruller uten lyd ut til ørene..?
    Har ikke opplevd det (i 2017 i alle fall) selv.
    Men jeg pleier å "offline" i forkant av tur, grunnet variabel båndbredde og dekning i det store landet Syden.
    Nei, fungerer utmerket i dag, i Sydn, ja. Bare et kortvarig illebefinnende, antakelig.

    Manu Katche, Playground, nå;)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn