Ti millioner jenter drept

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Selektiv abort på grunn av kjønn er ikke akseptabelt.
Hva gjør vi den dagen man kan finne ut av barnets kjønn før 12. uke da? Ingen spør om grunnen til at man tar abort i dag, kan man nekte noen å innhente denne typen informajon? Hva er akseptabel grunn til å ta abort?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hva gjør vi den dagen man kan finne ut av barnets kjønn før 12. uke da? Ingen spør om grunnen til at man tar abort i dag, kan man nekte noen å innhente denne typen informajon? Hva er akseptabel grunn til å ta abort?
Jeg mener man må ha såpass tillit til den jevne kvinne, at abort er siste utvei, og kun blir brukt etter grundige overveininger. Det vil, som alle andre ordninger, bli misbrukt, men hva er alternativet? Forbud? Hvor skal i så fall grensen gå?

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Forbud? Hvor skal i så fall grensen gå?
Jeg ser ingen grunn til at samfunnet skal tillate abort, med unntak av i ekstreme medisinske tilfeller. Vi er mye bedre tjent med institusjoner som kan ta vare på de uønskede barna. Det vil både barna og samfunnet for øvrig nyte godt av.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Jeg mener man må ha såpass tillit til den jevne kvinne, at abort er siste utvei, og kun blir brukt etter grundige overveininger.
Jeg synes heller vi burde ha såppass tillit til den jevne kvinne og man, at de ikke går rundt og gjør hverandre gravide uten at de ønsker barn.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg ser ingen grunn til at samfunnet skal tillate abort, med unntak av i ekstreme medisinske tilfeller. Vi er mye bedre tjent med institusjoner som kan ta vare på de uønskede barna. Det vil både barna og samfunnet for øvrig nyte godt av.
Jeg tror ikke den voldtatte kvinnen som må bære fram overgriperens barn, ser det på samme måte.
Dette spørsmålet vil jeg ikke overlate til en mann.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Jeg tror ikke den voldtatte kvinnen som må bære fram overgriperens barn, ser det på samme måte.
Som jeg har sagt før: Jeg har hørt om jenter som har tatt abort etter en voldtekt, som i ettertid har sagt at de opplevde aborten som et større overgrep enn selve voldtekten. Det er overhodet ikke noe sort/hvitt-bilde her. Uansett så vil jeg igjen poengetere at temaet her ikke er abort etter voldtekt, men abort etter frivillig sex.

Dette spørsmålet vil jeg ikke overlate til en mann.
Jeg er ikke med på at dette handler om kjønn.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Samme gamle leksa, Fush.
Det er riktig. Men det blir ikke mere ugyldig av den grunn. To pluss to er fortsatt fire, selv om det er gammelt nytt.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ein etter måten radikal synsstad. Dei uønska borna rundt omkring i verda bør rett nok få eit langt betre tilbod enn kva dei har i dag. Men det vil hjelpe lite om det einaste tiltaket vi set i verk skapar fleire av dei....

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Ein etter måten radikal synsstad. Dei uønska borna rundt omkring i verda bør rett nok få eit langt betre tilbod enn kva dei har i dag. Men det vil hjelpe lite om det einaste tiltaket vi set i verk skapar fleire av dei....
Det er selvsagt ikke det eneste tiltaket. Et annet viktig et bør være forebyggende arbeid, for å få ned tallet på uønskede graviditeter.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg synes heller vi burde ha såppass tillit til den jevne kvinne og man, at de ikke går rundt og gjør hverandre gravide uten at de ønsker barn.
Litt biologiundervisning, sånn for ordens skyld:

Kvinner og menn gjør ikke hverandre gravide. Menn gjør kvinner gravide. Eventuelt gjør kvinner seg selv gravide ved hjelp av menn. Alt ettersom hvordan du velger å se saken.

;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Et annet viktig et bør være forebyggende arbeid, for å få ned tallet på uønskede graviditeter.
Nettopp. Det er her angrepillen kommer inn i bildet. ;)

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Nettopp. Det er her angrepillen kommer inn i bildet. ;)
At navnet inneholder ordet "angre" er vel en sterk indikasjon på at den ikke er forebyggende...? Eller hva?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
At navnet inneholder ordet "angre" er vel en sterk indikasjon på at den ikke er forebyggende...? Eller hva?
Forebyggende i forhold til abort, ikke sant?

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Forebyggende i forhold til abort, ikke sant?
Jeg synes ikke angrepillen er noe mer forebyggende enn abort, nei.

(Jeg snakker altså om forebygging mot uønskede graviditeter.)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg synes ikke angrepillen er noe mer forebyggende enn abort, nei.

(Jeg snakker altså om forebygging mot uønskede graviditeter.)
Du misforstår med vilje antar jeg. Angrepillen kan hindre uønsket befruktning, og derigjennom abort.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Du misforstår med vilje antar jeg. Angrepillen kan hindre uønsket befruktning, og derigjennom abort.
Ja, jeg mistenker at du ikke bruker uttrykket "i forhold til" riktig i innlegget over. "I forhold til" betyr det samme som "sammenliknet med".

Angrepillen fungerer ikke på en måte som er spesielt mye bedre etisk sett enn det andre former for abort er. Dama defineres som gravid fra det punktet cellesmeltingen skjer. Alle svangerskapsavbrudd etter den tid vil være en abort (som bare er et annet ord på det).

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ja, jeg mistenker at du ikke bruker uttrykket "i forhold til" riktig i innlegget over. "I forhold til" betyr det samme som "sammenliknet med".

Angrepillen fungerer ikke på en måte som er spesielt mye bedre etisk sett enn det andre former for abort er. Dama defineres som gravid fra det punktet cellesmeltingen skjer. Alle svangerskapsavbrudd etter den tid vil være en abort (som bare er et annet ord på det).
Nå blir det bare flisespikkeri, så da får vi være enige om at vi er uenige. ;)

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Nå blir det bare flisespikkeri, så da får vi være enige om at vi er uenige. ;)
Jeg synes denne debatten krever et visst presisjonsnivå. Jeg registerer at du ikke deler mine synspunkter. På vegne av alle de hundretusener av barn som blir tatt livet av hvert år, synes jeg det er veldig synd.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Man er vel ikke egentlig gravid før et befruktet egg har festet seg, og en del gjør jo heller ikke det, så akkurat den delen er vel litt vanskelig å definere helt bastant.

Problemet med selektiv abort på grunn av kjønn må vi på ett eller annet tidspunkt ta stilling til om man kaller det etikk eller noe annet, det vil måtte komme. Vi ser at det er et problem i dag mange steder som opererer med seinere abortgrenser enn vi gjør. Det har også vært forslag om å utvide dagens grense til 16 uker, fordi man regner det som trygt for kvinnen. Spørsmålet er hva som da vil skje, det finnes tydeligvis mange mennesker i verden som er villige til å fjerne sin egen unge på grunn av feil kjønn, er det noen grunn til at dette ikke også vil kunne skje i vårt land?

Det er ellers mange som ønsker å adoptere barn i dag, så et barn man ikke selv ønsker å beholde vil få et godt liv i et annet hjem, hvorfor er denne muligheten så totalt fremmed for alle?

Topp Bunn