K
kbwh
Gjest
Selektiv abort på grunn av kjønn er ikke akseptabelt.
|
Hva gjør vi den dagen man kan finne ut av barnets kjønn før 12. uke da? Ingen spør om grunnen til at man tar abort i dag, kan man nekte noen å innhente denne typen informajon? Hva er akseptabel grunn til å ta abort?Selektiv abort på grunn av kjønn er ikke akseptabelt.
Jeg mener man må ha såpass tillit til den jevne kvinne, at abort er siste utvei, og kun blir brukt etter grundige overveininger. Det vil, som alle andre ordninger, bli misbrukt, men hva er alternativet? Forbud? Hvor skal i så fall grensen gå?Hva gjør vi den dagen man kan finne ut av barnets kjønn før 12. uke da? Ingen spør om grunnen til at man tar abort i dag, kan man nekte noen å innhente denne typen informajon? Hva er akseptabel grunn til å ta abort?
Jeg ser ingen grunn til at samfunnet skal tillate abort, med unntak av i ekstreme medisinske tilfeller. Vi er mye bedre tjent med institusjoner som kan ta vare på de uønskede barna. Det vil både barna og samfunnet for øvrig nyte godt av.Forbud? Hvor skal i så fall grensen gå?
Jeg synes heller vi burde ha såppass tillit til den jevne kvinne og man, at de ikke går rundt og gjør hverandre gravide uten at de ønsker barn.Jeg mener man må ha såpass tillit til den jevne kvinne, at abort er siste utvei, og kun blir brukt etter grundige overveininger.
Jeg tror ikke den voldtatte kvinnen som må bære fram overgriperens barn, ser det på samme måte.Jeg ser ingen grunn til at samfunnet skal tillate abort, med unntak av i ekstreme medisinske tilfeller. Vi er mye bedre tjent med institusjoner som kan ta vare på de uønskede barna. Det vil både barna og samfunnet for øvrig nyte godt av.
Som jeg har sagt før: Jeg har hørt om jenter som har tatt abort etter en voldtekt, som i ettertid har sagt at de opplevde aborten som et større overgrep enn selve voldtekten. Det er overhodet ikke noe sort/hvitt-bilde her. Uansett så vil jeg igjen poengetere at temaet her ikke er abort etter voldtekt, men abort etter frivillig sex.Jeg tror ikke den voldtatte kvinnen som må bære fram overgriperens barn, ser det på samme måte.
Jeg er ikke med på at dette handler om kjønn.Dette spørsmålet vil jeg ikke overlate til en mann.
Det er riktig. Men det blir ikke mere ugyldig av den grunn. To pluss to er fortsatt fire, selv om det er gammelt nytt.Samme gamle leksa, Fush.
Ein etter måten radikal synsstad. Dei uønska borna rundt omkring i verda bør rett nok få eit langt betre tilbod enn kva dei har i dag. Men det vil hjelpe lite om det einaste tiltaket vi set i verk skapar fleire av dei....Jeg ser ingen grunn til at samfunnet skal tillate abort, med unntak av i ekstreme medisinske tilfeller. Vi er mye bedre tjent med institusjoner som kan ta vare på de uønskede barna. Det vil både barna og samfunnet for øvrig nyte godt av.
Det er selvsagt ikke det eneste tiltaket. Et annet viktig et bør være forebyggende arbeid, for å få ned tallet på uønskede graviditeter.Ein etter måten radikal synsstad. Dei uønska borna rundt omkring i verda bør rett nok få eit langt betre tilbod enn kva dei har i dag. Men det vil hjelpe lite om det einaste tiltaket vi set i verk skapar fleire av dei....
Litt biologiundervisning, sånn for ordens skyld:Jeg synes heller vi burde ha såppass tillit til den jevne kvinne og man, at de ikke går rundt og gjør hverandre gravide uten at de ønsker barn.
Nettopp. Det er her angrepillen kommer inn i bildet.Et annet viktig et bør være forebyggende arbeid, for å få ned tallet på uønskede graviditeter.
At navnet inneholder ordet "angre" er vel en sterk indikasjon på at den ikke er forebyggende...? Eller hva?Nettopp. Det er her angrepillen kommer inn i bildet.![]()
Forebyggende i forhold til abort, ikke sant?At navnet inneholder ordet "angre" er vel en sterk indikasjon på at den ikke er forebyggende...? Eller hva?
Jeg synes ikke angrepillen er noe mer forebyggende enn abort, nei.Forebyggende i forhold til abort, ikke sant?
Du misforstår med vilje antar jeg. Angrepillen kan hindre uønsket befruktning, og derigjennom abort.Jeg synes ikke angrepillen er noe mer forebyggende enn abort, nei.
(Jeg snakker altså om forebygging mot uønskede graviditeter.)
Ja, jeg mistenker at du ikke bruker uttrykket "i forhold til" riktig i innlegget over. "I forhold til" betyr det samme som "sammenliknet med".Du misforstår med vilje antar jeg. Angrepillen kan hindre uønsket befruktning, og derigjennom abort.
Nå blir det bare flisespikkeri, så da får vi være enige om at vi er uenige.Ja, jeg mistenker at du ikke bruker uttrykket "i forhold til" riktig i innlegget over. "I forhold til" betyr det samme som "sammenliknet med".
Angrepillen fungerer ikke på en måte som er spesielt mye bedre etisk sett enn det andre former for abort er. Dama defineres som gravid fra det punktet cellesmeltingen skjer. Alle svangerskapsavbrudd etter den tid vil være en abort (som bare er et annet ord på det).
Jeg synes denne debatten krever et visst presisjonsnivå. Jeg registerer at du ikke deler mine synspunkter. På vegne av alle de hundretusener av barn som blir tatt livet av hvert år, synes jeg det er veldig synd.Nå blir det bare flisespikkeri, så da får vi være enige om at vi er uenige.![]()